Migrationsassistent till prövnings och mottagningsenheter i Malmö
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera migrationsassistenter till mottagnings- och återvändandeenheterna i Malmö och de nyetablerade mottagnings- och återvändandecenter samt till boenden som enheterna driver. Vi söker även migrationsassistenter till asyl- och tillståndsprövningsenheterna. Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor, varierande arbetsuppgifter och ett kontinuerligt lärande. Vi erbjuder ett jobb som är ovanligt viktigt Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, utvecklingsmöjligheterna är således många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag.   Huvudsakliga arbetsuppgifter Som migrationsassistent arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter i samband med asylutredningar för sökanden. I din roll möter du och har samtal med människor som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att informera om Migrationsverkets processer eller vägleda och ge service. Det kan även innebära att du arbetar i Migrationsverkets asylboenden och utrustar boenden- rum och lägenheter.  I arbetet ingår att sköta service och logistik kring boendet samt planera så att boendeplatserna används effektivt och ändamålsenligt. Du ger stöd, service och information till personer i boendet och externa intressenter. Du tar hand om dokumentation och administrationen kring boendet och utför transporter mellan boenden och kontorslokaler.  Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter till exempel i samband med möten, resor, bokningar och andra ärenden för sökanden.   Vem är du? Du har mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du påminner och följer upp och du arbetar bra med andra människor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Mycket av arbetet sker två och två och därmed söker vi en lagspelare som arbetar bra i grupp, men även självständigt. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.   Du som söker har - Gymnasieutbildning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet - Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - God IT-vana Det är meriterande om du har - Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande   Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare med provanställning Arbetstider: kontorstider. Det kan bli aktuellt med schemalagd arbetstid. Löneform: Vi tillämpar individuell lönesättning. Placering: Malmö Tillträde: september/ oktober 2025 eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Vi planerar att hålla i sammanhållna gruppintervjuer bestående av gruppinformation och enskilda intervjuer under vecka 32-34. Om du vill komma i kontakt med rekryterande chefer under sommaren vänligen se kontaktinformation nedan: Vecka 25- 29: Eva Sowa, [email protected] eller Martin Cöster, [email protected] Vecka 29 och framåt: Lisa Bergstrand,[email protected] eller Joakim Eriksson, [email protected]   Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 13 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.         _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Vi söker flera Migrationshandläggare till våra verksamheter i Malmö
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera migrationshandläggare till Migrationsverket i Malmö. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Vi har ett behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare till de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag. Utvecklingsmöjligheterna är således många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Vad gör en migrationshandläggare? Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende. I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer.  Vem är du? Vi söker dig som är strukturerad och som självständigt kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt mot uppsatta mål och deadlines. Vidare har du en samarbetsförmåga och är lyhörd. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du är också flexibel och har lätt för att anpassa dig och ändra ditt synsätt och förhållningssätt vid ändrade omständigheter. Vi ställer höga krav på personlig lämplighet. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.   Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 180hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet  Det är meriterande om du har - Aktuell erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden - Handläggningsvana  Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning Arbetstider: kontorsarbetstider. Det kan bli aktuellt med schemalagd arbetstid Placering: Malmö Tillträde: september/oktober 2025 eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Vi planerar att hålla i sammanhållna gruppintervjuer bestående av gruppinformation och enskilda intervjuer under vecka 32-34. Om du vill komma i kontakt med rekryterande chefer under sommaren vänligen se kontaktinformation nedan: Vecka 25- 29: Eva Sowa, [email protected] eller Martin Cöster, [email protected] Vecka 29 och framåt: Lisa Bergstrand,[email protected] eller Joakim Eriksson, [email protected] Ansökan Varmt välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 13 juli 2025! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Migrationshandläggare till asylprövningsenhet 1 Arlanda
