Socialsekreterare

Sök bland 228 lediga jobb som Socialsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Socionom, samtalsbehandlare till Respons alkoholrådgivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Respons Alkoholrådgivning är en samtalsmottagning med uppdrag att ta emot vuxna personer från hela Göteborg. Vi vänder oss till personer som på eget initiativ söker hjälp för att förändra sina problematiska alkoholvanor. Respons vänder sig också till anhöriga och till personer som har vuxit upp i familjer med alkoholproblem. Vi arbetar alltid med ett familje- och barnorienterat fokus. Vi ser alkoholmissbruk som ett multifaktoriellt problem och arbetar för att så tidigt som möjligt motverka ett alkoholberoende genom att erbjuda rådgivande, stödjande och behandlande samtal. Vi möter människor i olika skeden av deras förändringsprocess och bemöter varje person utifrån behov och livssituation. Dina arbetsuppgifter som samtalsbehandlare/socialsekreterare på Respons innebär att du självständigt har samtalskontakter med klienter. Samtalen kan ske i olika form, såväl individuellt som i par, familj eller i grupp. Tillsammans med klienten formulerar du mål för behandlingen och arbetar efter dessa. Du arbetar både självständigt och i nära samarbete med kollegor. Respons är en arbetsplats där vi tar gemensamt ansvar för helheten. Vi kan erbjuda dig ett spännande och utvecklande arbete i vår kompetenta arbetsgrupp. Vi som arbetar på mottagningen har löpande extern handledning och fortbildning Vi är organiserade inom Enheten för alkohol-, spel- och drogproblem. Tjänsten är förlagd på Respons alkoholrådgivning, men vid behov kan du också få möjlighet att arbeta med annan beroendeproblematik på enheten. KVALIFIKATIONER Vi söker nu dig som vill bidra med ditt kunnande och din kompetens och göra skillnad för dem vi möter i vår verksamhet. Du har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har grundläggande psykoterapiutbildning, motsvarande steg 1 och erfarenhet av att arbeta med samtalsbehandling, gärna med inriktning mot missbruk och beroendeproblematik. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med Feedback Informed Treatment (FIT) samt om du arbetat med familje- och barnorienterat fokus tidigare. Du är lyhörd, prestigelös och trygg i dig själv. Du har ett starkt engagemang för målgruppen, förmåga att skapa goda relationer och trivs med att arbeta både självständigt och i nära samarbete med kollegor. Du har god initiativförmåga och samarbetsförmåga, och är van vid att självständigt strukturera ditt arbete. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi är övertygade om att mångfald främjar utveckling. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

26 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Samordnare för vuxen-/ekonomigrupp inom individ- och familjeomsorgen

