Åklagarmyndigheten jobb

Lediga jobb hos Åklagarmyndigheten

Beredningsjurist
Åklagarmyndigheten
Övriga jurister

Dina arbetsuppgifter Som beredningsjurist utför du juridiskt arbete tillsammans med åklagarna. Du bistår dem i deras arbete och deltar i förberedelsearbetet under en brottsutredning och inför olika åklagarbeslut. Vidare hjälper du till med bevakning av vissa av åklagarnas uppgifter, föreslår åtgärder samt deltar i olika samverkansmöten. Det förekommer även att du biträder åklagarna vid förhandling i domstol. Som beredningsjurist bistår du även åklagare och handläggare i olika administrativa frågor. Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning om något är brådskande. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare och har slutfört eller är i slutet av din juristutbildning. Vid tillträdet som beredningsjurist måste du vara klar med din juristexamen. Vi vill att du har ett stort intresse för straff- och processrätt och den verksamhet som Åklagarmyndigheten bedriver är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns är initiativ- och ansvarstagande och att du självständigt kan bereda dina ärenden har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning är serviceinriktad har förmågan att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift har god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du under eller efter dina studier har införskaffat dig erfarenhet av brottmål genom studier, praktik eller arbete. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Kravet för denna anställning är att du har en nordisk juristexamen. Vi erbjuder en lönenivå baserad på arbetsuppgifter som är anpassade för dig som är i början av din juristkarriär. Som anställd inom Åklagarmyndigheten erbjuder vi bl.a. ett generöst friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme att ta ut varje vecka. Du kan läsa om våra andra förmåner här . Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi över 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

Idag
Sista ansökan:
13 maj 2025
Personalcontroller
Åklagarmyndigheten
Personal- och HR-specialister

Personalavdelningen har ca 50 medarbetare och består av tre enheter; utbildningscentrum, personalenheten och förhandlingsenheten. Anställningen är placerad vid förhandlingsenheten. Förhandlingsenheten leds av biträdande personaldirektören som tillika är förhandlingschef. Dina arbetsuppgifter Som personalcontroller arbetar du tillsammans med vår befintliga personalcontroller på förhandlingsenheten, personalavdelningens medarbetare och ledning samt med ekonomiavdelningen och andra avdelningar på huvudkontoret. Ditt huvudsakliga uppdrag är att stödja arbetet med lönerevision med bland annat statistik och beräkningsunderlag. Som personalcontroller kommer du även att stödja personaldirektören och biträdande personaldirektören med beräkningar och utredningar i centrala frågor kring förhandlingar, lönebildning och personalstatistik. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att ta fram underlag och göra beräkningar inför det årliga arbetet med lönerevision  ta fram personal och lönestatistik analysera och utvärdera personalnyckeltal och statistik delta i det personalpolitiska utvecklingsarbetet. Ditt arbetssätt är serviceinriktat och konsultativt gentemot verksamhetens behov samt strategiskt styrt av Åklagarmyndighetens gemensamma planer och riktlinjer. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen som statistiker, ekonom, personalvetare eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig väl vitsordad erfarenhet av att arbeta med personalnyckeltal, lönerevision och lönebildning god kunskap om analysarbete inom personalområdet mycket goda it kunskaper och särskilt god förmåga i Excel men även andra it system som är relevanta för området goda kunskaper i svenska i tal och skrift förmåga att omsätta statistik och utredningar till skrivna rapporter med hög språklig kvalitet.  Det är meriterande om du har erfarenhet av programmering, t ex SAS, SQL med erfarenhet av arbete i en offentlig verksamhet  Som person vill vi att du är noggrann och analytisk är självständig och har förmåga att se frågor ur ett strategiskt helhetsperspektiv har en god samarbetsförmåga är strukturerad och kan planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om anställningen Välkommen med din ansökan på svenska. Anställningen är en tillsvidareanställning med start i augusti 2025. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan idag!

