Lediga jobb hos SJ AB
Är du intresserad av teknik och fordon? På SJ har du möjligheten att inleda din karriär med utbildning som interiörstekniker för tåg. Din kommande roll Som Interiörtekniker ansvarar du för att utföra både förebyggande tågunderhåll och avhjälpande. Du kommer att påbörja din anställning med en betald grundutbildning inom teknik, följt av fortsatt utbildning inom specifikt tåg typ samt ellära. Bland annat kommer du att kunna installera hjärtstartarutrustning på tågen och säkerställa att alla säten är korrekt monterade innan resenärer stiger ombord. Depån är till största del utomhus, tåg ankommer och avgår från depån dygnet runt. Detta innebär att arbetet sker i treskift, vilket ger dig en varierad och aktiv arbetsdag eller natt utomhus. Dina arbetsuppgifter: Identifiera tillgängliga tåg, samordna och planera arbete med kollegor. Hantera skador och underhåll av lättare tågteknik, exempelvis inklusive säten, belysning, dörrar och annan utrustning. Rapportera arbetsorder i fordonsförvaltningssystemet via dator Montera rätt reservdelar enligt instruktioner och regelverk. Hantera reservdelar i lager och genomför beställningar vid behov. Som interiörtekniker kommer du att vara en del av division fordon på SJ som ansvarar för fordonsflottans livscykel. SJ är ett framtidsinriktat företag som befinner sig i en spännande fas med en historisk satsning på en ny fordonsflotta och digitalisering med många nya tekniska lösningar, det innebär att du kommer få möjlighet att växa och utvecklas i din tekniska kompetens Förväntningar på den vi söker Vi söker dig som är en ansvarsfull person med stort intresse för teknik. Som tekniker är ett gott samarbete med kollegor nyckeln, du kommer planera ditt arbete i grupp och individuellt. Du är en noggrann problemlösare som motiveras av att arbeta mot uppsatta mål, särskilt med fokus på trafiksäkerhet. För att trivas i rollen uppskattar du att få vara självständig, ta egna initiativ och utmaningen i att hitta lösningar som håller hög kvalitet samt säkerhetsstandard. Erfarenhet inom fordonstekniskt underhåll Godkänt gymnasiebetyg Flytande svenska i tal och skrift Meriterande med erfarenhet inom el och kretsscheman Datorvana Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 11 juli. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår kontaktperson Jimmie Eriksson, [email protected] Omfattning: Tillsvidare med inledande provanställning. SJ gör en bakgrundskontroll som ett steg i rekryteringsprocessen. Genomgå hälsoundersökning med godkänt resultat. Vi ser framemot din ansökan!
Vill du spela en central roll i att forma och förbättra nästa generations fordonssystem och underhåll för ett av Sveriges mest ikoniska transportföretag? Hos oss på SJ får du möjlighet att kombinera teknik, analysförmåga och samhällsnytta – i en roll där du gör skillnad varje dag. Vi söker nu en fordonstekniker med fokus på "data stewart" till vårt engagerade och kompetenta Team X2, där du blir en av nyckelpersonerna i arbetet med att utveckla hur vi använder data från våra uppkopplade fordon - för att öka kvaliteten i drift och underhåll. I nära samverkan med kollegor och leverantörer driver du viktiga frågor kopplade till underhållsoptimering och datakvalitet, allt med våra kunders behov och SJs hållbarhetsmål i fokus. Din kommande roll Våra fordonsteam ansvarar för fordonens hela livscykel. Det innebär en stor bredd av olika tekniska system och teknikområden, där respektive team har ett helhetsansvar för ”sin” fordonsflotta. Våra fordonsflottor är uppkopplade och vi överför data från fordonen till landbacken där vi använder informationen operativt, i underhållsplanering, vid felsökning och för uppföljning av fordonens status över tid. En viktig förutsättning för analys och för att ta fram beslutsunderlag och affärsregler, är kvalitetssäkring av datamängder. Vi söker en data stewart som drivs av att säkerställa att ingående data är korrekta, att felaktigheter har filtrerats bort och att det är rätt datamängder som söks ut ur SJs business warehouse. I rollen samarbetar du främst med: underhållsanalytikerna i fordonsteamen för att hjälpa dem i framtagning av analysunderlag och datamodeller IT-avdelningen för tillgång till rätt datamängder från vårt business warehouse Förväntningar på den vi söker Vi söker dig som kombinerar ett genuint teknikintresse med stor analytisk förmåga och en stark vilja att bidra till en hållbar och framtidssäkrad tågtrafik. Du har ett stort driv att leverera korrekta underlag och du är noggrann, men har samtidigt en förståelse för när det är tillräckligt bra för att ta beslut om nästa steg. En yrkesteknisk eller akademisk examen med inriktning mot hantering av stora datamängder. Programmeringskompetens i Python och SQL God kommunikationsförmåga i tal och skrift Goda kunskaper i svenska och engelska Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 21 juli. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår kontaktperson Andrea Persson, [email protected].