Vår tidigare samordnare har utvecklats vidare inom verksamheten och vi söker därför dig som lockas av en arbetsledande roll och utmaningen i att verka i en arbetsgrupp utifrån olika lagområden. Vill du verka för ett helhetsperspektiv och en rättssäker och trygg myndighetsenhet? Då kanske du är nästa samordnare för vår vuxengrupp/ ekonomigrupp inom individ- och familjeomsorgen! Varmt välkommen med din ansökan! Tibro är en västsvensk kommun med drygt 11 000 invånare som präglas av engagemang och samverkan. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Här finns en medskapandekultur och en samarbetsanda som sticker ut. Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar och skapar mervärden tillsammans! Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/tibro kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat. ARBETSUPPGIFTER Som samordnare hos oss ges du möjlighet att fortsätta utveckla arbetet inom individ- och familjeomsorgen. I ditt uppdrag ingår en arbetsledande funktion på uppdrag av verksamhets- och enhetschef där du som samordnare arbetar för att upprätthålla rättssäkerheten inom myndighetsdelen. Området innefattar missbruk, socialpsykiatri, våld i nära relation samt ekonomiskt bistånd. Du stöttar, leder och planerar gemensamma gruppmöten. Du är lugn och trygg i ditt yrkesutövande och har ett genuint engagemang för uppdraget. Du har ett professionellt förhållningssätt och har förmågan att delegera. Du är handlingskraftig och beslutsam och följer delegation och uppdrag, samtidigt som du med lyhördhet kan entusiasmera och motivera din omgivning. Du har en god samarbetsförmåga och kan vara flexibel när situationen så kräver. Du är medhandläggare i svåra ärenden och säkerställer att handläggarna arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och de regelverk som finns. Som samordnare har du även övergripande uppmärksamhet över arbetet och stöttar handläggarna i kvalitén på utredningar och dokumentation. För att upprätthålla en god arbetsmiljö förväntas du ha övergripande koll på handläggarnas ärendemängd och säkerställer utifrån detta en jämn fördelning av ärenden inom gruppen. Som samordnare håller du dig uppdaterad om aktuell rättspraxis och initierar behov av förändrade riktlinjer. Du är ärendeföredragare på Socialnämndens arbetsutskott och ibland på Förvaltnings- och kammarrätten. Du ansvarar även för viss statistikrapportering. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller har genomgått annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget. Du har längre erfarenhet av att ha arbetat inom missbruksvården, ekonomiskt bistånd, SoL och LVM. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att tidigare ha varit i en roll som kräver ett vardagsnära arbetsledarskap. Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Utbildning inom ASI, AUDIT, DUDIT och MI anses meriterande för uppdraget som samordnare. Som person ser vi att du som söker har en förmåga att coacha, motivera och hjälpa andra människor att utvecklas i arbetet. Du är kommunikativ, tydlig, lyhörd för din motpart och har förmågan att formulera information eller budskap så att alla förstår. Vidare är du trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete. Du är lugn, kontrollerad och har förmågan att fokusera på rätt saker och behålla ett realistiskt perspektiv även i pressade situationer. Tjänsten som samordnare ställer även krav på att du har förmågan att planera, prioritera och följa upp ditt arbete samt se till att saker görs och återkopplas i rätt tid. Vidare ser vi även att du har lätt för att anpassa dig efter olika personer och situationer, samt att du kan möta varje medarbetare på dennes nivå och efter dennes behov av stöd och handledning i arbetet. I denna rekrytering läggs stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. ÖVRIGT Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden, så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag! Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligt men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.

26 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Håbo kommun, mer känt som Bålsta, placerad mitt i Mälardalen med pendelavstånd till både Stockholm och Västerås med kontor fem minuters promenad från tågstationen. Organisationen inom socialtjänsten för barn och unga i Håbo fokuserar på att ge tidigt stöd genom ett aktivt förebyggande arbete och med "en väg in". Vi har ett stort utbud av förebyggande insatser och en välfungerande öppenvård med ett nära samarbete mellan enheterna. Vi är en liten kommun med stora möjligheter att påverka arbetets utformning i nära samverkan med skola, polis och regionen. Som utredare och barnuppföljare erbjuds du en rimlig arbetsbelastning, regelbunden och tät arbetsledning med fokus på rättssäkerhet och kvalitet. Ditt vardagliga stöd får du både genom teamledare och seniora handläggare.  Hos oss finns det möjlighet till utvecklig, utbildning och specialisering inom området barn och unga. Enheten är inne i ett intensivt utvecklingsarbete och du har stora möjligheter att vara med och påverka. Under hösten kommer arbetet med att implementera Signs of safety på hela socialförvaltningen påbörjas.  Vi har ett aktivt arbetsmiljöarbete och en engagerad hälsogrupp som anordnar sociala och fysiska aktiviteter som bidrar till en stark gemenskap. DIN NYA ARBETSPLATS En av våra medarbetare ska gå på föräldraledighet och en går vidare internt i rollen som senior handläggare. Vi söker därför två socionomer som tillsammans med oss på enheten vill arbeta som socialsekreterare med utredning eller som barnsekreterare med placerade barn och unga.  Som utredande socialsekreterare gör du utredningar med barnets behov i fokus. Dina arbetsuppgifter kommer även att bestå i att följa upp beviljade insatser för barn och unga.  Som barnsekreterare kommer du att följa upp barn och ungdomar som är placerade utanför det egna hemmet (i jourhem eller familjehem).  Vi lägger stor vikt vid att du är strukturerad och har god förmåga att självständigt driva arbetet framåt. Du behöver ha ett gott bemötande, vara flexibel  och lyhörd i kontakten med våra familjer. Som en del i att främja god hälsa erbjuder vår kommun friskvårdstimme samt friskvårdsbidrag. Möjlighet finns även till semesterväxling. Din kompetens Vi söker dig som är utbildad socionom och gärna med några års erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning för barn och unga. Du behöver en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift då dokumentation utgör en viktig del i vårt arbete.  Meriterande för tjänsten är att du har kunskap av BBIC, Signs of safety och Samtal med barn.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Rekrytering kan komma att ske löpande. Om Håbo kommun Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 23 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet. Vi är ca 1 700 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

