Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb jobb

Lediga jobb hos Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Utredare med sektorsansvar inom civil beredskap

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Som utredare med sektorsansvar kommer du att ingå i enheten för planering av civil beredskap, på avdelningen för krisberedskap och civilt försvar. Enheten arbetar bland annat med att stödja och samordna akörernas arbete med beredskapsplanering och ansvarar för en sammanhängande planering. Enhetens ansvar och uppgifter är av central betydelse för den fortsatt utvecklingen av den civila beredskapen. Som medarbetare vid enheten får du stor möjlighet att bidra till samhällets beredskap för kriser, krigsfara och krig. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer stödja en beredskapssektor i frågor som berör civil beredskap, särskilt vad avser beredskapsplanering och förmågeutveckling i stort. Som utredare ingår det att bistå MSB:s arbete med aktörsgemensam samordning av beredskapsplanering, bevaka och samordna beredskapssektorns frågor inom MSB, samt delta i enhetens arbete i övrigt med utveckling av metoder och processer för beredskapsplanering. Det ingår också att besvara inkommande regeringsuppdrag m.m. Vid enheten ska det finnas tio utredare med sektorsansvar. Vilken sektor du kommer att arbeta med, avgörs i stor utsträckning av din tidigare erfarenhet och bakgrund. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har - relevant akademisk utbildning eller annan erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig - erfarenhet av arbete med beredskapsfrågor inom offentlig förvaltning  - erfarenhet av samverkan med externa aktörer och att företräda arbetsgivaren i externa sammanhang  - goda kunskaper om svensk krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar  - god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift  Det är meriterande om du har - erfarenhet från någon av sektorerna energiförsörjning, elektroniska kommunikationer och post, hälsa, vård och omsorg eller transporter - erfarenhet av arbete med beredskapsplanering - erfarenhet av utredningsarbete vid statlig myndighet  - erfarenhet av att självständigt leda större arbeten eller projekt   Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och arbetar strukturerat. I arbetet ser du till helheten och till det större perspektivet. Du är medveten om din roll och agerar utifrån verksamhetens bästa. Som person är du utåtriktad och socialt aktivt i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar och upprätthåller kontakter och relationer inom arbetet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Enheten för planering av civil beredskap finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten består av 19 medarbetare och leds av en enhetschef. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Anders Eriksson. Fackliga företrädare är Jannes Engqvist (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och AnnBritt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 9 månad 2024

18 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Utredare med sektorsansvar inom civil beredskap

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Som utredare med sektorsansvar kommer du att ingå i enheten för planering av civil beredskap, på avdelningen för krisberedskap och civilt försvar. Enheten arbetar bland annat med att stödja och samordna akörernas arbete med beredskapsplanering och ansvarar för en sammanhängande planering. Enhetens ansvar och uppgifter är av central betydelse för den fortsatt utvecklingen av den civila beredskapen. Som medarbetare vid enheten får du stor möjlighet att bidra till samhällets beredskap för kriser, krigsfara och krig. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer stödja en beredskapssektor i frågor som berör civil beredskap, särskilt vad avser beredskapsplanering och förmågeutveckling i stort. Som utredare ingår det att bistå MSB:s arbete med aktörsgemensam samordning av beredskapsplanering, bevaka och samordna beredskapssektorns frågor inom MSB, samt delta i enhetens arbete i övrigt med utveckling av metoder och processer för beredskapsplanering. Det ingår också att besvara inkommande regeringsuppdrag m.m. Vid enheten ska det finnas tio utredare med sektorsansvar. Vilken sektor du kommer att arbeta med, avgörs i stor utsträckning av din tidigare erfarenhet och bakgrund. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har - relevant akademisk utbildning eller annan erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig - erfarenhet av arbete med beredskapsfrågor inom offentlig förvaltning  - erfarenhet av samverkan med externa aktörer och att företräda arbetsgivaren i externa sammanhang  - goda kunskaper om svensk krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar  - god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift  Det är meriterande om du har - erfarenhet från någon av sektorerna energiförsörjning, elektroniska kommunikationer och post, hälsa, vård och omsorg eller transporter - erfarenhet av arbete med beredskapsplanering - erfarenhet av utredningsarbete vid statlig myndighet  - erfarenhet av att självständigt leda större arbeten eller projekt   Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och arbetar strukturerat. I arbetet ser du till helheten och till det större perspektivet. Du är medveten om din roll och agerar utifrån verksamhetens bästa. Som person är du utåtriktad och socialt aktivt i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar och upprätthåller kontakter och relationer inom arbetet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Enheten för planering av civil beredskap finns i både Karlstad och Stockholm. Enheten består av 19 medarbetare och leds av en enhetschef. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Anders Eriksson. Fackliga företrädare är Jannes Engqvist (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och AnnBritt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 9 månad 2024

