Planchef | Samhällsbyggnadsförvaltningen

Om Mölndals Stad I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Mölndals stad har ett strategiskt och fördelaktigt läge nära Göteborg, i Västra Götalands-regionen. Mölndal befinner sig i ett expansivt skede med en befolkning på 70 000 invånare, stora infrastrukturella satsningar och ett växande näringsliv såsom GoCo, Innerstaden och Forsåker. Mölndal stad har de senaste åren vunnit priser för bland annat Årets tillväxtkommun 2023, Årets hållbarhetskommun 2023, Årets tillväxtkommun 2022, Årets superkommun 2021 och Årets kulturkommun 2022.Nu söker vi en Planchef. Vill du vara med och utforma morgondagens Mölndal samt bli en viktig- och central del i vår nytillsatta Samhällsbyggnadsförvaltning. ARBETSUPPGIFTER Planenheten är, som efter en omorganisation som trädde i kraft vid årsskiftet 2023/24, en del av stadsutvecklingsavdelningen där enheterna mark- och exploatering, trafik och projekt/infrastruktur samlats. Som Planchef förväntas du att med ett tillitsbaserat förhållningssätt leda och utveckla enheten tillsammans med dina medarbetare. Enheten ansvarar för att ta fram detaljplaner, arbeta med analyser och arbeten i tidiga skeden så som planbesked och strukturskisser i kommunen. Du kommer ha ett helhetsansvar för verksamheten, arbetsmiljön och ekonomin Som chef kommer du ansvara för att bygga en hållbar organisation genom att utveckla processer, se möjligheter till digitalisering och nya arbetssätt. Du är en drivande kraft för utvecklingen av förvaltningen och stadens samhällsbyggnadsprocesser. Det pågår arbete med att studera och utforma framtida processer och samarbeten i den nyskapade organisationen, du som planchef kommer vara en viktig del i detta arbete. På planenheten arbetar idag 12 planarkitekter, en plankoordinator, en 3D-visualiserare samt en planhandläggare. Mölndals stad är en av Sveriges mest expansiva kommuner och vi medverkar just nu i flera större samhällsutvecklingsprojekt så som Järnvägen mellan Göteborg och Borås, Forsåker, GoCo Health Innovation City, stadsdelen Pedagogen park och Mölndals innerstad. Tillsammans är målet att skapa en hållbar och levande stad för invånarna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom arkitektur, fysisk planering, samhällsbyggnad eller motsvarande. Du har djupgående erfarenhet av att arbeta med fysisk planering och stadsutveckling samt har förståelse för arkitektoniska principer och estetiska kvaliteter som påverkar utformningen av städer och samhällen. Du har erfarenhet och förståelse för de politiska processerna och har med fördel arbetat inom en politiskt styrd organisation. Vidare ser vi att du är en strategisk ledare med ett genuint intresse för samhällsplanering och har ett målorienterat förhållningssätt. Du har förmågan att inspirera och guida teamet mot gemensamma mål, samt att skapa en positiv arbetsmiljö där medarbetarna trivs och utvecklas. För att vara framgångsrik i rollen bör du vara en god relationsbyggare som bidrar till en positiv anda inom avdelningen och förvaltningen. Du är tydlig i din kommunikation och är bra på att skapa engagemang. Du har god kunskap om plan- och bygglagen, miljöbalken och annan lagstiftning som styr kommunal planering. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen som planchef hos oss är det viktigt med samarbete och framdrift. Du har alltid hela organisationens bästa i fokus. ÖVRIGT Sök tjänsten idag! I den här rekryteringen samarbetar Mölndals Stad med Jefferson Wells. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anna Edemyr, 0727 - 30 52 46, [email protected] Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående, dock senast 5 maj Vi ser fram emot att höra från dig! Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

