Socialsekreterare
Sök bland 184 lediga jobb som Socialsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom socialtjänstens utredningsenhet för barn och unga. Tjänsten som socialsekreterare innebär att du utreder, beslutar och följer upp insatser utifrån gällande lagstiftning som SoL och LVU. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste socialsekreterare. Även om det står en kommun i annonsen kan uppdragen finnas på annan plats. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.
Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som barnsekreterare inom socialtjänstens familjehemsvård. Som barnsekreterare ansvarar du bland annat för uppföljning av placerade barn och ungdomar 0-20 år. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste socialsekreterare. Även om det står en kommun i annonsen kan uppdragen finnas på annan plats. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Resursverksamheten Sydväst söker en familjestödjare till vårt skolsociala team. Uppdraget innebär att arbeta förebyggande med skolsociala insatser och föräldrastöd på Frejaskolan med särskilt fokus på högstadiet. Du kommer erbjuda tidigt stöd till både elever och deras familjer. Genom ett nära samarbete med skolans mentorer och elevhälsoteam arbetar du för att skapa en hållbar skolgång och en fungerande hemmiljö. Du kommer samarbeta med skolans personal för att stärka elevernas närvaro och välbefinnande både i skolan och på fritiden. Uppdraget innebär att motivera till förändring och få till ett fungerande samarbete mellan skola och familj. Samverka med andra aktuella stödinsatser som exempelvis SSPF, BUP och Fält förekommer. Du har din arbetsplats hos oss på Resursverksamheten men mycket av arbetet sker på skolan, hemma hos familjerna och på andra externa arenor där eleverna kan tänkas befinna sig. Individuella samtal och kontakter med familjerna förekommer lik väl som ett uppsökande arbete. Du kommer hålla i gruppaktiviteter, föräldrastödsutbildningar och delta på föräldramöten. Arbetstiden är förlagd dagtid men arbetstid utanför kontorstid förekommer. Resursverksamheten Sydväst består av erfarna och stabila arbetsgrupper med hög trivsel och engagemang. Vi erbjuder en god arbetsmiljö med tid för reflektion och återhämtning. Vi är stolta över vår breda kompetens och välkomnar nytänkande och vi tror på samverkan för att uppnå framgångsrikt behandlingsarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan likvärdig högskoleutbildning. Vi ser att du har erfarenhet av behandlingsarbete och att du har arbetat med familjer med barn i hög- och mellanstadieåldern. Du trivs i rollen som spindel i nätet och har förmågan att skapa och bevara relationer, driva processer framåt och skapa resultat. Erfarenhet och utbildning inom området Våld i nära relationer är önskvärt, liksom att du har MI-utbildning, kunskap om drivkrafterna bakom en kriminell livsstil samt erfarenhet av att ha arbetat på en skola i ett socioekonomiskt utsatt områden. Meriterande är om du har föräldrastödsutbildningar så som LFT, ABC eller annan likvärdig föräldrastödsutbildning. Du bör vara trygg i dig själv och har förmågan att möta och arbeta med familjer och barn med komplexa behov. B-körkort är ett krav för tjänsten. Utdrag ur misstanke-och belastningsregistret kommer att begäras inför anställning. ÖVRIGT Arbetet är förlagt till dagtid men arbetstid utanför kontorstid kan förekomma. För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Söker du ett meningsfullt och omväxlande jobb där du gör skillnad för barn, ungdomar och deras familjer? Har du erfarenhet av myndighetsutövning och att hantera akuta situationer likväl som längre processer? Då några kollegor gått vidare till andra uppdrag förstärker vi just nu vår personalgrupp. Kom och jobba tillsammans med oss! På utredningsenheten barn och familj jobbar vi med handläggning av ärenden inom individ- och familjeomsorg (IFO) mot målgruppen barn och unga 0-20 år. Vi arbetar för att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna med målet att uppnå social hållbarhet. Hos oss träffar du människor som av olika anledningar befinner sig i svåra situationer och är i behov av råd, stöd eller insatser från socialtjänsten. Vi är en viktig del i kommunens arbete för ökad trygghet, där vårt uppdrag är att förebygga och motverka