Din kommande roll Som ingenjör inom team Motorvagnar är din uppgift att på olika sätt medverka till att utveckla och förvalta våra fordonssystem på ett kostnadseffektivt sätt under dess livscykel, utifrån kundernas behov och SJs mål kring säkerhet, kvalitet, ekonomi och hållbarhet med flera. Din specifika roll i teamet innebär att vara en del av gruppens tekniska kompetens inom fordonens mekaniska system. I den rollen kommer du att arbeta med både egna utvecklings- och utredningsarbeten samt stötta övriga gruppens uppgifter. Du blir en del av en grupp där samarbete och sammanhållning är viktigt och där vi har roligt tillsammans. Dina arbetsuppgifter: Förvalta och utveckla fordonssystem, fordonsteknik och underhållssystemet, samt vidmakthålla och förbättra säkerheten Arbeta med kravställning på underhåll, ombyggnader och upprustningar av fordon, samt följa upp avtalMax 4-5 punkter: Bidra med fordonskompetens i projekt och arbetsgrupper Vara delaktig i och leda projekt och fordonsaktiviteter Leda tekniska utredningar och bereda underlag för beslut och upphandlingar Arbeta med driftsäkerhet, RCM-analyser och trafiksäkerhetsbedömningar Delta i arbetet att införa tillståndsbaserat underhåll med hjälp av digitalt stöd Som mekanikingenjör ingår du i Team Motorvagnar inom enheten Teknisk Produktledning på Division Fordon. Teknisk Produktledning har ett hundratal medarbetare med blandade kompetenser inom fordonsteknik och underhåll för att förvalta och utveckla alla typers av tekniska delsystem på ett järnvägsfordon. Förväntningar på den vi söker Du har ett tekniskt intresse, gillar problemlösning och vill lära dig om både beprövade och nya tekniska lösningar. Som person är du strukturerad, ansvarstagande och drivande samt kvalitetsorienterad. Du kan tydligt förmedla kravställning till leverantörer och konstruktörer som ska realisera dina idéer och utredningsresultat. Civilingenjör eller motsvarande med god erfarenhet inom järnvägsbranschen och då främst av mekaniska system på spårfordon. Erfarenhet av tågdator- och/eller signalsystem är meriterande. Vana att hantera interna och externa kontakter, och därmed duktig på att samarbeta och bygga relationer God kommunikationsförmåga i tal och skrift, samt van att ta fram underlag och presentera dina resultat. Goda kunskaper i svenska och engelska Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 18 Juli. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår kontaktperson Jakob Wingren, [email protected].
