Brandväggstekniker

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som brandväggstekniker erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa med ytterligare 100 personer de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Om tjänsten Svenska kraftnät spelar en avgörande roll i att säkra framtidens elförsörjning. För det krävs säker drift. Som Brandväggstekniker kommer du tillsammans med teamet att säkerställa en hållbar nätverksinfrastruktur framåt. Du kommer tillhöra enheten “Säker nätinfrastruktur” vars övergripande ansvar är drift och utveckling av såväl intern som externa nätinfrastruktur, det vill säga brandväggar, routrar och switchar samt nätverkstjänster och applikationer. Du kommer vara del av ett mycket erfaret och engagerat team som idag består av 15 medarbetare. Ditt bidrag kommer spela en viktig roll i det tekniska generationsskiftet som är avgörande för att säkerställa att Sverige aldrig slocknar. Dina arbetsuppgifter • Tillsammans med teamet ansvara för drift av brandväggsmiljö, lastbalanserare, mail gateways samt drift av IPAM och DNS (som är en viktig del av Svenska kraftnäts samhällskritiska IT-miljö) • Spela en viktig roll i utvecklingen och förändringen av den befintliga miljön där alltifrån deltagande i kritiska projekt till löpande dokumentation ingår. Om dig Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga och som motiveras av att dela kunskap med andra. Du har ett gott bemötande och är van att lösa problem tillsammans med andra. Vi värdesätter att du tar initiativ till utveckling av såväl ditt eget arbete som till enhetens och verksamhetens utveckling. Du är flexibel och hittar gärna nya lösningar och infallsvinklar för att lösa dina uppgifter. Du är noggrann, väl medveten om mål och uppskattar kvalitet i arbetet. Vidare ser vi att du har examen inom IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även aktuell och relevant erfarenhet av: • komplexa nätverksmiljöer med brandväggar • IT-säkerhet i nätverk samt • flytande kunskaper i svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av Checkpoint samt kunskaper inom Unix/Linux. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Sista ansökningsdag 2024-05-20 • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning I denna rekrytering samarbetar Svenska kraftnät med IDG Recruitment. För frågor kring tjänsten och rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta rekryteringskonsult Alexandra Tihinen, tel. 070-447 92 24, [email protected] eller rekryteringsspecialist Maria Sahlén hos Svenska karftnät, 010-489 20 27, [email protected] Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

22 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Arkivarie.