riskfaktorer och tidigt upptäcka barn och ungdomar som är i riskzon för kriminalitet. Vi sitter på Smedjegatan 32 i centrala Eskilstuna med närhet till buss-och tågstation. ARBETSUPPGIFTER Utredningsenhetens huvuduppgift är myndighetsutövning i enlighet med gällande lagstiftning. Vi arbetar med systemteoretiskt perspektiv med stöd av signs of safety, som implementerats i socialförvaltningen i Eskilstuna. Med brukaren i fokus och normalisering som utgångspunkt är uppdraget att beskriva, analysera och bedöma behov, bedriva motivationsarbete, upprätta vårdplan och genomförandeplan samt bereda och fatta eventuella beslut. Enheten ansvarar även för uppföljning och utvärdering av pågående biståndsinsatser. Vi har som mål att ständigt vara uppdaterade inom de sociala normer och målgrupper vi möter. Vi ser värderingar, delaktighet och bemötande som viktiga aspekter när vi talar om korrekta och objektiva beslutsunderlag och goda hållbara möten. Förekommande arbetsuppgifter; • utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL. • göra skyddsbedömningar av inkommen information. • göra kvalitetssäkrade beslut och bedömningar som är till gagn för brukare. • följa upp beslutade insatser och placerade barn. • bereda ärenden med stöd av LVU och LVM. • ta emot ansökningar och anmälningar. • företräda i förvaltningsrätt i domstol och vara föredragande i nämnden (vi har teamledare som stöttar vid behov). • delta i olika externa möten. • dokumentera i VIVA (journalföring, utredningar, vårdplan KVALIFIKATIONER Du är socionom eller beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom (7,5 hp socialt arbete grundnivå, 7,5 hp socialt arbete avancerad nivå, 7,5 hp socialrätt, 7,5 hp psykologi). Tjänsterna förutsätter goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi ser gärna att du redan har erfarenhet av socialt arbete mot målgruppen barn, unga och unga vuxna. Är du van att samverka och har arbetat med myndighetsutövning utifrån SOL, LVU och LVM. B-körkort är ett plus. Vi söker dig med förmåga att se helheten i utredningsarbetet och vad som är av vikt för utredningen. Din öppenhet och intresset för att lyssna på andra bidrar till att skapa goda relationer med de du möter. Du är strukturerad och stresstålig men flexibel i din planering. Arbetsmängden varierar och du behöver kunna hantera ärenden av mer akut karaktär. I krissituationer agerar du lugnt och behärskat. Är du trygg och stark i dig själv och söker ett meningsfullt och omväxlande jobb? Varmt välkommen med din ansökan! Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev För dessa tjänster krävs utdrag ur belastningsregistret. ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare. Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv? Individ och familjeomsorg består av myndighetsutövning, familjebehandling, socialpsykiatri och service. Samverkan är en förutsättning för vårt arbete och en viktig del av vårt uppdrag. Gemensamt hittar vi individuella lösningar med fokus på det förebyggande. I vårt aktiva utvecklingsarbete förenklar vi för medborgare och medarbetare genom digitala lösningar. Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar? Två av våra barnutredare ska vara föräldralediga nästa år och vi söker nu därför deras ersättare. Du kommer att ingå i enheten Barn och Familj, där arbetar socialsekreterare med utredningar av barn och unga, familjerättssekreterare, familjehemssekreterare och barnsekreterare. Elva personer arbetar med utredningar av barn och unga. Gruppen består av totalt 16 personer och leds av en enhetschef och två 1:e socialsekreterare. ARBETSUPPGIFTER Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare kommer vara att bedriva utredningsarbete enligt SoL och LVU med inriktning mot barn och ungdomar 0-18 år samt följa upp beslutade insatser såsom öppenvårdsinsatser och institutionsplaceringar. Vi arbetar med barnets bästa i fokus och för att tillvarata och utveckla individens och nätverkets resurser. Arbetet innebär att du samverkar med barnets nätverk samt med interna och externa samarbetspartners såsom förskola, skola, BUP, polis, Barnahus etc. I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av två 1:e socialsekreterare som även driver metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor. Arbetsgruppen får kontinuerlig kompetensutveckling genom utbildningar och föreläsningar. I Burlövs kommun får alla medarbetare friskvårdsbidrag och som socialsekreterare har du extern handledning i grupp med kollegor. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen och vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning kring SoL och LVU samt hur dessa tillämpas. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten är meritande. För denna tjänst är körkort ett krav. Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur för ditt arbete. Vi arbetar med såväl akut problematik som med mer långsiktiga mål, vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och har lätt att förhålla dig till nya omständigheter. Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete, och håller dig lugn i stressade situationer. Vårt arbete kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, liksom förmåga att skapa goda kontakter med såväl vår målgrupp som med samverkanspartners. Du har ett stort intresse för socialt arbete och för dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och tillsammans i grupp. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tycker du det låter som att vi beskriver dig? Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar. Enligt lag krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning för arbete med barn. Blankett för att beställa utdraget finns på: Blanketter - övrigt arbete med barn | Polismyndigheten (polisen.se)
Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden ”Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn” som värdegrund i allt vårt arbete. Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta. Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser. Välkommen att bli en av oss! Enheten Barn och familj söker nu en ny kollega. Arbetsgruppen, som består av tolv personer, är ett välkomnande, tajt och hjälpsamt gäng som gillar att jobba i Älvkarleby, framför allt tack vare; • bredd i handläggningen - vi lär oss lite om väldigt mycket och utvecklas professionellt • nära samarbete mellan både egna enheter och andra samarbetspartners • bra handledning och strategisk kompetensutveckling • korta beslutsvägar och möjlighet att snabbt gå från ord till handling • möjlighet att delvis jobba hemifrån • gemensam reflektionstid Älvkarleby kommun är en plats där det är lätt att trivas. Våra lokaler ligger centralt i Skutskär, nära restauranger och affärer. Fri parkering, 5 minuters promenad till tågstationen och ca 1 minut till bussen gör det enkelt att sig hit och hem. Runt knuten finns också hav, älv och natur oavsett du befinner dig i kommunen. Gillar du samma som vi? Delar du våra värderingar - mod, vilja, respekt och helhetssyn? Då erbjuder vi ett meningsfullt, omväxlande och ibland utmanande arbete. Vi tillhör individ- och familjeomsorgen (IFO) och ansvarar för socialtjänstens myndighetsutövning kring barn och unga. På enheten har vi samlat fyra delar som är kopplade till barn och unga; mottagning, utredning, uppföljning samt familjerätt. Som nyanställd får du • en mentor i arbetsgruppen under minst 6 månader, samt kontinuerligt stöd av biträdande enhetschef • en introduktionsplan • metodutveckling och extern handledning i grupp • månadslön från 34 000 kr och uppåt Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Därutöver erbjuder vi: • flexibel arbetstid • semesterväxling • föräldrapenningtillägg • avtalsförsäkringar • löneväxling Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. ARBETSUPPGIFTER Du utreder, beslutar om och följer upp insatser för familjer med barn och för personer som är yngre än 21 år. Vi beviljar insatser både inom öppenvård och inom dygnsvård, och handläggningen sker framförallt enligt SoL och LVU. I arbetet ingår regelbundna samtal med barnen och deras föräldrar. Samverkan och dokumentation är viktiga delar i arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker en flexibel, trygg och nyfiken socionom med barnens bästa i fokus. Du ska helst ha jobbat i några år, men vi är också genuint intresserade av dig som nyligen har avslutat din utbildning och vill utvecklas tillsammans med oss. Oavsett din bakgrund och andra kvalifikationer så måste du ha erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och familj. Du strukturerar, begränsar och arbetar lugnt och metodiskt även när uppdrag och samtal ibland