Idag
Sista ansökan:
22 maj 2025
Åklagaraspirant

Dina arbetsuppgifter Åklagarmyndigheten söker dig som vill ha en central roll i brottsbekämpningen. Som åklagare använder du juridiken i teori och praktik under stort eget ansvar och i samarbete med andra. Som åklagaraspirant kommer du att arbeta med alla delar i förekommande brottmålsärenden på en allmän åklagarkammare. Du kommer att leda förundersökningar, fatta beslut i åtalsfrågan samt att processa i domstol. Vi erbjuder utvecklande och varierande arbetsuppgifter med goda karriär- och utvecklingsmöjligheter samt flexibla arbetstider. Från den första arbetsdagen erbjuder vi kontinuerlig kompetensutveckling. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare med en nordisk juristexamen. Vid tillträde som åklagaraspirant måste du även vara notariemeriterad från tings- eller förvaltningsrätt. Som person vill vi att du har ett stort intresse för straff- och processrätt är juridiskt skicklig har en förmåga att samarbeta och leda andra är drivande, kan organisera och prioritera ditt arbete och fatta självständiga beslut är stabil och har ett gott omdöme har en god analytisk förmåga och förmåga till kritiskt tänkande har god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du utöver din notariemeritering har erfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete. Antagningsförfarandet Under tiden som åklagaraspirant har du en tidbegränsad anställning om 9-12 månader. Därefter följer en tillsvidareanställning. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi över 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

3 dagar sedan
Sista ansökan:
12 maj 2025
Säkerhetsspecialist fysisk säkerhet
Åklagarmyndigheten
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Åklagarmyndigheten söker en erfaren och självgående säkerhetsspecialist inom fysisk och teknisk säkerhet till säkerhetsavdelningen vid huvudkontoret i Stockholm. Säkerhetsavdelningen har ett såväl strategiskt som operativt ansvarar för bland annat medarbetarskydd, säkerhetsskydd och civil beredskap. Frågor om fysisk och teknisk säkerhet är aktuella inom alla de verksamhetsområdena. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 30 medarbetare fördelade på två enheter. Avdelningen leds av säkerhetschefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp, och varje enhet leds av en enhetschef. Dina arbetsuppgifter Som säkerhetsspecialist inom fysisk säkerhet är du underställd en enhetschef och har bland annat följande arbetsuppgifter: Deltagande i projektering av nya arbetsplatser och ombyggnationer av befintliga arbetsplatser tillsammans med lokalförsörjningsenheten ur ett brandskydds- och säkerhetsperspektiv Metod och processutveckling i nära samverkan med andra Rådgivning och stöd till verksamheten i säkerhetsfrågor kopplat till den fysiska och tekniska säkerheten Kravställning och uppföljning av regelefterlevnad inom området Bistå olika verksamhetschefer med säkerhetskompetens vid verksamhetsplanering Genomföra och medverka vid riskanalyser Bistå i arbetet med kris- och säkerhetsplan Lokal och regional samverkan med andra myndigheter och aktörer i säkerhetsfrågor Genomföra säkerhetsutbildning för egen personal Genomföra övning (krishantering och säkerhet)   Arbetet innebär resor inom hela Sverige.   Dina kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med fysisk och teknisk säkerhet relevant eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet god kunskap om brandskydd god kunskap om fördröjande förmågor (såsom tillträdesbegränsningar som; dörrar, väggar, tak, lås m.m.) när det gäller fysisk säkerhet god kunskap om upptäckande förmågor (såsom: inbrottslarm, kameraövervakning eller teknisk passerkontroll) när det gäller teknisk säkerhet god kunskap om hanterande förmågor när det gäller fysisk och teknisk säkerhet goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person vill vi att du har en god samarbetsförmåga har god förmåga att självständigt kunna genomföra dina arbetsuppgifter mot ställda mål är omdömesgill och kan arbeta under pressade situationer är driven, ordningsam och har en god administrativ förmåga har en mycket god pedagogisk förmåga Det är meriterande om du har god erfarenhet av arbete med brandskydd arbetat med riskanalyser viss kunskap om akustik och avlyssningsskydd viss kunskap om skydd mot röjande signaler (RÖS) viss kunskap om skydd mot farliga ämnen (CBRN). Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på sex månader. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.  Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under  Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

4 dagar sedan
Sista ansökan:
22 maj 2025
It-säkerhetsspecialister
Åklagarmyndigheten
IT-säkerhetsspecialister

