Finnveden Executive AB jobb

Lediga jobb hos Finnveden Executive AB

Verkställande Direktör / Koncernchef
Finnveden Executive AB
Verkställande direktörer m.fl.

Habo Energi-koncernen består av tre bolag med sammanlagt 40 medarbetare. Vår verksamhet omfattar eldistribution, elhandel, fjärrvärme, fiber och uthyrning av bostäder och lokaler. Vi ägs till 100% av Habo Kommun och vårt samhällsansvar och engagemang för kommunen syns tydligt i vår verksamhet. Verkställande Direktör/Koncernchef Habo Energi har sedan ca tre år tillbaka påbörjat en framgångsrik förändringsresa. Vi söker nu en ny VD/Koncernchef som kan fortsätta på inslagen väg, vidareutveckla och ta bolaget till nästa utvecklingsnivå – affären i fokus. Vår ambition är att bli Sveriges ledande energikoncern när det gäller ekonomi, medarbetare, kund och innovation. Koncernen består av 40 kompetenta medarbetare som under din ledning arbetar för att nå strategiplanens uppsatta mål där bl.a. helhetssyn och kundfokus är hörnstenar i det gemensamma arbetet. Styrelsen i Habo Energi är vald av Kommunfullmäktige Habo Kommun men är helt professionell och till vardags verksamma som ledare från koncernens olika branscher med fokus på att stärka kommunens tillväxt, trygghet och attraktivitet utifrån ägardirektivet. Som VD/Koncernchef har du det övergripande ansvaret att leda, planera och utveckla Habo Energikoncernen, som innefattar eldistribution, elhandel, fjärrvärme, fiber samt bostäder och lokaler med affärsmässigt fokus tillsammans med samhällsansvaret. Affärsområdena spänner över flera branscher, organiserade i tre bolag, vilket kräver goda ledaregenskaper. I rollen som VD/Koncernchef arbetar du både strategiskt med verksamhetsstyrning och operativt med förändringsarbete i en organisation som är inne i en intensiv utvecklingsresa. Bolaget och dess verksamhet har påbörjat en period med stora och viktiga investeringar. Som VD/Koncernchef leder du ledningsgruppen och rapporterar till styrelsen. Gemensamma ägardialoger sker kontinuerligt. Profil För att lyckas i rollen som VD/Koncernchef behöver du vara en erfaren ledare som brinner för att utveckla verksamhet, organisation och medarbetare. Du har ett tydligt affärssinne, kommersiellt driv och är utvecklingsorienterad i din läggning. Du tänker strategiskt, med starkt fokus på att leverera resultat. Du är van att arbeta mot strategiska mål och samtidigt driva operativ verksamhet framåt. Du förstår vikten av att vara lyhörd och att bygga och vidmakthålla goda relationer. Du har förhandlingsvana och erfarenhet av att arbeta med externa entreprenörer och konsulter samt en god förståelse för beslutsprocessen i kommunala bolag. Som ledare är du närvarande och coachande. Du har en jordnära personlighet och är inte rädd för att kavla upp ärmarna när detta behövs. Du är vidare en lagspelare som har förmåga att se helheten. Du har en tydlig ledarprofil med ett kundorienterat synsätt, ett stort engagemang och en klok helhetssyn. Du förstår värdet av att involvera medarbetare inför förändringar och beslut. Koncernen har bland de högsta medarbetarbetygen inom energibranschen som skapar förutsättningar för en hållbar och positiv vidareutveckling. Vi ser att du har mångårig erfarenhet av ledarskap inom energibranschen (el, fjärrvärme och/eller fibernät eller fastighet) eller liknande bransch. Du har god erfarenhet av arbete med stora investeringar och ekonomisk uppföljning av projekt. Du har vidare erfarenhet av att leda andra chefer och leda en ledningsgrupp. Du har akademisk utbildning inom relevant område. Du har goda IT-kunskaper samt goda språkkunskaper i svenska och engelska. Kontaktuppgifter och ansökan I denna rekrytering har vi valt att samarbeta med Finnveden Executive. För ytterligare information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Martin Dambergs, tfn +46 72 206 20 84. Om du finner tjänsten intressant tveka inte att skicka in en ansökan innehållande CV samt personligt brev. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast, dock senast den 10 augusti. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, http://www.finnvedenexecutive.se Välkommen med din ansökan!

