Trafiksamordnare
Sök bland 3 lediga jobb som Trafiksamordnare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Rättvik – där tradition möter framtid! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete. Samhällsutvecklingsförvaltningen arbetar med mark och planering, miljö och byggande, näringsliv, kultur, ungdom och fritid. Hos oss arbetar cirka 45 medarbetare. Förvaltningen har en bred verksamhet som berör alla som på något sätt verkar i eller besöker Rättviks kommun. Vårt samlade uppdrag innebär att göra det attraktivt för nuvarande och potentiella invånare, företag och besökare att bo, leva, verka och investera i vår kommun. Beskrivning Trafik-, ungdoms och fritidsenheten arbetar för att kommunens invånare och besökare ska ha tillgång till ändamålsenliga idrotts- och fritidsanläggningar samt bra ungdoms- och fritidsaktiviteter. Ungdomars verksamheter, inflytande och delaktighet prioriteras. Enheten ansvarar också genom egen upphandlad kompetens för drift och skötsel av Rättviks kommuns gator, allmänna vägar, allmänna platser samt administrerar kollektivtrafik, skolskjutsar, serviceresor och trafikföreskrifter. Arbetsbeskrivning Som trafiksamordnare ansvarar du självständigt för handläggning av trafikmyndighetsrelaterade ärenden såsom tillståndsärenden, överklaganden och riktlinjer. Du tar fram beslutsunderlag enligt gällande lagstiftning (Kommunal-, Förvaltnings-, Offentlighets- och sekretess- samt Skollagen) och medverkar till verkställandet av politiska beslut inom trafikområdet. Viss myndighetstillsyn i form av bevakning av avtal gentemot kollektivtrafiken med revidering av huvudavtal, reglementen och trafikförsörjningsprogram ingår i tjänsten. I arbetsuppgifterna ingår även administration gällande skolskjuts för grundskola, anpassad grund- och gymnasieskola samt särskild kollektivtrafik. Som trafiksamordnare arbetar du även med administration och utlämning av parkeringstillstånd samt har en god överblick över behov och önskemål inom trafikområdet. I rollen ingår även fakturahantering och budgetarbete. Tjänsten som trafiksamordnare innebär även täta kontakter, dialoger och möten med kommunens vägingenjör, myndigheter som Trafikverket, Länsstyrelsen i Dalarna, närliggande kommuner liksom medborgare. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning alternativt annan utbildning eller erfarenhet inom verksamhetsområdet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och att fatta myndighetsbeslut. För att trivas i rollen är du självgående i ditt arbete. Du tar initiativ, driver processer vidare och uppnår goda resultat. Du är bra på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har även god förmåga att samarbeta med andra människor och har lätt för att upprätthålla nätverk i yrkesmässiga sammanhang. Vidare är du analytisk och har lätt för att se samband och ta hänsyn till helheten. Du har även en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Denna tjänst passar dig som trivs i sammanhang av förändring. Vi tror även att du har ett samhällsintresse och en vilja att bidra till att Rättviks kommun utvecklas. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering. Övrigt I denna rekrytering erbjuder vi medflyttarservice i samarbete med Rekryteringslots Dalarna och bostadsförtur i samarbete med RFAB. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Om arbetsgivaren: I Rättviks kommun skapar vi förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare. Vi värnar om varandras arbetsmiljö och vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas hos oss. För oss är det viktigt att alla går till jobbet med en positiv känsla och känner arbetsglädje. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag, vi har Sveriges Viktigaste Jobb!
Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdragsgivare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Läs mer om oss på www.nobina.se. Trafikområde Malmö består av ca 850 medarbetare och vi kör varje dag ca 250 bussar. Tillsammans med vår uppdragsgivare Skånetrafiken ansvarar vi för att driva och utveckla busstrafiken i område Malmö. Ett av våra viktigaste uppdrag är att leva upp till Nobinas resenärslöfte. Våra resenärer ska alltid känna sig välkomna och trygga, få information som är betydelsefull för sin resa och veta att de reser hållbart med oss. Vi söker nu en Trafiksäkerhetsansvarig som kommer ansvarar för den förebyggande trafiksäkerheten samt Olycks- och Tillbudshanteringen inom Trafikområde Malmö. Rollen Rollen som Trafiksäkerhetsansvarig innebär att man ansvarar för att jobba proaktivt med trafiksäkerheten. Framkomlighet och trafiksäkerhetsfrågor med olika riskanalyser är en stor del av arbetet som ger oss förutsättningar att minimera olyckstillbud. Samverkan med chefer inom trafikområdet samt externa parter så som kommuner, Trafikverket samt andra parter är också en del av arbetet. Genom att jobba proaktivt med dessa frågor så skapar vi därigenom kan en bra förutsättning att genomföra vår trafik på bästa möjliga sätt och uppfylla Nobinas löfte till våra resenärer - en