25 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef daglig verksamhet

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med att leda och utveckla daglig verksamhet i Mölndals stad! Du kommer att vara del av en driven och engagerad ledningsgrupp som arbetar för att göra skillnad! Utöver daglig verksamhet ansvarar området även för personlig assistans och korttidsverksamheter för barn- och unga. I ledningsgruppen ingår 10 enhetschefer och en metodutvecklare. Vägledande principer för vårt ledningsarbete är att vi ser till "helheten" och att vi är en "lärande organisation". Som enhetschef svarar du för ledning och utveckling av enheten och har personal- och budgetansvar samt ingår i ledningsgruppen på verksamhetsnivå. Du ska aktivt bidra till områdets utvecklingsarbete och samverka med såväl interna som externa aktörer. I Mölndal skapar vi förutsättningar för samverkan mellan stadens chefer genom ett staden övergripande chefsnätverk. En vägledande styrprincip inom staden är att arbeta tillitsbaserat. Ett tillitsbaserat arbetssätt fokuserar på kärnverksamheten och att beslut fattas så nära brukaren som möjligt. Vi ska minska detaljstyrningen och kontrollen och ge medarbetarna ökat handlingsutrymme. Inom daglig verksamhet pågår ett aktivt utvecklingsarbete. Vi har identifierat fyra utvecklingsområden; verksamhetsinriktningar, brukardelaktighet, personalens kompetens, och lokaler. För att lyckas krävs att vi tänker nytt och tillsammans med både brukare och medarbetare! Medarbetarnas kompetens är ett prioriterat område för att vi ska lyckas i vårt uppdrag. För att lyckas i de utmaningar som vi står inför avseende bemanning och kompetensförsörjning ser vi vikten av att arbeta med gemensamma lösningar inom hela funktionsstöd. Som stöd i det arbetet har vi bildat strategigrupper med enhetschefsrepresentanter och verksamhetschefer från samtliga verksamhetsområden samt relevanta stödresurser. KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten: • Avslutad högskolexamen i första hand med pedagogisk eller social inriktning som arbetsgivaren finner lämplig. • Tidigare arbetslivserfarenhet som chef med ansvar för verksamhet, arbetsmiljö och ekonomi. • Erfarenhet av att leda personal som möter brukare med omfattande stödbehov. Meriterande faktorer: • Tidigare erfarenhet från daglig verksamhet. • Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. Som person motiveras du av tydligt definierade mål och har förmågan att omvandla dessa till en konkret handling samt att du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Du är driven och tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Det är av stor vikt att du har en helhetssyn och kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Sist men inte minst är det viktigt att du har förmågan att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt och du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

25 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Campus Mölndal söker två lärare inom vård och omsorg

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Campus Mölndal strävar efter att erbjuda en stimulerande och inkluderande lärandemiljö där varje individ ges möjlighet att utveckla sin fulla potential. Vi är dedikerade till att främja lärande och innovation genom att integrera modern teknik, samarbete och praktisk tillämpning i våra utbildningsprogram. Som en del av Mölndals stad har vi en stark koppling till samhällets behov och strävar efter att vara en ledande institution inom vuxenutbildning och kompetensutveckling. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu två lärare till våra yrkesvuxutbildningar inom vård och omsorg. Den första tjänsten är i huvudsak till våra kombinationsutbildningar där du som yrkeslärare inom omvårdnad kommer att arbeta tätt tillsammans med en lärare i svenska. Du kommer förutom undervisning att tillsammans med lärarlaget ansvara för att planera och samordna dina kurser i de olika grupperna. Den andra tjänsten är framförallt med fokus på omsorgskurserna. Du kommer också få arbeta med undervisning på våra olika uppdragsutbildningar. I tjänsten ingår undervisning, arbetslagsarbete samt utveckling av arbetsformer inom vård och omsorgsutbildningen med språkstöd, validering samt uppdragsutbildning inom vård och omsorg. I uppdraget ingår även kursansvar, APL-besök, samt övriga vanligt förekommande arbetsuppgifter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är lärare med inriktning mot omvårdnad, omsorg eller funktionshinder. Du ska vara väl förtrogen med yrket och dess arbetsuppgifter inom din specialitet. Vi ser att du har: • lärarbehörighet • akademisk utbildning inom yrkesområdet. • god pedagogisk och didaktisk förmåga. • god förmåga att organisera och dokumentera. • god IT-vana och erfarenhet av digitala hjälpmedel. • yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdet. Som person har du en pedagogisk fallenhet och förmåga att motivera och inspirera människor du möter. Du brinner för att arbeta nära de studerande i deras utveckling och har ett inkluderande arbetssätt. Ett projekt- och problemorienterat arbetssätt är ett naturligt sätt för dig att arbeta. Erfarenhet av utbildning för vuxna och mångkulturellt arbete är meriterande, liksom erfarenhet av psykiatri. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, samarbetsförmåga, kreativitet och flexibilitet. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Detta berör alla anställda som arbetar eller befinner sig i lokaler med elever under 18 år. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Skolsköterska 100%

