Speciallärare till anpassad grundskola på Engelbrektsskolan

Är du speciallärare med passion för skolutveckling och goda lärmiljöer? Vill du arbeta elevnära och med elevens utveckling i fokus? Då är du välkommen att söka tjänsten som speciallärare till Engelbrektsskolans anpassade grundskola! Om tjänsten I tjänsten som speciallärare undervisar du elever med behov av särskilt stöd på vår anpassade grundskola, med inriktning på klasslärare inom ämnesområden för årskurs 7-9. Vi söker sig som vill arbeta för och stötta våra elever i deras skolgång men även i deras sociala utveckling. Som speciallärare planerar du och genomför undervisning för en grupp elever tillsammans med övriga i arbetslaget. I det dagliga arbetet använder ni er utav AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) och lågaffektivt bemötande. Tillsammans skapar vi god miljö för lärande! Exempel på arbetsuppgifter: • arbeta främjande och förebyggande samt stödja utvecklingen av det pedagogiska arbetet för att möta behoven hos alla elever • följa upp och utvärdera insatta åtgärder samt följa tillsammans med berörda, upp insatser på organisation-, grupp- och individnivå • visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd samt visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling • vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare utifrån specialisering • i samarbete med elevhälsoteamet genomföra pedagogiska utredningar om behov av särskilt stöd gällande språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling för elever Om arbetsplatsen Engelbrektsskolan ligger nära Örebros stadskärna och vår vackra stadspark, närmare bestämt vid Svartån (Slussen). Här finns elever från skolår 4 till 9 med ca 700 elever varav ca 50 elever går i skolans anpassade grundskola. Skolan har också ett fritidshem för skolår 4-6. Engelbrektsskolans profil är dans och fotboll och drivs sedan några år som kommunal intraprenad.  Här kan du läsa mer om Engelbrektsskolan: Engelbrektsskolan (orebro.se) Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Läs mer om hur det är att jobba som grundskollärare i Örebro kommun på orebro.se/jobb/grundskollarare! Kvalifikationer För att passa som lärare hos oss är du trygg, stabil och kan förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen, gruppen samt enskilda elevers behov. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar samt tar ansvar för din uppgift. Det är viktigt att du har en god förståelse för hur elever tar till sig kunskap och att alla har olika förutsättningar där du kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap. Vi ser även att du kan samarbeta väl med andra och bidra till en lugn och trygg miljö på skolan samt har ett nytänkande där du bidrar med idéer och nya angreppssätt. Du har förmågan att skapa kontakter, underhålla relationer och kan leda, motivera, skapa engagemang och delaktighet. Vidare behärskar du det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med elever och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • lärarlegitimation, bred behörighet Meriterande: • speciallärarexamen med inriktning IF • erfarenhet av arbete i anpassad grundskola • erfarenhet av att arbeta på ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt • erfarenhet av arbete med AKK • erfarenhet av arbete med lågeffektivt bemötande Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 8 augusti 2024 Antal tjänster: 1-2 Övrig information Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation. Har du ej speciallärarexamen med inriktning IF förväntas du läsa vidare till det inom 2 år. Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 16 maj. Urval och intervjuer sker löpande.  Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

2 maj 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Förskollärare till Karlslund förskola

