Pressekreterare

Sök bland 3 lediga jobb som Pressekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Pressekreterare med god känsla för nyheter

Livsmedelsverket kommunicerar frågor om säker och hållbar mat till olika målgrupper och på många sätt. Media har ett stort intresse för vår verksamhet. Livsmedelsverket och våra experter finns med i cirka 3 000 artiklar och medieinslag årligen. Nu söker vi en pressekreterare. Varför Livsmedelsverket? Intresset för frågor om mat och dricksvatten är stort. Frågor kring mat och dricksvatten berör alla på ett eller annat sätt. På Livsmedelsverket bidrar vi till att maten och dricksvattnet är säkert, att ingen blir lurad om vad maten innehåller och till en hållbar livsmedelskonsumtion. Livsmedelsverket är med och bygger Sveriges civila försvar och har en nyckelroll för en robust livsmedel- och dricksvattenförsörjning. På Livsmedelsverket arbetar vi effektivt och kvalitetssäkert med våra uppdrag. För att vara framgångsrika arbetar vi tillsammans som medarbetare, ledare och chefer för att ta ansvar för verksamhetens uppdrag och utveckling ur ett helhetsperspektiv. Genom vårt medledarskap främjar vi engagemang och lärande. Enheten för kommunikation På enheten för kommunikation arbetar cirka femton medarbetare som har till uppdrag att leda och samordna Livsmedelsverkets interna och externa kommunikation. Vi ansvarar för Livsmedelsverkets presstjänst och utvecklar verkets gemensamma kanaler. Din roll Du blir en av våra två pressekreterare. Du ingår i ett team som, utöver press, arbetar med digitala medier och grafisk produktion. Det är där vi utvecklar vår digitala kommunikation för att stödja Livsmedelsverkets övergripande verksamhetsmål. Dina arbetsuppgifter blir att analysera, planera och genomföra olika slags medieaktiviteter – både proaktiva och reaktiva. Det innebär bland annat att göra nyhetsvärderingar, skriva pressmeddelandet och debattartiklar samt att ge service till journalister. Du kommer också ge råd, stöd och coachning till våra experter som företräder myndigheten i media. Strukturerad omvärldsbevakning, såväl på kort som lång sikt, är en arbetsuppgift som våra två pressekreterare ansvarar för. I teamet hjälps vi åt med att avlasta varandra. Därför deltar du i enhetens övriga arbete och det kan bli aktuellt att du skriver texter till webb, sociala medier och planerar kommunikationsinsatser. Du tar tillsammans med dina kollegor ansvar för verksamhetens gemensamma uppdrag och resurser samt målgruppers behov. Vidare gör du genomtänkta prioriteringar i arbetet och levererar i enlighet med uppsatta mål. Du omvärldsbevakar för att inhämta nya perspektiv, upprätthåller relevant kompetens och anpassar ditt arbete till verksamhetens krav och förutsättningar.  Du ingår i beredskapsfunktionen med presstjänst utanför ordinarie arbetstid. Din kompetens Du ska ha universitets-/högskoleutbildning i kommunikation, media eller motsvarande, samt minst ett par års erfarenhet av pressarbete där du har gett service till journalister, skrivit pressmeddelanden och debattartiklar. Du har erfarenhet av coachning och att genomföra medieutbildningar. Du har även erfarenhet av omvärldsbevakning. Du ska kunna göra kommunikativa/mediala bedömningar och även vara van vid uppföljning och utvärdering av medieaktiviteter. Du måste vara en mycket god skribent, med erfarenhet av att skriva och publicera olika slags texter för skilda syften och målgrupper, till exempel för webb och sociala medier. Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i såväl tal som skrift.  Du ska ha god kunskap om media och samhällsdebatt och bör ha erfarenhet av samhällskommunikation, gärna till breda målgrupper. Det är meriterande om du har erfarenhet från kommunikationsarbete i en större organisation, gärna offentlig förvaltning. Dina personliga egenskaper Som person är det viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt och förmåga att analysera problem och se helheten. Du är ansvarsfull och självständig, men arbetar också bra med andra människor, har ett gott omdöme och lyhört förhållningssätt. Med en föränderlig vardag krävs att du är flexibel och prestigelös, du har lätt att ställa om och hjälper gärna till där det behövs. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Välkommen att kontakta oss Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Eva Corp. Representant för Saco-S är Anna Carlbom Härd och för ST Annika Gunnarsson. Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00. Sista ansökningsdag är 2024-05-07. Ansök via platsannonsen på Lediga jobb (livsmedelsverket.se), märk ansökan med diarienummer 2024/01686. Ansökan ska vara skriven på svenska. Mer information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare, heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse Organisationstillhörighet: Avdelningen för myndighetsstöd/enheten för kommunikation Placeringsort: Uppsala All tillsvidareanställd personal vid Livsmedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap är därmed ett krav för anställning. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med gällande säkerhetsskyddslagstiftning. Inför intervju Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju. Vi gör vår bedömning grundat på den information som finns i ansökningshandlingarna, var därför tydlig med att beskriva hur du uppfyller kvalifikationerna. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare. Om Livsmedelsverket Livsmedelsverket arbetar för att maten som produceras, säljs och serveras i Sverige ska vara säker och ärlig, för ett samhälle där det är lätt för människor att äta på ett hälsosamt och hållbart sätt, och en trygg livsmedels- och dricksvattenförsörjning i vardag och kris. Våra verktyg är kunskap, råd, regler och kontroll. Totalt är vi cirka 630 medarbetare, varav drygt 330 i Uppsala och ytterligare 300 som arbetar med livsmedelskontrollen ute i landet.