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker migrationshandläggare till Migrationsverket på Arlanda. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande. Migrationsverket Arlanda är verkets nationella jour utanför kontorstid. På enheten arbetar vi med samtliga ärendeslag. Exempel på arbetsuppgifter på jourtid kan vara att ta ställning till verkställighetshinder i samband med  utvisning, ta ställning till förvarstagande vid asylansökan och samverka med andra myndigheter i olika typer av utlänningsärenden. På dagtid hanterar vi brådskande ärenden med regionen som avgränsning, bland annat så handlägger enheten verkets förvarsärenden i regionen. Om du trivs i en omväxlande och stimulerande miljö där ingen dag är lik den andra så är detta en arbetsplats för dig. Vad gör en migrationshandläggare? Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende. I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer. Vem är du? Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du har en god samarbetsförmåga, är flexibel, lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Vidare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 120hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet Det är meriterande om du har - Aktuell erfarenhet av arbete med utlänningsärenden - Handläggningsvana Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning Arbetstider: Schemalagd arbetstid (treskift) Placering: Arlanda Tillträde: 15 augusti eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 9 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

8 dagar sedan
Sista ansökan:
9 juli 2025
Migrationsassistent till Återvändandeenhet 1 i (Mölndal)
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker migrationsassistent till återvändandeenhet 1 i Kållered. Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor och varierande arbetsuppgifter.  Vi erbjuder ett jobb som är viktigt på riktigt Det händer mycket i vår omvärld och många människor söker sig till Sverige. Vi har därför behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare som kan hjälpa till i de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, utvecklingsmöjligheterna är många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Ditt jobb hos oss är viktigt på riktigt. Vad gör en migrationsassistent? Som migrationsassistent på återvändandeenhet arbetar du med att hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med resebokning och bokning av samtal.  I din roll möter du och har samtal med människor som har ett ärende hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att informera om Migrationsverkets processer eller vägleda och ge service. Rollen som migrationsassistent innebär att du kommer i kontakt med olika typer av frågor dagligen. Detta innebär i sin tur att du snabbt kan tillägna dig kunskap som ofta är mycket värdefull för din fortsatta karriär inom Migrationsverket. Trivs du i en administrativt orienterad roll där både volymen och kvalitén på din leverans är av stor vikt så är det här en roll för dig. Vem är du? Vi söker dig som är strukturerad och självständigt kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt mot uppsatta mål och deadline. Du är serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande gentemot både kollegor, sökande och andra intressenter. Vidare har du en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - Gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Minst 3 års aktuell erfarenhet av administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant  - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har - Erfarenhet av administrativt arbete inom statlig verksamhet - B-körkort Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare och 6 mån provanställning kan bli aktuellt Arbetstider:  Kontorsarbetstid Placering: Mölndal/Kållered Tillträde: efter överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 7 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

10 dagar sedan
Sista ansökan:
7 juli 2025
Informationsspecialist