Igår
Sista ansökan:
25 juli 2025
VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR
Finnveden Executive AB
Verkställande direktörer m.fl.

Malux är ett nordiskt företag med huvudkontor i hjärtat av Höga Kusten - Örnsköldsvik. Vi levererar tekniska lösningar som skyddar och förbättrar arbetsmiljöer inom processindustri, byggentreprenad, fastighet och kollektiv- & godstrafik, över hela världen. Produktprogrammet består av säkerhetsprodukter inom belysning, el, kommunikation och undervattenselektronik. Det är säkerhetsrelaterade lösningar som är anpassade efter kundens behov, samt säkerställer funktion över tid, vi hjälper även till med service och underhåll. Sedan starten 1972 har vi arbetat med att skapa säker arbetsmiljö för våra kunder. Med en omsättning på 500 mkr och 130 anställda finns vi idag med bolag i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen, med kunder i Europa, Mellanöstern, Asien och Australien. Med en nordisk säljkår och omsorg om varje leverans har vi över femtio års tid byggt upp ett kunnande som hjälper kunden att navigera rätt bland produkter, lösningar och myndighetskrav på alla nivåer. VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR Malux är inne i en mycket spännande fas och söker dig som vill vara med att bidra till vår ambitiösa expansions- och tillväxtresa. Vi söker en VD som vill vara med och skapa förutsättningar för vår fortsatta utveckling. Uppdraget är att få Malux att fortsätta sin framgångsrika resa med tillväxt och lönsamhet! Vi söker inte en revolutionär utan en VD som tillsammans med styrelsen, ägarna, ledningsgruppen och all kunnig personal fortsätter utveckla detta företag kontinuerligt i enlighet med vår affärsplan. Som VD kommer du att säkerställa att Malux bibehåller en mycket god relation med sina kunder samt att kundbasen breddas med nya kunder. Du kommer även att säkerställa en hög produktions- och leveranskvalitet, något som ligger till grund för vårt renommé och våra kunders och leverantörers förtroende. Malux goda relationer med sina leverantörer, är avgörande för att säkerställa vårt samarbete och Malux starka position på marknaden. Du säkerställer att vi anpassar oss till nya trender och teknik inom branschen och ser till att vi har rätt kompetens samtidigt som du fortsätter utveckla företaget med bättre strukturer och processer inom hela verksamheten. Implementeringen av en kultur som arbetar med ständig utveckling och förbättring kommer att vara en viktig del i detta arbete. Du kommer att ha en nära dialog med styrelsen, där du ansvarar för att förbereda VD-rapport och styrelsematerial - för att ge styrelse och ägare de bästa förutsättningarna att fokusera på strategiska beslut. Tjänsten är placerad i Örnsköldsvik alternativt i Stockholm eller Stenungssund. Den vi söker Som person är du strategisk men också operativt stark, du kan växla mellan långsiktigt och att vara hands-on. Vidare är du resultatdriven med tydligt affärsfokus, en stark kommunikatör och relationsbyggare. Du är en ledare som inspirerar, utmanar och utvecklar sitt team och som skapar framgång genom andra. Du drivs av att se resultat, men har också ett stort fokus på långsiktighet och hållbarhet i både affär och ledarskap. Du bör ha erfarenhet av att ansvara för och leda en större organisation med mycket goda dokumenterade resultat inom försäljning, affärsutveckling och ledarskap, gärna i ett internationellt bolag. Vidare har du kompetens och förståelse för komplexa förhandlingar och kunder med olika behov och affärsmässiga förutsättningar samt har en god förståelse för kulturella skillnader. Malux kan erbjuda dig Här finns en möjlighet för dig som är en erfaren ledare att tillträda en nyckelposition och sätta din prägel på ett framgångsrikt företag i en expansiv fas. Du blir en viktig del av Malux koncernens framtida tillväxt och kommer få möjlighet att bygga starka team, utveckla verksamheten, vidareutveckla vår konkurrenskraft och förankra våra värderingar. Malux erbjuder en unik möjlighet att forma framtiden i en växande bransch där tradition möter innovation. Hos oss får du ett utvecklande arbete på en trivsam arbetsplats med god laganda. Drivs du av att skapa resultat tillsammans med andra i en marknad med utvecklingsmöjligheter – då är du välkommen att sända in din intresseansökan. I denna rekrytering samarbetar vi med Finnveden Executive AB. För mer information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Roger Johansson tfn 070-88 11 310. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, www.finnvedenexecutive.se Välkommen med din ansökan!

