Så här skriver du ett CV

Flera personer väljer mellan cv och kandidat
Allt du behöver veta - en komplett guide till hur du skriver ett cv 2019.

Den här CV guiden kommer att lära dig följande:

  • Hur man skriver ett cv
  • Vad är ett cv
  • Hur du skriver om dina arbetserfarenheter
  • Hur du skriver om din utbildningsbakgrund
  • Vilken övrig information som bör inkluderas
  • Nyttiga råd och tips för att öka dina chanser att få jobbet du söker

Genom ditt CV visar du rekryteraren att du är rätt person för jobbet

Så du har börjat leta efter ett nytt arbete. Kanske är du redo att möta nya utmaningar, kanske är du nyutexaminerad eller kanske är du arbetslös. Oavsett anledning så börjar vägen till ett nytt arbete med ditt cv.  

Det går inte att nog understryka vikten av ett välskrivet cv. För det är genom ditt cv som du visar för en rekryterare att just du är rätt person för jobbet och att de borde kontakta dig snarast för en anställningsintervju. Men att skriva ett cv kan kännas som en övermäktig uppgift och när det dessutom har stor betydelse för ditt jobbsökande ökar pressen ytterligare. 

För att du ska slippa stirra på ett tomt dokument på datorn undrandes ”vad gör jag nu”, så har vi skrivit ihop den här steg-för- steg guiden som du kan använda tillsammans med vår kostnadsfria cv byggare för att maximera dina chanser att få jobbet det där jobbet du så väl förtjänar.

Tips! Tänk på ditt Cv och LinkedIn som komplement till varandra. Ett Cv bör anpassas till det specifika jobbet du söker, LinkedIn fungerar mer som ett nätverk och en generell sammanfattning av ditt yrkesliv

Innan vi börjar så är det viktigt att klargöra vad ett cv är för något, vilka funktioner det uppfyller och hur du bör tänka kring ditt cv. I andra länder har man ofta två olika begrepp – dels ett där man pratar om ett cv i dess ursprungliga betydelse, alltså en människas hela livshistoria från latinets curriculum vitae där alla utbildningar, alla anställningar och kurser samt publikationer listas.

Dels ett som kallas för resumé som är en kortare beskrivning av vad du har gjort yrkesmässigt och utbildningsmässigt. När vi i Sverige pratar om ett cv så är det motsvarigheten till andra länders resumé, alltså en kortare beskrivning av dina tidigare erfarenheter inom yrkesvärlden och dina utbildningar.

Om du funderar på uttrycket meritförteckning så används det i Sverige på samma sätt som som ett cv. En meritförteckning och ett cv är alltså samma sak.

Det är viktigt att hålla ditt cv selektivt och anpassat till tjänsten du söker. När du söker ett arbete så är det ingen som är intresserad av att läsa hela din livshistoria, alla jobb och utbildningar du någonsin har genomfört. Här är också en stor skillnad om du jämför med LinkedIn. Det kan kännas överflödigt att ha ett cv om man även har en profil på LinkedIn.

Men ett cv anpassas till en specifik tjänst man söker medans LinkedIn sammanfattar det mesta du har gjort ungefär som det ursprungliga curriculum vitae, och fungerar även som ett yrkesnätverk. LinkedIn och ett cv kompletterar varandra. 

Se på ditt cv ungefär som ett säljdokument där du ska göra den som rekryterar tillräckligt intresserad av dig för att du ska få komma på en anställningsintervju. Ett sätt att hjälpa den som rekryterar att snabbt och enkelt se dig som en person det är värt att träffa för en intervju.

Med hjälp av vår cv byggare kan du enkelt och smidigt skapa dina egna cv:n och personliga brev samt ge dem ett professionellt utseende anpassat till den branschen du du söker jobb. Varje personligt brev är matchat till cv:t för ett enhetligt utseende. Alla funktioner och mallar är 100% gratis att använda för dig som är arbetssökande – ”det ska inte kosta pengar att söka jobb!”. Klicka på knappen nedan för att starta ditt cv nu.