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som arkivarie erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom arkiv- och informationshantering, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker nu en Arkivarie som har erfarenhet och kan leda myndigheten i vårt arbete inom arkiv- och informationshantering. Ta chansen och sök till en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser! Som arkivarie är du myndighetens expert inom arkivfrågor och ditt övergripande arbete är att styra och leda myndigheten inom arkiv- och informationshantering. Du ansvarar över vårt centralarkiv. Rollen är både operativ och strategisk. Du förvaltar, driver, utvecklar och ger stöd till verksamheter inom ansvarsområdet vilket bland annat innebär; • Arbete med informationsvärderingar så som bevarande- och gallrings- utredningar och instruktioner för gallring av handlingar. • Att ta fram styrande dokument inom området. • Förvalta och hålla klassificeringsstruktur och informationsredovisning • Ansvara för att tillsammans med verksamheten ta fram informationshanteringsplaner. I rollen ingår att lämna ut allmänna handlingar och att handlägga ärenden inom ansvarsområdet.  Du deltar även i övrigt förbättringsarbete som drivs inom enheten och avdelningen.  Vi har just nu ett stort fokus på hur vi kan öka vår digitalisering, skapa en sammanhållen data- och informationsstyrning och att förbättra våra utbildningsinsatser på området internt. Tjänsten avser en tillsvidareanställning och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Här finns alla möjligheter att utveckla arkivfunktionen. Genom gott samarbete och ett pedagogiskt sätt kommer du kunna bidra till förbättrade arbetssätt och vara med att korta våra ledtider, vilket är en av Svenska kraftnäts viktigaste prioriteringar. Svenska kraftnät har vuxit mycket de senaste åren, ett ökat fokus på totalförsvaret och att vi är en samhällsviktig verksamhet ställer stora krav på vår informationshantering. Här har arkivarien en nyckelroll för att vi som myndighet ska ta steg framåt. Som arkivarie är din roll centralt placerad, du ingår i enheten registratur och arkiv som hör till rättsavdelningen. Vi är totalt 12 personer inklusive vår chef. Dina närmaste kollegor är arkivassistenten, de tekniska arkivarierna och registratorerna. I övrigt kommer du ha ett nära samarbete med medarbetare inom cyber- och informationssäkerhet, IT-säkerhet, jurister samt övrig verksamhet. Att ha en bra dialog med andra, vara pragmatiskt utan att rucka på lagstiftningen är viktigt för att lyckas styra och stödja inom området. Om dig Personliga egenskaper. Som person är du trygg i dig själv och i rollen som arkivarie och du trivs med att jobba brett med myndighetens verksamheter. Du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du uppskattar att arbeta självständigt. Vidare förstår du vikten av att lyfta blicken, ser nya möjligheter i ditt arbete och kan föra fram nyttan för verksamheten. Du trivs med att arbeta både med förvaltning och utveckling. Dessutom är du duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: Du ska ha högskoleexamen inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 högskolepoäng i arkivvetenskap. Du ska även ha följande. • Några års erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna på en övergripande/central nivå och inom statlig sektor. • Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsbaserad arkivredovisning och att ta fram informationshanteringsplaner. • God kunskap i styrande lagstiftning och föreskrifter inom området. • Erfarenhet av att digitalisera processer och digitalt bevarande. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Meriterande krav: • Erfarenhet av att leda eller driva projekt i samverkan med andra. • Kunskap om dokumentstyrning, metadatahantering och förståelse för IT-landskapet. • Erfarenhet av att ha infört e-arkiv. • Kunskap om informationssäkerhet och säkerhetsskyddslagstiftning.  Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Resor förekommer inte i denna tjänst. • Publiceringsdag:              22 april 2024. • Sista ansökningsdag:       13 maj 2024. • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring. För mer information är du välkommen att kontakta följande personer; Rekryterande chef, Emma Kaumheimer, tel.nr 010-350 94 70. Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49. Fackliga representanter. Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77. Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].     Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Verksamhetsarkitekt