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! På Sinntorpsskolan är vi 250 elever och 32 medarbetare. Vi arbetar i arbetslag F-3 med tillhörande fritidshem. På Hällesåkerskolan är vi 53 elever och 8 personal med tillhörande fritidshem. Vi arbetar med att varje dag se och möta barnen där de är, med deras lust och nyfikenhet att utforska sin omvärld. Vi erbjuder eleverna en trygg miljö, varierad och strukturerad undervisning i en digital värld. Du arbetar som skolsköterska på Sinntorpsskolan F-3 och Hällesåkerskolan 80% samt att du är PMO ansvarig 20% ARBETSUPPGIFTER Som skolsköterska arbetar du förebyggande och hälsofrämjande utifrån de styrdokument som finns i hälso- och sjukvårdslagen, skollagen, vägledning för elevhälsan samt det metodstöd som finns i Mölndal för elevhälsans medicinska insats. I basprogrammet ingår bland annat erbjudande om hälsobesök, hälsokontroller, vaccinationer samt att tillsammans med elevhälsan, vara en del kring frågor som rör elevernas arbetsmiljö, skolans värdegrund och livsstilsrelaterad ohälsa. Du har öppen mottagning och mottagning regelbundet tillsammans med skolläkaren. Som skolsköterska har du möjlighet att göra skillnad på individ-, grupp- och organisationsnivå. Din närmsta chef är rektor. I din roll som skolsköterska samverkar du nära med elevhälsans personal, skolans personal och ledning för att, utifrån din omvårdnadskompetens, skapa bästa möjliga förutsättningar för elevens hälsa, utveckling och lärande. Som skolsköterska samarbetar du även med lärare, vårdnadshavare och myndigheter utanför skolan. I Mölndal ingår du som skolsköterska i ett professionsnätverk med stadens skolsköterskor som träffas en gång i månaden tillsammans med MLA för att utveckla och patientsäkra arbetet. Skolsköterskorna träffas även i mindre nätverksgrupper och i handledningsgrupper för kollegialt lärande och utveckling. Vi erbjuder dig ett självständigt och stimulerande arbete med mycket eget ansvar och samarbete med kompetenta kollegor! I uppdraget som PMO administratör i Mölndal blir du expert på användning av systemet för EMI och är support för system och handhavandefrågor inom förvaltningen. Det är meriterande om du har erfarenhet av PMO och gärna av PMO i rollen som administratör eller verksamhetsstöd. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med specialistutbildning till distriktssköterska, barnsjuksköterska eller skolsköterska. Har du tidigare arbetat som skolsköterska eller har erfarenhet av hälsofrämjande arbete med barn och unga ser vi det som meriterande. Som skolsköterska kan de dagliga inplanerade arbetsuppgifterna hastigt förändras vilket gör att du behöver ha en bra förmåga att snabbt kunna prioritera samtidigt som du behåller ett professionellt och bra bemötande. Du är lugn, trygg och tar stort ansvar vilket skapar förtroende och gott samarbete. Då du också kommer att driva hälsofrämjande frågor behöver du vara bra på att kommunicera och inspirera andra. Som person har du ett genuint intresse av att skapa relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Genom att du trivs i mötet med andra har du förmåga att hitta möjligheter till relevanta samarbeten. Du ser eleven ur ett helhetsperspektiv, är lösningsfokuserad och kan leda dig, i ditt uppdrag. Du behöver kunna arbeta självständigt men också kunna samarbeta i team. Urval och intervjuer kommer att påbörjas innan sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan redan idag! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Detta berör alla anställda som arbetar eller befinner sig i lokaler med elever under 18 år. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Lärare till anpassad grundskola ämnesområden

