Statistiker

Sök bland 13 lediga jobb som Statistiker och börja ditt nya yrkesliv idag!

Analytiker/ undersökningsledare till SCB

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor! Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss! Om jobbet Är du analytiskt lagd och intresserad av arbetsmarknadsfrågor? Gillar du tanken på att arbeta med att utveckla arbetsmarknads- och utbildningsstatistiken på SCB? Hos oss kommer du tillhöra ett team av 11 engagerade kollegor som arbetar med undersökningar kopplade till arbetsmiljöfrågor samt med att göra prognoser och analyser kring kompetensförsörjning. Vi behöver nu förstärka gruppen med en tjänst där huvudfokus ligger på arbetet med undersökningarna på sektionen. Tillsammans med dina kollegor utvecklar och genomför du olika statistikprojekt. På sektionen tar vi fram centrala delar av Sveriges officiella arbetsmiljöstatistik samt publikationen Trender och Prognoser. Dessutom ansvarar vi för att genomföra och utveckla undersökningen ”Situationen på arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning”. Tillsammans med det team du ingår i ansvarar du för produkternas innehåll och kvalitet. Vi bedriver en betydande del av arbetet i nära samarbete med våra uppdragsgivare, exempelvis Regeringskansliet, Arbetsmiljöverket, Skolverket, Socialstyrelsen och Tillväxtverket. Vill du ... • genomföra och ansvara för statistiska undersökningar i samverkan med team från andra delar av SCB och representanter från våra uppdragsgivare • bearbeta och analysera data från enkäter och register • skriva och kommunicera rapporter och artiklar inom området kompetensförsörjning och arbetsmiljö ... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  Om dig Vi vill att du har: • relevant akademisk examen, exempelvis nationalekonomi, folkhälsovetenskap, utredningssociologi, statsvetenskap • minst 30 HP statistik eller motsvarande • erfarenhet från arbete med undersökningar och statistikframställning • erfarenhet från arbete med SAS eller annan programvara för statistisk analys • vana att hantera och analysera stora datamängder • god förmåga att redovisa resultat på ett pedagogiskt sätt i tal och skrift • erfarenhet från utrednings- och analysarbete inom arbetsmarknads- eller utbildningsområdet  Meriterande är om du även har: • dokumenterad kompetens inom arbetsmiljöområdet och/eller folkhälsoområdet För att det ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha en god analytisk förmåga för att på ett noggrant och strukturerat sätt bearbeta och tolka data, samt för att kunna föreslå och genomföra förändringar i statistiken. Du har också en god samarbetsförmåga eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt. Du är även initiativrik och självgående då det är du själv som styr stor del av ditt arbete. Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.  Mer information  Den här tjänsten finns på sektionen för kompetensförsörjning och arbetsmiljö i Solna, Solna strandväg 86. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån. Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.   Den här tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att vi kommer att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll innan vi fattar beslut om anställning. Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Oskar Nilsson, tel 010- 479 46 17. Fackliga kontaktpersoner Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00. Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00. Sista ansökningsdag: 2024-05-16. Diarienummer: A2024/1803.

