Pressekreterare
Sök bland 2 lediga jobb som Pressekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Vill du vara en del i detta arbete? Brås uppgift är att främja brottsförebyggande arbete genom utveckling, forskning och kunskapsspridning, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. Hos oss får du möjlighet att arbeta med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Vi finns på Fleminggatan i centrala Stockholm och är idag cirka 180 medarbetare. Om CVE Sedan januari 2018 finns det ett center mot våldsbejakande extremism (CVE) inom Brå. Centret ska stärka och utveckla det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism på nationell, regional och lokal nivå. Detta ska bland annat ske genom att vara ett kunskapsnav, ge behovsanpassat stöd till lokala aktörer och bidra till att skapa en högre grad av effektivitet och samordning i de förebyggande insatserna. Centret är placerat inom Brottsförebyggande rådet och samverkar med myndigheter, kommuner, det civila samhället och andra relevanta aktörer. Centret består av tre enheter, enheten för strategiskt stöd och kunskapsutveckling samt enheten för samordning och operativt stöd. Den 1 mars startade enheten för fördjupade granskningar. Om jobbet CVE söker en erfaren presskommunikatör med kunskap om digitala kanaler. I rollen ansvarar du för centrets pressfunktion och arbetar både proaktivt och reaktivt med centrets pressfrågor. Du har kompetens att ge professionellt stöd och rådgivning i press- och mediefrågor till centrets medarbetare. Du har erfarenhet av kriskommunikation och av att ta fram budskapsunderlag och pressmeddelanden. I jobbet ingår även delat ansvar för myndighetens pressberedskap utanför kontorstid. Arbetet innebär även att bidra till utvecklingen av centrets strategiska och digitala kommunikationsarbete och producera innehåll till CVE:s egna kommunikationskanaler. Du kommer att arbeta tillsammans med CVE:s kommunikatör och nära Brås kommunikationsavdelning. I arbetet förekommer även andra kommunikationsuppgifter som att skriva texter till nyhetsbrev och informationsmaterial. Centrets uppdrag är tvärvetenskapligt och berör många olika områden av samhället. Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har: akademisk examen i journalistik, media- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant har flera års arbetslivserfarenhet av pressarbete och sociala medier är en skicklig och snabb skribent och redaktör kan beskriva komplexa frågor på ett kortfattat, tydligt, begripligt och korrekt sätt erfarenhet av att skriva budskapsunderlag, pressmeddelanden och andra texter erfarenhet av omvärldsbevakning. Det är meriterande om du har: erfarenhet av arbete på myndighet kunskap om sakfrågor som är relevanta för CVE erfarenhet av kriskommunikation. Personliga egenskaper Som person är du intresserad av brottsförebyggande arbete och är allmänbildad. Rollen kräver en person som kan navigera mellan strategisk analys och operativa leveranser. Du har förmåga att hantera skiftande prioriteringar och ibland korta deadlines. Du har god samarbetsförmåga och servicekänsla, är lösningsinriktad och lyhörd. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Anställning och ansökan Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. I tjänsten ingår pressjour. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde snarast. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html. Arbetsort är Stockholm men vi tillämpar ett flexibelt arbetssätt där man kan jobba på distans 2 dagar i veckan. Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. Närmare upplysningar lämnas av tf. biträdande chef Maria Öhman, tfn 076-898 24 43. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535. Facklig kontaktperson SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST är det Anna Horgby, tfn 08-527 58 521. Välkommen med din ansökan! För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0215/25 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 6 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Gör skillnad. Varje dag. Vill du arbeta med dagliga presshändelser såväl som långsiktiga strategier? Vet du hur man både ger den bästa servicen till medias företrädare och ger stöd till ledning, chefer och specialister i mediefrågor? Har du lugnet och tryggheten som krävs i kriser? Då kan det vara du som är ny pressansvarig för Skånes universitetssjukhus (Sus)! Vi på Sus kommunikationsenhet har i uppdrag att skapa värde för patienter, närstående, medarbetare och chefer genom kommunikation. Vi tillhör Koncernstab kommunikation i Region Skåne, där vi tillsammans med kommunikatörer inom övriga sjukvårdsförvaltningar arbetar med verksamhetsnära kommunikation inom hälso- och sjukvården. Vi kan erbjuda dig en varierande roll i en organisation med hög kompetens, högt tempo och ett viktigt uppdrag. ARBETSUPPGIFTER I rollen som pressansvarig rapporterar du direkt till Sus kommunikationschef. Du arbetar både som strategisk rådgivare och ger operativt stöd till sjukhusledning, chefer, specialister och forskare i samband med medieaktiviteter. Du hanterar förfrågningar från media, men också från chefer och medarbetare på sjukhuset som har önskemål om att göra medieaktiviteter. Du planerar, koordinerar och följer upp Sus mediearbete, skriver pressmeddelanden samt mediebevakar inom hälso- och sjukvårdsområdet. Du genomför även medieträningar för chefer, specialister och andra nyckelpersoner. Tillsammans med Sus kommunikationschef är du mycket involverad i krishantering och inom stabsarbetet på sjukhuset, och hanterar då framför allt den externa kommunikationen och kontakten med media. Du arbetar nära det redaktionella team som finns på Skånes universitetssjukhus och som producerar innehåll till interna och externa kanaler. Du samarbetar också med den regionala presstjänsten för att hålla samman kommunikationsinsatser och budskap och med pressfunktionen vid medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Placeringsort är Lund, även om arbete förekommer i både Lund och Malmö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som trivs i rollen som rådgivare och gärna arbetar nära dina uppdragsgivare med att ta fram texter och underlag. Du har ett inlyssnande och prestigelöst förhållningssätt, och är samtidigt trygg i att hantera de svåra frågorna. I det dagliga arbetet har du kontakt med många olika uppdragsgivare. God samarbetsförmåga och en god förmåga att skapa relationer och bygga förtroende är ett måste. Du lockas av en roll där du får driva och utveckla mediearbetet för att stärka bilden av Skånes universitetssjukhus. Du behöver kunna bidra med kunskap och erfarenhet om hur media fungerar, liksom att vara bra på att skapa trygghet hos dem som möter media och hanterar kriser. Vidare trivs du i en roll där du varvar daglig produktion med planering, strategiskt och proaktivt arbete. Du är snabb och kan hantera flera frågor parallellt, samtidigt som du bibehåller struktur i arbetet genom att prioritera. Du behöver ha analytisk förmåga och gott omdöme, för att kunna göra de bedömningar som krävs i mediearbetet. Även initiativförmåga, noggrannhet och integritet är värdefulla egenskaper. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. Vi vill att du har: • Högskoleutbildning inom journalistik eller kommunikation, eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. • Gedigen erfarenhet av arbete med press och medierelationer. • Mycket god stilistisk förmåga samt erfarenhet av att snabbt och korrekt sammanfatta komplexa frågor i text. • Mycket goda kunskaper i svenska, och goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Vidare ser vi det som meriterande med erfarenhet från offentlig organisation och god förståelse för offentlighetsprincipen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kommunikation i krissituationer och är van vid att agera rådgivare till andra. Det är även meriterande med erfarenhet av att fotografera och filma kortare inslag. Vi planerar för intervjuer den 21/5 och 22/5. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 2 av 2 jobb