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vill du ha ett viktigt och utvecklande arbete? Vill du delta i förbättringen av Migrationsverkets informationshantering och bidra till myndighetens utvecklings- och digitaliseringsarbete? Då är det här en tjänst för dig! Vi söker informationsspecialist till Migrationsverket. Som informationsspecialist driver du arbetet med myndighetens ansvarsmodell för information och data. Du stöttar ansvarsroller med din kompetens och bidrar till att kvalitetssäkra och utveckla myndighetens informationshantering. Du bidrar med dina kunskaper även till att utveckla myndighetens utvecklingsprocesser och digitaliseringsarbetet. Informationsstyrningsenheten Du kommer att tillhöra informationsstyrningsenheten, som ansvarar dels för att stödja avdelningsdirektören i det strategiska arbetet med digitaliseringen av Migrationsverket, dels att genom informationsstyrning stödja informationsägaren i arbetet att säkerställa de analoga och digitala informationstillgångarna. Du kommer ingå i en grupp som består av olika kompetenser inom informationsstyrningsområdet, såsom datastrateg, informationsförvaltare, verksarkivarie och verksregistrator. I den här rollen kommer du bland annat att arbeta med: - Driva arbetet med att förvalta och vidareutveckla myndighetens ansvarsmodell för information och data i samarbete med andra ansvarsroller på Migrationsverket - arbeta med processorienterad informationskartläggning och informationsvärdering - i samverkan med andra specialister bistå myndigheten med metoder och verktyg för att följa upp och säkerställa myndighetens informationstillgångar, lämna förslag på såväl kvalitativa som kvantitativa mätetal kopplade till hantering av myndighetens information - Ge löpande stöd och rådgivning till ansvarsroller, bl.a. i frågor som rör informationskartläggning och värdering - Ta fram, kvalitetssäkra och genomföra utbildningar inom verksamhetsområdet - Utifrån behoven i verksamheten initiera kravställning i samverkan med informationsansvariga - tillhandahålla vägledningar samt andra relevanta stödjande dokument - Svara på remisser och enkäter inom verksamhetsområdet. Vid behov medverka vid tillsyn från tillsynsmyndighet. Vi söker dig som: Har en mycket god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Du är handlingskraftig och kan planera och driva såväl ditt eget arbete som andras. Du har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift, och du kan pedagogiskt förklara komplexa frågor. Du kan snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och arbetar självständigt samtidigt som du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Krav - Akademisk utbildning med inriktning juridik, systemvetenskap, arkiv- eller informationsvetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. - Goda kunskaper om regelverket som påverkar hantering av handlingar och ärenden på en myndighet, exempelvis offentlighets- och sekretesslagstiftningen, förvaltningslagen och GDPR. Meriterande - Flerårig arbetslivserfarenhet av arbetsuppgifter som rör data- och informationshantering, helst inom offentlig sektor. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Upplysningar Anställningsform: tillsvidare (provanställning 6 mån kan tillämpas) Lön: vi tillämpar individuell lönesättning Placering: Norrköping, Stockholm, Göteborg eller Malmö Vill du veta mer Vill du veta mer om den aktuella rollen hittar du kontaktuppgifter till rekryterande chef nedan. Ansökan  Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 augusti 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

13 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Informationsspecialist med arkivariekompetens
Migrationsverket
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vill du ha ett viktigt och utvecklande arbete? Vill du delta i förbättringen av Migrationsverkets informationshantering och bidra till myndighetens utvecklings- och digitaliseringsarbete? Då är det här en tjänst för dig! Vi söker informationsspecialist med arkivariekompetens till Migrationsverket. Som informationsspecialist driver du arbetet med myndighetens ansvarsmodell för information och data. Du stöttar ansvarsroller med din kompetens och bidrar till att kvalitetssäkra och utveckla myndighetens informationshantering. Du bidrar med dina kunskaper även till att utveckla myndighetens utvecklingsprocesser och digitaliseringsarbetet. Informationsstyrningsenheten Du kommer att tillhöra informationsstyrningsenheten, som ansvarar dels för att stödja avdelningsdirektören i det strategiska arbetet med digitaliseringen av Migrationsverket, dels att genom informationsstyrning stödja informationsägaren i