Migrationsverket jobb

Lediga jobb hos Migrationsverket

Förvaltningsledare Verksamhet - FO Asyl och Tillstånd
Migrationsverket
Lednings- och organisationsutvecklare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Som anställd på Migrationsverket får du möjlighet att påverka och förändra. Vi erbjuder dig en bra balans mellan arbete och fritid och goda möjligheter till distansarbete. Andra förmåner vi erbjuder vid anställning är exempelvis friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt ersättning upp till 90 % av lönen vid föräldraledighet. Vi söker nu två förvaltningsledare verksamhet till Processområde Asyl och Processområde Tillstånd. I rollen Förvaltningsledare verksamhet tillhör du digitalisering och utvecklingsavdelningen (DUA) och Processområde Asyl och Processområde Tillstånd. Du kommer arbeta med myndighetens förvaltning inom Asyl- och Tillståndsområdet. Processområde Asyl består av 18 medarbetare, varav 5 arbetar med förvaltning av IT-stöd. Processområde Tillstånd består av 22 medarbetare, varav 5 personer arbetar med förvaltning av IT-stöd. Övriga på enheterna arbetar med förvaltning, utveckling och uppföljning av de olika processerna. Arbetsuppgifter Du leder förvaltningsobjektet och dess utveckling av verksamhetens IT-stöd i nära samarbete med verksamhetens övriga förvaltningsledare. Du har ett övergripande ansvar för alla komponenter inom objektet, utifrån ett verksamhetsperspektiv. Som en del av förvaltningsteamet underlättar du förvaltningsobjektets behov av utveckling, drift och support. Du leder förvaltningsteamet och tillsammans med förvaltningsledarna. Ni upprättar en årlig och löpande förvaltningsplan och rapporterar till en styrgrupp. Du ansvar även för resursäskande- och budgetuppföljning. Du fångar verksamhetens behov och formulerar verksamhetskrav, prioriterar och samordnar. Du planerar, fördelar, samordnar och följer upp förvaltningsuppdrag. Du upprätthåller kontakter med både den operativa verksamheten samt IT-verksamheten. Tidsestimering och planering av förvaltnings- eller utvecklingsuppdrag ingår också i ditt ansvar. I arbetet ingår även omvärldsbevakning, leverantörs- och avtalsuppföljning samt informera verksamheten om nyheter som rör förvaltningsobjektets verksamhet. Vem är du? Du är en god representant för Migrationsverket. Du leder, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet och lägger stor vikt vid att du lever upp till dessa krav. Du har en analytisk förmåga och förmågan att på eget initiativ identifierar frågor som behöver utredas vidare. Du tar dig an dina uppgifter på ett lösningsorienterat vis med hänsyn till hela verksamhetens bästa. Arbetet kräver att du är prestigelös och har en god samarbetsförmåga och skapar engagemang och delaktighet. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - en akademisk utbildning med juridisk-, samhällsvetenskaplig-, eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen. - erfarenhet av att leda, driva, planera och koordinera större uppdrag eller projekt - flerårig erfarenhet av ledning inom statlig verksamhet - god kommunikativ förmåga och du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har - aktuell erfarenhet och god kännedom om Migrationsverkets uppdrag och verksamhet - god kunskap om de IT-stöd som är relevanta Migrationsverkets verksamhet - erfarenhet av ledning inom asyl och- eller tillståndsärenden - utbildning inom förvaltningsledning - erfarenhet inom förvaltningsledning Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning Arbetstid: Kontorsarbetstid med flextid alternativt med möjlighet till förtroendearbetstid enligt överenskommelse Placeringsort: Malmö, Stockholm, Göteborg eller Norrköping Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Läs om våra anställningsförmåner: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 17 juli. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Igår
Sista ansökan:
17 juli 2025
Säkerhetssamordnare
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Till säkerhetsavdelningen söker vi nu säkerhetssamordnare med erfarenhet av operativt och strategiskt säkerhetsarbete. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsfrågor vid Migrationsverket. På avdelningen arbetar experter inom säkerhetsskydd, informationssäkerhet, personsäkerhet, krisberedskap och civilt försvar, fysisk och teknisk säkerhet samt övriga säkerhetsfrågor. Som säkerhetssamordnare kommer du att arbeta i en miljö med externa kontakter, komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som säkerhetssamordnare får du ansvar för att samordna risk- och säkerhetsarbetet mot delar av verksamheten vid Migrationsverket. Du kommer att vara ett stöd till avdelningschef och övriga chefer i verksamheten i det systematiska arbetet med att förbygga och hantera risker och hot. Du ansvarar även för att samordna de säkerhetsresurser som finns inom avdelningen, leder möten, informerar och utbildar. I uppdraget ingår också att samverka med övriga funktioner i myndigheten som bidrar till en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna. Externt samverkar du i säkerhetsfrågor med olika samverkanspartners. Du ska vid behov även kunna stötta övriga regioner och avdelningar. Personliga kompetenser Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och relaterar till dem genom att vara lyhörd och smidig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Vidare är du självgående och tar ansvar för din uppgift samt strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och är van att arbeta mot långsiktiga mål. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dina erfarenheter Krav - Akademisk examen, gärna inom säkerhetsområdet, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig  - Erfarenhet av arbete med att samordna säkerhetsfrågor, operativt och strategiskt, i en större organisation - Erfarenhet av arbete med risk-och krishantering, kontinuitetsplanering och avbrottsplaner - Kunskap om säkerhetsskyddsområdet samt befintlig lagstiftning inom säkerhet - Goda kunskaper i Officepaketet - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - B-körkort - Svenskt medborgarskap Meriter - Erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra samverkanspartners inom säkerhetsområdet - Erfarenhet av att använda och tolka standarder/normer och regler vid rådgivning, kravställning eller granskning - Kunskap om informationssäkerhetsarbete - Erfarenhet av arbete vid Migrationsverket Upplysningar Anställningsform: tillsvidare med sex månaders provanställning Arbetstider: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid enl. ök. Placering: Norrköping eller Sundbyberg. Arbetet kommer att innebära vissa resor inom landet. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 20 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

3 dagar sedan
Sista ansökan:
20 juli 2025
Migrationsassistent till kontaktcenter i Norrköping
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera migrationsassistenter till kontaktcenter i Norrköping. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer omvärlden, frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Kontaktcenter finns på flera orter i landet och ger stöd och information om såväl allmänna som kvalificerade frågor inom Migrationsverkets områden. Möt en av våra medarbetare och hör henne berätta om hur det är att vara ny i rollen på kontaktcenter; https://www.youtube.com/watch?v=tppKQE8xqM8 Vad gör en migrationsassistent på kontaktcenter? Som migrationsassistent på kontaktcenter arbetar du med att hjälpa sökande och andra intressenter genom att i huvudsak besvara inkommande telefonsamtal, men även e-post. Svenska och engelska är våra huvudspråk och du behöver vara bekväm i att besvara samtal och e-post på båda språken. Du kommer att ingå i ett team, men arbeta självständigt med schemalagda arbetsuppgifter i vårt kontorslandskap. Du förväntas hålla dig uppdaterad i aktuella frågor och ta ansvar för din kompetensutveckling. Till din hjälp har du teamledare och faddrar vars uppgift är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag. Våra teamledare har ett coachande förhållningssätt och i ledarskapet läggs också stort fokus på att vara närvarande och lyhörd. I början av anställningen får du en omfattande introduktion till vår verksamhet genom utbildningar i klassrums- och digital miljö samt genom fadderskap. Vem är du? Vi söker dig som är trygg, stabil och kan skilja på det personliga och det professionella. I servicemötet kommunicerar du tydligt och välformulerat och säkerställer att budskapet når fram. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och har en förståelse för hur människor tar till sig information och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskapet till mottagaren. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.   Du som söker har - Gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - Mycket god språkförståelse, eftersom lagtext styr ditt dagliga arbete - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbverktyg  Det är meriterande om du har - Erfarenhet av att ta till dig och navigera komplex information - Erfarenhet av arbete i en guidande eller vägledande roll, i exempelvis kundtjänst eller support, som arbetsgivaren bedömer relevant  Då svenska och engelska är våra huvudspråk kommer vi att använda arbetsprover för att utreda dina kunskaper i språken om du går vidare till det steget i rekryteringsprocessen. Upplysningar Anställningsform: tillsvidareanställning med inledande provanställning Arbetstider: Kontorsarbetstider Placering: Norrköping Tillträde: 3 november eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Vid frågor kring tjänsten kan du höra av dig till enhetschef Monica Karum Bergvall, [email protected] eller enhetschef Lisa Jakobsson, [email protected] Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 6 augusti 2025! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