är lite extra utmanande. Kvalitet och rättssäkerhet är lika viktigt för dig som att bygga och behålla goda relationer med både barn och vuxna. Det är fördelaktigt om du har erfarenhet av BBIC, Signs Of Safety och Treserva. Du behöver kunna uttrycka dig obehindrat på svenska i både tal och skrift samt ytterligare ett plus om du även behärskar arabiska. B-körkort är nödvändigt. ÖVRIGT Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll. Välkommen till oss En av våra kollegor i mottagningsgruppen ska ha en längre tids ledighet, därför söker vi nu dig som vill bidra till ett fortsatt gott arbetsklimat på vår mottagningsenhet och som vill finnas där för de barn, unga och familjer som behöver oss! På vår enhet värnar vi arbetsglädje, att både stötta och utmana varandra och att göra ett gott arbete tillsammans. Vi nyttjar varandras kompetens och erfarenhet och ser att även du vill bidra till det. Vi ser att du som söker gillar att arbeta i ett högt tempo, är driven, flexibel och vill bidra till verksamhetens utveckling! Tjänsten ligger inom verksamhetsområdet barn, unga och familj och är för närvarande förlagd i mottagningsenheten. Därefter kommer du arbeta på den enhet inom verksamhetsområdet där behov finns. Verksamhetsområdet är ett område med 6 olika enheter som leds av en respektive enhetschef. Mottagningsenheten består av 10 socialsekreterare i mottagningsgruppen, en gruppledare, mentorer samt en administrativ assistent. Vi erbjuder Utöver kompetenta och trevliga kollegor, ett bra läge vid Telefonplan och ett nära ledarskap så får du hos oss: möjlighet att köpa subventionerat träningskort som gäller på stadens simhallar och gym friskvårdsbidrag på 3000 kronor vinter- och sommararbetstid samt flextid möjlighet att ansöka om semesterväxling Vi har extern handledning, ett hälsofrämjande arbetsklimat och hälsocoach. För att ges så bra förutsättningar som möjligt erbjuds du introduktion och stöd utifrån vår introduktionsplan. Din roll I rollen som socialsekreterare i mottagningsgruppen ingår bland annat: handlägga enligt SoL och LVU hantera inkommande ansökningar, orosanmälningar och göra skyddsbedömningar samarbeta och samverka med såväl interna kollegor som externa samarbetspartners ha en konsulterande roll möta barn, unga och deras familjer och vara ansiktet utåt för socialtjänsten hantera oförutsedda händelser och göra snabba bedömningar vägleda och hänvisa till andra aktörer Din kompetens och erfarenhet Du som söker har: Socionomexamen flera års erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga ett professionellt förhållningssätt med förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete god samarbetsförmåga ett flexibelt och stabilt förhållningssätt kommunikativa färdigheter båda i tal och skrift Meriterande är: erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Paraplyt kunskap om och erfarenhet av att arbeta i enlighet med Signs of Safety, exempelvis genom trygghetsplaneringar MI Som socialsekreterare i mottagningsgruppen behöver du kunna upprätthålla ett professionellt förhållningssätt oavsett situation, du behöver kunna vara anpassningsbar och ha lätt att ställa om utifrån nya omständigheter och utifrån nya prioriteringar. Utifrån att arbetsuppgifterna är varierande behöver du ha förmåga att behålla ett lugn och vara stabil även i pressade situationer. Du behöver kunna upprätthålla ett realistiskt perspektiv och fokusera på rätt saker. Då tjänsten innebär att det kan bli aktuellt med byte av arbetsgrupp/enhet är detta egenskaper som värderas högt. Då en stor del av din roll kommer var att samverka behöver du kunna bidra till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt, Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Vi i mottagningsgruppen är ofta de första som familjer möter när de kommer i kontakt med socialtjänsten. Vi söker därför dig som har förmåga att lyssna och anpassa din kommunikation till mottagare och situation och har förmåga att vara trygg och stabil i din yrkesroll. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet, varmt välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Uddevalla – en plats för hela livet Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur. Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! Vad vill vi och varför? Avdelningen barn och ungas övergripande mål lyder: Så många barn som möjligt ska få sina behov tillgodosedda i sina befintliga nätverk. Samtliga medarbetare inom avdelningen har i sitt uppdrag att aktivera varje barns nätverk för att se vilka resurser som finns där. För vi tror verkligen på att det är där som kraften i regel alltid finns. Barn ska inte placeras utanför hemmet om det finns andra lösningar i nätverket. Vi vill skapa en arbetsmiljö som ger förutsättningar för ett hållbart arbetsliv i socialtjänsten. Vi har kommit en bit på vägen genom införandet av vår modell FAS Uddevalla. Våra medarbetare upplever inte bara att de fått bättre förutsättningar för att kunna hjälpa våra invånare, de upplever också en avsevärt minskad stress sedan FAS Uddevalla påbörjades. Läs mer här: https://www.uddevalla.se/kommun-och-politik/nyheter/nyhetsarkiv/2024-03-27-familjer-och-socialsekreterare-vinnare-av-nytt-arbetssatt-i-uddevalla.html Om jobbet Vi söker en 1:e socialsekreterare, där 50% av tjänsten innebär arbetsledning för mottagningsgruppen. Resterande 50% kommer du vara en resurs för avdelningen för barn och unga, vilket innebär att du kan täcka behov i arbetsledning som finns i samtliga enheter som arbetar med myndighetsutövning. Att arbeta som 1:e socialsekreterare innebär att du jobbar för och tillsammans med barn och deras familjer. Arbetsplatsen har höga ambitioner med fokus på god kvalitét och rättssäkerhet. Detta är en tjänst där du kommer trivas om du gillar att arbeta med varierande arbetsuppgifter och kan ställa om vid behov. Vi är en lärande organisation med väl fungerande stödstrukturer för att ge dig stöd i arbetet så du kan utvecklas och samtidigt har en god arbetsmiljö. Det finns en god kollegial anda där vi tillsammans tar ansvar för arbetsuppgifterna och för trivsel. Mottagningsenheten består, förutom av mottagningsgruppen av VIN och socialjouren Fyrbodal. Det finns mycket erfarenhet och kunskap inom enheten och i avdelningen som vi delar med oss av till varandra. Introduktion är en viktig del hos oss och det finns en planering för att alla våra nyanställda ska komma in i arbetet på ett bra sätt. För att du skall ha rätt förutsättningar att utföra arbetet har vi väl utvecklade stödstrukturer i verksamheten genom att ha: - tillgång till nära arbetsledning - systematisk uppföljning av din arbetsmiljö - kompetensutveckling, individuellt och i verksamheten - varje vecka har du möjlighet att använda friskvårdstimme under arbetstid - friskvårdsbidrag - förtroendetid som är tid för återhämtning utöver semester - flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete - en socialadministratör som bistår handläggare och arbetsledning. Arbetsuppgifter Vi anställer nu en 1:e socialsekreterare med sin grundanställning på 50% i mottagningsgruppen. På mottagningsgruppen kommer du framför allt att fördela ärenden, vara ett bollplank och beslutsfattande, hålla i mottagningsgruppens gruppmöten, leda utveckling av gruppen, läsa och besluta om förhandsbedömningar, samt ansvara för visst utvecklingsarbete. Du kommer även att samverka mycket med utredningsenhetens 1:ar, då vi arbetar med FAS Uddevalla, som bland annat innebär att socialsekreterare på mottag och utredningsenheterna kan arbeta tätt tillsammans i inledning av utredningsprocesserna. Dina resterande 50 % kommer du att vara en resurs som 1:e för resterande Barn och unga (myndighetsutövning) när det finns behov som av te x extra metodstöd, föredra ärenden i nämnd, hålla i förhandlingar i förvaltningsdomstol och läsa utredningar. Även här kommer du att delta i frågor som rör verksamhetsutveckling. I uppdraget ingår att hålla sig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv samt att ansvara för att det implementeras i det vardagliga operativa arbetet. Du är delaktig i att skapa och upprätthålla rutiner och fungerande processer i det dagliga arbetet. I nära samarbete med enhetschefen kommer du att följa upp enhetens mål och resultat samt driva enhetens utveckling framåt. Du kommer att ingå i ledningsgrupp tillsammans med din enhetschef på mottagningsenheten. Utöver detta kommer du att ingå i ett team med 1:e socialsekreterare, tillsammans med utredningsenhetens 1:e socialsekreterare och ha handledning tillsammans med avdelningens övriga arbetsledare. Du kommer även att ingå i utredningsenhetens ledningsgrupp. Kvalifikationer