arbetet att säkerställa de analoga och digitala informationstillgångarna. Du kommer ingå i en grupp som består av olika kompetenser inom informationsstyrningsområdet, såsom datastrateg, informationsförvaltare, verksarkivarie och verksregistrator. I den här rollen kommer du bland annat att arbeta med: - Driva arbetet med att förvalta och vidareutveckla myndighetens ansvarsmodell för information och data i samarbete med andra ansvarsroller på Migrationsverket - arbeta med processorienterad informationskartläggning och informationsvärdering - i samverkan med andra specialister bistå myndigheten med metoder och verktyg för att följa upp och säkerställa myndighetens informationstillgångar, lämna förslag på såväl kvalitativa som kvantitativa mätetal kopplade till hantering av myndighetens information - Ge löpande stöd och rådgivning till ansvarsroller, bl.a. i frågor som rör informationskartläggning och värdering - Ta fram, kvalitetssäkra och genomföra utbildningar inom verksamhetsområdet - Utifrån behoven i verksamheten initiera kravställning i samverkan med informationsansvariga - tillhandahålla vägledningar samt andra relevanta stödjande dokument - Svara på remisser och enkäter inom verksamhetsområdet. Vid behov medverka vid tillsyn från tillsynsmyndighet. Vi söker dig som: Har en mycket god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Du är handlingskraftig och kan planera och driva såväl ditt eget arbete som andras. Du har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift, och du kan pedagogiskt förklara komplexa frågor. Du kan snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och arbetar självständigt samtidigt som du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Krav - Akademisk utbildning med inriktning arkiv- eller informationsvetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. - Goda kunskaper om regelverket som påverkar hantering av handlingar och ärenden på en myndighet, exempelvis offentlighets- och sekretesslagstiftningen, förvaltningslagen och GDPR. Meriterande - Flerårig arbetslivserfarenhet av arbetsuppgifter inom arkiv- eller informationshantering, helst inom offentlig sektor. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Upplysningar Anställningsform: tillsvidare (provanställning 6 mån kan tillämpas) Lön: vi tillämpar individuell lönesättning Placering: Norrköping, Stockholm, Göteborg eller Malmö Vill du veta mer Vill du veta mer om den aktuella rollen hittar du kontaktuppgifter till rekryterande chef nedan. Ansökan  Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 augusti 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.   _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

13 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Senior systemutvecklare
Migrationsverket
Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Som systemutvecklare på Migrationsverket blir du en del av en av Östergötlands största javautvecklingsorganisationer. Migrationsverkets utvecklingsorganisation består av 20 självgående team och är i framkant gällande användning av nya tekniker. Just nu utvecklar Migrationsverket mycket nytt och de flesta av de interna handläggningssystemen är egenutvecklade javaapplikationer. Som systemutvecklare hos oss blir du en viktig spelare i denna resa. I våra team värdesätts gemenskapen högt och här bidrar alla till ett bra arbetsklimat där vi lär av varandra, värdesätter varandras olikheter och har en tillåtande kultur. För att säkerställa att de lösningar vi tar fram gör vardagen enklare och bidrar till effektivitet arbetar utvecklingsteamen nära tillsammans med våra användare. Teamen ansvarar för systemstöd och komponenter som stöttar myndighetens interna och externa användare och arbetar också kontinuerligt med förbättringar och förvaltning av dessa. Teamen arbetar på plats i våra lokaler i Norrköping eller Stockholm samt i viss mån på distans från hemmet om man önskar det. Vi tror på att en väl avvägd fördelning av var man arbetar främjar arbetsmiljön och att det är arbetsuppgiften som avgör var det är lämpligt att utföra den. En generell regel som vi arbetar utifrån är att minst tre av veckans arbetsdagar utförs tillsammans i våra lokaler. Du kommer tillsammans med dina nya kollegor att: - utveckla och leverera nya funktioner och tjänster. - förvalta och förbättra befintliga funktioner och tjänster. - arbeta med kontinuerliga leveranser. - arbeta med verktyg, tekniker och ramverk som gör utvecklingen enklare, effektivare och roligare. - testa dina och andras lösningar som en naturlig del av utvecklingsprocessen. ha kontakt och samarbeta med teamets målgrupper, andra utvecklingsteam samt drift- och