Familjehemssekreterare Lerums kommun

Vi vill ha dig som kollega! Vi söker en socialsekreterare och hoppas att du vill komma till oss. Hos oss kommer du får vara med och utveckla familjehemsvården och vara en viktig del av ett team som arbetar för en trygg och meningsfull vardag för våra placerade barn och unga. Vi har som mål att ha alla våra familjehem i egen regi. Som socialsekreterare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer, driver utveckling och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion och återhämtning och stöd från arbetsledning i det dagliga arbetet. Vi rekryterar nu en socialsekreterare till vår arbetsgrupp och söker dig som vill vara en del av vårt fortsatta utvecklingsarbete, där du tar eget ansvar och är drivande i utvecklingen av familjehemsvården. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för rekrytering, utredning och handledning av familjehem. Du kommer att arbeta i team med barnsekreterare och ingå i olika samverkansformer, både internt och externt. På enheten arbetar fyra familjehemssekreterare sex barnsekreterare, tre familjerättssekreterare, samt två socialsekreterare som rekryterar och handleder kontaktfamiljer/ kontaktpersoner, två förste socialsekreterare samt enhetschef. Vi är i slutet av en tvåårig implementering av Signs of safety och använder oss av Signs of safetys verktyg och förhållningssätt i arbetet med våra placerade barn, deras familjer och familjehem. Vi arbetar för att stärka barnets känsla av tillhörighet och delaktighet och inkluderar föräldrar och andra viktiga personer runt barnet i planeringen av vården. ARBETSUPPGIFTER Introduktion och arbetsuppgifter Vi ger dig en individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver; oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Du kommer tillsammans med dina kollegor att ingå i ett större nätverk där ni kan utbyta idéer och erfarenheter. Dina främsta arbetsuppgifter är att ansvara för rekrytering och utredning av familjehem samt att ge regelbundet stöd och handledning till familjehemmen under deras uppdrag. Vi arbetar i team, familjehemssekreterare och barnsekreterare runt barnet och ni planerar tillsammans ert arbete med utgångspunkt i barnets behov och situation. Då det ofta finns flera aktörer runt barnet förväntas du kunna samarbeta och samverka med andra men även kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut. Utöver det dagliga stödet du får av er förste socialsekreterare, får du tillsammans med gruppen regelbunden extern handledning. KVALIFIKATIONER Vilka kvalifikationer behövs för tjänsten? Du ska ha socionomexamen och erfarenhet av familjehemsarbete/ placerade barn och unga samt erfarenhet av utredning och handledning till familjehem, vi ser gärna att du har någon form av handledarutbildning samt kunskap om Signs of safety. Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift och ser metodutveckling som en viktig del av arbetet. Du har också förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut, reflektera, driva processer framåt och omvärldsbevaka. Körkort är ett krav för tjänsten. Vi söker dig som är prestigelös, flexibel och kan ta eget ansvar och arbeta med att driva processer framåt. Du ska också var bra på att kommunicera och samarbeta med andra i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du behöver vara noggrann och stresstålig. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med våra klienter och gentemot kollegor. Vi arbetar utifrån barnkonventionen och för att göra barnet delaktig i vården. Barnets inställning och synpunkter ska särskilt beaktas i vår planering av vården. Som medarbetare hos oss har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla. Vi har årsarbetstid och du förväntas kunna ha en viss flexibilitet med arbetstider. Viss kvällstid och resor förekommer. Intervjuer kan påbörjas under ansökningstiden. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

25 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Skolsköterska till Hästhagenskolan F-5 och Uddaredsskolan F-5 i Floda

