Sveriges Domstolar jobb

Lediga jobb hos Sveriges Domstolar

Adjungerat råd till Kammarrätten i Sundsvall

Kammarrätten i Sundsvall är en av landets fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Falun, Härnösand, Umeå och Luleå. De vanligaste måltyperna är skattemål, socialförsäkringsmål, mål enligt socialtjänstlagen, sekretessmål och upphandlingsmål samt olika mål som avser tvång mot person. Förutom att handlägga mål har kammarrätten i uppdrag att utbilda fiskaler och assessorer i den fyraåriga domarutbildningen. Kammarrätten har ungefär 50 medarbetare. Domstolen är uppdelad i en dömande avdelning, en föredragandeenhet, ett målkansli och en administrativ enhet. Den administrativa enheten är gemensam med Hovrätten för Nedre Norrland. Kammarrätten i Sundsvall är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat och ett aktivt medarbetskap. I Sundsvall med närliggande tätorter bor cirka 110 000 personer. I Sundsvall finns förutom domstolen universitet och flera statliga verk som samverkar inom ramen för organisationen Myndighetsnätverket. Det finns goda allmänna kommunikationer både till och från Sundsvall och stora möjligheter till friluftsaktiviteter. Om tjänsten Under 2025 kan du som är jurist prova på domaryrket inom Sveriges Domstolar – en unik möjlighet till nya erfarenheter och en värdefull merit i din framtida karriär! Som adjungerat råd får du genom utbildning, praktiskt arbete och med stöd av erfarna kollegor möjlighet att arbeta som domare och delta i föredragningar och förhandlingar. Du får också skriva domar och beslut. En sammanhållen domarmeritering i både överrätt och underrätt ger dig dessutom möjlighet att prova i underrätt, där kärnan i arbetet är självständigt beslutfattande. Anställningen är en tidsbegränsad anställning om ett år som inleds med minst sex månader i överrätt och med efterföljande tjänstgöring i underrätt. Kvalifikationer • Vi söker dig som är en skicklig jurist, har god kommunikationsförmåga, samarbetsförmåga och är förtroendeingivande. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt har ett mycket gott omdöme. • Du har flera års erfarenhet av rättsområden som till exempel åklagare, advokat, professor eller docent i ett rättsvetenskapligt ämne eller annan lagfaren person med mångårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. • Du är analytisk och resultatorienterad samt är van vid självständigt beslutsfattande och har förmåga att fatta beslut inom rimlig tid och med hög kvalitet. • Du är intresserad av att söka anställning som ordinarie domare i framtiden. • Fullgjord notarietjänstgöring med goda vitsord kan vara meriterande. • Av de grundläggande kraven för domare följer att ett adjungerat råd ska vara svensk medborgare. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Registrera personligt brev, CV och examensbevis i vårt rekryteringsverktyg Visma Recruit. Välkommen med din ansökan! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. I enlighet med kammarrättens anställningsrutiner och krav på lämplighet kommer domstolen att inhämta uppgifter från belastningsregistret vid en eventuell anställning. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Igår
Sista ansökan:
3 juli 2025
Arkivarie
Sveriges Domstolar
Bibliotekarier och arkivarier