supportorganisation. Vi strävar mot moderna arbetssätt med fokus på automatisering och går nu mot en ny, modern, cloud native plattform baserad på Docker/Kubernetes där du kommer bidra på resan mot den nya tekniken. Vår plattform består främst av React i frontend och Java i backend, där vi använder Spring Boot eller Quarkus som Java-ramverk. Vi använder Kafka som strömningsplattform i en eventbaserad arkitektur. Vem är du? Vi söker dig med stor erfarenhet av Systemutveckling. Du är kvalitetsmedveten och tar ansvar både för dina ansvarsområden och för helheten tillsammans med teamet, alltid med fokus på slutanvändarnas behov. Du är en lagspelare som delar med dig av din kunskap och har en stark vilja att lära dig nya saker. Som person är du engagerad, nyfiken och gillar att samarbeta med andra. Du har förmågan att vara självgående och strukturera ditt vardagliga jobb. Krav - Relevant eftergymnasial utbildning på högskola eller universitet alternativt motsvarande kunskaper som vi bedömer som relevant. - Minst tre års erfarenhet av arbete som systemutvecklare - Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska  Meriterande är erfarenhet av - CI/CD och agila metoder - SQL - moderna javabaserade ramverk - utveckling i mikrotjänstmiljöer - containerplattformar (Kubernetes/Docker) Vill du veta mer Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvariga enhetschefer längre ned. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras. Placeringsort: Norrköping Anställningsform: Tillsvidare med provanställning Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 3 augusti 2025. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

13 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Enhetschef till förvaret i Gävle
Migrationsverket
Förvaltnings- och planeringschefer

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Migrationsverket söker en enhetschef till förvaret i Gävle. Inom förvaret vistas människor som fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut och som behöver finnas tillgängliga för verkställighet. En person kan också tas i förvar om rätten att vistas i landet eller identiteten behöver utredas. Förvaret är en sluten enhet och verksamhet bedrivs dygnet runt. Verksamheten ska utformas på ett rättssäkert, tryggt och värdigt sätt med människan i fokus. Att vara enhetschef inom förvarsverksamheten I rollen som enhetschef inom förvaret får du en nyckelroll med ansvar för personal, budget och arbetsmiljö för en enhet med cirka 25-30 medarbetare. Tillsammans med dina medarbetare driver du enheten mot uppsatta mål och säkerställer kontinuerlig utveckling. Som enhetschef har du ansvar för att leda verksamheten vid din enhet där måluppfyllelse, en god arbetsmiljö samt utveckling prioriteras högt. Som ledare skapar du förutsättningar för ett utvecklande och positivt arbetsklimat som ger förutsättningar för medarbetare att utvecklas i sina roller och genomföra sina uppdrag på bästa sätt. Du tar tillvara på, och stärker den drivkraft som finns hos medarbetarna genom delaktighet, engagemang och fokus på vårt uppdrag. Du rapporterar till sektionschefen och ingår i sektionens ledningsgrupp. I ledningsgruppsarbetet bidrar du till kontinuerlig utveckling av verksamheten utifrån sektionens och regionens helhetsperspektiv. Vem är du? Vi söker dig som är en trygg och tydlig ledare, någon som har förmågan att både se helheten och agera strategiskt för att driva förändring och utveckling. Du har ett ledarskap som genomsyras av kommunikation, engagemang och handlingskraft, och du förstår vikten av att skapa en inkluderande och inspirerande arbetsmiljö där alla känner sig sedda och hörda. Ditt förhållningssätt är prestigelöst och präglas av ledningens gemensamma uppdrag att skapa en väl fungerande arbetsmiljö där medarbetare trivs och utvecklas. Som ledare präglas ditt ledarskap av förståelse för vikten av att ge god service och att ha ett gott bemötande. Du leder genom mod, empati och tydlighet. Vi söker dig som har: - Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för befattningen eller annan utbildning i kombination med för befattningen aktuell och relevant erfarenhet. - Aktuell chefserfarenhet med ansvar för medarbetare, budget, resultat och arbetsmiljö inom offentlig verksamhet. - Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska.  Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av att leda medarbetare inom dygnet-runt-verksamhet. - Erfarenhet av arbete inom låsta institutioner som exempelvis, förvar, kriminalvård, SiS, rättspsykiatri etc. Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas. Arbetstid: Kontorsarbetstid med möjlighet till avtal om förtroendearbetstid. Placeringsort: Gävle. Tillträde: Enligt överenskommelse. Migrationsverket gör kontroller i polisens misstanke- och belastningsregister inför beslut om anställning. Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 augusti 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem Varbi. Tester kan komma att användas i processen. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