Hästhagenskolan och Uddaredsskolan är grundskolor åk. F-5 som tillsammans har ca.400 elever. Skolorna ligger i natursköna Floda i Lerums kommun. Det finns goda kommunikationsmöjligheter med både buss och tåg till Floda station. Hos oss kommer du att tillhöra både enskilda elevhälsoteam för varje skola men även ingå i vårt gemensamma EHT som arbetar främjande och förebyggande för de båda enheterna. Du kommer att få arbeta tillsammans med övriga professioner i elevhälsan såsom rektorer specialpedagog, kurator och skolpsykolog. Hos oss ingår även våra speciallärare i vår elevhälsa. ARBETSUPPGIFTER Då vi arbetar utifrån att elevhälsan börjar i klassrummet förväntas du även vara del av den dagliga verksamheten utifrån ett tvärprofessionellt perspektiv. Vi söker dig som vill arbeta nära eleverna i såväl klassrummet som inom ramen för skolsköterskans uppdrag med enskilda möten med elever. Som skolsköterska i Lerums kommun är du en del av Elevhälsans medicinska insats (EMI) och bidrar med din kompetens i elevhälsoteamet. Du arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande och bidrar med din medicinska kompetens samt din omvårdnadskompetens för att skapa bästa möjliga förutsättningar för elevens hälsa, utveckling och lärande. Du kommer att ingå i ett professionsnätverk tillsammans med övriga skolsköterskor i Lerums kommun som leds av medicinskt ledningsansvarig, MLA. Lerums kommun har ett fastslaget basprogram för EMI som innefattar hälsobesök, hälsosamtal och vaccinationer. Skolsköterskan ansvarar för att organisera och planera sitt eget arbete och skolläkarens mottagningsarbete under läsåret. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning till distriktsköterska, barnsjuksköterska eller skolsköterskespecifik högskoleutbildning. Meriterande är erfarenhet av arbete som skolsköterska eller arbete med barn och ungdomar. Vi dokumenterar i Prorenata. Vi söker dig som är skicklig på att bygga relationer och har förmågan till att ta egna initiativ inom ramen för din yrkesutövning. Utifrån skolans uppdrag söker vi dig som har förmågan att se nya vägar för att nå god hälsa hos våra elever såväl fysiskt som psykosocialt. I din roll som skolsköterska är du trygg, empatisk, och flexibel. Du har förmågan att överblicka ditt ansvarsområde och känner dig trygg i att fatta beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har en god samverkanskompetens och lätt för att skapa goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. Vi vill att du är en noggrann person som har god planerings- och organisationsförmåga, samt är bra på att kommunicera, motivera och inspirera såväl vuxna som barn. Tjänsten kan komma att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

25 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Skolsköterska

Lerums gymnasium ska vara en av regionens mest attraktiva gymnasieskolor och ett självklart alternativ för ungdomarna i Lerum. Vi söker nu dig som tillsammans med elever, medarbetare och skolledning vill vara med i det arbetet. Med sina ca 1350 elever är Lerums gymnasium en attraktiv och populär skola med en stark värdegrund som fokuserar på trygghet, närvaro och utmaningar. Skolan kännetecknas av bredd och spets. Vi har nio nationella program, anpassad gymnasieskola och IM, uppdelad i fem skolenheter som var och en leds av en rektor. Skolan har också en administrativ chef, en enhetschef för Elevhälsan och en verksamhetschef för samordning. Lärarna är organiserade i arbetslag runt eleverna på de olika programmen. Gymnasiet ligger i en fantastisk miljö, med ett grönt parkområde, alldeles intill Säveån, bara några minuters promenad från Lerums centrum och tågstation. ARBETSUPPGIFTER Som skolsköterska i Lerums kommun är du en del av Elevhälsans medicinska insats (EMI) och bidrar med din kompetens i elevhälsoteamet. Du arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande och bidrar med din medicinska kompetens samt din omvårdnadskompetens för att skapa bästa möjliga förutsättningar för elevens hälsa, utveckling och lärande. Som skolsköterska ingår du i ett professionsnätverk tillsammans med övriga skolsköterskor som leds av medicinskt ledningsansvarig, MLA. Lerums kommun har ett fastslaget basprogram för EMI som innefattar hälsobesök, hälsosamtal och vaccinationer. Skolsköterskan ansvarar för att organisera och planera sitt eget och skolläkarens mottagningsarbete under läsåret. Tjänstens omfattning är 80 %. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning till distriktsköterska, barnsjuksköterska eller skolsköterskespecifik högskoleutbildning. Meriterande är erfarenhet av arbete som skolsköterska eller arbete med barn och ungdomar. Vi dokumenterar i ProRenata. I din roll som skolsköterska är du trygg, empatisk, och flexibel. Du har förmågan att överblicka ditt eget ansvarsområde och känner dig trygg i att fatta beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har en god samverkanskompeten och lätt för att skapa goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. Vi vill att du är en noggrann person som har god planerings- och organisationsförmåga, samt är bra på att kommunicera, motivera och inspirera. Tjänsten kan komma att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

