Socialsekreterare
Sök bland 158 lediga jobb som Socialsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom socialtjänstens utredningsenhet för barn och unga. Tjänsten som socialsekreterare innebär att du utreder, beslutar och följer upp insatser utifrån gällande lagstiftning som SoL och LVU. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste socialsekreterare. Även om det står en kommun i annonsen kan uppdragen finnas på annan plats. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss! Vi söker socialsekreterare till både enhet 1 och 2 då vi har fått möjligheten att utöka personalstyrkan. Trivs du med ett omväxlande arbete som innebär många kontakter, dokumentation och att fatta beslut som påverkar individen? Då kan det här vara en tjänst för dig. Vi erbjuder ett roligt och utvecklande uppdrag där ditt engagemang för de mest utsatta i vårt samhälle tas till vara. Du får möjlighet att samarbeta med engagerade kollegor och bidra till vidareutveckling av en verksamhet av högsta kvalitet. Vi arbetar strukturerat med stor fokus på samarbete och utgångspunkt i aktuell forskning. Mer om vår arbetsplats: Vår vision och våra prioriteringar Läs mer om våra förmåner för medarbetare Din roll: Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är betydelsefull och mångfacetterad. I dialog med klienten arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen. Du möter ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. I arbetet samverkar du med andra enheter inom stadsdelsförvaltningen och externa samarbetspartners. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att träffa dina klienter ofta och arbeta motiverande mot självförsörjning enligt BIP (BIP - Samordningsförbundet (samordningstockholm.se) utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd inhämta information, upprätta förändringsplaner, göra bedömningar och fatta beslut samt följa upp planeringen enligt socialtjänstlagen använda utredningsmallar IB, FIA samt FREDA, AUDIT, DUDIT etc. dokumentera och handlägga skriftligt bidra till ökad samverkan och verksamhetsutveckling Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi arbetar aktivt med vår grupputveckling och strävar efter att behålla effektiva team. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du är välkommen att bidra till utvecklingen genom engagemang i förändringsarbetet. Vi erbjuder dig Skräddarsydd introduktion av gruppledare och extern handledning Engagerade kollegor och ett nära samarbete på enheten och teamet du ingår i Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet Friskvårdsbidrag Flexibel arbetstid Dina kompetenser och erfarenheter Vi söker dig som har socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer, eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt på svenska tidigare arbetslivserfarenhet Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd arbete inom psykiatrin, psykisk ohälsa eller missbruk myndighetsutövning stadens dokumentationssystem Paraplyet WERA MI (motiverande intervju) För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du gillar dokumentation och administration då detta utgör stor del av arbetet. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål och uppnå resultat samt vara ekonomiskt medveten. Vi lägger vi stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten. Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan! Övrigt Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning - Stockholms stad (start.stockholm) Avdelningen Individ och familj ansvarar för stöd och service till invånare i stadsdelsområdet och har från och med 1 januari verksamhetsområden främjande, första linjen, barn och unga samt vuxen. Inom området Vuxen finns enheterna: Ekonomiskt bistånd enhet 1 och enhet två 2, Beroende/RVT och Öppenvård. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
