Stadsjurist/Kommunjurist

Sök bland 2 lediga jobb som Stadsjurist/Kommunjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Stadsjurist

En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer. Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en stadsjurist med inriktningen offentlig upphandling/affärsjuridik. Juridiska avdelningen vid stadsledningskontoret ansvarar för juridiska frågor gentemot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt bistår stadsledningskontorets organisation i övrigt med juridiskt stöd. Avdelningens uppdrag innefattar även att lämna råd och stöd i juridiska frågor till stadens förvaltningar och bolag, hålla utbildningar, ansvara för interna tvistelösningar inom staden och att för Göteborgs Stads räkning föra talan inför domstol och andra myndigheter. Juridiska avdelningen och har totalt 14 medarbetare som består av 1 avdelningschef, 11 stadsjurister och 2 arbetsrättsjurister. Avdelningen ingår i Område Juridik som leds av förste stadsjurist. Nu när en av våra stadsjurister går vidare mot nya utmaningar söker vi en ny stadsjurist. I rollen som stadsjurist kommer du att vara rådgivare åt stadens förvaltningar och bolag inom ett flertal rättsområden och framför allt inom områdena offentlig upphandling och konkurrensrätt. Vidare innefattar arbetsuppgifterna bl.a. att upprätta, granska och tolka avtal, vara ombud i domstolar och lämna yttranden i olika juridiska frågor. Därtill kommer du att hålla utbildningar och arbeta med beredning av ärenden för Göteborgs kommunstyrelse. Som stadsjurist på stadsledningskontoret får du möjlighet att arbeta med intressanta frågeställningar tillsammans med kunniga kollegor. Du blir del av ett område som präglas av ett mycket gott samarbetsklimat, prestigelöshet och ett uppskattat ledarskap. Vi är angelägna om att främja ett hållbart arbetsliv. Alla är delaktiga i avdelningens utveckling och tilliten till dig som medarbetare är stor. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. KVALIFIKATIONER Du har jur.kand. eller juristexamen och flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på advokatbyrå, i domstol eller inom offentlig förvaltning. Notariemeritering är meriterande liksom fiskals- och assessorskompetens eller motsvarande. Även erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation är meriterande. Du har mycket goda kunskaper inom offentlig upphandling, konkurrensrätt och avtalsrätt. Därutöver förutsätter rollen som stadsjurist också grundläggande kunskaper i kommunalrätt, förvaltningsrätt, offentlighet- och sekretess, statsstöd samt dataskydd. För att trivas i den här rollen tror vi att du är en utåtriktad person med serviceanda som har lätt för att skapa goda relationer till dina uppdragsgivare. Arbetet kräver noggrannhet, gott omdöme och förmåga att arbeta på ett självständigt och strukturerat sätt. Stadsledningskontoret ställer krav på god förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt. ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

30 april 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Valsamordnare

Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro ligger inom en timmes bilresa. Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv. Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper. Beskrivning Som valsamordnare för Europaparlamentsvalet 2024 ska du säkerställa en smidig, demokratiskt och korrekt genomföring av valet. Tjänsten är ifrån 9 juni till 12 juni 2024, men vi kan erbjuda introduktion tidigare vid behov. Utbildning och erfarenhet - Akademisk utbildning: Examen inom statsvetenskap eller juridik, offentlig förvaltning eller likvärdig relevant utbildning. - Erfarenhet: Minst 1 års arbetslivserfarenhet inom offentlig förvaltning, med fokus på valadministration eller liknande administrativa uppgifter. - Projektledning: Erfarenhet av projektledning och arbete inom politiskt styrda organisationer är fördelaktigt. - Valarbete: Erfarenhet av valarbete och kommunal verksamhet är mycket meriterande. - Juridisk kompetens: Juridisk kompetens är ett krav. Arbetsuppgifter - Samordna och genomföra valet till Europaparlamentet 2024 i Hällefors kommun. - Ledning av arbete med valnämnden, valkansliet och andra relevanta enheter. - Framtagning av relevanta underlag för valnämnden. - Samarbeta med externa parter i första hand, inklusive Länsstyrelsen, Valmyndigheten. - Utföra både strategiska och operativa arbetsuppgifter relaterade till valet. Kvalifikationer - Stark problemlösningsförmåga och förmåga att fatta snabba beslut under pressade situationer. - Organisatorisk skicklighet och förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt. - Pedagogisk förmåga för att kunna vägleda förtroendevalda och övriga valfunktionärer. - God samarbetsförmåga och förmåga att skapa och upprätthålla relationer med olika intressenter. - Språkkompetens: Kandidaten bör vara flytande i svenska språket, både i skrift och tal. Det är avgörande att hen kan kommunicera klart och tydligt på svenska för att effektivt samordna valprocessen och förmedla instruktioner till berörda parter. Personliga egenskaper - Stresstålig och flexibel med förmåga att arbeta under tidspress. - Pålitlig och noggrann med uppmärksamhet på detaljer. - Självgående med förmåga att ta initiativ och driva arbetet framåt. - Positiv attityd och förmåga att skapa en positiv arbetsmiljö även under stressiga situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Meriterande med B-körkort. I Hällefors kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal. Vissa avtalsområden har även möjlighet att växla semesterdagstillägget till fler semesterdagar.  https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/saghejtilldittkollektivavtal.65598.html Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling. För mer information om kommunen, besök http://www.hellefors.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hällefors kommun använder vi rekryteringsverktyget Varbi. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Varbi genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag.

23 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024