26 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Senior Statistician

About the position APNC is an expanding company specializing in providing statistical solutions for life science research. Our clients are primarily medical researchers in academia, and pharmaceutical and medical technology companies. With a diversified client base, we offer stability and ample opportunities for growth. At APNC Sweden, each individual shapes the company as delegated responsibilities and leadership create the most favorable work environment. Our goal is to be as attractive employer as possible, both to attract and retain the very best employees and to contribute to their well-being and satisfaction. We offer benefits such as bonuses, flexible working hours and part-time options, opportunities for remote work, maximum health support, as well as healthcare and pension insurance. Our ambition is to promote continuous learning through various lectures, courses, and other skill development opportunities. Responsibilities We are currently seeking a Senior Statistician to join our growing team, which currently consists of 7 individuals with diverse backgrounds in statistics, biostatistics and programming. Our office is located in Mölndal, within the new, ever-growing life science cluster GoCo Health Innovation City. We are looking for an experienced statistician with a strong passion for medical research and the ability to collaborate and lead a team. Personality is key to meeting our clients and driving the continued development of the company. Responsibilities: • Planning and designing clinical studies • Leading statistical analysis and programming • Reporting and interpretation of results (study reports/publications) • Collaboration with various roles, such as programmers, project managers, medical specialists, and regulatory experts • Team leadership Your profile • University degree in statistics, mathematical statistics, or mathematics • At least 5 years of experience working with statistics in medical research • Solid experience in SAS/R/python • Positive and problem-solving attitude • Excellent communication and collaboration skills • Experience in leading a team About the organisation We are collaborating with QRIOS Life Science & Engineering regarding this recruitment. The selection is ongoing, so be sure to send in your application today!

25 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Datascientist

Nu tar vi nya spännande steg i en förflyttning mot framtidens vård och omsorg. Datascientist är en nyinrättad befattning där du blir en av nycklarna för att nå kommunens mål om en ökad utvecklingstakt och som helhet bli en mer datadriven kommun. Du tillhör vård- och omsorgsförvaltningens kvalitetsenhet där du sitter tillsammans med annan teknisk och strategisk kompetens men dina nätverk och samverkanspartners spänner över hela organisationen likväl som i privata sektorn. ARBETSUPPGIFTER Vi erbjuder en nyckelroll där du stödjer, vägleder, samordnar och coachar våra verksamheter med analyser som ett stöd i vår utveckling och beslutsprocesser framåt. Det är med orden vi måste, vi vill och vi kan förända vår verksamhet för att möta nya förutsättningar vi nu söker dig som vill vara med på vår resa till framtidens vård och omsorg. Här får du vara med forma en ny både operativ och strategisk funktion med stort mandat i ett verksamhetsnära arbete. Som bas i ditt uppdrag finns det idag grunddata för att påbörja ditt arbete. Frågeställningar du ställer dig är förmodligen: Hur tar vi nu nästa steg? Hur gör vi organisationen mer datadriven för att möta framtiden? Hur kan vi bygga på och utveckla datalagret ytterligare för att skapa ännu bättre förutsättningar till analyser? Nu söker vi din kompetens för att: • Identifiera våra verksamhetsutmaningar som kan lösas med dataanalys och definiera vilken data som behöver samlas in för att lösa utmaningar och problem. • Samla in, rena och kategorisera data från olika källor samt skapa datalager, datastrukturer, hypoteser och kvalitetsmått. • Bearbeta data samt konvertera data till ett format som kan användas för analyser. • Genomföra avancerade dataanalyser för att se mönster, trender och insikter i våra verksamheter. • Skapar matematiska modeller. • Skapa prognoser baserat på historiska data för att hjälpa förvaltningen att fatta strategiska beslut. • Presentera, skapa rapporter och på ett pedagogiskt sätt visualiserar resultaten av dataanalyser. Allt med syfte att hjälpa beslutsfattare att förstå och använda resultaten med mål att optimera beslutsfattande och våra verksamhetsstrategier. KVALIFIKATIONER Vi söker nu dig med mod, självständighet och kreativitet. Du trivs i mötet med andra människor och att samarbeta, skapa delaktighet och bygga nätverk är enkelt för dig. Med en förmåga att se detaljer, skapa struktur och att se helheten driver du ditt arbete framåt. Din pedagogiska förmåga gör det enkelt för omgivningen att förstå och översätta ditt arbete till faktiska beslut och strategier. Det är med nyfikenhet du kliver in i en häftig organisation där du både vågar utmana och se möjligheter. I grunden har du en akademisk högskoleutbildning inom data science, datavetenskap, statistik, matematik eller annan relevant utbildning som exempelvis KY-utbildning som datascientist, dataanalys. Du har god erfarenhet av arbete med databas och visualiseringsverktyg och är van att leda i förändringsarbeten. Att använda statistiska metoder och tekniker samt att analysera och tolka data har varit vardag för dig i tidigare arbete. Välkommen till ett jobb där du får möjlighet att bidra till framtidens vård- och omsorg. Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev ÖVRIGT Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer. På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.