I Söderköpings kommun vill vi skapa livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här erbjuds du möjligheter och utmaningar i en attraktiv, mindre kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närhet till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Tillsammans skapar ca 1 100 medarbetare en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet visar hur vi som organisation vill vara och uppfattas. Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!Vi erbjuder dig Vill du arbeta som socialsekreterare i en liten kommun med god och nära samverkan? Vill du arbeta i ett team tillsammans med kunniga och engagerade kollegor, som har lång och gedigen erfarenhet av socialt arbete? Vill du också vara med och göra skillnad i barn och ungas liv? Då kommer du trivas hos oss! Individ- och familjeomsorgen består av två enheter: Vuxenenheten och Barn- och familjeenheten. I enheterna ingår myndighetsutövning samt öppenvård. Vi söker nu en socialsekreterare när en av våra medarbetare ska gå på föräldraledighet. Tjänsten är ett vikariat. Barn- och familjeenheten arbetar med myndighetsutövning samt erbjuder öppna insatser till barn och unga 0-20 år. Som utredande och uppföljande socialsekreterare ingår du i en grupp med socialsekreterare. Du erbjuds mentor från anställningens början, metodhandledning av 1:e socialsekreterare och enhetschef samt extern handledning, relevant fortbildning och kompetensutveckling. Vi erbjuder dig även flextidsavtal och friskvårdsersättning. Arbetsbeskrivning Som socialsekreterare ansvarar du för att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp barns och ungas situation och insatser. Du utreder och bedömer behov samt risk- och skyddsfaktorer i enlighet med BBIC (barns behov i centrum). Du ansvarar för processen i dina ärenden utifrån gällande lagstiftning och verksamhetens rutiner samt medverkar till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas. Arbetet utgår från barnets specifika behov i nära samverkan med barnets familj och övriga nätverk. En viktig del i arbetet är att erbjuda stöd i ett tidigt skede och att arbeta tillsammans med andra samverkanspartners runt barnet. Vi arbetar aktivt med medhandläggarskap och det finns en god samverkan inom enheten samt mellan enheterna för att hitta bästa möjligheter för de vi är till för. I och med den nya socialtjänstlagen kan dina arbetsuppgifter komma att förändras under anställningstiden. Kvalifikationer Du som söker ska ha socionomexamen eller annan, enligt socialstyrelsens krav, lämplig examen. Du har kunskap om aktuell lagstiftning samt kunskaper i BBIC. Vi ser gärna att du har utredningserfarenhet inom barn- och ungdom. Det är meriterande om du har några års erfarenhet inom relevant område, samt om du tidigare arbetat med myndighetsutövning. Som person är du ansvarsfull, flexibel och stabil. Du har en god empatisk förmåga och kan skapa goda samarbetsrelationer med barn/ungdomar och deras familjer samt med olika samverkanspartners. Du är strukturerad och trygg i din yrkesroll samt har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift då dokumentation är en viktig del av arbetet. Du har kännedom/erfarenhet av systemteoretiskt synsätt samt god förmåga att strukturera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du är lösningsfokuserad samt kan bidra med nytänkande. Du ska både kunna arbeta självständigt och vara en lagspelare. Körkort är ett krav och vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställning Antal tjänster: 1 Anställningsform: Vikariat Omfattning: Heltid Tillträde: 1 oktober 2025 (eller enligt överenskommelse) till och med 30 september 2026 Ansök senast: 8 augusti 2025 Utdrag ur belastningsregister kommer att efterfrågas innan anställning erbjuds. Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder. En av våra uppskattade medarbetare ska till hösten 2025 vidare på nya utmaningar och vi söker med anledning av det en engagerad socialsekreterare till oss. Tjänsten tillhör Relationsvåldsteamet som är en del av vår myndighetsutövning inom vuxenområdet, där vi arbetar med helhetssyn, rättssäkerhet och människan i centrum. Relationsvåldteamet ingår i Enheten för vuxenstöd, där även beroende, öppenvården vuxen, Flotten och socialpsykiatri ingår. Arbetsgruppen du blir en del av präglas av hög kompetens och lång erfarenhet, samt ett tillåtande och varmt klimat där både humor och omtanke är naturliga delar av vardagen. På enheten arbetar totalt 13 medarbetare samt en enhetschef. Du kommer att arbeta inom Avdelning vuxen, där en del av dina kollegor även ansvarar för kommunens arbete med ekonomiskt bistånd, vräkningsförebyggande arbete, bidragsbrott, återkrav, bostadscoachning, stöd till nyanlända, dödsbohandläggning samt skuld- och budgetrådgivning. Avdelningens breda sammansättning skapar goda möjligheter till nytänkande, helhetsperspektiv och samverkan – med klientens behov i fokus. Allt arbete vilar på Österåkers värdegrund: Alla är lika viktiga för att vi ska kunna ge bästa möjliga service till Österåkersborna. Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, friskvårdstimme, friskvårdsbidrag samt kontinuerlig extern handledning. Alla nyanställda får en introduktionsplan och tillgång till mentor. Ditt nya jobb Som socialsekreterare inom våld i nära relationer ansvarar du för myndighetsutövning enligt SoL (socialtjänstlagen) med fokus på vuxna personer som utsatts för eller utövat våld. Du gör kvalificerade utredningar, bedömer behov, fattar beslut om insatser och följer upp dessa. I arbetet ingår också att samverka nära med interna och externa aktörer såsom behandlare, polis, hälso- och sjukvård samt andra myndigheter. Du kommer ha ett särskilt ansvar för att säkerställa trygghet och skydd för våldsutsatta, inklusive riskbedömningar, säkerhetsplanering och i vissa fall stöd i rättsprocesser. Arbetet sker i nära samarbete med övriga kollegor inom förvaltningen såsom barn och familj vid behov. Din profil • Socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. • Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst. • Dokumenterad kunskap om våld i nära relationer. • God kännedom om aktuell lagstiftning, särskilt SoL. • Förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och med gott omdöme. • God samarbetsförmåga och vana att arbeta i team och i samverkan med andra aktörer. Meriterande är om du har: • Erfarenhet av arbete med VINR inom myndighetsutövning. • Kunskap om riskbedömningsinstrument såsom FREDA/PATRIARK eller annat bedömningsinstrument. • Erfarenhet av arbete i verksamhet med särskilt ansvar för våld i nära relationer, t.ex. relationsvåldscentrum. • Kunskap om trauma, hedersrelaterat våld eller våld i samkönade relationer. Erfarenhet av samverkan med skyddat boende, rättsväsende eller hälso- och sjukvård. Anställningens omfattning Heltid Anställningsform Tillsvidare Tillträde Tidigast september eller enligt överenskomelse Sista ansökningsdag 14 juli 2025 Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt. Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen. Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats. Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.
Gör det som du älskar, som konsult! Kvalifikationer Vi söker dig med minst två års erfarenhet. Vi ser gärna att du som konsult har god samarbetsförmåga, är noggrann, och ansvarstagande. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare hos Almia får du möjlighet att arbeta ute hos våra kunder med varierande arbetsuppgifter inom socialt arbete. Du kommer att stödja individer och familjer, utreda behov och samarbeta med myndigheter. Arbetsmiljön är dynamisk och varierar beroende på kund och område. Kontakta oss för mer information om detta uppdrag och din karriär med Almia. Finner du tjänsten som Socialsekreterare till Mjölby intressant är du är varmt välkommen att höra av dig direkt till Amanda Aletto eller någon av hennes kollegor på [email protected] eller 08-410 250 50. Vi ser fram emot att höra från dig! Har du redan ett uppdrag men vet en klockren kandidat, tipsa vidare och ta del av en tipsbonus! Tillsammans med din konsultchef på Almia får du skapa det bästa upplägget som passar just dig och dina behov. Vi gör vårt yttersta för att lyssna och förstå vem du är, vad du vill och vad du behöver. Vi vill helt enkelt veta vad som är viktigt för dig. Därför är vi extra lyhörda för vad du har för behov och önskemål när det kommer till uppdragets period, omfattning, geografiskt område samt arbetstider. Det absolut viktigaste för oss är att vi tillsammans hittar ett upplägg som går att anpassa efter ditt livspussel. Personliga egenskaper: Du är en positiv och engagerad kollega som bidrar till en bra arbetsmiljö. Du är flexibel, ansvarsfull och har förmåga att arbeta både självständigt