26 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Socialsekreterare till ungdomsenheten

Du vågar prova nytt. Och lär av erfarenheter. Precis som vi. Här på sektorn för välfärd och omsorg är vårt mål att vara en samarbetsorganisation som arbetar professionellt och tar sin utgångspunkt i brukarens egen verklighet. Vår värdegrund genomsyras av ett brukarperspektiv och ett barnperspektiv. Ungdomsenheten är en enhet inom avdelningen Myndighet i sektorn för välfärd och omsorg. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet. Enheten består av 20 socialsekreterare, varav några är seniora socialsekreterare, som är fördelade på tre grupper. En av grupperna har fokus på ungdomar i kriminalitet. Den gruppen är nystartad och fullbemannad och vi söker nu en utredande socialsekreterare till en av de övriga grupperna. Varje grupp har en gruppledare som leder och fördelar arbetet. Målgruppen är barn/ungdomar 13 - 20 år och deras familjer/nätverk. Vi arbetar med utredning och uppföljning av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och Lagen om placering av barn i skyddat boende. Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss inom ungdomsenheten innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för familjernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan.  Vi söker nu dig dig som vill anta utmaningen att som socialsekreterare arbeta med våra barn/ungdomar och vara delaktig i vårt utvecklingsarbete inom målgruppen.  Dina arbetsuppgifter är att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insater enligt aktuell lagstiftning. Arbetet innebär samtal och samverkan med barn/ungdomar, deras familjer och andra externa aktörer såsom till exempel hälso- och sjukvård, skola och polis. Du arbetar också i nära samverkan med kollegor inom sektorn. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi vill att du är utbildad socionom och har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och ungdomsområdet. Vi vill att du har utbildning och erfarenhet av att arbeta enligt BBiC och det är önskvärt att du har arbetat i verksamhetssystemet Treserva. Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och personlig mognad. Du behöver vara lyhörd och i stressade situationer är det viktigt att du har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt. Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. Det är också viktigt att du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området. Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.  Vi erbjuder dig en kreativ arbetsplats med möjlighet till professionell utveckling. Ditt introduktionsprogram följs upp av avdelningens utvecklingsledare och där ingår relevanta utbildningar för ditt uppdrag. Förutom stöd från enhetens gruppledare får du stöd i det dagliga arbetet av enhetens seniora socialsekreterare. Du får också extern handledning. Sundbybergs stad erbjuder friskvårdsbidrag och möjlighet att växla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar. Vi sitter i moderna lokaler i Sundbybergs stadshus i Hallonbergen.  Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 19 maj 2024. Urvalsprocessen kommer att pågå fortlöpande under ansökningstiden. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.   Välkommen med din ansökan! Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