Igår
Sista ansökan:
25 juli 2025
Ekonomichef
Finnveden Executive AB
Ekonomi- och finanschefer

Gustafsborg är ett fristående fullservice företag som förvaltar skogsfastigheter, utför avverkningsuppdrag, producerar samt köper och säljer skogsbränsle i Skåne och dess närområde. Gustafsborg har en historia sedan 1867. Vi har ett eget skogsinnehav på 6500 hektar och omsätter idag ca 300 mkr och har 10 st anställda. Verksamheterna hanterar årligen ca 150 000 m3fub virke och med en omsättning på ca 300 GWh skogsbränsle tillhör vi en av de större aktörerna på skogsbränsle i närområdet. Vi värnar om skogen, vår miljö och våra kunders önskemål. Läs mer på www.gustafsborg.se EKONOMICHEF Har du ett affärsdriv och trivs med att arbeta brett inom ekonomi och administration? Lockas du av att leda och utveckla ekonomifunktionen samtidigt som du bidrar till verksamhetens tillväxt? Då kan rollen som Ekonomichef här hos oss vara rätt utmaning för dig! OM ROLLEN Som Ekonomichef får du ett helhetsansvar för ekonomiavdelningen, finans- och husförvaltning. Du leder och utvecklar det ekonomiska arbetet och säkerställer att bolaget har effektiva och moderna processer inom ekonomi, IT och administration. Du arbetar både strategiskt och operativt och är en nyckelperson i företagets fortsatta utveckling. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat: Ansvar för budgetprocess, bokslut och deklarationer för koncernens bolag Ta fram ekonomiska underlag/rapporter till VD och till styrelsemöten Uppföljning, resultatanalys och rapportering till styrelse och ledning Utveckling av IT-stöd för ekonomi och administration samt IT-säkerhet Tillsammans med VD aktivt delta på styrelsemöten där du också är Styrelsesekreterare, Övergripande ansvarig för förvaltning och uthyrning av bolagets fastigheter och lokaler Som Ekonomichef har du ett personalansvar för en ekonom. Med din expertis blir du en viktig del av ledningsgruppen och du rapporterar till VD. Placering för tjänsten är på Gustafsborg i Vinnarp/ Perstorp. DIN PROFIL Vi söker dig som har en akademisk bakgrund inom ekonomi, eller motsvarande kompetens, samt flera års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete – både inom redovisning och controlling. Troligtvis har du en liknande roll idag, eller så arbetar du som ekonomikonsult på en redovisningsbyrå där dina uppdragsgivare främst återfinns inom skogs-, lantbruks- eller fastighetssektorn. Du drivs av utveckling och har sannolikt tidigare varit delaktig i att digitalisera eller effektivisera administrativa processer. Du är van vid att växla mellan strategiska och operativa frågor i det dagliga arbetet och känner dig trygg i en ledarroll, där du motiverar och skapar engagemang i din omgivning. DETTA ÄR DU Som person är du analytisk, strukturerad och resultatinriktad. Du har hög integritet, är prestigelös och har ett gott samarbete med såväl interna som externa kontakter. Din förmåga att driva förändring och förbättringsarbete gör dig till en uppskattad ledare och kollega. Du gillar att ta ansvar, tar egna initiativ och vill vara med och utveckla både verksamhet och människor. Om du dessutom delar vårt intresse för skog och natur blir vi extra glada. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. VI ERBJUDER Hos oss får du en utmanande och utvecklande roll i ett framstående företag där du får möjlighet att arbeta med kompetenta kollegor i en positiv och dynamisk arbetsmiljö. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats där du har goda möjligheter till självständigt arbete och stort ansvar. Hoppas att vi har väckt ditt intresse! KONTAKTUPPGIFTER OCH ANSÖKAN I denna rekrytering samarbetar vi med Finnveden Executive. För ytterligare information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult, Christina Cajtoft tfn +46 70 302 15 23. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, www.finnvedenexecutive.se Välkommen med din ansökan!