Enheten för utveckling av it-infrastruktur och it-säkerhet söker flera erfarna it-säkerhetsspecialister för ett kreativt, utvecklande och utmanade arbete på Åklagarmyndighetens it-avdelning. Vi söker dig som gillar att tänka utanför ramarna, är självgående och stöttar myndigheten att bli både säkrare och mer effektiv. Som it-säkerhetsspecialist ingår du i en arbetsgrupp med mycket kompetenta och drivna medarbetare som har både bredd och djup. Dina arbetsuppgifter Som it-säkerhetsspecialist hos Åklagarmyndigheten är din vardag väldigt varierad. Ena dagen ägnas åt proaktiva arbetsuppgifter som risk och sårbarhetsanalyser, samt strategiska åtgärder för att höja nivån på it-säkerheten. Nästa dag kan komma att ägnas åt reaktivt arbete för att spåra och motverka oönskad aktivitet. Du deltar även som expert i planering av projekt, deltar löpande och följer upp att planerade arbeten utförts korrekt. Dina kvaliteter och kvalifikationer It-världen är under ständig utveckling i hög takt, vilket gör att vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som kreativitet, förmåga att utvecklas och vara ett gott exempel för övriga medarbetare på avdelningen. Vi söker dig som har högskoleexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, ett stort tekniskt intresse och förståelse för grundläggande it-teknik, vilja och förmåga att lära dig nya generationer av nuvarande teknisk plattform, flerårig väl vitsordad erfarenhet från en liknande roll. Som person vill vi att du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga, är ett föregångsexempel för övriga medarbetare, är strukturerad och ordningsam, är lösningsorienterad och prestigelös, har lätt för att uttrycka dig i tal och i skrift på svenska och engelska. Du har spetskompetens inom  några  av följande områden: Automatisering med skript (Bash, Python, Powershell) Virtualisering (VMware, Nutanix, containrar, Oracle VM) Operativsystem server (Linux, Windows) Operativsystem klient (Windows, iOS) Nätverksutrustning (Cisco, Fortinet) Autentisering (Kerberos, SAML, OpenID Connect) Kryptering, signering och certifikathantering via PKI och HSM Databas (MS och Oracle) Identitetshantering (IAM) Logghantering (SIEM) Penetrationstester och sårbarhetsskanningar Om anställningen Vi är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt. Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under  Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 maj 2025
Verksamhetscontroller

Vill du medverka till effektiv brottsbekämpning genom planering och uppföljning av Åklagarmyndighetens verksamhet? Vi söker dig som vill bidra till att ge Åklagarmyndigheten ännu  bättre förutsättningar i sitt uppdrag att utreda och lagföra brott samt begränsa kriminellas brottsvinster. Ekonomiavdelningen ansvarar för myndighetens ekonomistyrning och budget och samordnar arbetet med myndighetens verksamhetsstyrning och uppföljning, upphandling och inköp samt lokalförsörjning. Ekonomiavdelningen består av ca 30 medarbetare på fyra enheter; ekonomienheten, statistik- och analysenheten upphandlingsenheten och lokalförsörjningsenheten. Anställningen är placerad på enheten för statistik och analys som bland annat ansvarar för att utveckla, producera och analysera myndighetens löpande resultatuppföljning, att leda och samordna arbetet med myndighetens långsiktiga agenda, verksamhetsplan, årsredovisning, budgetunderlag, samt samordna och utveckla myndighetens strategiska omvärldsbevakning och analys.. Därutöver ansvarar enheten för att utveckla och implementera processen för intern styrning och kontroll. Som verksamhetscontroller ingår du i ett team som arbetar i nära samverkan med övriga delar av Åklagarmyndigheten men också med andra myndigheter inom rättsväsendet. Dina arbetsuppgifter Som verksamhetscontroller kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara: Arbeta med myndighetens styrning, planering, uppföljning och analys och stötta myndighetsledningen och chefer i dessa frågor Hämta in, samordna, kvalitetssäkra, sammanställa och analysera både kvantitativa och kvalitativa underlag för verksamhets- och aktivitetsuppföljning och utifrån detta formulera analys- och resultattexter  Bidra till löpande utveckling av såväl myndighetens styr- och uppföljningsprocesser Föredra ärenden inom ovanstående områden för myndighetens verksledning och ledningsgrupp Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant flerårig praktisk erfarenhet av att ge stöd åt beslutsfattare, bland annat avseende frågor om verksamhetsstyrning och uppföljning god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Som person vill vi att du är strukturerad och analytisk är kommunikativ med en stilistisk och pedagogisk förmåga trivs i förändringsarbete är ansvarstagande och har förmåga att arbeta självständigt har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med ansvar för styrning och uppföljning på myndighetsövergripande nivå vid en statlig myndighet eller myndighetsstyrning vid Regeringskansliet erfarenhet av att sammanställa, analysera och tolka statistiska underlag erfarenhet av att arbeta med omvärldsbevakning och analys. erfarenhet av att driva eller delta i förändringsarbete Om anställningen          Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning på 6 månader. Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under  Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar in din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi över 2 300 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

14 dagar sedan
Sista ansökan:
12 maj 2025