Lediga jobb hos Specialpedagogiska Skolmyndigheten
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Inom verksamhetsområde kunskapsutveckling arbetar vi med forskningsspridning, analys och utvärdering, omvärldsbevakning och digitalisering. Forskning och kunskap som är relevant för det specialpedagogiska området sammanställer och sprider vi. I uppdraget ingår också att bevaka tendenser i omvärlden och att driva myndighetens internationella samarbeten. Vi driver också myndighetens digitaliseringsarbete och ansvarar för digital tjänsteutveckling och nya systemlösningar. ARBETSUPPGIFTER Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. Som projektledare på enheten för digitalisering och innovation kommer du driva ett eller flera av våra digitala uppdrag, som alla är en del av den myndighetsövergripande, strategiska digitaliseringen. Du arbetar nära våra kärnverksamheter, vår IT-enhet och externa leverantörer. Som projektledare ansvarar du för att leda, planera, följa upp och säkra framdrift i ett eller flera digitala utvecklingsuppdrag och projekt. Du kan komma att leda utvecklingsarbeten från att projekt initieras, direktiv och plan tas fram, vidare till kravställning, eventuell upphandling och utveckling samt implementering av nya eller förbättrade digitala tjänsten eller systemstödet. Du säkerställer att vi nyttjar digitaliseringens möjligheter och fångar upp behov, identifierar möjligheter samt driver och inspirerar till utveckling av våra digitala lösningar. Detta hand i hand med verksamhetsutvecklingen. Du hittar nya vägar och driver förändring. Arbetsuppgifter: • Leda och driva digitala utvecklingsprojekt • Identifiera och beskriva projekts mål och förväntade effekter samt ta fram roadmaps och projektplaner • Leda agila team • Leda workshops för insamling av krav • Delta i upphandling • Leda möten med leverantörer för att specificera, estimera, diskutera, beställa och följa upp utveckling och lösningar • Samordna och planera med parallella projekt • Följa upp och kommunicera projektets framdrift och resultat till bland annat styrgrupp och mottagande verksamheter • Planera testarbete • Ta emot leveranser och säkerställa att de uppfyller förväntningarna • Planera utbildning och utrullning och delta i förändringsarbetet • Förbereda för överlämning till förvaltning KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Examen på kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant. exempelvis inom teknik, systemvetenskap, digitalisering eller verksamhetsutveckling • Minst tre års erfarenhet av projektledning av digitala utvecklingsprojekt • Minst tre års erfarenhet av att leda agila team med lösningsarkitekter, designers, utvecklare och testare • Mycket god samarbetsförmåga och vana vid att arbeta i tvärfunktionella team • God förmåga att sätta dig in i såväl användarnas och verksamhetens behov som tekniska lösningar • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som praktiskt med att utveckla verksamhet med hjälp av digitalisering • Uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift • God förmåga att förklara tekniska möjligheter och begränsningar • God IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Certifiering inom någon projektmodell • Certifiering inom Scrum • Mycket god förmåga att identifiera och förverkliga digitaliseringens möjligheter • God kompetens och erfarenhet inom behovsanalys och kravfångst • Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning • Erfarenhet av projektledning i en större organisation • Kunskap om tjänstedesign • Kunskap inom systemutveckling och förvaltning Personliga egenskaper: Vi söker dig som är lyhörd, har stor drivkraft och ett lösningsorienterat förhållningsätt. Du tar initiativ och uppnår resultat. Du är: • Strukturerad du kan självständigt planera, prioritera och följa upp projekt på ett tydligt sätt. • Drivande och initiativrik du ser möjligheter, tar ansvar och får saker att hända. • Kommunikativ du uttrycker dig tydligt, skapar engagemang och förankrar digitala lösningar och behov av förändringar. • Lyhörd och samarbetsinriktad du kan förstå verksamhetens behov och omsätta dem till konkreta digitala lösningar. • Flexibel och problemlösande du har förmågan att hantera oväntade utmaningar på ett pragmatiskt och juridiskt korrekt sätt. Du ser möjligheter i det mesta, utmanar gamla mönster och arbetssätt och testar gärna nya lösningar och infallsvinklar. • Ödmjuk inför myndighetens ramverk du driver förändring med respekt för lagar, riktlinjer och offentliga strukturer. Övrigt Vi ser gärna placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, men beroende på sökandes kvalifikationer kan annan placering vara aktuell. SPSM:s medarbetare finns i hela landet, och även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kan tjänsten innebära en del resor. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Inom verksamhetsområde kunskapsutveckling arbetar vi med forskningsspridning, analys och utvärdering, omvärldsbevakning och digitalisering. Forskning och kunskap som är relevant för det specialpedagogiska området sammanställer och sprider vi. I uppdraget ingår också att bevaka tendenser i omvärlden och att driva myndighetens internationella samarbeten. Vi driver också myndighetens digitaliseringsarbete och ansvarar för digital tjänsteutveckling och nya systemlösningar. ARBETSUPPGIFTER Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. Som projektledare på enheten för digitalisering och innovation kommer du driva ett eller flera av våra digitala uppdrag, som alla är en del av den myndighetsövergripande, strategiska digitaliseringen. Du arbetar nära våra kärnverksamheter, vår IT-enhet och externa leverantörer. Som projektledare ansvarar du för att leda, planera, följa upp och säkra framdrift i ett eller flera digitala utvecklingsuppdrag och projekt. Du kan komma att leda utvecklingsarbeten från att projekt initieras, direktiv och plan tas fram, vidare till kravställning, eventuell upphandling och utveckling samt implementering av nya eller förbättrade digitala tjänsten eller systemstödet. Du säkerställer att vi nyttjar digitaliseringens möjligheter och fångar upp behov, identifierar möjligheter samt driver och inspirerar till utveckling av våra digitala lösningar. Detta hand i hand med verksamhetsutvecklingen. Du hittar nya vägar och driver förändring. Arbetsuppgifter: • Leda och driva digitala utvecklingsprojekt • Identifiera och beskriva projekts mål och förväntade effekter samt ta fram roadmaps och projektplaner • Leda agila team • Leda workshops för insamling av krav • Delta i upphandling • Leda möten med leverantörer för att specificera, estimera, diskutera, beställa och följa upp utveckling och lösningar • Samordna och planera med parallella projekt • Följa upp och kommunicera projektets framdrift och resultat till bland annat styrgrupp och mottagande verksamheter • Planera testarbete • Ta emot leveranser och säkerställa att de uppfyller förväntningarna • Planera utbildning och utrullning och delta i förändringsarbetet • Förbereda för överlämning till förvaltning KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Examen på kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant. exempelvis inom teknik, systemvetenskap, digitalisering eller verksamhetsutveckling • Minst tre års erfarenhet av projektledning av digitala utvecklingsprojekt • Minst tre års erfarenhet av att leda agila team med lösningsarkitekter, designers, utvecklare och testare • Mycket god samarbetsförmåga och vana vid att arbeta i tvärfunktionella team • God förmåga att sätta dig in i såväl användarnas och verksamhetens behov som tekniska lösningar • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som praktiskt med att utveckla verksamhet med hjälp av digitalisering • Uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift • God förmåga att förklara tekniska möjligheter och begränsningar • God IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Certifiering inom någon projektmodell • Certifiering inom Scrum • Mycket god förmåga att identifiera och förverkliga digitaliseringens möjligheter • God kompetens och erfarenhet inom behovsanalys och kravfångst • Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning • Erfarenhet av projektledning i en större organisation • Kunskap om tjänstedesign • Kunskap inom systemutveckling och förvaltning Personliga egenskaper: Vi söker dig som är lyhörd, har stor drivkraft och ett lösningsorienterat förhållningsätt. Du tar initiativ och uppnår resultat. Du är: • Strukturerad du kan självständigt planera, prioritera och följa upp projekt på ett tydligt sätt. • Drivande och initiativrik du ser möjligheter, tar ansvar och får saker att hända. • Kommunikativ du uttrycker dig tydligt, skapar engagemang och förankrar digitala lösningar och behov av förändringar. • Lyhörd och samarbetsinriktad du kan förstå verksamhetens behov och omsätta dem till konkreta digitala lösningar. • Flexibel och problemlösande du har förmågan att hantera oväntade utmaningar på ett pragmatiskt och juridiskt korrekt sätt. Du ser möjligheter i det mesta, utmanar gamla mönster och arbetssätt och testar gärna nya lösningar och infallsvinklar. • Ödmjuk inför myndighetens ramverk du driver förändring med respekt för lagar, riktlinjer och offentliga strukturer. Övrigt Vi ser gärna placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, men beroende på sökandes kvalifikationer kan annan placering vara aktuell. SPSM:s medarbetare finns i hela landet, och även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kan tjänsten innebära en del resor. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Inom verksamhetsområde kunskapsutveckling arbetar vi med forskningsspridning, analys och utvärdering, omvärldsbevakning och digitalisering. Forskning och kunskap som är relevant för det specialpedagogiska området sammanställer och sprider vi. I uppdraget ingår också att bevaka tendenser i omvärlden och att driva myndighetens internationella samarbeten. Vi driver också myndighetens digitaliseringsarbete och ansvarar för digital tjänsteutveckling och nya systemlösningar. ARBETSUPPGIFTER Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. Som projektledare på enheten för digitalisering och innovation kommer du driva ett eller flera av våra digitala uppdrag, som alla är en del av den myndighetsövergripande, strategiska digitaliseringen. Du arbetar nära våra kärnverksamheter, vår IT-enhet och externa leverantörer. Som projektledare ansvarar du för att leda, planera, följa upp och säkra framdrift i ett eller flera digitala utvecklingsuppdrag och projekt. Du kan komma att leda utvecklingsarbeten från att projekt initieras, direktiv och plan tas fram, vidare till kravställning, eventuell upphandling och utveckling samt implementering av nya eller förbättrade digitala tjänsten eller systemstödet. Du säkerställer att vi nyttjar digitaliseringens möjligheter och fångar upp behov, identifierar möjligheter samt driver och inspirerar till utveckling av våra digitala lösningar. Detta hand i hand med verksamhetsutvecklingen. Du hittar nya vägar och driver förändring. Arbetsuppgifter: • Leda och driva digitala utvecklingsprojekt • Identifiera och beskriva projekts mål och förväntade effekter samt ta fram roadmaps och projektplaner • Leda agila team • Leda workshops för insamling av krav • Delta i upphandling • Leda möten med leverantörer för att specificera, estimera, diskutera, beställa och följa upp utveckling och lösningar • Samordna och planera med parallella projekt • Följa upp och kommunicera projektets framdrift och resultat till bland annat styrgrupp och mottagande verksamheter • Planera testarbete • Ta emot leveranser och säkerställa att de uppfyller förväntningarna • Planera utbildning och utrullning och delta i förändringsarbetet • Förbereda för överlämning till förvaltning KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Examen på kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant. exempelvis inom teknik, systemvetenskap, digitalisering eller verksamhetsutveckling • Minst tre års erfarenhet av projektledning av digitala utvecklingsprojekt • Minst tre års erfarenhet av att leda agila team med lösningsarkitekter, designers, utvecklare och testare • Mycket god samarbetsförmåga och vana vid att arbeta i tvärfunktionella team • God förmåga att sätta dig in i såväl användarnas och verksamhetens behov som tekniska lösningar • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som praktiskt med att utveckla verksamhet med hjälp av digitalisering • Uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift • God förmåga att förklara tekniska möjligheter och begränsningar • God IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Certifiering inom någon projektmodell • Certifiering inom Scrum • Mycket god förmåga att identifiera och förverkliga digitaliseringens möjligheter • God kompetens och erfarenhet inom behovsanalys och kravfångst • Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning • Erfarenhet av projektledning i en större organisation • Kunskap om tjänstedesign • Kunskap inom systemutveckling och förvaltning Personliga egenskaper: Vi söker dig som är lyhörd, har stor drivkraft och ett lösningsorienterat förhållningsätt. Du tar initiativ och uppnår resultat. Du är: • Strukturerad du kan självständigt planera, prioritera och följa upp projekt på ett tydligt sätt. • Drivande och initiativrik du ser möjligheter, tar ansvar och får saker att hända. • Kommunikativ du uttrycker dig tydligt, skapar engagemang och förankrar digitala lösningar och behov av förändringar. • Lyhörd och samarbetsinriktad du kan förstå verksamhetens behov och omsätta dem till konkreta digitala lösningar. • Flexibel och problemlösande du har förmågan att hantera oväntade utmaningar på ett pragmatiskt och juridiskt korrekt sätt. Du ser möjligheter i det mesta, utmanar gamla mönster och arbetssätt och testar gärna nya lösningar och infallsvinklar. • Ödmjuk inför myndighetens ramverk du driver förändring med respekt för lagar, riktlinjer och offentliga strukturer. Övrigt Vi ser gärna placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, men beroende på sökandes kvalifikationer kan annan placering vara aktuell. SPSM:s medarbetare finns i hela landet, och även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kan tjänsten innebära en del resor. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Inom verksamhetsområde kunskapsutveckling arbetar vi med forskningsspridning, analys och utvärdering, omvärldsbevakning och digitalisering. Forskning och kunskap som är relevant för det specialpedagogiska området sammanställer och sprider vi. I uppdraget ingår också att bevaka tendenser i omvärlden och att driva myndighetens internationella samarbeten. Vi driver också myndighetens digitaliseringsarbete och ansvarar för digital tjänsteutveckling och nya systemlösningar. ARBETSUPPGIFTER Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. Som projektledare på enheten för digitalisering och innovation kommer du driva ett eller flera av våra digitala uppdrag, som alla är en del av den myndighetsövergripande, strategiska digitaliseringen. Du arbetar nära våra kärnverksamheter, vår IT-enhet och externa leverantörer. Som projektledare ansvarar du för att leda, planera, följa upp och säkra framdrift i ett eller flera digitala utvecklingsuppdrag och projekt. Du kan komma att leda utvecklingsarbeten från att projekt initieras, direktiv och plan tas fram, vidare till kravställning, eventuell upphandling och utveckling samt implementering av nya eller förbättrade digitala tjänsten eller systemstödet. Du säkerställer att vi nyttjar digitaliseringens möjligheter och fångar upp behov, identifierar möjligheter samt driver och inspirerar till utveckling av våra digitala lösningar. Detta hand i hand med verksamhetsutvecklingen. Du hittar nya vägar och driver förändring. Arbetsuppgifter: • Leda och driva digitala utvecklingsprojekt • Identifiera och beskriva projekts mål och förväntade effekter samt ta fram roadmaps och projektplaner • Leda agila team • Leda workshops för insamling av krav • Delta i upphandling • Leda möten med leverantörer för att specificera, estimera, diskutera, beställa och följa upp utveckling och lösningar • Samordna och planera med parallella projekt • Följa upp och kommunicera projektets framdrift och resultat till bland annat styrgrupp och mottagande verksamheter • Planera testarbete • Ta emot leveranser och säkerställa att de uppfyller förväntningarna • Planera utbildning och utrullning och delta i förändringsarbetet • Förbereda för överlämning till förvaltning KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Examen på kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant. exempelvis inom teknik, systemvetenskap, digitalisering eller verksamhetsutveckling • Minst tre års erfarenhet av projektledning av digitala utvecklingsprojekt • Minst tre års erfarenhet av att leda agila team med lösningsarkitekter, designers, utvecklare och testare • Mycket god samarbetsförmåga och vana vid att arbeta i tvärfunktionella team • God förmåga att sätta dig in i såväl användarnas och verksamhetens behov som tekniska lösningar • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som praktiskt med att utveckla verksamhet med hjälp av digitalisering • Uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift • God förmåga att förklara tekniska möjligheter och begränsningar • God IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Certifiering inom någon projektmodell • Certifiering inom Scrum • Mycket god förmåga att identifiera och förverkliga digitaliseringens möjligheter • God kompetens och erfarenhet inom behovsanalys och kravfångst • Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning • Erfarenhet av projektledning i en större organisation • Kunskap om tjänstedesign • Kunskap inom systemutveckling och förvaltning Personliga egenskaper: Vi söker dig som är lyhörd, har stor drivkraft och ett lösningsorienterat förhållningsätt. Du tar initiativ och uppnår resultat. Du är: • Strukturerad du kan självständigt planera, prioritera och följa upp projekt på ett tydligt sätt. • Drivande och initiativrik du ser möjligheter, tar ansvar och får saker att hända. • Kommunikativ du uttrycker dig tydligt, skapar engagemang och förankrar digitala lösningar och behov av förändringar. • Lyhörd och samarbetsinriktad du kan förstå verksamhetens behov och omsätta dem till konkreta digitala lösningar. • Flexibel och problemlösande du har förmågan att hantera oväntade utmaningar på ett pragmatiskt och juridiskt korrekt sätt. Du ser möjligheter i det mesta, utmanar gamla mönster och arbetssätt och testar gärna nya lösningar och infallsvinklar. • Ödmjuk inför myndighetens ramverk du driver förändring med respekt för lagar, riktlinjer och offentliga strukturer. Övrigt Vi ser gärna placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, men beroende på sökandes kvalifikationer kan annan placering vara aktuell. SPSM:s medarbetare finns i hela landet, och även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kan tjänsten innebära en del resor. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Manillaskolan i Stockholm har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. ARBETSUPPGIFTER Nu söker Manillaskolan en lärare med behörighet att undervisa i Bild i åk 1-9 (åk 1-10 i specialskolan) och som vill arbeta i en spännande tvåspråkig miljö (teckenspråk och talat svenska). Vi menar att teckenspråk och svenska utvecklar elevernas kunnande i en språk- och ämnesintegrerad undervisning. Ditt uppdrag är förankrad i skolans styrdokument. I ditt uppdrag ingår bland annat att du bedriver undervisning och därtill tillhörande arbetsuppgifter såsom för- och efterarbete av undervisningen, betygssättning samt social- och värdegrundsuppdraget. Du anpassar undervisningen utifrån elevernas individuella förutsättningar och arbetar med både traditionella och alternativa uttrycksformer. Du ingår i ett arbetslag och deltar i arbetslagets gemensamma arbete. Du bidrar i ett kollegialt samarbete till en god lärmiljö genom ett aktivt arbete i arbetsgrupper. Tillsammans har ni elevernas kunskapsutveckling i fokus. Du samverkar även med övrig personal på skolan. Ditt uppdrag är att ge varje elev möjlighet att uttrycka sig genom konsten på sina egna villkor. Du samarbetar tätt med övrig personal specialpedagoger, assistenter och ämneslärare för att skapa en trygg, inkluderande och stimulerande lärmiljö. Teckenspråk är vårt gemensamma språk. Vissa elever har även en del av sin språkundervisning på talat språk. KVALIFIKATIONER Du har lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i Bild i 1-9 (åk 1-10 i specialskolan). Du har erfarenhet av eller stort intresse för målgruppen och att arbeta med elever med behov av särskilt stöd. Vi tror att du har lätt att skapa relationer, gillar att arbeta tillsammans i team och att inspirera och bli inspirerad av dina kollegor i arbetslaget. Du tror på samarbete och bidrar kollegialt till både din egen och dina kollegors utveckling. Du är övertygad om att alla barn och elever kan lyckas och att du är en mycket viktig del i det. Det är meriterande om du har god teckenspråkskompetens, då vi är en tvåspråkig skola med såväl svenska som svenskt teckenspråk. Det är meriterande om du har speciallärarutbildning och tidigare erfarenhet av eller kompetens i att arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som personlig mognad, integritet och initiativtagande. Ingen erfarenhet krävs. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb En av våra sakkunniga kommer att vara tjänstledig och vi söker därför en vikarie till generaldirektörens sekretariat, GD-sekretariatet, med placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, alternativt Stockholm. GD-sekretariatet är en central funktion direkt underställd generaldirektören och stödjer myndighetens högsta ledning samt utgör generaldirektörens nära administrativa stöd. GD-sekretariatet säkerställer att myndigheten fungerar smidigt, att ledningens intentioner omsätts i våra styrprocesser och att myndigheten fungerar effektivt i linje med uppsatta mål och riktlinjer. Sekretariatet ansvarar för att planera, samordna och följa upp generaldirektörens åtaganden och uppdrag, samt stödja ledningen i beslutsfattande och strategisk utveckling. Sekretariatet har också ansvar för att hantera externa kontakter med regeringskansliet, riksdag och myndigheter samt samordna regeringsuppdrag, remisser och offentliga utredningar. GD-sekretariatet organiserar även tertialdialoger med verksamhetsområden, samordnar regelbundna möten med myndighetens chefer och ansvarar för chefs- och ledningsutveckling samt strategisk kommunikation. ARBETSUPPGIFTER Rollen som sakkunnig innefatta bland annat strategisk rådgivning, framtagande av beslutsunderlag, ståndpunkter, och presentationer inför framträdanden. Som sakkunnig du kommer inhämta, bearbeta och kvalitetssäkra kunskapsunderlag till generaldirektören samt bistå i remisshantering. Du kommer även att vara ett löpande stöd vid omvärldsbevakning och delta i samverkan med intressenter inom och utanför myndigheten. Beroende på din kompetensprofil kommer du vara ett stöd i de utvecklingsprojekt som pågår i myndigheten eller i regeringsuppdrag. Du kommer också vara ett stöd i generaldirektörens planering och uppföljning av verksamheten tillsammans med chefen för GD-sekretariatet. Du kommer ha en viktig roll att, tillsammans med övriga medarbetare på GD-sekretariatet, säkerställa ett gott stöd i myndighetschefens uppdrag. Även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kommer tjänsten att innebära resor. Vi vill att du ska en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. KVALIFIKATIONER Utbildning - Examen på minst kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis med inriktning mot statsvetenskap, pedagogik eller humaniora. Arbetslivserfarenhet - Dokumenterad erfarenhet av arbete som sakkunnig, utredare eller motsvarande inom utbildningsfrågor - God analytisk förmåga att se sammanhang, helhet och mönster utifrån uppdrag och verksamhetsplan - Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - God stilistisk förmåga att formulera dig i olika typer av dokument, rapporter och beslutsunderlag - Kunskap om, och förmågan att basera dina underlag på vetenskap och beprövad erfarenhet i de fall det är möjligt. Det är meriterande om du har - Erfarenhet från arbete på andra skolmyndigheter eller andra instanser inom utbildningsväsendet och ett etablerat nätverk - Ett starkt intresse för, och kunskap om, SPSM:s kärnfrågor, funktionshinderområdet eller specialpedagogisk erfarenhet - God förmåga att kvalitetsgranska och förbättra rapporter och underlag inför gd-beslut - Erfarenhet från verksamhetsplanering och uppföljningsarbete - Erfarenhet från arbete i svensk statlig myndighet - Kunskaper i svenskt teckenspråk. Personliga egenskaper Som person trivs du att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring och har förmågan att hålla i och hålla ut. Du är tillgänglig och prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar tillsammans med andra. Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera. Du är ansvarstagande och agerar när det behövs. Du är nyfiken och alltid villig att utveckla nya förmågor. För att lyckas i rollen som sakkunnig behöver du även: Ha en förmåga att prioritera och växla tempo mellan långsiktigt arbete och arbetsuppgifter som kräver snabba åtgärder. Vara bra på att kommunicera och göra komplexa sammanhang enkla att förstå och tolka. Ha en god samarbetsförmåga samt ha förmågan att leda dig själv i din vardag och arbeta självständigt mot gemensamma mål. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Verksamhetsområde specialskola omfattar för närvarande drygt 650 medarbetare. Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor, tio stycken från Umeå till Lund. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en skolstödsenhet, en skolutvecklingsenhet och en hälso- och sjukvårdsenhet. Skoldriftsenheten har för närvarande ca 55 medarbetare som ger verksamhetsområde Specialskola stöd i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård, lokaler, ekonomi-, inköp- och personalhandläggning samt skolnära administration. Hela SPSM får stöd i teckenspråkstolkning och hörselteknik. Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala plattformar för arbete och möten på distans. Är Du teckenspråkstolk med hög kompetens? Är Du en praktiker med teoretisk förankring? Är du trygg i din yrkesroll? Vi söker ytterligare två teckenspråkstolkar med placering på Birgittaskolan i Örebro. Birgittaskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö där teckenspråk är det gemensamma språket bland både elever och personal. Du ingår i Birgittaskolans och SPSM:s arbetslag av tolkar som gemensamt bidrar till tolkverksamhetens utveckling. Vårt uppdrag är att ge döva elever och elever med hörselnedsättning utbildning motsvarande den som ges i grundskola/anpassad grundskola, enligt specialskolans läroplan. Birgittaskolan har ca 150 elever och är en mångkulturell skola med elever från fler olika länder och kulturer. Vi kommunicerar på svenskt teckenspråk samt talad och skriven svenska. Vi bedriver också teckenspråkskurser för hörande barn och ungdomar vars föräldrar är döva eller har en hörselnedsättning ARBETSUPPGIFTER I arbetet som teckenspråkstolk för Birgittaskolans verksamhet ingår tolkning till både elever och personal i olika situationer. För eleverna kan det vara lektioner, utvecklingssamtal, studiebesök och kulturella evenemang. Tolkning förekommer även på raster, i fritidshemsverksamheten, i elevrådsarbetet och vid gemensamma aktiviteter. För personal kan det gälla undervisning, möten, konferenser och fortbildning. Även information till elever och personal om hur man använder tolk ingår. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Tolk- och översättarinstitutets föreskrivna tolkutbildning med godkänt resultat eller är auktoriserad av Kammarkollegiet. • Erfarenhet i närtid av arbete som teckenspråkstolk. • Erfarenhet som dövblindtolk Det är meriterande om du har: • Vidareutbildning inom tolkområdet • Erfarenhet av att tolka i skolrelaterade situationer och i situationer med barn och ungdomar • Erfarenhet av pedagogiskt språkbruk • Erfarenhet av ett formellt språkbruk • Erfarenhet av tolkning på distans via digitala plattformar som tex Zoom. • Erfarenhet av administrativa stödsystem och andra digitala verktyg Personliga egenskaper: Vi önskar att du är trygg i din yrkesroll och vågar ta plats på ett respektfullt sätt. Vi lägger också stor vikt vid att du är serviceinriktad, lyhörd för verksamhetens behov samt initiativrik och lösningsfokuserad. Du kan behålla ett lugnt förhållningssätt även i stressiga situationer samt tycker om att jobba både självständigt och i arbetslag. ÖVRIGT Provanställning 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb En av våra sakkunniga kommer att vara tjänstledig och vi söker därför en vikarie till generaldirektörens sekretariat, GD-sekretariatet, med placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, alternativt Stockholm. GD-sekretariatet är en central funktion direkt underställd generaldirektören och stödjer myndighetens högsta ledning samt utgör generaldirektörens nära administrativa stöd. GD-sekretariatet säkerställer att myndigheten fungerar smidigt, att ledningens intentioner omsätts i våra styrprocesser och att myndigheten fungerar effektivt i linje med uppsatta mål och riktlinjer. Sekretariatet ansvarar för att planera, samordna och följa upp generaldirektörens åtaganden och uppdrag, samt stödja ledningen i beslutsfattande och strategisk utveckling. Sekretariatet