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Solängsskolan är en anpassad grundskola för elever i årskurs 7-9. För närvarande har 33 elever sin skolgång vid Solängsskolan och vi söker nu efter en lärare med erfarenhet av att undervisa elever, enligt kursplanen för anpassad grundskola ämnesområde. Om du är intresserad av att vara en del av vår skolas utveckling och bidra till en kreativ och inspirerande lärmiljö för alla våra elever, ser vi gärna att du blir en del av vårt team. ARBETSUPPGIFTER Som lärare på Solängsskolan har du fantastiska möjligheter att tillsammans med ditt kollegium delta i planering och bedriva skolutveckling. Vi värdesätter samarbete, glädje och professionalism som grundpelare i vårt dagliga arbete, och vi ser fram emot att du bidrar med din kompetens och engagemang. I din roll arbetar du nära eleverna och ger dem stöd både i deras pedagogiska och sociala utveckling. Tillsammans strävar vi efter att skapa en positiv lärmiljö där god kommunikation är central. Vi använder oss dagligen av verktyg såsom Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), inklusive tecken som stöd, för att främja kommunikationen hos våra elever och underlätta deras positiva utveckling, både kunskapsmässigt och socialt. Som en del av Solängsskolan så har du tillgång till vårt elevhälsoteam som kan erbjuda stöd och handledning utav specialpedagog, logoped och skolpsykolog, för att säkerställa våra elevers välbefinnande och framgång. KVALIFIKATIONER Lärarlärarexamen Meriterande är speciallärarutbildning inriktning utvecklingsstörning Erfarenhet av arbete med barn med funktionshinder och NPF Kunskap och vana att arbeta med kompletterande kommunikation (AKK) Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra, verkar du för ett respektfullt och utvecklande arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv, samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Detta berör alla anställda som arbetar eller befinner sig i lokaler med elever under 18 år. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Lärare i bild och textilslöjd till Kvarnbyskolan

