Pressekreterare
Sök bland 3 lediga jobb som Pressekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling. Är du en driven pressekreterare som brinner för vårt gemensamma natur- och kulturarv? Då har vi jobbet för dig! Din roll Tjänsten som pressekreterare gör dig till ett av Statens fastighetsverks främsta ansikten utåt, och en av våra viktigaste ambassadörer. Rollen innebär både strategisk planering och operativt genomförande av medierelaterade arbetsuppgifter såsom att vara talesperson (eller förbereda andra talespersoner), skriva pressmeddelanden, hitta intressanta proaktiva vinklar, anordna medieträning samt samverka med media. Det handlar även om att löpande följa och agera på medial uppmärksamhet och frågor som är relevanta för myndigheten. Jourtjänstgöring ingår på ett självklart sätt i tjänsten. Daglig omvärldsbevakning är en naturlig del i ditt arbete. Ibland får du också leda kommunikationsprojekt som innefattar mer än bara de mediala delarna. Du behöver därför ha ett stort kontaktnät, både internt i organisationen såväl som externt. Till vardags kommer du att ingå i kommunikationsstabens redaktion som ansvarar för innehåll i samtliga kanaler och följer en gemensam planering. Det innebär att du, utöver de sedvanliga arbetsuppgifterna som pressekreterare, även kommer att bidra i den löpande produktionen av redaktionellt innehåll. Din profil Vi söker dig som har en relevant högskole- eller yrkesexamen och många års dokumenterad erfarenhet av liknande arbete kring samhällsfrågor. Du är trygg i att självständigt och professionellt sköta allehanda mediekontakter och har också lämpliga kunskaper kring kriskommunikation. Goda relationer med journalister och opinionsbildare är en annan förutsättning. Det är också meriterande om du har arbetat med den här typen av arbetsuppgifter på en myndighet eller statlig organisation. På samma sätt får du gärna ha uppdaterade kunskaper från redaktionella miljöer där man hanterar mer än enbart traditionella nyhetsmedier. Personliga egenskaper som självständighet och kreativitet är betydelsefulla i denna tjänst. Vi sätter också stor vikt vid att du står bakom den statliga värdegrunden. Är du dessutom en strukturerad och prestigelös relationsbyggare så kommer du troligen att passa in bra hos oss. Ett intresse för frågor relaterade till vårt natur- och kulturarv är alltid ett plus. Mer information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. SFV tillämpar sex månaders provanställning. Arbetsplatsen är på vårt huvudkontor nära Slussen i Stockholm. En del resor kan förekomma i arbetet, undantagsvis även någon övernattning. För frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Thomas Johansson tfn 010-478 76 61. Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR/S nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se Innan ett beslut om anställning fattas kan en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) komma att genomföras. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och i vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Statens fastighetsverk verkar inom branscher som är exponerade mot olika risker för oegentligheter, i förbyggande syfte förekommer därför tjänster där lämplighetsprövning genomförs. Vi behandlar ansökningar löpande och sista ansökningsdag är den 29 januari 2025. Vi ser fram emot din ansökan och CV.
Har du gedigen erfarenhet av en liknande roll och söker efter nästa spännande utmaning kan detta vara nästa roll för dig! ansök idag då vi arbetar med löpande urval. OM TJÄNSTEN Vi söker nu dig som har gedigen erfarenhet som pressekreterare tidigare och därmed har goda kunskaper kring vad rollen kräver. Rollen är hos ett företag inom elbranschen som jobbar för att ta samhället framåt när det kommer till minskad klimatpåverkan och ersättning av fossilbränslen med klimatvänliga alternativ. Rollen kräver stort eget initiativtagande och ansvar. Du förväntas ha en vass penna och kunna skriva slagkraftiga texter. Vi ser gärna att du har jobbat på ett större företag eller myndighet, departement, intresseorganisation eller branschorganisation, där kraven har varit liknande. Du får även gärna ha tidigare erfarenhet inom energibranschen. Du erbjuds - Värdefull erfarenhet som pressekreterare i en spännande bransch - En dedikerad konsultchef som guidar och stöttar dig i din karriär ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna innefattar, men är inte begränsade till: * Agera talesperson och svara på, samt ta emot frågor från media, med ansvar för området Mellansverige * Hantera proaktiva utspel och förmedla nyheter som företaget har intresse att förmedla till medier * Hantera breda frågor inkommande mediefrågor som