välkomnande, trygg, informativ och hållbar kollektivtrafik. Utöver ovanstående skall man även säkerställa att vi jobbar och efterlever processen en Skadefri vardag. Ansvarsområden Det proaktiva arbetet med att säkerställa en trafiksäker framkomlig körmiljö och minimera uppkomsten av skador. Ansvara för operativa trafiksäkerhetsfrågor och framkomlighet relaterat till linje, depå, fordon & förare. Ansvara för efterlevnad av Skadefriprocessen inkl. Olycks- och Tillbudsprocessen. Främja initiativ för att skapa en Skadefri Vardag. Ansvara för relevanta mätetal kopplat till Skadefriprocessen inkl. Tillbudsprocessen. Ansvara för genomförandet av tillbuds- och olycksutredningar & analyser inklusive korrigerande åtgärder. Arbetsuppgifter Coacha och leda medarbetarna att aktivt ta beslut för att främja trafiksäkerhet och framkomlighet för att nå en skadefri vardag. Aktivt ta beslut för att främja trafiksäkerhet och framkomlighet för att nå en skadefri vardag. Analysera relevanta mätetal och ta fram relevanta åtgärder. Driva interna samarbetsforum och säkerställa samarbetet mellan olika avd/enheter. Samarbete externt med uppdragsgivare, kommun, Trafikverket, andra myndigheter och försäkringsbolag Agera för att främja framkomligheten baserat på förebyggande initiativ och inkommande information. Kvalifikationer och egenskaper För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du har en god kommunikativ förmåga, i tal och skrift. Du har även en mycket god social förmåga för att kunna bygga goda relationer och ha en bra dialog med alla våra förare och kollegor samt externa parter. Du motiveras av att jobba förebyggande så att vi uppnår våra mål på ett långsiktigt och hållbart sätt, både ur ett effektivt och ekonomiskt perspektiv. Hög säkerhetsmedvetenhet Affärsmässighet God samarbetsförmåga Förmåga att tänka och arbeta proaktivt Goda ledaregenskaper Goda administratörsegenskaper och goda kunskaper i Office-paketet God pedagogisk och kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift Erfarenhet av operativt trafiksäkerhetsarbete och framkomlighet, gärna inom kollektivtrafik Goda kunskaper att hålla i presentationer och leda & hålla i möten Gymnasiekompetens eller motsvarande Meriterande med utbildning och kunskap inom trafikjuridik såsom vållandebedömningar och tillbud- och olycksutredningar Meriterande med erfarenhet av coaching B-körkort, meriterande med D-körkort Nobina välkomnar alla Nobina är ett mångfaldens företag. Vi tror på mångfald och att det berikar personer, grupper och oss som företag. På Nobina arbetar vi aktivt med att främja mångfald och att ta tillvara kompetens hos alla medarbetare. Om tjänsten Tjänsten är på 100% och kommer rapportera till Produktionschefen. Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas.Vid frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringsansvarig Sara Edestrand på [email protected] Ansökan Vi vill ha in din ansökan senast: 2024-10-20. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post. Urval kan komma att ske löpande. Välkommen med din ansökan!
GLC är en av Västsveriges ledande aktörer inom transportsektorn med över 400 medarbetare och 400 fordon. Vi erbjuder ett brett utbud av tjänster, från thermo- och distributionstransporter till tunga specialtransporter, renhållning, anläggning samt flytt- och magasineringstjänster. Med fokus på hållbarhet och kvalitet levererar vi klimatsmarta lösningar som skapar mervärde för våra kunder. 2023 omsatte vi 1,3 miljarder och har cirka 75 delägare. Som Hållbarhetskoordinator är du en del i att utveckla och förbättra hållbarhetsarbetet genom diverse revisioner, lagbevakning, uppföljning av rutiner och policys samt involverad i planeringen av utbildningar för delägare, chaufförer och personal. Du spelar också en viktig roll i vår digitaliseringsresa och kommer att arbeta mycket med frågor kring miljö, kvalitet och arbetsmiljö. Du rapporterar till Hållbarhetsansvarig och blir en viktig del av teamet. Dina arbetsuppgifter inkluderar: Delaktig i interna och externa revisioner Leda analys- och förbättringsmöten Delaktig i planeringen av utbildningar och utveckla digitala lösningar Medverka till att säkerställa så GLC följer ISO-standarder (9001 & 14 001) Medlem i arbetsgruppen gällande hållbarhetsrapportering (CSRD) Vi söker dig med några års erfarenhet av hållbarhets- och revisionsarbete, gärna inom transport, logistik eller anläggning. Du har stor vana av att arbeta med MS365 och SharePoint. B-körkort krävs. Erfarenhet av att hålla möten och vara administrativ skicklig är viktigt. Meriterande är kunskap om lagar och regler inom transportsektorn och ett intresse för trafiksäkerhetsfrågor. Meriterande är även om du har erfarenhet av ISO-standarder och arbetsmiljöfrågor. Hos oss får du en spännande roll med möjlighet att påverka och utvecklas i ett företag som satsar på hållbarhet och digitalisering. Välkommen med din ansökan via www.jerrie.se senast den 13 oktober. Vid frågor, kontakta Daniel Ågren på 0735-19 40 50 eller via e-post [email protected]
Visar 1 till 3 av 3 jobb