Sveriges Domstolar jobb

Lediga jobb hos Sveriges Domstolar

Ordningsvakt/administratör, en eller flera

Vill du arbeta för din och allas rättssäkerhet – varje dag? Alingsås Tingsrätt kan nu erbjuda ett brett och spännande arbete där du ges tillfälle att arbeta både som ordningsvakt och som administratör. Är du kanske vår nästa kollega?  Arbetet innebär Som ordningsvakt/administratör vid Alingsås tingsrätt erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en betydelsefull och intressant verksamhet. Tjänsten är en kombinationsroll där du arbetar som ordningsvakt men även med mycket administrativa arbetsuppgifter samt tillhandahåller en god extern och intern service. I tjänsten ingår bland annat ansvar för att bevaka de allmänna lokalerna och utrymmena, bemanna tingsrättens kommande säkerhetskontroll, se till att det är lugnt och tryggt i domstolarnas förhandlingssalar när förhandlingar pågår, se till att att den viktiga tekniska utrustningen fungerar, bemanna tingsrättens reception, intern och extern service, hantering av IT-frågor, öppna och registrera post samt bevaka och besvara tingsrättens inkommande e-post. Även viss målhantering och andra administrativa arbetsuppgifter kommer att ingå i tjänsten. Arbetet som ordningsvakt ställer höga krav på samarbets- och kommunikationsförmåga. Det krävs att du är serviceinriktad och tycker om att hjälpa andra människor. Du tar egna initiativ, är noggrann, flexibel och har ett gott omdöme. Självklart är du med och bidrar till vårt goda arbetsklimat! Dina personliga egenskaper och din attityd är av mycket stor vikt. Viss helgtjänstgöring ingår i tjänsten.  Kvalifikationer Vi söker dig som har • En fullgjord gymnasieutbildning eller likvärdig utbildning.  • Ett giltigt ordningsvaktsförordnande med behörighet att tjänstgöra i säkerhetskontroll vid domstol • Några års arbetslivserfarenhet • Mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift • God kompetens och intresse inom IT och teknik • En god administrativ förmåga Det kan vara meriterande om du har erfarenhet av service, tidigare arbeten med administrativt inslag eller kunskap i teknikfrågor. Meriterande kan också vara om du arbetat inom Sveriges Domstolar och arbetat med domstolars specifika IT-program. Anställningen ställer höga krav på administrativ förmåga och det är viktigt att du är starkt serviceinriktad. Som person är du en lagspelare, noggrann och har förmåga att ta initiativ och ansvar inom ramen för ditt arbete. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktigt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.  Vilka är vi Vid Alingsås tingsrätt arbetar drygt 26 personer bestående av domare, tingsfiskaler, tingsnotarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Verksamheten bedrivs i trevliga lokaler belägna i Alingsås med goda kommunikationsmöjligheter. Arbetssättet präglas av en mycket kompetent och väl utvecklad beredningsorganisation med duktig personal. Beredningen av tvistemål och ärenden sköts i huvudsak av domare men även av notarier under ledning av domarna. Beredningen av brottmål och konkurser utförs i huvudsak av domstolshandläggare. Alla medarbetare samarbetar med varandra över såväl yrkesroller som organisatoriska enheter. Att kunna hjälpa och stötta andra ser vi som en viktig egenskap vid en liten arbetsplats och något som kännetecknar arbetet på tingsrätten. Domstolen ligger väl till när det gäller digitaliseringen av målhanteringen och den är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vid tingsrätten pågår ett kontinuerligt utvecklings- och kvalitetsarbete. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. ÖVRIGT För att vi ska kunna hantera din ansökan behöver du inkomma med personligt brev och CV

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Domstolshandläggare, en eller flera