Nacka tingsrätt är en domstol med ca 155 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar. Vid tingsrättens allmänna avdelningar handläggs bland annat brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län. Vid mark- och miljödomstolen handläggs miljömål, fastighetsmål och mål rörande plan- och bygglagen samt vattentjänstlagen. Är du arkivarie och vill ha ett meningsfullt och varierande arbete i en samhällsviktig verksamhet? Trivs du med att arbeta med både fysiska och digitala handlingar? Välkommen med din ansökan! Vi söker nu en arkivarie till arkivfunktionen som f n består av två arkivarier och en arkivassistent. Arkivarierna ingår i den administrativa avdelningen som även ansvarar för frågor om HR, ekonomi, IT och säkerhet på tingsrätten. Tingsrättens arkiv består av både fysiska och digitala handlingar men även av ett historiskt arkiv från Mark- och miljödomstolen där handlingarna kan vara över 100 år gamla. Det pågår en övergång till ett digitalt e-arkiv och utveckling av nya verktyg som ska stödja den digitala arkiveringen, nya arbetssätt och utlämnande av digital information. Vi finns i moderna lokaler i Sickla, med goda kommunikationer till centrala Stockholm, och lägger stor vikt vid att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Här kan du läsa mer om Nacka tingsrätt. (https://www.domstol.se/nacka-tingsratt/jobba-hos-oss/) Arbetsuppgifter I rollen som arkivarie kvalitetssäkrar du att tingsrättens arkivbestånd lever upp till gällande lagar och förordningar. Du arkivlägger akter i avslutade mål samt ordnar och förtecknar arkivmaterial. Vidare deltar du i utvecklingsarbete och ser löpande över och reviderar myndighetens styr- och rutindokument som till exempel arkivbeskrivningar, gallringsbeslut och andra rutindokument som rör arkivet. I rollen ingår även att utbilda både nyanställda och befintlig personal i arkivfrågor. Därutöver tillhandahåller arkivet tingsrättens allmänna handlingar och det kan periodvis vara stor efterfrågan på dessa. Du och dina kollegor tar emot förfrågningar och expedierar beställningar både via telefon och e-post från allmänhet, myndigheter, parter i mål med flera.  Som arkivarie ingår du också i en regional samverkansgrupp för arkivfrågor där du tillsammans med arkivarier från andra tingsrätter i Stockholmsområdet arbetar med gemensamma frågeställningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har; • akademisk utbildning om minst 40/60 hp inom arkivvetenskap • erfarenhet av arbete som arkivarie • aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen samt Riksarkivets föreskrifter • hög datamognad och ser digitala lösningar som naturliga arbetsverktyg • god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av att i närtid ha arbetat som arkivarie på domstol. Det kan vara meriterande om du har varit del av framtagandet av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet och om du har erfarenhet av att arbeta med e-arkiv. Personliga egenskaper Vi söker dig som driver ditt arbete på ett strukturerat sätt. Som person är du positiv, noggrann och trivs med både att arbeta självständigt och med andra. Du trivs med att arbeta med såväl rutinärenden som mer komplicerade frågor. Du har intresse för utveckling, har lätt att anpassa dig vid verksamhetsförändringar och delar gärna med dig av din kompetens i samarbete med andra. Du är en god kommunikatör och har lätt för att anpassa din kommunikation till olika mottagare och sammanhang. Då rollen innebär mycket kontakter, både internt och externt, är det viktigt att du är serviceinriktad och att ditt bemötande är sakligt och opartiskt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Innan eventuell anställning genomgår du ett säkerhetssamtal och vi utför registerkontroll. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan, meritförteckning/CV och löneanspråk! Du kommer att få svara på frågor när du fyller i ansökan. Ansök senast: 2025-08-04.  Vid frågor är du välkommen att kontakta: • Arja Kimander, administrativ direktör, [email protected] (mailto:[email protected]) • Meg Goldman, arkivarie, [email protected] (mailto:[email protected]) • Marie Vestin, arkivarie, [email protected] (mailto:[email protected])   Tingsrätten eftersträvar mångfald avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester inom personlighet samt problemlösning ingår som urvalsmetod i rekryteringsprocessen.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Vikarierade administratör/ordningsvakt till Norrtälje tingsrätt
Sveriges Domstolar
Väktare och ordningsvakter

