Socialsekreterare

Sök bland 215 lediga jobb som Socialsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Almia söker Socialsekreterare till Östersund

Är du intresserad av nytt jobbuppdrag och finner tjänsten som Socialsekreterare till Östersund intressant? Skicka in din ansökan idag, vi på Almia ser fram emot att höra från dig! Om uppdraget: Tjänsten är på visstid.  Period: Heltid, med start omgående och 5 månader framåt, stor chans till förlängning! Kvalifikationer: Minst tre års erfarenhet av utredning inom barn och familj. Vara självgående i arbetet. Ha mycket god kompetens inom dokumentation.   Arbetsuppgifter:  Socialsekreterare inom området barn och familj. Vara behjälplig med akuta situationer och skyddsbedömningar av barn och unga.  Personliga egenskaper: Du är en engagerad och positiv kollega som bidrar till en bra arbetsmiljö. Du är flexibel, ansvarsfull och ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. För att lyckas i rollen ser vi också att du som person är ödmjuk, prestigelös, lyhörd och trygg i dig själv. Du är också en social person som har goda kunskaper i det svenska språket, tilltalas av utmaningar och nya utvecklingsmöjligheter.  Vi erbjuder dig: Din egen personliga konsultchef Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag Bra betalt och fördelaktiga förmånspaket Stort utrymme och frihet att styra över din tillvaro, bland annat flexibel schemaläggning Om Almia:  Almia är ett litet, personligt och familjärt bolag som förmedlar vårdjobb över hela Sverige, allt från enstaka arbetspass till uppdrag som sträcker sig över flera år framåt. Vi har ett starkt engagemang för våra anställda och vet att trivsel på arbetsplatsen är en nyckelfaktor för bra resultat. Därför bryr vi oss lite extra om hur du mår och trivs. Hos oss på Almia får du ta del av en kultur med högt i tak där kvalitet och långsiktighet är ledorden i alla våra åtaganden och där varje anställd är unik och får högsta prioritet från oss i form av engagemang, tillhörighet och tillgänglighet. Vi ger dig helt enkelt alla förutsättningar du behöver för att ta hand om andra.  Sista svarsdag:  Urval görs löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista svarsdag.  Läs gärna mer om Almia på www.almia.se.  Finner du denna tjänst intressant är du varmt välkommen att höra av dig direkt till [email protected] eller 073 500 3088.

22 april 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Socialsekreterare för barn och familj

Vill du göra verklig skillnad för barn och familjer? Vi på Poolia söker just nu passionerade och erfarna socionomer för ett spännande uppdrag som Socialsekreterare till enheten för barn och familj hos Östersunds Kommun. Uppdraget startar omgående och sträcker sig till september med möjlighet till förlängning. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdagen, tveka därmed inte att höra av dig vid funderingar och skicka in en ansökan redan idag! Om tjänsten Enheten barn och familj är en dynamisk enhet som fokuserar på att utreda, ge stöd och insatser till barn, ungdomar och deras föräldrar. Hos dem står barnets bästa alltid i centrum, och de arbetar enligt beprövade metoder som Signs of Safety och Barns Behov I Centrum (BBIC). Tillsammans formas en miljö där du kan utvecklas och göra verklig skillnad! Dina arbetsuppgifter i huvudsak Som socialsekreterare kommer du att spela en avgörande roll i att utreda barns behov utifrån orosanmälningar och ansökningar. Med din expertis gör du bedömningar och fattar beslut om insatser enligt SoL och LVU, och du ansvarar för att tillsätta och följa upp dessa enligt gällande lagstiftning. Du kommer att samarbeta nära med andra myndigheter och samarbetspartners för att säkerställa bästa möjliga resultat för barnen och deras familjer. Vem är du? Vi söker dig som har en dokumenterad socionomexamen och till fördel erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. För att passa in i rollen behöver du även ha erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet VIVA och genomfört barnutredningar enligt BBIC. Men det som verkligen tar dig till nästa nivå är din personliga mognad och lämplighet. Socialt arbete är ett fält där mod och stabilitet krävs för att navigera genom utmaningar, och vi söker någon som kan visa prov på både hjärta och huvud. Glöm inte att körkort är ett måste för denna roll. I denna roll erbjuds du en en stimulerande och utvecklande miljö där du kan göra verklig skillnad varje dag. Du får även: • Möjlighet till kontinuerlig professionell utveckling och kunskapsutbyte med branschkollegor. • En sammanhållen och stöttande arbetsgemenskap som uppskattar din unika insikt och engagemang. • Flexibilitet och balans mellan arbetsliv och privatliv för att säkerställa din välbefinnande och trivsel. Om verksamheten Vi på Poolia Norr specialiserar oss på att matcha rätt person med rätt plats inom den ständigt föränderliga arbetsmarknaden. Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner. Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök på poolia.se.