Vi söker en engagerad förskollärare som vill vara med och driva vårt utvecklingsarbete tillsammans med kompetenta kollegor. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten  Vi söker nu en förskollärare för att förstärka våra befintliga medarbetare i Björk-Haga området på Karlslunds förskola. Vi ser gärna att du som vill arbeta hos oss är öppen för att arbeta med alla åldrar. Vi har ett tätt samarbete mellan avdelningarna på förskolan för att skapa trygghet för liten som stor. Karlslund förskola ingår också i ett större områdesteam, där fem förskolor samarbetar och har pedagogiska närverk. Hos oss är huvuduppdraget som förskollärare att planera, genomföra och genom utvärdering säkerställer innehållet för en god kvalitet i undervisningen, för både enskilda barn och gruppen. Vi strävar efter att barnen ska få ny kunskap genom både planerad och spontan undervisning, där barnens idéer och tankar visar vägen till lärande. Vi använder både inomhus och utomhusmiljön i vår undervisning. Som förskollärare är du en trygg och inspirerande pedagog som vill prova nya utmaningar och vara delaktig i vårt utvecklingsarbete. Du har schemalagd planeringstid och till nyexaminerad förskollärare finns möjlighet till stöd genom ett mentorskap.  Exempel på arbetsuppgifter:  • känna till och följer gällande läroplan, lagar, policys och rutiner • ansvara för att leda, organisera, planera, genomföra och utveckla undervisningen • använda metoder och arbetssätt i utbildningen som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet • ansvara och arbeta för att varje barn och gruppen får sina behov tillgodosedda, utifrån att tillämpa ett demokratiskt arbetssätt • ansvara för att utbildningen dokumenteras, följs upp, analyseras och utvärderas • ansvara för att erbjuda en god miljö för omsorg, utveckling, lek och lärande • ansvara för utvecklingssamtalens innehåll, utformning och säkra genomförandet • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns Om arbetsplatsen Karlslunds förskola har fem avdelningar med barn mellan 1 och 5 år. Karlslunds förskola har närhet till natursköna grönområde och skog. Björkhaga och Hagaområdet finner du i den västra delen av Örebro. Karlslund förskola ingår också i ett samarbetsområde där 5 förskolor har samarbete inom olika kompetensområde och nätverk. Läs mer om hur det är att arbeta som förskollärare i Örebro på orebro.se/jobb/forskollarare! Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildade förskollärare som är förtrogen med förskolans läroplan. Som medarbetare hos oss har du ett professionellt förhållningssätt i ditt bemötande med barn vårdnadshavare och kollegor. Tillsammans i ditt arbetslag genomför ni förskolans dagliga undervisning där barnens lärande sker i olika aktiviteter, samtidigt som du själv planerar och prioriterar arbetet på bästa sätt. Du behärskar det svenska språket och kan kommunicera med barn, vårdnadshavare och övrig personal samt skriftligen dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav • legitimerad förskollärare, alternativt inneha behörighetsgivande examen som berättigar till legitimation Meriterande • erfarenhet att arbeta med tecken som stöd TAKK • utbildning i eller erfarenhet av ICDP (vägledande samspel) Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 1 augusti eller enligt överenskommelse  Antal tjänster: 1 Övrig information Förskollärarlegitimation ska bifogas i ansökan tillsammans med behörighetsförteckning, alternativt examensbevis som berättigar dig till en legitimation. Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 20 maj. Interjuver och urval kan komma att ske löpande. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

2 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Förskollärare till Solskenet förskola