26 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss i familjehemsgruppen  Vi söker dig som vill jobba med familjehemsplacerade barn- och ungdomar tillsammans med en trevlig och engagerad arbetsgrupp. Familjehemsgruppen består av sex familjehemshandäggare och två kontaktsekreterare. Alla har lång erfarenhet av att arbeta med barn och unga. För oss är det självklart att hjälpas åt och gemensamt ta ansvar för att ge placerade barn och ungdomar en trygg och stabil situation. På enheten har vi en inkluderande och varm stämning och vårt mål är att ha en sammanhållen socialtjänst.   Enheten för Barn och ungdom ingår i den Sociala avdelningen på Södermalms stadsdelsförvaltning och består av mottagningsgrupp, barngrupp, två ungdomsgrupper, familjerätt samt familjevård och kontaktverksamhet. Enheten leds av en enhetschef och fem biträdande enhetschefer. Enheten har två samordnare som ger stöd i verksamhetsfrågor och introduktion till nya medarbetare. På enheten finns även en skolsamordnare och en SIP-samordnare. Totalt består enheten av cirka 57 medarbetare. Vi sitter i nya lokaler i Hammarby sjöstad. Din roll som familjehemssekreterare  Familjehemssekreterarna arbetar antingen i rollen som barnets handläggare eller som  familjehemmets handläggare. Barnets handläggare följer upp barnets vård t.ex. genom besök i familjehemmet, samtal med barnet, kontakt med skola/förskola och hälsovård. Vi arbetar med barnets biologiska föräldrar och nätverk och hanterar frågor om umgänge. Vid behov hanterar vi orosanmälningar och beviljar andra insatser och följer upp dessa. Som familjehemmets handläggare utgör du familjehemmets stöd. Du handleder, rekryterar och hanterar ekonomiska frågor under placeringstiden. Vi har påbörjat ett arbete med att erbjuda familjehem att delta digital handledningsgrupp. Våra familjehem bor främst i Stockholms län men längre resor kan förekomma. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av dina kollegor och chef.  Vi arbetar med metodutveckling och har extern handledning. Alla som börjar på enheten får en individuell introduktionsplan. Din kompetens och erfarenhet  För denna tjänst krävs att du har: socionomexamen erfarenhet av arbete med myndighetsutövning av barn- och ungdom  förståelse och goda kunskaper om aktuell lagstiftning  god förmåga av att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift  Det är meriterande om du även har: Erfarenhet av arbete som familjehemshandäggare  Utbildning i att utreda och handleda familjehem  Utbildning i samtal med barn Körkort  Vi vill att du har en hög ansvarskänsla och en god förmåga att planera och driva arbetet framåt. Vi söker dig som ser utmaningen i att kunna arbeta processinriktat i komplexa ärenden och dela kunskaper och erfarenheter med dina kollegor. Du har ett gott bemötande och en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll vilket givetvis kräver en mycket god samarbetsförmåga.  Möjlighet finns att åta sig extrauppdrag som exempelvis Skolfam representant, MI-coach, barnrättsombud eller kontaktperson mot olika verksamheter. Vi erbjuder En hälsomedveten arbetsplats där du har friskvårdbidrag. Vi erbjuder semesterväxling, möjlighet till distansarbete om arbetet tillåter samt flexibel arbetstid. Vi har en trivselgrupp på enheten som hittar på roliga aktiviteter för att bibehålla den goda stämningen och sammanhållningen mellan grupperna. Vi erbjuder ett utvecklande arbete där du får möjlighet att arbeta med engagerade och erfarna kollegor.  Vi på Södermalms stadsdelsförvaltning har ett starkt barnperspektiv. Hos oss får du arbeta på en enhet som jobbar med utveckling och kontinuerligt strävar med förbättringar av verksamheten. Övrigt Intervjuer hålls löpande under rekryteringsprocessen.  Innan anställning blir aktuell kommer utdrag ur belastningsregistret att begäras.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

26 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
1:e Socialsekreterare / samordnare till Barnahus Göteborg

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Organisatoriskt ingår du i Kris- och relationsenheten 1, där du delar chef med verksamheterna Mikamottagningen, Regionkoordinator mot människohandel och Regionalt stödcentrum heder. Barnahus arbetar stadenövergripande och erbjuder också insatser till sex kranskommuner. Barnahus är en verksamhet där socialtjänst, polis, åklagare, barnläkare och barn- och ungdomspsykolog samverkar och samarbetar när det finns misstanke om att barn utsatts för våld och övergrepp. Syftet är att barn ska vara i centrum under utredningen och slippa att slussas runt mellan olika myndigheter. På Barnahus har du ett brett uppdrag med varierande arbetsuppgifter. Som 1:e Socialsekreterare ansvarar du för det dagliga arbetet på Barnahus. Du är en länk till parterna inom Barnahussamverkan och till andra viktiga aktörer. Du håller samman uppföljnings- och utvecklingsarbete samt deltar i olika ledningsforum. Du deltar i arbetet med konsultationer till andra professionella och rådgivning till privatpersoner. Du samarbetar dagligen med parterna på Barnahus och har en viktig roll som mötesledare på samråden som hålls då det finns misstanke om att ett barn utsatts för brott. Du arbetar också utåtriktat med att informera om verksamheten och sprida kunskap om våld och övergrepp mot barn. Utveckling och kvalitetssäkring av insatser och samverkan ingår i allt arbete. Du erbjuds handledning i syfte att reflektera över och utvecklas i arbetet. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen och minst 4 års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du har erfarenhet av arbete med barn och unga och har god kunskap om gällande lagstiftning (SoL och LVU). Du har erfarenhet av att ha arbetat som 1:e socialsekreterare eller i annan arbetsledande funktion. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med våld i nära relation och har god kunskap om kris och trauma. Eftersom arbetet är behovsinriktat behöver du ha förmåga att vara flexibel och kunna arbeta självständigt där du kan agera på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du är målinriktad, arbetar systematiskt, slutför uppgifter och följer upp resultat. Du har längre erfarenhet av att samverka med andra myndigheter och andra verksamheter samt vilja och förmåga att vara delaktig i en verksamhet som är i utveckling. Du har erfarenhet av och känner dig bekväm med att informera om verksamheten och sprida kunskap om arbetet med målgruppen. Ett mycket gott bemötande och kommunikativt förhållningsätt är en förutsättning för uppdraget. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologisk testning av slutkandidaterna. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