22 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Socionom till Barn och familjeenheten

Heby Kommun är en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet. Vi påverkar människors liv och tillsammans skapar vi möjligheterna. Hej, Ebba här! Jag arbetar med barn och familj på socialtjänsten i Heby! Jag och mina kolleger arbetar för att barn och unga i Heby kommun ska få den hjälp och det stöd som de behöver. Tillsammans med familjerna möter vi upp, utreder och bidrar till lösningar som kan vara bra för både barnen och föräldrarna. Här i Heby finns många resurser till stöd och hjälp när livet krånglar. Vi jobbar utifrån Signs of Safety som innebär att vi involverar familjen och deras nätverk i allt arbete. Vi tror på familjens egen drivkraft och vilja att göra det bästa. Samtidigt undviker vi inte åtgärder när familjens förmåga inte räcker till för att barnen ska ha det bra. Nu söker jag en ny kollega, här nedan kan du läsa om varför jag trivs på mitt arbete och varför jag tror att du också skulle göra det. Skicka in en ansökan idag så kanske vi ses på en intervju. Varför jag trivs med att jobba i Heby kommun och vår socialtjänst? - Det är en liten kommun med närhet till ledning och beslutsfattare. - Vi jobbar i arbetslag som är lagom stora. - Vi utvecklar verksamheten så att vi hela tiden blir bättre på det vi gör. - Vi har en närvarande chef som stöttar vårt arbete och som ställer upp för oss. - Vidareutbildning och utveckling av mig som medarbetare är en självklarhet precis som den regelbundna, externa handledningen som vi får teamvis. Hos oss arbetar vi utifrån EN socialtjänst. Kollegerna på vuxen och de med behandlande uppdrag finns nära mig i huset och vi stöttar och arbetar självklart tillsammans. - Vi har ett gott arbetsklimat där tuffa utmaningar blandas med skratt och lite bus. - I anslutning till huset har vi fri parkering, tågstationen ligger ett stenkast bort och föredrar du bussen så stannar den på samma ställe! - Vi har ett fungerande flextidsavtal och på fredagar uppmuntras vi att avsluta veckan lite tidigare då många av oss passar på att spela innebandy tillsammans innan vi tar helg.  För att trivas med ett arbete som mitt behöver du: - vara trygg i dig själv - ha god självinsikt kring hur du är som person och hur du agerar i olika situationer - kunna skilja på det personliga och professionella - kunna arbeta strukturerat samtidigt som du kan planera om, vara flexibel och målmedveten. Tycker du att det låter spännande? - Är du utbildad socionom som jag? Eller har du en annan utbildning som mina chefer bedömer som likvärdig? - Om du har tidigare erfarenhet som socialsekreterare är det meriterande. - En självklarhet är också att du har B körkort och goda kunskaper i svenska språket.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan! Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet. Din ansökan och övriga handlingar som ingår i rekryteringsprocessen blir allmän handling när du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Varbi. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Hos oss arbetar drygt 1000 medarbetare och vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Handläggare till Bosam gruppen

