Lediga jobb hos Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer. Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.Du kommer att ingå i Riksarkivets enhet AI-labb och datatjänster och där delta i arbetet i syfte att utveckla av AI-modeller för transkription av tryckt och maskinskriven text. Din specifika arbetsuppgift kommer att vara att ta fram träningsdata genom att märka upp layouter, transkribera texter, och korrigera av AI transkriberade texter. Du kommer att handledas och erbjudas mentorskap av vår Lead Data Scientist. Om dig Du ska ha: • Du är studerande på högskola/universitet inom humaniora eller samhällsvetenskap med minst 60 fullgjorda högskolepoäng. • Du har mycket god svensk läs- och förståelseförmåga • Du har mycket god datorvana Meriterande: • Du har slutfört kurser i arkivvetenskap, historia eller andra relevanta ämnen. • Du har slutfört eller går kurser i ämnen som digital humanioria eller andra ämnen som kombinerar digitala aspekter med humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen • Du har gått en kurs i eller är självlärd vad gäller paleografi eller äldre tryckta stilar som frakturstil • Du har använt arkivhandlingar eller tidningar som källa i dina studier • Du har som del av dina studier eller på din fritid använt verktyg för transkribering eller skapande av träningsdata för AI-utveckling För den här tjänsten behöver du inte ha tidigare yrkeserfarenhet. Personliga egenskaper • Du är resultatorienterad och strukturerad • Du är noggrann och detaljorienterad • Du får gärna ha ett intresse för historia - för på Riksarkivet förvaltar vi källorna till vår historia! Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning, längst till 2025-12-31 Tjänstgöringsgrad: Max 50% av heltid Arbetsplats: Stockholm eller Göteborg. Ange den arbetsplats du föredrar i din ansökan. Vi erbjuder flexibla arbetstider, två arbetsdagar på distans i veckan, friskvårdsersättning, och generösa semestervillkor. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-07-04 Om Riksarkivets AI-labb Riksarkivet satsar på artificiell intelligens (AI) för att göra våra historiska arkiv mer tillgängliga och effektivisera vår handläggning. Genom AI kan stora mängder dokument analyseras snabbare och mer effektivt. Det ger både forskare och allmänheten en unik möjlighet att utforska vårt gemensamma kulturarv på nya sätt. För att driva denna utveckling har Riksarkivet skapat enheten AI-labb och datatjäsnter. Här arbetar experter med att utveckla och implementera AI-baserade modeller för dokumentanalys och handskriftstolkning.
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer. Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.Du kommer att ingå i Riksarkivets AI-labb och arbeta med utveckling av modeller för teckentolkning av tryckt och maskinskriven text. Vidare kommer du att medverka i arbete med att ta fram träningsdata från rådata, test och utvärdering av nya modeller och ramverk, och i dokumentation och publicering av träningsdata och modeller. Som Junior Data Scientist i AI-labbet kommer du få möjlighet att lära av mer erfarna Data scientists och erbjudas mentorskap från vår Lead Data Scientist. Om dig Utbildning Du har relevant utbildning från högskola/universitet med inriktning såsom datavetenskap, systemvetenskap, eller motsvarande förvärvad dokumenterad kompetens. Meriterande Du har även en utbildning inom humaniora, gärna med inriktning mot språk eller lingvistik. Erfarenhet För den här tjänsten tänker vi oss att du inte behöver ha yrkeserfarenhet utan du får gärna vara nyutexaminerad. Som del av din ansökan vill vi att du skickar in ditt examensarbete (eller motsvarande) och eventuella andra arbetsprover du tycker visar på din förmåga och potential. Vår utvärdering av ditt examensarbete och andra arbetsprover kommer att vara ett av våra urvalskriterier. Meriterande Har du på egen tid varit aktiv inom något öppet källkodsprojekt eller initiativ eller projekt för öppen källkod, data eller kunskap? Det ser vi som meriterande och vill gärna att du beskriver vad som driver dig att vilja bidra till dem och på vilket sätt du deltagit i dem. Kunskapskrav • Du har god teoretisk kunskap om AI och ML • Du har goda kunskaper i Python och har som del av din utbildning arbetat med ramverk som tex PyTorch Meriterande • Erfarenhet av att arbeta med ML-baserad OCR eller HTR, speciellt applicerat på historiska texter • Kunskaper i fler programmeringsspråk än Python, speciellt JavaScript eller .NET C# • Erfarenhet av att delta i öppna källkods-projekt Personliga egenskaper • Du drivs av en vilja att bidra till det allmännas bästa, till forskning och utveckling, och till öppen kunskap, data och källkod. • Du är nyfiken, gillar att lära dig nya saker, och följer aktivt utvecklingen inom AI/ML-området. • Du får gärna ha ett intresse för historia - för på Riksarkivet förvaltar vi källorna till Sveriges historia! Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning, längst till 2025-12-31 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Stockholm eller Göteborg. Ange den arbetsplats du föredrar i din ansökan. Vi erbjuder flexibla arbetstider, två arbetsdagar på distans i veckan, friskvårdsersättning, och generösa semestervillkor. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-07-04 Om Riksarkivets AI-labb Riksarkivet satsar på artificiell intelligens (AI) för att göra våra historiska arkiv mer tillgängliga och effektivisera vår handläggning. Genom AI kan stora mängder dokument analyseras snabbare och mer effektivt. Det ger både forskare och allmänheten en unik möjlighet att utforska vårt gemensamma kulturarv på nya sätt. För att driva denna utveckling har Riksarkivet skapat enheten AI-labb och datatjäsnter. Här arbetar experter med att utveckla och implementera AI-baserade modeller för dokumentanalys och handskriftstolkning. Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du intresserad av att hjälpa våra beställare och besökare att ta del av den spännande information som förvaras av Riksarkivet? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss! Vi erbjuder ett omväxlande arbete och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som arkivhandläggare hos oss får du möjlighet att bidra till utvecklingen. Arbetsuppgifter Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att ge service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Det är här du främst kommer att bidra genom att besvara förfrågningar och tjänstgöra i läsesal. Andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma. Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga kollegor inom myndigheten och externa kontakter. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Vi förbereder för att samla verksamheten i nya, gemensamma lokaler. Flyttförberedelser är därmed en stor del av vardagen. Det kan därför bli aktuellt även för dig att bidra till det arbetet. Arbete på schemalagd kvällstid kan förekomma. Du ska ha: • Gymnasieutbildning med godkända betyg, gärna med administrativ inriktning • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av ärendehandläggning i offentlig förvaltning • Erfarenhet av besvarande av förfrågningar i arkivmaterial • Erfarenhet av tjänstgöring i läsesal • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD. Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidare Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Riksarkivet i Göteborg Tillträde: 2025-07-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-27 Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du intresserad av att hjälpa våra beställare och besökare att ta del av den spännande information som förvaras av Riksarkivet? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss! Vi erbjuder ett omväxlande arbete och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som arkivarie hos oss får du möjlighet att bidra till utvecklingen. Arbetsuppgifter Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att ge service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Det är här du främst kommer att bidra genom att efterforska uppgifter, besvara förfrågningar och tjänstgöra i läsesal. En del av handlingarna kan innehålla uppgifter som omfattas av sekretess och behöver därför sekretessprövas inför utlämnande. Andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma. Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga kollegor inom myndigheten och externa kontakter. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Vi förbereder för att samla verksamheten i nya, gemensamma lokaler. Flyttförberedelser är därmed en stor del av vardagen. Det kan därför bli aktuellt även för dig att bidra till det arbetet. Arbete på schemalagd kvällstid kan förekomma. Du ska ha: • Kandidatexamen med lägst 60 hp i arkiv- och informationsvetenskap • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Ämnen som historia, förvaltningshistoria och kulturvetenskap i din utbildning • Erfarenhet av ärendehandläggning (inkl. digital ärendehandläggning) i offentlig förvaltning • Erfarenhet av besvarande av förfrågningar i arkivmaterial samt erfarenhet av tjänstgöring i läsesal och sekretessprövningar • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse. Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2026-04-30 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Göteborg Tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-27 Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du intresserad av att vara med och göra Volvokoncernens historiska arkiv tillgängligt? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss i höst! Arbetsuppgifter Tjänsten ingår i ett särskilt projekt där Riksarkivet i samarbete med Volvo arbetar för att göra koncernens historiska arkiv tillgängligt. Du kommer att bidra med ordnings- och förteckningsarbete i AB Volvos historiska arkiv från koncernens olika verksamhetsplatser runtom i landet. De förtecknade handlingarna blir tillgängliga genom din registrering i arkivförteckningssystemet Arkis/NAD. Arbetet utförs i nära samarbete med kollegor som också arbetar i projektet, andra medarbetare på enheten och externa kontakter. Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är Arkivsektionen, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att bevara och vårda levererade arkivhandlingar, ta emot arkivleveranser samt att göra mottagna arkiv tillgängliga genom förteckningsarbeten, registrering i Arkis och digitalisering/digitisering. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Den aktuella tjänsten kommer vara förlagd till en av depåerna där. Du ska ha: • Kandidatexamen med lägst 60 hp i arkiv- och informationsvetenskap • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Ämnen som historia, och kulturvetenskap i din utbildning • Erfarenhet av stora och komplexa ordnings- och förteckningsarbeten • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse. Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2025-12-31 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Göteborg Tillträde: 2025-08-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du noggrann, stark och serviceinriktad? Då ska du arbeta som arkivassistent hos oss i höst! Om uppdraget Tjänsten är en visstidsanställning för perioden 1 september–31 december 2025. Du kommer att vara placerad vid Publika sektionen Marieberg vid Riksarkivet i Stockholm. Här förvarar Riksarkivet främst äldre arkiv från statliga myndigheter, men även enskilda arkiv från organisationer och personer. Sektionen ansvarar för att lämna ut arkivhandlingar i vår läsesal. Som arkivassistent är du en viktig kugge i arbetet med att ge service till våra besökare. Din främsta uppgift är att ta fram och återställa beställda arkivhandlingar samt att vara tillgänglig i läsesalen och hjälpa besökarna med kopiering och skanning. Du bidrar också till arkivens tillgänglighet genom att utföra enklare registrerings- och ordningsarbeten samt genom att vårda de handlingar som finns i magasinen. Arbetet som arkivassistent är fysiskt krävande även om du förstås har tillgång till tekniska hjälpmedel. Du gör många lyft varje dag för att plocka ner och ställa upp volymer på hyllorna i magasinen. En del lyft är tunga. Du ska ha: • Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. • Erfarenhet av datorn som arbetsredskap. • Tydlig känsla för service och kvalitet. • Förmåga att lyfta 10 kg flera gånger varje dag med eller utan hjälpmedel. Det är meriterande om du har: • Avslutad gymnasieutbildning. • Erfarenhet av arbete med arkiv vid en arkivinstitution eller av arbete vid ett bibliotek. • Erfarenhet av skanning och kopiering. • Erfarenhet av att ge service eller annan praktisk yrkesverksamhet. Personliga egenskaper: • God samarbetsförmåga. • Lugn och stabil, även i situationer av varierande arbetsbelastning. • Noggrann • Engagerad i ditt arbete. För att bli aktuell för anställning ska du motsvara högt ställda krav på omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för de demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Riksarkivets verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Visstid mellan 1 september–31 december 2025 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Stockholm Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du utvecklingsinriktad, bra på ärendehandläggning och vill leda ett eget team? Då ska du arbeta hos oss! Riksarkivet förstärker nu ärendehandläggningen med en platsoberoende sektion och söker dig som vill leda den verksamheten. Vi erbjuder ett omväxlande uppdrag och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som sektionschef blir du en nyckelperson i vår fortsatta utveckling av hur vi lämnar ut handlingar och besvarar förfrågningar. Placeringsorten är flexibel. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid sektionen för platsoberoende ärendehandläggning. Sektionen bildar en enhet tillsammans med Avdelningen för arkivverksamhets verksamhet i Marieberg och Visby. Enheten leds av en enhetschef. Enhetens cirka 40 medarbetare ger service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Vi bidrar också till arkivens framtid genom att vårda handlingarna. Sektionen som skapas under hösten 2025 ska svara på frågor med hjälp av handlingar som är digitalt tillgängliga. Inledningsvis ligger fokus på det som rör folkbokföringen före den 1 juli 1991. Sektionen beräknas ha cirka åtta årsarbetskrafter med medarbetare som arbetar minst 60 procent på sektionen och ägnar resterande tid åt verksamheten på den ort där de har sin fysiska arbetsplats. Som sektionschef leder, planerar och utvecklar du arbetet tillsammans med medarbetarna. Du ansvarar också för att följa upp verksamheten och har personalansvar och arbetsmiljöansvar för sektionens medarbetare. Inledningsvis är din främsta uppgift att bygga upp den nya sektionen och ta fram fungerande arbetsformer. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och din sektion kommer att samverka med avdelningens övriga sektioner och med alla som bidrar till ärendehandläggningen. I dina uppgifter ingår därför att etablera och upprätthålla goda kontakter inom och utom myndigheten. Eftersom medarbetarna rekryteras internt kommer du att ha medarbetare på de flesta av våra verksamhetsorter. Det innebär resor i tjänsten och att du leder medarbetare på distans. Du ska ha: • En akademisk examen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap, statsvetenskap, förvaltningsrätt, historia eller annat ämne som bedöms lämpligt. • Goda ledaregenskaper, vilja att leda och ta rollen som ledare på stort allvar. • Intresse för att bygga upp och utveckla nya arbetssätt samt erfarenhet av att utveckla och förändra en verksamhet. • Aktuell och flerårig erfarenhet av att bemöta allmänheten och handlägga ärenden självständigt i den offentliga förvaltningen. Du ska också ha prövat frågor om utlämnande enligt gällande lagstiftning. • God förmåga att arbeta och kommunicera digitalt. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av Riksarkivets ärendehandläggning. • Väl vitsordad erfarenhet som ledare eller chef. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du är en god arbetsgivarrepresentant som tar ansvar för verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och som drivs av att motivera, engagera och utveckla andra. Du har god förmåga att organisera arbetet och leda en grupp. Du ser lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en lyhörd kommunikatör som anpassar ditt sätt att kommunicera till mottagaren. För att bli aktuell för anställning ska du motsvara högt ställda krav på omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för de demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Riksarkivets verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Platsoberoende med placering vid någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Är du utvecklingsinriktad, bra på ärendehandläggning och vill leda ett eget team? Då ska du arbeta hos oss! Riksarkivet förstärker nu ärendehandläggningen med en platsoberoende sektion och söker dig som vill leda den verksamheten. Vi erbjuder ett omväxlande uppdrag och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som sektionschef blir du en nyckelperson i vår fortsatta utveckling av hur vi lämnar ut handlingar och besvarar förfrågningar. Placeringsorten är flexibel. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid sektionen för platsoberoende ärendehandläggning. Sektionen bildar en enhet tillsammans med Avdelningen för arkivverksamhets verksamhet i Marieberg och Visby. Enheten leds av en enhetschef. Enhetens cirka 40 medarbetare ger service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Vi bidrar också till arkivens framtid genom att vårda handlingarna. Sektionen som skapas under hösten 2025 ska svara på frågor med hjälp av handlingar som är digitalt tillgängliga. Inledningsvis ligger fokus på det som rör folkbokföringen före den 1 juli 1991. Sektionen beräknas ha cirka åtta årsarbetskrafter med medarbetare som arbetar minst 60 procent på sektionen och ägnar resterande tid åt verksamheten på den ort där de har sin fysiska arbetsplats. Som sektionschef leder, planerar och utvecklar du arbetet tillsammans med medarbetarna. Du ansvarar också för att följa upp verksamheten och har personalansvar och arbetsmiljöansvar för sektionens medarbetare. Inledningsvis är din främsta uppgift att bygga upp den nya sektionen och ta fram fungerande arbetsformer. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och din sektion kommer att samverka med avdelningens övriga sektioner och med alla som bidrar till ärendehandläggningen. I dina uppgifter ingår därför att etablera och upprätthålla goda kontakter inom och utom myndigheten. Eftersom medarbetarna rekryteras internt kommer du att ha medarbetare på de flesta av våra verksamhetsorter. Det innebär resor i tjänsten och att du leder medarbetare på distans. Du ska ha: • En akademisk examen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap, statsvetenskap, förvaltningsrätt, historia eller annat ämne som bedöms lämpligt. • Goda ledaregenskaper, vilja att leda och ta rollen som ledare på stort allvar. • Intresse för att bygga upp och utveckla nya arbetssätt samt erfarenhet av att utveckla och förändra en verksamhet. • Aktuell och flerårig erfarenhet av att bemöta allmänheten och handlägga ärenden självständigt i den offentliga förvaltningen. Du ska också ha prövat frågor om utlämnande enligt gällande lagstiftning. • God förmåga att arbeta och kommunicera digitalt. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av Riksarkivets ärendehandläggning. • Väl vitsordad erfarenhet som ledare eller chef. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du är en god arbetsgivarrepresentant som tar ansvar för verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och som drivs av att motivera, engagera och utveckla andra. Du har god förmåga att organisera arbetet och leda en grupp. Du ser lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en lyhörd kommunikatör som anpassar ditt sätt att kommunicera till mottagaren. För att bli aktuell för anställning ska du motsvara högt ställda krav på omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för de demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Riksarkivets verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Platsoberoende med placering vid någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Är du utvecklingsinriktad, bra på ärendehandläggning och vill leda ett eget team? Då ska du arbeta hos oss! Riksarkivet förstärker nu ärendehandläggningen med en platsoberoende sektion och söker dig som vill leda den verksamheten. Vi erbjuder ett omväxlande uppdrag och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som sektionschef blir du en nyckelperson i vår fortsatta utveckling av hur vi lämnar ut handlingar och besvarar förfrågningar. Placeringsorten är flexibel. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid sektionen för platsoberoende ärendehandläggning. Sektionen bildar en enhet tillsammans med Avdelningen för arkivverksamhets verksamhet i Marieberg och Visby. Enheten leds av en enhetschef. Enhetens cirka 40 medarbetare ger service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Vi bidrar också till arkivens framtid genom att vårda handlingarna. Sektionen som skapas under hösten 2025 ska svara på frågor med hjälp av handlingar som är digitalt tillgängliga. Inledningsvis ligger fokus på det som rör folkbokföringen före den 1 juli 1991. Sektionen beräknas ha cirka åtta årsarbetskrafter med medarbetare som arbetar minst 60 procent på sektionen och ägnar resterande tid åt verksamheten på den ort där de har sin fysiska arbetsplats. Som sektionschef leder, planerar och utvecklar du arbetet tillsammans med medarbetarna. Du ansvarar också för att följa upp verksamheten och har personalansvar och arbetsmiljöansvar för sektionens medarbetare. Inledningsvis är din främsta uppgift att bygga upp den nya sektionen och ta fram fungerande arbetsformer. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och din sektion kommer att samverka med avdelningens övriga sektioner och med alla som bidrar till ärendehandläggningen. I dina uppgifter ingår därför att etablera och upprätthålla goda kontakter inom och utom myndigheten. Eftersom medarbetarna rekryteras internt kommer du att ha medarbetare på de flesta av våra verksamhetsorter. Det innebär resor i tjänsten och att du leder medarbetare på distans. Du ska ha: • En akademisk examen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap, statsvetenskap, förvaltningsrätt, historia eller annat ämne som bedöms lämpligt. • Goda ledaregenskaper, vilja att leda och ta rollen som ledare på stort allvar. • Intresse för att bygga upp och utveckla nya arbetssätt samt erfarenhet av att utveckla och förändra en verksamhet. • Aktuell och flerårig erfarenhet av att bemöta allmänheten och handlägga ärenden självständigt i den offentliga förvaltningen. Du ska också ha prövat frågor om utlämnande enligt gällande lagstiftning. • God förmåga att arbeta och kommunicera digitalt. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av Riksarkivets ärendehandläggning. • Väl vitsordad erfarenhet som ledare eller chef. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du är en god arbetsgivarrepresentant som tar ansvar för verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och som drivs av att motivera, engagera och utveckla andra. Du har god förmåga att organisera arbetet och leda en grupp. Du ser lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en lyhörd kommunikatör som anpassar ditt sätt att kommunicera till mottagaren. För att bli aktuell för anställning ska du motsvara högt ställda krav på omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för de demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Riksarkivets verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Platsoberoende med placering vid någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Är du utvecklingsinriktad, bra på ärendehandläggning och vill leda ett eget team? Då ska du arbeta hos oss! Riksarkivet förstärker nu ärendehandläggningen med en platsoberoende sektion och söker dig som vill leda den verksamheten. Vi erbjuder ett omväxlande uppdrag och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som sektionschef blir du en nyckelperson i vår fortsatta utveckling av hur vi lämnar ut handlingar och besvarar förfrågningar. Placeringsorten är flexibel. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid sektionen för platsoberoende ärendehandläggning. Sektionen bildar en enhet tillsammans med Avdelningen för arkivverksamhets verksamhet i Marieberg och Visby. Enheten leds av en enhetschef. Enhetens cirka 40 medarbetare ger service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Vi bidrar också till arkivens framtid genom att vårda handlingarna. Sektionen som skapas under hösten 2025 ska svara på frågor med hjälp av handlingar som är digitalt tillgängliga. Inledningsvis ligger fokus på det som rör folkbokföringen före den 1 juli 1991. Sektionen beräknas ha cirka åtta årsarbetskrafter med medarbetare som arbetar minst 60 procent på sektionen och ägnar resterande tid åt verksamheten på den ort där de har sin fysiska arbetsplats. Som sektionschef leder, planerar och utvecklar du arbetet tillsammans med medarbetarna. Du ansvarar också för att följa upp verksamheten och har personalansvar och arbetsmiljöansvar för sektionens medarbetare. Inledningsvis är din främsta uppgift att bygga upp den nya sektionen och ta fram fungerande arbetsformer. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och din sektion kommer att samverka med avdelningens övriga sektioner och med alla som bidrar till ärendehandläggningen. I dina uppgifter ingår därför att etablera och upprätthålla goda kontakter inom och utom myndigheten. Eftersom medarbetarna rekryteras internt kommer du att ha medarbetare på de flesta av våra verksamhetsorter. Det innebär resor i tjänsten och att du leder medarbetare på distans. Du ska ha: • En akademisk examen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap, statsvetenskap, förvaltningsrätt, historia eller annat ämne som bedöms lämpligt. • Goda ledaregenskaper, vilja att leda och ta rollen som ledare på stort allvar. • Intresse för att bygga upp och utveckla nya arbetssätt samt erfarenhet av att utveckla och förändra en verksamhet. • Aktuell och flerårig erfarenhet av att bemöta allmänheten och handlägga ärenden självständigt i den offentliga förvaltningen. Du ska också ha prövat frågor om utlämnande enligt gällande lagstiftning. • God förmåga att arbeta och kommunicera digitalt. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av Riksarkivets ärendehandläggning. • Väl vitsordad erfarenhet som ledare eller chef. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du är en god arbetsgivarrepresentant som tar ansvar för verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och som drivs av att motivera, engagera och utveckla andra. Du har god förmåga att organisera arbetet och leda en grupp. Du ser lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en lyhörd kommunikatör som anpassar ditt sätt att kommunicera till mottagaren. För att bli aktuell för anställning ska du motsvara högt ställda krav på omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för de demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Riksarkivets verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Platsoberoende med placering vid någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 14 jobb