Statens Skolinspektion jobb

Lediga jobb hos Statens Skolinspektion

Vi söker erfarna jurister till vår tillsynsverksamhe

Skolinspektionen arbetar för att alla barn och elever ska få en likvärdig utbildning av god kvalitet i en trygg miljö. Centralt i vår målbild är att alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi har genom inspektion en viktig och pådrivande roll för likvärdighet och goda kunskapsresultat i svensk skola. Verksamheten vid Skolinspektionen utgörs av tillsyn, kvalitetsgranskning samt prövning av ansökningar om att driva fristående skolverksamhet. Skolinspektionen finns i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Vi söker Vi söker dig som vill arbeta med vårt uppdrag inom området tillsyn. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och kommunikativa förmågor. Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig. Vi erbjuder Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers rättigheter. Här får du även en gedigen utbildning inom vårt inspektörsprogram. Vi erbjuder en god arbetsmiljö där du som medarbetare ges goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Vi erbjuder förmånliga villkor så som goda semester- och pensionsvillkor samt generöst friskvårdsbidrag. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm. Arbetsuppgifter Vi söker nu erfarna jurister till vår tillsynsverksamhet. I tillsynsverksamheten ser Skolinspektionen till att skolor och huvudmän uppfyller författningskraven i sin verksamhet. Du ges möjlighet att arbeta med aktuella och utmanande juridiska frågeställningar inom främst skoljuridikens område men också inom exempelvis associationsrätt och förvaltningsrätt. De skolor och huvudmän som väljs ut för tillsyn bestäms dels utifrån en analys bestående av statistik om skolenheten, dels utifrån uppgifter om missförhållanden i skolor som Skolinspektionen får del av. Vår tillsyn bedrivs således utifrån ett riskbaserat urval, vilket betyder att vi utreder de skolor som bedöms ha hög risk för brister i sin verksamhet. Som utredare genomför du ett kvalificerat utredningsarbete, huvudsakligen genom skolbesök och dokumentstudier. Det innebär observationer i de olika verksamheterna samt intervjuer med bl.a. elever, lärare, rektorer och representanter för skolhuvudmän. Vidare innebär det att du skriver myndighetsbeslut. Kontakter med andra myndigheter och allmänheten ingår också i arbetet. Vi samarbetar tvärprofessionellt i våra utredningar med olika yrkeskategorier inom myndigheten, så som lärare, jurister och samhällsvetare. I rollen som jurist fungerar du som ett juridiskt stöd åt dina kollegor och tillförsäkrar att våra beslut håller hög kvalitet och blir juridiskt korrekta Vi gör regelbundna skolbesök. Besöken genomförs i par och innebär ibland resor med övernattning. Arbetet kan även innebära andra uppdrag, exempelvis att delta i myndighetens arbete med att ta fram remissvar, att delta i referensgrupper till olika regeringsuppdrag och att hålla i utbildningar och presentationer inom myndigheten. Kvalifikationer Du ska ha • Jur. kand. eller juristexamen • Aktuell och flerårig erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning • Erfarenhet av utredningsarbete • God kommunikativ förmåga, såväl muntlig som skriftlig Det är meriterande med • Notariemeritering eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet av skoljuridiska frågor och aktuella kunskaper om det svenska utbildningssystemet • Erfarenhet av arbete med tillsyn • Erfarenhet av att hålla intervjuer • Goda kunskaper i associationsrätt Vi söker dig som • Är noggrann, strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga • Är effektiv och kan arbeta i ett högt tempo • Kan hantera förändringar och nya förutsättningar • Har god förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt • Har lätt för att arbeta såväl självständigt som med andra   Dina personliga egenskaper och förmågor kommer att tillmätas stor vikt. Tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Omfattningen är heltid. Tjänsten är placerad vid Stockholmskontoret. Möjlighet att teckna överenskommelse för distansarbete finns. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev (högst en A4) och CV. Välkommen med din ansökan senast den 14 maj 2024. Ansökan har dnr 2024:3397. Frågor Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Bergqvist 08-586 08 507. Om du har frågor angående rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta HR via [email protected]. Fackliga företrädare är Caroline Engskär, (SACO) och Åsa Jansson (OFR) nås via växeln tfn 08-586 080.   Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Kvalificerad utredare till Skolinspektionens GD-Stab