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till enheten Mastermodell och datahantering inom division System söker vi nu en Verksamhetsarkitekt som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten Enheten ansvarar för förvaltning och utveckling av kraftsysteminformation och för att skapa bra förutsättningar för digitalisering och automatisering. En av våra uppgifter är att driva införandet av standarden CIM/CGMES inom Svenska kraftnät och i elbranschen.  Som verksamhetsarkitekt har du en strategiskt viktig roll för att driva vår verksamhet framåt. Du kommer bland annat arbeta med: • Ansvara för verksamhetsarkitektur inom domän för kraftsysteminformation. Identifiera förändringsbehov både i IT-miljöer, förmågor och processer samt driva dessa förändringsbehov tillsammans med avdelningens ledningsgrupp. • Vara drivande i att utarbeta fram en strategisk och långsiktig plan för IT-stödet inom området, inklusive konkreta IT-lösningar från ett funktionellt perspektiv. Detta arbete utförs i ett nära samarbete med andra verksamhetsroller och IT-arkitekter. • Representera domänen i olika projekt både internt och internationellt, och stödja dem i att nå sina mål. • Ansvara för arkitekturdokumentation inom domän för kraftsysteminformation och använda olika modeller för att visualisera verksamheten. Det innefattar nuläges- och målarkitekturbeskrivningar på hög och mer detaljerad nivå, samt samordning med Svenska kraftnäts övergripande målarkitektur och principer. Elbranschen befinner sig i en snabb förändring med en ökad digitalisering, mer väderberoende produktion och med införande av nya roller och fler aktörer. Verksamheten och Svenska kraftnät växer snabbt, och det i kombination med ett större datautbyte internt och externt kräver även nya metoder och processer. Som verksamhetsarkitekt kommer du att ha en central roll i att utveckla och implementera nya arbetssätt och beslutsstöd för att möta framtidens utmaningar. Du kommer ges stora möjligheter att utforma och påverka både din egen roll, våra interna arbetssätt och branschpraxis i Sverige och EU. Tjänsten är placerad på avdelning Beslutsstöd och enhet Mastermodell och datahantering. Enheten består av drygt 20 personer som arbetar bland annat med att utveckla och förvalta Svenska kraftnäts centrala kraftsystemmodell, utveckla och förvalta data för avbrottshantering och beslutsstöd för driftutbildning och dynamiska simuleringar av kraftnätet. Om dig Vi söker dig som har god samarbetsförmåga med en naturlig förmåga att samarbeta med andra.  I rollen kommer det vara centralt att samverka med olika kontaktytor varför det är viktigt att du besitter en mycket god förmåga att kommunicera budskap både muntligt och skriftligt. Du är van att driva dina processer självgående och resultatinriktat samt arbeta med komplexa frågeställningar. Vidare har du en god struktur i ditt arbete och du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Krav Du har en teknisk civilingenjörsexamen eller mastersexamen från universitet eller högskola eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenheter som Svenska kraftnät bedömer relevant för tjänsten. Vidare måste du ha: • Mångårig arbetslivserfarenhet från elbranschen inom roller så som systemingenjör, modellerare, produktägare, kraftsystemingenjör alternativt motsvarande roller och branscher som vi finner likvärdiga. • Erfarenhet av verksamhetsarkitekturarbete, eller arbete som vi bedömer som likvärdigt. Vi ser det som meriterande om du har • God kunskap om gällande standard inom kraftsystemmodellering, till exempel CIM/CGMES • Erfarenhet av kraftsystemberäkningar • Erfarenhet av SCADA/EMS • Erfarenhet av arbete med principer för datastyrning • Erfarenhet av Sparx EA • Dokumenterad erfarenhet av ledarskap Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Västerås • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid, efter överenskommelse med närmaste chef • Resor förekommer några dagar per år, både inrikes och utrikes. • Sista ansökningsdag är 13 maj 2024 • Tjänsten är en tillsvidareanställning Kontakta gärna rekryterande chef Stina Gustafsson tel. nr. 070-539 78 15 alternativt ansvarig rekryterare Anna Kalzén, tel. nr. 010-350 92 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan! Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

19 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Enhetschef anläggningsinformationsstöd

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som enhetschef erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi är i dag cirka 500 personer på IT-divisionen och vi kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss! Om tjänsten Som enhetschef har du ansvar för personal, budget och resultat för en enhet som består av cirka 20 medarbetare. Enheten ansvarar för och tillhandahåller en effektiv och värdeskapande utveckling och förvaltning av system som stödjer verksamhetsprocesser och funktioner kopplat till anläggnings-, lednings- och stationsförvaltning inom områdena underhåll, analys, statistik och dokumentation. Enheten har många kontaktytor med övriga divisioner på Svenska kraftnät, men även internt inom IT då förmågor nyttjas från flera enheter och avdelningar för sin leverans. Som enhetschef tillhör du avdelningen IT för Nät och anläggningar. Arbetet som enhetschef kommer även att innefatta arbete med strategisk utveckling inom domänen Anläggningsinformationsstöd. Som en nybildad leveransavdelning till nätdivisionen behöver vi förstärka vårt samarbete med dem, och som enhetschef kommer du att vara en viktig spelare i det arbetet. Det är viktigt att trivas med att ha många aktiviteter igång parallellt i en organisation i förändring. Du bidrar också till en accelererad digitalisering vilket är ett fokusområde inom hela vår verksamhet. Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom ett expansivt område och i en organisation som befinner sig i en mycket stark utveckling. Det finns många möjligheter att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Om dig Personliga egenskaper Som person ser vi att du är stabil, hänsynstagande och resultatinriktad. Då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen behöver du ha lätt för att skapa nya relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav Vidare ser vi att du har en teknisk högskoleutbildning, gärna inom IT, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även • Minst fem års erfarenhet som ledare, till exempel som chef, förvaltningsledare eller projektledare, varav minst ett år som chef med personalansvar. • Minst tre års erfarenhet av IT-förvaltning • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Meriterande Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av • ERP-system • PM3 • Förståelse för kraftsystemet, energisektorn och elnätet • IT-utvecklingsmodeller såsom PPS, PROPS • Agila utvecklingsmetoder så som SAFE Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete #LI-hybrid • Resor kanf förekomma i denna tjänst • Sista ansökningsdag är den 13 maj 2024. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidaretjänst • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester Kontakta gärna rekryterande chef Mattias Ehn, 010 475 8484 alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