Vi söker en engagerad förskollärare som vill vara med och driva vårt utvecklingsarbete tillsammans med kompetenta kollegor. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten  Vi söker nu en förskollärare för att förstärka våra befintliga medarbetare i Björk-Haga området på förskolan Solskenet. Vi ser gärna att du som vill arbeta hos oss är öppen för att arbeta med alla åldrar. Vi har ett tätt samarbete mellan avdelningarna på båda förskolorna för att skapa trygghet för liten som stor. Solskenet förskola ingår också i ett större områdesteam, där fem förskolor samarbetar och har pedagogiska närverk. Hos oss är huvuduppdraget som förskollärare att planera, genomföra och genom utvärdering säkerställer innehållet för en god kvalitet i undervisningen, för både enskilda barn och gruppen. Vi strävar efter att barnen ska få ny kunskap genom både planerad och spontan undervisning, där barnens idéer och tankar visar vägen till lärande. Vi använder både inomhus och utomhusmiljön i vår undervisning. Som förskollärare är du en trygg och inspirerande pedagog som vill prova nya utmaningar och vara delaktig i vårt utvecklingsarbete. Du har schemalagd planeringstid och till nyexaminerad förskollärare finns möjlighet till stöd genom ett mentorskap. Exempel på arbetsuppgifter:  • känna till och följer gällande läroplan, lagar, policys och rutiner • ansvara för att leda, organisera, planera, genomföra och utveckla undervisningen • använda metoder och arbetssätt i utbildningen som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet • ansvara och arbeta för att varje barn och gruppen får sina behov tillgodosedda, utifrån att tillämpa ett demokratiskt arbetssätt • ansvara för att utbildningen dokumenteras, följs upp, analyseras och utvärderas • ansvara för att erbjuda en god miljö för omsorg, utveckling, lek och lärande • ansvara för utvecklingssamtalens innehåll, utformning och säkra genomförandet • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns Om arbetsplatsen Solskenet har tre avdelningar med barn mellan 1 och 5 år. Solskenet förskola har närhet till natursköna grönområde och skog. Björkhaga och Hagaområdet finner du i den västra delen av Örebro. Solskenet förskola ingår också i ett samarbetsområde där 5 förskolor har samarbete inom olika kompetensområde och nätverk. Läs mer om hur det är att arbeta som förskollärare i Örebro på orebro.se/jobb/forskollarare! Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildade förskollärare som är förtrogen med förskolans läroplan. Som medarbetare hos oss har du ett professionellt förhållningssätt i ditt bemötande med barn vårdnadshavare och kollegor. Tillsammans i ditt arbetslag genomför ni förskolans dagliga undervisning där barnens lärande sker i olika aktiviteter, samtidigt som du själv planerar och prioriterar arbetet på bästa sätt. Du behärskar det svenska språket och kan kommunicera med barn, vårdnadshavare och övrig personal samt skriftligen dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav • legitimerad förskollärare, alternativt inneha behörighetsgivande examen som berättigar till legitimation   Meriterande  • erfarenhet att arbeta med tecken som stöd (TAKK) • utbildning i eller erfarenhet av ICDP (vägledande samspel) Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 1 augusti eller enligt överenskommelse  Antal tjänster: 1 Övrig information Förskollärarlegitimation ska bifogas i ansökan tillsammans med behörighetsförteckning, alternativt examensbevis som berättigar dig till en legitimation. Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 20 maj. Interjuver och urval kan komma att ske löpande. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

2 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Förskollärare till Adolfsbergsskolans förskola

Från och med höstterminen 2024 kommer vi att ha en lucka i vårt personalteam, och söker därför nu en engagerad och positiv förskollärare på en tidsbegränsad anställning! Hos oss på Adolfsbergsskolans förskola erbjuds du en inspirerande och positiv arbetsmiljö där du kommer ingå i ett kompetent team med gott om utrymme för dig att bidra till verksamheten. Om tjänsten Vi söker nu en förskollärare som går in på ett längre vikariat till sommaren 2025 med chans till förlängning. Som förskollärare hos oss erbjuds du en inspirerande arbetsmiljö där du får möjlighet att utvecklas i din profession. Du omges av engagerade och stöttande kollegor som värnar om barnens bästa.  Exempel på arbetsuppgifter: • planera och genomföra pedagogiska aktiviteter för barnen • skapa en trygg och positiv miljö där varje barn kan utvecklas • samverka med kollegor, föräldrar och vårdnadshavare • dokumentera och utvärdera barnens utveckling • bidra till att utveckla och förbättra verksamheten Om arbetsplatsen Vi på Adolfsbergsskolans förskola har en stor gård med en miljö som inspirerar till lek och lärande och som hela tiden utvecklas. Vi har även nära till Sommaroskogen, olika grönområden och lekparker. Vi har sju avdelningar för barn i åldern 1–6 år. Vi arbetar utifrån vår vision ”Genom möten lär vi för framtiden”. Tre viktiga ledord som framtagits ur visionen för oss är trygghet, kommunikation och lärande. Vår verksamhet utgår ifrån barnens intresse, tankar och behov med inspiration och ledning av oss pedagoger. Vi vill kännetecknas av ett salutogent förhållningssätt som genomsyras av att arbeta processinriktat och utforskande. För att synliggöra vad vi gör, hur vi ska arbeta vidare och varför, arbetar vi med pedagogisk dokumentation tillsammans med barnen.  Läs mer om hur det är att arbeta som förskollärare i Örebro på orebro.se/jobb/forskollarare! Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer För att lyckas i rollen som förskollärare behöver du ha en god pedagogisk insikt och förmåga att anpassa lärandet efter barnet och barngruppen. Du är trygg i din roll och har lätt för att skapa relationer och kommunicera med barn, kollegor och vårdnadshavare. Du behärskar vidare det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med barn, anhöriga och övrig personal, samt skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav • legitimerad förskollärare, alternativt inneha behörighetsgivande examen som berättigar till legitimation Meriterande • erfarenhet av arbete som förskollärare • kunskap och/eller utbildning i Vägledande samspel (ICDP) Omfattning och tillträde Anställningsform: vikariat Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 5 augusti 2024 eller enligt överenskommelse - tom 27 juni 2025 med möjlighet till förlängning Antal tjänster: 1 Övrig information Förskollärarlegitimation ska bifogas i ansökan tillsammans med behörighetsförteckning, alternativt examensbevis som berättigar dig till en legitimation. Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 14 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