Är du intresserad av teknik och fordon? På SJ har du möjligheten att inleda din karriär med utbildning som interiörstekniker för tåg. Din kommande roll Som Interiörtekniker ansvarar du för att utföra både förebyggande tågunderhåll och avhjälpande. Du kommer att påbörja din anställning med en betald grundutbildning inom teknik, följt av fortsatt utbildning inom specifikt tåg typ samt ellära. Bland annat kommer du att kunna installera hjärtstartarutrustning på tågen och säkerställa att alla säten är korrekt monterade innan resenärer stiger ombord. Depån är till största del utomhus, tåg ankommer och avgår från depån dygnet runt. Detta innebär att arbetet sker i treskift, vilket ger dig en varierad och aktiv arbetsdag eller natt utomhus. Dina arbetsuppgifter: Identifiera tillgängliga tåg, samordna och planera arbete med kollegor. Hantera skador och underhåll av lättare tågteknik, exempelvis inklusive säten, belysning, dörrar och annan utrustning. Rapportera arbetsorder i fordonsförvaltningssystemet via dator Montera rätt reservdelar enligt instruktioner och regelverk. Hantera reservdelar i lager och genomför beställningar vid behov. Som interiörtekniker kommer du att vara en del av division fordon på SJ som ansvarar för fordonsflottans livscykel. SJ är ett framtidsinriktat företag som befinner sig i en spännande fas med en historisk satsning på en ny fordonsflotta och digitalisering med många nya tekniska lösningar, det innebär att du kommer få möjlighet att växa och utvecklas i din tekniska kompetens Förväntningar på den vi söker Vi söker dig som är en ansvarsfull person med stort intresse för teknik. Som tekniker är ett gott samarbete med kollegor nyckeln, du kommer planera ditt arbete i grupp och individuellt. Du är en noggrann problemlösare som motiveras av att arbeta mot uppsatta mål, särskilt med fokus på trafiksäkerhet. För att trivas i rollen uppskattar du att få vara självständig, ta egna initiativ och utmaningen i att hitta lösningar som håller hög kvalitet samt säkerhetsstandard. Erfarenhet inom fordonstekniskt underhåll Godkänt gymnasiebetyg Flytande svenska i tal och skrift Meriterande med erfarenhet inom el och kretsscheman Datorvana Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 11 juli. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår kontaktperson Jimmie Eriksson, [email protected] Omfattning: Tillsvidare med inledande provanställning. SJ gör en bakgrundskontroll som ett steg i rekryteringsprocessen. Genomgå hälsoundersökning med godkänt resultat. Vi ser framemot din ansökan!
Vi gör nu våra största investeringar någonsin på våra fordonsflottor för att fler ska kunna välja tåget för ett hållbart resande. Vi erbjuder nu en möjlighet att vara en del av detta otroligt spännande arbete där du kommer som fordonsingenjör ha en nyckelroll. Som en del av dessa investeringar genomför vi ett omfattande arbete att ta fram SJs nya regionaltåg Zeta & Delta. Din kommande roll I rollen som Fordonsingenjör i Team Zeta får du en viktig roll i arbetet med SJs nya regionaltåg. Du kommer att vara en del av ett härligt team och tillsammans med dina kollegor genomföra det omfattande, utmanande och spännande projektet hela vägen till lansering och därefter förvaltning. Du kommer bland annat att arbeta med att: Granska internationella leverantörens uppfyllanden av kravställningar inom el/elkraft Granska funktioner samt beräkningar mot gällande krav Följa upp SJs krav mot leverantören, vilket innebär ett proaktivt arbete med leverantören i alla verifierings- och valideringsaktiviteter av elkraftinstallationer/drivsystem på fordonet (propulsion) Genomföra tekniska utredningar inför interna beslut Tätt samarbete med underhållsleverantören i förvaltningsfasen Utreda/analysera felutfall Team Zeta ingår i Division Fordon som ansvarar för fordonsflottans