19 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Verksamhetsutvecklare Driften

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten Du får möjlighet att vara en aktiv del i arbetet med att utveckla driften av transmissionsnätet för att möta de nya utmaningarna. Vi erbjuder flera tjänster inom enheterna Balanseringsutveckling, Driftanalysutveckling, Operativ styrning, Driftplanering och Nätdrift Syd. Du kommer att bli placerad på en av enheterna, vilket anpassas utifrån din bakgrund och erfarenhet. Vi har för avsikt att rekrytera flertalet Verksamhetsutvecklare som kommer att få arbeta tillsammans och gå gemensamma utbildningar. En viss del resor kommer att förekomma. Du kommer att vara en del av ett engagerat team som arbetar med att driva utvecklingen inom energisektorn framåt och där du kan påverka din egen utveckling och rollens inriktning. Vår verksamhet utvecklas i ett högt tempo. Nya förutsättningar både i kraftsystemet, ny lagstiftning och utökade samarbeten i Norden och Europa förändrar våra förutsättningar och i den omställningen kommer du spela en nyckelroll.    Tjänsten innefattar: Som Verksamhetsutvecklare kommer du att utveckla, förbättra och förvalta processer för det operativa arbetet i vårt kontrollrum. Du kommer att vara en del av en spännande förändringsresa inom energisystemet och dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar: • Omvärldsbevakning, analyser och utredningar för utveckling av nya verktyg och processer i kontrollrummet. Du kommer både leda och vara deltagare i utredningar. • Förvalta, följa upp och förbättra operativa processer och verktyg, för att säkerställa krav på exempelvis driftsäkerhet och effektiv resurshantering. • Representera enheten i projekt och arbetsgrupper, samt vara kontaktperson gentemot andra processägare och processledare internt. • Agera stödfunktion i Driftens krisorganisation.  Om dig För att du ska trivas i rollen ser vi att du är en strukturerad person med förmåga att planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är nyfiket vetgirig, ser möjligheter i förändringar, samtidigt som du kan anpassa ditt synsätt och förhållningssätt i samarbetet med andra. Då rollen innebär att du kommer göra analyser och utredningar för utveckling av nya verktyg och processer söker vi dig som arbetar bra med komplexa frågor med ett analytiskt och problemlösande arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vidare har du Civilingenjörs- eller masterexamen inom Energisystem eller Elkraft, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer relevant för tjänsten. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av ett eller flera av följande områden: • arbetslivserfarenhet inom energibranschen • god förståelse av kraftsystemet och elmarknaden • erfarenhet av kontrollrumsarbete • erfarenhet av processorienterat arbetssätt genom att bygga upp och implementera fungerande strukturer • programmeringskunskaper t.ex. Python Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Sista ansökningsdag 15 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan • Tjänsten avser en tillsvidareanställning   I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 0760 08 05 92 eller via e-post [email protected]. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].    Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning i säkerhetsklass 1 och 2 krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning: https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/sakerhetsskydd/personalsakerhet/ ”” Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: https://www.svk.se/jobba-har/var-arbetsplats/       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

18 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Elmarknadsanalytiker transmission & elmarknad