16 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Expert till Internationella sekretariatet
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

Vi söker en expert till internationella sekretariatet på Migrationsverket. Vi erbjuder en möjlighet till utmanande och ansvarsfull karriärsutveckling. Som medarbetare på Migrationsverkets internationella sekretariat inom myndighetsstaben kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på tillitsbaserat arbetssätt, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds en möjlighet att fördjupa dig i EU:s och internationella organisationers samarbete kring migration. Internationella sekretariatet har i uppdrag att hålla ihop och driva Migrationsverkets strategiska internationella arbete. Detta innebär bl.a. samordning av myndighetens stöd till Regeringskansliets förhandlingsarbete i EU, att bevaka den internationella migrationspolitiska utvecklingen, att ansvara för det strategiska arbetet med EU-byråerna på migrationsområdet, EUAA, eu-LISA och Frontex, Europeiska Migrationsnätverket – EMN, FN-organ som IOM och UNHCR samt övriga internationella kontakter som ICMPD. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som expert ansvarar du för att analysera, samordna och följa upp den migrationspolitiska utvecklingen inom och utanför EU, och till stor del kopplat till att bistå Regeringskansliet i EU:s förhandlingsarbete. Vidare hanterar experterna myndighetens strategiska arbete i olika internationella fora. Det innebär uppgifter som att vara inläst på sitt område, beställa underlag från andra avdelningar, sammanställa underlag och skriva talepunkter och rapporter, besvara förfrågningar från våra internationella samarbeten. Det kan även avse att gå igenom underlag inför styrelsemöten i EU-byråerna och förbereda verkets deltagande i möten samt bereda verkets synpunkter i EU-byråernas styrelsebeslut. Arbete med studier inom ramen för EMN. Arbetet kan även komma att inkludera ansvar för förberedelser och genomförande av nordiskt och annat europeiskt samarbete samt internationella studiebesök till och från Migrationsverket och förfrågningar av ad-hoc karaktär. Det exakta innehållet i de aktuella portföljerna beror på person då vi eftersträvar att ta hänsyn till tidigare erfarenhet och kompetens när frågorna fördelas samtidigt som hänsyn måste tas till arbetsbelastningen som skiftar över tid.  Vem är du? Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod. Du har mycket god förmåga att se helheten samt förmåga att arbeta med flexibla arbetsuppgifter under eget ansvar. Det är viktigt att du har god förmåga att samarbeta och arbeta i team. En mycket god analytisk och stilistisk förmåga är viktigt, liksom noggrannhet och förmågan att leverera kvalitativa underlag, ofta med korta deadlines. Det är viktigt att du kan planera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Du kommer ha kontakter såväl inom som utom organisationen, nationellt och internationellt, varför stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet, samarbetsförmåga samt förmåga och talang att nätverka och skapa strategiska kontakter, förmåga att framtidsspana/omvärldsbevaka och analyser kontexter och större sammanhang. Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 120HP inom juridisk, beteende- eller -samhällsvetenskaplig inriktning. - Mycket goda kunskaper om EU:s funktionssätt och dess institutioner. - Erfarenhet av arbete med frågor som berör EU-lagstiftningen, helst på migrationsområdet. - Mycket god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.  - Svenskt medborgarskap. Det är meriterande om du har - God kännedom av Migrationsverkets uppdrag på operativ och strategisk nivå. - Erfarenhet av arbete och/eller praktik internationellt. - Erfarenhet av arbete med migrationsfrågor. - Erfarenhet av arbete med samordning av internationella frågor. - Kunskaper i EU-språk utöver svenska och engelska.  Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs på denna tjänst. Upplysningar Anställningsform: tillsvidareanställning med provanställning Arbetstider: kontorsarbetstider (åtaganden kvällstid kan förekomma vid tex internationella besök och/eller utrikes resor) Vi tillämpar individuell lönesättning. Placeringsort: Stockholm, Malmö, Norrköping eller Göteborg. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Läs mer om våra anställningsvillkor https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/vart-uppdrag-och-arbete.html  Vill du veta mer Vill du veta mer om den aktuella rollen är du välkommen att kontakta enhetschef Mikael Grindsäter. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 30 juni 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