och i team. För att lyckas som konsult är det viktigt att du är prestigelös, lyhörd och trygg i dig själv. Du har du goda kunskaper i svenska och drivs av utmaningar och nya möjligheter. Vi erbjuder dig: Marknadskraftig lön En engagerad konsultchef Fördelaktiga förmånspaket Trygga villkor Tipsbonus Bli en del av Almia-familjen Almia Vårdbemanning är ett rikstäckande bolag med stort hjärta som gör allt för att du som konsult ska trivas och må bra. Tillsammans med dig följer vi dina önskemål och matchar uppdrag efter din erfarenhet. Du kommer alltid känna att du har ett stöd i din närmaste konsultchef, vars viktigaste uppgift är att se till att du mår bra. Hos oss på Almia får du ta del av en varm kultur där varje anställd är unik och får högsta prioritet från oss i form av engagemang, tillhörighet och tillgänglighet. I ditt dagliga jobb som konsult är du en del av ett vårdteam, med allt vad det innebär. Som konsult hos Almia är du också en viktig del av vårt team, och vår gemenskap. Vi håller kontakt, följer dig i uppdragen, finns alltid nära till hands och hjälper dig att lösa de eventuella problem som kan dyka upp längs vägen. Vi ser även till att du får träffa dina Almia-kollegor då och då för att utbyta tankar, tips och erfarenheter. Vi tar hand om varandra, lika självklart naturligt som att du tar hand om andra. Sista svarsdag Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta uppdraget så fort vi hittat rätt person. Skicka därför in din ansökan så snart som möjligt! www.almia.se 08-410 250 50 [email protected]
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen. Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor. Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete, välkommen till oss på Socialförvaltningen Hisingen! ARBETSUPPGIFTER Vi på socialförvaltningen Hisingen, Utredningsenhet 6 Barn och Unga 0-18 år söker nu en 1:e socialsekreterare, då vår nuvarande går vidare till nya utmaningar. Enheten består av en enhetschef, två 1:e socialsekreterare och tolv socialsekreterare, som är fördelade i två grupper. Du blir den ena 1:e socialsekreterare som tillsammans med enhetschef och 1:e kollega leder enhetens socialsekreterare i myndighetsutövningen. Rollen innebär att dagligen arbetsleda, stötta och utveckla socialsekreterarna i deras arbete med barn och unga, att rättssäkerheten hålls, metodutveckling samt samverka med interna och externa aktörer. Rollen innebär både arbete i grupp men även individuella uppdrag som du ansvarar för och driver. Det är ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samtidigt som arbetet kräver ödmjukhet utifrån den makt vi har, att göra skillnad för dem vi är till för. Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten ska utvecklas och stärkas i sin yrkesroll med barnets bästa i fokus. I ditt uppdrag ger du nära stöd till socialsekreterare i handläggningen utifrån gällande lagstiftning, ansvarar för ärendehantering och rättssäkerheten. Du ansvarar för metodutveckling och håller dig uppdaterad inom området genom aktuell forskning. En viktig del är att anpassa ledarstilen och metodstödet efter socialsekreterarnas behov. Du har ansvar för introduktionen till nya medarbetare och är ett stöd i deras utveckling av myndighetsrollen. Du företräder socialtjänsten i individutskottet samt i rättsliga förhandlingar. I uppdraget ingår även att upprätta och uppdatera nödvändiga rutiner samt säkerställa att medarbetaren har rätt kompetens för sitt uppdrag. Uppdraget innefattar också att samverka med avdelningens andra enhetschefer och 1:e kollegor, delta i nätverk och forum inom avdelningen och staden. Du kommer att ha stöd av och processhandling med dina 1:e kollegor på avdelningen. Du ingår i avdelningens och stadens 1:e nätverk och övriga förekommande samverkans forum i rollen som 1:e socialsekreterare. Enheten präglas av ett prestigelöst och gott samarbetsklimat där vi tillsammans ska trivas. Vi ser fram emot din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en avslutad socionomexamen och mångårig erfarenhet av målgruppen barn och unga inom myndighetsutövning. Du behöver ha erfarenhet som gett dig god kunskap kring lagstiftningen som berör barn och unga, med fokus på barnets