Att skriva om arbetslivserfarenheter i ett CV

I den här guiden kommer vi att diskutera hur man bäst skriver om sina arbetslivserfarenheter i ett cv samt visa med konkreta exempel ifrån riktiga jobbannonser. Om du har läst några av våra andra artiklar så vet du redan att arbetslivserfarenhet är den kanske viktigaste delen när du söker jobb.

Men här tänkte vi gå lite mer på djupet och diskutera mer omfattande kring frågor som tex skillnaden mellan olika arbetserfarenheter, vad som är relevant arbetserfarenhet, vad som inte är relevant, samt annan typ av erfarenhet som kan vara aktuell att inkludera i ett cv eller personligt brev.

Starta ett konto och använd vår AI som skriver personliga brev.

Vad räknas egentligen som arbetslivserfarenhet?

Det finns många olika typer av ”arbetslivserfarenheter” som kan vara mer eller mindre relevanta för ditt cv beroende på vad för typ av arbete du söker men också beroende på vem du är. Om du är ungdom och ska söka ditt första jobb eller om du är gammal i gemet och har lång erfarenhet bakom dig. Därför vill vi först lista allt som kan räknas som arbetslivserfarenhet. Visa av de här punkterna bör nödvändigtvis inte inkluderas när du skriver ett cv eftersom det kanske inte är relevant yrkeserfarenhet för dig.

  • Anställningar hos en arbetsgivare
  • Eget företag som du har arbetat med
  • Värnplikt
  • Vård av barn
  • Vård av annan person
  • Arbete utomlands

Exempel på att skriva om arbetserfarenheter

Arbetslivserfarenheter är den viktigaste delen i ditt cv. För det är genom dina arbetserfarenheter som du visar en framtida arbetsgivare att du har kunskaperna som krävs för att göra ett bra jobb. Om du är ungdom eller saknar tidigare arbetserfarenheter har vi skrivit en egen artikel bra strategier som du kan använda för att kompensera dina bristande erfarenheter.

Vi har redan nämnt tidigare att man bör anpassa sitt cv efter jobbet man söker, men det tål att upprepas då det är väldigt viktigt. Eftersom du har begränsat utrymme i ditt cv är det bara de mest relevanta arbetserfarenheterna som bör vara med. Din praktik för 15 år sedan är förmodligen inte intressant för tjänsten du söker idag.

Vi rekommenderar två olika metoder. Vi kommer att gå igenom varje metod.

1. Vad har du lärt dig i dina tidigare arbetserfarenheter

2. Skriv om framgångar och positiva saker som du har uppnått i tidigare jobb.

Att skriva om vad man har lärt sig i tidigare arbetserfarenheter och arbetsroller

Att skriva om vad man har lärt sig på sina tidigare jobb är ett vanligt sätt att skriva om arbetserfarenheter. Det innebär helt enkelt att kort beskriva vilken arbetsroll du har haft och därefter beskriva vad du lärde dig i de olika arbetsuppgifterna. Vilka kunskaper förbättrade du? Hur har du växt och hur har din kompetens ökat genom detta? Det ger den som rekryterar ett enkelt och snabbt sätt att se vilka kunskaper du har och hur du har utvecklats som person.

Exempel på att skriva om vad man har lärt sig i tidigare arbetsroller

Barnskötare på myggans förskola

Mina huvuduppgifter var att ansvara för barn i åldrarna 2-6 år. Ett jobb jag verkligen trivdes med. Jag lärde mig multitasking och vikten av att vara organiserad. Jag tröstade ett barn, samtidigt som jag läste sagor för ett annat barn, samtidigt som jag bemöter föräldrar som hämtar barn på ett sådant förtroendeingivande sätt så de känner att deras barn är i trygga händer.

Administratör på DDT rekryteringsbolag

Företaget sysslade med att hyra ut bemanningspersonal. Mina huvudsakliga arbetsuppgifter var att administrera och dokumentera anställningsavtal och andra dokument rörande personalen, vilket gav en djup förståelse för de juridiska aspekterna av personalhantering. Jag fick även bistå i förhandlingar och då uppskattades min förmåga att snabbt förstå olika ärenden samt min goda arbetsstruktur

Skriv om framgångar och positiva saker du har uppnått i tidigare jobb

Om du skriver att du är jätteduktig på något i ditt cv, då är det också viktigt att du bevisar det. Annars kan det upplevas som att du ger ett oärligt intryck. Det enklaste sättet att bevisa detta är att skriva om konkreta tillfällen när du uppvisade dina kunskaper.

Om skriver i ditt cv att du är jätteduktig på att sälja – då kan du ge exempel på riktiga situationer när du har använt dina säljkunskaper och vilka positiva resultat du uppnådde tack vare dina säljkunskaper. Det blir som en sorts bevis på det du säger faktiskt stämmer.

För att göra det enklare att skriva brukar vi använda en metod som heter XYZ metoden. Du börjar med att tänka igenom en situation eller händelse där du har haft en positiv inverkan och bidragit på ett bra sätt. Sedan ställer du tre frågor till dig själv och använder svaren när du skriver ditt cv.

X – Vad uppnådde du?

Y – Hur mäter du resultatet?

Z – Vad gjorde du för att uppnå framgången?

Det som är bra med XYZ metoden är att du snabbt och konkret visar hur du har åstadkommit positiva saker på dina tidigare jobb och därigenom blir det enklare att förstå vad du kan bidra med i ditt nya jobb. Du underlättar för den som rekryterar att kunna se framför sig hur du kommer att bidra på ditt nya jobb.

Skriv gärna i bulletpoints för att göra det lätt och fokuserat att läsa.