25 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Skolkurator till Floda

Vi erbjuder en skolkuratorstjänst med uppdrag att arbeta på två skolor i Floda, i Lerums kommun. Du kommer att ha din grundanställning på Berghultskolan, där du även arbetar 80% samt 20% på Centralskolan. Berghultskolan blir till hösten en F-8 skola som inför läsåret 25/26 är en färdigutbyggd F-9 skola för ca 500 elever. Centralskolan är en F-5 skola med 150 elever. Båda skolorna är arbetslagsstyrda och leds utifrån ett tillitsbaserat och decentraliserat ledarskap. Du ingår i skolans elevhälsoteam och är en del av skolans trygghetsarbete. I skolans elevhälsoteam ingår specialpedagog, speciallärare, skolsköterska, skolpsykolog och du som kurator. Vi söker dig som är utbildad socionom som har hjärtat på rätt plats och brinner för ditt uppdrag att vara en del av alla elevers utveckling. Du kommer tillsammans med arbetslaget utveckla och implementera arbetet mot skolans mål, styrdokument och aktuell forskning. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att ha en främjande, förebyggande och stödjande arbetsroll för att utveckla alla elever mot deras fulla potential. Du har en handledande och rådgivande funktion på enheten. Du ingår i skolans elevhälsoteam där samverkan och samarbetet mellan olika professioner och även med andra aktörer utanför skolan är en betydande del av uppdraget. Som skolkurator arbetar du med att stödja elever med psykologiska och sociala svårigheter. Utifrån en helhetssyn på individen ska du föra dialog, observera, analysera, förstå och arbeta med sociala processer och svårigheter. Utifrån dina kunskaper ger du förslag på lämpliga strategier, metoder och verktyg för att ge elever möjlighet till ökad måluppfyllelse. I rollen som skolkurator kommer du att samarbeta med elever, deras vårdnadshavare samt skolans personal. I teamet bidrar alla med sin specialistkompetens och ni tar hjälp av varandra. Du har ett nära samarbete med pedagogerna i arbetslagen med målet att elever ska ges möjlighet att lyckas i skolan. Du är en drivande faktor i skolans värdegrunds- och likabehandlingsplansarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomutbildning eller likvärdig utbildning. Meriterande är att du har erfarenhet av att ha arbetat med psykosocial problematik samt erfarenhet som skolkurator. Det är viktigt att du har en mycket god kommunikativ förmåga, att du är stresstålig, flexibel samt har en mycket god förmåga att skapa relationer. - Du har lätt för att samarbeta samt har ett inkluderande förhållningssätt och skapar goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. - Du kan planera och prioritera ditt arbete självständigt och bygger ditt utvecklingsarbete på en analys av tidigare resultat. - Du följer aktuell forskning inom verksamhetsområdet och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. - Du är en engagerad, motiverad och driven person med ett inkluderande synsätt där varje elevs behov tillgodoses. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten kan komma att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Tjänsten kan komma att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas.

25 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Lärare i ekonomiska ämnen