Är du intresserad av att arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet, tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Då kan detta vara ett jobb för dig! Anställningen är ett vikariat på sex månader, men kan därefter komma att övergå till fast anställning om intresse och möjlighet finns. Arbetet innebär Inom ramen för ditt arbete kommer du bland annat att: • Bemanna säkerhetskontrollen. • Vid behov av höjd säkerhet närvara vid förhandlingar samt vid behov bistå med teknisk hjälp i förhandlingssalar. • Bemanna receptionen. • Hantera larm, passersystem och besöksrutiner. • Delta i arbetet med den interna servicen som posthantering, lokaltillsyn, teknik- och IT-frågor, leveransmottagning, underhåll och skötsel. • Utföra administrativa arbetsuppgifter såsom lämna ut offentliga handlingar, fördela och besvara förfrågningar, arbeta med det digitala nämndemannasystemet, digitala utbetalningssystem och fakturahanteringssystem. • Arbeta med ärende- och målhantering, vilket innebär bland annat att förbereda förhandlingar, registrera inkomna handlingar, expediera domar, gallring, annan ärendehantering och arbete med gemensamma ansökningar om äktenskapsskillnad m.m.  • Ansvara för brandskyddsarbete och brandronder. Flexibel arbetstid tillämpas men som ordningsvakt vid domstolen är viss arbetstid schema­lagd samtidigt som det ingår visst övertidsarbete då rättegångar ibland kan pågå även efter ordinarie arbetstids slut. Vi söker dig som • har giltigt ordningsvaktsförordnande • har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis, • har erfarenhet av liknande arbete som beskrivs ovan, • är van datoranvändare och har intresse och fallenhet för att lära dig nya datorstödsprogram, • har goda kunskaper i svenska och engelska.  Tidigare erfarenhet från arbete i säkerhetskontroll i domstol eller i övrigt inom rättsväsendet, företrädesvis domstol eller annan myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant, är meriterande. Eftersom arbetet som ordningsvakt innebär att vara ansiktet utåt är det viktigt att du har ett bra bemötande, ett gott omdöme och en utpräglad känsla för service. Eftersom du har eget ansvar för ett flertal arbetsuppgifter är det viktigt att du har ett eget driv samt är ansvarstagande och har förmåga att se arbetsuppgifter och uppkomna situationer ur ett helhetsperspektiv. Du har mycket god samarbetsförmåga, är strukturerad och har även en god planeringsförmåga.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
22 juli 2025
Hyres- och arrendenämnden i Malmö söker en administratör
Sveriges Domstolar
Chefssekreterare och VD-assistenter m.fl.

Hyres- och arrendenämnden i Malmö  Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.  Så fungerar domstolarna och nämnderna Vill du arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet, tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Då kan detta vara ett jobb för dig! Arbetet innebär Din huvudsakliga roll är att arbeta som administratör och detta innebär att du under Myndighetschefen har ett ansvar för administrationen innefattande ekonomi och personalfrågor, arbetsmiljö och övrig service. Det innefattar bland annat att du tillsammans med Myndighetschefen ansvarar för verksamhetsplanering, budget-, prognos- och uppföljningsarbete samt administrativa rutiner och planer. Du har även det övergripande ansvaret för lokal- och inköpsfrågor, diarium, sociala medier samt samordning av vissa arbetsuppgifter m.m. i ett nära samarbete med andra medarbetare på nämnden.  I rollen ingår även att arbeta som handläggare, vilket innebär att du arbetar med våra ärenden från det att de kommer in till att de avslutas, bland annat kontakter med parter och ombud samt protokollföring vid sammanträden. Arbetet bedrivs i nära samarbete med nämndens hyresråd och övriga handläggare. Tjänsteresor kan förekomma. Vi söker dig som • har universitets- eller högskoleexamen, • har flera år erfarenhet från administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant, • har god datorvana och lätt för att lära dig olika IT-system, • har mycket goda svenska kunskaper i både tal och skrift. Det är meriterande om du tidigare har erfarenhet inom arbetsledning, ekonomi- eller personaladministration, och vi ser gärna att du har arbetat med internkontroll och projektledning. Tidigare erfarenhet av administration eller handläggning inom Sveriges Domstolar eller annan offentlig verksamhet kan vara meriterande.  Som person har du en utpräglad servicekänsla och är prestigelös. Du har lätt för att kommunicera med andra människor, är lyhörd och kan snabbt ställa om fokus - du behöver kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer. Du har gott omdöme, är ansvarskännande och har förmåga att arbeta noggrant och självständigt men kan också samarbeta med andra för att nå verksamhetens mål. Vid hög belastning behöver du kunna prioritera och planera ditt arbete väl.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Vi erbjuder dig en omväxlande och inspirerande anställning där du arbetar både operativt och strategiskt med verksamheten och med våra ärenden. Som anställd inom Sveriges domstolar erbjuds du fördelaktiga villkor (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) och har även möjlighet till kompetensutveckling genom bland annat att deltaga på olika nätverksträffar. Vi har flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vilka är vi Hyres- och arrendenämnderna är statliga myndigheter med domstolsliknande uppgifter inom Sveriges Domstolar. Hyres- och arrendenämnderna prövar vissa hyres- och bostadsrättstvister mellan hyresgäster och hyresvärdar respektive mellan bostadsrättsinnehavare och bostadsrättsföreningar samt medlar i övriga sådana tvister. Arrendenämnderna har motsvarande arbetsuppgifter i arrendetvister.   På nämnden i Malmö finns fyra enheter som handlägger alla typer av ärenden men med viss geografisk fördelning sinsemellan. Hyres- och arrendenämnden i Malmö har f.n. 13 anställda och finns i moderna och nya lokaler i Domstolarnas hus, centralt beläget i Malmö nära stationen.  Nämndens verksamhetsområde omfattar Skåne och Blekinge län, mer information om oss finns här. Allmän information om nämndverksamheten finns på den här (https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/) sidan. Övrig information Anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning, med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2 juli 2025. Är du intresserad? Sök redan idag! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