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Välkommen till en populär skola i historisk miljö! Sedan drygt 100 år tillbaka ger Kvarnbyskolan utbildning i en miljö som andas engagemang, trygghet och kunskapsglädje. På Kvarnbyskolan går cirka 500 elever i årskurs 7-9. Under flera år har Kvarnbyskolan haft mycket goda studieresultat som visar sig i höga meritpoäng. Vi tror att detta bland annat beror på kunniga och engagerade lärare. Kvarnbyskolans elever är väl förberedda för gymnasiet, har respekt för andra och ser värdet av olikhet. Nära samarbete mellan elever, personal och omvärld ger en aktuell och efterfrågad utbildning där varje elevs utveckling står i centrum. Skolan har elevhälsoteam med skolsköterska, skolpsykolog, skolläkare, kurator och specialpedagoger. Skolans trygghetsteam arbetar aktivt med att motverka kränkande behandling. Eleverna har på rasterna tillgång till elevcafé och uppehållsrum. Skolan har en egen studie- och yrkesvägledare som hjälper våra elever med att utarbeta planer för framtiden. Vi har även ett prisbelönt bibliotek bemannat med en fackutbildad bibliotekarie. Vi arbetar i arbetslag och ämneslag där du kommer att ingå. I samarbete med övrig personal kommer du även att arbeta för en trygg och stimulerande arbetsmiljö för våra elever. Skolan använder digitala verktyg i all skolvardag sedan flera år. Varje elev har en egen egen chromebook med touchskärm. Projektor och trådlöst nät är självklara delar i ett modernt klassrum. Vi arbetar med Unikum och Google Classroom. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en lärare som skall undervisa i bild 20% och textilslöjd 80%. Tjänsten är ett vikariat på 100 % under läsåret 2024-2025 och innehåller undervisning samt mentorskap för en grupp elever. KVALIFIKATIONER Legitimerad lärare som har behörighet i bild och slöjd. Du är en tydlig ledare som har struktur och goda pedagogiska färdigheter i undervisningen. Du har förmåga att skapa goda relationer och har ett positivt förhållningssätt med ett stort engagemang för elevers lärande. Som lärare anpassar du undervisningen utifrån varje elevs unika förutsättningar och ser skolutveckling som en naturlig del av läraruppdraget. Du kan genom att tydliggöra målen och kunskapskraven för eleverna motivera dem så att de når goda resultat i skolarbetet. Du har lätt att hitta samarbetsformer och ser arbetslaget som en tillgång. Vi ser gärna att du har en god IT-kompetens och en förmåga att använda olika kompensatoriska hjälpmedel för att tillgängliggöra undervisningen. Det kollegiala lärandet är centralt i utvecklingsarbetet, vi lär av och med varandra för att utveckla och bibehålla en god lär- och arbetsmiljö för elever och medarbetare på vår skola. I ditt uppdrag kommer du att ha ett mycket nära samarbete med skolans slöjd- och bildlärare. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Detta berör alla anställda som arbetar eller befinner sig i lokaler med elever under 18 år. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

23 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Aktiveringspedagog Katrinebergs anpassade grundskola

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Katrinebergs anpassade grundskola är en 1-6 skola och vi tar emot elever från hela Mölndals stad och vid behov också från grannkommunerna. Vi söker nu en aktiveringspedagog som vill vara med och utveckla vår skola och bidra till en kreativ lärmiljö för alla våra fantastiska elever. Om du känner att du är den personen vill vi gärna att du blir vår nya kollega. ARBETSUPPGIFTER I rollen som aktiveringspedagog är du en viktig del av vårt samarbetsinriktade arbete, där du har möjlighet att vara med och planera och genomföra aktiviteter som präglas av glädje och professionalism. Genom att arbeta nära eleverna och ge dem stöd under deras skoldag bidrar du till en positiv lärmiljö, där kommunikationen är central. Vi använder oss dagligen av olika verktyg för att främja kommunikationen, såsom alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och tecken som stöd. De verktygen är avgörande för att stötta elevernas kommunikation och främja deras kunskaps- och sociala utveckling. Du har även tillgång till vårt elevhälsoteam, där du kan få stöd och handledning från specialpedagog, logoped och psykolog. Deras expertis och stöd är värdefullt i ditt arbete med att stötta elever med olika behov. Din roll innebär att vara en flexibel och engagerad medarbetare som aktivt arbetar för att skapa en trygg och inkluderande miljö, där varje elev ges möjlighet att växa och trivas. KVALIFIKATIONER Eftergymnasial utbildning som aktiveringspedagog Erfarenhet av arbete med barn med funktionshinder och NPF Kunskap av kompletterande kommunikation (AKK) Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra, verkar du för ett respektfullt och utvecklande arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du får energi av att bidra till andras lärande ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Detta berör alla anställda som arbetar eller befinner sig i lokaler med elever under 18 år. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Barn och Unga söker 1:e socialsekreterare till ett av våra utredningsteam