livscykel och säkerställer att hela, rena och säkra tåg levereras i rätt tid. Division fordon har ca 900 medarbetare med blandade kompetenser, till exempel tekniska specialister, fordonsingenjörer, komfortoperatörer, säkerhetskoordinatorer, fordonsoperatörer och produktionsutvecklare. Förväntningar på den vi söker Vi söker självgående medarbetare som gillar problemlösning och vill lära sig om både beprövade och nya tekniska lösningar. Som person är du van att arbeta i team, bra på att samarbeta och har god kommunikativ förmåga, är driftig och tar gärna eget ansvar. Du är socialt kompetent och van att knyta samt vårda kontakter, gärna i internationella miljöer. Komplexa frågeställningar är inget du ryggar för och du förstår helheten såväl som detaljer. Du är prestigelös, nyfiken och generös i relation till dina kollegor och bidrar till stark förbättringskultur. Starkt intresse för teknisk utveckling och av att bygga framtidens klimatsmarta resande på järnväg. Vi ser att du har: Teknisk generalistkompetens och mycket hög kompetens inom elkrafts området. Civilingenjör eller motsvarande med god erfarenhet inom järnvägsbranschen. God svenska och engelska i både tal och skrift. Minst 5 års erfarenhet inom järnvägsindustri främst inom elektriska system på spårfordon, drivsystemet/propulsion, elkraftsberäkningar. God IT-kunskap (MS Office-miljö). Ansökan och information Vi gör urval löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 15 augusti. Observera att intervjuer kan komma att påbörjas efter semesterperiod. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta vår Maria Rosenblad, [email protected].
Vill du vara med och attrahera de människor som får Sverige att rulla? Har du ett brinnande intresse för rekrytering, människor och affärer? Då kan det vara dig vi söker till vårt HR-team på SJ – Sveriges största tågföretag. Din kommande roll Hos oss blir du en nyckelspelare i vårt engagerade HR-team där du samarbetar med en annan rekryterare, våra HR Business Partners och två arbetsmiljöstrateger. Tillsammans arbetar vi för att stärka SJs verksamhet genom hållbar kompetensförsörjning. Som rekryterare på SJ får du en varierad vardag där du: Stöttar chefer i hela rekryteringsprocessen – från kravprofil till anställning. Genomför urval, intervjuer, personlighetsanalyser och referenstagning. Håller ihop samarbetet med externa rekryteringsbyråer. Bidrar aktivt till att stärka vårt employer brand genom sociala medier, arbetsmarknadsmässor och samarbeten med skolor. Tillsammans med våra HR Business Partners och chefer deltar du i att forma utvecklingsvägar – för att vi ska ta tillvara på våra medarbetares potential och möjliggöra nästa steg i deras resa hos oss. Vi arbetar kompetensbaserat med moderna, digitala verktyg och systemstöd. Du kommer att ha stor frihet under ansvar och arbeta i nära samarbete med både övriga delar av HR och verksamheten. Vem är du? Vi söker dig som har: Några års erfarenhet av rekrytering, gärna i en rådgivande roll. God kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Ett genuint intresse för människor och affärer. Erfarenhet av annonsering i sociala medier är meriterande. Akademisk examen inom HR eller motsvarande Du har en stark egen motor och har en prestigelös inställning och en god samarbetsförmåga – du trivs i ett team där man lyfter varandra. Självklart delar du våra värderingar och vår ambition att vara ett hållbart och pålitligt resealternativ för framtiden. Varför SJ? Hos oss blir du en del av något större. Vi spelar en viktig roll i att knyta ihop Sverige och bidra till ett hållbart samhälle. På SJ möter du både spännande människor, teknik i framkant, tradition och framtid – och vi vågar säga att du kommer att växa tillsammans med oss. Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är den 25 maj.