3 dagar sedan
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Säkerhetssamordnare
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Till säkerhetsavdelningen söker vi nu en säkerhetssamordnare med erfarenhet av operativt och strategiskt säkerhetsarbete. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsfrågor vid Migrationsverket. På avdelningen arbetar experter inom säkerhetsskydd, informationssäkerhet, personsäkerhet, krisberedskap och civilt försvar, fysisk och teknisk säkerhet samt övriga säkerhetsfrågor. Som säkerhetssamordnare kommer du att arbeta i en miljö med externa kontakter, komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som säkerhetssamordnare får du ansvar för att samordna risk- och säkerhetsarbetet mot en avdelning, Nationella Operativa Avdelningen vid Migrationsverket. Du kommer att vara ett stöd till avdelningschef och övriga chefer i verksamheten i det systematiska arbetet med att förbygga och hantera risker och hot. Du ansvarar även för att samordna de säkerhetsresurser som finns inom avdelningen, leder möten, informerar och utbildar. I uppdraget ingår också att samverka med övriga funktioner i myndigheten som bidrar till en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna. Externt samverkar du i säkerhetsfrågor med olika samverkanspartners. Du ska vid behov även kunna stötta övriga regioner och avdelningar. Personliga kompetenser Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och relaterar till dem genom att vara lyhörd och smidig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Vidare är du självgående och tar ansvar för din uppgift samt strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och är van att arbeta mot långsiktiga mål. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dina erfarenheter Krav - Akademisk examen, gärna inom säkerhetsområdet, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig  - Erfarenhet av arbete med att samordna säkerhetsfrågor, operativt och strategiskt, i en större organisation - Erfarenhet av arbete med risk-och krishantering, kontinuitetsplanering och avbrottsplaner - Kunskap om befintlig lagstiftning inom säkerhetsområdet - Goda kunskaper i Officepaketet - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - B-körkort - Svenskt medborgarskap Meriter - Erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra samverkanspartners inom säkerhetsområdet - Erfarenhet av att använda och tolka standarder/normer och regler vid rådgivning, kravställning eller granskning - Kunskap inom säkerhetsskyddsområdet - Kunskap om informationssäkerhetsarbete - Erfarenhet av arbete vid Migrationsverket Upplysningar Anställningsform: tillsvidare med sex månaders provanställning Arbetstider: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid enl. ök. Placering: Norrköping eller Sundbyberg. Arbetet kommer att innebära vissa resor inom landet. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 20 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

3 dagar sedan
Sista ansökan:
20 juli 2025
Beslutsfattare till prövningsenheter i Malmö
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera beslutsfattare till Migrationsverket i Malmö. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där ständiga förbättringar och mötet med människor står i fokus. Vad gör en beslutsfattare? Som beslutsfattare ger du stöd och utvecklar dina kollegor i rättslig tillämpning, sakfrågor och utredningsmetodik. Du identifierar och analyserar utvecklingsområden och tar fram förbättringsförslag. För enhetens räkning inhämtar och upprätthåller du kunskap samt bevakar standards, riktlinjer och praxis. Du handlägger, utreder och beslutar i ärenden med stöd av lagar och förordningar. Besluten du fattar har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Du hanterar överklaganden och följer upp ärenden i samband med föredragningar för att säkerställa en hög rättslig kvalitet. I arbetsuppgifterna ingår att göra sekretessbedömningar inför att uppgifter lämnas ut samt att administrera akter och handlingar i ärenden. Du arbetar även med att vägleda och ge service till personer som har ett ärende hos Migrationsverket och till andra intressenter som har frågor av olika slag. Vem är du? Vi söker dig som har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är tydlig och anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagare. Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare är du noggrann och lägger stor vikt vid att leva upp till mål och kvalitetsstandarder. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar självständigt upp ditt arbete. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat samt styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Vidare förändrar du din inriktning när målen ändras. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.   Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 180 hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - Flera års aktuell erfarenhet av att handlägga kvalificerade förvaltningsrättsliga ärenden - Aktuell erfarenhet av ärendehantering enligt Utlänningslagen - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet Det är meriterande om du har - Erfarenhet av arbete som handläggare på Migrationsverket - Erfarenhet av att förmedla kunskap inom rättslig tillämpning - Erfarenhet av coachande förhållningssätt   Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare med provanställning Arbetstider: kontorstider. Det kan bli aktuellt med schemalagd arbetstid. Löneform: Vi tillämpar individuell lönesättning. Placering: Malmö Tillträde: september/ oktober 2025 eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Om du vill komma i kontakt med rekryterande chefer under sommaren vänligen se kontaktinformation nedan: Vecka 25- 29: Eva Sowa, [email protected] eller Martin Cöster, [email protected] Vecka 29 och framåt: Lisa Bergstrand, [email protected] eller Joakim Eriksson, [email protected]   Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 13 juli 2025! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Migrationsassistent till prövnings och mottagningsenheter i Malmö
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera migrationsassistenter till mottagnings- och återvändandeenheterna i Malmö och de nyetablerade mottagnings- och återvändandecenter samt till boenden som enheterna driver. Vi söker även migrationsassistenter till asyl- och tillståndsprövningsenheterna. Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor, varierande arbetsuppgifter och ett kontinuerligt lärande. Vi erbjuder ett jobb som är ovanligt viktigt Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, utvecklingsmöjligheterna är således många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag.   Huvudsakliga arbetsuppgifter Som migrationsassistent arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter i samband med asylutredningar för sökanden. I din roll möter du och har samtal med människor som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att informera om Migrationsverkets processer eller vägleda och ge service. Det kan även innebära att du arbetar i Migrationsverkets asylboenden och utrustar boenden- rum och lägenheter.  I arbetet ingår att sköta service och logistik kring boendet samt planera så att boendeplatserna används effektivt och ändamålsenligt. Du ger stöd, service och information till personer i boendet och externa intressenter. Du tar hand om dokumentation och administrationen kring boendet och utför transporter mellan boenden och kontorslokaler.  Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter till exempel i samband med möten, resor, bokningar och andra ärenden för sökanden.   Vem är du? Du har mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du påminner och följer upp och du arbetar bra med andra människor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Mycket av arbetet sker två och två och därmed söker vi en lagspelare som arbetar bra i grupp, men även självständigt. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.   Du som söker har - Gymnasieutbildning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet - Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - God IT-vana Det är meriterande om du har - Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande   Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare med provanställning Arbetstider: kontorstider. Det kan bli aktuellt med schemalagd arbetstid. Löneform: Vi tillämpar individuell lönesättning. Placering: Malmö Tillträde: september/ oktober 2025 eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Vi planerar att hålla i sammanhållna gruppintervjuer bestående av gruppinformation och enskilda intervjuer under vecka 32-34. Om du vill komma i kontakt med rekryterande chefer under sommaren vänligen se kontaktinformation nedan: Vecka 25- 29: Eva Sowa, [email protected] eller Martin Cöster, [email protected] Vecka 29 och framåt: Lisa Bergstrand,[email protected] eller Joakim Eriksson, [email protected]   Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 13 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.         _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Vi söker flera Migrationshandläggare till våra verksamheter i Malmö
