Pensionsmyndigheten jobb

Lediga jobb hos Pensionsmyndigheten

Incident Manager

Är du vår nästa incident manager? Vi behöver nu förstärka vårt team med ytterligare en kollega som skulle trivas att arbeta agilt med kunskaper i ITIL och ITSM-verktyg. Som incident manager hos oss har du en viktig uppgift på en IT-avdelning som ligger i framkant både vad gäller teknik och arbetssätt. Det vi gör tillsammans för 2,3 miljoner pensionärer och 6,1 miljoner pensionssparare är viktigt på riktigt! Pensionsmyndigheten är en myndighet som ligger i framkant när det handlar om teknik och utveckling. IT-avdelningen består idag av ca 350 medarbetare för att möjliggöra genomförandet av pensionsgruppens överenskommelse om långsiktigt höjda och trygga pensioner. För oss inom IT innebär detta nyutveckling under många år framöver, av ett flertal nya pensionsförmånssystem - med den senaste tekniken och arbetssätt. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att verka i en innovativ miljö präglad av stort driv där nya idéer välkomnas samtidigt som vi värnar om en sund balans mellan arbete och privatliv. Visionen är satt: Bäst IT för Sverige 2025! Arbetsbeskrivning Ditt huvudsakliga ansvar som Incident Manager är att leda arbetet med att lösa högprioriterade incidenter. I rollen har du mycket kontakt med både tekniker, chefer och i vissa fall externa parter som Försäkringskassan. Några av dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - leda arbetet med att lösa högprioritetsincidenter, ofta i form av möten med olika kompetenser - samla in, sammanställa och analysera statistik som visar hur vi pass väl vi lever upp till de krav som ställs på processen - delta i relaterade områden som tex kontinuitetsplanering eller jobba med andra IT-processer - utvärdera processer och rutiner och att jobba med ständiga förbättringar av dem Målet med arbetet är att all incidenthantering ska ske enligt SLA. Vår IT utveckling sker enligt SAFe-ramverket och vår IT-drift och support hanteras enligt ITIL-ramverket.  Det huvudsakliga arbetet är operativt men det är en fördel om man kan se strategiskt och tänka på hur processer och rutiner ständigt kan förbättras. Din grupp består av 20 personer, varav ditt närmaste team består av ytterligare en incident manager och 7 processledare för övriga ITIL-processer. Utbildning och Erfarenhet Vi söker dig som har: - gymnasieutbildning - flerårig erfarenhet av att jobba i liknande IT-relaterade roller som processledare, projektledare, drift- eller supportansvarig eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant - goda kunskaper om ITIL som ramverk - goda kunskaper om ITSM-verktyg och MS Office-paketet - goda kunskaper om agilt arbetssätt - goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift. Det är meriterande om du har: - eftergymnasial utbildning inom IT eller teknik - erfarenhet av operativt tekniskt arbete som t ex IT-tekniker eller systemutvecklare - erfarenhet av arbete med utveckling av IT-processer - erfarenhet av att ha jobbat med projektledning Egenskaper  För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du har god samarbetsförmåga. I de flesta sammanhang jobbar du tillsammans med andra för att lösa incidenter och problem. Du behöver kunna ta egna initiativ och självständigt driva ditt arbete framåt, utan tydliga riktlinjer eller direktiv. Du behöver också ha ett gott omdöme och förmåga att göra väl avvägda bedömningar på problem som uppkommer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. I Stockholm sitter vi i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm. I Luleå sitter vi i nybyggda kontor som är beläget i Science Park på Porsön. Övrigt  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm eller Luleå. Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. #LI-HYBRID #VårtJobbBerörAlla Välkommen med din ansökan, ansök https://pensionsmyndigheten.varbi.com/se/apply/positionquick/711665/ Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Incident Manager