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Social- och arbetsmarknadsförvaltningen finns till för Mölndalsborna där vi ger stöd och insatser för att nå ett självständigt liv och trygghet. Du kommer till en modern, nyfiken och utvecklingsinriktad förvaltning med cirka 240 anställda. Vi går mot ett processorienterat arbetssätt där brukaren står i fokus. Denna tjänst tillhör enheten för barn och unga. Vi som arbetar på enheten består av ett mottagningsteam, tre utredningsteam och ett säkerhetsteam. På enheten finns två enhetschefer, fyra 1:e socialsekreterare, en metodhandledare och cirka 35 socialsekreterare. Varje utredningsteam består idag av 6-7 socialsekreterare. Vi har olika kompetens och bakgrund, det gemensamma är att vi är engagerade och har ett starkt barnperspektiv. Vi jobbar nära varandra, är prestigelösa, har roligt på jobbet och ger varandra ett stort kollegialt stöd. ARBETSUPPGIFTER Vi behöver en ny kollega! Vill du dela med dig av din kompetens och arbetsglädje till oss? Vi söker nu en ny kollega som delar vår syn på socialt arbete med barn och unga och deras familjer. Vi drivs av tanken på att vi med ett fint förhållningssätt och med barnets bästa i fokus kan göra skillnad och nå förändring. Vi leder det dagliga arbetet utifrån signs of safety och vill gärna att du delar det synsättet. Vi arbetar i en utvecklingsinriktad förvaltning där nya idéer testas och prövas och för att trivas här behöver du vara modig, nyfiken och ganska snabb i tanken. Hos oss skulle du bli 1:e socialsekreterare i ett av våra utredningsteam, ett team med erfarna och modiga socialsekreterare. Våra 1:ar arbetar tätt tillsammans och stöttar och hjälper varandra, framför allt när arbetet kan kännas svårt och motigt. Vi har också ett nära samarbete med våra chefer och utvecklingsledare allt för att forma en modern och fungerande socialtjänst. Ta nu chansen och sök tjänsten och bli en i vårt lag! KVALIFIKATIONER För tjänsten krävs en socionomexamen och erfarenhet av psykosocialt arbete med barn, gärna med någon form av vidareutbildning inom relevant område. Du behöver ha goda kunskaper och erfarenhet av utredningsarbete, kunskaper i arbetsmodellen signs of safety samt dokumentationssystemet Treserva. Om du saknar kunskap om signs of safety behöver du vara villig att skaffa dig nödvändig kunskap och gå erbjuden utbildning. Du ska vara bekväm i myndighetsutövning inom barnavården och det är meriterande om du har arbetsledarerfarenhet. Vi ser att du har ett stort engagemang, är kreativ och lösningsfokuserad. Vidare är du bra på att lyssna, kommunicera och stödja. Som person är du noggrann, strukturerad och pedagogisk, samt har en god samarbetsförmåga. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Stödassistent till Boendestödet