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till enheten Transmission & elmarknad inom division System söker vi nu en elmarknadsanalytiker som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.  På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten I rollen som analytiker inom elmarknad kommer du att få en unik möjlighet att vara med och forma framtidens elmarknad som möjliggör energiomställningen och en ökad elektrifiering av Sverige. Du kommer att arbeta med att utveckla befintlig marknadsdesign samt föreslå ny design för framtidens behov. Det innebär att du kommer delta i arbete med att utveckla metoder, lagkrav och avtal utifrån elmarknadens behov. I rollen kommer du att delta i europeiska och regionala samarbetena för utveckling av elmarknaden, till exempel inom ENTSO-e. Tillsammans med dina kollegor kommer du även arbeta med strategifrågor inom enhetens ansvarsområden. Du kommer redan från start få ta ett stort ansvar och förväntas att på sikt ta ledande roller i olika grupper i Svenska kraftnäts internationella samarbeten. Du kommer att ha möjlighet att lära nytt både från kollegor inom Svenska kraftnät men också och genom de europeiska och nordiska samarbetena. Du förväntas också vara bollplank och dela med dig av din kunskap till dina kollegor. Arbetsuppgifterna varierar över tid beroende på vilka utvecklingsområden som är aktuella och prioriterade. Exempel på arbetsuppgifter som kan bli aktuella: • Delta i arbete att utveckla och föreslå nya modeller som omsätts i lagkrav, metoder och förändringar i avtal • Delta och leda grupper inom ENTSO-E, de europeiska samarbetena för marknadskoppling och de regionala samarbetena för utveckling av elmarknaden Enheten Transmission & Elmarknad består för närvarande av nitton medarbetare av varierande ålder som tillsammans har stor erfarenhet och kompetens. Vi ansvarar för att utveckla den långsiktiga prissäkringsmarknaden, dagen före- och intra-dag-marknaden för el samt för efterlevnad av transparensförordningen och REMIT. Det är en öppen och trevlig enhet där vi hjälper och stöttar varandra. Enheten har en stor kontaktyta med elmarknadens aktörer och med andra transmissionsnätsoperatörer inom både Norden och resten av Europa. Därtill sker samarbete med intresseorganisationer och andra myndigheter som t.ex. Energimarknadsinspektionen. Enheten är indelad i två team med varsin teamledare. Det ena teamet fokuserar på den långsiktiga prissäkringsmarknaden och kapacitetsfrågor och det andra teamet på frågor kring marknadskoppling och transparens.  Du kommer att tillhöra teamet för långsiktiga prissäkringsmarknaden och kapacitetsfrågor. Om dig I rollen kommer du att ha många kontaktytor både internt och externt därför söker vi dig som arbetar bra med andra människor. Du relaterar dig till andra på ett lyhört och smidigt sätt samt lyssnar och kommunicerar. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt arbetssätt samt driver ditt arbete och utveckling framåt. Som person är du lugn och behåller ett realistiskt perspektiv och kan prioritera vid utmanande situationer. Vidare är du lösningsorienterad och har ett öppet sinne när du tar dig an nya utmanande situationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: • Akademisk examen inom ekonomi, juridik eller teknik alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer relevant • Flerårig erfarenhet av att ha arbetat med elmarknadsrelaterade frågor • Flerårig erfarenhet av analyserande och utredande arbete • Kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift Det är meriterande om du har:  • Erfarenhet av att ha drivit och koordinerat projekt eller arbetsgrupper • Erfarenhet av arbete med nätkoder och annan europeisk lagstiftning inom elmarknadsområdet • Kompetens om beräkning av överföringskapacitet och allokering som exempelvis flödesbaserad kapacitetsberäkning Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller i Göteborg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer, oftast utrikes upp till 1-2 resor per månad ibland inklusive övernattning • Sista ansökningsdag är 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning Kontakta gärna rekryterande chef Mårten Bergman, tel. 010-475 8378  alternativt ansvarig rekryterare Anna Kalzén, tel. 010-350 9253. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