18 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Controller med ekonomisk inriktning

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Som controller med ekonomisk inriktning kommer du vara en del av skolverksamheten vid avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande. Anställningen är placerad direkt under verksamhetschefen i dennes stab. MSBs skolverksamhet är en del av MSBs utbildningsorganisation och bedriver utbildning enligt författning, genomför utbildning på uppdrag, samt genomföra utbildning enligt myndighetens utbildningsstrategi. I uppgiften ingår också metod- och teknikutveckling för effektiva räddningsinsatser. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som controller med ekonomisk inriktning är du ett stöd till verksamhetschefen i att ansvara för den löpande samordningen av skolverksamhetens ekonomi, men även i viss mån dess verksamhet. Det innebär att du också kommer vara ett stöd till och arbeta nära skolverksamhetens enhetschefer då det är de som har ansvar för sin budget. Myndighetens verksamhet och ekonomi följs upp kontinuerligt under året. Detta sker genom löpande uppföljning månadsvis, tertialvis samt årsvis. I samband med dessa uppföljningar lämnas även ekonomiska prognoser. I anställningen ingår vidare att arbeta med ekonomistyrning och ekonomiska analyser på både kort och lång sikt. Det innebär bland annat att utveckla och följa upp nyckeltal för verksamheten samt att analysera och utvärdera utfall för olika delar av verksamheten. Du kommer också att vara del i arbetet med den långsiktiga inriktningen för myndighetens utbildningsverksamhet som tas fram årligen och där ekonomi är en viktig del. Förutom inriktningen kommer du även vara delaktig i framtagandet av de ekonomiska underlag som handlar om utbildning i myndighetens budgetunderlag och som lämnas in årligen Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot styrning och redovisning eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för anställningen, - mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har: - kunskap om offentlig verksamhet, verksamhetsstyrning och budgetering på statlig myndighet, - erfarenhet av affärssystemet Unit4 ERP och Microsoft Excel. - tidigare erfarenhet av arbete med redovisning, verksamhetsplanering, budget och uppföljning, - tidigare erfarenhet av arbete med ekonomistyrning och ekonomiska analyser, Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning heltid till och med 2024-09-30, med möjlighet till förlängning. Din placeringsort kommer att vara Sandö. Eftersom skolverksamheten även finns i Revinge och Rosersberg kommer resor i anställningen att förekomma med viss regelbundenhet. Om oss I skolverksamheten finns ca 240 medarbetare fördelade på 14 enheter. Vi är en del av utbildningsorganisationen vid avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande. Utbildningsorganisationen är den överlägset största delen av avdelningens verksamhet och utgör nästan en femtedel av hela myndigheten. Vi erbjuder dig möjlighet att ta ut en friskvårdstimme per vecka och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta verksamhetschef Päivi Havlund. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Karl-Johan Rahm (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 21 april 2024.