3 dagar sedan
Sista ansökan:
31 juli 2025
Chief Technology Officer
Finnveden Executive AB
Produktionschefer inom tillverkning

Frauenthal Gnotec Group is a leading manufacturer of metal components and products to the global Automotive and Commercial Vehicle industry. Our operations in China, Czechia, Germany, Slovakia, Sweden and US have approximatively 1000 employees, turnover 2,3 billion SEK and offers state of the art technology in Automatic pressing, Welding and Assembly. We offer processes and solutions for different materials, thicknesses, complexities and applications. High automation together with lean manufacturing, Continuous improvement and Zero Defect Principle is our DNA at each plant, performed by highly skilled employees. We are now looking for someone who thrives in a central role, where you have great opportunities to influence the company's development. Chief Technology Officer As Chief Technology Officer, you will lead the company’s technological vision and innovation strategy, ensuring that our stamping and welding operations, tooling capabilities, and engineering solutions align with current and future OEM expectations. You will be responsible for driving product and process innovation, overseeing tool development, and leading application engineering efforts to support customer programs from concept through production. You will act as the technical face of the company for key OEMs, working closely with internal departments—Engineering, Operations, Sales, and Quality—and externally with OEM customers and tooling partners. You will report to the CEO and be part of the management team. You will be responsible for a technical team in Gislaved, four very talented and experienced tool engineers. Location: Göteborg or Gislaved Your competence and experience 10+ years of proven experience as a CTO, ideally within a stamped metal components supplier. Leadership experience. Knowledge in tooling development, stamping/forming processes, and welding technologies. Proven experience working with or supplying to major OEMs, both passenger car and commercial vehicles. Familiarity with product lifecycle from RFQ to launch to production. Knowledge of APQP, PPAP, and CAE tools (e.g., AutoForm, CATIA, etc.) is a plus. Excellent English skills – oral and written. We can offer You Frauenthal Gnotec can offer you a very interesting role in a dynamic environment in an industry that operates in the international automotive market. We are in an exciting phase where your contribution will really make a difference. Contact details In this recruitment, we have chosen to cooperate with Finnveden Executive. For further information, you are welcome to contact recruitment consultant, Roger Johansson tel. +46 70 881 13 10. As selection takes place continuously, we want your application as soon as possible. Applications for the position are made via Finnveden Executive's website, www.finnvedenexecutive.se Welcome with your application!

10 dagar sedan
Sista ansökan:
16 juli 2025
COMMERCIAL DIRECTOR
Finnveden Executive AB
Försäljnings- och marknadschefer