19 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Pressekreterare - sommarvikariat

Är du redo för ett större uppdrag? Karolinska Universitetssjukhuset är ett av Europas största universitetssjukhus med cirka 15 000 medarbetare. Sjukhuset är ledande inom den medicinska utvecklingen i Sverige och internationellt och vi rankas bland världens främsta sjukhus. Vi söker nu en pressekreterare till vår kommunikationsavdelning - är det dig vi söker? *Vikariat i 3 månader* Du erbjuds en strukturerad introduktionsutbildning utformad efter tjänsten och verksamheten att arbeta i ett engagerat och kompetent team med god samarbetsförmåga varierande och spännande arbetsuppgifter samt samarbeta med relevanta partners och aktörer regionalt, nationellt och internationellt ett arbete i en dynamisk miljö där du kommer att ha en viktig och betydande roll. Självklart får du också ta del av våra generella förmåner som Karolinska Universitetssjukhuset erbjuder dig. Om tjänsten Karolinska Universitetssjukhusets uppdrag är att bedriva specialiserad och högspecialiserad sjukvård. Vår vision ”Vi ska bota och lindra imorgon det ingen kan bota och lindra idag” är vägledande när vi arbetar mot tydliga värden för patienter och samhälle och mot medicinska framsteg. På Karolinska Universitetssjukhuset finns några av världens skickligaste undersköterskor, läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter, laboratorieassistenter och andra yrkesgrupper. Vi har bekämpat en pandemi, vi har kortat vårdköer och vi har fått ordning på ett helt sjukhus. Många av medarbetarna bär på kunskaper, erfarenheter och berättelser som är värda att nå fram till många fler människor. Stab Kommunikation vid Karolinska Universitetssjukhuset ansvarar för övergripande strategiska och operativa kommunikationsfrågor och arbetar integrerat med både intern och extern kommunikation samt mediarelationer. Sjukhusets press-/mediegrupp består av två pressekreterare och leds av en presschef. Vi söker nu en pressekreterare för ett vikariat om 3 månader. Mediegruppen arbetar fram underlag, servar media och ger stöd till talespersoner.    Ditt uppdrag: Tillsammans med presschef och kollegor planerar du och följer upp sjukhusets press- och mediaarbete Du deltar vid vissa av sjukhusets officiella externa besök och presskontakter i dess anslutning Du har regelbunden dialog med sjukhusets verksamheter i mediefrågor och ger operativt stöd vid behov, tex medieträning Du samarbetar med relevanta partners och aktörer Du skickar ut pressmeddelanden och publicerar nyheter på våra webbplatser eller i sociala medier. Kvalifikationer Krav: Högskoleutbildning inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap, eller annan för tjänsten relevant utbildning Arbetslivserfarenhet/praktik från likande roll  Du har goda språkkunskaper i svenska och engelska. Personliga egenskaper Du är en mycket god skribent som behärskar både långa och korta nyhetstexter i olika format, samt texter för sociala medier Du är prestigelös och har förståelse för  ett flexibelt arbetssätt för att anpassa innehåll utifrån dagsaktuell situation i våra kanaler Du tycker om att ha kontakt med många olika människor under en arbetsdag, dina kontakter växlar mellan höga chefer och medarbetare på alla nivåer. Om rekryteringsprocessen  Intervjuer kommer att ske fortlöpande, så vänta inte till sista ansökningsdag med att skicka in din ansökan. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Om du blir kallad till intervju kommer vi efterfråga arbetsprover/exempel på texter du tidigare skrivit. Varmt välkommen med din ansökan - Tillsammans är vi Karolinska! Inför tillsättning av befattning som innefattar vård av barn och ungdom, kontrolleras den som erbjuds tjänsten mot misstanke- och belastningsregistret. Läs mer om rekryteringsprocessen och om vilka kontroller som utförs på Karolinska https://www.karolinska.se/jobba-hos-oss/rekrytering-pa-karolinska/ Om Karolinska Universitetssjukhuset Vi på Karolinska Universitetssjukhuset är stolta över att vi är ett av världens främsta universitetssjukhus. Förutom vårt särskilda ansvar för den högspecialiserade vården i Stockholmsregionen är huvuduppdraget att tillsammans med Karolinska Institutet utbilda framtidens vårdanställda och bedriva världsledande forskning samtidigt som vi fortsätter vårt arbete med att utveckla vården för patientens bästa. Vi arbetar inom en rad olika områden och professioner. Vår vision - Vi ska bota och lindra imorgon det ingen kan bota och lindra idag. Läs gärna mer om oss på https://www.karolinska.se/ och följ oss på sociala medier! Kommunikation För att stödja sjukhusets alla kliniska verksamheter arbetar jurister, ekonomer, kommunikatörer, HR, Inköpare och IT för att vi tillsammans ska generera vård i världsklass och vara en verkligt Attraktiv Arbetsgivare! https://www.karolinska.se/om-oss/om/organisation/Administrativa-verksamheter/kommunikationsavdelningen/ Att söka jobb i Region Stockholm Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar. Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion. https://www.regionstockholm.se/jobb