19 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Avdelningen för penningpolitik söker Data scientists

Är du en driven och tekniskt kunnig person som gillar samhällsekonomiska frågor och vill bidra till en god utveckling i samhället? Då är det här en tjänst för dig! Avdelningen för penningpolitik söker nu nya medarbetare som tillsammans med kunniga och engagerade kollegor ska ansvara för arbetet med penningpolitiska data och system. VI ERBJUDER DIG Hos oss får du utmanande arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Vår analysmiljö är under stark utveckling, vilket ger dig möjligheten att tillsammans med dina kollegor utveckla arbetssätt och verktyg av betydelse för de penningpolitiska underlagen. Du arbetar nära engagerade och kunniga kollegor och får stor möjlighet till kompetensutveckling. DET HÄR GÖR DU HOS OSS Som data scientist på avdelningen för penningpolitik utvecklar du våra dataflöden för de data och prognoser som används i det penningpolitiska arbetet i nära samarbete med ekonomer och andra dataspecialister. Du bidrar till framtagandet av de penningpolitiska beslutsunderlagen och till den ekonomiska analysen på avdelningen. Tillsammans med andra kollegor med liknande kompetens jobbar du med bankens utveckling inom dataområdet. DITT TEAM Avdelningen för penningpolitik har bland annat ansvar för att bedriva analys på aktuella teman, bereda penningpolitiska beslut, presentera prognoser och analyser för Riksbankens direktion och arbeta med framtagandet av den penningpolitiska rapporten. Avdelningen har också ansvar för Riksbankens statistikarbete. Medarbetare från de olika enheterna på avdelningen driver utvecklingen av analysverktyg och modeller, bedriver utvecklingsarbete för att effektivisera statistikproduktionen, deltar i internationella samarbeten samt anordnar och deltar i diskussioner med andra centralbanker, myndigheter, prognosmakare och institutioner. Du tillhör avdelningen för penningpolitik, med placering på antingen enheten för prognoser och makroanalys eller på statistikenheten. Du kommer att ingå i det tvärfunktionella team på avdelningen som ansvarar för penningpolitiska data, men kommer också att jobba nära andra kollegor på avdelningen och Riksbanken i stort. Ditt team arbetar utifrån agila principer. Den löpande produktionen sker parallellt med kontinuerligt utvecklingsarbete för att effektivisera datahanteringen och för att höja kvaliteten i arbetet med de penningpolitiska underlagen. MER OM DIG I rollen som data scientist/data engineer/ekonom söker vi dig som gillar att samla in, kvalitetssäkra och strukturera data och statistik för olika typer av analyser. Du har en relevant akademisk examen (t.ex. med inriktning mot ekonomi, statistik, matematik, programmering eller liknande) och har minst 2 års erfarenhet av att hantera och analysera data. Du kan bearbeta data programmatiskt med stöd av Python eller liknande språk och har erfarenhet av att använda verktyg för att versionshantera kod såsom GitHub. Erfarenhet av policyarbete eller annan ekonomisk analys är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet eller kunskap inom arbete med data i data lake-miljöer (exempelvis MinIO och LakeFS), verktyg för pakethantering och CI/CD (Azure pipelines, Poetry, Podman eller liknande), samt orkestreringsverktyg (såsom Dagster eller Prefect). Även erfarenhet av att leda utvecklingsarbete inom data- eller statistikområdet är meriterande. Vi utgår ifrån att du har ett stort intresse för samhällsekonomiska frågor och motiveras av att jobba med dessa frågor. Du har god samarbetsförmåga och är bra på att kommunicera och förmedla avancerad analys på ett pedagogiskt sätt. Vi ser gärna att såväl din svenska som engelska är mycket god i tal och i skrift, men beaktar även dig som har en mycket god förståelse av svenska men föredrar att tala och skriva på engelska. Du är analytisk, kvalitetsmedveten och självgående. Du driver och utvecklar dina frågor samtidigt som du är flexibel och trivs med att vara en del av teamet. MER OM TJÄNSTEN Tillträde: Så snart som möjligt, enligt överenskommelse Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas Placering: Huvudkontoret i centrala Stockholm Arbetstid: Förtroendearbetstid Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.  Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.  ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här. ANSÖK  Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 6 maj. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.  Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig! Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

