20 CV mallar för alla yrken

Välj mellan 20 layouter i vår kostnadsfria cv-byggare. Oavsett vilket jobb du söker kan du alltid hitta en cv mall med passande utseende i vårt e-verktyg. Alla funktioner och mallar är helt gratis för dig som söker nytt arbete.

Klassiska - moderna och kreativa cv mallar

Det ska inte kosta pengar att söka jobb. Du får tillgång till alla mallar och funktioner utan kostnad

Mer information om CV mallar

Vad är ett CV?

Kort sagt är ditt cv ett dokument som används när du söker arbete för att marknadsföra dig själv inför en potentiell arbetsgivare. Du sammanfattar dina arbetserfarenheter, utbildningar, andra kompetenser och kunskaper. Vanligtvis kan det kan också innehålla en kort profil av dig själv eller en sammanfattning av din karriär. Ett cv tillsammans med ett personligt brev är de mest efterfrågade dokumenten när du söker ett jobb.

Då de flesta jobb skiljer sig åt bör du också vara beredd på att anpassa ditt cv efter jobbet du söker även om en del arbetsbeskrivningar kan kännas likartade. Se det som ett levande dokument som kontinuerligt utvecklas och förändras allt beroende på hur du själv utvecklas och vilka jobb du söker.

Vilken CV mall är lämplig för mig?

Aspirantus ger dig möjlighet att enkelt byta mellan 20 olika mallar helt utan kostnad. Vi erbjuder tre olika kategorier av mallar för att du ska hitta den perfekta mallen för dig. Försök att anpassa ditt val efter jobbet eller företaget du söker hos. Vissa branscher kanske föredrar mer traditionella cv:n och då kan en klassisk mall fungera perfekt. Det är också den vanligaste typen av mall så om du är osäker på ditt val fungerar det med ett klassiskt val eftersom de passar för de flesta typer av arbeten. 

Moderna mallar fungerar till branscher och företag där det är ok att använda sig av lite mer design för att uttrycka personlighet. Sedan har vi de kreativa mallarna som du kan använda när du söker jobb och du gärna vill visa mycket personlighet eller kreativitet. Men huvudsaken när du väljer är att anpassa ditt val efter jobbet, företaget och branschen. Om du inte känner till företaget sedan innan kan du titta på jobbannonsen och undersöka företagets hemsida för att få en bättre insikt i vad som kan tänkas passa bäst.

Vår cv byggare är helt gratis! Inga extra kostnader tillkommer!

Vad ska du inkludera?

Vad som ingår beror till stor del på det specifika jobbet och branschen du söker till. Men Nyckelinformation som vanligtvis ingår är dina arbetserfarenheter, dina utbildningar, dina specifika kompetenser din kontaktinformation och andra relevanta kunskaper som kan vara av intresse för en eventuell arbetsgivare. 

Hur du sedan organiserar upp de olika sektionerna och hur omfattande de bör vara styrs av dina egna arbetserfarenheter och var någonstans i karriären du befinner dig. 

Hur långt ska det vara?

Huvudrekommendationen är att skriva koncist, fokuserat och alltid anpassat till den specifika tjänsten som du söker. Och en ytterligare bra riktlinje är att försöka hålla det till 1-2 sidor. Längre än så krävs ofta inte för att en rekryterare eller potentiell arbetsgivare ska kunna avgöra om du har de kvalifikationerna de eftersöker. Har du haft en längre karriär och tjänsten du söker rättfärdigar det, kan det självklart vara korrekt att skriva lite längre.

Vilket format ska jag använda?

Man brukar prata om tre olika huvudformat. Vanligast är det omvänt kronologiska formatet som används av de flesta som söker jobb i Sverige. Innebörden är helt enkelt att du listar dina senaste arbetserfarenheter och utbildningar först, för att därigenom ha de mest aktuella kompetenserna lättillgängliga för läsaren. Detta formatet fungerar till alla sorters jobb och är det formatet som vi rekommenderar i de flesta fall. 

Sedan finns det kompetensbaserade formatet och som namnet antyder ligger fokuset här på dina kompetenser. Personer som saknar vissa arbetserfarenheter och vill fokusera på en specifik kompetens istället kan använda sig av det här formatet. Till sist har vi kombinationsformatet som är en kombination av de bägge tidigare formaten. I vår guide till att skriva cv kan du läsa mer ingående om vad som utmärker de olika formaten och när de används. 

Hur skriver jag om mina kompetenser?

Man brukar prata om kompetenser i termer av hårda och mjuka kompetenser. De hårda kompetenserna är möjliga att utbilda sig till och att lära ut, och är därmed också möjliga att kvantifiera. Exempel på hårda kompetenser är språk och tekniska kunskaper. 

Mjuka kompetenser handlar mer om personliga och sociala egenskaper och är kompetenser som byggs upp under en längre tid och är därför svårare att utbilda sig till eller att kvantifiera. Ledaregenskaper och stresshantering är två exempel på mjuka kompetenser. 

Du kan blanda mellan dina olika kompetenser för att hitta en bra balans med de krav som jobbet ställer. De kan ha en egen sektion eller så kan du göra en punktlista, allt beroende på hur du själv känner passar bäst. De kan också förekomma i en sammanfattning där du fokuserar på just de kompetenser som är viktiga för det jobbet du söker.

Använd vårt e-verktyg helt gratis!

Med hjälp av vårt e-verktyg kan du enkelt och smidigt skapa dina egna cv:n och personliga brev samt ge dem ett professionellt utseende anpassat till den branschen du du söker jobb. Varje personligt brev är matchat till cv:t för ett enhetligt utseende. Alla funktioner och mallar är 100% gratis att använda för dig som är arbetssökande – ”det ska inte kosta pengar att söka jobb!”. Klicka på knappen nedan för att starta ditt konto nu.