Lerums gymnasium ska vara en av regionens mest attraktiva gymnasieskolor och ett självklart alternativ för ungdomarna i Lerum. Vi söker nu dig som tillsammans med elever, medarbetare och skolledning vill vara med i det arbetet. Med sina ca 1300 elever är Lerums gymnasium en attraktiv och populär skola med en stark värdegrund som fokuserar på trygghet, närvaro och utmaningar. Skolan kännetecknas av bredd och spets. Vi har nio nationella program, gymnasiesärskola och IM, uppdelad i fem skolenheter som var och en leds av en rektor. Skolan har också en administrativ chef och en verksamhetschef för samordning. Lärarna är organiserade i arbetslag runt eleverna på de olika programmen. Gymnasiet ligger i en fantastisk miljö, med ett grönt parkområde, alldeles intill Säveån, bara några minuters promenad från Lerums centrum och tågstation. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som kan undervisa i ekonomiska kurser på ekonomiprogrammet. Tjänsten innefattar kurserna marknadsföring, företagsekonomi, entreprenörskap och UF. Den kan komma att ändras beroende på kompetensen hos de som söker. I uppdraget ingår också mentorskap för en klass tillsammans med en kollega. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ämnesbehörighet och legitimation i att undervisa i ekonomiska kurser och/eller juridikkurser på gymnasienivå. Det är viktigt att du är en utpräglad lagspelare som tillsammans med dina kollegor i arbetslaget arbetar för att eleverna ska nå så långt som möjligt i sin kunskaps- och livsutveckling. Ditt mentorskap kännetecknas av ett stort engagemang för hela människan och du förstår värdet av ett aktivt mentorskap i kontakten med eleven och med vårdnadshavare. Vi lägger särskild vikt vid att du har en förmåga att möta elever med olika behov och utmaningar i sitt lärande. Du ser samarbete med andra lärare och resurspersoner (skolbibliotekarie, studie- och yrkesvägledare, elevhälsans personal) som en självklarhet. Vi lägger också stor vikt vid flexibilitet och lösningsfokus och att du kan samarbeta och kommunicera med elever, kollegor, skolledning och övrig personal. Tjänsten kan komma att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

25 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Enhetschef till Vägenheten

Lerums kommun är i ett expansivt skede med mycket spännande på gång! Vägenheten är en del av verksamhetsområdet Teknisk service och ingår i Sektor samhällsbyggnad. Vägenheten ansvarar för drift och underhåll av Lerums kommun cirka 200 kilometer vägar, 90 kilometer gång- och cykelvägar och gångbanor samt 48 broar och vägportar. De ska vara belysta, rätt skyltade, uppmålade och vintertid halkbekämpade samt snöröjda. Idag består enheten av arbetsplanerare, anläggningsarbetare, arbetsledare och vägingenjörer. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för Vägenheten är du en del av Teknisk service-ledningsgrupp och är med och tar ansvar för hela Teknisk services verksamhet och utveckling, så att den utvecklas i enlighet med styrdokument och utifrån tydligt invånarfokus. Som enhetschef arbetar du i nära samarbete med verksamhetsområdets alla enheter, där du har ansvar att driva din verksamhet framåt i utveckling och planering tillsammans med cirka 10 engagerande medarbetare. Du förväntas arbeta med organisationen i syfte att skapa och bidra till en ökad effektivitet. I ditt uppdrag bär du huvudansvar för enhetens ekonomi, arbetsmiljö och personalansvar. Du företräder enheten, verksamhetsområdet, sektorn och kommunen som helhet såväl internt som externt gentemot invånare och media. Du har ett tydligt ansvar som beställare gentemot privata entreprenörer där det gäller att vara en del i att genomföra kvalificerade upphandlingar men också att löpande säkerställa kvalitet och kostnadseffektivitet i det dagliga arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: - Lämplig högskole-/universitetsutbildning, till exempel vägingenjör, eller erfarenhet som bedöms som likvärdig. - Flerårig dokumenterad erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. - Kompetens inom området väghållningens juridik. Meriterande: - God förståelse för hur en kommun och därmed politiskt styrd organisation fungerar. - Kunskaper om anläggningsarbete, främst inom belysning och gatuunderhåll. Du behöver vara strukturerad, ha god analytisk förmåga, ett strategiskt och affärsmässigt förhållningssätt och verka ur ett helhetsperspektiv. Ytterligare egenskaper vi värdesätter hos dig är att du är intresserad och nyfiken på ny kunskap och problemlösning, är lugn, flexibel, positiv och bidrar till att skapa ett gott arbetsklimat. Vi förväntar oss att våra chefer i rollen som ledare agerar autentiskt, föredömligt med personlig omtanke och har förmågan att inspirera och motivera dem vi leder. I Lerums kommun arbetar vi med utvecklande ledarskap och därför får du som chef hos oss en grundutbildning samt vidareutveckling inom ramen för kommunens Ledarskapsplattform. Ledarskapsplattformen ska ge dig som chef och ledare rätt förutsättningar för ditt uppdrag. Du som chef i Lerums kommun ges en unik möjlighet att utveckla dig med hjälp av modeller samt arbeta med hur du kan förbättra hela ditt ledarskap och dina ledarskapsbeteenden, oavsett din erfarenhetsnivå. Chefer i Lerums kommun förväntas formulera en egen personlig utvecklingsplan som bygger på det utvecklande ledarskapet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT I rollen som enhetschef kan du bli föremål för säkerhetsprövande samtal. Ansökningstiden kan komma att förlängas. Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Verksamhetschef kultur och fritid