behov. Därtill behöver du ha erfarenhet av arbetsledning som gett god förmåga att leda och fördela. Du behöver även ha erfarenhet som gett kunskap om BBIC stödmaterial och risk- och skyddsbedömningar (RBM). Vi ser det som meriterande om du är BBIC utbildare samt har erfarenhet av övriga metodkompetenser och kunskap och erfarenhet av andra arbetssätt. Till uppdraget som 1:e socialsekreterare söker vi dig som uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Rollen kräver att du har ett gott bemötande och att du visar respekt för alla du träffar på jobbet samt är hjälpsam även i en stressig situation. Du uppskattar att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt klimat. ÖVRIGT Sista ansökningsdag är 3 augusti och urvalsarbetet påbörjas under vecka 32. I dagsläget är intervjuer inplanerade; onsdag 6/8 kl. 14.00, torsdag 7/8 kl. 9.00, kl. 12.30 samt kl. 14.30. Planera gärna in dessa tider för eventuell inbjudan. Eventuella frågor kan besvaras av 1:e sekreterare. Enhetschef först v.32 pga semester. Tjänsten kräver ett utdrag ur belastningsregistret. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Ref: 20251670 Arbetsuppgifter Vill du arbeta i Sveriges största socialförvaltning och få möjlighet att göra skillnad för Malmös barn och unga? Då är du varmt välkommen med din ansökan när vi nu söker en socialsekreterare till enhet Ungdom! Som utredande socialsekreterare hos enhet Ungdom (beteendeärenden, 13–20 år) inom socialtjänsten arbetar du med att utreda ungdomars behov av insatser, enligt SoL och LVU. Ditt huvudsakliga uppdrag är att bedriva utredningar samt att genomföra uppföljningar och omprövningar av bistånd enligt Barns behov i centrum (BBIC). I utredningsarbetet ingår också samverkan med ungdomens nätverk och att bedriva motivationsarbete med familjen. Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet samt innebär stor variation och omväxling. Vi värdesätter barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barn och ungdomar ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar. Kvalifikationer Krav: - Socionomexamen - Du bör ha minst 3 års erfarenhet av socialt arbete efter examen - Kan uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift Meriterande: - Erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL och LVU - Erfarenhet av socialt arbete rörande barn och unga - Dokumenterad fortbildning inom området - Kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI eller Signs of Safety - Erfarenhet av att arbeta i Lifecare - B-körkort för manuellt växlad bil Arbetet ställer krav på din förmåga att skapa och underhålla relationer till barn och unga, deras familjer samt till våra olika samarbetspartners. Du har lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och förhåller dig enkelt till nya omständigheter. Du arbetar med sociala problem och kommer möta svåra levnadssituationer, det är därför viktigt att du är stabil och kan hantera och härbärgera situationer och känslor som kan uppstå. Arbetet innebär en hög belastning och arbetstakt, för att vara lämplig för tjänsten bör du trivas i denna miljö och ha en god struktur för att kunna hålla deadlines. Arbetet kräver att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, arbetar lösningsfokuserat samt kan navigera i pressade situationer och i en dynamisk miljö där prioriteringar snabbt kan förändras. Om arbetsplatsen Verksamhetsområde Individ och familj är indelad i två avdelningar med olika uppdrag och fokusområden: Insats och Utredning. Inom avdelning Utredning arbetar idag ca 500 medarbetare med myndighetsutövning inom våra enheter för Barn och Familj, och våra medarbetare har en hög kompetens och stort engagemang för socialt arbete. Vi arbetar aktivt med att skapa en god arbetsmiljö och en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas, bland annat erbjuds introduktionsprogram och möjlighet till kompetensutveckling för de erfarna. Vi arbetar med att utveckla ett nära ledarskap för att möta framtidens utmaningar och skapa en attraktiv arbetsplats. Närhet och engagemang i arbetet med Malmöborna är vår ledstjärna i detta arbete. Tillsammans med arbetskamraterna i sektionen har du både intern och extern handledning. Du har också flexibel arbetstid och friskvårdsbidrag. Vi rekryterar nu en engagerad socialsekreterare till Enheten Ungdom som består av 5 sektioner. Tjänsterna rekryteras till sektion 3. I vår enhet arbetar vi med fokus på utredningar och uppföljning av insatser utifrån ungdomar och dess familjer. Fokus är social problematik i form av kriminalitet, missbruk, psykisk ohälsa, skolk eller normbrytande beteende. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: 1 tjänst tillsvidare samt eventuellt ytterligare 1 vikariat Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1-2 Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Övrigt Intervjuer planeras att hållas v.30-31 Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Vi vill därför påminna dig om att dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort). Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Vill du vara med och utforma framtidens socialtjänst hos oss i Karlshamn? I Karlshamns kommun satsar vi på att skapa en effektiv och klientvänlig socialtjänst som bygger på tillgänglighet, bemötande och kompetens. Tillsammans inom enheten och vår öppenvård skapar vi en sömlös socialtjänst som arbetar förtroendeingivande med effektiva flöden. Vi söker nu två socialsekreterare och en ungdomshandläggare. Arbetsuppgifter Vi arbetar alla tillsammans med förhållningssättet Signs of Safety, där delaktighet och samarbete med familjerna ses som en självklarhet. Du som socialsekreterare tror på föräldrarnas egen förmåga till förändring och ser deras egna resurser. Vi arbetar även med arbetssättet Barns behov i centrum, BBIC, som bidrar till en struktur för handläggning, genomförande och uppföljning av myndighetsutövning. Hos oss kommer du att arbeta med myndighetsutövning och handläggning av placerade barn och ungdomar inom ett av våra tre team. Dina arbetsuppgifter innefattar utredning och bedömning av barns och familjers behov, samt att planera och följa upp insatser för att skapa en tryggare och mer hållbar livssituation. Du kommer även att delta i samverkan med andra aktörer, både internt och externt. För oss är det viktigt att du deltar i verksamhetsutveckling och samarbetar för att bidra till en välfungerande och kvalitativ verksamhet. Ditt arbete präglas av rättssäkerhet, kunskap och ett respektfullt bemötande. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Socionomexamen eller annan utbildning som av Socialstyrelsen bedöms tillräcklig för arbetet med myndighetsutövning gentemot barn och unga. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete Goda kunskaper i relevant gällande lagstiftning och socialtjänstens riktlinjer God förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska B-körkort manuell växellåda Det är viktigt att du är strukturerad och själv kan planera arbetet. Du behöver samtidigt vara van att kunna ställa om snabbt och omprioritera när förändrade omständigheter kräver det. Du gör korrekta avvägningar och fattar välmotiverade och rättssäkra beslut, även i akuta situationer. I din roll möter du barn, ungdomar och familjer i kris och därför behöver du kunna hålla dig lugn och professionell även i stressande och utmanande situationer. Om arbetsplatsen Enheten består av två enhetschefer i samledarskap med tre målgruppinriktade team. Respektive team leds av en 1:e socialsekreterare som stöd i yrkesutförandet och till enheten hör även SSPF-koordinator, specialistsocionom samt placeringssamordnare som expertresurser. Vi eftersträvar ett nära samarbete med förvaltningens samtliga enheter och arbetar gemensamt för en socialtjänst där det skall vara enkelt att komma till oss och få hjälp. Vi arbetar kontinuerligt med metodutveckling och kompetenshöjande insatser och för närvarande pågår ett aktivt arbete med att utbilda och implementera förhållningssättet Signs of safety inom barn- och familj. Hos oss ska medarbetarna få möjlighet att utveckla ansvarsområden, då vi är av den uppfattningen att delaktighet och ansvar medför att vi tillsammans utvecklar vår enhet och vi ser att du har en viktig roll i detta arbete. Du kommer att omges av kompetenta och engagerade medarbetare i en verksamhet där en dag inte är den andra lik men arbetsglädjen hög. Du erbjuds kompetenshöjande utbildningar, extern handledning, hälsopaus, personalklubb och flexibel arbetstid. Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Antal tjänster: 3 Tillträde: Enligt överenskommelse Sista ansökningsdag: 27 juli 2025 Övrigt För mer information om tjänsterna, vänligen kontakta: Ann-Katrin Stenlycke, Enhetschef, tel 0454-818 52, mejl [email protected] Jessica Holst, Enhetschef, tel. 0454-563406 , Mejl [email protected] Vision, Julia Solokof, tel. 0454-811 02 , Mejl [email protected] Akademikerförbundet SSR, mejl [email protected] Vi ser fram emot din ansökan! Besök gärna Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Där hittar du viktig information kring bland annat vad som gäller dig som har skyddade personuppgifter, hur vi kontrollerar rätten att arbeta i Sverige, när du behöver och hur du beställer ett utdrag ur belastningsregistret samt krigsplacering vid anställning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via knappen i annonsen. En ansökan till Karlshamns kommun är en allmän handling. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Vill du ha ett varierande och utvecklande arbete där en dag aldrig är den andra lik? Välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare inom försörjningsstöd. Ditt nya jobb Hos oss jobbar vi med att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge individuellt stöd och aktivt arbeta med motivationsarbete där varje individ är unik men målet alltid är att nå en självförsörjning. Vi erbjuder utbildning i MIX som är vår utredningsmall. I Jönköpings kommun har vi även börjat med e-tjänst där våra kommuninvånare som är i behov av ekonomiskt bistånd kan ansöka digitalt. Som socialsekreterare hos oss har du dessutom en rad olika stödfunktioner som ger dig trygghet i din arbetsroll. Stödresurser som finns att tillgå är bland annat försörjningsstöd resurs samt en kommunjurist med socialförvaltningen som sitt arbetsområde. I arbetsteamet finns en förste socialsekreterare som ger handledning och finns som stöd när du fattar beslut i ärenden. Vi har väl utarbetade rutiner och processer och många kollegor att samarbeta med. Dessutom finns stöttning av din närmaste chef. Din kompetens Vi söker dig som har socionomexamen och det är önskvärt om du som söker har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller har erfarenhet av annat myndighetsutövande uppdrag. Du är väl insatt i socialtjänstlagen och har MI utbildning. Det är meriterande om du har ett B-körkort. Som person har du en god samarbetsförmåga, är flexibel och nyfiken. Du är van vid att arbeta i högt tempo och är intresserad av och har förmåga att motivera och stödja människor i processer som leder till självförsörjning. Du kan vidare prioritera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt och är mål- och resultatorienterad. Du har goda kunskaper i svenska språket, både gällande tal-, läs- och skrift. Vi lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Som socialsekreterare hos oss erbjuder vi dig 7 timmars arbetsdag, flextid och en grundlig introduktion i arbetet. Länk till förmånslistan: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss Välkommen till oss Hos oss inom område Försörjningsstöd i Jönköpings kommun lägger vi stor vikt vid att tillsammans arbeta framåt mot och utveckla framtidens socialtjänst. Vi hjälps åt, lär av varandra och stimuleras av att dagligen vara med och utveckla och ta ansvar för verksamheten. Vi finns i nyrenoverade lokaler på Slottsgatan 5, Jönköping. Bra att veta I denna rekrytering tillsätts en tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse och ett tidsbegränsat vikariat med start 1/9 2025 eller enligt överenskommelse. Vikariatet har avslut enligt överenskommelse, troligtvis avslut i mitten av augusti 2026. I din ansökan vill vi att det finns personligt brev, ett CV, bifogat examensbevis från socionomutbildningen samt tidigare tjänstgöringsintyg. All dina tjänstgöring ska kunna styrkas och det behöver framgå i vilken omfattning du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuellt och vilken befattning du haft. Vi använder oss av löpande urval. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. I denna rekrytering gäller utdraget som heter ”Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Vill du veta mer? Rekryterande chef, se nedan. Fackliga representanter: https://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten. Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vad roligt att du är intresserad av jobb i Kils kommun. Vi är ungefär 1 000 anställda som arbetar för att ungefär 12 000 invånare ska få en bra service. För oss är det viktigt att du ser varje människa som en individ och att du tillsammans med dina kollegor strävar efter att skapa en välkomnande miljö där alla har möjligheten att trivas och utvecklas. Du nöjer dig inte med att bara vara bra. Du vill bli ännu bättre och ser till att omvärldsbevaka och göra de förändringar som krävs för att vi ska möta framtiden på ett bra sätt. Det är precis det som vår vision, Kil – på rätt spår, handlar om. Vi strävar efter att befinna oss på rätt spår men måste alltid vara beredda att pröva nya vägar för att nå dit. Välkommen med din ansökan! I sektor Arbete och individ organiseras individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, funktionsstöd, integration och vuxenutbildning. Beskrivning Välkommen som vår kollega! Socialsekreterare i team Barn och unga i Utredningsgruppen arbetar i huvudsak med utredningar enligt SoL och LVU. Teamet består för närvarande av nio socialsekreterare, vi har en god grundbemanning i arbetsgruppen och är ett "gött" gäng med mycket humor. Gruppen har en 1:e socialsekreterare som ger dagligt stöd och vägledning i arbetet samt en administratör för administrativt stöd. Vi arbetar utifrån BBIC med ett tydligt fokus på att ta tillvara individens och nätverkets egna resurser. Du kommer ingå i en arbetsgrupp med engagerade kollegor med varierande lång erfarenhet inom Individ- och familjeomsorgen. Du har ett nära samarbete med andra medarbetare inom Individ- och familjeomsorgen, bland andra team vuxen, öppenvårdsgruppen, samt med andra kommunala och externa aktörer. I den mindre kommunen har vi korta beslutsvägar. På Individ- och familjeomsorgen arbetar vi aktivt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att ge förutsättningar till hållbart arbetsliv. Du har möjlighet till friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Arbetsgruppen har tillgång till extern handledning. Arbetsuppgifter I aktuell tjänst kommer du främst arbeta med placerade barn samt familjehem. Arbetet innebär bland annat att du har kontakt med barn och unga placerade i familjehem eller hem för vård och boende. Du följer upp insatserna och ansvarar för att barnet/den unge får sina behov tillgodosedda genom placeringen. Du rekryterar, utreder samt handleder även resurser såsom familjehem. Du verkar för att kundens egna lösningar och resurser tillvaratas genom att samarbeta med individen, dess familj och nätverk. I arbetet ingår även samverkan med interna och externa aktörer samt att delta i utvecklingsarbetet inom enheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen och gärna några års erfarenhet av att arbeta som socialsekreterare inom barn- och ungdomsvården. Du behöver ha en vilja att utvecklas i din yrkesroll och vara nyfiken på att bredda din erfarenhet och kunskap. Du behöver även vilja bidra till god arbetsmiljö samt aktivt delta i utvecklingen av vår verksamhet med nya arbetssätt och metoder som är anpassade till våra klienters behov, omvärldens förutsättningar och samhällets resurser. Vi söker dig som kan se möjligheterna i det komplexa sociala arbetet, har lätt för att samarbeta, arbetar lösningsfokuserat och flexibelt samt har god förmåga att fatta beslut. Du ska inneha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor Körkort för bil är ett krav. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. Intervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Kils kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via angiven länk (inte med e-post eller i pappersformat). Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi har redan gjort våra medieval för denna rekrytering och undanber oss ytterligare kontakter angående försäljning av annonsplatser eller diskussioner om samarbeten.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 158 jobb