2 maj 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Idrottsplatsvaktmästare Driftenheten, Behrn arena

Örebro är en attraktiv plats för våra medborgare och föreningar och staden växer och utvecklas i snabb takt. Stadskärnan, närheten till naturen och det spännande kultur- och fritidsutbudet gör att många vill flytta hit och stanna kvar. Det skapar möjligheter, men ställer också krav på oss. Är du rätt person att anta utmaningen? Vill du möta föreningar, skapa förutsättningar för ett attraktivt föreningsliv för Örebroarna. Då är du rätt person för tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten  Vi söker dig som är driven och har en förmåga att på eget initiativ kunna planera och se vad som behöver göras i det dagliga arbetet. Hos oss arbetar du som arenapersonal inom vår Driftenhet med placering på Behrn arena. Arbetet är förlagt både inom- och utomhus då du är en del av ett arbetslag som underhåller och sköter våra olika idrottsanläggningar. Vi ser gärna att du har ett idrottsintresse med förståelse för föreningslivets önskemål och behov vid de olika anläggningarna. Du arbetar i skift på ett grundschema där arbetstiden är fördelad dagtid, kvällar och var tredje helg. Exempel på arbetsuppgifter: • spolning av is och isvård i våra ishallar • klipp, krita och lufta våra fotbollsplaner • underhåll av konstgräsplaner • löpande kontakt med föreningarna vid anläggningarna • underhåll, tvätt och service av vår maskinpark och redskap • iordningsställa idrottsplatserna före och efter match Om arbetsplatsen Enheten är placerad inom Kultur- och fritidsförvaltningen och arbetsplatsen är centralt belägen vid Behrn/Eyra-området i Örebro. Vi är idag 25 anställda på Driftenheten fördelat på arbetsplatserna Behrn, Idrottshuset och Trängens IP.  Läs mer om våra idrottsanläggningar på www.orebro.se/idrottsanlaggningar. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer För att trivas bra hos oss är du en trygg och stabil person. Du är driven och har en förmåga att på eget initiativ se vad som behövs göras i arbetet. Du är ansvarstagande och trivs med att jobba enskilt, samtidigt som du uppskattar goda relationer och samarbete med dina kollegor. Du förväntas även ha en god kontakt med de föreningar som hyr anläggningarna genom en löpande dialog för att skapa bra förutsättningar för samarbete. Som person har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och tycker det är roligt att tänka till för att lösa problem som uppkommer, stora som små. Du ser positivt på förändringar och bidrar gärna till vägen framåt. Vidare behärskar du det svenska språket i både tal och skrift.  Du förväntas ha god kontakt med de föreningar som är verksamma vid våra anläggningarna, därför är det viktigt att du har förståelse för idrott- och föreningslivets önskemål och behov vid de olika anläggningarna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • gymnasial utbildning • B-körkort, manuell växel • goda kunskaper inom Office 365 Meriterande: • flerårig erfarenhet av skötsel vid idrottsanläggningar, fastighetsskötsel, eller som maskinförare • tidigare erfarenhet av arbete med fordon eller redskapsbärare för skötsel och underhåll • god vana av att köra traktor som t.ex. vid snöröjning • vana av att köra gräsklippare eller ismaskin • utbildning Planskötarutbildning Steg 1 (SvFF) • utbildning ismaskin/isvård • kunskap om idrottens logik gällande seriesystem och olika krav och förväntningar som ställs på anläggningar utifrån det  Omfattning och tillträde Anställningsform: vikariat Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: fr.o.m. 1 september t.o.m. 1 september 2025 Antal tjänster: 1 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 19 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