15 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Övningsledare inom civil beredskap och totalförsvar

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du vara med och utveckla totalförsvaret och kan kliva fram och få andra med dig? Då kanske du är vår nästa kollega! Enheten för övning har i uppdrag att bidra till en effektiv övnings- och utbildningsverksamhet inom den civila beredskapen genom strategisk inriktning, metodutveckling, stöd och samordning samt genom att planera, genomföra och utvärdera nationella samverkansövningar. Det allvarliga säkerhetsläget kräver en effektiv övningsverksamhet till stöd för förmågeutvecklingen inom totalförsvaret. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer att helt eller delvis, driva och ansvara för planering, genomförande och utvärdering av komplexa samverkansövningar inom krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar. I dina arbetsuppgifter ingår det att företräda verksamheten i samordning och samverkan med externa aktörer nationellt och internationellt. Du kommer att få ta fram och presentera information och beslutsunderlag med särskilt fokus på övning inom ramen för civil beredskap och totalförsvar. I rollen som övningsledare ingår det att delta i det löpande arbetet med övningsstöd och metodutveckling inom ramen för övningsverksamheten.  De övningar som enheten arbetar med omfattar civila och militära aktörer på nationell, regional och lokal nivå samt privata aktörer och andra länder. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har - relevant akademisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig - flerårig erfarenhet av att genomföra övningsverksamhet inom området krisberedskap, civilt eller militärt försvar - ledande roll i projekt eller annan verksamhet - mycket goda kunskaper i svenska och engelska - goda kunskaper om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda övning eller tidigare varit projektledare. Vi ser gärna att du har arbetat med myndighetssamverkan eller internationell samverkan, gärna med fokus på Norden eller Nato.  Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsskyddsklassad verksamhet. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du har också ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att samarbeta med andra. Vi ser också att du är duktig på att lösa problem som uppstår. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På enheten för övning är vi 22 medarbetare och vi finns i både Karlstad, Stockholm och Revinge. På vår enhet har vi mer erfarna och mer juniora medarbetare.  Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Anclair. Fackliga företrädare är Jannes Engqvist (Saco-S), Ingrid Krook (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2024

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Ekonom till ekonomienheten

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Ekonomienheten söker en ekonom till teamet inom Ekonomistöd vars ansvarsområden är myndighetens reskontra, löne- och utläggsredovisning, tidsredovisning och centrala stöd i ekonomiadministrativa frågor till chefer och medarbetare. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som ekonom hos oss kommer du att arbeta operativt med leverantörsreskontra, kundreskontra, löneredovisning, representation och utläggsredovisning och ge stöd och vägledning till medarbetare och chefer i frågor inom dessa områden. Arbetet innebär också analys, uppföljning och löpande kontroller, avstämningar och vård av register i ekonomisystemet. I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt att delta i arbetet med att utveckla vårt systemstöd, digitalisera och dokumentera våra arbetssätt och processer inom gruppens olika områden. Du kommer att ha mycket kontakter både internt och externt. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi eller ekonomisk gymnasieutbildning i kombination med mångårig praktisk erfarenhet av redovisningsarbete. Du ska ha god förståelse för ekonomisk redovisning och erfarenhet från att ha arbetat i ekonomi- och verksamhetssystem. Du behöver ha god datorvana och du är van att arbeta i Excel samt olika stödsystem då vi arbetar för att ha digitala flöden i våra arbetsprocesser. Det är meriterande om du har: - erfarenhet av rese- och utläggsredovisning och redovisning av representation - kunskap i administration av Unit4 ERP - kunskap i löneredovisning Du har en hög personlig mognad, är trygg i din kompetens och initiativtagande. Du är analytisk, stresstålig, noggrann och ha en väl utvecklad samarbetsförmåga. Det är viktigt med god kommunikationsförmåga eftersom service och rådgivning är en stor del av våra arbetsuppgifter. Arbetet idag växlar mellan ett helhetsperspektiv och fokusering på enskilda detaljfrågor. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer vara Karlstad och resor i anställningen kan förekomma. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På Ekonomienheten är vi 20 medarbetare. Vi är alla placerade i Karlstad. Tjänsten ingår i funktionen Ekonomistöd, som idag har 5 medarbetare. Myndigheten finns på flera orter i Sverige och ekonomienheten i Karlstad är hela myndighetens ekonomienhet. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta viss del på distans. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Fredrik Magnusson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (Seko). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2024