4 dagar sedan
Sista ansökan:
2 juli 2025
Sundsvalls tingsrätt söker en eller flera domstolshandläggare (vikariat)
Sveriges Domstolar
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Sundsvalls tingsrätt är en medelstor domstol som har gemensam chef och gemensamma lokaler med Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall och Rättshjälpsmyndigheten. Sammanlagt är vi omkring 50 medarbetare.  Sundsvalls tingsrätt är en öppen och modern arbetsplats där vi bedriver ett aktivt arbete med att nå satta mål för verksamheten. Vi arbetar även aktivt med att utveckla vårt eget arbetsmiljöarbete där trivsel och friskvård ligger oss varmt om hjärtat - varje medarbetare är hos oss en viktig resurs i att utveckla detta arbete. Som domstolshandläggare ingår Du som en del i arbetsgemenskapen på domstolen. Från och med sommaren 2026 kommer Sundsvalls tingsrätt vara en av 12 tingsrätter i Sverige som handlägger konkursärenden och en av endast 4 tingsrätter som handlägger företagsrekonstruktioner. Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som Domstolshandläggare vid Sundsvalls tingsrätt rätt för dig. Här får du arbeta med varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en miljö där vi ständigt utbyter kunskap och perspektiv. Det skapar en stark gemenskap och en stöttande kultur, där kollegor fungerar som förebilder och finns där som ett stöd när utmaningarna kräver det. Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktig  - för din och allas rättssäkerhet.   Om rollen Som domstolshandläggare utgör du en central roll i domstolens dagliga arbete. Tillsammans med ett engagerat team av handläggare, domare och notarier bidrar du till att säkerställa att mål och ärenden hanteras rättssäkert och effektivt. Arbetet är varierande, socialt och kräver både struktur och flexibilitet – perfekt för dig som trivs i en dynamisk miljö.   Huvudsakliga arbetsuppgifter Som domstolshandläggare kommer du att: • Handlägga mål och ärenden tillsammans med domare och notarier. • Planera rättegångsdagar och kalla till förhandlingar. • Föra anteckningar och protokoll vid rättegångar. • Hantera skriftväxling  • Expediera domar och beslut samt utför andra administrativa uppgifter. • Ha daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet Om dig I rollen som domstolshandläggare är du noggrann, självständig och levererar uppgifter av hög kvalité. Du har en stark förmåga att planera, prioritera och hantera flera uppgifter samtidigt. Din kommunikativa och samarbetsinriktade personlighet gör att du bemöter människor professionellt och bygger goda relationer. Du är lösningsorienterad, självständig och trivs med ansvar, samtidigt som du bidrar till arbetsgruppens gemensamma mål. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Vi ställer krav på att du står upp för laglydighet, demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Krav • Slutförd och godkänd gymnasieutbildning • Goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet och andra dokumenthanteringssystem • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Meriterande • Eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetet, tex Paralegalutbildning eller annan juridisk handläggarutbildning. • Tidigare erfarenhet av arbete vid domstol, myndighet eller annan juridisk verksamhet Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Några av våra förmåner är: • Friskvårdsbidrag 3500 kr • En friskvårdstimme varje vecka. • Tjänstepension • Flextid Ansökan För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Ansökan görs i Visma Recruit. Ansökan med personligt brev, CV, betyg och referenser ska finnas med.

