Familjehemssekreterare sökes till Sydväst

Hem//Familjehemssekreterare sökes till Sydväst
heltid
Publicerad: 17 april
Sista ansökan: 6 maj
Kategori

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
En utav våra familjehemssekreterare ska byta tjänst inom enheten och vi söker därför en ny medarbetare till vår jourgrupp.
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som består av 5 familjehemssekreterare och till ditt dagliga stöd har du en 1:e socialsekreterare. Du kommer att, förutom metodhandledning också ingå i en extern processhandledningsgrupp med dina kollegor.

I uppdraget ingår att rekrytera, utreda och handleda våra kontrakterade jourhem. Arbetsuppgifterna är varierande och det krävs en hög grad av flexibilitet och god samarbetsförmåga. Vi har många egna erfarna jourhem och vi erbjuder bland annat våra jourhem grupphandledning en gång i månaden.

Uppdraget innebär nära samverkan med socialsekreterarna på Barn och familj och Barnsekreterarenheten. En stor fördel för oss i Sydväst är att vi har gemensamt kontor, vilket bidrar till det goda samarbetet som vi har mellan enheterna.
Arbetet sker i huvudsak under kontorstid, måndag - fredag men viss kvällstjänstgöring kan bli aktuell.

I övrigt består enheten av 12 familjehemssekreterare och två 1:e socialsekreterare, kontaktverksamhet och enhetschef. På enheten genomsyras arbetsmiljön av hjälpsamhet och arbetsglädje. Det är erfarna och kompetenta medarbetare med stort engagemang för sina uppdrag.

Som medarbetare hos oss har du möjlighet till både kontinuerlig kompetensutveckling för din egen del samt vara med på det aktiva utvecklingsarbetet som pågår på enheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen.
B-körkort är ett krav för tjänsten.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom familjehemsvården eller med barn och unga inom socialtjänsten.

Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.


ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef via telefon för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Linkande Jobb