26 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Socialsekreterare utredningsenheten barn och familj enhet 1 och 2

Söker du ett meningsfullt och omväxlande arbete där du gör skillnad för barn, ungdomar och deras familjer? Har du erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och hantera akuta situationer likväl som längre processer? Vi förstärker just nu vår personalgrupp på utredningsenheterna barn och familj. Kom och jobba tillsammans med oss! Vi arbetar med handläggning av ärenden inom individ- och familjeomsorg (IFO) mot målgruppen barn och unga (0-20 år) Vi arbetar för att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna med målet att uppnå social hållbarhet. Hos oss träffar du människor som av olika anledningar befinner sig i svåra situationer och är i behov av råd, stöd eller insatser från socialtjänsten. Vi är en viktig del i kommunens arbete för ökad trygghet där socialnämndens uppdrag är att tidigt upptäcka barn och ungdomar som är i riskzon för kriminalitet. Hos oss ingår också placeringsteamet som arbetar med matchning med all extern vård inom förvaltningen. Vi söker nu socialsekreterare till: Utredningsenheten barn och familj enhet 1, tre tillsvidaretjänster. Utredningsenheten barn och familj enhet 2, tre tillsvidaretjänster. Varav två utannonserade tjänster till ungdomsteamet som arbetar med barn och unga med normbrytande beteende i riskzon eller i kriminalitet. Till dessa två tjänster ser vi gärna att du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen. Vi sitter på Smedjegatan 32 i centrala Eskilstuna. Vi jobbar i nära samverkan och tillsammans utgör vi två arbetsgrupper med arbetsglädje, trygghet och utvecklingsvilja! ARBETSUPPGIFTER Utredningsenhetens huvuduppgift är myndighetsutövning i enlighet med gällande lagstiftning. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, Med brukaren i fokus och normalisering som utgångspunkt är uppdraget att beskriva, analysera och bedöma behov, bedriva motivationsarbete, upprätta vårdplan, genomförande plan, samt bereda och fatta eventuella beslut. Enheten ansvarar även för uppföljning och utvärdering av pågående biståndsinsatser. Några förekommande arbetsuppgifter: • utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL • göra skyddsbedömningar av inkommen information • göra kvalitetssäkrade beslut och bedömningar som är till gagn för brukare • följa upp beslutade insatser och placerade barn • bereda ärenden med stöd av LVU och LVM • ta emot ansökningar och anmälningar • företräda i förvaltningsrätt i domstol och är föredragande i nämnden (vi har teamledare som stöttar dig med detta vid behov) • delta i externa möten i form av nätverk, brukare, familjemöten • dokumenterar i VIVA (journalföring, utredningar, vårdplaner) Våra enheter har som mål att ständigt vara uppdaterade inom de sociala normer och målgrupper vi möter. Vi ser värderingar, delaktighet och bemötande som viktiga aspekter när vi talar om korrekta och objektiva beslutsunderlag samt för goda hållbara möten. KVALIFIKATIONER Ska-krav för tjänsten: • slutförd socionom- eller beteendevetarutbildning med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom (Godkänd i samtliga kurser 7,5 hp socialt arbete grundnivå, 7,5 hp socialt arbete avancerad/fortsättningsnivå, 7,5 hp socialrätt, 7,5 hp psykologi) • goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • grundläggande IT-kunskaper Meriterande för tjänsten: • erfarenhet av socialt arbete mot målgruppen barn, unga och unga vuxna • erfarenhet av arbete med myndighetsutövning utifrån SOL, LVU och LVM • För tjänst hos ungdomsteamet som arbetar med barn och unga med normbrytande beteende i riskzon eller i kriminalitet. ser vi gärna att du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen. • erfarenhet av att samordna • b-körkort Vi ser gärna att du har förmågan att se helheten i utredningsarbeten och lyssnar in det som är av vikt för utredningen. Du har ett öppet sätt och stort intresse i att lyssna på andra människor. Du skapar goda relationer med de du möter och har en god förmåga att göra en hållbar planering i ditt arbete då arbetsmängden kan variera. Vidare är det viktigt att du är stresstålig och trygg och stark i dig själv samt att du i krissituationer kan ha förmåga att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du behöver vara flexibel när det gäller att kunna hantera ärenden av mer akut karaktär. Framförallt behöver du känna glädje inför arbetet och du är en av oss som också vill ha kul på jobbet. Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