4 dagar sedan
Sista ansökan:
1 juli 2025
Specialistföredragande med inriktning fastighetsrätt - vikariat
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Mark- och miljööverdomstolen söker en specialistföredragande med inriktning på fastighetsrätt. På avdelningen handläggs alla överklagade avgöranden från landets fem mark- och miljödomstolar. Här prövas också överklagade beslut från de arrendenämnder som hör under Svea hovrätts domkrets. Som specialistföredragande kommer du att följa rättsutvecklingen inom ämnesområdet, ta fram och förvalta olika typer av stödmaterial samt hålla praxisgenomgångar och internutbildningar med inriktning på ämnesområdet.  Arbetet innebär även att du kommer att fungera som särskilt stöd åt övriga medarbetare inom det utpekade ämnesområdet. Du kommer även att bereda och föredra mål och ärenden, utföra rättsutredningar, upprätta förslag till avgöranden och delta i förhandlingar som hålls i samtliga typer av mål som förekommer på Mark- och miljööverdomstolen. Resor kan förekomma i tjänsten. Kvalifikationskrav Mark- och miljööverdomstolen söker en jurist med djupa kunskaper i fastighetsrätt och fastighetsprocess. Du som söker tjänsten ska ha en bakgrund som föredragande eller notarie men även annan motsvarande erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete från allmän och/eller förvaltningsdomstol kan komma ifråga samt därutöver några års yrkesverksamhet inom det aktuella rättsområde och erfarenhet från överrätt. Arbetet förutsätter att du är engagerad i det berörda ämnesområdet samt att du är analytisk och noggrann. Du ska ha lätt för att arbeta självständigt samtidigt som du ska ha lätt för att samarbeta med andra. Du ska vidare ha en förmåga att kunna förmedla kunskap åt andra och att bidra till utvecklingen av arbetsmaterial och utredningar för rättsområdet. Du ska ha ett strukturerat arbetssätt, en vilja och förmåga att utföra olika typer av arbetsuppgifter samt en förmåga att på ett smidigt sätt anpassa dig till nya arbetsuppgifter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Ansökan görs i Visma Recruit. Fyll i eller bifoga CV samt ett personligt brev och motivera varför du söker tjänsten. Om du vill åberopa meriter eller intyg, bifoga dem.

9 dagar sedan
Sista ansökan:
15 juni 2025
Göteborgs tingsrätt söker en eller flera t.f. rådmän

Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner. Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten. Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.   Arbetsuppgifter Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete i en professionell och stimulerande miljö. Tingsrätten handlägger många omfattande och komplicerade mål. Som t.f. rådman på tingsrätten kommer du att placeras på en av tingsrättens sex dömande avdelningar. Du avgör mål efter förhandling och du är också handledare för tingsnotarier. Beredningen av mål sker huvudsakligen i en beredningsorganisation och uppgiften som beredningsdomare roterar mellan domarna på avdelningen. Kvalifikationer Förutom att du ska vara en skicklig och analytisk jurist krävs att du är flexibel och har en mycket hög arbetskapacitet. Du ska omgående kunna delta i den dömande verksamheten. Arbetet som domare kräver en mycket hög grad av självständighet. Det krävs även att du är drivande i målarbetet. Du ska också ha en mycket god samarbetsförmåga och medverka till god stämning på arbetsplatsen. Du har ett intresse för att dela med dig av dina kunskaper. Som person är du trygg och stabil. Eftersom det ingår att leda yngre jurister i deras arbete måste du ha ett intresse och fallenhet för detta.  Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare.   Anställningsvillkor Anställningsform: Tidsbegränsad anställning som pågår upp till som längst 12 månader.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
15 juni 2025
Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall söker en handläggare (vikariat)
Sveriges Domstolar
Övriga handläggare

Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall (nedan nämnden) handlägger ärenden från Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län. Nämnden är en förvaltningsmyndighet med rättskipande uppgifter och fungerar ungefär som en domstol för vissa tvister som gäller hyra, bostadsrätt och arrende. Om en tvist inte kan prövas kan nämnden medla i sakfrågan, dvs försöka få parterna att förlikas. Nämnden försöker ständigt utveckla sina arbetsformer för att uppfylla högt ställda krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Nämnden är samlokaliserade med Sundsvalls tingsrätt och Rättshjälpsmyndigheten och har gemensam chef, budget och administrativ enhet. Sammanlagt är det ett drygt 50-tal medarbetare vid de tre myndigheterna. Nämnden består i dag av två handläggare och två hyresråd.  En av handläggarna ska vara tjänstledig för att prova en annan tjänst och vi söker nu en vikarie till och med februari 2026. Arbetsuppgifter Som handläggare vid hyres- och arrendenämnden kommer du att bereda nämndens ärenden. Du kommer bl a ha som uppgift att bevaka och registrera inkommande handlingar, boka och kalla till sammanträden, protokollföra vid sammanträden, vara första kontakten med allmänheten samt expediera nämndens beslut. Vissa av sammanträdena hålls på annan ort. Arbetet innebär många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och innefattar självständigt beslutsfattande i förberedelsearbetet. Arbetet sker i nära samarbete med hyresråden och handläggarna.   Kvalifikationskrav Vi söker dig som har • Slutförd och godkänd gymnasieutbildning • Mycket goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift på svenska   Det är meriterande om du har • Eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetet, t ex Paralegalutbildning eller annan juridisk handläggarutbildning • Tidigare erfarenhet från liknande arbete på hyresnämnd, domstol eller annan myndighet   Dina egenskaper Vi söker dig som är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Då du är med och verkar för att ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare krävs att du kan se helheten och ha lätt för att samarbeta i ett arbetslag. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme. säkerhetsmedvetande och lämplighet. Vi ställer krav på att du står upp för laglydighet, demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Några av våra förmåner är: • Friskvårdbidrag 3500 kr • En friskvårdstimme varje vecka • Flextid • Tjänstepension Övrigt Intervjuer kommer att hållas löpande under rekryteringen

11 dagar sedan
Sista ansökan:
24 juni 2025
Sundsvalls tingsrätt söker tf. rådman, en eller flera

Sundsvalls tingsrätt är en trevlig arbetsplats där arbetssättet präglas av ett nära samarbete mellan yrkesgrupperna inom domstolen. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vi arbetar tillsammans för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättsskipning av hög kvalitet.  Sundsvalls tingsrätt ligger centralt i Sundsvall. Tingsrätten har gemensam chef, budget, administration samt gemensamma lokaler med Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall och Rättshjälpsmyndigheten. Det är sammanlagt omkring 50 medarbetare vid arbetsplatsen. Sundsvall ligger vid havet och erbjuder stora möjligheter till ett rikt friluftsliv med närhet till skog och fjäll. Staden har även ett rikt kultur- och restaurangliv. I Sundsvall är det korta avstånd och goda kommunikationer varför det är enkelt att resa till arbetet. Det är också bra kommunikationsmöjligheter med tåg, bil eller flyg till och från Sundsvall. Arbetsuppgifter Som tf. rådman vid Sundsvalls tingsrätt har du en egen rotel och handlägger samtliga förekommande mål- och ärendetyper. Att vara tf. rådman innebär att du utför ett kvalificerat juridiskt arbete, som är mycket intressant och omväxlande. Ingen dag är den andra lik och arbetet är fritt men även ansvarsfullt.   Kvalifikationer m.m. Du som söker ska ha erfarenhet från arbete som ledamot eller fiskal i överrätt eller under minst sex månader ha utfört en överrättsfiskals arbetsuppgifter. Det är meriterande om du är hovrättsassessor. Arbetet som tf. rådman ställer höga krav på juridisk skicklighet, omdöme, samarbetsförmåga, arbetskapacitet och självständighet. Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare, se kravprofilen som är länkad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme. säkerhetsmedvetande och lämplighet. Vi ställer krav på att du står upp för laglydighet, demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet.   Övriga upplysningar Tjänsterna är tidsbegränsade anställningar om 6 månader eller som längst 12 månader. Tillträde sker enligt överenskommelse. Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Sundsvalls tingsrätt. Vi undanber oss vänligen men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
24 juni 2025
HR specialist, fokusområde attrahera, rekrytera och introducera
Sveriges Domstolar
Löne- och personaladministratörer