30 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Enhetschef till Personlig assistans

Vill du bli en av oss och ha ett meningsfullt och utmanande arbete där du får leda och vara med och utveckla ett viktigt ansvarsområde, som bidrar till att skapa en enklare vardag för Örebroarna? Sök då denna tjänst som enhetschef inom Personlig assistans! Om tjänsten Som enhetschef inom förvaltningen leder och utvecklar du ditt ansvarsområde inom Personlig assistans mot uppsatta mål genom att vara tydlig och ett inspirerande föredöme. Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. I uppdraget ingår att verkställa politiska beslut och följa upp och utvärdera verksamhetens resultat utifrån olika perspektiv, exempelvis kvalitets- och ekonomiperspektiv. Du företräder kommunen som arbetsgivare, samverkar samt följer lagar och riktlinjer. Som enhetschef ingår det att leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare med service mottagaren i fokus. Du främjar medarbetarnas utveckling och skapar de bästa möjligheterna för medarbetarna att ta ett eget ansvar. Vår målsättning är att öka servicemottagarens inflytande och att med god kvalitet ge individuellt stöd till personer med funktionsnedsättning.  Exempel på arbetsuppgifter: • personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar • driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål • leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare • arbeta utifrån en helhetssyn och fatta egna beslut inom verksamhetsområdet • ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området • samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter • utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus Om arbetsplatsen Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer  För att trivas som enhetschef hos oss är det viktigt att du är flexibel och lösningsfokuserad, du förhåller dig positiv och entusiastisk även i tuffa situationer. Du söker nya perspektiv och idéer, sätter mål och arbetar uthålligt för att nå resultat. Du har god samarbetsförmåga och tar aktivt kontakt med andra för att bygga upp nya relationer och stärka befintliga. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera, du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i det svenska språket i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • examen från universitet/högskola om minst 180 hp, så som socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig (bifoga examensbevis i din ansökan) • erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning • erfarenhet av arbete i ledande befattning  Meriterande: • kunskap och arbetslivserfarenhet av LSS insatsen Personlig assistans • dokumenterad chefserfarenhet innehållande personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar  • erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation • erfarenhet av bemanningsekonomi  • erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Treserva, Medvind, Personec och Raindance • körkort B Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidare Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse  Antal tjänster: 1 Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Övrig information Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Ansökan Sista ansökningsdag är 14 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

30 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Enhetschef till Nattorganisationen