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Vi söker dig som är en erfaren utredare till vår gd-stab med placering på vårt huvudkontor i Stockholm Gd-staben är ett kvalitetssäkrande stöd till generaldirektören och ansvarar för flera strategiska och myndighetsövergripande frågor. Staben samordnar även hur vi utvecklar myndighetens inspektionsverksamhet. Din närmaste chef är stabschefen. Arbetsuppgifterna vid gd-staben är kvalificerade och varierande med tyngdpunkt på möjligheten att kunna göra skillnad i samhället. Du förväntas företräda myndigheten såväl internt som externt, bistå med underlag för interna och utåtriktade insatser och samordna arbetet med vissa myndighetsövergripande frågor. Vi som arbetar i staben drivs av ett stort engagemang och intresse för förvaltningspolitik, samhällsutveckling och specifikt skolfrågor. I organisationen som helhet finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och alla elevers rätt. Arbetsuppgifter Du kommer bland annat att: • Utreda, analysera och ta fram underlag inför gd:s olika interna och externa aktiviteter • Bistå gd med myndighetsövergripande synpunkter inför föredragningar om projekt, rapporter m.m. • Delta i arbetet med eller ansvara för rapporter som till exempel myndighetens årsrapport och årsredovisning • Ansvara för att ta fram och bereda underlag till och samordna remissarbeten • Sammanställa och analysera Skolinspektionens samlade erfarenheter och bevaka ställningstaganden som görs i myndigheten • Vara gd-stabens kontaktperson gentemot olika uppdrag och arbetsgrupper och ge stöd i dessa. Den person vi söker har: • Examen inom samhällsvetenskap, eller annan utbildning som Skolinspektionen bedömer som likvärdig • Mycket goda kunskaper och god orientering gällande myndighetsarbete och förvaltningspolitik • Flerårig erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete i offentlig verksamhet. Det är meriterande med • Erfarenhet av myndighetsövergripande och projektledande arbete • Erfarenhet av förvaltning och utveckling av beredningsrutiner och processer • Erfarenhet av granskningsverksamhet • Goda kunskaper inom skolområdet • Erfarenhet av analys- och utredningsarbete på Skolinspektionen.   Vi söker en generalist som har ett genuint intresse för skolområdet samt för kvalificerat utredningsarbete och offentlig förvaltning. För att trivas hos oss är viktigt att du snabbt kan sätta dig in i nya områden samt att du har mycket god analytisk förmåga och hög kvalitetsmedvetenhet. Vidare är en mycket god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig, en förutsättning. För att lyckas i arbetet behöver du vara bra på att hantera kontakter på olika nivåer inom och utanför organisationen. Du är öppen för att ge och ta emot konstruktiv kritik och vill dela med dig av erfarenheter och idéer för att bidra till utveckling och lärande. Rollen ställer krav på mycket god samarbetsförmåga och förmåga att vara lyhörd, lösningsfokuserad och prestigelös. I rollen ingår även att utföra arbetsuppgifter med kort varsel, vilket ställer krav på en mycket god förmåga vad gäller anpassning till förändrade förutsättningar. Personliga egenskaper, förmågor och motivation kommer att tillmätas stor vikt. Vi erbjuder Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du får bra förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, flexibel arbetstid, viss möjlighet till distansarbete, subventionerade läkemedel/läkarvård och goda semester- och pensionsvillkor. Tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Skolinspektionen tillämpar sex månaders provanställning. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet. Ansökan Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast på den 1 maj, 2024. Ansökan har dnr 2024:3347. Vi tar inte emot ansökningar via mejl eller post. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Torun Rudin, tfn 08 586 080 00 Rekryteringsprocessen: [email protected] Fackliga företrädare Caroline Engskär, Saco-S och Stina Linder, OFR/s, båda kan nås via växelnumret 08-586 080 00. I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Jurist till Skolinspektionen, Regionstaben, Region norr