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet. ARBETSUPPGIFTER I tjänsten som verksamhetschef för kultur och fritid ansvarar du för att driva utveckling av folkbibliotek, allmänkultur, konst, kulturskola, fritid inklusive föreningsutveckling, friluftslivet och den öppna ungdomsverksamheten. Till din hjälp har du tre enhetschefer med ansvar för fritid, kulturskola samt kultur och bibliotek. Du representerar förvaltningen gentemot kultur- och fritidsnämnden tillsammans med sektorschef. Du är sakkunnig och svarar för beredning av ärenden mot nämnden samt stöttar i planering inför och under nämndens möten. Uppdraget innebär ett brett arbete, med både operativa- och strategiska frågor inom hela kultur- och fritidsområdet. I det strategiska arbetet ingår att samordna verksamhetsområdets arbete med att ta fram underlag för beslut kring budget, verksamhetsplan uppföljning och lokalinvesteringar inom området. Du kommer att ha ansvar för kommunens fritidsanläggningar, leder och ridvägar och du förväntas arbeta med frågor som handlar om friluftsliv, öppen ungdomsverksamhet föreningsutveckling och badplatser utöver konst, kultur och biblioteksfrågor. Du blir en viktig del av kommunens arbete för en hälsofrämjande samhällsutveckling och att aktivt delta i planering och genomförande av ett nytt kulturhus. En viktig del av arbetet är att samverka och samarbeta med kommunens övriga verksamheter, regionen, kommunalförbund och föreningslivet. Du kommer att företräda kommunen i olika lokala och regionala sammanhang. I det utåtriktade arbetet ingår att omvärldsbevaka och föra in nya tankar och idéer i syfte att utveckla kommunens kultur- och fritidsverksamhet. Du kommer att vara direkt underställd sektorschef för kommunledning och verksamhetsstöd och ingå i sektorns ledningsgrupp. Förutom verksamhetsområdet kultur och fritid har sektorn ansvar för förvaltningens gemensamma övergripande processer inom ekonomi, HR, digitalisering, administration och kommunikation. Förvaltningens tre övriga sektorer har ansvar för utbildning, samhällsbyggnad samt stöd och omsorg. KVALIFIKATIONER Du har relevant examen från högskola-/universitet. Du ska ha arbetslivserfarenhet som chef och ledare, även erfarenhet av att leda chefer. I Lerum arbetar vi efter ledarskapsmodellen utvecklande ledarskap. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ditt ledarskap kännetecknas av utvecklande ledarbeteenden, du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå uppsatta mål. Du skapar engagemang och delaktighet. Du är förändrings- och utvecklingsinriktad, initiativrik och strukturerad samt har förmåga att prioritera och planera verksamhetsområdets uppdrag. Rollen förutsätter också att du har en analytisk och strategisk förmåga för att driva förflyttning och samarbeta med många olika roller och verksamheter. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och du producerar egna dokument av hög kvalitet. Du ska gärna ha erfarenhet av arbete inom kultur- och/eller fritidssektorn. Du ska ha erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation. Du ska också ha erfarenhet av att driva utvecklingsarbete med goda resultat. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Boendestöd