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten. Att jobba i Värmdö kommun innebär det bästa av två världar – den naturnära småstadskänslan, bara ett stenkast från storstadspulsen. Kollektivt i rusningstrafik tar det ca 30 minuter med direktbuss från Slussen. Du börjar dagen med en kort resa över broar och hav till vår fina skärgårdskommun. Bussarna går var 10:e minut. I vår centralort Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Väljer du i stället bilen tar samma sträcka 20 min. Vi söker nu en handläggare till Bosam-gruppen som idag består av tre handläggare. Gruppen arbetar med bostadssociala frågor och utreder behov av insatsen socialt kontrakt, samt förvaltar enhetens lägenheter. Du erbjuds en stor möjlighet att påverka ditt och enhetens arbetssätt. Som nyanställd kommer du tillsammans med introduktionsansvarig upprätta en introduktionsplan anpassad efter dina behov under din första tid hos oss. I rollen som handläggare möter du medborgare som har fått bistånd av socialtjänsten i form av socialt kontrakt där målet är att medborgaren på sikt ska kunna ta över sitt kontrakt och bli självständig. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består främst av hyresadministration, besiktningar, hantera felanmälningar och övriga uppgifter som rör hanteringen av sociala kontrakt. Men även utredning av rätten till socialt kontrakt, tillsyn och uppföljning, upprättande och arbete med genomförandeplaner. Vi söker dig som har utbildning i hyresjuridik. Vidare har du dokumenterad erfarenhet av fastighetsskötsel, fastighetsfrågor och har mångårig erfarenhet av administration, myndighetsutövning och handläggning inom socialtjänsten i verksamhet som hanterar sociala kontrakt. Du har kunskaper och erfarenhet av att arbeta med socialtjänstlagen och hyreslagen, och det är även meriterande om du har kunskaper/utbildning inom MI. Du tror på medborgarens egna förmågor och ser service och rådgivning såväl som tydliga besked och beslut som något självklart. Vidare trivs du att arbeta i team men kan också arbeta ensam och uppskattar det varierande tempo som arbetet innebär. Du gillar verksamhetsutveckling och vill vara med och påverka. Socialtjänsten i Värmdö kommun är inne i ett skede där vårt mål är att skapa Framtidens Socialtjänst som kan möta de behov som finns i vår föränderliga omvärld. För att vi ska kunna leva upp till de förväntningar vår skärgårdskommun ställer på oss arbetar vi aktivt med att skapa förutsättningar för att du som jobbar med detta ska kunna göra det. På Socialtjänsten jobbar vi dagligen med att göra vardagen bättre för utsatta personer i vår kommun. I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Anställningen Omfattar heltid och är ett vikariat på 8 månader med möjlighet till förlängning tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 2024-04-28. Urval och intervjuer sker löpande. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Joakim Wollin, enhetschef, på tel 08 - 570 470 84. Arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

22 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Socialsekreterare, BoF, sökes för konsultuppdrag i Jämtlands län

Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom socialtjänstens utredningsenhet för barn och unga. Tjänsten som socialsekreterare innebär att du utreder, beslutar och följer upp insatser utifrån gällande lagstiftning som SoL och LVU. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste socialsekreterare. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Socialsekreterare IFO Vuxen och öppenvård

Rättvik – där tradition möter framtid! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete. Socialförvaltningen ansvarar för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt stöd, rådgivning och andra insatser till barn, ungdomar och vuxna. Beskrivning Nu söker vi efter en kollega till vårt gäng på IFO vuxen! Enheten består av vuxengruppen med sju socialsekreterare och två kvalificerade handläggare samt öppenvården som består av sex behandlare. Enheten leds av en arbetsledare i respektive grupp samt enhetschef. I arbetsgruppen är vår arbetsmiljö viktig och något som vi arbetar aktivt med. Vi gör det genom att skapa förutsättningar för att kunna utföra arbetet på ett rättssäkert och kvalitativt bra sätt och samtidigt ha tid för reflektion och kollegialt stöd. Vi tillämpar flextid och du har möjlighet att ansöka om semesterväxling. Vi erbjuder extern handledning regelbundet och friskvårdsbidrag.  Arbetsbeskrivning I tjänsten ingår myndighetsutövning med handläggning och dokumentation för vuxna enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare (LVM). Då tjänsten är delad kommer du att handlägga ekonomiskt bistånd och utreda riskbruk och beroende. En viktig del av arbetet är att jobba med motiverande förändringsarbete samt samverka med andra enheter och samarbetspartners, både interna och externa. Vill du ha ett utmanande och varierat arbete där ingen dag är den andra lik så är detta rätt tjänst för dig! Kvalifikationer För tjänsten krävs socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av utredningsarbete i en politiskt styrd verksamhet samt systemet LifeCare är meriterande. Som person är du strukturerad och relationsskapande och har god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är tydlig i din kommunikation och professionell i ditt förhållningssätt. Det är viktigt för oss att du är genuint intresserad av socialt arbete och att du vill bidra till vår teamkänsla. Digital kompetens är avgörande både i handläggning men också i samverkan med andra aktörer samt klienter. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift. B-körkort är ett krav. Urval och intervjuer sker löpande, så välkommen att skicka in din ansökan redan idag! Om arbetsgivaren: I Rättviks kommun skapar vi förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare. Vi värnar om varandras arbetsmiljö och vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas hos oss. För oss är det viktigt att alla går till jobbet med en positiv känsla och känner arbetsglädje. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag, vi har Sveriges Viktigaste Jobb!