De grundläggande stegen för att skriva ett Cv:

  1. Börja med dina grundläggande kontaktuppgifter
  2. Uppge din yrkestitel och en introduktion
  3. Skriv om dina arbetserfarenheter och matcha dem med jobbannonsen
  4. Lägg stort fokus på dina prestationer och vad du har uppnått
  5. Namnge dina senaste utbildningar
  6. Vilka kompetenser och certifieringar har du
  7. Skriv ett intresseväckande personligt brev
  8. Välj cv-mall med en passande layout för jobbet du söker
  9. Korrekturläs ditt cv och personliga brev innan du skickar

Tips! Med vår kostnadsfria cv byggare slipper du mycket av det extra jobb det innebär att arbeta med layout och utseende i word eller något annat ordbehandlingsprogram. Du får mer tid över att jobba med innehållet i ditt cv

Välj mellan tre format

Det finns tre huvudsakliga cv format

Vi inleder guiden med att diskutera lite kring layouten på ditt cv. De tre vanligaste varianterna av layout på ett cv:

  • kronologiska formatet
  • Funktionella formatet
  • Kombinations formatet

Alla tre formaten har både fördelar och nackdelar och vilket format du bör välja beror mycket på vilket jobb du söker och din egen erfarenhet. Men utgångspunkten är att använda det kronologiska formatet såvida du inte har en god anledning att använda någon av de andra två formaten. Vi redovisar ändå det funktionella formatet och kombinationsformatet eftersom det finns tillfällen när de passar.

Tips! I de allra flesta fall är det kronologiska formatet lämpligast och det som du bör utgå ifrån

Kronologiska formatet

Det populäraste och kanske vanligast förekommande formatet för ett cv idag.  Kan också kallas för ett omvänt kronologiskt format eftersom du redogör för dina senaste arbetserfarenheter och utbildningar först. Det här formatet passar för de flesta typer av jobb oavsett hur mycket erfarenheter du har. Det största fokuset på detta formatet ligger på dina arbetserfarenheter. Vad som vanligen inkluderas i ett kronologiskt cv:
  • Kontaktuppgifter
  • En sammanfattning av ditt cv eller profil
  • Arbetserfarenheter
  • Kompetenser
  • Utbildning
  • Ytterligare info tex certifieringar
Fördelar och nackdelar med det kronologiska formatet:

När passar ett kronologiskt cv?

  • Sökande med alla typer av erfarenheter
  • När du vill visa en kontinuerlig jobbutveckling
  • Du söker jobb inom ett liknande område
  • Sökande som inte har några luckor i cv:t
  • När du söker jobb inom mer traditionella yrken

Tips! Tänk på att försöka hålla ditt cv till en sida (maximalt tre sidor om du har en lång karriär) Använda en lättläst font. Strukturera upp ditt cv i tydliga sektioner

Varför är det helt gratis?

Alla andra aktörer tar betalt för samma tjänst som vi ger dig gratis - Varför? Det är helt enkelt en viktig pusselbit i vår vision om att "alla människor ska arbeta med det de var födda till att jobba med".

20 olika mallar

Vi erbjuder dig 20 olika professionella mallar som är godkända av rekryterare. Byt mall med ett enkelt knapptryck. Hitta den perfekta mallen för ditt jobbsökande

Cv och personligt brev

Både ditt cv och personliga brev får en matchande layout vilket ger ett professionellt intryck. Sluta kämpa med Word dokument

Funktionella formatet

Det här formatet kan också kallas för det kompetensbaserade cv: t. Förmodligen det minst använda cv:t då fokuset inte ligger vid erfarenheter utan på den sökandes kunskaper inom ett visst område som är viktigt för jobbet
Vad som vanligen inkluderas i det funktionella formatet:
  • Kontaktuppgifter
  • Sammanfattning av dina kompetenser
  • Relevanta kompetenser (huvuddelen av utrymmet)
  • Arbetserfarenheter
  • Utbildning
  • Ytterligare kompetenser
  • Andra uppgifter

VI rekommenderar det kronologiska cv:t

Fördelar och nackdelar med det funktionella formatet:

När passar det funktionella formatet?

  • Om du har expertkunskaper och vill fokusera på det
  • Du saknar arbetserfarenheter och vill fokusera på kunskaper istället
  • När du har luckor i ditt cv du inte kan förklara på ett bra sätt
  • Om du vill ändra karriär

Kombinationsformatet

Som namnet antyder är det här en kombination av det kronologiska och funktionella formatet. Det blandar olika bitar men fokuset ligger på arbetserfarenheter kombinerat med specifika kompetenser. Då ett stort fokus ligger på de bitarna försvinner andra delar.

Vad som vanligen inkluderas i ett kombinations format

  • Kontaktinformation
  • Sammanfattning av kompetenser
  • Ytterligare kompetenser
  • Arbetserfarenheter
  • Utbildning

Fördelar och nackdelar med kombinationsformatet:

 

När passar kombinations formatet?