18 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Statistiker kvalitetsregister, Registercentrum Norr, Umeå

Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat. Vi söker nu två stycken statistiker till oss, en för tillsvidareanställning, och en för ett vikariat på 1 år. Varmt välkommen med din ansökan! Staben för forskning, utbildning och innovation (FoUI) leder, initierar och följer upp regionens engagemang i frågor som rör forskning, utbildning, innovation och kunskapsstyrning. Staben består av sju enheter. I stabens uppdrag ingår att driva på och medverka i regionens utveckling så att regionens mål inom stabens ansvarsområden kan nås. Registercentrum Norr tillhör staben för Forskning, utbildning och innovation och är en bred organisation med uppdrag relaterade tillkvalitetsregister, kunskapsstyrning och klinisk forskning. Registercentrum Norr har, som ett av Sveriges sex nationella registercentra, i uppdrag att stödja nationella kvalitetsregister. Målet är att skapa förutsättningar för att kvalitetsregister i ökad utsträckning används integrerat i hälso- och sjukvården samt för forskning och innovation. Registercentrum förvaltar även ett antal lokala kvalitetsregister och databaser. De nationella kvalitetsregistren är ett viktigt nav i arbetet med att utveckla svensk sjukvård och är en del av det nationella systemet för kunskapsstyrning. De används för uppföljning forskning och vårdutveckling. Registren gör det möjligt att följa upp och ta fram statistik för förbättringar av vården inom olika diagnoser och är ett viktigt underlag för den medicinska forskningen. Registercentrum Norr har kompetens inom IT, registerkonstruktion, statistik, klinisk forskning, juridik, och epidemiologi. Vi är en enhet där verksamheten till stor del bygger på ett nära samarbete mellan många yrkeskategorier. Vi stödjer kvalitetsregister bland annat genom att utveckla metoder och presentationsformer för användning av registerdata för planering, uppföljning och utveckling av hälso- och sjukvården och för klinisk forskning. Vår ambition är att ligga i fronten när det gäller nya innovativa metoder och du erbjuds ett roligt, självständigt och omväxlande arbete. Vi har en flexibel arbetsplats där du får möjligheten att aktivt utveckla verksamheten med nya tankar och idéer. Vid Registercentrum Norr arbetar du tillsammans med engagerade kollegor inom olika yrkeskategorier för att kvalitetssäkra vården, bidra till en kunskapsbaserad utveckling och stödja den kliniska forskningen. Vill du vara med och bidra till en bättre och mer jämlik vård? Då mottar vi gärna din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som statistiker hos oss ger du viktig service och möjliggör insatser som bidrar till en förbättrad vård och hälsa. I ditt arbete stöttar du sjukvården med statistiska underlag och analyser för verksamhetsutveckling och uppföljning. Som statistiker är du av våra experter på registrets innehåll och har kunskapen om hur registrets information bäst skall användas. I arbetet ingår bland annat att skapa sammanställningar, analyser och visualisering av registerdata, arbete med automatiserade rapporter och underlag till presentationer. Vi arbetar primärt med R och använder tekniker som quarto, shiny och tidyverse. Du är också delaktig i utveckling och validering av kvalitetsregister. Det arbete som utförs används för att förbättra sjukvården eller bidra till forskning. Du kommer att arbeta agilt och ingå i en grupp av statistiker med bred kompetens, som tillsammans stödjer varandra och arbetar med gemensamma lösningar för att optimera och kvalitetssäkra registerdata. I samarbete med Registercentrums Norrs utvecklingsteam och övriga funktioner bidrar du till att utveckla våra registerlösningar. Du arbetar också nationellt i nära samarbete med registerhållare och intressenter i vården KVALIFIKATIONER Registercentrum söker dig som har en akademisk examen med inriktning statistik eller data science, eller annan utbildning som bedöms likvärdig. samt god erfarenhet av programvaran R. Det är meriterande om du har kunskaper inom r-markdown/quarto, programmering, agila arbetssätt, GIT samt erfarenhet av arbete med kvalitetsregister och hälsodatabaser. Du är en serviceinriktad, initiativtagande och strukturerad person som är villig att lära och utvecklas och vill bidra till kvalitetsutvecklingen inom hälso- och sjukvården. Ditt arbetssätt är inkluderande och stödjande och du kan kommunicera pedagogiskt i olika tvärprofessionella grupper. Du kan arbeta både självständigt och i nära samarbete med kollegor. För arbetet krävs mycket goda kunskaper i svenska språket. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. I urvalsprocessen kommer arbetsprover att tillämpas och provanställning kan bli aktuellt.