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Utredande socialsekreterare till enheterna barn och unga

Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige. Över 42 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås! Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa, personer i behov av försörjningsstöd samt stöd på grund av våld i nära relation. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga och avdelning administration. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, utveckling och ständiga förbättringar leder oss framåt. Socialförvaltningen är inrymd i en gammal karamellfabrik, en luftig tegelbyggnad från 1888. De olika enheterna inom socialförvaltningens avdelningar sitter samlade i dessa trevliga lokaler, vilket gör att vi lätt kan ha ett berikande samarbete. Hos oss har vi fasta arbetsplatser, där majoriteten också har ett eget kontorsrum. Vi har nära till Nolhaga slott med omgivande park samt Mjörns strand. Alingsås är en cykelvänlig stad där du enkelt tar dig runt på våra tjänstecyklar. Vi har också en väl underhållen bilpark för längre resor. Kommer du med egen bil till oss har du gratis parkering utanför kontoret och det finns goda pendelförbindelser till Alingsås. Vi har reflektionstid inlagd varje vecka.· I vår lunchmatsal har vi en cafévärd som bidrar med det där lilla extra. När du börjar hos oss så erbjuder vi dig : · Gedigen introduktion efter vårt introduktionsprogram anpassat efter dina behov · God arbetsgemenskap · Flexibel arbetstid · Kompetensutveckling · Möjlighet att delvis kunna arbeta på distans · Friskvårdsbidrag, vilket du t.ex. kan nyttja på motionscentret i vår byggnad. · Möjlighet att växla in din semesterersättning till extra lediga dagar Avdelning Unga innefattar fem enheter som består av två utredningsenheter, familjestöd, familjerätt och familjehem. Enheterna Barn & Unga består av två utredningsgrupper samt ett gemensamt mottag och metodstöd. Vår målgrupp omfattar barn och ungdomar i åldrarna 0-18 år och deras föräldrar. På enheterna arbetar vi aktivt med arbetsmiljö, trivsel, allas delaktighet och kompetensutveckling. Som en del i detta utökar vi kraftigt antalet utredande socialsekreterare och därmed har du nu chansen till att ingå i en arbetsgrupp som verkligen är något utöver det vanliga när det gäller genuin trivsel, omtanke, prestigelöshet och kompetens! Sedan 2020 genomsyrar Signs of Safetys förhållningsätt och metoder allt vårt arbete. Läs gärna mer på www.signsofsafety.net Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Inom enheten Barn & Unga arbetar vi i kvalificerat mottags-, utrednings- och uppföljningsarbete enligt gällande lagstiftning. Vi har ett genomgripande lösningsfokuserat förhållningssätt där vi använder Signs of Safety som metod och som självklar grund i arbetet. Dokumentation sker enligt BBiC. I din roll möter du barn, unga och familjer på socialkontoret och i olika miljöer där barnen har sin vardag. I nätverksmöten ses vi tillsammans med de viktiga personer som finns kring familjen privat och professionellt. Vi har en nära samverkan både med kollegor inom kommunen och med samverkanspartners inom olika verksamhetsområden ute i samhället. Inom enheten har vi nära, tillgängliga och stödjande chefer och arbetsledning. Vi har metodhandledning enskilt och i grupp samt medhandläggarskap vid behov. Vi har även regelbunden extern processhandledning. Vi arbetar aktivt med kompetensutveckling genom fortbildningsprogrammet Yrkesresan via GR. Vår metodstödjare och våra tre 1:e socialsekreterare säkerställer vår metodutveckling samt omvärldsbevakning. Hos oss tror vi på en gedigen och bra introduktion. Som nyanställd får du ett tryggt omhändertagande genom vår metodstödjare enligt ett väl utarbetat introduktionsprogram, anpassat efter dina behov och som pågår över tid. Utöver handläggarskolan är metodstödjaren din medhandläggare i ditt första ärende. Även din 1:e socialsekreterare är ett viktigt stöd och ni har kontinuerlig handledning, både som nyanställd och fortsatt. Som nyanställd inom avdelning unga erbjuds du en tredagars internutbildning i Signs of Safety. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av arbete med barn och unga. Arbetsuppgifterna innebär dokumentation inom myndighetsutövning och du behöver därför tycka om att skriva och behärska det svenska språket väl i tal och skrift. Vi förutsätter att du vill ingå i en dynamisk gruppgemenskap där vi arbetar kreativt tillsammans. B-körkort är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Urval till intervju kommer att ske löpande. På https://www.alingsas.se/naringsliv-och-arbete/jobb/vart-erbjudande-2/ kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit. Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