t.ex. rör politiska granskningar, strömavbrott, statistik, energifrågor, elektrifiering * Stå i daglig kontakt internt med företagets driftcentral, projektledare och chefer VI SÖKER DIG SOM - Har några års tidigare erfarenhet som pressekreterare - Har jobbat på t.ex. ett större företag eller myndighet, departement, intresseorganisation eller branschorganisation - Vet hur media-dramaturgi fungerar - Har en vass penna och skriva slagkraftiga texter - Har ett samhällsintresse, är van vid omvärldsbevakning, samt har intresse och engagemang för klimatfrågor, energi och infrastruktur. - Har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska då detta krävs av arbetsuppgifterna Det är meriterande om du har - Tidigare erfarenhet inom energibranschen - Relevant eftergymnasial utbildning För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: * Målmedveten * Stabil * Socialt självsäker Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
SPF Seniorerna är en partipolitiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för alla som har rätt till pension i Sverige, oavsett ålder. SPF Seniorerna har idag närmare en kvarts miljon medlemmar i 26 distrikt och cirka 750 föreningar runt om i landet. Vi driver opinion i såväl traditionella som digitala kanaler. Är du en skicklig kommunikatör med erfarenhet av medier och PR? Vill du också arbeta för att främja seniorers rättigheter och stärka vår röst i samhällsdebatten? I denna nyinrättade roll som pressansvarig blir du en central del av vår Kommunikationsavdelning som arbetar med positionering av förbundet genom ökad synlighet i media, marknadsföring, opinionsbildning och påverkan för seniorers sak. Utöver spännande arbetsuppgifter får den som kommer till oss dessutom ett team av härliga kollegor som trivs med att jobba tillsammans. I ditt närmaste team ingår ytterligare två kommunikatörer och en kommunikationschef, vilken du också rapporterar till. I rollen arbetar du även nära våra sakkunniga, förbundsordförande och chefer på kansliet. Exempel på arbetsuppgifter: • Planera och genomföra insatser mot medier i linje med organisationens kommunikationsstrategi och säkerställa att förbundets nyheter når ut. • Skriva och distribuera pressmeddelanden, artiklar, debattartiklar, insändare eller annat kommunikationsmaterial. • Ansvara för att öka SPF Seniorernas synlighet och stärka vår medienärvaro. • Bevaka medielandskapet och föra fram SPF Seniorernas ståndpunkt i debatter som rör våra kärnfrågor. • Ansvara för att ta del av och selektera förfrågningar om mediesamarbeten. • Initiera, utveckla och underhålla relationer med mediehus, journalister och andra aktörer. • Förbereda talespersoner inför intervjuer och andra framträdanden. • Skapa underlag kring aktuella nyheter till stöd för distrikt och lokalföreningar. Din profil: Vi söker dig som har arbetat i en liknande roll med förmågan att se nyheter och utifrån det skapa underlag som väcker uppmärksamhet och intresse. Du har erfarenhet att självständigt hantera mediekontakter och har även ett brett nätverk inom media. Vi ser framför oss att du har en grundläggande förståelse för den ideella sektorn samt stor erfarenhet av att arbeta i digitala kommunikationskanaler. Självklart har du starka kommunikationsfärdigheter i både tal och skrift på svenska. Har du en eftergymnasial utbildning inom exempelvis kommunikation, marknadsföring eller journalistik är det en fördel liksom om du har erfarenhet av att arbeta i en ideell/medlemsstyrd organisation. Kunskap om våra kärnfrågor ses som ett stort plus. Som person stimuleras du av att nätverka och bygga relationer men besitter också en integritet. Att självständigt driva ditt arbete framåt och ligga steget före gällande deadlines och leveranser är en självklarhet för dig. Du värdesätter att bygga goda relationer med kollegor och samarbetspartners och är prestigelös i ditt förhållningssätt. Vi förutsätter att du har ett stort intresse av att arbeta med vår målgrupp. Övrigt: Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt nyrenoverade och trivsamma kontor som är beläget vid Hornstull i Stockholm. Möjlighet till distansarbete finns ett par dagar i veckan. Vi är anslutna till Unionens kollektivavtal. Ansökan: Känns detta som en roll för dig? I så fall ser vi fram emot att du registrerar CV och ett motivationsbrev om varför du ska bli SPF Seniorernas pressansvarig via signerarekrytering.se. Sista ansökningsdag är den 23 januari, men vänta inte med att skicka in din ansökan eftersom urval sker löpande. Eventuella frågor besvaras gärna av Signeras konsulter Anna Hultkrantz, tel. 073-834 33 20 eller Hanna Palmsten, tel. 076-301 95 57.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb