Statistiker med inriktning metod

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du flera års praktisk erfarenhet av statistiskt analysarbete inom biostatistik, epidemiologi, folkhälsa eller medicinsk forskning? Trivs du i en rådgivande roll? Vill du arbeta med att utföra avancerade statistiska analyser? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss. Vad ska du jobba med? Som statistiker hos oss tillhör du enheten för Analys där du arbetar tillsammans med cirka 20 kollegor, varav hälften är statistiker. Vid analysenheten finns även hälsoekonomer, modellerare och enkätspecialister. Som senior statistiker kommer du både ha en rådgivande och en operativ roll. Du arbetar myndighetsövergripande med att diskutera och identifiera behov, ge råd om val av studiedesign, lämpliga metoder för olika ämnesområden samt tolkning. Dessutom följer du relevant metodutveckling inom området och handleder kollegor. Vidare ingår i din roll att: • Utföra avancerade statistiska analyser. • Skriva och granska rapporter. • Utföra sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, som arbeta med enhetsadministration och möten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Avslutad högskoleutbildning på magisternivå med inriktning mot statistik/matematisk statistik/biostatistik. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Doktorerat inom statistik, matematisk statistik eller biostatistik eller annat för tjänsten relevant område. • Minst 5 års praktisk erfarenhet av statistiskt analysarbete inom biostatistik, epidemiologi, folkhälsa eller medicinsk forskning, eventuella doktorandstudier räknas inte in. • Mycket god kunskap om olika statistiska metoder inom epidemiologi och/eller folkhälsa. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt analytisk. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Flerårig erfarenhet av handledning eller rådgivning inom biostatistik eller närliggande område. • Erfarenhet av programmering i R. • Erfarenhet av att bidra med statistiskt metodstöd i epidemiologiska studier. Vikt läggs vid: • Erfarenhet av statistiskt arbete i tvärvetenskapliga sammanhang. Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistik, modellering, enkätkonstruktion och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av samt utför statistik- och analysprojekt. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som statistiker hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-29 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01351-2024-2.1.1

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Upphandlare

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du flera års aktuell erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar? Vill du arbeta med upphandlingar inom området för laborativ verksamhet? Då har vi ett jobb som väntar på dig! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan arbeta med att genomföra upphandlingar från behov till färdigt avtal. I rollen ingår genomförandet av upphandlingar inom området för laborativ verksamhet. Det kan bland annat inkludera upphandlingar av förbrukningsmateriel och upphandlingar av medicinteknisk utrustning. Genomförandet inkluderar att självständigt projektleda upphandlingsprocessen och stötta beställare genom hela upphandlingsprocessen. Det kan även bli aktuellt med upphandlingar av konsulter eller andra tjänster kopplade till området, samt granskningar av avtal. Det förekommer även visst arbete med uppföljning av avtal samt därtill kopplade administrativt arbete så som förlängningar, prisjusteringar med mera. I arbetsuppgifterna ingår även att bidra vid vidareutveckling av myndighetens mallar och rutiner inom upphandlingsområdet.  Vem söker vi? Krav för anställningen: • Högskoleutbildning inom relevanta områden alternativt eftergymnasial utbildning inom inköp eller offentlig upphandling/alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Goda kunskaper om gällande regler i lagen om offentlig upphandling (LOU) samt övriga tillämpliga bestämmelser och praxis på området. • Flera års aktuell erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar (inklusive tjänste- och varukontrakt samt ramavtal). Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Flera års erfarenhet av att upphandla utrustning och förbrukningsmaterial inom medicinsk teknik och/eller laborativ verksamhet, vilket även inkluderar tillhörande tjänster såsom service- och supportavtal. • Flera års erfarenhet av strategiskt upphandlingsarbete – exempelvis strategisk och affärsmässig rådgivning i samband med behovsinventering och marknadsanalyser. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, ansvarstagande samt att vara självgående. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. • Erfarenhet av att ha genomfört komplexa varuupphandlingar (behöver ej vara inom labb/Medicin Teknik). Vikt läggs vid: • Erfarenhet av uppföljning av avtal. • Erfarenhet av upphandling av olika typer av kvalificerade konsulttjänster. Vad gör enheten? Denna tjänst är placerad på Enheten för bidrag och upphandling. Förutom att ansvara för myndighetens upphandlingar ansvarar enheten för fördelning av statsbidrag till civilsamhället inom flera olika områden till exempel psykisk hälsa och suicidprevention, hivprevention och tobaksprevention. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Malin Wallin, telefon 010- 205 27 63. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som upphandlare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-29 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01440-2024-2.1.1

7 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Upphandlare

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du flera års aktuell erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar? Vill du arbeta med upphandlingar inom området för laborativ verksamhet? Då har vi ett jobb som väntar på dig! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan arbeta med att genomföra upphandlingar från behov till färdigt avtal. I rollen ingår genomförandet av upphandlingar inom området för laborativ verksamhet. Det kan bland annat inkludera upphandlingar av förbrukningsmateriel och upphandlingar av medicinteknisk utrustning. Genomförandet inkluderar att självständigt projektleda upphandlingsprocessen och stötta beställare genom hela upphandlingsprocessen. Det kan även bli aktuellt med upphandlingar av konsulter eller andra tjänster kopplade till området, samt granskningar av avtal. Det förekommer även visst arbete med uppföljning av avtal samt därtill kopplade administrativt arbete så som förlängningar, prisjusteringar med mera. I arbetsuppgifterna ingår även att bidra vid vidareutveckling av myndighetens mallar och rutiner inom upphandlingsområdet.  Vem söker vi? Krav för anställningen: • Högskoleutbildning inom relevanta områden alternativt eftergymnasial utbildning inom inköp eller offentlig upphandling/alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Goda kunskaper om gällande regler i lagen om offentlig upphandling (LOU) samt övriga tillämpliga bestämmelser och praxis på området. • Flera års aktuell erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar (inklusive tjänste- och varukontrakt samt ramavtal). Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Flera års erfarenhet av att upphandla utrustning och förbrukningsmaterial inom medicinsk teknik och/eller laborativ verksamhet, vilket även inkluderar tillhörande tjänster såsom service- och supportavtal. • Flera års erfarenhet av strategiskt upphandlingsarbete – exempelvis strategisk och affärsmässig rådgivning i samband med behovsinventering och marknadsanalyser. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, ansvarstagande samt att vara självgående. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. • Erfarenhet av att ha genomfört komplexa varuupphandlingar (behöver ej vara inom labb/Medicin Teknik). Vikt läggs vid: • Erfarenhet av uppföljning av avtal. • Erfarenhet av upphandling av olika typer av kvalificerade konsulttjänster. Vad gör enheten? Denna tjänst är placerad på Enheten för bidrag och upphandling. Förutom att ansvara för myndighetens upphandlingar ansvarar enheten för fördelning av statsbidrag till civilsamhället inom flera olika områden till exempel psykisk hälsa och suicidprevention, hivprevention och tobaksprevention. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Malin Wallin, telefon 010- 205 27 63. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som upphandlare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-29 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01440-2024-2.1.1

7 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024