Här kommer vi nu att visa med några konkreta exempel hur man kan skriva om sina arbetserfarenheter med hjälp av XYZ metoden

Läs alltid jobbannonsen noggrant. Vilka egenskaper är det som arbetsgivaren söker efter?

Exempel 1

Det här är en annons från ett företag som söker en kundtjänstmedarbetare

Vid en närmre titt på annonsen ser vi att företaget inte har några krav på tidigare förkunskaper från liknande jobb men har listat fyra viktiga personliga egenskaper som de vill att den arbetssökande kan uppvisa:

– Kan ta egna initiativ

– God samarbetsförmåga

– Engagerad och ansvarstagande

– Samt goda kunskaper i svenska och engelska

Genom cv:t vill vi nu visa att vi besitter de egenskaperna som efterfrågas. Språkkunskaperna behöver vi inte ge ett eget exempel på utan det räcker att skriva att vi har kunskaperna i cv:t. Det är enkelt att kontrollera för en arbetsgivare vid ett senare tillfälle.

I det här exemplet använder vi en person som tidigare har jobbat på ett café.

Cafébiträde på mosters hörna där mina arbetsuppgifter bestod av förberedelse av mat och fikabröd samt kassatjänst. Städade och hjälpte med schemaläggning.

  • Ibland hade vi problem med leveranserna till cafét. Jag tog då initiativet och organiserade inköpsrundor där personalen åkte runt och inhandlade alla nödvändiga livsmedel.
  • Genom mina insatser räddade vi försäljningen vid fem olika tillfällen och höll även våra kunder nöjda.

X – Vad gjorde du? – Räddade försäljningen och höll kunderna nöjda

Y – Hur mäter du framgången? – Vid fem tillfällen

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Tog initiativet och ordnade inköpsrundor där hela personalen deltog

Här visar vi att vi kan ta initiativ och även att vi har god samarbetsförmåga med lite ledaregenskaper. Genom att ta initiativ när cafét hade svårigheter så är det uppenbart vi är ansvarstagande och kan arbeta i grupp. En rekryterare som läser det här kan lätt föreställa sig hur personen även kan bidra på sitt nya arbete.

Eftersom företaget understryker hur viktigt det är med ett ansvarstagande så använder vi exempel där vårt ansvarstagande hamnar i fokus. Om företaget istället hade lagt störst vikt vid försäljning hade vi istället använt exempel där vår goda försäljningsförmåga hamnar i fokus.

I det här exemplet använder vi en person som arbetat extra i en klädbutik

Extra anställd som butiksbiträde där mina huvudsakliga arbetsuppgifter bestod av att stå i kassan, hjälpa kunder i butiken samt lager och inventariehantering.

  • Lärde upp 4 st. extra arbetare inom alla aspekter av att arbeta i butik och säkerställde att de alltid prioriterade våra kunders upplevelse i butiken.
  • Implementerade nya scheman för städrutiner i butiken vilket gjorde att vi sparade 10 timmars arbete per månad.

X – Vad gjorde du? Lärde upp nya medarbetare

Y – Hur mäter du framgången? 4 st. medarbetare blev upplärda

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? Säkerställde att de alltid prioriterade våra kunder

X – Vad gjorde du? Förbättrade städrutiner

Y – Hur mäter du framgången? Sparar 10 timmars arbete per månad

Z – Vad gjorde du för att uppnå framgången? Implementerade nya städrutiner

Här är en jobbannons där ett budföretag söker chaufförer

Chaufför på svens åkeri i Bromma

  • Körde budbil och mindre lastdragare upp till 3 ton.
  • Genomförde i genomsnitt 65 leveranser per dag.
  • Mottog internt pris för att jag var fri från olyckor och andra överträdelser i 24 månader.
  • Sparade i genomsnitt 2000 kr varje månad i bränslekostnader genom att planera mina rutter väl samt använda en ekonomisk kör stil.
  • Genom att kommunicera dagligen med mina kunder uppnådde jag en kundnöjdhet på 95% vilket genererade en årlig bonus 2 år i rad.
  • Utförde kontinuerligt underhåll av mitt fordon och sparade 10 000 kr i årliga reparationskostnader

X – Vad gjorde du? – Sparade bränslekostnad varje månad

Y – Hur mäter du framgången? – 2000 kr

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Planerade mina rutter väl

X – Vad gjorde du? – Fick extra bonus för bra resultat

Y – Hur mäter du framgången? – 95% kundnöjdhet

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Kommunicerade dagligen med mina kunder

X – Vad gjorde du? – Sparade i årliga reparationskostnader

Y – Hur mäter du framgången? – 10 000 kr

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Genomförde kontinuerligt underhåll.

Med XYZ metoden får du fram viktiga punkter från dina kompetenser utan att tråka ut den som läser ditt cv.

Du kan använda båda metoderna när du skriver om dina arbetserfarenheter. Du kan också blanda dem och du tycker att det känns bättre. Det viktigaste är att du snabbt och konkret kan visa företaget som anställer hur du kan bidra till deras verksamhet. Kom ihåg att syftet med ett cv och personligt brev är att väcka tillräckligt intresse för att få komma på en intervju.

Vilket format ska jag använda?

I Sverige används nästan uteslutande ett s.k. omvänt kronologiskt cv. Det innebär att dina senaste arbetserfarenheter och utbildningar hamnar överst på ditt cv eftersom de är mest aktuella. Det här formatet passar för de flesta typer av jobb oavsett hur mycket erfarenhet du har hunnit samla på dig. Rekryterare är vana vid detta formatet och du kan enkelt fokusera på det som är mest relevant i din bakgrund.