12 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Medicinsk koordinator

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Som medicinsk koordinator kommer du att arbeta med hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter kopplat till MSB:s insatsverksamhet. Du kommer vara en del av teamet inom hälsofunktionen som är placerad på enheten för operativ personal. Hos oss får du möjligheten att bidra till samhällets beredskap för hantering av kriser och krig. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som medicinsk koordinator kommer du huvudsakligen att arbeta med hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter som hälsorådgivning till insatspersonal, bedömning av hälsoundersökningar, hälsoriskbedömning vid insatsplanering och utbildning kopplat till detta. Medicinsk koordinator är MSB:s legitimerade sjukvårdsresurs och ansvarar därför både för hälsodokumentation och läkemedelshantering. I funktionens uppdrag ingår att ansvara för läkemedelshantering och sjukvårdsmateriel på lagret i Kristinehamn. Tillsammans med övriga berörda funktioner bidrar hälsofunktionen till genomförande och utveckling av MSB:s bredare omsorgsansvar (duty of care). Vidare ingår samverkan med andra myndigheter/organisationer såväl nationellt som internationellt, samt arbetsuppgifter kopplade till planering och genomförande av utbildningar och övningar. I rollen som medicinsk koordinator ingår att vara schemalagd som vakthavande för funktionen. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och har: - Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom hälso-och sjukvårdssektorn. - Erfarenhet av att arbeta med hälso- och sjukvård i internationell kontext. - Vana att arbeta i Officepaketet. - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. - B-körkort Det är meriterande om du har: - Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. - Kunskaper och erfarenheter som gör att du kan bidra till genomförandet av arbetsuppgifterna inom funktionen i övrigt, så som till exempel pedagogisk erfarenhet eller som certifierad instruktör inom sjukvårdsutbildningar. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Som person ser vi att du har ett strukturerat arbetssätt där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete så att det genomförs effektivt. Att du sätter upp och håller tidsramar. Vidare behöver du ha förmåga att ta ansvar för och självständigt driva dina uppgifter. Noggranhet och en god administrativ förmåga är viktiga tillgångar i rollen. Rollen är en del av MSB:s operativa förmåga. Det innebär att din arbetsdag ofta präglas av skeenden som ligger bortanför din egen kontroll och med krav på leverans under tidspress. Därför är det viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Om anställningen Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till och med 2025-08-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss MSB:s operativa verksamhet är navet för Sveriges samlade hantering av samhällsstörningar. Den operativa avdelningen har huvudansvaret för den operativa verksamheten och utvecklar myndighetens operativa roller, som alla bidrar till MSB:s vision: ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Patrik Jansson. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nyttig (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2024.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Myndighetscontroller