Är du vår nästa incident manager? Vi behöver nu förstärka vårt team med ytterligare en kollega som skulle trivas att arbeta agilt med kunskaper i ITIL och ITSM-verktyg. Som incident manager hos oss har du en viktig uppgift på en IT-avdelning som ligger i framkant både vad gäller teknik och arbetssätt. Det vi gör tillsammans för 2,3 miljoner pensionärer och 6,1 miljoner pensionssparare är viktigt på riktigt! Pensionsmyndigheten är en myndighet som ligger i framkant när det handlar om teknik och utveckling. IT-avdelningen består idag av ca 350 medarbetare för att möjliggöra genomförandet av pensionsgruppens överenskommelse om långsiktigt höjda och trygga pensioner. För oss inom IT innebär detta nyutveckling under många år framöver, av ett flertal nya pensionsförmånssystem - med den senaste tekniken och arbetssätt. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att verka i en innovativ miljö präglad av stort driv där nya idéer välkomnas samtidigt som vi värnar om en sund balans mellan arbete och privatliv. Visionen är satt: Bäst IT för Sverige 2025! Arbetsbeskrivning Ditt huvudsakliga ansvar som Incident Manager är att leda arbetet med att lösa högprioriterade incidenter. I rollen har du mycket kontakt med både tekniker, chefer och i vissa fall externa parter som Försäkringskassan. Några av dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - leda arbetet med att lösa högprioritetsincidenter, ofta i form av möten med olika kompetenser - samla in, sammanställa och analysera statistik som visar hur vi pass väl vi lever upp till de krav som ställs på processen - delta i relaterade områden som tex kontinuitetsplanering eller jobba med andra IT-processer - utvärdera processer och rutiner och att jobba med ständiga förbättringar av dem Målet med arbetet är att all incidenthantering ska ske enligt SLA. Vår IT utveckling sker enligt SAFe-ramverket och vår IT-drift och support hanteras enligt ITIL-ramverket.  Det huvudsakliga arbetet är operativt men det är en fördel om man kan se strategiskt och tänka på hur processer och rutiner ständigt kan förbättras. Din grupp består av 20 personer, varav ditt närmaste team består av ytterligare en incident manager och 7 processledare för övriga ITIL-processer. Utbildning och Erfarenhet Vi söker dig som har: - gymnasieutbildning - flerårig erfarenhet av att jobba i liknande IT-relaterade roller som processledare, projektledare, drift- eller supportansvarig eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant - goda kunskaper om ITIL som ramverk - goda kunskaper om ITSM-verktyg och MS Office-paketet - goda kunskaper om agilt arbetssätt - goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift. Det är meriterande om du har: - eftergymnasial utbildning inom IT eller teknik - erfarenhet av operativt tekniskt arbete som t ex IT-tekniker eller systemutvecklare - erfarenhet av arbete med utveckling av IT-processer - erfarenhet av att ha jobbat med projektledning Egenskaper  För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du har god samarbetsförmåga. I de flesta sammanhang jobbar du tillsammans med andra för att lösa incidenter och problem. Du behöver kunna ta egna initiativ och självständigt driva ditt arbete framåt, utan tydliga riktlinjer eller direktiv. Du behöver också ha ett gott omdöme och förmåga att göra väl avvägda bedömningar på problem som uppkommer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. I Stockholm sitter vi i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm. I Luleå sitter vi i nybyggda kontor som är beläget i Science Park på Porsön. Övrigt  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm eller Luleå. Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. #LI-HYBRID #VårtJobbBerörAlla Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Analytiker till Analysavdelningen

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensioner enklare! Pensionsmyndighetens analysavdelning består av cirka 40 medarbetare och ansvarar för att utvärdera pensionssystemets effekter för individ och samhälle, inräknat effekter av systemets administration. I vårt uppdrag ingår produktion och presentation av statistik, analys och prognoser. Syftet är bland annat att förse beslutsfattare, myndighetens tjänstemän samt, som ett långsiktigt mål, Sveriges alla pensionssparare och pensionärer med bra beslutsunderlag. Vårt mål är att vara expert inom pensionsområdet och en källa till kunskap hos vår uppdragsgivare, allmänheten och pensionsaktörer. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Arbetsbeskrivning Pensionsområdet utgörs av en relativt komplex samling lagar, kollektivavtal och privata sparprodukter. Som analytiker arbetar du främst med utvärdering och analys av såväl samhällets som individernas och hushållens ekonomi, men även av pensionsmyndighetens interna administration av pensionsförmånerna. Analyserna görs både på uppdrag av Regeringskansliet och genom egeninitierade projekt. Som analytiker kommer du att ta fram relevant underlag från myndighetens analysdatabas och andra datakällor och bearbeta och analysera dessa data med adekvata statistiska metoder. Uttag görs främst genom SQL och R. Du kommer också att använda myndighetens simuleringsmodeller för pensionsberäkningar samt arbeta med myndighetens prognoser. Resultaten presenteras i olika rapporter och utredningar. Du förväntas självständigt kunna identifiera relevanta frågor för utvärdering, driva arbetet framåt och författa rapporter med hög stilistisk kvalitet. I arbetet ingår att på egen hand hantera stora datamängder och du bör därför ha tidigare programmeringskunskaper eller ett stort intresse av att lära dig det. I arbetet ingår också omvärldsbevakning inom det egna verksamhetsområdet och presentationer av såväl rapporter som pensionssystemet internt och externt, bland annat på återkommande frukostseminarier. Även deltagande i internationellt samarbete inom EU, OECD och ISSA kan förekomma. Du kommer att ingå i en grupp med analytiker och aktuarier med varierande bakgrund. Utbildning och Erfarenhet Vi söker dig som har en akademisk examen inom nationalekonomi, statsvetenskap, statistik eller försäkringsmatematik. Du har erfarenhet av att skriva rapporter och utredningar och är van vid analys och bearbetning av stora datamängder. Programmeringskunskaper är meriterande, särskilt i SQL och R. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor. Egenskaper  Du är analytiskt lagd, noggrann, ser helheten och är drivande med förmåga att arbeta och inhämta nya kunskaper självständigt. Du är pedagogiskt skicklig och har en god förmåga att på ett enkelt och lättbegripligt sätt förklara komplex information både i tal och skrift. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och i skrift. Vidare har du lätt för att samarbeta och tycker om att skapa nya kontakter både internt och externt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen. Övrigt  Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Analysavdelningen har Stockholm som arbetsort. Möjlighet att arbeta från annan ort där myndigheten har ett kontor kan diskuteras. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.  Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Kravanalytiker