För att bli aktuell för tjänsten så ska du krävs det att du: - är socionom, socialpedagog med högskoleexamen eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - har B-körkort - har mångårig erfarenhet av arbete som socialsekreterare med utredningar inom barn och unga inom Socialtjänsten. - har mycket goda kunskaper i BBIC - har mycket goda kunskaper i SoL, LVU, Förvaltningsrätt och annan adekvat lagstiftning Utöver detta söker vi dig som: - kan både planera och omplanera ditt arbete vid behov - kan uttrycka dig väl i både tal och skrift - kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra - Är lyhörd samt trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete Önskvärt och meriterande är att du har haft arbetsledande arbetsuppgifter inom främst mottagningsgrupp, men gärna också av annan myndighetsutövning inom barn och unga Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Vänta därför inte med din ansökan. Välkommen med din ansökan!
Tillsammans, med mod, engagemang och flexibilitet gör vi skillnad. Så tänker vi i hela socialförvaltningen i Järfälla kommun. Tänker du också i de banorna och har ett engagemang för unga med normbrytande beteende och risk för kriminalitet? I så fall vill vi på socialförvaltningen väldigt gärna att du söker vår tjänst som Socialsekreterare med fokus på ungdomskriminalitet och normbrytande beteende! Utredning Barn och unga är indelad i fyra mindre enheter som leds av en enhetschef, en av dessa enheter arbetar endast med unga med normbrytande beteende och risk för kriminalitet. Nu utökar vi vår verksamhet, då vi har ett större inflöde av ärenden, och söker därför dig som är en erfaren socialsekreterare och som vill bli en del av vår enhet. Vi söker dig som vill utvecklas i din roll, och har ett intresse för att utveckla arbetssätten inom målgruppen ungdomskriminalitet och normbrytande beteende. Vilka är vi då? Vi är en engagerad arbetsgrupp som drivs av att tänka nytt och när det behövs tänka utanför boxen, allt för att kunna motivera till en positiv förändring för att hitta individuella lösningar. Vi prövar det som inte ännu prövats och gör mer av det som fungerar för att ingen ungdom skall vara i eller hamna i kriminalitet. ARBETSUPPGIFTER I denna tjänst kommer du som socialsekreterare enbart att arbeta mot gruppen målgruppen barn 0-20 år med normbrytande beteende och deras föräldrar. Ditt arbete kommer att fokusera på unga kriminella och unga i risk för kriminalitet. I arbetet ingår tät samverkan med interna och externa samverkansparter med bland annat mycket samverkan med polisen. I tjänsten ingår även att kunna åka på möten med kort varsel exempelvis polisförhör. Kvällstjänstgöring kan ske vid noga utvalda tillfällen. Vårt arbete bedrivs utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med fokus på vilka resurser, styrkor och risker som finns i familjen och nätverket. Vi värnar om barnets/den unges delaktighet och försöker hela tiden utveckla detta. Våra arbetsmetoder och förhållningssätt utvecklas ständigt när nya lagar och regler fattas, eller när ny forskning släpps. Som anställd erbjuder vi dig massor av förmåner. Förutom de klassiska förmånerna friskvårdsbidrag 3000:-/år och generösa rabatter via vår förmånsportal så erbjuder vi dig även årsarbetstid, kompetensutveckling och extern handledning. Vi erbjuder även dig som nyanställd en genomarbetad introduktion och grundutbildningar i ibland annat BBIC och Signs of safety. Utöver detta har vi en stor intern öppenvård dit vi ofta vänder oss till, och ett kompetensteam som stöttar oss när det behövs. KVALIFIKATIONER Socionomexamen är ett krav. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens verksamhetsområden och erfarenhet av arbete med barn och unga. Du är trygg i din roll som handläggare och gillar att dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper till andra. Vi ser gärna att du har erfarenhet av målgruppen ungdomskriminalitet och normbrytande beteende. Extra meriterande är erfarenhet av arbete med särskilda insatsgrupper (SIG) och samverkan med polisen. Du är säker i din yrkesroll och är flexibel och kan växla mellan arbetsuppgifter. Du har ett strukturerar arbetssätt och har lätt för att samarbeta med andra. Du har lätt för att kommunicera i tal och skrift. Körkort är en tillgång i yrket. Du kommer till ett positivt gäng som arbetar hårt för att få till en förändring bland våra unga. Det är av oerhörd vikt att du kommer in med en positiv inställning där ingenting är omöjligt. Vi har roligt ihop, humor och relationer är en grundförutsättning för att vi tillsammans ska kunna göra skillnad. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Låter det här som något du skulle kunna tänka dig? Vänta inte utan skicka in din ansökan redan idag. Vi kommer att intervjua löpande under processens gång! ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Järfälla kommun arbetar med en kompetensbaserad rekryteringsprocess för en fördomsfri rekrytering. Vi på Socialförvaltningen arbetar tillsammans oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Olikheter berikar och möjliggör utveckling för alla framåt! Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. Vi insamlar muntligt och skriftligt samtycke. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundskontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Eftersom Järfälla kommun är ett finskt förvaltningsområde är finska språket meriterande. Urval och intervjuer sker löpande under processens gång. Tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Provanställning kan förekomma. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn. Välkommen till oss Framtid Stockholm är en central enhet inom Socialförvaltningen, där vi erbjuder stöd- och behandlingsinsatser med hög kvalitet, till Stockholms ungdomar, föräldrar och våra samarbetsparter. Framtid Stockholm består av Mini Maria Stockholm, SKKP, BSFT, Stödcentrum samt PLUS. Enheten är samlokaliserad med Ungdomsjouren och med Beroendecentrum, Region Stockholm, på Rosenlundsgatan 44B på Södermalm samt på Askebykroken 11 i Rinkeby. Vikariatet är förlagt till Mini Maria Stockholm på Rosenlundsgatan, Södermalm. Vi erbjuder På Socialförvaltningen har vi flexibel arbetstid samt vinter- och sommartid. Som anställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid och friskvårdsbidrag. Du har även möjlighet att köpa årskort till Stockholms stads simhallar med gym och gruppträning till ett förmånligt pris. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar. Hej från din chef! "Jag heter Cecilia Kaijser och är sedan drygt sex år tillbaka chef för Mini Maria Stockholm och SKKP inom Socialförvaltningen. Jag har över 30 års erfarenhet av arbete med ungdomar inom socialt behandlingsarbete och psykiatri. I mig får du en närvarande och engagerad chef med starkt driv och mycket hjärta för stadens unga. Jag är tillitsfull och ger mina medarbetare stort utrymme att ta eget ansvar. I det dagliga arbete närvarar verksamhetens mycket erfarna gruppledare, för stöd och guidning." Din roll Arbetet på Mini Maria Stockholm innefattar substansbruks-/missbruksbedömning och –behandling för ungdomar upp till 20 år och deras familjer, i nära samarbete med Beroendecentrum, Region Stockholm. En viktig del av arbetet är också samverkan med stadens alla stadsdelar och andra aktörer. Det ingår även andra uppgifter, som utåtriktat arbete, att exempelvis föreläsa på föräldramöten etc. Din kompetens och erfarenhet För att trivas i och hantera rollen som socialsekreterare vid Mini Maria Stockholm är du utbildad socionom, med avklarad socionomexamen samt har dokumenterad erfarenhet av socialt arbete med unga personer, gärna med beroendeproblematik eller annat behandlingsarbete, helst inom Mini Maria. Du har också gärna gått ytterligare kurser/utbildningar rörande målgruppen unga, missbruk och exempelvis NPF. Du har kunskap och erfarenhet av socialtjänstens organisation och verksamhet, helst också av Stockholms Stad, samt erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom Ungdomsenhet. Givetvis brinner du av intresse och engagemang för ungas livsvillkor. Du har god förmåga att formulera dig i tal och skrift. I tjänsten behöver du både ha förmåga att kunna arbeta självständigt och samtidigt ha en god samarbetsförmåga. Du behöver också kunna göra planer och samarbeta tillsammans med kollegor från andra professioner. Mångfald är en styrka i en organisation och vi strävar efter att forma en grupp med olika erfarenhet, könstillhörighet, kulturell bakgrund och ålder, för bästa representation. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Visar 1 till 10 av 184 jobb