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Centralt i vår målbild är att alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi har genom inspektion en viktig och pådrivande roll för likvärdighet och goda kunskapsresultat i svensk skola. Inom verksamheten finns tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsprövning för fristående skolor. Vi finns i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Göteborg, Linköping och Lund ingår i Region söder medan Stockholm och Umeå ingår i Region norr. Huvudkontoret med alla stödfunktioner, liksom Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi, finns i Stockholm.   Vi söker Vi söker en jurist till Regionstaben i Region norr.   Arbetsplatsen Rollen är placerad i Stockholm och tillhör regionens stab. Arbetet sker i nära samverkan med regionjuristerna men även med andra jurister vid Skolinspektionen. Du rapporterar till bitr. regionchef.   Arbetsuppgifter Du kommer främst att hantera frågor inom det skoljuridiska området men även annan lagstiftning inom det förvaltningsrättsliga området kan aktualiseras. I arbetet ingår att göra rättsutredningar och medverka till att implementera ny lagstiftning och praxis. En annan uppgift är att sprida juridisk information i regionen.   Kvalifikationer Du har: • Juristexamen och • notariemeritering eller annan motsvarande erfarenhet, • flera års aktuell erfarenhet av juridiskt utredningsarbete och ärendehandläggning inom staten som Skolinspektionen bedömer som relevant, • god kunskap om och erfarenhet av skoljuridiska frågor • erfarenhet av tillsynsverksamhet   Det är meriterande med: • Erfarenhet av förvaltningsrättsliga frågor • Erfarenhet från Skolinspektionens tillsynsverksamhet   Vi söker dig som: • Är noggrann, strukturerad och har en god analytisk förmåga, • är effektiv och kan arbeta i högt tempo, • har god förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt, • har lätt att arbeta såväl självständigt som med andra   För att lyckas i rollen behöver du vara självständig, trygg i din yrkesroll och ha god självkännedom. Du är kvalitetsmedveten och har mycket god samarbetsförmåga. Du är analytisk och kan snabbt sätta dig in i komplex information. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig klart, lättillgängligt och korrekt i både tal och skrift. Du kan på ett pedagogiskt sätt förmedla juridiska ställningstaganden till andra. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.   Om tjänsten Tjänsten är en visstidsanställning tillträde enligt överenskommelse i augusti 2024 fram till och med den 31 december 2024. Omfattningen är heltid.   Ansökan Skicka din ansökan i form av CV och ett personligt brev (max 1 A4). Klicka på ansökan nedan. Dnr är 2024:3251. Sista ansökningsdag är den 9 Maj 2024.   Frågor För upplysningar kontakta bitr. regionchef Elisabeth Wikén. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Mary Cairns. Fackliga företrädare är Caroline Engskär (Saco) och Åsa Jansson (Ofr/s). Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00.   Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

18 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Skolinspektionen i Umeå söker utredare med juridisk inriktning

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt prövning av godkännande för enskilda huvudmän. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Vi söker Vi söker dig som vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och skriftspråkliga förmågor. Målet är en skola som präglas av trygghet och studiero och där alla barn och elever kan nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig.  Vi erbjuder  Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. I tjänsten får du även möjlighet att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning.  Arbetsuppgifter I arbetet ingår att genomföra inspektioner inom samtliga skolformer samt fritidshem. I arbetsuppgifterna ingår planering, dokumentstudier och analyser samt besök med intervjuer och observationer i de olika verksamheterna. En central uppgift är att skriva och föredra beslut efter genomförd tillsyn samt ha en uppföljande dialog med rektorer och huvudmän. I arbetet ingår även att fungera som sakkunnig i juridiska frågor. Arbetet bedrivs huvudsakligen i team eller i projektform och innebär regelbundna resor med övernattning. Arbetet innebär också skriftliga och muntliga kontakter med politiker, chefstjänstemän, rektorer, lärare, elever och vårdnadshavare. Kontakter med myndigheter och organisationer, liksom information och besvarande av frågor till allmänheten ingår också i arbetet. Kvalifikationer  Vi söker dig som har • juristexamen • aktuell erfarenhet av utredningsarbete och ärendehandläggning inom offentlig förvaltning • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • körkort för personbil  Meriterande är • erfarenhet av skoljuridiska frågor och aktuella kunskaper om det svenska utbildningssystemet • erfarenhet av arbete med tillsyn • erfarenhet av utredningsarbete • notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet Som person  • är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt • är du analytisk och noggrann • har du integritet och mycket god samarbetsförmåga • har du mycket god förmåga att planera och strukturera arbetsprocesser • har du lätt att möta och kommunicera med andra människor För att trivas på Skolinspektionen ska du tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo, varierade arbetsuppgifter och en arbetsmiljö där kollegor har olika kompetenser och erfarenheter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Om tjänsten  Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Ansök i form av ett personligt brev (högst en A4) och bifoga CV. Klicka på ansök nedan. Dnr är 2024:3192. Sista ansökningsdag är den 9 maj. I denna rekrytering använder vi oss av arbetsprov för de som går vidare i processen. Frågor För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Joakim Blomberg eller Eva-Lena Ölund-Brändström. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta någon av våra HR partners Phia Wetterud eller Mary Cairns. Fackliga företrädare är , Mattias Ryd, (OFR) och Rebecka Rasmuson (SACO) nås via växeln tfn 08-586 080