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera migrationshandläggare till Migrationsverket i Malmö. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Vi har ett behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare till de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag. Utvecklingsmöjligheterna är således många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Vad gör en migrationshandläggare? Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende. I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer.  Vem är du? Vi söker dig som är strukturerad och som självständigt kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt mot uppsatta mål och deadlines. Vidare har du en samarbetsförmåga och är lyhörd. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du är också flexibel och har lätt för att anpassa dig och ändra ditt synsätt och förhållningssätt vid ändrade omständigheter. Vi ställer höga krav på personlig lämplighet. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.   Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 180hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet  Det är meriterande om du har - Aktuell erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden - Handläggningsvana  Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning Arbetstider: kontorsarbetstider. Det kan bli aktuellt med schemalagd arbetstid Placering: Malmö Tillträde: september/oktober 2025 eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Vi planerar att hålla i sammanhållna gruppintervjuer bestående av gruppinformation och enskilda intervjuer under vecka 32-34. Om du vill komma i kontakt med rekryterande chefer under sommaren vänligen se kontaktinformation nedan: Vecka 25- 29: Eva Sowa, [email protected] eller Martin Cöster, [email protected] Vecka 29 och framåt: Lisa Bergstrand,[email protected] eller Joakim Eriksson, [email protected] Ansökan Varmt välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 13 juli 2025! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Migrationshandläggare till asylprövningsenhet 1 Arlanda
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker migrationshandläggare till Migrationsverket på Arlanda. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande. Migrationsverket Arlanda är verkets nationella jour utanför kontorstid. På enheten arbetar vi med samtliga ärendeslag. Exempel på arbetsuppgifter på jourtid kan vara att ta ställning till verkställighetshinder i samband med  utvisning, ta ställning till förvarstagande vid asylansökan och samverka med andra myndigheter i olika typer av utlänningsärenden. På dagtid hanterar vi brådskande ärenden med regionen som avgränsning, bland annat så handlägger enheten verkets förvarsärenden i regionen. Om du trivs i en omväxlande och stimulerande miljö där ingen dag är lik den andra så är detta en arbetsplats för dig. Vad gör en migrationshandläggare? Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende. I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer. Vem är du? Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du har en god samarbetsförmåga, är flexibel, lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Vidare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 120hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet Det är meriterande om du har - Aktuell erfarenhet av arbete med utlänningsärenden - Handläggningsvana Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning Arbetstider: Schemalagd arbetstid (treskift) Placering: Arlanda Tillträde: 15 augusti eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 9 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

8 dagar sedan
Sista ansökan:
9 juli 2025
Migrationsassistent till Återvändandeenhet 1 i (Mölndal)
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker migrationsassistent till återvändandeenhet 1 i Kållered. Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor och varierande arbetsuppgifter.  Vi erbjuder ett jobb som är viktigt på riktigt Det händer mycket i vår omvärld och många människor söker sig till Sverige. Vi har därför behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare som kan hjälpa till i de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, utvecklingsmöjligheterna är många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Ditt jobb hos oss är viktigt på riktigt. Vad gör en migrationsassistent? Som migrationsassistent på återvändandeenhet arbetar du med att hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med resebokning och bokning av samtal.  