Götessons grundades 1984 och har sedan dess utvecklats till en internationell koncern som erbjuder ett komplett utbud av inredningslösningar för professionella miljöer. I gruppen ingår akustisk expertis genom Akustikmiljö i Falkenberg, Sverige, förvärvat 2015. 2019 förvärvades David Design, ett exklusivt varumärke som producerar möbler skapade av Sveriges främsta designers. 2022 gick Scan Sørlie in i gruppen, en ledande möbelaktör på den nordiska marknaden med stark kompetens inom produktion och produktutveckling. Sedan januari 2024 välkomnar vi även Norco Interior och SIAS Contract till gruppen som är en marknadsledande inredningskoncern med närvaro i såväl Norden som Central- och Östeuropa. Den sammanslagna koncernen kommer därmed att uppgå till 1,4 miljarder kronor med cirka 600 anställda. Till Götessons Design Group söker vi nu en driven COMMERCIAL DIRECTOR Götesson Design Group befinner sig i en expansiv fas då vi under flera år ökat lönsamhet och omsättning. Nu stärker vi upp teamet med en Commercial Director som vill vara med på denna spännande framtida resa. Vi söker nu dig – en utvecklande ledare som operativt via teamet bygger kundrelationer och brinner för att nå resultat. Commercial Director ansvarar för att utveckla och leda företagets kommersiella strategi med målet att öka intäkter, stärka marknadspositionen och driva lönsam tillväxt. Rollen omfattar ansvar för försäljning, marknadsföring, affärsutveckling och kundrelationer. Som Commercial Director får du ansvar för ett team på totalt 13 personer. Du rapporterar till CEO och ingår i ledningsgruppen och tjänsten är belägen i Ulricehamn. Arbetsuppgifter Utveckla och genomföra företagets kommersiella strategi i linje med övergripande affärsmål Leda försäljnings- och marknadsteamet, inklusive personalansvar Ansvara för att skapa en motiverande arbetsmiljö och se till att teamet uppnår sina individuella och gemensamma mål. Identifiera nya affärsmöjligheter, partnerskap och marknader Sätta mål och KPI:er för kommersiell prestation – och säkerställa att de nås Förhandla större avtal och ramavtal med nyckelkunder och leverantörer Säkerställa stark kundnöjdhet och utveckla långsiktiga kundrelationer Arbeta nära produkt-/tjänsteutveckling för att möta marknadens behov Den vi söker Du som söker bör ha minst 5 års erfarenhet i en kommersiell ledarroll inom B2B med mycket goda dokumenterade resultat inom försäljning, affärsutveckling och ledarskap i ett säljdrivet internationellt bolag, erfarenhet från även B2C är meriterande. Vidare har du kompetens och förståelse för komplexa förhandlingar och kunder med olika behov och affärsmässiga förutsättningar samt har en god förståelse för kulturella skillnader. Som person är du strategisk men också operativt stark, du kan växla mellan långsiktigt och att vara hands-on. Vidare är du resultatdriven med tydligt affärsfokus, en stark kommunikatör och relationsbyggare. Du är en ledare som inspirerar, utmanar och utvecklar sitt team. Götessons Design Group kan erbjuda dig Vi erbjuder dig att arbeta i ett team som präglas av framåtanda, högt tempo och engagemang, med ett starkt fokus på kunder, design, service, och på kvalitet. Vi har en positiv, öppen och kreativ arbetsplats med entreprenörsanda. Drivs du av att skapa resultat tillsammans med andra i en marknad med utvecklingsmöjligheter – då är du välkommen att sända in din intresseansökan. I denna rekrytering samarbetar vi med Finnveden Executive AB. För mer information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Roger Johansson tfn 070-88 11 310. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, www.finnvedenexecutive.se Välkommen med din ansökan!

15 dagar sedan
Sista ansökan:
11 juli 2025
Koncernchef
Finnveden Executive AB
Verkställande direktörer m.fl.