Vill du vara med och attrahera de människor som får Sverige att rulla? Har du ett brinnande intresse för rekrytering, människor och affärer? Då kan det vara dig vi söker till vårt HR-team på SJ – Sveriges största tågföretag. Din kommande roll Hos oss blir du en nyckelspelare i vårt engagerade HR-team där du samarbetar med en annan rekryterare, våra HR Business Partners och två arbetsmiljöstrateger. Tillsammans arbetar vi för att stärka SJs verksamhet genom hållbar kompetensförsörjning. Som rekryterare på SJ får du en varierad vardag där du: Stöttar chefer i hela rekryteringsprocessen – från kravprofil till anställning. Genomför urval, intervjuer, personlighetsanalyser och referenstagning. Håller ihop samarbetet med externa rekryteringsbyråer. Bidrar aktivt till att stärka vårt employer brand genom sociala medier, arbetsmarknadsmässor och samarbeten med skolor. Tillsammans med våra HR Business Partners och chefer deltar du i att forma utvecklingsvägar – för att vi ska ta tillvara på våra medarbetares potential och möjliggöra nästa steg i deras resa hos oss. Vi arbetar kompetensbaserat med moderna, digitala verktyg och systemstöd. Du kommer att ha stor frihet under ansvar och arbeta i nära samarbete med både övriga delar av HR och verksamheten. Vem är du? Vi söker dig som har: Några års erfarenhet av rekrytering, gärna i en rådgivande roll. God kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Ett genuint intresse för människor och affärer. Erfarenhet av annonsering i sociala medier är meriterande. Akademisk examen inom HR eller motsvarande. Du har en stark egen motor och har en prestigelös inställning och en god samarbetsförmåga – du trivs i ett team där man lyfter varandra. Självklart delar du våra värderingar och vår ambition att vara ett hållbart och pålitligt resealternativ för framtiden. Varför SJ? Hos oss blir du en del av något större. Vi spelar en viktig roll i att knyta ihop Sverige och bidra till ett hållbart samhälle. På SJ möter du både spännande människor, teknik i framkant, tradition och framtid – och vi vågar säga att du kommer att växa tillsammans med oss. Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är den 25 maj.
Din kommande roll Har du enkelt för att se helheten samtidigt som du också kan gå in i detaljer? Är du även bekväm med att arbeta i en snabbföränderlig miljö? Då är du kanske vår nya Strategiska personalplanerare! I rollen som Strategisk personalplanerare kommer du bli en nyckelperson för att optimera våra kundnära medarbetares arbetspass och scheman utifrån parametrar såsom robusthet, ekonomi och medarbetarnöjdhet. För detta använder vi optimeringsverktyget IVU. Du blir specialist inom ditt område där du både tar fram analyser inför beslut samt arbetar med att justera lagd planering inför planerade avvikelser i driften. Du ansvarar för en robust och kostnadseffektiv planering som möjliggör bästa möjliga service till våra resenärer. Driva och delta i förbättringsprojekt relaterade till dina ansvarsområden. Scenariotesta olika lösningar för att identifiera bästa lösning utifrån våra mål. Anpassa lagda planer efter banarbeten och justeringar i tidtabell. Som strategisk personalplanerareingår du i enheten Trafik och rapporterar till chef strategisk personalplanering. Förväntningar på den vi söker För att trivas i rollen som Strategisk personalplanerare behöver du vara analytisk och noggrann. Du behöver även vara flexibel och med enkelhet kunna ändra perspektiv utifrån förändrade förutsättningar samt proaktivt identifiera risker och osäkerheter. I relation till dina kollegor behöver du vara stark på kommunikation för att med enkelhet kunna förklara planer och föreslagna åtgärder för att säkerställa vår leverans. Tidigare erfarenhet i liknande roll eller annan relevant erfarenhet från järnvägsbranshen En akademisk utbildning inom exempelvis logistik eller motsvarande Erfarenhet från andra personalintensiva verksamheter Erfarenhet av planeringssystemet IVU är mycket meriterande Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. I processen kommer vi genomföra en bakgrundskontroll. Vi är en drog-och alkoholfri arbetsplats där det förekommer slumpmässiga kontroller. Vad är SJ Stockholmståg AB? SJ Stockholmståg (SJP) är ett dotterbolag till SJ AB och har sedan den 3 mars 2024 ett totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service. Pendeltågstrafiken är en viktig pulsåder för många boende i Stockholmsregionen. En vanlig tisdag reser över 340 000 personer med pendeltågen i Stockholm och när staden växer är det vårt ansvar att erbjuda möjligheten att resa på ett hållbart sätt. Vi som arbetar på pendeln ska vara uppmärksamma, pålitliga och engagerade. Det är ett löfte vi har till våra resenärer och till varandra. Löftet ska genomsyra allt vi gör, stora som små handlingar och hjälpa oss bygga en starkare, mer sammansvetsad organisation. Tillsammans med våra drygt 1 800 medarbetare arbetar vi i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen (SL) för att skapa en trygg, stabil och pålitlig pendeltågstrafik för våra medarbetare och resenärer.
Stockholmståg AB söker nu Gruppchef till lokalvården på våra stationer som vill vara med på resan att bygga förtroendet för pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Gillar du att skapa direkta resultat och vill vara med och leda i ett av Sveriges största företag in i framtiden, med ett hållbart och punktligt resande i fokus. Har du en fallenhet för att operativt leda och utveckla en verksamhet under ständiga krav på leverans varje dag och kan motivera och engagera människor omkring dig att leverera till hög kvalitet? Gillar du att vara en del av ett gäng som ständigt tänker på kunden och brinner för att utveckla och implementera förändringar? Läs mer om tjänsten och vad vi kan erbjuda dig nedan! Din roll som Gruppchef Stationsstäd arbetar du i en operativ roll tillsammans med övriga i organisationen. Arbetet utgår från Stockholm med ansvar för ett antal stationer i pendeltågsnätet. Din kommande roll Aktivt verka för en hög kundnöjdhet intern och externt. Leda och utveckla en grupp lokalvårdare i det dagliga arbetet med att säkerställa rena och attraktiva stationer. Bygga goda relationer med gruppen och säkerställa en trygg och god arbetsmiljö. Skapa ett gott samarbete med skyddsombud och fackliga, samt leverantörer och externa aktörer Bidra i planering och uppföljning av verksamheten både kort- och långsiktigt. Genom god kommunikation säkerställa att information når medarbetare och samarbetspartners. Arbeta med uppföljning och utveckling av medarbetare, hålla utveckligs- och lönesamtal med underställd personal samt medverka vid rekrytering och introduktion av nyanställda. Utveckla avdelningens processer och rutiner. Ansvar för budget och inköp inom gruppen. Som Gruppchef Stationsstäd ingår du i enheten för Stationsstäd som har ca 120 medarbetare. Du är en av tre Gruppchefer. Enheten är en del av produktionsområdet Fastighet & Städ med totalt ca 280 medarbetare med blandade kompetenser inom stationsstäd, fordonsstäd, klottersanering, fastighetsunderhåll och stationsservice. Förväntningar på den vi söker Du är en person som trivs med att arbeta nära människor och produktion för att skapa goda resultat och nå uppsatta mål. Du är engagerad och drivs av att bygga långsiktiga och goda relationer. Du leder gärna och naturligt människor i en mångkulturell verksamhet. Du tar dig in och lär dig verksamhetens alla delar för att förstå hinder och möjligheter och hitta lösningar. Du är flexibel och gillar förändringar, vilket för oss innebär att du snabbt anpassar dig till förändrade krav och nya förutsättningar och löser utmaningar på plats och med hjälp av teamet omkring dig. Du har minst 2 års relevant erfarenhet av att leda medarbetare och en produktionsverksamhet. Meriterande är erfarenhet från lokalvård i offentlig miljö eller liknande. Meriterande med utbildning inom framverken PRYL/SRY och INSTA 800 som verksamheten följer och mäts på. Då tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen kan detta innebära att Stockholmståg AB innan anställning kommer att genomföra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen av dig som kandidat. Godkänd säkerhetsprövning är i så fall en förutsättning för anställning. Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. I processen kommer vi genomföra en bakgrundskontroll. Vi är en drog-och alkoholfri arbetsplats där det förekommer slumpmässiga kontroller. Vad är SJ Stockholmståg AB? SJ Stockholmståg (SJP) är ett dotterbolag till SJ AB och har sedan den 3 mars 2024 ett totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service. Pendeltågstrafiken är en viktig pulsåder för många boende i Stockholmsregionen. En vanlig tisdag reser över 340 000 personer med pendeltågen i Stockholm och när staden växer är det vårt ansvar att erbjuda möjligheten att resa på ett hållbart sätt. Tillsammans med våra drygt 1 800 medarbetare arbetar vi i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen (SL) för att skapa en trygg, stabil och pålitlig pendeltågstrafik för våra medarbetare och resenärer.