18 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Systemansvarig IT

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som systemansvarig IT erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till att trygga Sveriges elförsörjning. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med fantastiska medarbetare och skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss! Vi är i dag cirka 500 personer inom IT och kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Om tjänsten Som systemansvarig IT blir du operativt ansvarig för att våra utvecklingsverktyg fungerar och håller sig ändamålsenliga för det behov som finns inom både verksamheten och IT. Utefter behov ansvarar du för etablering, konsolidering och, i vissa fall, avveckling av verktyg. Du driver såväl införandet som vidareutvecklandet av det DevOps-baserade arbetssättet. Rollen innefattar operativ ledning vilket innebär att du såväl arbetar aktivt i teamet samt driver teamet mot uppsatta mål. Beroende på antalet system samt komplexiteten i dessa varierar teamets storlek. Du tar fram en plan och struktur för specifika system som ni skall förvalta, driva, uppgradera och systemförbättra som till exempel Azure DevOps Server-plattform, SonarQube och Artifactory. I rollen förvaltar och nyetablerar du också andra utvecklingsverktyg inom flera områden som Python, Powershell, .Net och WSL. Det ingår även operativt och praktiskt arbete i våra IT-system, med konfiguration, felsökning, installationer och uppgraderingar. Därtill kommer även koordinering och drift av aktiviteter, exempelvis IT-förändringar, tillsammans med interna och externa intressenter samt systemleverantörer och att vara bidragande i avtalshantering. Här finns möjlighet att utvecklas inom ovan nämnda områden och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Du ingår i en enhet som totalt består av cirka 13 personer, bestående av IT-specialister, metod- och verktygsansvariga och förvaltningsledare. I ett närliggande team i samma enhet finns fler engagerade och duktiga medarbetare som bland annat ansvarar för containerplattformen OpenShift, samt Kafka, en plattform för strömmande data och integration. Om dig Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett tydligt sätt då denna roll innebär många kontaktytor. Vidare ser vi att du arbetar strukturerat och har en förmåga att planera och prioritera teamets arbete på ett effektivt sätt. Med erfarenhet av att leda team vet du vad som krävs för att nå gemensamma mål och skapa engagemang och delaktighet. Vår bästa kandidat har god förmåga till att ta initiativ och vara drivande i att uppnå resultat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav Du har utbildning från högskola/universitet inom systemvetenskap eller liknande, alternativt motsvarande kompetens förvärvats på annat sätt. Du behöver också ha • Flerårig arbetslivserfarenhet inom systemutveckling i roller som tex DevOps-tekniker/specialist, utvecklare, testare eller kravanalytiker • Minst två års erfarenhet av arbete med konfiguration, drift och övrig hantering av Azure DevOps Server och liknande verktyg som till exempel Atlassian Jira • Erfarenhet av Git-hantering och ITSM-processer • Erfarenhet av att leda team och prioritera aktiviteter inom ditt ansvarsområde • Flerårig arbetslivserfarenhet av agila arbetssätt • Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.  Det är meriterande med dessa arbetslivserfarenheter • DevOps-tekniker med både införande av DevOps-baserat arbetssätt och verktyg i Linux och/eller Windows-miljöer • Installation, konfiguration och administration av programvaror i Linux- eller Windows miljö. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Sista ansökningsdag är den 13 maj 2024. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning.  I denna rekrytering samarbetar vi med IDG recruitment. Kontakta ansvarig rekryteringskonsult [email protected] för frågor.  Kontakter på Svenska kraftnät Rekryterande chef är Jonas Backlund, 070 255 83 40. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

17 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Verksjurist med inriktning entreprenad

