Kommunhandläggare

Sök bland 3 lediga jobb som Kommunhandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

VA-handläggare
Åre kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag! I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Åre kommuns VA-verksamhet rustar sig för att möta behov både på kort och lång sikt! Vi genomför just nu en förstärkning av vår organisation och söker en VA-handläggare. Vi söker någon som har kompetens och intresse av att arbeta proaktivt med vår ärendehantering. Som VA-handläggare hos oss arbetar du med handläggning av olika ärenden inom VA. De inkommande ärendena handlar bland annat om felanmälningar, nyanslutningar, förändrade VA-installationer och olika inkommande ansökningar och kostnader kopplade till detta. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att: - Ge anvisningar och svara på diverse frågor. - Sammanställa och lägga in uppgifter som utgör underlag för fakturering. - Dokumentera och följa upp olika typer av ärenden. - Diarieföra, utveckla registervård och arkivera i ärendehanteringssystemet. -Tillkommande arbetsuppgifter kan vara stöd till driftverksamheten med bland annat koordinering och förbättringsarbete av rutiner och arbetsprocesser. Vad kan vi erbjuda dig? På tekniska avdelningen och VA-enheten kommer du till ett gäng lösningsorienterade, ansvarstagande och positivt drivna personer som strävar efter att förbättra verksamheten på ett långsiktigt hållbart sätt. Vi är stolta över att arbeta med samhällsnyttig verksamhet som gör skillnad i människors vardag! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: - brinner för administration och är duktig på att hålla ordning och reda, både digitalt och praktiskt - har god systemvana och lätt lär dig digitala system för att använda dem på effektivast sätt - gärna engagerar dig i utvecklingsarbete och - uppskattar att vara en del av ett arbetslag som strävar mot gemensamma mål Vi tror att det kommer underlätta om du har erfarenhet av att arbeta i kommunal organisation, har deltagit i utvecklingsarbete inom administration och har förståelse för att arbeta i en verksamhet som regleras av lagkrav. Vidare har du: - Akademisk utbildning eller motsvarande med relevant inriktning, alternativt förvärvat genom erfarenhet. - Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor - Goda datorkunskaper. - Hanterar det svenska språket på ett bra sätt, såväl i tal som skrift. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av att tillämpa taxor och föreskrifter inom VA - Dokumenterad kunskap om Lagen om allmänna vattentjänster - Systemkunskap i ärendehanteringssystemet Castor och/eller ekonomisystemet EDP Future. - Tidigare erfarenhet av ärendehandläggning. Som person ser vi att du kommer trivas med ditt uppdrag om du är intresserad av att reda ut och lösa komplexa frågor i samarbete med andra, har förmåga att hantera stress med ett gott humör, vill delta aktivt i förbättrings- och utvecklingsarbete av arbetssätt och är bra på att digitalt organisera dokumentation. Vikt vid personlig lämplighet kommer att göras för att du ska få en så bra plats som möjligt i vårt arbetslag. ÖVRIGT Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner Denna tjänst är säkerhetsklassad vilket innebär att svenskt medborgarskap är ett krav och att säkerhetsprövning kommer att göras vid anställning.

29 juni 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Enhetschef Social hållbarhet
Eskilstuna kommun
Planerare och utredare m.fl.