22 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Socialsekreterare till beroendeteamet

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Om arbetsplatsen Vuxensektionen är en del av Individ- och familjeomsorgen/Socialförvaltningen. I sektionen ingår Mottagningsenheten, Socialpsykiatrienheten, Enheten för avhoppare, beroende och våld i nära relation samt utförarenheter. Socialtjänsten i Huddinge kommun ska arbeta för att den enskilde ska uppleva att stödet är samordnat. Insatser och service ska präglas av en helhetssyn på individen och samordning med andra aktörer ska säkerställas. Enheten för avhoppare, beroende och våld i nära relation arbetar med myndighetsutövning för vuxna personer över 20 år som har beroendeproblematik, personer som vill ha stöd att lämna ett kriminellt liv samt personer som varit utsatta eller utsatt andra för våld i nära relation. Vi har en väl utvecklad öppenvård samt flera interna stödboenden. På enheten arbetar det totalt 18 medarbetare och arbetet leds av en enhetschef och två gruppledare. Då en av våra medarbetare ska gå i pension söker vi nu en ny medarbetare till vårt beroendeteam. - Arbetsuppgifter Vi arbetar med utredningar och följer upp behandlings-, stöd- och skyddssinsatser enligt SoL (Socialtjänstlagen) och LVM (Lagen om vård av missbrukare i vissa fall). Handläggarna är organiserade i tre team som leds av gruppledare i nära arbetsledning. På sektionen har vi också uppsökare som arbetar motiverande och som medhandläggare i komplexa ärenden. Vi är engagerade, stabila och erfarna utredare som drivs av att göra ett gott socialt arbete för dem vi möter. Utrednings- och bedömningsarbetet innebär att du möter människor i svåra livssituationer och stöttar dem i att förändra sin situation till det bättre. I beroendetemanet använder vi ASI som viktigt instrument och vi arbetar med ständig utveckling för att förbättra, effektivisera och anpassa våra arbetsmetoder. Vi arbetar ofta tillsammans med andra parter både internt i kommunen och externt. Din profil Du har socionomexamen och vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom beroende. Dina kunskaper finns inom aktuellt område och du ska vara väl förankrad i socialtjänstens uppdrag. Det är meriterande om du har utbildning i ASI och MI. I ditt arbete kommer du dagligen möta människor med olika bakgrund, behov och förutsättningar, och därför behöver du ha en personlig mognad och ha ett förhållningssätt som präglas av respekt. Ditt arbete innebär mycket självständigt arbete även om det alltid sker med stöd från chef, gruppledare och kollegor, och därmed är det viktigt att du både är ansvarstagande och bra på att strukturera ditt arbete. I arbetet behöver du samarbeta mycket med personer från andra enheter med andra typer av uppdrag och därför behöver du vara prestigelös och ha god samarbetsförmåga. I arbetet ingår en stor del dokumentation vilket innebär att du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. För oss är även humor och ödmjukhet viktiga inslag i en arbetsgrupp och att du tillsammans med kollegor är med och bidrar till ett gott socialt klimat i gruppen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden. Varmt välkommen med din ansökan! Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner Facklig kontaktperson För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

22 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Socialsekreterare till mottagningsteam inom ekonomiskt bistånd

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Enheten ekonomiskt bistånd är indelad i flera team, varav två mottagningsteam, fem utredningsteam, ett team som arbetar med hemlöshet och vräkningsförebyggande arbete samt ett utvecklingsteam. Enheten leds av en enhetschef och varje team har en biträdande enhetschef som finns till för att handleda dig och dina kollegor samt leder och fördelar det dagliga arbetet.  Här värnar vi om och stöttar varandra, vi värdesätter också våra olikheter och varierande bakgrunder. Nu söker vi dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik! Vi erbjuder dig Hos oss får du bland annat ett introduktionsprogram för nyanställda som följs upp under sex månader av mentorn och biträdande enhetschef. Vi erbjuder dig utbildningar, t.ex. inom MI och kartläggningarna Initial bedömning och FIA (Förutsättningar inför Arbete), grundutbildning i ekonomiskt bistånd och neuropsykiatriska sjukdomar samt fortlöpande utbildningar. Alla team har även extern handledning 1 gång/månaden. Inom enheten finns olika arbetsgrupper, där det finns möjlighet att vara med och påverka det arbete som bedrivs på vår enhet.  Du kommer att ha flextid, friskvårdsbidrag samt möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar. Läs gärna mer om våra förmåner här. Din roll som socialsekreterare Vi på mottagningen är första kontakten in till ekonomiskt bistånd vilket ställer krav på tydlighet, kommunikation och gott bemötande. På mottagningen får du möta en varierad klientgrupp med brett kulturellt perspektiv. Våra samarbetspartners är också varierande, allt från arbetsförmedling och jobbtorg till missbruksvård, Försäkringskassan, LSS, sjukvård och psykiatri. Alla klienter har en individuell planering. Arbetet i mottagningen är varierande med perioder av högt tempo. Du gör snabba och rättssäkra bedömningar och samarbetar med andra enheter inom förvaltningen. Den klient du har kontakt med ska du antingen ta emot på ett nybesök, hänvisa vidare till rätt instans eller ge information så klienten uppnår självförsörjning.  Som stöd i arbetet har vi gemensamma ärendedragningar, veckomöte en gång i veckan samt regelbundna individuella ärendegenomgångar. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen. Goda skriftliga och språkliga kunskaper i svenska. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av ekonomiskt bistånd. För att trivas hos oss är du intresserad av att jobba med människor och du bemöter andra med respekt.  Då mottagningsteamet utgör ansiktet utåt är bemötande, rättssäker handläggning, service och samverkan viktigt för oss. Du motiveras av att tillsammans med klienten finna lösningar och du drivs av att vara delaktig i förändringsprocesser. Om du tycker att det är roligt att finna nya vägar till självförsörjning för våra klienter tror vi att rollen som socialsekreterare kan passa dig.  Som person är du trygg i dig själv, lugn och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet. Du är van att arbeta med samverkanspartners och tycker om att skapa relationer, arbetar strukturerat men är flexibel.  Vi ser fram emot att få arbeta med dig! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Provanställning kan komma att tillämpas. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till nya Järva stadsdelsförvaltning! För att möta dagens och framtidens utmaningar bildades Järva stadsdelsförvaltning den 1 juli 2023. I vår stadsdelsförvaltning utvecklar vi stöd och service med fokus på alla Järvabor. Våra verksamheter ska präglas av samarbete, mod, empati och respektfullt bemötande. Vi eftersträvar öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/jarva/ kan du läsa mer om Järva stadsdelsförvaltning.

21 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Socialsekreterare/handläggare till enheten för ekonomiskt bistånd

I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans. Enheten för Ekonomiskt bistånd söker Socialsekreterare/handläggare, ansvarsområden utgörs av utredning och uppföljning av insatser rörande ekonomiskt bistånd. Vi erbjuder ett spännande och utvecklande arbete i en avdelning som besitter mycket kompetens och engagemang där vi har mycket nytt på gång. Ta chansen att komma och jobba med oss, välkommen in med din ansökan! Arbetsuppgifter Som socialsekreterare/handläggare för ekonomiskt bistånd utreder du rätten till ekonomiskt bistånd, ansvarar för fondansökningar, felaktiga utbetalningar, dödsbohandläggning och bistånd i form av bostad. Vi samverkar med andra enheter inom förvaltningen samt externa myndigheter t ex. arbetsförmedlingen, försäkringskassan samt hälso- och sjukvården. Du kommer att arbeta individuellt och i team med andra socialsekreterare/handläggare med stöd från nära arbetsledning och ärendehandledare. Du bidrar med stort engagemang i avdelningens verksamhets- och utvecklingsarbete.   Kvalifikationer Vi söker i första hand dig med socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du erfarenhet av myndighetsutövning, handläggning och mottagningsarbete inom området ekonomiskt bistånd samt erfarenhet och kunskap av handläggning och dödsboanmälan är det meriterande. Meriterande är också om du har arbetat i journalsystemet Lifecare, har kunskap och arbetat med MI samt utifrån BBIC eller lösningsfokuserat arbetssätt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, god samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten innefattar resor i tjänsten med bil vid exempelvis hembesök, så körkort är med behörighet B är ett krav. Innan anställning kan bli aktuellt att visa ett utdrag ur Polisens misstanke- och belastningsregister. Vi har både en tillsvidaretjänst och ett vikariatet på heltid med start omgående eller enligt överenskommelse. Vänligen bifoga CV samt ett personligt brev vid din ansökan. Intervjuer sker löpande under sökningstiden så välkommen med din ansökan redan idag! http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

19 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024