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som verksjurist erbjuds du ett av Sveriges viktigaste juristjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker nu dig som är jurist och har erfarenhet av arbete med entreprenad- och konsulträtt och viss erfarenhet av och intresse för upphandlingsrätt. Ta chansen och sök till en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser! Tjänsten innebär arbete med de entreprenadavtal som finns på marknaden, med anpassning av standardavtalen efter verksamhetens behov. Arbetet sker i nära samarbete med både inköps- och projektverksamheten. Det är därför även intressant för oss om du har erfarenhet av att hantera praktiska frågor med koppling till offentlig upphandling. Arbetet kan även komma att innefatta arbete med andra slags leverantörsavtal och andra rättsområden. Svenska kraftnäts har två enheter med jurister. Enheterna bidrar, tillsammans med chefsjuristen, till att säkerställa att Svenska kraftnäts verksamhet efterlever relevant lagstiftning och vägleder verksamheten proaktivt avseende dess legala förutsättningar. Enheterna består i dag av drygt 30 erfarna verksjurister som arbetar självständigt inom en stor bredd av juridiska områden. Verksamheten växer och rekrytering av ytterligare jurister inom andra områden pågår. Tjänsten avser en tillsvidareanställning och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg eller i Göteborg. Dina arbetsuppgifter. Fyra verksjurister arbetar i dag med att stödja verksamheten med juridisk rådgivning avseende upphandling och leverantörsavtal. Vi behöver nu stärka upp med ytterligare en kvalificerad verksjurist med inriktning mot entreprenad och intresse för upphandling. Rollen innefattar bland annat att ge juridiskt stöd; • vid upprättande och upphandling av entreprenadkontrakt. • i pågående entreprenader bl.a. genom rådgivning och medverkande vid förhandlingar med entreprenören. • avseende avtal med andra nätägare där bl.a. förutsättningarna för anläggningsprojekt anges.   Om dig Dina personliga egenskaper För att trivas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta med andra då du kommer att ha många kontaktytor både inom och utanför myndigheten. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan själv driva dina frågor framåt. I rollen är det också viktigt att du har hög integritet, ett gott omdöme samt är lösningsorienterad och därmed har förmågan att hitta lämpliga lösningar för de frågor som uppstår i verksamheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: Du ska ha en svensk juristexamen eller jur.kand.examen. Du ska även ha följande. • Minst fem års relevant juridiskt arbete från domstol, kommun, statlig myndighet, advokatbyrå, företag eller annan organisation. • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat arbete av entreprenad- och konsulträtt samt goda kunskaper om AB-systemet och AMA AF. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Meriterande krav: • Erfarenhet av offentlig upphandling. • Erfarenhet av mät- och ersättningsregler (MER). • Erfarenhet av andra standardavtal för anläggningsprojekt, såsom FIDIC.  Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Göteborg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Resor förekommer i denna tjänst, främst vid placering i Göteborg. • Publiceringsdag:            15 april 2024. • Sista ansökningsdag:       6 maj 2024. • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring. För mer information är du välkommen att följande personer; Rekryterande chef,  Maria Örtenholm, tel.nr 010-350 93 20. Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49. Fackliga representanter. Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77. Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].   Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Strategisk inköpare – Kategoriansvarig Tekniska konsulter