 
  • När du har lång erfarenhet inom en specifik bransch och vill fokusera på kompetenser
  • Om du saknar erfarenhet inom branschen du söker jobb och vill fokusera på kompetenser

Tips! Se på informationen i den här guiden som vägledning och inspiration – inte som absoluta regler du måste följa. I slutändan är det viktigaste att du bedömer att layouten på ditt cv är passande för tjänsten du söker

Dator med bild på flera olika cv

Vi ger dig gratis tillgång till vår cv-byggare och alla våra mallar - varför betala för samma tjänst hos andra när det är gratis hos oss?

Kontaktuppgifter och introduktion 

Inkludera ditt namn, e-post, telefonnummer och adress. Om du har en linkedIn profil eller egen hemsida bör du lämna en länk så att rekryteraren lätt kan hitta dig. Andra sociala medier som facebook och instagram kan du inkludera om du tycker att det är relevant för jobbet du söker, men generellt sett kan man utelämna dessa.

Tänk på att:

  • Använda ett professionellt foto
  • Undvika oseriösa e-postadresser som tex party123@hotmail.com
  • Inte uppge privat information som etnicitet, religion eller sexuell läggning

Ibland kan man använda sig av en introduktion på sitt cv. Syftet är att snabbt få rekryterarens uppmärksamhet genom att belysa viktiga erfarenheter och kompetenser. Det finns fyra huvudsakliga introduktioner på ett cv:

  • Karriärmål 
  • Sammanfattning av dina kompetenser
  • Professionell profil
  • Sammanfattning av ditt cv

Vilken introduktion du bör välja eller om du ska ha en introduktion över huvud taget beror på jobbet du söker.

Arbetserfarenheter

Den här delen är kärnan i ditt cv och din viktigaste möjlighet att visa en framtida arbetsgivare att dina erfarenheter passar väl för den tjänsten du söker. Eftersom du har begränsat utrymme på ditt cv är det viktigt att vara selektiv med vad du vill betona. 

Grundregeln är att anpassa dina erfarenheter efter en specifik tjänst eller ett företag. Om du söker en tjänst som historielärare behöver du inte inkludera att du praktiserade på en restaurang för tio år sedan. Enklaste metoden för att börja skriva om dina erfarenheter är att faktiskt titta på jobbannonsen och förstå de nyckelord som rekryteraren letar efter

Tips! Undvik misstaget att använda samma cv när du söker olika jobb. Anpassa ditt cv efter tjänsten eller företaget du söker till.

Lista dina senaste erfarenheter först och ta endast med de som är intressanta för tjänsten du söker. Ett bra sätt att lista sina erfarenheter är att använda sig av bullet points.

Huvudsakligen består en bra bullet point av tre delar. Vi rekommenderar att använda en välbeprövad formel utvecklad av lazlo bock fd ansvarig för people operations hos google 

”Du uppnådde [x] mätt genom [y] genom att göra [z]

Här är några exempel på hur det kan se ut när du använder formeln.
  • Optimerade företagets instagramkonto och ökade följarantalet med 300%, skapade 1200 sälj-leads som ökade försäljning med 4% genom att skapa kreativa inlägg
  • Ökade kundnöjdheten med 15% genom att införa regelbundna uppföljningar via e-post.
  • Genomförde 2 projekt med 5 miljoner i budget. Sparade 5% av den projekterade budgeten genom att slutföra projekten innan tidsramen.
Om vi tittar närmre på formeln så kan vi bryta ner dess beståndsdelar så här: Uppnådde [x] – Ökade kundnöjdheten Mätt genom [y] 15% Genom att göra [z] Regelbundna uppföljningar via e-post När du använder xyz metoden visar du snabbt för en potentiell arbetsgivare hur du har bidragit till organisationer du har arbetat hos och potentiellt vad du kan bidra med i ditt nya jobb. Anledningen till att siffror fungerar bra är för att det är lätt att förhålla sig till. Rekryteraren kan enkelt visualisera exakt vad det är du har uppnått. Till skillnad mot generella och vaga beskrivningar som tex ”jobbade med kunder” – där det blir svårt att veta vad du faktiskt har bidragit med och vad du kan bidra med i ditt nya arbete. En del arbeten är självklart svåra att kvantifiera men vi rekommenderar ändå att du på något sätt försöker visa konkret vad du har åstadkommit och hur du gjorde det.