I din roll möter du och har samtal med människor som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att informera om Migrationsverkets processer eller vägleda och ge service. Rollen som migrationsassistent innebär att du kommer i kontakt med olika typer av frågor dagligen. Detta innebär i sin tur att du snabbt kan tillägna dig kunskap som ofta är mycket värdefull för din fortsatta karriär inom Migrationsverket. Trivs du i en administrativt orienterad roll där både volymen och kvalitén på din leverans är av stor vikt så är det här en roll för dig. Vem är du? Vi söker dig som är strukturerad och självständigt kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt mot uppsatta mål och deadline. Du är serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande gentemot både kollegor, sökande och andra intressenter. Vidare har du en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - Gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Minst 3 års aktuell erfarenhet av administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant  - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har - Erfarenhet av administrativt arbete inom statlig verksamhet - B-körkort Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare och 6 mån provanställning kan bli aktuellt Arbetstider:  Kontorsarbetstid Placering: Mölndal/Kållered Tillträde: efter överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 7 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

10 dagar sedan
Sista ansökan:
7 juli 2025
Informationsspecialist
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vill du ha ett viktigt och utvecklande arbete? Vill du delta i förbättringen av Migrationsverkets informationshantering och bidra till myndighetens utvecklings- och digitaliseringsarbete? Då är det här en tjänst för dig! Vi söker informationsspecialist till Migrationsverket. Som informationsspecialist driver du arbetet med myndighetens ansvarsmodell för information och data. Du stöttar ansvarsroller med din kompetens och bidrar till att kvalitetssäkra och utveckla myndighetens informationshantering. Du bidrar med dina kunskaper även till att utveckla myndighetens utvecklingsprocesser och digitaliseringsarbetet. Informationsstyrningsenheten Du kommer att tillhöra informationsstyrningsenheten, som ansvarar dels för att stödja avdelningsdirektören i det strategiska arbetet med digitaliseringen av Migrationsverket, dels att genom informationsstyrning stödja informationsägaren i arbetet att säkerställa de analoga och digitala informationstillgångarna. Du kommer ingå i en grupp som består av olika kompetenser inom informationsstyrningsområdet, såsom datastrateg, informationsförvaltare, verksarkivarie och verksregistrator. I den här rollen kommer du bland annat att arbeta med: - Driva arbetet med att förvalta och vidareutveckla myndighetens ansvarsmodell för information och data i samarbete med andra ansvarsroller på Migrationsverket - arbeta med processorienterad informationskartläggning och informationsvärdering - i samverkan med andra specialister bistå myndigheten med metoder och verktyg för att följa upp och säkerställa myndighetens informationstillgångar, lämna förslag på såväl kvalitativa som kvantitativa mätetal kopplade till hantering av myndighetens information - Ge löpande stöd och rådgivning till ansvarsroller, bl.a. i frågor som rör informationskartläggning och värdering - Ta fram, kvalitetssäkra och genomföra utbildningar inom verksamhetsområdet - Utifrån behoven i verksamheten initiera kravställning i samverkan med informationsansvariga - tillhandahålla vägledningar samt andra relevanta stödjande dokument - Svara på remisser och enkäter inom verksamhetsområdet. Vid behov medverka vid tillsyn från tillsynsmyndighet. Vi söker dig som: Har en mycket god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Du är handlingskraftig och kan planera och driva såväl ditt eget arbete som andras. Du har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift, och du kan pedagogiskt förklara komplexa frågor. Du kan snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och arbetar självständigt samtidigt som du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Krav - Akademisk utbildning med inriktning juridik, systemvetenskap, arkiv- eller informationsvetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. - Goda kunskaper om regelverket som påverkar hantering av handlingar och ärenden på en myndighet, exempelvis offentlighets- och sekretesslagstiftningen, förvaltningslagen och GDPR. Meriterande - Flerårig arbetslivserfarenhet av arbetsuppgifter som rör data- och informationshantering, helst inom offentlig sektor. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Upplysningar Anställningsform: tillsvidare (provanställning 6 mån kan tillämpas) Lön: vi tillämpar individuell lönesättning Placering: Norrköping, Stockholm, Göteborg eller Malmö Vill du veta mer Vill du veta mer om den aktuella rollen hittar du kontaktuppgifter till rekryterande chef nedan. Ansökan  Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 augusti 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

13 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025