Vill du vara med och utveckla nattorganisationen mot ordinärt boende i Örebro kommun? Vi söker nu en enhetschef till Nattorganisationen med geografiskt ansvarsområde Södercity/Östernärke. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter!  Om tjänsten  Din huvuduppgift som enhetschef inom Nattorganisationen är att ansvara för och utveckla enhetens löpande verksamhet med uppgifter inom ekonomi, kvalitet, personal och arbetsmiljö. Du verkställer politiska beslut och driver verksamheten utifrån målsättningen med delaktighet och inflytande från de medborgare som har behov av våra tjänster. Du förväntas bidra till god samverkan med fackliga organisationer samt andra interna och externa parter. Som enhetschef ingår att leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare. Tillsammans med dina 20-30 medarbetare arbetar ni strukturerat och målinriktat för att fortsätta att utveckla verksamheten. Du arbetar efter årsarbetstid, vilket ger dig större möjlighet att bestämma över din arbetstid och att du kan planera din tid utifrån vad verksamhetens behov. Arbetstiden är i grunden förlagd till dagtid men du behöver planera in din tid så att du kan träffa gruppen. En gång i månaden hålls kvälls APT. Som chef i vår verksamhet erhåller du kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av verksamheten med medborgaren i fokus. Som stöd i ditt arbete får du kontinuerligt utbyte med andra chefer. Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. Exempel på arbetsuppgifter: • personal-, arbetsmiljö-, budget-, och verksamhetsansvar • utveckla och motivera medarbetare • leda och fördela det dagliga arbetet • utveckla verksamheten med kunden i fokus • leda arbetet utifrån gällande rutiner, riktlinjer och mål Om arbetsplatsen  Som enhetschef i nattorganisationen leder du en enhet som inom en geografiskt område i Örebro kommun. Nattorganisationen arbetar över hela Örebro kommun och ansvarar för utförande av beviljade nattinsatser för samtliga utförare. Du är en av tre chefer som arbetar nära tillsammans och till nattorganisationen finns knutna administratörer. Ni samarbetare med utförarna av omvårdnad dagtid, både kommunens egen hemvård och externa utförare. Arbetsplatsen är förlagd i Haga centrum. Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb.  Kvalifikationer  Som person är du trygg och har självinsikt, du är även flexibel och har förmåga att snabbt anpassa dig till nya omständigheter. Du är en person som ser möjligheter och har förmåga att kommunicera/entusiasmera medarbetare och förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Du skapar samarbete med personer på olika nivåer i organisationen och förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • högskole-/universitetsexamen om minst 180 hp som exempelvis socionom med inriktning äldre, sjuksköterska, personalvetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten • erfarenhet av ledande befattning • erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete Meriterande: • ledarskapsutbildning • tidigare chefserfarenhet där du haft verksamhets-, personal- och ekonomiansvar • erfarenhet från arbete inom vård och omsorg • erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Treserva, TES, Medvind, Personec och Raindance Omfattning och tillträde Anställningsform: vikariat Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 1 augusti 2024- tom 31 januari 2025 Antal tjänster: 1  Övrig information Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Ansökan Sista ansökningsdag är 13 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

30 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Enhetschef till Nattorganisationen

Vill du vara med och utveckla nattorganisationen mot ordinärt boende i Örebro kommun? Vi söker nu en enhetschef till Nattorganisationen med geografiskt ansvarsområde Södercity/Östernärke. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter!  Om tjänsten  Din huvuduppgift som enhetschef inom Nattorganisationen är att ansvara för och utveckla enhetens löpande verksamhet med uppgifter inom ekonomi, kvalitet, personal och arbetsmiljö. Du verkställer politiska beslut och driver verksamheten utifrån målsättningen med delaktighet och inflytande från de medborgare som har behov av våra tjänster. Du förväntas bidra till god samverkan med fackliga organisationer samt andra interna och externa parter. Som enhetschef ingår att leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare. Tillsammans med dina 20-30 medarbetare arbetar ni strukturerat och målinriktat för att fortsätta att utveckla verksamheten. Du arbetar efter årsarbetstid, vilket ger dig större möjlighet att bestämma över din arbetstid och att du kan planera din tid utifrån vad verksamhetens behov. Arbetstiden är i grunden förlagd till dagtid men du behöver planera in din tid så att du kan träffa gruppen. En gång i månaden hålls kvälls APT. Som chef i vår verksamhet erhåller du kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av verksamheten med medborgaren i fokus. Som stöd i ditt arbete får du kontinuerligt utbyte med andra chefer. Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. Exempel på arbetsuppgifter: • personal-, arbetsmiljö-, budget-, och verksamhetsansvar • utveckla och motivera medarbetare • leda och fördela det dagliga arbetet • utveckla verksamheten med kunden i fokus • leda arbetet utifrån gällande rutiner, riktlinjer och mål Om arbetsplatsen  Som enhetschef i nattorganisationen leder du en enhet som inom en geografiskt område i Örebro kommun. Nattorganisationen arbetar över hela Örebro kommun och ansvarar för utförande av beviljade nattinsatser för samtliga utförare. Du är en av tre chefer som arbetar nära tillsammans och till nattorganisationen finns knutna administratörer. Ni samarbetare med utförarna av omvårdnad dagtid, både kommunens egen hemvård och externa utförare. Arbetsplatsen är förlagd i Haga centrum. Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb.  Kvalifikationer  Som person är du trygg och har självinsikt, du är även flexibel och har förmåga att snabbt anpassa dig till nya omständigheter. Du är en person som ser möjligheter och har förmåga att kommunicera/entusiasmera medarbetare och förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Du skapar samarbete med personer på olika nivåer i organisationen och förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • högskole-/universitetsexamen om minst 180 hp som exempelvis socionom med inriktning äldre, sjuksköterska, personalvetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten • erfarenhet av ledande befattning • erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete Meriterande: • ledarskapsutbildning • tidigare chefserfarenhet där du haft verksamhets-, personal- och ekonomiansvar • erfarenhet från arbete inom vård och omsorg • erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Treserva, TES, Medvind, Personec och Raindance Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1  Övrig information Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Ansökan Sista ansökningsdag är 13 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

30 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Specialistundersköterskor till Jeremiasgården

Vill du ha en spännande och viktig funktion för att säkerställa välbefinnandet för de äldre? Är du påläst inom något av områdena demens eller palliativ vård och trivs med att dela med dig av dina kunskaper till andra? Sök då tjänsten som specialistundersköterska till oss på Jeremiasgården. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten Vi på Jeremiasgården stärker nu upp med specialistundersköterskor med inriktning demens och palliativ vård. Som specialistundersköterska hos oss kommer du att tillhöra ett våningsplan med dina närmsta kollegor samt bidra med din kompetens i hela huset. Du spelar en nyckelroll i att bistå undersköterskor, sjuksköterskor och andra vårdprofessioner för att säkerställa att varje individ får den vård och omsorg de behöver. Här arbetar vi med ett rehabiliterande förhållningssätt vilket innebär att det är varje hyresgästs egna behov, vilja och förmåga som styr målen för vårt arbete. För oss är det självklart att all personal tar ett gemensamt ansvar för att arbetet håller god kvalitet samt följer riktlinjer och beslut. Du arbetar utifrån en vanlig underskötersketjänst med ordinarie undersköterskeuppgifter, men kommer även utföra uppgifter inom ditt specialistområde. Du förväntas arbeta både självständigt men även ha ett nära teamsamarbete med kollegor. Utöver dina ordinarie undersköterskeuppgifter kommer du bland annat att delta i och driva utvecklingsarbeten, ha omvärldsbevakning samt sprida kunskap inom ditt specialistområde. Tjänsterna som specialistundersköterska innebär att man är schemalagd dag, kväll och varannan helg. Specialistundersköterskor inom äldreomsorgen gör verkligen skillnad genom att skapa trygghet och en meningsfull vardag för de äldre. Det här är en möjlighet för dig som besitter både kompetensen och har ett stort hjärta och vill vara med och driva vår verksamhet framåt! Exempel på arbetsuppgifter: • ge personlig omvårdnad och service utifrån hyresgästens individuella behov • arbeta utifrån rehabiliterande arbetssätt • bidra med din specialistkompetens så att yrkesrollen stärks och yrkeskunnande fördjupas hos dina kollegor • handleda och instruera kollegor och vikarier i ditt specialistområde för att bidra till en verksamhet med god kvalitet • arbeta med kvalitetsregister, uppföljningsarbete av avvikelser samt stödja kollegor i den sociala dokumentationen • på uppdrag samordna insatser med legitimerad personal och chef • ha goda kunskaper om verksamhetens mål och arbeta för att förvalta uppbyggt värde och kvalité • dokumentera i våra verksamhetssystem för att säkra trygg och kvalitativ omvårdnad Om arbetsplatsen Jeremiasgården är ett naturnära vård- och omsorgsboende som ligger bredvid Tybbleparken. Vi delar byggnad med både Tybble vårdcentral och apotek. Boendet har 56 lägenheter, fördelade på sju avdelningar varav två avdelningar har inriktning mot kognitiv svikt och fem avdelningar mot somatik. Sju av dessa lägenheter är parboende. Det finns en aktivitetscoach som anordnar gemensamma och individuella aktiviteter för våra hyresgäster, vilket är mycket uppskattat. Läs mer om Jeremiasgården här: orebro.se/jeremiasgarden Kvalifikationer Som undersköterska hos oss vill vi att du har ett engagemang för människor och en positiv inställning. Du är trygg, professionell och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har lätt för att arbeta med andra och ser det som en självklarhet att alltid ge ett gott bemötande till våra hyresgäster, kollegor och anhöriga. Då du kommer att prata inför större grupper men också handleda och instruera kollegor förutsätter det att du har förståelse för hur olika personer tar till sig kunskap och kan anpassa sättet att kommunicera. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.  Tjänsten kräver att du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med hyresgäster och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation krävs god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023) • utbildning till specialistundersköterska 200 YH poäng med inriktning demens alternativt palliativ vård Meriterande: • erfarenhet av arbete inom vård och omsorg • erfarenhet av att arbeta som specialistundersköterska inom vård- och omsorg • erfarenhet av att arbeta med äldre personer med kognitiv svikt • erfarenhet av arbete med palliativ vård • erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 2 Arbetstid: dag, kväll och varannan helg Övrig information  Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Ansökan Sista ansökningsdag är 13 maj.  Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