Har du ett tekniskt intresse, gillar att arbeta handgripligen med olika typer av utrustning och gillar problemlösning? Då kanske du är den vi söker! Som anläggningstekniker kommer du säkerställa att underhåll utförs på verksamhetsutrustning och tekniskt fungerar i våra depåer så att inte underhållsverksamheten av fordon påverkas negativt. Du kommer även medverka vid investeringar gällande verksamhetsutrustning och specialverktyg. I arbetet ingår att ta hänsyn till bland annat driftekonomi, kvalité samt utrustningens trafik- och elsäkerhet. Din kommande roll Som anläggningstekniker kommer du genomföra och styra underhållet på verksamhetsutrustning och specialverktygen. Rollen innebär också: Genomföra daglig tillsyn av fastighet och verksamhetutrustning och löpande tillsyn av lyftredskap samt rapportera upptäckta avvikelser. Säkerställa att avvikelser åtgärdas, antingen genom egen försorg eller genom att entreprenör tillkallas. Säkerställa att planerat underhåll av fastighet, verksamhetsutrustning, felavhjälpning och reparationer utförs samt kan genomföras. Säkerställa att besiktningar genomförs för utrustning med besiktningskrav. Som Anläggningsteknikeringår du avdelningen Förvaltning & Teknik som i sin tur tillhör enheten för Fordon. Förväntningar på den vi söker Du har en god teknisk förståelse och du gillar att lösa problem när du hittar dem. Du är noggrann och strukturerad och har höga krav på säkerheten. Du är bekväm att arbeta administrativt samtidigt som du gillar att arbeta handgripligen och öppen för att arbeta med olika typer av utrustning. Du kommer ingå i ett team och har därför god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du kommer utgå från Brodepån men har inga problem att hoppa in och arbeta på de andra depåerna när det skulle behövas. Vi ser att du har: Färdigställd teknisk gymnasieutbildning eller motsvarande Tidigare erfarenhet av liknande teknisk roll Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift Kunskaper i engelska, både tal och skrift God IT-vana, främst inom Officepaket B-körkort Meriterande är om du: Tidigare har arbetat som anläggning/drifttekniker Tidigare har arbetat inom järnvägsbranschen Tidigare erfarenhet av fastighetsskötsel Tidigare erfarenhet av rörinstallation Ansökan och information Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. I processen kommer vi genomföra en bakgrundskontroll. Vi är en drog-och alkoholfri arbetsplats där det förekommer slumpmässiga kontroller. Vad är SJ Stockholmståg AB? SJ Stockholmståg (SJP) är ett dotterbolag till SJ AB och har sedan den 3 mars 2024 ett totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service. Pendeltågstrafiken är en viktig pulsåder för många boende i Stockholmsregionen. En vanlig tisdag reser över 340 000 personer med pendeltågen i Stockholm och när staden växer är det vårt ansvar att erbjuda möjligheten att resa på ett hållbart sätt. Tillsammans med våra drygt 1 800 medarbetare arbetar vi i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen (SL) för att skapa en trygg, stabil och pålitlig pendeltågstrafik för våra medarbetare och resenärer.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 24 jobb