ARAT Group levererar högteknologisk utrustning och automation till främst träindustrin. Leveranserna sker över hela världen med tyngdpunkt inom Norden och Europa. I gruppen ingår dotterbolagen Arivislanda, Renholmen, Almab, Hedlunds, Höga Kusten Teknikresurs, Loginor, Nolyx och Gullängets Mekaniska Verkstad. ARAT Group omsätter idag ca 1 miljard SEK och ägs sedan 2018 av bolagskoncernen Storskogen. Koncernchef Vi söker dig som vill leda och utveckla ARAT Group och dess dotterbolag. ARAT Group har en tydlig framtidsvision och du som Koncernchef förväntas aktivt driva koncernens verksamhet mot att nå uppsatta strategiska och finansiella målsättningar. Du leder, planerar och samordnar framför allt det strategiska och taktiska arbetet inom koncernen. En av dina huvuduppgifter är att med affärsmässighet, en optimerad organisation och effektiva processer, skapa tillväxt och förutsättningar för god lönsamhet. Tillväxt drivs av en kombination av organisk utveckling och förvärv. Gruppen präglas idag av decentraliserat och lokalt entreprenörskap med styrning, coachning och uppföljning från en mindre central organisation på koncernnivå. VD-tjänsten kräver därför vidare god förmåga att skapa samverkan, synergier och gemensamma mål över dotterbolagsgränserna. Exempel på områden du kommer att arbeta inom är följande: Agera styrelseordförande i respektive bolag Fortsatt utveckla och effektivisera bolagen i koncernen Agera stöd och utveckla respektive VD i bolagen Fortsätta utveckla företagsgruppens organisation, struktur och arbetsformer för styrning, kultur och ledningsfilosofi, rapportering och uppföljning Driva förvärvsprocesser med stöd från Storskogen centralt Vara involverad i större affärer där flera dotterbolag ingår Du har det formella ansvar som ingår i rollen som Koncernchef och återrapporterar verksamhetens utveckling till styrelsen. Profil För uppdraget söker vi dig med erfarenhet av sågverksbranschen alternativt närliggande bransch med automation och maskintillverkning. Du har gedigen ledarerfarenhet och är van att leda seniora chefer. Du har varit verksam i rollen som Koncernchef, VD, Affärsområdeschef eller motsvarande under en period om minst 5 år med fullt P&L-ansvar och behärskar ledning, styrning och uppföljning. Du har god insikt och övergripande kunskap om helheten på ett tillverkande företag såsom kvalitet, underhåll, produktionsteknik, logistik, supply chain, marknad och försäljning. Du har vidare erfarenhet av att arbeta i en större organisation med tillhörande rapporteringsnivåer. Som person är du kommunikativ och har en god helhetssyn. I din personliga profil finner vi även affärsmässighet, god ekonomisk förståelse, förmåga att driva förändringsarbete samt entreprenörsanda. Du är en person som alltid går in med ett stort engagemang och har en stark drivkraft samt uthållighet. Kontaktuppgifter och ansökan I denna rekrytering samarbetar vi med Finnveden Executive. För ytterligare information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult, Martin Dambergs tfn +46 72 206 20 84. Då urval sker löpande vill vi ha din ansökan snarast. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, http://www.finnvedenexecutive.se Välkommen med din ansökan!

15 dagar sedan
Sista ansökan:
11 juli 2025
EKONOMICHEF
Finnveden Executive AB
Ekonomi- och finanschefer