28 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
DO söker pressekreterare med ansvar för sociala medier för ett vikariat

Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker en pressekreterare med ansvar för sociala medier. Vi söker dig som vill arbeta för ett samhälle fritt från diskriminering. Du kommer att ingå i pressfunktionen inom kommunikationsenheten tillsammans med pressansvarig och rapporterar till chefen för kommunikationsenheten. Kommunikationsenheten Kommunikationsenheten ansvarar för myndighetens kommunikationsverksamhet genom att leda, stötta och samordna myndighetens interna och externa kommunikation. I uppdraget ingår att ge chefer och medarbetare praktiskt och strategiskt stöd i kommunikationsfrågor, så som intern och extern kommunikation, pressfrågor och sociala medier. Vidare ansvarar enheten för att det finns välfungerande och ändamålsenliga processer, system och metoder för att kommunikationen ska vara ett professionellt stöd. I ansvaret ingår utveckling och förvaltning av myndighetens webbplats, intranät och andra digitala kanaler. Enheten har en pressfunktion där pressekreterare och pressansvarig ingår. Kommunikationsenheten består av 11 medarbetare och leds av kommunikationschefen. Dina arbetsuppgifter Som pressekreterare med ansvar för sociala medier ansvarar du för att bidra till ett operativt och proaktivt pressarbete samt har huvudansvaret för produktion av innehåll i sociala medier. I arbetet ingår att genom proaktiva, planerade och operativa medieaktiviteter öka kunskapen om diskriminering samt DO:s synlighet och närvaro i samhällsdebatten genom artiklar och nyhetsinslag. I arbetsuppgifterna som pressekreterare med ansvar för sociala medier ingår operativt och planerat pressarbete i form av mediekontakter, bedömningar, medierådgivning, planering och genomförande av intervjuer samt omvärldsbevakning. Du ansvarar även för det strategiska och operativa arbetet med DO:s sociala medier genom att producera kvalitativt innehåll i form av foto, film och text. Du arbetar i nära samarbete med pressansvarig och övriga kollegor på kommunikationsenheten. Kravprofil Vi söker dig med • akademisk examen med inriktning på kommunikation, journalistik eller motsvarande som DO bedömer likvärdigt • flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat pressarbete både proaktivt och operativt • mycket god vana och aktuell erfarenhet av att producera och redigera text, bild och film samt skapa innehåll i sociala medier • aktuell erfarenhet av arbete med samhällsfrågor inom statlig verksamhet eller annan verksamhet som DO bedömer motsvarig • aktuell erfarenhet av att utveckla och samordna pressarbete och arbete i sociala medier • erfarenhet av att publicera i digitala kanaler/sociala medier • mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift • erfarenhet av att skriva journalistiska texter • goda kunskaper om det svenska samhället och svensk statsförvaltning • mycket goda kunskaper inom press, media och journalistik • mycket goda kunskaper i Office-paketet • kunskaper i Site Vision eller liknande publiceringsverktyg. Du ska även ha • mycket god förmåga att ta ansvar och arbeta självständigt, driva arbetet/projekt framåt och slutföra det inom givna ramar • mycket god förmåga att vara lösningsorienterad tillsammans med en känsla för helhet och övergripande perspektiv • mycket god förmåga att samarbeta, vara lyhörd och skapa goda relationer med såväl kollegor som externa kontakter • mycket god förmåga att hantera ett tidvis högt arbetstempo i en händelsestyrd verksamhet • mycket god förmåga att vara noggrann, analytisk och kunna kvalitetssäkra ditt och andras arbete • god förmåga att hantera, prioritera och växla mellan flera arbetsuppgifter och svårighetsgrad • ett prestigelöst förhållningssätt och kunna dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter • stor lojalitet med DO:s uppdrag och värdegrund • god förmåga att möta andra människor med respekt Meriterande • Erfarenhet av journalistisk verksamhet eller arbete på nyhetsredaktion Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna. Befattningen är ett vikariat med önskat tillträde från och med 1 juni 2024, dock längst till och med 31 maj 2025. Om DO DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer inom några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på www.do.se. Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vidare erbjuds möjlighet till visst distansarbete om verksamheten tillåter. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontaktperson är rekryterande chef Linda Romanus eller HR-specialist Emilie Duran. Fackliga företrädare är Anna Thörne för Saco och Ann Frisell för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700. Har du skyddade personuppgifter ber vi dig meddela detta till den HR-specialist som står angiven ovan så att vi kan hantera dina personuppgifter korrekt. Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 25 april via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer DO 2024/1964. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning. Om du blir kallad till intervju kommer vi att begära in vidimerade examensbevis.

28 mars 2024
Sista ansökan:
25 april 2024