30 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
IT-Supporttekniker

Inom Örebro kommun pågår ett stort förändringsarbete för att vår service och våra tjänster ska bli digitala, allt för att göra det så enkelt som möjligt för våra medborgare i kontakten med oss. Har du ett stort intresse för IT och vill bidra till att göra vardagen enklare för våra medarbetare? Hos oss får du ett spännande, stimulerande och utvecklande jobb, välkommen med din ansökan! Om tjänsten IT Servicedesk har en viktig funktion som ansvarar för att alla anställda inom Örebro Kommun har tillgång till en digital arbetsplats bestående av: datorer, mobiltelefoner, surfplattor samt tillgång till skrivare och nätverk. I rollen som IT-supporttekniker hos oss kommer du hjälpa användare med åtkomst och behörigheter. Syftet är att kommunens medarbetare ska ha en väl fungerade digital arbetsplats, med en snabb och effektiv support.  Du kommer arbeta utifrån en ärendehanteringskedja där beställningar och felanmälningar tas emot av kommunens servicedesk som hanterar ärenden, samt eskalerar vidare mer komplexa och tidskrävande ärenden till backoffice. Hos oss på IT Servicedesk tar du emot ärenden via telefon, mejl eller e-tjänster, guida användare via telefon och lösa problem via fjärrstyrning eller andra systemstöd. Exempel på arbetsuppgifter: • självständigt utföra support på produkter och tjänster inom IT- och teleområdet • planera och utföra installationer i samråd med beställare och kontinuerligt ge information om leveranstid och eventuella avvikelser • läsa in och förmedla information utifrån nya och aktuella riktlinjer och teknisk dokumentation • förmedla kunskap till användare med målsättning att de inte ska behöva support avseende samma fråga igen • delta i IT projekt och arbeta aktivt för att uppnå projektens uppsatta mål • känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns Om arbetsplatsen Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningens uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster. Avdelningen leds av en avdelningschef och fem enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen. Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer För att trivas hos oss har du en god servicekänsla och ett kundintresse i kombination med ett stort intresse för IT-teknik och problemlösning. Du har god samarbetsförmåga samt trivs med att dela med dig av din kompetens till både kollegor och medarbetare i kommunens verksamheter. Vi ser även att du har förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Vidare har du goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • eftergymnasial utbildning (KY-utbildning eller motsvarande) med IT-inriktning, eller utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • erfarenhet av att arbeta med datorhantering, hård- och mjukvara • erfarenhet av att arbeta i Windowsmiljö • erfarenhet av att arbete med Office 365 • grundläggande kunskaper i Active Directory • grundläggande kunskaper inom användarhantering i Azure Meriterande: • erfarenhet av att arbeta med IT-support • erfarenhet av att arbeta enligt ITIL-processer • erfarenhet av arbete med SCCM, Intune samt Software Center • erfarenhet av arbete med printfunktion (Cirrato) • erfarenhet av felsökning via fjärrstyrning Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 2 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 23 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

30 april 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024