18 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Praktikant sökes för utredningsarbete och analys

Är du i slutfasen av dina universitets- eller högskolestudier med inriktning mot samhällsvetenskap, och letar efter en praktikplats som ger dig möjlighet att praktiskt tillämpa dina kunskaper? Då kan detta vara en perfekt möjlighet för dig! Vi söker en engagerad praktikant som kommer arbeta med att genomföra utredningar genom att intervjua tidigare klienter. Du kommer få möjlighet att vara delaktig i utformningen av intervjuer, genomföra dem och sedan sammanställa och analysera resultaten. KvalifikationerPågående studier vid universitet/högskola med samhällsvetenskaplig inriktning, gärna inom statsvetenskap eller liknande. Du bör ha god kommunikativ förmåga både i tal och skrift samt vara strukturerad och självgående. Om praktikenStarttiden och längden på praktiken är flexibel och kan anpassas efter dina studiebehov och önskemål. Praktiken kommer att utgå från Skyddsvärnets kansli på Södermalm. Vi ser fram emot din ansökan och möjligheten att välkomna dig till vårt team för en lärorik och givande praktikperiod!

16 april 2024
Sista ansökan:
3 oktober 2024
Statistiker inriktning BI-utveckling

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Statistiksektionen ingår i Myndighetsledningens kansli, enheten för omvärld och analys. Sektionen består av 15 medarbetare och det huvudsakliga uppdraget består av att driva och utveckla myndighetens samlade statistikarbete. Det ingår också att ansvara för att utveckla och säkerställa förutsättningar för uppföljning av verksamheten. I detta ingår arbete med olika typer av analyser som tex prognoser i syfte att bidra till en transparent och kunskapsdrivande kriminalvård. Sektionen bistår även externa intressenter med leveranser av statistik och analyser. Därtill deltar sektionen i olika utvecklingsprojekt tex framtagande av en samlad BI-lösning för myndigheten. ARBETSUPPGIFTER Generellt innebär arbetet på statistiksektionen att upprätthålla och utveckla myndighetens statistikverksamhet. I nära samarbete med verksamhetsexperter och utvecklare på IT kommer du arbeta med utveckling av Kriminalvårdens BI-lösningar. Arbetet innebär blanda annat att ta fram och kvalitetssäkra uppföljningsunderlag. I arbetet ingår också att bidra i sektionens uppdrag med att svara på frågor från interna och externa aktörer samt ansvara för löpande statistikleveranser. En viktig del i arbetet är att bedöma och hanterar de konsekvenser som förändringar i Kriminalvårdens uppdrag, regelverk och praxis kan ha på Kriminalvårdens statistik- och analysarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som arbetar bra med andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt är noggrann och väl medveten om kvalitetsstandard. I arbetet tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Högskoleexamen inom statistik eller annan motsvarande utbildning som Kriminalvården bedömer relevant • Flerårig erfarenhet av att utveckla uppföljning/statistik • Erfarenhet av utredningsarbete • Erfarenhet av samarbete med andra yrkesgrupper • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Goda kunskaper i något statistikverktyg • Kunskap i programmering Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av verksamhetsnära förvaltning av statistiksystem/BI-lösning • Erfarenhet av att arbeta med behovsinsamling och kravställning • Erfarenhet av att arbeta tillsamman med IT • Erfarenhet av statistiskt arbete inom offentlig verksamhet • Erfarenhet av att driva utvecklingsfrågor • God kunskap i SAS-programmering ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Statistiker/kvantitativ analytiker