26 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare till mottagning Upplands Väsby socialtjänst

Är du utbildad socionom som är intresserad av att arbeta i mottagningen för barn, ungdom och våld i nära relation? Söker du kollegor som likt dig trivs med att arbeta med myndighetsutövande arbetsuppgifter som ställer krav på en rättssäker handläggning? Vill du ha ett omväxlande arbete där den ena dagen inte är den andra lik? Då kan just du vara personen som vi söker till vår mottagningsgrupp!  Vi erbjuder dig Vi erbjuder en arbetsplats där vi har roligt tillsammans trots det ibland tuffa arbetet. Ditt uppdrag blir att ta emot anmälningar och ansökningar gällande barn och ungdomar samt vuxna som varit utsatt för våld i en nära relation och våldsutövare. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med flexibla, ambitiösa och lösningsfokuserade kollegor som månar om och stöttar varandra samt värdesätter olikheter och varierande bakgrunder. Din biträdande enhetschef Gülsever kommer att arbetsleda dig i ditt uppdrag. Stödfunktionen Tea kommer att ge dig stöd i ditt dagliga arbete. Tillsammans har gruppen gemensamma möten och extern handledning. Du kommer också att ges tid för individuell ärendehandledning.  Om oss Mottagningsgruppen består av 8 medarbetare där 5 socialsekreterare arbetar med mottagningens arbetsuppgifter, 2 socialsekreterare utreder ärenden gällande våld i nära relation, samt biträdande enhetschef. Mottagningsgruppen är en del av utredning- och placeringsenheten barn, ungdom och relationsvåld som består av totalt 45 medarbetare. Gemensamt arbetar vi utifrån det övergripande politiska målet om goda uppväxtvillkor för barn och ungdomar i Upplands Väsby kommun. Vårt socialkontor är beläget i Väsby centrum med närhet till övriga enheter med myndighetsutövning samt våra förebyggande enheter. Vår enheten har gemensamma arbetsplatsträffar och planeringsdagar samt delar ett gemensamt intresse för att den myndighetsutövning vårt arbete innebär sker rättssäkert. Om tjänsten Ditt uppdrag riktar sig dels till de personer i kommunen som är eller har blivit våldsutsatta som kan vara i behov av skydd, våldsutövare som söker hjälp men också att ta emot orosanmälningar och ansökningar gällande barn och unga 0-20 år. Uppgiften är bland annat att göra förhandsbedömningar och fatta beslut i ärenden där barnet/ungdomen eventuellt är i behov av skydd eller stöd med stöd av BBIC och Signs of Safety. Mottagningen ansvarar till viss del av att ge information, konsultation, rådgivning samt hänvisa personer till rätt instans inom socialtjänsten och/eller annan verksamhet. När ett ärende kommer in till vår mottagningsgrupp är du den första länken i kedjan från förhandsbedömning, utifrån din bedömning kan ärendet gå vidare till utredning i barn- eller ungdomsgruppen. Den sista länken i kedjan är placeringsgruppen om barnet/ungdomen placeras i familjehem.  Är du den vi söker? Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har: - Tidigare erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning barn, unga och relationsvåld - Kunskap och utbildning i Signs of safety samt erfarenhet av att göra trygghetsbedömningar - Kunskap och erfarenhet om riskbedömningsinstrument så som FREDA, SARA eller PATRIARK  Som person är du relationsskapande och du har lätt för att skapa kontakt och bygga relationer med de du möter. Vidare är du stabil och samarbetsorienterad, vilket för oss innebär att du hanterar akuta situationer med ett bibehålla ett lugn för att kunna göra bedömningar om vad som blir bäst ur den utsattes perspektiv. Du behöver vara strukturerad och resultatorienterad för att passa i rollen, det genom att du har en god planering i handläggningen av dina ärenden och att du arbetar målmedvetet och självständigt.  Varmt välkommen med din ansökan! Vi på social- och omsorgskontoret arbetar med allt från adoptionsfrågor till vård i livets slutskede. Vår verksamhet och organisationskultur präglas av vår värdegrund gällande delaktighet, kompetens, tillit och respekt. Det är grunden i vårt arbete och ett förhållningsätt mot varandra och de vi är till för. Ansökan Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde, informera därför gärna om du är finskspråkig. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag och förmånliga erbjudanden via vår förmånsportal. Mer information finner du på https://www.upplandsvasby.se/jobb-och-foretagande/jobb-och-praktik/kommunen-som-arbetsgivare.html Varmt välkommen med din ansökan!