Lesjöfors-koncernen erbjuder ett brett sortiment av fjädrar och stansade detaljer till kunder inom en rad olika branscher över hela världen. Med en unik expertis inom högteknologiska, kundanpassade lösningar och en flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors den främsta partnern för alla fjäderbehov. Vi är stolta över vårt svenska arv och vår historia inom fjädertillverkning som går tillbaka till 1852. Idag ägs koncernen av Beijer Alma, ett företag noterat på Stockholmsbörsen. Lesjöfors-koncernen omfattar över 50 tillverknings- och försäljningsbolag runt om i världen. Som en långsiktig och engagerad innovatör inom fjäderteknik fortsätter koncernen att växa med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv, och vi har en långsiktig ambition att fördubbla vår verksamhet. Lesjöfors Automotive är ett viktigt affärsområde inom Lesjöfors-koncernen. Vår filosofi är att tillverka hela produktsortimentet internt och att lagerhålla för global distribution till eftermarknaden för fordon. Artiklar med lägre omsättning produceras en gång per år till lager: Hög tillgänglighet till lägre kostnad – en ekvation som Lesjöfors har löst! Våra distributionslager i Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA har ett lager på cirka 2 miljoner chassifjädrar. Detta gör det möjligt för oss att erbjuda hög tillgänglighet, korta ledtider och låga distributionskostnader. Vi erbjuder leveranser som är snabba, flexibla och pålitliga, vilket möjliggör ökad lönsamhet för våra kunder. www.lesjoforsab.com Till Lesjöfors Automotive AB söker vi nu en affärsinriktad EKONOMICHEF OM ROLLEN Vi söker nu en analytisk och affärsorienterad ekonomichef till Lesjöfors Automotive AB i Växjö. Rollen är bred och affärsnära, med ett stort ansvar för ekonomistyrning, finansiell planering och analys. Som ekonomichef arbetar du nära vd och övriga funktioner och är en nyckelperson i arbetet med att säkerställa lönsam tillväxt och operationell effektivitet i en logistik- och lagerintensiv verksamhet. Utöver ansvaret för den svenska verksamheten kommer du även att fungera som Group Business Area Controller för affärsområdet Lesjöfors Automotive Aftermarket – Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA. Det innebär att du rapporterar både till vd för Lesjöfors Automotive AB i Växjö och till VP & General Manager Automotive Aftermarket, med placering i England. Till din hjälp i Växjö har du en medarbetare som ansvarar för löpande redovisning och löneadministration. Din närmaste chef är vd:n för Lesjöfors Automotive Växjö där du också kommer ha din arbetsplats. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat: Helhetsansvar för finansiell planering och analys, med särskilt fokus på lönsam tillväxt och operationell effektivitet i en lager- och logistikintensiv miljö. Löpande uppföljning och analys av lagervärde, omsättningshastighet och inkurans i nära samarbete med logistikfunktionen. Säkerställa att korrekta kundbonusnivåer kontinuerligt reserveras, justeras vid behov, rapporteras inom bolaget och utbetalas till kund enligt avtal. Genomföra månads- och årsbokslut samt viss rapportering till myndigheter (enbart för Lesjöfors Automotive AB i Växjö). Säkerställa att finansiell rapportering uppfyller lagkrav, internationella redovisningsstandarder och koncernens finansiella manual. Leda och driva gemensam budget-, prognos- och rapporteringsprocess för de fyra distributionsanläggningarna i Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA. Arbeta med intern prissättning, kostnadsanalyser, projektuppföljning och nyckeltal (KPI:er). Utföra detaljerade analyser på artikel-, kund- och regionnivå för att optimera bruttomarginalen. DIN PROFIL Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom ekonomi, finans eller motsvarande, och som har flera års erfarenhet – gärna i en ledande ekonomiroll inom internationell distribution, logistik eller eftermarknad alternativt liknande verksamhet. Du har en gedigen bakgrund inom finansiell analys och är van att arbeta med större affärssystem, gärna M3, samt BI-verktyg för att dra insikter och fatta välgrundade beslut. Du uttrycker dig obehindrat på både svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Din analytiska skärpa, affärsmässighet och ditt sinne för detaljer gör att du snabbt kan sätta dig in i komplexa sammanhang. Du är trygg i att arbeta mot deadlines, även under tidspress, och har en utmärkt administrativ förmåga i kombination med stark kommunikativ skicklighet. VI ERBJUDER Hos oss får du möjligheten att växa i en bred och ansvarsfull roll med stora möjligheter att påverka. Vi erbjuder ett öppet och inkluderande arbetsklimat, engagerade kollegor och ett globalt nätverk. ANSÖKAN Urval och intervjuer sker löpande. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Christina Cajtoft, 070 – 302 15 23. Ansökan sker via Finnveden Executives hemsida: www.finnvedenexecutive.se. Välkommen med din ansökan!