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård. Boendestödet ger stöd till ungefär 300 brukare. Boendestödet består av två chefer med varsin arbetsgrupp som bedriver liknande verksamheter och som har varsin planerare. Arbetsgruppen är delad i två mindre grupper med en stödpedagog i varje arbetsgrupp. ARBETSUPPGIFTER I din roll som stödassistent kommer du att arbeta för att brukare ska uppnå ett självständigt liv. Du kommer att stödja brukarna genom olika insatser såsom att bryta social isolering, närma sig arbetsmarknaden eller påbörja studier. Dessutom kommer du att hjälpa dem att strukturera upp sin vardag, hantera hushållssysslor samt kommunicera med myndigheter och andra instanser, samtidigt som du samarbetar och samverkar med andra aktörer. En viktig del av arbetet är att dokumentera och föra journalanteckningar för att säkerställa och kvalitetssäkra stödet till brukarna. I arbetet ingår det att arbeta självständigt och ensam med brukarna, antingen i deras hem eller i offentliga miljöer där det finns behov av stöd. Arbetet kan innebära arbete i hem där det finns husdjur eller pälsdjur. Arbetstiden omfattar en arbetsvecka på 37 timmar och inkluderar arbete på morgon, dag-, kvälls- och helgtid. KVALIFIKATIONER Vi ser att du som söker tjänsten har följande: • Utbildad stödassistent, mentalskötare, undersköterska, fritidsledare eller inom barn och fritid. • Mycket goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Meriterande för tjänsten: • Erfarenhet av arbete med personer med psykiska funktionsnedsättningar såsom ångestproblematik, depression, bipolär sjukdom, psykossjukdom. Även neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, autismspektrumstörning, ADHD, intellektuella funktionsnedsättningar, självskadebeteende. • God erfarenhet av social dokumentation, såsom genomförandeplaner och journalanteckningar. • Bred digital kompetens samt vana att använda dator, mobiltelefon, appar och även hos brukarna. • Kunskap av tydliggörande pedagogik, alternativ kommunikation, utbildning i ESL (Ett självständigt liv) MI (Motiverande samtal), samt Basnivå i samverkan/Vård - och stödsamordning. • B-körkort Som person visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Vi ser gärna att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Vi ser även att du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. I den här rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval och du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Lärare fritidshem, Toltorpsskolan F-5, 1-2 tjänster

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Toltorpsskolan är en F-5 skola med ca 280 elever varav ca 230 i fritidsverksamhet. Skolan ligger i det natursköna Toltorpsdalen med skogen in på knuten, som inbjuder till många möjligheter inom utbildningsuppdraget. Skolan är organiserad i arbetslag med en blandning av lärare och fritidspedagoger som tillsammans delar dagen. Totalt arbetar 38 pedagoger på skolan. För oss på Toltorpsskolan är helheten och det gemensamma arbetet runt våra elever en viktig utgångspunkt, i vilket vi utgår från våra styrdokument och skolans egna värdeord ansvar, delaktighet, respekt, trygghet och gemenskap. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi dig som vill arbeta som lärare i fritidshem på Toltorpsskolans fritidshem, gärna med inriktning musik eller idrott och hälsa, och med skolsamverkan under skoltiden. Du tillhör ett arbetslag och du kommer att arbeta med elever i olika årskurser, både under skoldagen och fritidstiden. På fritidshemmet arbetar du tillsammans med ytterligare pedagoger. I denna tjänst har vi som målsättning att du tillsammans med kollegor ska planera och genomföra undervisningen i fritidshemmet på ett sådant sätt att den stimulerar elevernas utveckling och lärande samt erbjuder eleverna en meningsfull fritid. En viktig del i undervisningen i fritidshemmet är de estetiska uttrycken; att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande samt med utforskande och praktiska arbetssätt. En annan viktig del av undervisningen är rörelse och att förstå vad som påverkar hälsa och välbefinnande samt att utveckla elevernas förmåga att ta hänsyn till personliga behov av balans mellan aktivitet och vila. På fritids innebär det även att lyssna in elevernas behov, intressen och nyfikenhet att vilja lära och att som pedagog ta det som utgångspunkt i undervisningen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad lärare i fritidshem. Enligt lag krävs legitimation för tillsvidareanställning. Meriterande är om du har kunskap om/erfarenhet av hälsa och hälsofrämjande arbete och estetiska lärprocesser sedan tidigare. Du har goda kunskaper om skolans styrdokument och du planerar din undervisning utifrån läroplanen. Meriterande är även att du har vana att arbete med elever som är i behov av särskilt stöd samt diabetes. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har elevens behov som utgångspunkt för ditt agerande, och du arbetar medvetet med ett normkritiskt förhållningssätt och ett lågaffektivt bemötande. Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser erfarenheter snarare än misslyckanden och som något att lära sig av, och du skapar utrymme för dialog. Välkommen med din ansökan! Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden löpt ut. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Detta berör alla anställda som arbetar eller befinner sig i lokaler med elever under 18 år. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

22 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024