Du uppnådde [x] mätt genom [y] genom att göra [z]

Snabb återblick:

  • Inled din bulletpoint med ett actionverb. Tex införde, ansvarade för, tränade, ökade
  • Du uppnådde vad?
  • Genom att göra vad?
  • Inkludera endast erfarenheter som är relevanta för tjänsten du söker
  • Titta i jobbannonsen för att få idéer om vad du ska inkludera
  • Försök hålla dina bullet points mellan 1-3 rader
  • Skriv i omvänd kronologisk ordning, ditt senaste jobb först
cv dokument som granskas med ett förstoringsglas

Fördelarna med Aspirantus cv mallar och cv byggare – förutom att de är helt gratis att använda, är att du kan anpassa utseendet till jobbet du söker med ett enkelt knapptryck. Spara värdefull tid och energi som du kan använda till att göra ditt cv bättre

Utbildning

Hur detaljerad din sektion om utbildning ska vara beror till stor del på hur mycket arbetserfarenheter du har hunnit samla på dig. Man kan säga att utbildningen har större betydelse för studenter och nyutexaminerade då de inte hunnit samla på sig relevant arbetserfarenheter ännu. 

Om du tillhör den senare kategorin kan du inkludera mer detaljerad beskrivning av kurser, uppsatser och annan information som kan vara intressant för den som rekryterar. Dessutom kan du överväga att sätta utbildningssektionen före arbetserfarenheter för att ge ditt cv mer tyngd. 

Men för dig som har några års erfarenhet minskar utbildningssektionens betydelse och det kan var helt tillräckligt att endast fylla i grundinformationen

Den huvudsakliga informationen du kan ha med under utbildning

 
  • Namnet på universitetet/ högskola eller annan utbildning
  • Datum du avslutade utbildningen
  • Vilken typ av examen du har
  • Om du är student/ nyutexaminerad eller saknar arbetserfarenheter kan du ta med individuella kurser och skriva mer om innehållet i dessa

Tips! Ta bara med gymnasieskola om det är din högsta utbildning, annars är det bättre att utelämna den delen och använda utrymmet till mer relevant information

Kompetenser

Under anställningsprocessen letar rekryteraren ofta efter kandidaters hårda och mjuka kompetenser. Om du vill vara framgångsrik i ditt jobbsökande och belysa dina kompetenser på ett övertygande sätt bör du känna till vad det här betyder och vad som är skillnaden mellan de två kompetenserna

Skillnaden mellan hård kompetens och mjuk kompetens


Kort sagt går det att beskriva hårda kompetenser som kunskaper du kan lära dig genom en utbildning eller på en arbetsplats. Det går ofta enkelt att kvantifiera eller bevisa sina hårda kompetenser. Formella krav i jobbannonser brukar ofta vara i formen av hårda kompetenser och de är lätta för en rekryterare att identifiera.

Exempel på hårda kompetenser

 
  • Språk
  • Tekniska kunskaper
  • Programmeringskunskaper
  • Sökmotoroptimering
  • Bokföringskunskaper
  • Olika erfarenheter av arbetsuppgifter

Mjuka kompetenser handlar om dina personliga egenskaper och hur du interagerar med andra personer. De är mer subjektiva och svårare att kvantifiera. Sociala kompetenser hamnar inom ramen för den mjuka kompetensen.  

Det enklaste sättet att bevisa sina mjuka kompetenser är att ge konkreta exempel när du använde din kompetens och hur det gav ett positivt resultat.​

Exempel på mjuka kompetenser

 
  • Diplomatisk
  • Hög arbetsmoral
  • God stresshantering
  • Välorganiserad
  • Ledaregenskaper

Ett välskrivet cv inkluderar både hårda och mjuka kompetenser. Studera jobbannonsen och försök att inkludera dem som är relevanta för tjänsten. Ofta har ett cv speciella sektioner för kompetenser där man kan lista de kunskaper som är mest relevant för tjänsten.

Tips! När du använder vår cv byggare får du automatiskt mallar till ditt personliga brev som matchar ditt cv. Vi rekommenderar att du läser vår kompletta guide till att skriva ett personligt brev om du inte är helt trygg i hur du bör gå tillväga

Skriv ett intresseväckande personligt brev

Kort sagt är ett personligt brev ett dokument där du uttrycker varför du är rätt person för jobbet. Om du tror att det räcker att bara skicka ditt cv när du söker jobb så får du tänka om. 

Ett medföljande personligt brev är standard när du söker arbete och någonting rekryteraren förväntar sig. Precis som med ditt cv så bör du skriva ett personligt brev som är helt anpassat efter jobbet du söker. Syftet med det personliga brevet är att visa en arbetsgivare att du är en stark kandidat genom att gå djupare på de kompetenser och erfarenheter du skrev om i ditt cv samt relatera dem till jobbet du söker. 