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Strategisk inköpare och kategoriansvarig för tekniska konsulter erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom inköp, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är Du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker nu en strategisk inköpare och kategoriansvarig med intresse för upphandling av komplexa konsulttjänster för att stärka vår förmåga att leverera på vårt uppdrag. I rollen som Strategisk inköpare med kategoriansvar för Tekniska-konsulter kommer du ansvara för att driva kategorins strategi till nästa nivå tillsammans med de interna beställarna och leverantörsmarknaden på ett affärsmässigt sätt. Ansvarsområdet är brett och du arbetar främst taktiskt och strategiskt för att utveckla kategorin tillsammans med dina kollegor. Tjänsten kommer att innefatta: • Avtalsuppföljning och kontraktsförvaltning på nya och kommande kontrakt inom kategorin • Utveckla arbetssätt, rutiner och mallar • Identifiera och utveckla leverantörsmarknaden • Stötta och utbilda verksamheten i inköpsfrågor • Annat utvecklingsarbete inom inköpsavdelningen då Svk ska arbeta mot ett effektivare och hållbart arbetssätt. • Avrop från ramavtal kan förekomma • Då denna tjänst är ny så kommer arbetet ske i nära samarbete med andra kategoriansvariga strategiska inköpare och främst den kategoriansvarige för Projekteringar. • Att vid behov genomföra upphandlingar från att sätta upphandlingsstrategi, fatta beslut om upphandlingsförfarande, framtagning och kvalitetssäkring av förfrågningsunderlag, utvärdering och förhandling till tilldelning och avtalstecknande. Du kommer också arbeta med beställare i verksamheten samt andra stödfunktioner som juridik, säkerhet och hållbarhet. Som strategisk inköpare tillhör du avdelningen inköp, enhet Konsulter. Avdelningen består idag av drygt 40 medarbetare som arbetar med upphandling av såväl konsulter, entreprenader, indirekt material, IT samt elmarknad. Enhet konsulter består idag av 15 medarbetare. Som kategoriansvarig för konsultinköp finns rika möjligheter att utvecklas inom inköp och även till personlig utveckling inom Svenska kraftnät likväl som att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Inköpsavdelningen arbetar aktivt med förändringsarbete för att hela tiden utveckla inköpsverksamheten och präglas av inkludering, teamkänsla, öppenhet och kollegial stämning. Om dig Personliga egenskaper. Vi ser gärna att du är relationsskapande både internt och externt och har hög samarbetsförmåga. Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren och är lyhörd inför beställarens behov. Du har en helhetssyn över verksamheten och ett starkt eget driv och förmåga att leverera i tid och nå uppsatta mål. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav. Vi ser gärna att du har relevant högskole– eller universitetsutbildning för uppdraget exempelvis som ekonom, ingenjör, jurist eller KY-utbildning inom inköp. Alternativ har du relevant arbetslivserfarenhet som ger motsvarande kompetens. Du har även: • Minst 3 års arbetslivserfarenhet av att driva strategiskt inköpsarbete. • Mycket bra kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Meriterande krav • Drivit ramavtalsupphandlingar. • Arbetslivserfarenhet inom kategorin konsulter, alternativt rekrytering. • Arbetslivserfarenhet av LUF eller LOU från ett inköpsperspektiv. • Arbetslivserfarenhet inom inköp och/eller försäljning av Tekniska-konsulter. • Grundläggande kunskap/utbildning i ABK09 och/eller entreprenadjuridik AB04/ABT06.    Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Resor förekommer i mycket begränsad utsträckning i denna tjänst • Publiceringsdag:              2024-04-15 • Sista ansökningsdag:       2024-05-06 • Tjänsten är en tillsvidaretjänst utan provanställning Kontakta gärna nedanstående personer för mer information; Rekryterande chef Sara Jägborn, telefon 072-204 58 33 Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, telefon 010-350 91 49 Fackliga representanter. Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77 Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68 Du når oss också via e-post: [email protected].       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Enhetschef Arbetsmiljö och Elsäkerhet

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten Arbetsmiljö och Elsäkerhet erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland enhet Arbetsmiljö och Elsäkerhet. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef för enheten Arbetsmiljö och Elsäkerhet bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer initierar och genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten finns idag 7 specialister inom arbetsmiljö och elsäkerhet, däribland verkets elinstallatör för regelefterlevnad. I verksamheten ingår bland annat att: • arbeta med systematiska och strategiska arbetsmiljö- och elsäkerhetsfrågor inom verkets uppdrag • stödja övriga divisioner med specialistkompetens för samordning, uppföljning och utveckling av Svenska kraftnäts arbetsmiljö- och elsäkerhetsarbete, internt och som beställare • tillhandahålla utbildningar inom ansvarsområdet och skapa medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom arbetsmiljö- och elsäkerhetsområdet, förvalta och utveckla ledningssystem (ISO 14001 och ISO 45001) Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • roll som konsultchef med konsulter inom relevanta områden • arbete inom statlig eller offentlig sektor • att skapa goda relationer med nyckelintressenter och att driva tvärfunktionellt arbete • av förändringsledning, process- och metodutveckling • förvaltning och utveckling av certifierade ledningssystem Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester   I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024