Välkommen till kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen. Förvaltningen består av sex avdelningar. Två avdelningar är kanslier som arbetar på direkt uppdrag av förvaltningens ledning samt handlägger ärenden åt kulturnämnden respektive idrotts- och fritidsnämnden. De två kanslierna ansvarar för den strategiska planeringen inom kulturnämndens och idrotts- och fritidsnämndens ansvarsområden samt bereder nämndärenden. Kanslierna handlägger också stöd och stipendier till det fria kulturlivet, studieförbund, idrottssektorn och föreningslivet i Uppsala kommun samt leder större projekt. Fyra av förvaltningens avdelningar ansvarar huvudsakligen för kulturnämndens egenregiverksamhet: Bibliotek Uppsala, Fritid Uppsala, Uppsala konst och kulturarv samt Uppsala kulturskola. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vill du vara med och skapa trygga, roliga och meningsfulla fritidsmiljöer för barn och unga i Uppsala? Då kan du vara den vi söker till tjänsten som fritidsledare! I den här tjänsten får du det bästa av två världar – du arbetar både på Rosendals fritidsklubb och som en del av teamet på Gottsunda Allaktivitetshus. Här får du chansen att vara med och forma verksamheter som bygger på delaktighet, kreativitet och gemenskap – där varje barn och ungdom får möjlighet att växa. Tjänsten innebär arbete på eftermiddagar, kvällar och helger enligt schema – eftersom det är då ungdomarna är lediga och vi vill finnas där för dem.Hos oss får du: • En levande och utvecklande arbetsmiljö där du får vara med och påverka. • Ett starkt team med engagerade kollegor. • Möjlighet att göra verklig skillnad i ungas liv – varje dag. Sök tjänsten idag och bli en del av ett meningsfullt och inspirerande sammanhang! Beskrivning av arbetsuppgifter Som fritidsledare arbetar du i öppen fritidsverksamhet för barn (fritidsklubb) och aktiviteter för boende i Gottsunda. Du planerar och genomför aktiviteter och projekt tillsammans med kollegor och unga – alltid med deras behov, intressen och idéer i fokus. Du kommer att: • Skapa och leda aktiviteter som inspirerar och utmanar. • Arbeta uppsökande, särskilt i samverkan med skolor. • Samarbeta med aktörer som Uppsala Ungdomsjour, skolan, socialtjänsten, polisen och föreningslivet. • Bidra till en verksamhet där alla barn och unga ses som en resurs. • Arbeta inkluderande, normmedvetet och med ett främjande perspektiv. • Vara med och utveckla både lokaler och utomhusmiljöer till trygga och attraktiva mötesplatser. Kvalifikationer Vi söker dig som har utbildning till fritidsledare, socialpedagog eller annan motsvarande pedagogisk utbildning. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arbete inom öppen fritidsverksamhet och vara trygg i rollen som vuxen förebild. Vi ser att du har erfarenhet av att planera, leda och utvärdera aktiviteter för olika åldrar och grupper. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta med barnrätt, lärmiljöer och delaktighet och inflytande. Har du egna intressen inom exempelvis musik, sport, skapande eller teknik ses det som meriterande. Som person är du noggrann och väl medveten om verksamhetens mål och lägger ner stor vikt för att leva upp till dessa. Vidare tar du ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Jobbet passar dig som är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Maud Uppvall, enhetschef, 018-727 66 02. Fackliga företrädare: Kommunal, 010-442 82 09Vision, Denise Fjellner, 018-727 88 36. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen. Förvaltningen består av sex avdelningar. Två avdelningar är kanslier som arbetar på direkt uppdrag av förvaltningens ledning samt handlägger ärenden åt kulturnämnden respektive idrotts- och fritidsnämnden. De två kanslierna ansvarar för den strategiska planeringen inom kulturnämndens och idrotts- och fritidsnämndens ansvarsområden samt bereder nämndärenden. Kanslierna handlägger också stöd och stipendier till det fria kulturlivet, studieförbund, idrottssektorn och föreningslivet i Uppsala kommun samt leder större projekt. Fyra av förvaltningens avdelningar ansvarar huvudsakligen för kulturnämndens egenregiverksamhet: Bibliotek Uppsala, Fritid Uppsala, Uppsala konst och kulturarv samt Uppsala kulturskola. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Gottsunda Allaktivitetshus söker en engagerad och kreativ aktivitetsledare som vill göra skillnad – på riktigt. Hos oss får du chansen att vara med och forma en trygg, inkluderande och levande plats där kultur, idrott och fritid möts och där barn och unga står i centrum. Låter det intressant? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten redan idag! Allaktivitetshusen är generationsöverskridande mötesplatser där goda förebilder i alla åldrar bland boende och verksamma inkluderas och tas tillvara som resurser. Allaktivitetshusen präglas av verksamhet som stärker demokratin och möjliggör möten, kunskap, upplevelser och integration. Allaktivitetshusen är trygga och tillgängliga mötesplatser som erbjuder avgiftsfria organiserade aktiviteter till alla, med barn och unga som bas. Verksamheten bidrar till att öka tillgången till aktiviteter för barn och unga i anslutning till skoltiden. Vi arbetar för att skapa organiserade aktiviteter som stärker gemenskap, demokrati och integration. Vår verksamhet bygger på samverkan – med skolan, föreningslivet, myndigheter, fastighetsägare och inte minst med de boende i området. Tillsammans skapar vi en plats där människor i alla åldrar kan mötas, växa och inspireras. Tjänstgöring på kvällar och helger ingår i tjänsten. Här kan du läsa mer om våra allaktivitetshus (https://allaktivitetshus.uppsala.se/)Vi finns på Instagram: gottsundaallaktivitetshus Beskrivning av arbetsuppgifter Som aktivitetsledare är du en nyckelperson i utvecklingen av Gottsunda Allaktivitetshus. Du kommer att: • Planera, genomföra och utvärdera aktiviteter efter skoltid, på kvällar och helger. • Arbeta nära barn, unga och vuxna för att förstå deras behov och önskemål. • Vara en inspiratör och möjliggörare – du ser delaktighet och kreativitet som en tillgång. • Samverka med skola, socialtjänst, polis, föreningar och andra aktörer. • Bidra till att marknadsföra verksamheten och delta i olika samverkansforum. • Arbeta både praktiskt och administrativt – med hjärta, hjärna och engagemang. Kvalifikationer Vi söker dig som har fritidsledarutbildning, socialpedagogutbildning eller annan pedagogisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet och kunskap i att leda och arbeta med grupper i media och webb. Vi ser gärna att du har projektledarutbildning eller eftergymnasial utbildning där kunskap om barnkonventionen, ungas levnadsvillkor och samtalsmetodik ingår. Som person är du självgående och tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt angreppssätt. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vidare är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Sist men inte minst är du kreativ och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Maud Uppvall, enhetschef, 018-727 66 02. Facklig företrädare: Vision, Denise Fjellner, 018-727 88 36. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vill du få möjlighet att göra skillnad för människor som i dag står utanför arbetsmarknaden? Är du intresserad av att få coacha, stötta och vägleda mot egenförsörjning? Att bidra till minskad utanförskap för både vuxna och barn? Då kan du vara den vi söker! Arbetsmarknadsverksamheten är inne i en ständig utveckling med ett tydligt syfte, nämligen att minska andelen uppsalabor som är i behov av ekonomiskt bistånd genom att fler människor ska blir självförsörjande. Arbetsmarknadsverksamheten består av både handläggning, insatser och praktiska verksamheter. Beskrivning av arbetsuppgifter Som arbetsmarknadssekreterare inom vår arbetsmarknadsenhet arbetar du med personer som ska ges aktiva kommunala insatser och stöd. Du behöver i första hand identifiera den arbetssökandes styrkor och utvecklingsområden genom ett lösningsorienterat arbetssätt och möta arbetssökande utifrån var denne befinner sig. Din uppgift är att tillsammans med den arbetssökande hitta vägar till arbete eller studier. Utifrån uppdrag från Socialtjänst - ekonomiskt bistånd så upprättar du och den arbetssökande en gemensam arbetsmarknadsplan för hur målet ska uppnås. Du kommer matcha mot insatser och lediga arbeten både inom och utanför kommunen och följa upp. Du kommer även att samarbeta med andra enheter och samverkanspartners inom arbetsmarknadsområdet, ha kontakt med arbetsgivare och arbetssökande för att förbereda inför rekryteringsträffar samt mässor och jobbintervjuer. Andra arbetsuppgifter som ingår är att hantera löpande dokumentation samt göra bedömningar som leder individen framåt. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning och erfarenhet av arbete med människor i en förändringsprocess. Har du beteendevetenskaplig utbildning och utbildning inom metodiksamtal som MI, arbetsmarkandscoachning eller Case management ses det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering, arbetsmarknadsfrågor och handläggning av större ärende flöden. Som person är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv upp ditt angreppssätt. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Jobbet passar dig som är utåtriktad, socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och har lätt för att skapa kontakter och underhålla relationer. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Vera Mraz, enhetschef, 018-726 13 80. Fackliga företrädare: Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/ Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna från heltid som norm är personliga assistenter. Är du nyfiken på att arbeta inom äldreomsorgen och intresserad av att göra skillnad för våra äldre? Då är Linné rätt plats för dig! Här arbetar vi dagligen med att skapa en meningsfull vardag för våra brukare. Vi har en fantastisk uteplats och närhet till naturen. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande arbetssätt och gör fullt med utflykter och annat roligt med våra brukare. Sök tjänsten redan idag och ta chansen att bli en del av vårt härliga gäng! Linné äldreboende är ett vård- och omsorgsboende med inriktning mot personer med omvårdnadsbehov och demenssjukdom. Linné har 40 platser som är fördelade på 2 avdelningar. Beskrivning av arbetsuppgifter Som undersköterska kommer du att arbeta med varierande arbetsuppgifter. Du har en viktig roll i direktkontakten med våra brukare där du ger personlig omvårdnad och serviceinsatser som gör skillnad i deras vardag. Varje dag gör du skillnad genom att bidra till en god omsorg för brukarna med fokus på varje individs unika behov. I ditt arbete ingår att utföra uppgifter delegerade från legitimerad personal, utveckla verksamheten och dig själv i ett nära samarbete med dina kollegor samt dokumentera enligt socialtjänstlagen. Du förväntas skapa och upprätthålla god kontakt med brukare, anhöriga, legitimerad personal och för brukaren andra viktiga kontakter. Det ingår även att arbeta med palliativ vård i livets slutskede samt att aktivt delta i teamarbetet runt brukarna. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad undersköterska med skyddad yrkestitel enligt Socialstyrelsens krav. Arbetslivserfarenhet inom äldreomsorgen ser vi som meriterande. För att lyckas i rollen behöver du känna dig trygg med delegering. Arbetet kräver att du behärskar svenska i tal och skrift, vilket är en förutsättning för att kunna kommunicera med patienter, anhöriga och kollegor samt dokumentera enligt gällande rutiner. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer. Du behåller ett realistiskt perspektiv på olika situationer och fokuserar på rätt saker. Vidare arbetar du bra med andra människor, där du relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är dessutom lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Sist men inte minst har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och drivs av att hitta lösningar. UpplysningarHar du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Tobias Molander, verksamhetschef, 018- 727 06 29. Facklig företrädare: Kommunal, 010-442 82 02 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44. Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas. Från och med 1 juli 2023 är undersköterska skyddad yrkestitel. För att få använda titeln undersköterska behöver du uppvisa bevis från Socialstyrelsen eller intyg att du varit tillsvidareanställd som undersköterska den 1 juli 2023. Du som har undersköterskeutbildning men saknar bevis eller intyg kan under en övergångsperiod få titeln omvårdnadsassistent. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vill du bidra till att placerade barn och unga får bästa möjliga vård? Har du talang för att stötta och handleda vuxna personer, i komplexa sociala system? Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan! Inom område placering arbetar du som familjehemssekreterare mot målet att skapa en god och trygg uppväxtmiljö för barnet/den unge genom att vara den tillitsfulle stöttepelaren som våra familjehem lutar sig mot. Placeringsenhet 1 är en del av avdelning barn och ungdom myndighet och tillhör område mottagning, stöd och placering. Enheten har idag cirka 25 medarbetare och inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring våra familjehemsplacerade barn. Vi har två systerenheter, placeringsenhet 2 och 3, som vi arbetar mycket tätt med.Inom enheten har vi olika roller. Våra socialsekreterare följer upp och utreder barnen/ungdomarnas vård. Våra stadigvarande familjehemssekreterare och jourhemsgrupp rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Våra två teamledare handleder socialsekreterare och familjehemssekreterare i det dagliga arbetet. Vi har även kvalificerade handläggare som bland annat är medhandläggare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns en enhetschef som bland annat ansvarar för alla medarbetares arbetsmiljö, enhetens budget samt våra gemensamma satta mål för vår verksamhet.Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv, känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk. Vi har flexibla arbetstider genom vårt ramtidsavtal och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats. Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10a. Beskrivning av arbetsuppgifter Ditt grunduppdrag som familjehemssekreterare är att ansvara för att hitta/matcha och stödja familjehem till barn i behov av placering. I grunduppdraget ingår att utreda dessa uppdragstagare. Att ge stöd och handledning till dem, både inför och under placeringstiden. Samt att dokumentera löpande i journal. Vi utreder uppdragstagare bland annat enligt Socialstyrelsens vinjetter samt genomför djupintervju via NKI. Vi ger kvalificerade stödinsatser till våra uppdragstagare bland annat genom MAFI-filmningar och handledning. I tjänsten ingår resor i hela landet i samband med att du gör uppföljningar och besöker familjehemmen och barnen. Du samarbetar tätt med barnets socialsekreterare och gör besök ihop med dem och/eller vårt skolteam. Vid utredande av våra uppdragstagare deltar du i analyser och matchningar av barnets behov och uppdragstagarens möjligheter att tillgodose dessa behov och du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare samt skriver utredningar av uppdragstagare till nämnd. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha och stötta uppdragstagarna i deras uppdrag kring det familjehemsplacerade barnet. Våra familjehemssekreterare är organiserade i flera funktioner: • Jourhemsgruppen: tar fram/tillsätter och stödjer jourhem för kortare tids placeringar. Här behöver du tycka om när det går snabbt i handläggningen och vara flexibel i ditt arbete, då du är placeringsenheternas ansikte utåt gentemot våra systerenheter inom Avdelning Barn och unga Myndighet, våra samarbetspartners inom Staben samt även gentemot vår externa leverantörer av familjehem. • Familjehemsrekryteringsgruppen (FamRek): rekryterar, utbildar och grundutreder uppdragstagare. • Stadigvarande familjehemssekreterare: matchar/utreder och stöttar/handleder familjehem för längre tids placeringar. Olika reflektionsgrupper med mera hålls av alla funktioner för deras respektive målgrupp. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen och innehar B-körkort. Du behöver ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift då dokumentationsplikt/journalföring på svenska utgör stor del av arbetet. Du behöver därmed också ha mycket god dator- och systemvana. Tjänsten innebär att du behöver ha erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet LifeCare. Det är meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård och erfarenhet av att vägleda, handleda och stötta uppdragstagare i svåra samtal samt överlag i deras uppdrag. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och främst inom socialförvaltningen, barn och unga myndighet. Vidare är du trygg och har självinsikt och ser relationer i sitt rätta perspektiv. Du skiljer på det personliga och professionella. Du förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du arbetar bra med andra människor. Du relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt angreppssätt samtidigt som du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt. Du ser möjligheter i förändringar. Slutligen är du motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Du arbetar på tills projektet är avslutat eller resultat uppnådda. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72. Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 54 75. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Är du intresserad av att jobba med ungdomar med stora behov av anpassad skolgång och stöd med planering av strukturerade fritidsaktiviteter? Vill du få möjlighet att verkligen hjälpa dessa ungdomar i en liten trygg miljö? Då kan du vara den vi söker! Övernäs akut- och utredningshem är ett kommunalt HVB. Till oss kommer ungdomar som behöver särskilda insatser för att vända sitt liv i en mer positiv riktning. Många av ungdomarna som varit hos oss berättar att tiden på Övernäs har haft en avgörande betydelse i deras liv. Våra ungdomar möts av ett team med hög kompetens inom sina respektive områden. Hos oss jobbar bland annat psykologer, socionomer, speciallärare, beteendevetare och behandlingsassistenter med lång erfarenhet. Då ungdomarna även bor hos oss är processen som sker kring dem och deras nätverk mycket dynamisk och intensiv. Vi har en nära kontakt med de ungdomar och familjer vi arbetar med. Det kräver att arbetssättet anpassas efter ungdomens unika behov. Utifrån detta är vi en verksamhet som ständigt utvecklas. Vi har tio platser för ungdomar mellan 13-20 år. De flesta av våra ungdomar kommer till oss för en utredning under två till tre månader. Många ungdomar har en neuropsykiatrisk problematik och utifrån detta arbetar vi medvetet med beteendeinterventioner och kravanpassning. Just nu pågår en implementering i verksamheten av förhållningssättet positivt beteendestöd (PBS). Här kan du läsa mer om vår verksamhet (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/hjalp-till-barn-och-unga/hvb---hem-for-vard-och-boende/) Beskrivning av arbetsuppgifter Som resurspedagog på Övernäs ansvarar du främst för att tillsammans med vår speciallärare agera skolsamordnande och identifiera behov av anpassning för att stötta ungdomar till en fungerande skolgång och en ökad skolnärvaro. Detta förutsätter en tät kontakt med hemskola där ni gemensamt följer upp och utvärderar skolgången utifrån de anpassningar ni kommit överens om. Som resurspedagog stöttar du även speciallärare med undervisning och aktivering i konstruktiv sysselsättning för de elever/ungdomar som för tillfället inte har en skolgång eller av olika anledningar inte kan gå till sin hemskola på heltid eller deltid. En ökad skolnärvaro i hemskolan är avgörande för att uppnå en hållbar skolgång på lång sikt varför målsättningen är att erbjuda allt stöd och anpassning vi kan för att gradvis öka skolnärvaron i hemskolan, för alla våra ungdomar, i de fall det är möjligt. En del i denna anpassning är att vi som verksamhet skjutsar vissa ungdomar till sin hemskola, när ett sådant stöd kan bidra till ökad skolnärvaro. Under lov ansvarar du och speciallärare för planering av lovaktiviteter på dagarna, för att erbjuda ungdomarna en meningsfull sysselsättning men även möjlighet till att ge dem positiva nya erfarenheter av aktiviteter de inte fått möjlighet att tidigare prova på. Som resurspedagog jobbar du även vissa kvällar och helger där fokus är att stötta ungdomarna i deras vardag, erbjuda dem grundläggande omsorg och stöd i att ta hand om sig själva samt att ge dem en meningsfull fritid på kvällar och helger under placeringstiden. Du coachar och vägleder ungdomarna till att klara av sin placering hos oss. I tjänsten ingår även att få delegering av sjuksköterska för att ge medicin till de ungdomar som är i behov av det. Du kommer, förutom att vägleda och stötta boendets alla ungdomar, att vara särskilt ansvarig för några ungdomar som du kommer vara kontaktperson för. Utifrån din roll bidrar du också genom observationer och dokumentation med viktigt underlag till de utredningar som genomförs kring många av våra inskrivna ungdomar och deltar ibland på teammöten där beteendestödsplaner tas fram och följs upp tillsammans med den fortsatta utredningsprocessen. Målet är att komma fram till vilket behov av stöd som ungdomen och familjen har, och ge rekommendationer om detta. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten, exempelvis fritidspedagog, lärare eller socialpedagog. För att lyckas i arbetet behöver du ha lätt för att skapa kontakt med ungdomar och erfarenhet inom yrket och av arbete med ungdomar inom skolans värld. Arbetet kräver att du har B-körkort och att du talar, skriver och förstår det svenska språket obehindrat. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta på HVB och har kunskap om och erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt intresse av aktuell forskning inom området. Det är en fördel om du har kunskap om beteendeinterventioner och användning av kognitiva hjälpmedel för barn och ungdomar med särskilda behov och vara bekant med samhällets insatser för ungdomar och familjer. Har du ett eget intresseområde som kan engagera ungdomarna på fritiden, exempelvis idrott, musik, konst eller liknande ses även det som meriterande. Som person är du trygg och har självinsikt och ser relationer i sitt rätta perspektiv. Du klara av att skilja på det personliga och professionella. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är pedagogisk och har förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Simon Widberg, enhetschef, 018-727 72 03. Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 20 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vill du vara en nyckelperson i att främja elevers hälsa? Tycker du om att ha en aktiv roll på skolan där relationer är a och o? Då ska du komma och jobba med oss i vårt team! Denna tjänst är en kombinerad tjänst på två skolor i Gottsunda: Växthusets skola och Valsätraskolan. Det är på Växthusets som du har din primära anställning med biträdande rektor som närmsta chef. På båda skolor finns ändamålsenliga lokaler där bland annat syn- och hörselkontroller samt samtal kan hållas.Växthusets skola är en F-5-skola med cirka 220 elever. Skolan är förlagd till två hus, där årskurs F-1 är i ena och expeditionen samt årskurs 2-5 i den andra. Valsätraskolan är en F-9 skolan med cirka 950 elever. Skolan består av två enheter: Valsätraskolan (årskurs F-3 och 7-9) samt Lilla Valsätraskolan (årskurs 4-6). Denna tjänst är placerad på Lilla Valsätra och gäller tre klasser i respektive årskurs samt en förberedelseklass.För båda skolor genomsyrar elevhälsa hela den samlade skoldagen och utgör också ett nav i verksamheten där din roll som skolsköterska är viktig. Båda skolor har kompletta elevhälsoteam samt även en socialarbetare i skolan tack vare ett samarbete med socialtjänstens ungdomsjour. Beskrivning av arbetsuppgifter Uppsala kommun arbetar enligt ett basprogram för elevhälsans medicinska insats (EMI). I det innefattas förebyggande insatser såsom hälsosamtal och hälsoundersökningar och även att vaccinera enligt det allmänna vaccinationsprogrammet. Utöver basprogrammet ingår det att erbjuda lättare sjukvårdsinsatser och stöd till vårdnadshavare samt medverka vid skolläkarmottagning. På Växthusets skola kommer du tillsammans med skolkurator att arbeta systematiskt med elevers frånvaro för att främja närvaro. Du ingår också i skolans krisgrupp där du bidrar med din specifika kompetens. På central nivå finns en medicinskt ledningsansvarig (MLA) som utgör ett stöd i ditt arbete. Du kommer även att ingå i ett yrkesnätverk där du får träffa andra skolsköterskor i kommunen. Som nyanställd skolsköterska får du introduktion och du erbjuds en mentor under ditt första år. Kvalifikationer Vi söker dig som har den kunskap och de praktiska färdigheter som krävs för tjänsten. Du är legitimerad sjuksköterska och har en specialistsjuksköterskeutbildning inom några av nedanstående inriktningar: • Specialistsjuksköterskeprogrammet - Distriktssköterska 75 hp • Specialistsjuksköterskeprogrammet - Barn och ungdom 60 hp • Specialistsjuksköterskeprogrammet - Skolsköterska 60 hp Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med barn och unga, gärna inom skolans verksamhet. Du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Arbetet kräver god datorvana och det är önskvärt med kunskap i journalsystemet Prorenata. Arbetet förutsätter att du är trygg i din yrkesroll, är strukturerad och självständig, att du kan organisera ditt arbete samt att du har god samarbetsförmåga och är ansvarstagande. Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Vi ser gärna att du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Det är en fördel om du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:Sonja Micucci, biträdande rektor Växthusets skola, 018-727 49 92 (nås från 4 augusti)Torun Paulsson, rektor Växthusets skola, 018-727 54 57 (nås från 4 augusti). Facklig företrädare: Vårdförbundet, 0771-42 04 20. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten. Vill du göra skillnad för våra äldre? Västergården söker nu engagerade undersköterskor! Hos oss får du möjlighet att ge våra äldre en god omvårdnad och skapa en meningsfull vardag för dem. Bli en del av vårt team och gör skillnad varje dag! Västergården är ett hemtrevligt äldreboende i tre plan med totalt 50 lägenheter, vackert beläget intill Fyrisån i stadsdelen Svartbäcken. På bottenvåningen finns 10 lägenheter anpassade för personer med demenssjukdom, tillsammans med ett aktivitetsrum utrustat med träningsredskap. Våning två och tre rymmer vardera 20 lägenheter för omvårdnadsboende.Hos oss får du möjlighet att ge trygg och individanpassad omvårdnad där varje brukares behov står i centrum. Du blir en del av ett kompetent och stöttande team där du får växa i din roll – bland annat genom att arbeta med delegerade insatser som trakeostomivård. Här kan du läsa mer om Västergården (https://vardochomsorg.uppsala.se/boende/vard--och-omsorgsboende/vastergarden/) Ditt uppdrag Som undersköterska har du en viktig roll i att ge trygg, säker och individanpassad omvårdnad med fokus på varje brukares behov och välmående. Du arbetar med både grundläggande och mer avancerade omvårdnadsuppgifter, där delegerade insatser från legitimerad personal är en självklar del av ditt arbete. Du arbetar med att ge vård till brukare med trakeostomi, vilket kräver särskild kunskap och noggrannhet.Du dokumenterar enligt socialtjänstlagen och samarbetar med kollegor, andra yrkesgrupper och externa aktörer för att skapa en trygg vård. Genom ett respektfullt bemötande och god kommunikation bygger du förtroendefulla relationer med brukare, anhöriga och legitimerad personal. Vi söker nu medarbetare till dagtjänster samt en tjänst för nattarbete. Arbetstiden för dagtjänsterna är förlagd till dag, kväll och varannan helg. Vi ser gärna att du i din ansökan anger vilken tjänst du är intresserad av – dag eller natt. Din bakgrund Vi söker dig som har dokumenterad utbildning som undersköterska med erfarenhet av trakeostomivård. Har du arbetat med dokumentation i Lifecare är det meriterande. Då all kommunikation och dokumentation sker på svenska behöver du behärska det svenska språket obehindrat i både tal och skrift.Som person är du kommunikativ och har förmågan att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera utifrån mottagarens behov. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Dessutom har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och respektfullt sätt. Bli en del av vårt team och gör skillnad – varje dag och natt. Välkommen med din ansökan! Upplysningar Från och med 1 juli 2023 är undersköterska skyddad yrkestitel. För att få använda titeln undersköterska behöver du uppvisa bevis från Socialstyrelsen eller intyg att du varit tillsvidareanställd som undersköterska den 1 juli 2023. Du som har undersköterskeutbildning men saknar bevis eller intyg kan under en övergångsperiod få titeln omvårdnadsassistent. Här kan du läsa mer om att undersköterska blir skyddad yrkestitel (https://utforarevard.uppsala.se/kompetensutveckling-och-kompetensforsorjning/kompetensutveckling/underskoterska-blir-skyddad-yrkestitel/) Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Verksamhetschef, Monica Sjögren, 018-726 34 93 Fackliga företrädare: Kommunal, 010-442 82 10Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 37 71Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Bli en del av det nya rekryteringsstödet i Uppsala kommun! Vi söker nu flera erfarna och engagerade rekryterare till vår nya stödfunktion för rekrytering av medarbetare inom vård och omsorg. Här får du chansen att vara med och bygga upp en modern och effektiv rekryteringsprocess som möter chefernas och verksamheternas behov. Vi har redan börjat bygga upp vårt nya team, och nu söker vi fler medarbetare för att komplettera gruppen. Du kommer att bli en del av en dynamisk och engagerad arbetsgrupp som är redo att ta sig an nya utmaningar och möjligheter. Som rekryterare hos oss kommer du att stötta chefer i rekryteringsprocessen, bidra till att utveckla och förbättra processerna och skapa en god kandidatupplevelse. Du kommer att arbeta konsultativt och utifrån kompetensbaserad rekrytering, med fokus på kvalitet och innovativa arbetssätt. Vi söker dig som har: • God erfarenhet inom kompetensbaserad rekrytering, gärna med erfarenheter av volymrekrytering inom större verksamheter. • Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg och god systemkunskap, mer fördel från flera olika ATS. • En coachande förmåga och gillar att skapa ordning samtidigt som du kan anpassa dig till snabba förändringar. • En naturlig förmåga att arbeta i team och konsultativt till chefer som du stöttar. • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Välkommen med din ansökan! Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta:Elin Holthe, Gruppchef, 018-7271416.Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.Akavia och Sacorådet, Jonny Eliasson, 018-727 22 12.Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-7271416.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Anställningsvillkor Anställningsform: tillsvidare Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelseMer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Information Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss! Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun Vill du arbeta med samhällsplanering i en kommun med tydlig målsättning att vara nationellt ledande inom innovativ och hållbar stads- och landsbygdsutveckling? Vi söker dig som vill bidra med och utveckla din kompetens inom översiktsplanering med inriktning på kulturmiljöfrågor. I Uppsala får du arbeta med kompetenta kollegor med höga förväntningar på att ligga i framkant för en hållbar samhällsutveckling. Är du van att arbeta i en politiskt styrd organisation med tillit, lyhördhet och är en klok vägledare? Då kan du vara den vi söker! På avdelningen Strategisk planering är vi ett 20-tal erfarna strategiska samhällsplanerare och arkitekter som spänner över ett brett kompetensområde, exempelvis inom trafik, natur, vatten, teknisk försörjning, stadsformsanalyser, kultur och bostadsförsörjning. I linje med högt ställda politiska mål om klimatneutralitet 2030 och klimatpositivitet 2050, och utifrån hela stadsbyggnadsförvaltningens och övriga kommunkoncernens utgångspunkter och behov utarbetar, implementerar och följer vi upp en strategisk hållbar fysisk samhällsplanering. Detta syftar till att skapa en utveckling för Uppsala som tar hänsyn till sociala, kulturella, ekonomiska och ekologiska perspektiv. Beskrivning av arbetsuppgifter Som strategisk samhällsplanerare på avdelningen strategisk planering blir du del av ett spännande team med en stor bredd i uppdraget. Avdelningen har intressanta utmaningar som hör ihop med den snabba förändringstakten och de mycket höga ambitionerna för ett hållbart samhällsbyggande. Nya stadsutvecklingsområden planeras och byggs och både staden och landsbygden ska utvecklas som en väl fungerande helhet samtidigt som befintliga värden ska tas tillvara för framtiden. Vårt värdeskapande förhållningssätt ställer krav på att översiktsplaneringen både stämmer överens med de lokala politiska ambitionerna och de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Vi samverkar i kreativa nätverk inom kommunen, i regionen, nationellt och internationellt samt med olika forskarmiljöer. Du kommer även arbeta förvaltningsövergripande med gestaltad livsmiljö och kommunens utvecklingsarbete inom kulturell hållbarhet. Vidare kommer du att ansvara för att bevaka kulturmiljöfrågor ur ett strategiskt perspektiv, både inom avdelningens arbete och stadsbyggnadsförvaltningen i stort. Du kommer tillsammans med fler kollegor att bidra till framtagande av en digital översiktsplan med tillhörande mål- och visionsarbete, hållbarhetsbedömning, allmänna intressen och olika planeringsunderlag. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskole-/ universitetsutbildning inom samhällsplanering, arkitektur, kulturgeografi eller motsvarande utbildning som bedöms som relevant för tjänsten. Det är meriterande om du även har utbildning inom projektledning eller annan ledarskapsutbildning. Du behöver ha erfarenhet av arbete med översiktsplanering eller större detaljplaner och av projektledning. Du har arbetat inom offentlig förvaltning och har förmågan att fånga den politiska styrningen och omsätta denna i verksamhetens uppdrag. Om du dessutom har erfarenhet och specialistkompetens inom kulturmiljö är det meriterande. Som person är du analytisk och bra på att se och bedöma helhetsperspektiv samt lösa komplexa frågor och problem. Du är strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Du är van att samarbeta brett och med många aktörer och relaterar till andra på ett lyhört sätt. Du är initiativtagande och tar ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:Håkan Svärd, enhetschef, 073-597 60 91 eller Charlotta Klinth, 018-726 33 05 Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Sveriges Ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58Vision, Liselotte Ehn 018-727 49 49.Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 05.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välj ett jobb för att visa detaljer