Vill du ha ett arbete där du hjälper människor i utsatta livssituationer? Är du en trygg och stabil person med personlig mognad? Har du förmågan att arbeta självständigt? Har du körkort? Då kan du vara den vi söker! Lerums kommun boendestödsverksamhet - som utgår ifrån en central lokal nära tågstationen i Lerum - består av 11 boendestödjare, samordnare och stödpedagog. Då behovet av boendestöd växer kommer vi att utöka gruppen med en till två boendestödjare och eventuellt ett vikariat. ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som boendestödjare innebär att man stödjer personer med psykisk ohälsa, funktionsnedsättningar eller andra belastande faktorer, att bättre kunna hantera sitt vardagsliv. Arbetet kan ske i både i personens bostad eller utanför bostaden beroende på hur den enskildes behov ser ut. Exempel på uppdrag som en boendestödjare kan få är att stödja den enskilde; - att bryta social isolering - att skapa struktur i vardagen - att få rutiner för att sköta sitt hem. Boendestödjarens viktigaste uppgift är att stödja och motivera den enskilde till så hög självständighet som möjligt. Målsättningen är ett den enskilde ska få ett fungerande vardagsliv och kunna behålla sin bostad. Boendestödjaren eftersträvar att arbeta med händerna bakom ryggen och få den enskilde att utveckla sin förmåga att skapa ett bra liv. Arbetstiden är schemalagd om 40 timmar per vecka måndag fredag med viss kvällstjänstgöring eller 37 timmar per vecka inkluderat helgtjänstgöring varannan helg. Tillträde önskas ske så fort som möjligt eller enligt överenskommelse. KVALIFIKATIONER För tjänsten som Boendestödjare krävs minst gymnasieutbildning med inriktning psykiatri eller beteendevetskap, men vi ser gärna att du har en eftergymnasial utbildning med lämplig inriktning. Meriterande är om du har utbildning inom MI/Motiverande samtal, ÅP/Återfallsprevention, LAB/lågaffektivt bemötande, Vård - och stödsamordning, ESL/Ett självständigt liv eller dylikt. Du är trygg och stabil med personlig mognad. Du har förmåga att arbeta självständigt och känner dig trygg att fatta beslut på egen hand om situationen så kräver. Vi ser att du har ett intresse och personlig lämplighet gällande att möta olika typer av människor i deras hem. Du behöver alltså känna dig bekväm och vara bra på att snabbt skapa relation. Du behöver kunna driva ett samtal framåt, vara en god lyssnare och ha ett nyfiket och utforskande förhållningssätt. Du måste också klara av att hantera svåra samtal då det handlar om människor som befinner sig i en väldigt utsatt livssituation. Du har goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift. Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Du behöver själv begära ett begränsat registerutdrag från polisens belastningsregister. B-Körkort är ett krav. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

19 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Stödassistens till Seatons Allé

Seaton allé ligger i Lerums kommun nära grönområden och sjön Aspen. Seaton allé är ett boende med särskild service för 6 personer med intellektuella funktionsvariationer så som exempelvis autism och Downs syndrom. Vi erbjuder bl.a gratis frukt på arbetsplatsen och friskvårdsbidrag som anställningsförmåner ARBETSUPPGIFTER En del av oss stöter på hinder när världen inte är utformad efter vårt sätt att fungera. Som stödassistent är det din roll att stötta hyresgästerna till delaktighet. Du är ett stöd i vardagen med allt från kommunikation, stimulans av fritidsaktiviteter till hushållssysslor. Din roll är att anpassa ditt stöd och bidra till ett gott och självständigt liv. Du samverkar med andra personer som finns runt hyresgästen såsom gode män, socialsekreterare, anhöriga och sjukvård. I arbetet ingår social dokumentation och medicin hantering enligt delegation. Genom att upprätta och följa genomförandeplaner ser du till att hyresgästernas behov står i fokus. De får ett tryggt hem med möjlighet att leva som alla andra. I din roll ingår att motivera och stimulera personens självständighet och utveckling. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är flexibel, modig och prestigelös. Du är en stabil, trygg och positiv person som ser en utmaning och glädje i att arbeta inom LSS. Du är metodisk i ditt arbetssätt, har ett pedagogiskt och lösningsfokuserat förhållningssätt samt ett lågaffektivt bemötande. Du har adekvat utbildning, vård och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller liknande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska vara bekväm i att uttrycka dig muntligt och skriftligt på svenska, då kommunikation och dokumentation är en viktig del av arbetet. Du kommer att arbeta på rullande schema, sovande jour och arbeta varannan helg. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Du ska själv begära ett begränsat registerutdrag från polisens belastningsregister. Tillstäde snarast möjligt. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