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld? Då kanske du är vår nya kollega! Som myndighetscontroller på planerings- och uppföljningsenheten ingår du i en sammansvetsad grupp av engagerade medarbetare med olika kompetenser som tillsammans arbetar för att stödja myndighetsledningen med ledning, styrning och uppföljning av verksamheten och de myndighetsövergripande hållbarhetsfrågorna. Enheten är placerad i Karlstad och Stockholm, består av sju medarbetare och leds av en enhetschef. Medarbetarskapet och ledarskapet på MSB ska utgå från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med MSB:s medarbetar- och ledarkriterier innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som myndighetscontroller kommer uppgifterna inkludera arbete med att planera och följa upp myndighetens verksamhet. Du kommer tillsammans med dina kollegor att utveckla myndighetens styrprocess och styrmodell. I rollen ingår även att omhänderta och omsätta regeringens styrning internt i syfte att säkerställa att myndigheten fullgör sina uppgifter. Stora delar av arbetet kommer att ske i nära samarbete med myndighetens olika avdelningar. I dina arbetsuppgifter ingår: - Att vara ansvarig för sammanhållande av myndighetens arbete med årsredovisning samt delaktig i något/några av de övriga processer som planerings- och uppföljningsenheten är sammanhållande för såsom myndighetens arbete med verksamhetsplan, budgetunderlag och riskhantering vilket innebär att du kommer att arbeta mycket med att uttrycka dig i skrift. - Att vid behov stödja myndighetsledningen i andra frågor samt att hålla samman andra myndighetsgemensamma frågor. - Att arbeta med verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområde. - Förvaltning och utveckling av myndighetens systemstöd för verksamhetsplanering och uppföljning. Dina kunskaper och kompetenser Du har: - Flerårig erfarenhet från arbete med styrningsfrågor inom offentlig verksamhet och arbete med verksamhetsplanering och uppföljning - Akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbeten, till exempel som projektledare - God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska och engelska - Vi lägger stor vikt vid ovan nämnda kompetenser och personlig lämplighet Det är meriterande om du har erfarenheter: - från att ha arbetat med att förvalta och utveckla systemstöd för verksamhetsplanering och uppföljning - från att ha arbetat med riskhantering Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Enhetens uppgift är att stödja myndighetens ledning med ledning och styrning av myndighetens verksamhet. I uppgiften ingår myndighetens styrmodell, styrning och samordning av planering, uppföljning och utvärdering av verksamhet samt budget. Vidare ingår arbetet med intern styrning och kontroll och myndighetens egen risk- och sårbarhetsanalys. Vidare ingår system för planering och uppföljning, ledningssystem för miljö och samordning av myndighetens arbete med jämställdhetsintegrering, barnrätt och funktionshinderspolitiken under enhetens ansvarsområden. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Göran Karlsson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2024.

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
MSB Sandö söker Kock

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld? Då kanske du är vår nästa kollega! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer tillsammans med övrig restaurangpersonal ansvara för att laga samtliga måltider. Måltiderna varieras av svensk husmanskost, specialkost, internationell mat och A´la carte till våra elever och personal inom våran skolverksamhet på MSB Sandö. Andra förekommande arbetsuppgifter är planering, städning av restaurangens lokaler, disk samt egenkontroll i enlighet med gällande lagstiftning. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - hotell och restaurangutbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig  - erfarenhet av att arbeta i restaurangkök/storkök  - god datorvana och goda kunskaper i engelska  - B-körkort  Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Sandö. Arbetstiderna är schemalagd och avser även kvällar och helger.  Om oss Enhetens uppgift är att tillhandahålla kurs- och konferensservice, studentservice, telefonväxel för myndigheten och reception. I detta ingår hotell-, restaurang- och lokalvårdstjänster och löpande kontakter med hyresvärden angående daglig drift och underhåll av lokaler. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Annika Åsberg. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Karl-Johan Rahm (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 25 april 2024

5 april 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
MSB Sandö söker Internatpersonal

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld? Då kanske du är vår nästa kollega! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta med olika arbetsuppgifter inom hotell och restaurang såsom lokalvård, restaurangbiträde och växelpersonal. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - gymnasial utbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig  - B-körkort  - god datorvana - goda kunskaper i engelska  Det är meriterande om du har: - erfarenhet av arbete inom hotell och restaurangverksamhet  - erfarenhet av arbete som växeltelefonist - erfarenhet av att arbeta som restaurangbiträde  Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på på deltid 50% som inleds med en provanställning/tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning. Din placeringsort kommer att vara Sandö och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Enhetens uppgift är att tillhandahålla kurs- och konferensservice, studentservice, telefonväxel för myndigheten och reception. I detta ingår hotell-, restaurang- och lokalvårdstjänster och löpande kontakter med hyresvärden angående daglig drift och underhåll av lokaler. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta Annika Åsbeerg. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Karl-Johan Rahm (ST) och Leif Fröhlén (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 25 april 2024

5 april 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
Operativ koordinator till CERT-SE