20 dagar sedan
Sista ansökan:
6 juli 2025
Engineering Manager
Finnveden Executive AB
Produktionschefer inom tillverkning

Tecnau är ett internationellt tillverkande företag med en komplett produktportfölj för pappershantering, övervakning, bearbetning och efterbehandling för den digitala tryckeribranschen. Vi är dedikerade till att leverera integrerade lösningar som stödjer ett brett spektrum av applikationer inom bland annat Transactional Printing, Publishing, Graphic Arts, Book-on-Demand och korta produktionsserier. Med avancerade system för matning, skärning och vikning av papper för digitala skrivare, kvalitetssäkringslösningar samt in-line efterbehandlings- och konverteringsmoduler erbjuder Tecnau teknik som är avgörande för olika digitala utskriftsapplikationer. Det är kombinationen av stolthet för produkterna, djup branscherfarenhet och starka tekniska resurser som gör att Tecnau kan ligga steget före konkurrenterna och förutse kundernas framtida behov. Verksamheten i Ljungby omsätter ca 200 miljoner kronor och har ca 60 anställda. Vi söker en engagerad och resultatinriktad ledare till Tecnau i Ljungby Engineering Manager Om rollen I rollen som Engineering Manager spelar du en nyckelroll i Tecnaus fortsatta utveckling. Du leder teknikavdelningens arbete i Ljungby, stöttar koncernledningen i att definiera och driva projekt och utvecklingsinsatser samt samordnar arbetet med tekniska ledare och kollegor inom koncernen. Du ansvarar för att driva tekniska projekt i mål, med hög kvalitet och inom uppsatta tidsramar – från utveckling till marknadsintroduktion. Du har ett övergripande ansvar för teknikavdelningen på siten med ca15 direktrapporterande medarbetare inom mjukvara, elektronik, mekanik, automation och testning. Du ingår i den lokala ledningsgruppen och rapporterar till Group Product Development Director (PDD). Tjänsten är placerad i Ljungby och kräver en hög närvaro på plats. Huvudsakliga ansvarsområden Leda och utveckla teknikavdelningen, med personal- och budgetansvar I samarbete med koncernledningen ta fram och implementera koncernens tekniska strategier och mål i operativa projekt och handlingsplaner Följa upp och rapportera projektens utveckling, med fokus på leverans och resurseffektivitet Samarbeta och koordinera med andra avdelningar, både internt och externt Utveckla och införa standarder, processer och arbetssätt som bidrar till flexibilitet och proaktivitet Förvalta och kontinuerligt vidareutveckla produktportföljen, inklusive hantering av teknisk dokumentation Kvalifikationer Du har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet, samt flera års erfarenhet från en ledande roll inom tillverkande industri, gärna inom produktutveckling och projektledning. Du har ett genuint intresse för människor och ledarskap. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att arbeta strategiskt med helheten, prioritera projekt och resurser med fokus på resultat och leverans, samt agera snabbt vid avvikelser. Erfarenhet av systemlösningar inom automation, mekanik eller elektronik är meriterande. Eftersom företaget är en del av en internationell koncern krävs mycket goda kunskaper i både svenska och engelska. Personliga egenskaper Du är en engagerad och tydlig ledare som trivs med att bygga starka team och skapa engagemang omkring dig. Med öppenhet för nya lösningar och en god förmåga att se helheten, prioritera rätt och delegera effektivt, skapar du proaktivitet och leveransförmåga i organisationen. Du kommunicerar på ett förtroendeingivande sätt och har lätt för att bygga starka relationer, både internt och externt. Vi erbjuder En spännande roll i ett företag där du får arbeta tillsammans med engagerade kollegor med hög specialistkompetens och ett starkt kundfokus. Här blir du en del av ett team i en arbetsmiljö där trivsel, kunskapsutbyte och gemenskap står i centrum. Kontaktuppgifter och ansökan I denna rekrytering har vi valt att samarbeta med Finnveden Executive. För mer information om rollen, är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Malin Classon på 070–397 31 40. Urval sker löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Ansökan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, www.finnvedenexecutive.se Välkommen med din ansökan!

27 dagar sedan
Sista ansökan:
29 juni 2025