19 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Planarkitekt till Lerums kommun

Vill du vara med i det utvecklingsarbete som pågår inom Sektor samhällsbyggnad? Sektorn håller för fullt på att implementera ett nytt arbetssätt för att få en långsiktigt hållbar samhällsplanering med helhetsperspektiv som du kommer få vara en del av. Tjänsten som planarkitekt ingår i planenheten som är organiserad inom verksamhetsområdet Samhällsplanering. Enheten består av enhetschef samt tretton kollegor och ansvarar för handläggning av detaljplaner, planbesked och planprogram samt samverkan med övriga enheter som är en del av samhällsbyggnadsprocessen. I verksamhetsområdet ingår, förutom planenheten, också enheten för strategisk planering och mark & GIS-enheten. Din arbetsplats finns i fina lokaler i kommunhuset, mitt i Lerum centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter, knappt 20 minuters resväg från Göteborgs central. Kommunens cirka 43 000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. I kommunen pågår flera spännande planerings- och utvecklingsprojekt, bland annat ett 20-tal detaljplaner, arbete med planeringsstrategi, arkitekturpolicy, kulturmiljöprogram och fler kommer att startas. ARBETSUPPGIFTER Hos oss kommer du som planarkitekt ansvara för egna uppdrag och projekt samt medverka i löpande verksamhetsutveckling. Kommunens lokalisering och utformning ger projekt där du bland annat får jobba nära natur, jordbruk och infrastruktur. Projekten är i varierande storlek och omfattar kommunal service, bostäder och verksamhetsmark med både kommunala och externa exploatörer. I tjänsten ingår att: • Driva dina detaljplaner samt planprogram självständigt, ofta som projektledare med hjälp av konsulter och i samverkan med andra intressenter och myndigheter • Författa planhandlingar, plankartor, skisser, utredningar och rapporter • Ansvara för dokumentation, diarieföring, upphandling, ekonomi och fakturering i dina egna ärenden med stöd av administratör • Hålla samråd med sakägare och ge råd och upplysningar om planfrågor till näringsliv, byggherrar, andra kommunala sektorer och kommuninvånare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Masterexamen inom fysisk planering, arkitektur, landskapsarkitektur eller annan likvärdig utbildning • Minst 5-års erfarenhet av arbete med fysisk planering • God förmåga att, på svenska, uttrycka dig väl och kunna lyfta fram ditt budskap, i både bild, tal och skrift • Aktuell erfarenhet av att upprätta detaljplaner (i kommun eller som konsult) samt goda kunskaper om stadsbyggnad och planeringsprocessen enligt plan- och bygglagen samt miljöbalken • Goda kunskaper i Office-programmen, CAD- och GIS-baserade programvaror samt vana av tidrapportering Det är meriterande om du också har: • Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation • Kunskap och praktisk erfarenhet av GEOSECMA Fysisk Planering • Erfarenhet av projektledning inom stadsbyggnad och att arbeta i projektledningssystem • Erfarenhet av eller annan specialkunskap inom till exempel arkitektur och gestaltning, landskapsarkitektur, jordbruksmark, kulturmiljö, exploateringsfrågor, miljöbalken, miljökonsekvensbeskrivningar (MKB), planläggning av kommunal service och verksamhetsmark. För att lyckas i rollen ser vi att du: • Är drivande och lösningsorienterad • Har en analytisk förmåga som tar hänsyn till det större perspektivet • Ser samverkan inom och utanför enheten som en förutsättning för att skapa en god samhällsbyggnad • Har god kunskap och förståelse för stadsbyggnad och dess form, innehåll och genomförbarhet • Gillar att arbeta både i grupp och självständigt Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och värdesätter att du är en engagerad, kommunikativ och lyhörd person. I vår enhet värnar vi om att vi alla trivs och bidrar till att klara av våra uppdrag. Därför önskar vi att även du bidrar till att behålla en god stämning på enheten och verksamhetsområdet. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Fackliga representanter nås via kommunens växel 0302-52 10 00

17 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024