Du ska inte upprepa vad du redan har förmedlat i ditt cv utan tänk på ditt brev som en möjlighet att utveckla och illustrera dina kompetenser. Visa varför du vill arbeta för företaget och hur dina kompetenser och erfarenheter kan bidra till din framtida arbetsgivare. Om du har glapp i din arbetshistoria eller andra saker som du behöver förklara är det perfekt att göra det här. 

Du få också en möjlighet att visa lite av din personlighet och vem du är som person samt ge den som rekryterar en uppmaning att kontakta dig för en intervju.

Tips! Tänk på att syftet med det personliga brevet inte är omedelbart ge dig ett jobb - utan att väcka intresse för ditt cv - som i sin tur syftar till att ge dig en intervju – som därefter förhoppningsvis leder till ett jobb

Huvudsakliga innehållet i ett personligt brev

 
  1. Adressering av brevet till den person som rekryterar. Se till att du använder personens namn
  2. Introduktion där du berättar vilket arbete du söker och var du hittade annonsen. Du kan också ha med en kort del om dig själv
  3. Dina arbetserfarenheter, dina kunskaper och dina kompetenser och hur de passar för just det jobbet du söker. Utveckla vad du har skrivit i ditt cv
  4. Beskriv hur du kan hjälpa företag och vad du kan bidra med. Använd gärna exempel och knyt det till specifika händelser för att visa
  5. Avsluta med en call to action där du berättar att du gärna möts för en intervju där du får möjlighet att berätta mer om dig själva och varför du skulle passa perfekt för tjänsten

Tips! Undvik misstaget att använda samma brev till olika jobbansökningar. Anpassa alltid innehållet efter jobbet du söker. Visa att du har förstått vad jobbet går ut på och företagets behov

Välj en layout för ditt cv och personliga brev

Vilken cv mall bör jag välja?


När du väljer cv mall bör du tänka på vad för typ av jobb du söker och företagets kultur. Är arbetet formellt eller informellt, kreativt eller mer strikt. Välj också mall efter din egen arbetserfarenhet och vad du vill förmedla om dig själv till företaget du söker arbete hos. Våra cv mallar kan användas och anpassas till alla sorters arbeten och företag.

Korrekturläs

 

När du är färdig är det jätteviktig att du tar dig tid att läsa igenom vad du har skrivit. Du vill absolut inte skicka iväg cv eller personligt brev med felstavningar och slarvfel. Lägg ned tid på att korrekturläsa ordentligt. Här är en checklista för att undvika vanliga och enkla misstag

  • Har du varit konsekvent med att använda samma tempus, dvs använt dåtid när du beskrivit tidigare roller, och nutid då du beskriver nuvarande roller
  • Variera dina action verb : förbättrade, införde, ansvarade för etc
  • Undvik för mycket slangord och jargong
  • Inte använda för mycket personliga pronomen tex jag…jag…jag….jag….jag….
  • Använt en lättläst font med tillräcklig storlek så att det blir lättläst
  • Korrekturläs och korrigera felskrivningar
  • Korrekturläs igen och lämna gärna till någon vän som också kan korrekturläsa

Skicka din ansökan per email

 

Här kommer några tips kring hur du kan strukturera upp ditt email du använder när du skickar ditt cv och personliga brev. Här kan du läsa mer om hur du skickar din ansökan per email

  1. Skriv en intresseväckande rubrik
  • Prisvinnande Hr specialist söker tjänst som hr chef #12313
  • Framgångsrik webutvecklare söker tjänsten som IT-ansvarig #12121
  1. Använd den rekryterande personens namn
  2. Berätta kort om vem du är och varför du kontaktar rekryteraren
  3. Vilket värde kan du tillföra företaget
  4. Avsluta med en professionell signatur med dina kontaktuppgifter
  5. Inkludera ditt cv och personliga brev

Det viktiga är inte om du har fått ett pris eller inte, utan att du väcker nyfikenheten hos den som rekryterar. Vi rekommenderar att skicka ditt cv och brev i PDF form eftersom det är ett format som är enkelt att öppna på alla olika sorters enheter och du slipper riskera att utseendet förvrängs vilket är risken om du använder dig av exempelvis Word.

Till sist kan det vara värt att se över dina sociala medier. Vilka sorters bilder och uppdateringar delar du på Facebook och andra kanaler? Tänk på att det finns en stor chans att den som rekryterar faktiskt googlar dig och kollar upp dig på dina sociala medier. Vad för slags bild vill du förmedla?

Dela artikeln

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
Email

Liknande artiklar