har också ansvar för att hantera externa kontakter med regeringskansliet, riksdag och myndigheter samt samordna regeringsuppdrag, remisser och offentliga utredningar. GD-sekretariatet organiserar även tertialdialoger med verksamhetsområden, samordnar regelbundna möten med myndighetens chefer och ansvarar för chefs- och ledningsutveckling samt strategisk kommunikation. ARBETSUPPGIFTER Rollen som sakkunnig innefatta bland annat strategisk rådgivning, framtagande av beslutsunderlag, ståndpunkter, och presentationer inför framträdanden. Som sakkunnig du kommer inhämta, bearbeta och kvalitetssäkra kunskapsunderlag till generaldirektören samt bistå i remisshantering. Du kommer även att vara ett löpande stöd vid omvärldsbevakning och delta i samverkan med intressenter inom och utanför myndigheten. Beroende på din kompetensprofil kommer du vara ett stöd i de utvecklingsprojekt som pågår i myndigheten eller i regeringsuppdrag. Du kommer också vara ett stöd i generaldirektörens planering och uppföljning av verksamheten tillsammans med chefen för GD-sekretariatet. Du kommer ha en viktig roll att, tillsammans med övriga medarbetare på GD-sekretariatet, säkerställa ett gott stöd i myndighetschefens uppdrag. Även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kommer tjänsten att innebära resor. Vi vill att du ska en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. KVALIFIKATIONER Utbildning - Examen på minst kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis med inriktning mot statsvetenskap, pedagogik eller humaniora. Arbetslivserfarenhet - Dokumenterad erfarenhet av arbete som sakkunnig, utredare eller motsvarande inom utbildningsfrågor - God analytisk förmåga att se sammanhang, helhet och mönster utifrån uppdrag och verksamhetsplan - Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - God stilistisk förmåga att formulera dig i olika typer av dokument, rapporter och beslutsunderlag - Kunskap om, och förmågan att basera dina underlag på vetenskap och beprövad erfarenhet i de fall det är möjligt. Det är meriterande om du har - Erfarenhet från arbete på andra skolmyndigheter eller andra instanser inom utbildningsväsendet och ett etablerat nätverk - Ett starkt intresse för, och kunskap om, SPSM:s kärnfrågor, funktionshinderområdet eller specialpedagogisk erfarenhet - God förmåga att kvalitetsgranska och förbättra rapporter och underlag inför gd-beslut - Erfarenhet från verksamhetsplanering och uppföljningsarbete - Erfarenhet från arbete i svensk statlig myndighet - Kunskaper i svenskt teckenspråk. Personliga egenskaper Som person trivs du att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring och har förmågan att hålla i och hålla ut. Du är tillgänglig och prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar tillsammans med andra. Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera. Du är ansvarstagande och agerar när det behövs. Du är nyfiken och alltid villig att utveckla nya förmågor. För att lyckas i rollen som sakkunnig behöver du även: Ha en förmåga att prioritera och växla tempo mellan långsiktigt arbete och arbetsuppgifter som kräver snabba åtgärder. Vara bra på att kommunicera och göra komplexa sammanhang enkla att förstå och tolka. Ha en god samarbetsförmåga samt ha förmågan att leda dig själv i din vardag och arbeta självständigt mot gemensamma mål. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Som verksamhetscontroller på gd-sekretariatet har du en central och strategiskt viktig roll i myndighetens styrkedja. Du bidrar till att säkerställa att myndighetens verksamhetsområden planerar och genomför sina uppdrag i linje med övergripande mål och strategier. I rollen fokuserar du på vad som ska göras – innehåll, riktning och prioriteringar – snarare än hur det genomförs. Du utgör ett stöd till generaldirektören i att följa upp och analysera verksamhetens utveckling, och skapar underlag som möjliggör välgrundade beslut och effektiv målstyrning. Du samverkar brett inom organisationen men har ett särskilt ansvar för att företräda ledningens beställarperspektiv i styrningen av verksamheten. ARBETSUPPGIFTER • Stödja generaldirektören i att följa upp att myndigheten genomför beslutade aktiviteter enligt strategisk plan. • Säkerställa att verksamhetsområdenas prioriteringar utgår ifrån myndighetens mål, uppdrag och övergripande strategiska inriktning. • Företräda ledningens perspektiv i styrkedjan genom att formulera krav och förväntningar på innehållet i verksamhetsområdenas planering och uppföljning. • Följa upp och analysera verksamhetsområdenas leveranser utifrån måluppfyllelse, effekt och strategisk riktning. • Bidra till att skapa en helhetsbild av myndighetens verksamhet och ge underlag för ledningens beslut och prioriteringar. • Samverka med ekonomienheten och ledningsstöden för att säkerställa enhetlig tillämpning av styrmodellen. • Lämna synpunkter på verksamhetsområdenas planer och rapportering med fokus på innehåll, måluppfyllelse