26 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare barn och unga

Malung-Sälens kommun har ca 10 000 invånare och ligger i natursköna Dalarna, hit kan du flyga till och från vår internationella flygplats i Sälen. Här finns Sälenfjällen som gör oss till norra Europas största vinterturismdestination. Malung- Sälens fantastiska natur, stora evenemang och upplevelser gör att vi bland annat kan erbjuda dig livskvalitet, möjligheter till ett aktivt friluftsliv och en trygg miljö för barn att växa upp i. Malung-Sälens medarbetare är nyckeln till framgång, därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. Som anställd hos oss erbjuder vi en rad förmåner bland annat: • Friskvårdsbidrag eller friskvårdtimme där verksamheten tillåter • Egen kommun-massör med förmånliga priser på friskvårdsmassage • Tillsvidareanställd och månadsavlönad personal erbjuds säsongskort till Sälenfjällens anläggningar till förmånligt pris • Flexibla arbetstider när det är möjligt Välkommen att söka jobb hos oss! ARBETSUPPGIFTER Individ- och familjeomsorgen i Malung-Sälen är samlad under socialnämnden, innehållande försörjningsstöd, missbruk/vuxna, barn och familj samt öppenvård. Verksamheten består av en personalgrupp på 21, med öppet och trevligt klimat där det är självklart att vi hjälps åt och stöttar varandra inom och mellan grupperna. Tillsammans skapar vi vägar framåt för vidareutveckling och kunskapsutbyte. Vi söker två socialsekreterare till barn och unga, där man kommer ingå i en arbetsgrupp som består av fem socialsekreterare. Du och dina kollegor ingår även i gruppen barn och familj som utöver er består av en mottagningssekreterare, en familjerättssekreterare och en familjehemssekreterare samt leds av en samordnare. Inom gruppen stöttar vi varandra i den dagliga verksamheten och genom mentorskap skapar vi vägar för vidareutveckling och kunskapsutbyte. Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer bestå i att handlägga utredningar och insatser för barn 0-17 år utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av unga (LVU). Du arbetar med myndighetsutövning utifrån aktuell lagstiftning och ditt uppdrag är att arbeta utifrån barnet i centrum. Arbetet innefattar samverkan med såväl interna som externa parter. Låter det som ett arbete för dig? Urval och intervju sker fortlöpande så vänta inte med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker personer med socionomexamen i enlighet med Socialstyrelsens riktlinjer SOSFS 20014:7 för arbete med barn. Du ska ha kunskaper inom aktuell sociallagstiftning, gärna med arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten, men det är inget krav. Vi erbjuder våra nyanställda ett introduktionsprogram med mentorskap. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, ta egna initiativ och vara lyhörd mot både dina kollegor men även mot dem du möter i tjänsten. Din goda förmåga att ha "många bollar i luften" samt positiva inställning ser vi som egenskaper att högt värdera. Du ska ha ett genuint intresse för barn och unga samt deras föräldrar. Meriterande är att du har erfarenheter från arbete med stöd av BBIC. När du arbetar hos oss har du stora möjligheter till att påverka och vara delaktig i verksamhetens framtida utveckling. Då resor förkommer i tjänsten är körkort ett krav. ÖVRIGT För att se alla våra pågående rekryteringar, se www.malung-salen.se/ledigajobb. Vi har inför rekryteringsprocessen beslutat om de medieval som ska göras i rekryteringen. Med anledning av detta motsäger vi oss all kontakt gällande annonsering, rekryteringshjälp och bemanningsförslag vänligen, men bestämt. Rekrytering sker löpande.