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. Beskrivning Myndigheten söker nu en statistiker/kvantitativ analytiker till avdelningen för utredning. Har du erfarenhet av kvantitativt analysarbete och vill vara med och påverka samhällsdebatten och politiska beslut? Söker du dessutom ett roligt, varierande och utvecklande arbete där du tillsammans med kollegor får vara med och ta fram ny kunskap? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! På avdelningen för utredning är vi 10 medarbetare som tar fram och kommunicerar utredningar och rapporter. I våra analyser använder vi enkät- och registerdata. Vi är också ett internt analysstöd, representerar MUCF i olika nätverk och driver utvecklingsarbete. Arbetsuppgifter Vi söker en statistiker/kvantitativ analytiker till avdelningen för utredning. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att arbeta med - att genomföra analyser av enkät- och registerdata - att presentera och sprida statistik via vår hemsida och statistikportal - att planera och utforma enkätundersökningar - att i samarbete med kollegor utveckla myndighetens statistik och kvantitativa metoder samt ge stöd i dataanalysfrågor till olika delar av verksamheten. Avdelningen för utredning tar fram årligen återkommande rapporter inom MUCF:s politikområden och genomför särskilda utredningsgruppsdrag. Uppdragen genomförs i samverkan med övriga avdelningar på MUCF, andra myndigheter, forskare och det civila samhället. Kvalifikationer För att passa för tjänsten ska du - ha examen från universitet/högskola med statistik och/eller kvantitativ metod som en del av din examen - vara kunnig i SAS, STATA eller motsvarande analysverktyg - ha arbetat med tillämpad statistik och kvantitativ metod - ha arbetat med kvalificerade analyser på ett stort statistiskt material, så som exempelvis större enkätundersökningar och registerdata - god förmåga att redogöra för analyser och slutsatser i tal och i skrift på svenska. Det är meriterande om du har - erfarenhet av att planera och genomföra större enkätstudier - erfarenhet av att arbeta med visualisering av data - flerårig erfarenhet av att ha arbetat med kvalificerad kvantitativ analys inom offentlig verksamhet. Samarbetsförmåga, noggrannhet och vana vid självständigt arbete är betydelsefulla egenskaper för tjänsten. Att vara flexibel och kunna arbeta långsiktigt samtidigt som du hanterar kortare uppdrag kommer att värderas högt. Du kan följa utredningsdirektiv samt genomföra och slutföra arbetet i tid. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet och din förväntade förmåga att utföra arbetsuppgifterna väl. Villkor Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med sex månaders provanställning.  Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Statistiker vid Avdelningen för försäkringsmedicin