18 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Jurist till Skolinspektionen, Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Centralt i vår målbild är att alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi har genom granskning en viktig och pådrivande roll för likvärdighet och goda kunskapsresultat i svensk skola. Inom verksamheten finns tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsprövning för fristående skolor. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Linköping, Lund och Umeå. Huvudkontoret med alla stödfunktioner är placerad i Stockholm. Den nya avdelningen – Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi är också placerad i Stockholm.   En utvecklande arbetsplats med ett viktigt uppdrag Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi är en ny avdelning som startar i maj 2024. I och med den nya avdelningen sammanförs de befintliga enheterna för tillståndsprövning och ekonomisk granskning. Avdelningen ansvarar för prövning av ansökningar om att starta fristående skola och att bedöma ekonomin hos de företag som vill starta eller redan driver fristående skola. Avdelningen ansvarar också för ett nytt uppdrag att granska redovisade skolkostnader. Avdelningen kommer ha ett särskilt ansvar för att driva myndighetens utveckling av rättspraxis inom området fristående skolor och skolors ekonomi samt att skapa goda förutsättningar för att motverka oseriösa aktörer i välfärden.   Vi söker Vi söker jurister som vill arbeta med handläggning och prövning av ärenden vid tillståndsenheten.   Vi erbjuder Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete i en miljö där olika kompetenser arbetar  tillsammans. En god arbetsmiljö  i nyrenoverade aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm. Förmånliga villkor så som bl.a. friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid samt goda semester- och pensionsvillkor. Vi erbjuder också möjlighet att träffa en överenskommelse om att arbeta delvis på distans. Arbetsuppgifter Du kommer även att bistå andra utredare inom och utanför enheten, delta i arbetsgrupper och delta i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete. I ditt arbete ingår också kontakter med huvudmän och sökande, allmänhet och media. Tillståndsenheten får varje år ett stort antal ärenden och prövar ansökningar om att starta eller utöka fristående skolors verksamhet, internationella skolor med flera.  Du kommer att ingå i tillståndsenheten där du som utredare bidrar med din kompetens som jurist. I arbetet ingår att utreda ärenden som rör tillstånd för fristående skolor, internationella skolor samt enskilda utbildningsanordnare. I prövningen utreder vi förutsättningar att följa skollagen och gör en ägar- och ledningsprövning. Som utredare utför du ett kvalificerat utredningsarbete där det bland annat ingår att inhämta, analysera och bedöma underlag samt skriva fram och fatta beslut. Som utredare skriver du också yttranden till domstol.  Du kommer även att granska beslut inom enheten, göra rättsutredningar, skriva yttranden och delta i remissarbete, bistå andra utredare inom och utanför enheten, förmedla information internt och externt samt delta i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete. I ditt arbete ingår också kontakter med huvudmän och sökande, allmänhet och media.  Kvalifikationer Du har • juristexamen • flera års aktuell erfarenhet av juridiskt utredningsarbete och ärendehandläggning inom staten som Skolinspektionen bedömer som relevant • aktuell erfarenhet från tillståndsprövning av friskolor • goda och aktuella kunskaper om ägar- och ledningsprövning • god förmåga att uttrycka dig lättillgängligt och korrekt i tal och skrift • goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt Det är meriterande med • notarietjänstgöring • erfarenhet av tillsynsverksamhet Vi söker dig som • är noggrann, strukturerad och har en god analytisk förmåga • är effektiv och kan arbeta i ett högt tempo • har god förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt • har lätt att arbeta såväl självständigt som med andra  För att lyckas i rollen behöver du vara självständig, lösningsorienterad, trygg i din yrkesroll och ha god självkännedom. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Du är kvalitetsmedveten och har mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar strukturerat, noggrant och effektivt samt trivs i en utvecklingsorienterad miljö. Du är analytisk och kan snabbt sätta dig in i komplex information. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig klart, lättillgängligt och korrekt i både tal och skrift. Dina personliga egenskaper kommer tillmätas stor vikt vid rekryteringen.  Tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning om 6 månader tillämpas. Omfattningen är heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.  Ansökan Skicka din ansökan i form av CV och ett personligt brev (max 1 A4). Klicka på ansökan nedan. Dnr är 2024:3017, Sista ansökningsdag är den 3 -5-2024. Arbetsprov kan komma att genomföras.  Frågor För upplysningar om tjänsten, kontakta enhetschef Carin Clevesjö. Fackliga företrädare är Caroline Engskär (Saco) och Åsa Jansson (Ofr/s) Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00. För frågor om rekryteringsprocessen: [email protected]   Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Erfaren jurist till Skolinspektionen, Avd. tillstånd och skolors ekonomi