16 dagar sedan
Sista ansökan:
30 juni 2025
Beredskapssamordnare med placering i Malmö
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Migrationsverket är beredskapsmyndighet och lyder under förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap. Det innebär ett särskilt ansvar att förebygga, motstå och hantera störningar och påfrestningar inom myndighetens verksamhetsområde. Migrationsverket har ett särskilt ansvar för att planera och vidta förmågehöjande åtgärder inför fredstida kriser såväl som inför höjd beredskap. Vi söker beredskapssamordnare till Säkerhetsavdelningen med placering i Malmö. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling för dig med utbildning och/eller erfarenhet inom krisberedskap och frågor som rör totalförsvar. Du kommer arbeta i nära samarbete med beredskapsexperter och även säkerhetssamordnare. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhets- och beredskapsfrågor, här arbetar specialister inom säkerhetsskydd, verksamhetsskydd samt krisberedskap och civilt försvar. Säkerhetsavdelningen befinner sig i en utvecklingsfas och vi söker nu dig som vill bidra till att ytterligare utveckla och expandera vårt arbete med krisberedskap och totalförsvar. Du kommer att arbeta i en miljö med komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet och vår samverkan med andra myndigheter.   Huvudsakliga arbetsuppgifter Som beredskapssamordnare kommer du att arbeta med frågor som rör Migrationsverkets krisberedskapsansvar och totalförsvarsarbete. Du kommer att arbeta direkt mot en region eller en avdelning och förväntas planera, delta i och driva arbetsgrupper och projekt. Du kommer framförallt att arbeta inom områden som rör kontinuitetshantering, krigsorganisation, risk och sårbarhetsanalys samt utbildning och övning. I arbetet förekommer handläggning av remisser såväl interna som externa. Du kommer arbeta i gruppen för krisberedskap och totalförsvar samt samverka med andra myndigheter såsom MSB, länsstyrelser och andra organisationer varför arbetet kan innebära resor inom hela landet. Beredskapstjänstgöring kan bli aktuellt.   Personliga kompetenser Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, har lätt för att skapa relationer och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du bygger nätverk och underhåller relationer. Vidare arbetar du strukturerat och tar själv självständigt ansvar för dina uppgifter. Du har mod att ta egna initiativ och agera efter din egen övertygelse inom ramen för fattade beslut, verksamhetsplan och mål. Du är även en utmärkt representant för säkerhetsavdelningen i både interna och externa sammanhang, och kan bygga goda relationer både inom och utom myndigheten.   Kvalifikationer Krav  - Akademisk utbildning med inriktning mot säkerhet, risk- och krishantering eller annan utbildning i kombination med för befattningen relevant erfarenhet. - Kunskap inom befintlig lagstiftning inom krisberedskaps- och totalförsvarsområdet. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. - Svenskt medborgarskap. Meriter - Kunskap om och erfarenhet av arbete med projekt, gärna inom krisberedskaps- och totalförsvarsområdet. - Kunskap om och erfarenhet av att planera och genomföra övningar och utbildningar. - Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller organisationer inom säkerhetsområdet. - Erfarenhet av att leda grupper och arbeta med stabsmetodik och krisorganisation. - Erfarenhet av arbete med handläggning av säkerhets- och krisberedskapsfrågor. - Kunskap om säkerhetsskyddslagstiftning. - Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.   Upplysningar Anställningsform: tillsvidare med inledande 6 månader provanställning. Arbetstider: kontorsarbetstid alt. förtroendearbetstid. Vi tillämpar individuell lönesättning. Placering: Malmö Tillträde: enligt överenskommelse. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning. Vill du veta mer? Vill du veta mer om den aktuella rollen och säkerhetsavdelningen är du välkommen att kontakta Fredrik Vilhelmsson, enhetschef, 010-203 2748. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 2 juni 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.  _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

22 dagar sedan
Sista ansökan:
2 juli 2025