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensioner enklare! Pensionsmyndigheten är i teknisk framkant. IT-avdelningen har ca 450 medarbetare. Storleken behövs inte minst för en omfattande systemutveckling med den senaste tekniken och med moderna arbetssätt. På IT-avdelningen möter du en kultur med driv och hög ambitionsnivå där arbete och privatliv får vara i balans. Vi vill leverera bäst IT för Sverige. Arbetsbeskrivning Vi söker nu en kravanalytiker till ett av våra agila releasetåg. Tåget har ett brett ansvar som bland annat inkluderar handläggarsystem, orange kuvert och pensionsmyndigheten.se. Du kommer därför arbeta med kravarbete i flera områden och team samt stötta tågets produktledningen. Vi söker dig som delar vår drivkraft att göra det bästa för våra kunder – Sveriges pensionssparare och pensionärer. I rollen som kravanalytiker kommer du att identifiera kundernas och verksamhetens önskemål och behov, leda analysarbete, delta i utvecklingsarbete och förvaltningsarbete. Vi arbetar tvärfunktionellt i agila team där du är en av flera förmågor. Du kommer att jobba nära teamens produktägare, utvecklare, testare, specialister mfl. Du arbetar delvis i ljusa och trevliga lokaler på Södermalm i Stockholm och delvis hemifrån som det passar dig själv, dina kollegor och ditt arbete. Utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har: - relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet - flerårig erfarenhet av att leda arbete med facilitering av krav nära kunder, intressenter och kollegor i självorganiserande team (bl.a. genom att leda workshops) - lång vana att dokumentera krav med användningsfall, user stories, acceptanskriterier, specification by example, - goda kunskaper i svenska Meriterande är: - Certifiering inom kravanalys - Erfarenhet av: - modelleringsverktyg, t.ex.  Sparx EA - metoder såsom Story Mapping och Effektkartläggning - metodutveckling - informationsmodellering - servicedesign/interaktionsdesign/UX - Utbildning och erfarenhet av agil metodik.  Egenskaper För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmågan att ständigt förbättra verksamheten. Du är strukturerad och arbetar mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Du samarbetar lätt och kan förankra idéer hos teammedlemmar, chefer och andra kollegor. Du har en god förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Placeringsort är Pensionsmyndighetens kontor på Hornstull i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning om 6 månader. Vi använder oss av intervjuer och tester i kombination i urvalsprocessen. I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev, däremot vill vi att du besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. För mer information För mer information kontakta gruppchef Anders Holm, tel:+46104542073. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

9 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Var med och gör skillnad för mormor!

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensioner enklare! Pensionsmyndigheten är en myndighet som ligger i framkant när det handlar om teknik och utveckling. IT-avdelningen består idag av ca 350 medarbetare och växer kraftigt för att möjliggöra genomförandet av pensionsgruppens överenskommelse om långsiktigt höjda och trygga pensioner. För oss inom IT innebär detta nyutveckling, under många år framöver, av ett flertal nya pensionsförmånssystem med den senaste tekniken och arbetssätt. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att verka i en miljö präglad av stort driv och hög ambitionsnivå samtidigt som vi värnar om en sund balans mellan arbete och privatliv. Vår vision är att leverera bäst IT för Sverige. Beskrivning Som tekniksprångare på Pensionsmyndighetens IT-avdelning kommer du att medverka i att skapa förutsättningar för den digitala transformation som vi har påbörjat. Du kommer att ha din huvudsakliga arbetsplats i våra lokaler på Hornstull i Stockholm, där du bland annat kommer att medverka i olika initiativ med fokus på digitalisering. Medarbetarna på kontoret i Stockholm arbetar bland annat med övergripande stöd till hela myndigheten vad gäller vår digitala arbetsplats, samt den digitala infrastruktur som framtidens pensionssystem kommer att nyttja. Egenskaper Hos oss uppmuntras du att ta egna initiativ och din förmåga att hantera flera olika uppgifter kommer att prövas. Du är antagligen en person som gillar att lära dig nya saker, och vill förstå teknik i ett större sammanhang. Vi söker även dig som har god samarbetsförmåga och kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Vi söker dig som är nyfiken på framtiden och som vill vara med att skapa hållbar samhällsnytta. Har du intresse för teknik, kommunikation, hållbarhet och människor kommer du få en intressant och givande tekniksprångstermin hos oss på Pensionsmyndigheten. Som tekniksprångare på Pensionsmyndighetens IT-avdelning kommer du att ha roligt, utvecklas och hjälpa oss framåt med vår teknikutveckling, digitalisering och hållbarhetsarbete. Vårt arbete är något som är viktigt på riktigt, för alla svenskar nu och i framtiden. Läs mer om hur det är att vara Tekniksprångare och sök till Pensionsmyndighetens IT-avdelning https://iva.my.site.com/Teknikspranget/s/job-offer/a01Vg0000050ypJ/var-med-och-gör-skillnad-för-mormor?language=sv Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024