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Centralt i vår målbild är att alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi har genom granskning en viktig och pådrivande roll för likvärdighet och goda kunskapsresultat i svensk skola. Inom verksamheten finns tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsprövning för fristående skolor. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Linköping, Lund och Umeå. Huvudkontoret med alla stödfunktioner är placerad i Stockholm. Den nya avdelningen – Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi är också placerad i Stockholm. En utvecklande arbetsplats med ett viktigt uppdrag Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi är en ny avdelning som startar i maj 2024. I och med den nya avdelningen sammanförs de befintliga enheterna för tillståndsprövning och ekonomisk granskning. Avdelningen ansvarar för prövning av ansökningar om att starta fristående skola och att bedöma ekonomin hos de företag som vill starta eller redan driver fristående skola. Avdelningen ansvarar också för ett nytt uppdrag att granska redovisade skolkostnader. Avdelningen kommer ha ett särskilt ansvar för att driva myndighetens utveckling av rättspraxis inom området fristående skolor och skolors ekonomi samt att skapa goda förutsättningar för att motverka oseriösa aktörer i välfärden.  Vi söker Vi söker en erfaren jurist som bland annat vill arbeta med kvalificerade utredningar av ärenden vid tillståndsenheten.  Vi erbjuder Vi erbjuder ett kvalificerat och varierat utredningsarbete i en miljö där olika kompetenser arbetar  tillsammans. Vi erbjuder en god arbetsmiljö  i nyrenoverade aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm. Vi erbjuder förmånliga villkor så som bl.a. friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid samt goda semester- och pensionsvillkor. Vi erbjuder också möjlighet att träffa en överenskommelse om att arbeta delvis på distans. Arbetsuppgifter  Tillståndsenheten får varje år ett stort antal ärenden och prövar ansökningar om att starta eller utöka fristående skolors verksamhet, internationella skolor med flera.  Du kommer att ingå i tillståndsenheten där du som utredare bidrar med din kompetens som jurist. I arbetet ingår att utreda ärenden som rör tillstånd för fristående skolor, internationella skolor samt enskilda utbildningsanordnare. I prövningen utreder vi förutsättningar att följa skollagen och gör en ägar- och ledningsprövning. Som utredare utför du ett kvalificerat utredningsarbete där det bland annat ingår att inhämta, analysera och bedöma underlag samt skriva fram och fatta beslut. Som utredare skriver du också yttranden till domstol.  Du kommer även att granska beslut inom enheten, göra rättsutredningar, skriva yttranden och delta i remissarbete, bistå andra utredare inom och utanför enheten, förmedla information internt och externt samt delta i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete. I ditt arbete ingår också kontakter med huvudmän och sökande, allmänhet och media.  Kvalifikationer Du har • juristexamen • minst fem års aktuell erfarenhet av juridiskt utredningsarbete och ärendehandläggning som Skolinspektionen bedömer som relevant, gärna inom offentlig förvaltning • aktuell erfarenhet från tillståndsprövning av fristående skolor • goda och aktuella kunskaper om ägar- och ledningsprövning • mycket god förmåga att uttrycka dig lättillgängligt och korrekt i tal och skrift • mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt Det är meriterande med • notarietjänstgöring • erfarenhet av tillsynsverksamhet • goda kunskaper i associationsrätt • processvana Vi söker dig som • är noggrann, strukturerad och har en god analytisk förmåga • är effektiv och kan arbeta i ett högt tempo • har god förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt • har lätt att arbeta såväl självständigt som med andra  För att lyckas i rollen behöver du vara självständig, lösningsorienterad, trygg i din yrkesroll och ha god självkännedom. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Du är kvalitetsmedveten och har mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar strukturerat, noggrant och effektivt samt trivs i en utvecklingsorienterad miljö. Du är analytisk och kan snabbt sätta dig in i komplex information. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig klart, lättillgängligt och korrekt i både tal och skrift. Dina personliga egenskaper kommer tillmätas stor vikt vid rekryteringen. Tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning om 6 månader tillämpas. Omfattningen är heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Ansökan Skicka din ansökan i form av CV och ett personligt brev (max 1 A4). Klicka på ansökan nedan. Dnr är 2024:3019, Sista ansökningsdag är den 3-5- 2024. Arbetsprov kan komma att genomföras. Frågor För upplysningar om tjänsten, kontakta enhetschef Carin Clevesjö. Fackliga företrädare är Caroline Engskär (Saco) och Åsa Jansson (Ofr/s) Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00. För frågor om rekryteringsprocessen: [email protected]  Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Förvaltningsledare IT till Skolinspektionen