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig. Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas. Har du ett brinnande intresse för att leda och stärka inom it-säkerhetsområdet? Då kanske det är du som är vår nästa kollega! Just nu söker vi operativ koordinator till enheten för incidentkoordinering vid avdelningen för cybersäkerhet och säkra kommunikationer. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som operativ koordinator på CERT-SE leder du ett operativt team med olika roller, som till exempel handläggare desk och it-säkerhetsspecialister, i CERT-SE:s dagliga operativa verksamhet. I dina arbetsuppgifter ingår att fördela och prioritera resurser, incidenter och ärenden. Vid större händelser och incidenter kommer du att agera som incidentledare, vilket innebär att du prioriterar och koordinerar arbetet med incidenten. Du kommer att arbeta i en operativ verksamhet, vilket innebär att ditt arbete ibland är reaktivt och styrs av externa omständigheter. Du genomför även uppföljning, utvärdering och utveckling av hantering av händelser och incidenter. Du deltar i samverkan med olika intressenter i samhället, både nationellt och internationellt, samt agerar som CERT-SE:s operativa kontaktpunkt internt på myndigheten. Dina arbetsuppgifter utförs under normal kontorstid men vid akuta händelser kan andra arbetstider förekomma. Du kommer att ingå i CERT-SE:s schemalagda beredskap. Du kan komma att delta i cybersäkerhetsövningar, nationellt som internationellt. Mycket händer inom cyber och arbetet kommer att präglas av en stor del verksamhetsutveckling parallellt med en händelsestyrd operativ verksamhet. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har yrkeserfarenhet från cybersäkerhetsarbete eller IT-säkerhetsarbete i en större organisation eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  Vidare ska du ha en dokumenterad erfarenhet av att arbeta i en koordinerande och arbetsledande roll. Relevant högskoleutbildning för tjänsten är meriterande men inte ett krav, det viktiga är din potential och din vilja. Du är intresserad av och har vana från omvärldsbevakning inom sakområdet och du stimuleras av utmaningar, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling. Du har ett intresse för cybersäkerhetsområdet. Det är meriterande om du har:  erfarenhet av CERT-arbete eller liknande funktion. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Vi kommer sätta stor vikt vid dina personliga egenskaper så som att du har en hög förmåga att ta egna initiativ och driva dina frågor framåt. Vi värdesätter att du har en positiv och lösningsinriktad grundsyn och att du snabbt kan sätta dig in i nya förutsättningar. Du är bra på att ha överblick och har en förmåga att sortera och prioritera beroende på förutsättningarna. I en operativ verksamhet är lagkänsla en viktig del av arbetsmiljön och bidrar till vår förmåga att leverera. Vi ställer därför stora krav på din förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra där det yttersta målet är att leverera cybersäkerhetsnytta och att bidra till en bra arbetsplats. Du behöver tycka om och kunna arbeta under stundvis tidspressade förhållanden samt kunna växla mellan samtidiga arbetsuppgifter. Att uttrycka dig, läsa och skriva på svenska och engelska är något du behärskar väl. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm på vårt kontor Tomteboda. Resor i anställningen kan förekomma. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Anställningen är placerad på Verksamheten för operativ cybersäkerhet vid enheten för incidentkoordinering, vilket är en del av funktionen CERT-SE. Enheten för teknisk incidentkoordinering är en av fyra enheter på CERT-SE, Sveriges nationella CSIRT (Computer Security Incident Repsonse Team). Enhetens uppgift är att ingå i funktionen CERT-SE. CERT-SE är en nationell funktion som har i uppdrag att stödja samhället i arbetet med att förebygga och hantera it-incidenter och andra cyberangrepp. CERT-SE har tekniskt fokus mot masspåverkande cyberhot, sårbarheter i vanligt förekommande produkter samt mot specifika hot av allvarlig natur. Detta i syfte att bidra till skydd av samhällsviktiga funktioner och digitala tjänster samt för samhället i stort. CERT-SE tar emot, söker, bedömer, analyserar, bearbetar och förmedlar cybersäkerhetsrelaterad information. Detta i syfte att sprida information och kunskap som kan förhindra it-incidenter men även när it-incidenter hanteras. CERT-SE är Sveriges kontaktpunkt för cybersäkerhet gentemot motsvarande funktioner i andra länder Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Martin Götblad. Facklig företrädare är Carl Önne SACO-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 21 april 2024.

26 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024