Vill du bidra till en bättre hälsa för alla? Vid Avdelningen för försäkringsmedicin bedrivs tvärvetenskaplig forskning och undervisning om olika aspekter av sjukfrånvaro, hälsa, arbete och livssituation. Vi är cirka 70 personer och driver cirka 25 olika forskningsprojekt. På avdelningen får du en unik möjlighet att arbeta tillsammans med toppforskare inom det försäkringsmedicinska området. Vi erbjuder en engagerad och internationell miljö där du får en möjlighet att bidra till högkvalitativ forskning. Du kommer att ha exceptionella möjligheter att arbeta med stora register- och enkätdatabaser och goda möjlighet att utvecklas som statistiker. Din roll Vi söker en statistiker, där arbetet innebär statistiska analyser av datamaterial, hantering av stora databaser samt programmering i nära samarbete med projektledare, projektdeltagare och andra statistiker. Vid avdelningen arbetar för närvarande fem statistiker och cirka tio epidemiologer och du kommer bli en del av statistikergruppen vid avdelningen. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid (100%).  Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom statistik eller motsvarande. God erfarenhet av statistiska analyser, erfarenhet av arbete med stora databaser/rikstäckande svenska register/registerdata/enkätdata samt av analyser t.ex. i SAS, STATA, R eller SPSS är meriterande. Goda kunskaper i svenska är ett krav, liksom hög grad av noggrannhet. Goda kunskaper i engelska är meriterande. Arbetet innebär nära samarbete med andra vid avdelningen, varför god samarbetsförmåga är av stor vikt. Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet. Vad erbjuder vi? En kreativ, internationell och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet en statlig myndighet. Det gör att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal. Medarbetare på KI erbjuds också möjlighet till ett flexibelt arbetssätt. Det innebär att om den verksamhet du jobbar i tillåter, så kan du arbeta en del av din arbetstid på distans. Du får även träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar där utbildad personal finns på plats.   Placering: Solna https://ki.se/cns  https://ki.se/cns/forsakringsmedicin  Ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast den 12 maj 2024.  Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi. I denna rekrytering söker du med ditt CV utan personligt brev. I ansökningsformuläret kommer du istället att få svara på några frågor om varför du söker jobbet.  Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning. Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss!

12 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Statistiker med inriktning metod

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du flera års praktisk erfarenhet av statistiskt analysarbete inom biostatistik, epidemiologi, folkhälsa eller medicinsk forskning? Trivs du i en rådgivande roll? Vill du arbeta med att utföra avancerade statistiska analyser? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss. Vad ska du jobba med? Som statistiker hos oss tillhör du enheten för Analys där du arbetar tillsammans med cirka 20 kollegor, varav hälften är statistiker. Vid analysenheten finns även hälsoekonomer, modellerare och enkätspecialister. Som senior statistiker kommer du både ha en rådgivande och en operativ roll. Du arbetar myndighetsövergripande med att diskutera och identifiera behov, ge råd om val av studiedesign, lämpliga metoder för olika ämnesområden samt tolkning. Dessutom följer du relevant metodutveckling inom området och handleder kollegor. Vidare ingår i din roll att: • Utföra avancerade statistiska analyser. • Skriva och granska rapporter. • Utföra sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, som arbeta med enhetsadministration och möten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Avslutad högskoleutbildning på magisternivå med inriktning mot statistik/matematisk statistik/biostatistik. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Doktorerat inom statistik, matematisk statistik eller biostatistik eller annat för tjänsten relevant område. • Minst 5 års praktisk erfarenhet av statistiskt analysarbete inom biostatistik, epidemiologi, folkhälsa eller medicinsk forskning, eventuella doktorandstudier räknas inte in. • Mycket god kunskap om olika statistiska metoder inom epidemiologi och/eller folkhälsa. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt analytisk. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Flerårig erfarenhet av handledning eller rådgivning inom biostatistik eller närliggande område. • Erfarenhet av programmering i R. • Erfarenhet av att bidra med statistiskt metodstöd i epidemiologiska studier. Vikt läggs vid: • Erfarenhet av statistiskt arbete i tvärvetenskapliga sammanhang. Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistik, modellering, enkätkonstruktion och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av samt utför statistik- och analysprojekt. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som statistiker hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-29 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01351-2024-2.1.1

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024