OBS! I den här rekrytering samarbetar vi med ADA Digital. Sök direkt hos Ada Digital här https://www.adadigital.se/lediga-jobb/digital-commerce/forvaltningsledare-it-till-skolinspektionen/   Bli bryggan mellan verksamhet och IT hos Skolinspektionen som Förvaltningsledare IT för Inspektion och tillstånd! Ta chansen att jobba för en myndighet som arbetar för att alla barn och elever ska ha en rättvis och kvalitativ skola! För rollen som Förvaltningsledare IT söker vi dig som vill delta i en digital omvandling, gillar projektledning och att ta ett helhetsperspektiv över verksamhet och IT.  VI ERBJUDER DIG • En platt organisation där du har stora möjligheter att påverka vägen framåt och en roll där du får stort ansvar och har varierade arbetsuppgifter • En trygg arbetsgivare med kollektivavtal, uppskattade anställningsförmåner som till exempel ett generöst friskvårdsbidrag, flextid och upp till 35 dagar semester beroende på din ålder • En snabbrörlig verksamhet med vänliga och engagerade kollegor • Ett humant ledarskap som värnar om balans mellan arbete och privatliv DET HÄR GÖR DU HOS OSS Du kommer att ansvara för att leda, samordna och dokumentera både större och mindre IT-projekt inom myndighetens mest kritiska kärnobjekt - inspektion och tillstånd. Ditt huvudsakliga fokus kommer att ligga på ett komplext system som är integrerat till flera andra system vilket kräver förmåga att förutse och förstå hur åtgärder påverkar dessa integrationer. Du kommer att verka i gränssnittet mellan IT och verksamhet och upprätthålla en nära kommunikation både internt och externt med myndighetens leverantörer. I arbetsuppgifterna ingår exempelvis: • Bereda och ta fram förslag till förvaltningsplaner tillsammans med förvaltningsledare verksamhet • Ansvar för att säkra IT-delarna i objektet • Ta fram lösningsförslag och kostnadsuppskattningar för förvaltningsaktiviteter • Budget och prognos för hela förvaltningsplanen • Leda teknisk implementering • Säkerställa att förvaltningsrutiner finns och följs för förvaltningsobjektet • Bevaka kommande tekniskt tvingande aktiviteter för objektet samt säkerställa och bevaka integrationer och andra beroenden till andra system • Säkerställa att teknisk dokumentation framställs och uppdateras • Säkra teknisk applikationssupport DITT TEAM OCH ARBETSPLATS IT-enheten består idag av ett team av fjorton personer. Roller som ingår är Förvaltingsledare, Kravanalytiker och Portföljförvaltare. Du kommer att rapportera till IT-chef Maria Bratt. Vi har ett arbetssätt som är inspirerat av förvaltningsmodellen pm3 och har sex förvaltningsobjekt. Avdelningen jobbar i nära dialog med verksamheten. Vi erbjuder ett nyrenoverat och modernt aktivitetsbaserat kontor centralt på Sveavägen i Stockholm, med möjlighet till distansarbete cirka två dagar i veckan.  OBS! I den här rekrytering samarbetar vi med ADA Digital. Sök direkt hos Ada Digital här https://www.adadigital.se/lediga-jobb/digital-commerce/forvaltningsledare-it-till-skolinspektionen/ MER OM DIG Vi söker dig med en teknisk bakgrund och som trivs i att jobba i gränslandet mellan verksamhet och IT. Du har god förmåga att samarbeta och kan anpassa din kommunikation efter mottagarens tekniska nivå. Vidare tar du dig an uppgifter med helhetsperspektiv och har en analytiskt förmåga för att nå resultat. Du har: • God erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare IT eller liknade roll som tex. service delivery manager, projektledare IT, produktägare, verksamhetsutvecklare • Akademisk utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvat på annat sätt • Erfarenhet av samarbete med externa leverantörer • Erfarenhet av offentlig sektor och god förståelse för diarieföring • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift  Det är meriterande om du också har: • Erfarenhet av budgetering och uppföljning • Kunskaper och erfarenhet av att arbeta enligt rutiner/ processer baserade på ITIL /pm3. • Erfarenhet av kravformulering i samband med upphandling Skolinspektionen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. OBS! I den här rekrytering samarbetar vi med ADA Digital. Sök direkt hos Ada Digital här https://www.adadigital.se/lediga-jobb/digital-commerce/forvaltningsledare-it-till-skolinspektionen/ ÖVRIG INFORMATION Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm och tillträde enligt överenskommelse. Du anställs som Förvaltningsledare IT och kan komma att jobba med olika objekt inom avdelningen. Vi tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning. Ta gärna del av våra förmåner på:  https://www.skolinspektionen.se/om-oss/jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/ Har du frågor om rollen är du välkommen att kontakta IT-chef Maria Bratt via e-post [email protected] Fackliga företrädare för Saco-S är Tilda Lindell och för OFR är Mattias Friström, båda kan nås via vårt växelnummer 08-586 080 00. Välkommen med din ansökan genom att skicka ditt CV senast 24-05-08, märkt dnr. 2024:2866 .  Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju. I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryteringsföretaget Ada Digital med ansvarig rekryterare Erika Ekestam, tfn 070-244 47 17. Intervjuer kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan så snart som möjligt. OM SKOLINSPEKTIONEN Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Centralt i vår målbild är att alla barn, elever och vuxen-studerande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi har genom granskning en viktig och pådrivande roll för likvärdighet och goda kunskapsresultat i svensk skola. Inom verksamheten finns tillsyn, kvalitets-granskning och tillståndsprövning för fristående skolor. Vi finns i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Göteborg, Linköping och Lund ingår i Region söder medan Stockholm och Umeå ingår i Region norr. Huvudkontoret med alla stöd-funktioner är placerat i Stockholm.  Är du nyfiken på att veta mer om oss? Här kan du ta del av mer information: https://www.skolinspektionen.se/om-oss/ OBS! I den här rekrytering samarbetar vi med ADA Digital. Sök direkt hos Ada Digital här https://www.adadigital.se/lediga-jobb/digital-commerce/forvaltningsledare-it-till-skolinspektionen/