26 april 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024
Socialsekreterare beroende och våld

Malung-Sälens kommun har ca 10 000 invånare och ligger i natursköna Dalarna, hit kan du flyga till och från vår internationella flygplats i Sälen. Här finns Sälenfjällen som gör oss till norra Europas största vinterturismdestination. Malung- Sälens fantastiska natur, stora evenemang och upplevelser gör att vi bland annat kan erbjuda dig livskvalitet, möjligheter till ett aktivt friluftsliv och en trygg miljö för barn att växa upp i. Malung-Sälens medarbetare är nyckeln till framgång, därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. Som anställd hos oss erbjuder vi en rad förmåner bland annat: • Friskvårdsbidrag eller friskvårdtimme där verksamheten tillåter • Egen kommun-massör med förmånliga priser på friskvårdsmassage • Tillsvidareanställd och månadsavlönad personal erbjuds säsongskort till Sälenfjällens anläggningar till förmånligt pris • Flexibla arbetstider när det är möjligt Välkommen att söka jobb hos oss! ARBETSUPPGIFTER Individ- och familjeomsorgen i Malung-Sälen är samlad under socialnämnden, innehållande ekonomiskt bistånd, beroende och våld, barn och familj samt bistånd SoL, LSS och socialpsykiatri. Verksamheten består av en personalgrupp på 28 medarbetare, med öppet och trevligt klimat där det är självklart att vi hjälps åt och stöttar varandra inom och mellan grupperna. Vi söker en socialsekreterare till vuxengruppen med inriktning beroende och våld. Du kommer ingå i en arbetsgrupp som består av två socialsekreterare beroende och våld, en mottagningssekreterare, en socialsekreterare vuxen och tre socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd samt leds av en samordnare. Inom gruppen stöttar vi varandra i den dagliga verksamheten och genom mentorskap skapar vi vägar för vidareutveckling och kunskapsutbyte. Som socialsekreterare hos oss arbetar du med myndighetsutövning i huvudsak områdena missbruk/beroende, våld i nära relationer och socialt kontrakt. Dina arbetsuppgifter innefattar att på ett rättssäkert sätt utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser inom aktuella områden enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Strukturerade insatser på hemmaplan, förebyggande arbete och arbete gentemot vår öppenvård är även viktiga delar av dina arbetsuppgifter. Arbetet förutsätter en hög grad av rättssäkerhet och effektivitet i handläggningen och innefattar samverkan med såväl interna som externa parter. Låter det som ett arbete för dig? Urval och intervju sker fortlöpande så vänta inte med din ansökan! KVALIFIKATIONER Du ska ha en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi söker dig som har kunskaper inom aktuell lagstiftning, gärna med arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten, men det är inget krav. Vi ser gärna att du är stresstålig och har lätt för att fokusera. Du är ansvarstagande, initiativrik och tycker om att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegorna i arbetsgruppen. Som person är du flexibel, strukturerad, serviceinriktad och har ett respektfull bemötande. Du bör tycka om ett omväxlande arbete och ha en god administrativ förmåga. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt datorvana. Rättssäkerhet och god kvalitet i arbetet är självklart för dig. När du arbetar hos oss har du stora möjligheter till att påverka och vara delaktig i verksamhetens framtida utveckling. Erfarenhet av arbete utifrån nationella riktlinjer missbruk samt utbildning i ASI, SARA eller FREDA är meriterande. Stor vikt fästs vid personlig lämplighet. Då resor förekommer i tjänsten är körkort är ett krav. ÖVRIGT För att se alla våra pågående rekryteringar, se www.malung-salen.se/ledigajobb. Vi har inför rekryteringsprocessen beslutat om de medieval som ska göras i rekryteringen. Med anledning av detta motsäger vi oss all kontakt gällande annonsering, rekryteringshjälp och bemanningsförslag vänligen, men bestämt. Rekrytering sker löpande.

26 april 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024