och strategisk relevans. • Identifiera behov av förändringar, omprioriteringar eller särskilda satsningar utifrån uppföljningar och analyser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant akademisk utbildning inom ekonomi, statistik, offentlig förvaltning eller annan likvärdig inriktning. • Erfarenhet av verksamhetsstyrning och uppföljning. • God analytisk förmåga och erfarenhet av att arbeta med data, analyser och indikatorer. • God vana att presentera resultat och analyser för ledning och andra intressenter. • Erfarenhet av att utveckla processer och arbetssätt inom verksamhetsstyrning. • God systemvana och erfarenhet av relevanta digitala verktyg för analys och rapportering. • Förmåga att uttrycka dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift. Meriterande: • Erfarenhet från statlig organisation eller annan offentlig verksamhet. Personliga egenskaper: • Du är analytisk, strukturerad och lösningsorienterad. • Du är samarbetsinriktad och har förmåga att bygga goda relationer inom och utanför organisationen. • Du är initiativtagande och driver ditt arbete självständigt samtidigt som du bidrar till övergripande gemensamma mål. • Du har ett strategiskt helhetsperspektiv men kan också hantera detaljer när det behövs. • Du är kommunikativ och kan förklara komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. I den centrala elevhälsan ingår en enhetschef, en verksamhetschef för hälso- och sjukvård och samordnare för Prorenata journalsystem. I enheten ingår även ledningsansvarig psykolog, ledningsansvarig logoped samt samordnande skolsköterska. I enheten ingår även utredare med specialpedagogisk kompetens och kurators kompetens. Vissa har, utöver uppdrag i den centrala elevhälsan, sitt arbete förlagt i den lokala elevhälsan på olika specialskolor. Till Enheten för Central elevhälsa söker vi nu en legitimerad skolöverläkare. Tjänsten är placerad i Stockholm eller Örebro, och kan anpassas mellan 50 och 100% tjänstgöringsgrad. ARBETSUPPGIFTER Som skolöverläkare på SPSM ansvarar du för att utveckla och samordna den medicinska kompetensen inom myndighetens elevhälsoarbete. Du arbetar både strategiskt och operativt, och har en viktig roll i att kvalitetssäkra det medicinska perspektivet i specialskolornas elevhälsoarbete. I uppdraget ingår även viss ledningsfunktion och ett nära samarbete med enhetschef, skolledning och andra professioner inom myndigheten. Du har kontakt med elever, vårdnadshavare och personal i våra skolor och deltar i tvärprofessionella team. Du bidrar med medicinsk sakkunskap i utredningar, remisser och övergripande myndighetsfrågor och fungerar som rådgivare i komplexa ärenden. Du kommer att ha möjlighet att vara med och utveckla enhetens arbete och bidra i specialskolornas viktiga uppgift vara ett föredöme och inspiration för andra skolor. Exempel på arbetsuppgifter: • Övergripande ansvar för medicinsk kompetens inom elevhälsoområdet • Samordning och utveckling av rutiner och arbetssätt kopplat till medicinsk elevhälsa • Skolläkarmottagning, inklusive hälsosamtal, medicinska bedömningar och vaccinationer • Medicinskt stöd i skolornas elevhälsoteam • Rådgivning till skolledare, skolsköterskor och andra professioner • Stöd i medicinska delar av myndighetens ärenden, t.ex. granskning av utredningar • Delaktighet i utvecklingsprojekt, samverkansinsatser och ledningsarbete I arbetet ingår en del resor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som • är legitimerad läkare med specialistutbildning inom antingen barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomspsykiatri, allmänmedicin eller skolläkare • har erfarenhet av förebyggande hälso- och sjukvårdsarbete • har erfarenhet av samverkan med olika yrkeskategorier • har kunskap om hälso- och sjukvårdslagen • har dokumentationsvana • kan omvandla och förmedla medicinsk kunskap för att göra den begriplig • har kännedom om barnkonventionens artiklar och skolans styrdokument • har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt Meriterande • erfarenhet av arbete med elevhälsa • erfarenhet av arbete som skolläkare • erfarenhet av arbete med barn med funktionsnedsättning • kunskaper i teckenspråk eller intresse av att lära sig • erfarenhet av att arbeta självständigt och kunna planera verksamheten • erfarenhet av att arbeta övergripande med verksamhetsfrågor Personliga egenskaper Vi söker dig som: • Har ett positivt och professionellt förhållningssätt • Är lyhörd och har lätt för att samarbeta samt skapa goda relationer, både med kollegor och i tvärprofessionella team • Har förmåga att arbeta självständigt men också bidra aktivt i gemensamma processer • Är strukturerad, ansvarstagande och har god förmåga att planera, följa upp och driva arbete framåt • Är flexibel och kan anpassa dig till förändrade behov och situationer • Har ett lösningsfokuserat arbetssätt och ser möjligheter även i utmanande situationer Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 27 jobb