8 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Arkivarie till Skolinspektionen i Stockholm

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar, tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsgivning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete! För oss står medborgarens behov och intressen i fokus. Vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Är du en erfaren arkivarie som kan det statliga regelverket? Då har vi ett spännande arbete som väntar på dig! Tillsammans med fyra arkivarier och två registratorer bereds du möjligheten att självständigt utforma arbetssättet. Möjlighet att teckna överenskommelse för distansarbete finns.  Arbetsuppgifter Skolinspektionens arkiv består till stor del av material från myndighetens inspektion och tillståndsprövning. Skolinspektionen är värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd och arkivfunktionen sköter det praktiska arkivarbetet åt nämnden. Det finns ett stort allmänintresse kring Skolinspektionens allmänna handlingar. I tjänsten ingår därför utlämnande av allmän handling med tillhörande sekretessprövning i ärenden som överlämnats för arkivering. I tjänsten ingår även att stödja myndigheten i arkivfrågor samt att förvalta myndighetens klassificeringsstruktur, dokumenthanteringsplan och övriga arkivredovisning. Du kommer även att vara delaktig i projekt rörande vidareutveckling av myndighetens e-arkiv samt göra gallringsutredningar. Arbetet innefattar även löpande arkivuppgifter så som att arkivera samt vårda, ordna och förteckna.  Arbetet innefattar även att vid behov stödja registraturen med posthantering, diarieföring och kontakt med allmänheten.  Kvalifikationer  Vi söker dig som har • Högskoleutbildning med minst 60 poäng inom arkivvetenskap eller annan arbetslivserfarenhet som Skolinspektionen bedömer likvärdig • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom arkivområdet • Goda kunskaper, både teoretiska och praktiska, om regelverk inom arkivområdet/god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar • Förmåga utifrån erfarenhet använda strategiska perspektiv inom arkivkunskapen Det är meriterande om du har: • Erfarenhet avseende utlämning av allmän handling inklusive sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen • Erfarenhet av arkivrelaterat arbete inom offentlig sektor • Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet Dina egenskaper Som arkivarie behöver du ha en utpräglad ansvarskänsla för arbetsuppgifterna, ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och du har ett helhetsperspektiv. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och att du på ett lättillgängligt sätt kan uttrycka dig i tal och skrift. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad samt lojal vilket kräver att du agerar utifrån myndighetens policyers, riktlinjer och  rutiner. Vi värdesätter hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader. Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv med bild. Sista ansökningsdag är den 29 april, 2024. Ansökan har dnr SI 2024:2867. Kontaktpersoner För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt, fackliga företrädare Birger Österberg, Saco och Mattias Friström, OFR/S. Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.     Inför rekryteringen har Skolinspektionen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför kontakt från försäljare.