Har du erfarenhet av att arbeta strategiskt med social hållbarhet och är redo för nästa steg? Nu har du chansen att leda vår nybildade Enhet för social hållbarhet – en spännande roll där du får vara med och forma framtidens hållbarhetsarbete i Eskilstuna. Enheten är en del av ledningsstaben på Kommunledningskontoret och har ett viktigt uppdrag att samordna och driva frågor som rör integration, jämställdhet och jämlikhet utifrån kommunens strategiska inriktning. Utifrån de sociala hållbarhetsperspektiven ska enheten vägleda och stödja kommunkoncernen i att utveckla sina verksamheter, med fokus på de människor som lever och verkar i Eskilstuna. Du hittar oss i Eskilstunas vackra stadshus, bara ett stenkast från resecentrum. Vi jobbar flexibelt och det finns möjlighet till distansarbete. ARBETSUPPGIFTER Social hållbarhet är ett av Eskilstuna kommuns prioriterade områden. Som enhetschef ansvarar du för att driva, utveckla och följa upp din verksamhet. Förutom verksamhetsansvar har du ansvar för ekonomi och personal. Du har fem kompetenta medarbetare att leda och skapa förutsättningar för i deras arbete. Ditt uppdrag är att säkerställa att kommunkoncernen får relevant vägledning och stöd så att de sociala hållbarhetsperspektiven bidrar till en hållbar samhällsutveckling i kommunen. Därför är öppenheten för dialog och att samverka otroligt viktigt. Du ingår och arbetar i olika koncerngemensamma grupper och samverkar även med externa parter.  Ditt uppdrag är strategiskt. Du styr, leder, samordnar och följer upp resultat gällande sociala hållbarhetsfrågor inom hela kommunkoncernen. Du och din enhet tar fram vägledning bland annat i form av styrdokument, och stödjer exempelvis genom utveckling av metoder och kompetensutveckling. KVALIFIKATIONER Med din erfarenhet av att redan jobba på en strategisk nivå med sociala hållbarhetsfrågor är du van vid att samverka med parter med olika bakgrund och erfarenheter. Du kan därför lyfta fram olika perspektiv på komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt, både skriftligt och muntligt. Som person är du lugn, trygg och stabil. Sedan tidigare har du jobbat i en politiskt styrd organisation, kanske till och med nära politiken. Arbetet är strategiskt och du behöver kunna lyfta blicken och att vara uthållig och förstå vilka insatser som ger mest resultat. I dina tidigare roller har du för vana att leda andra, kanske som chef eller teamledare. Nu ansvarar du för en ny enhet med både nya och erfarna medarbetare. Du har ett stort engagemang för sociala hållbarhetsfrågor men också en förmåga att prioritera och avgränsa för att nå framgång. Vi vill att du har en akademisk examen.  Lockas du av utmaningen att få arbeta strategiskt med ett viktigt samhällsuppdrag där du får vara med och skapa värde för alla kommunens invånare? Då kan detta vara en tjänst för dig! Välkommen med din ansökan! Intervjuer är planerade att genomföras förmiddag tisdag 29 juli och eftermiddag torsdag 31 juli.  Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv upplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev ÖVRIGT Kommunledningskontoret har det koncerngemensamma ansvaret och har som uppdrag att stödja kommunstyrelsen i arbetet att utveckla Eskilstuna kommun. Det gör vi genom att leda, styra och stödja förvaltningar och bolag genom dialog, samverkan och delaktighet. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

17 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Alkohol- & tobakshandläggare
Kungsbacka kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vi söker en ny kollega till vårt team och där vi tillsammans vill skapa Sveriges bästa alkohol- och tobakstillsyn i Kungsbacka och Mölndal. Med din insats kommer vi att kunna nå vårt mål. Är du den vi söker? Rollen som alkohol- & tobakshandläggare hos oss För oss är det viktigt att invånare och besökare i Kungsbacka och Mölndal har tillgång till säkra och trygga krogmiljöer. Som alkohol- & tobakshandläggare har du en viktig roll för att vi ska uppnå detta. Du kommer tillsammans med dina kollegor handlägga servering- och tobakstillstånd och utföra tillsyn på serveringsställen och tobakshandlare. Vi är inne i spännande förändringsarbete och därför kommer du spela en viktig roll i att utveckla våra arbetssätt kring handläggning och tillsyn. Du kommer att ingå i ett team med tre alkohol- & tobakshandläggare, där du bland annat kommer att ha följande arbetsuppgifter: - Handlägga ansökan servering- och tobakstillstånd - Inre och yttre tillsyn på serveringsställen och tobakshandlare - Samverkan med Polis, Räddningstjänst, Skatteverket, Tullverket och Länsstyrelsen - Utreda klagomål och missförhållanden - Föredra dina beslut i nämnd - Ge information till krögare och tobakshandlare - Vara med och bidra till teamet och förvaltningens årsplanering och utveckling - Utveckla handläggning och tillsyn tillsammans med teamet Din profil Rollen som alkohol- & tobakshandläggare ställer höga krav på förmåga att bemöta människor och kunna planera och prioritera arbetet. Det innebär att du ska kunna kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt, skapa och behålla goda relationer med såväl företagare som kollegor samt vara driven i ditt eget och gruppens utvecklingsarbete. Det är även av stor vikt att du har modet att tänka och testa nya sätt samt förmågan att se helheten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: - Högskoleexamen som socionom, ekonom eller jurist alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt - Erfarenhet av myndighetsutövning och/eller utrednings- och tillsynsarbete - Vana att arbeta digitalt - B-körkort - Skriva och tala svenska flytande Det är meriterande om du har via erfarenhet fått kunskap om: - Offentlighet och sekretesslagen - Alkohol- och tobakslag - Företagsrevision och/eller ekonomisk redovisning Vårt erbjudande och övrig information Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss Intresserad? Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 31 juli. I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning. Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

13 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025