Nacka tingsrätt är en domstol med cirka 155 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar. Vid tingsrättens allmänna avdelningar handläggs bland annat brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län. Vid mark- och miljödomstolen handläggs bland annat miljö- och fastighetsmål samt mål enligt plan- och bygglagen. Är du i början av din HR-karriär? Vill du ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du få möjlighet att växa i rollen i en trygg organisation? Då kan tjänsten som HR-specialist med fokus på att attrahera, rekrytera och introducera vara något för dig.   Du ingår i den administrativa avdelningen som stöttar målavdelningarna i frågor gällande HR, ekonomi, IT, arkiv samt säkerhet och service. Ditt arbete sker i nära samarbete med tingsrättens HR-specialist och HR-administratör. Tillsammans arbetar ni med att utveckla HR-funktionen på domstolen. Vidare ingår du i en regional samverkansgrupp för HR-frågor med HR-specialister från de fem tingsrätterna i Stockholm. Vi finns i moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till centrala Stockholm och arbetar kontinuerligt med att utveckla verksamheten för att vara en attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare. Arbetsuppgifter Som HR-specialist ger du ett konsultativt stöd till våra chefer med fokus på att attrahera, rekrytera och introducera nya medarbetare. Du ansvarar även för att förbättra och utveckla dessa processer. Andra arbetsuppgifter är exempelvis att ta fram nyckeltal, se till att tingsrättens riktlinjer och policys inom HR-området är uppdaterade samt att svara på frågor gällande villkorsavtal. Du får även möjlighet lära dig mer om och bidra till att utveckla våra andra HR-processer samt delta i projektgrupper som arrangerar olika aktiviteter för domstolens medarbetare. Om dig För att trivas i rollen behöver du uppskatta att jobba både operativt och strategiskt. Som person är du ansvarstagande, flexibel och planerar och driver ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du trivs med att samarbeta med olika personalkategorier och är trygg i din roll som arbetsgivarrepresentant. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Innan eventuell anställning genomgår du ett säkerhetsprövningssamtal. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Högskoleexamen med inriktning HR eller likvärdig högskoleexamen inom personal-/beteendevetenskap. • Minst 1–2 års arbetserfarenhet av självständigt arbete med liknande arbetsuppgifter inom HR/rekrytering. • Erfarenhet av arbete med alla delar av den kompetensbaserade rekryteringsprocessen. • Goda kunskaper inom MS Office samt god förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift på svenska. Det kan vara meriterande med erfarenhet av att rekrytera inom staten och certifiering i de arbetspsykologiska testverktygen MAP och Matrigma. Om arbetet Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Arbetet utgår från våra moderna lokaler i Sickla med viss möjlighet till mobilt arbete. Vi tillämpar flextid och erbjuder även en friskvårdstimme och 3000 kr i friskvårdsbidrag. Läs mer om våra övriga förmåner här (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/). Praktisk information Välkommen med din ansökan som sker digitalt i Visma Recruit. För att du ska gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du inkomma med en komplett ansökan. Vi ber dig därför bifoga: • CV • betyg och intyg som styrker efterfrågad utbildning och arbetslivserfarenheter, • löneanspråk. Tingsrätten eftersträvar mångfald avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester inom personlighet samt problemlösning kan komma att ingå som urvalsmetod i rekryteringsprocessen samt säkerhetsintervju och/eller registerkontroll i belastnings- och misstankeregistret.  Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Kontaktpersoner: Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: • Arja Kimander, administrativ direktör, 08-561 65 602 • Lotta Höijer, HR-specialist, 08-561 65 604 Fackliga företrädare: • (SACO-S) Victoria Arvidsson, 08-561 657 55 • (ST) Jimmy Helgsten, 036-15 55 67

12 dagar sedan
Sista ansökan:
18 juni 2025