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Verksamhetsutvecklare till gd-staben

Gd-staben på myndigheten är ett kvalitetssäkrande stöd till generaldirektören och samordnar hur vi utvecklar myndighetens inspektionsverksamhet. Som gd-stab ansvarar vi för flera strategiska och myndighetsövergripande frågor. Din närmaste chef är stabschefen. Vi kan erbjuda ett kvalificerat och varierat arbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. Vi som jobbar i staben har alla ett stort engagemang och intresse för förvaltningspolitik, samhällsutveckling och specifikt skolfrågor, och i hela organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och alla elevers rätt. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet. För att säkerställa effektiv och likvärdig handläggning inom myndigheten har gd-staben i uppdrag att samordna de gemensamma arbetssätten för verksamhetsgrenarna kvalitetsgranskning och tillsyn, och från våren 2024 även för tillståndsprövning. För detta ändamål finns det en grupp av verksamhetsutvecklare vid staben. Vi söker nu två verksamhetsutvecklare för att ytterligare förstärka funktionen. I verksamhetsutvecklarens roll ligger att både förvalta och utveckla de gemensamma arbetssätten, med fokus på systematik, förenklingar, likvärdighet och tydlighet. Som verksamhetsutvecklare gäller det att arbeta utifrån hela myndighetens uppdrag, vilket kräver en förståelse för verksamhetens alla delar och hur de kompletterar varandra. Arbetsuppgifter Du kommer bland annat att: • Leda myndighetsövergripande utvecklingsprojekt och arbetsgrupper med uppdraget att utveckla och förvalta våra gemensamma arbetssätt • Utveckla och förvalta till exempel tydliga vägledningar och mallar som stödjer arbetet utifrån gemensamma arbetssätt • Stötta med verksamhetskunskap i utvecklingen och förvaltningen av våra handläggningssystem • Planera och genomföra utbildningar, främst internt • Ta fram underlag till gd vid behov • Representera myndigheten i olika sammanhang Kvalifikationer och erfarenhet Den person vi söker har: • Examen inom juridik, samhällsvetenskap, pedagogik eller annan utbildning som Skolinspektionen bedömer som likvärdig • Minst två års erfarenhet av myndighetens arbete med inspektion eller tillståndsprövning • Mycket god insikt och kunskap i skolförfattningarna • Mycket god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt Meriterande Erfarenhet av: • Utveckling och förvaltning av gemensamma arbetssätt/processer, inklusive fokus på effektivisering och förenklingar • Myndighetsövergripande arbete • Att leda projekt eller arbetsgrupper • Att planera och hålla i utbildningar och presentationer Personliga egenskaper Vi söker dig med förmåga att arbeta såväl strategiskt som operativt, såväl självständigt som i grupp. För att trivas hos oss är det viktigt att du snabbt kan sätta dig in i nya områden samt att du har en god analytisk förmåga och hög kvalitetsmedvetenhet, noggrannhet, snabbhet samt en förmåga att se effektiviserings- och förbättringsmöjligheter. Du har ett genuint intresse för offentlig förvaltning och förändringsarbete. Vidare är en mycket god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig, en förutsättning. För att lyckas i arbetet behöver du vara bra på att hantera kontakter på olika nivåer inom och utanför organisationen. Du är öppen för att ge och ta emot konstruktiv kritik och vill dela med dig av erfarenheter och idéer för att bidra till utveckling och lärande. Rollen ställer krav på mycket god samarbetsförmåga och förmåga att vara lyhörd, lösningsfokuserad och prestigelös. Kandidatens personliga egenskaper kommer tillmätas stor vikt vid rekryteringen. Referenser kommer att begäras som en del av rekryteringsprocessen. Mer om tjänsten Omfattningen är heltid. I uppdraget ingår vissa resor och inspektionsbesök inom olika inspektionsformer. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Arbetsort kan vara någon av de orter där myndigheten har kontor. Stabschefen bestämmer i samråd med medarbetaren var arbetet ska förläggas. Intresseanmälan Sista svarsdag för intresseanmälan i form av ett personligt brev och CV märkt med dnr 2024:2725  är den 28 april 2024. Klicka på ansök nedan. Vid eventuella frågor kontakta stabschef Torun Rudin som nås via växeln. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du mejla till [email protected] Vi ser fram emot din ansökan!

2 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024