Värmlands tingsrätt är en allmän domstol, vars främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten avgör ca 6000 mål och ärenden om året varav merparten är brottmål. Tingsrätten har ca 55 anställda och på domstolen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister, handläggare samt administrativ personal. Tillsammans verkar vi för att upprätthålla regeringens verksamhetsmål att snabbt och rättssäkert avgöra de mål och ärenden som inkommer till domstolen. Tingsrätten är samlokaliserad med Förvaltningsrätten i Karlstad och belägen i Rådhuset, Stora Torget, Karlstad. Domstolshandläggare till Värmlands tingsrätt Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Sök detta jobb! Vår organisation består idag av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vi söker nu en eller flera engagerade domstolshandläggare att förstärka vårt team på allmänna domstolens handläggarenhet. Arbetet innebär  Som domstolshandläggare är du en del av handläggarenheten som ansvarar för den administrativa hanteringen av våra brottmål, tvistemål och ärenden. Arbetsuppgifterna är många och skiftande, du hanterar flera delar parallellt. Du arbetar i en enhet, tillsammans med dina kollegor samtidigt som arbetsuppgifterna utförs självständigt och med eget ansvar. Som domstolshandläggare förbereder du mål tills de är klara för avgörande. Du tar emot och registrerar handlingar, sköter skriftväxling med parter och ombud, bokar tolkar, bevakar tidsfrister, och planerar rättegångsdagar. Du kallar parter till förhandling, hanterar delgivning, expedierar domar och besvarar frågor via mejl och telefon. Målhanteringen är i stor utsträckning digital. I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen, däribland rådmän, fiskaler, notarier och andra domstolshandläggare. Som domstolshandläggare kan du få föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar och sammanträden. Även handläggning av konkurser kan bli aktuellt. Vi söker dig som   har slutförd och godkänd gymnasieutbildning, har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration som arbetsgivaren bedömer relevant, har stor vana i att parallellt arbeta i olika dataprogram och användarstöd, har mycket goda kunskaper i svenska och god kunskap i engelska språket i både tal och skrift. Erfarenhet av liknande arbete på domstol i närtid kan vara meriterande, eftergymnasial paralegalutbildning kan vara meriterande, goda vitsord är en förutsättning. Som person har du en god kommunikativ förmåga och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du har en utpräglad känsla för service och kvalité, att vara serviceinriktad är viktigt för dig och du bidrar aktivt till en bra stämning på arbetsplatsen. Du planerar och strukturerar dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt och håller tidsramar. Vid situationer med hög arbetsbelastning och stressade situationer är du lugn och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Du är noggrann och följer upp ditt arbete. Du har förmåga att se såväl helheten i en verksamhet och förstår hur verksamhetens delar samverkar med varandra. Du har lätt att läsa och förstå information i skrift och tal. Eftersom du kommer arbeta i en arbetsgrupp tillsammans med andra personalkategorier är det av stor betydelse att du har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vi erbjuder dig Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol belägen i en expansiv universitetsstad. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat utbildning i Domstolsverkets regi. Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat.  Vi söker en eller flera domstolshandläggare på tillsvidareanställningar, heltid med inledande provanställning. Särskilt om din ansökan För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande: Beskriv varför du söker anställning som domstolshandläggare hos oss och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet i ditt personliga brev, bifoga ditt CV, bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet och eventuellt efter gymnasial utbildning (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen. Referenser kommer att efterfrågas vid eventuell intervju. Sista ansökningsdagen är 2024-05-02 Är du intresserad? Sök redan idag! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester kan förekomma i urvalet. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Kontakt för frågor: Sanna Gördén, 054- 14 84 31

23 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Stockholms tingsrätt söker domstolshandläggare

Stockholms tingsrätt är Sveriges största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Tingsrätten är indelad i fem dömande avdelningar. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En avdelning är Patent-och marknadsdomstolen, de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för ”snabbspåret för tvistemål” och en enhet som handlägger vissa typer av brottmål. Målen som Stockholms tingsrätt hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade. Den administrativa avdelningen ansvarar för frågor om ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service. Rollen som domstolshandläggare Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en spännande och samhällsviktig verksamhet. Du ingår i ett arbetsteam på ca 10–15 personer och kommer främst att arbeta med andra handläggare men också med domare, tingsnotarier och beredningsjurister. Tillsammans arbetar avdelningarnas medarbetare med brottmål, tvistemål och andra mål och ärenden. Arbetsuppgifter I rollen som domstolshandläggare kommer du att arbeta enskilt och i grupp, ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i de mål och ärenden som tingsrätten bereder. Du hanterar ofta flera olika mål och ärenden parallellt, ofta i ett högt tempo. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • ta emot och registrera nya mål och handlingar • sköta skriftväxling • planera och kalla till förhandling • bereda mål fram till förhandling och avgörande • expediera domar och beslut • ha kontakt med parter, ombud och myndigheter per telefon och e-post • protokollföra Kvalifikationer • avslutad gymnasieutbildning med godkänt slutbetyg • minst ett års erfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete • goda språkkunskaper i svenska, både i tal som skrift • kunskaper i engelska • mycket goda kunskaper i Office-paketet och andra systemstöd Det är meriterande • med erfarenhet av administrativt arbete i domstol eller annan statlig myndighet • erfarenhet av arbete i en händelsestyrd verksamhet med inslag av högt arbetstempo Personliga egenskaper Vi söker dig som har en utpräglad känsla för att ge service och har ett gott bemötande. Du behöver vara ansvarstagande och ha ett mycket gott omdöme då du i din roll som handläggare ofta hanterar känslig information. Vidare är du noggrann och levererar med hög kvalitet. Du har en god administrativ förmåga och kan prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Med din goda samarbetsförmåga skapar du goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högst ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Attraktiva förmåner, exempelvis minst 28–35 dagars semester, friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme varje vecka. Tingsrätten har även tillgång till en motionslokal som alla medarbetare kan nyttja. Du erbjuds ett ansvarsfullt och omväxlande arbete med goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat interna utbildningar och utbildning i Domstolsverkets regi. Registrera din ansökan på följande sätt • Bifoga ditt CV och skriv i ditt personliga brev varför du söker tjänsten och på vilket sätt du kan bidra till tingsrättens verksamhet • Bifoga slutbetyg från gymnasiet eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning • Besvara frågorna om erfarenhet och ange löneanspråk • Har du betyg från högskola räcker det att ladda upp det betyget. Varmt välkommen in med din ansökan! Anställningsvillkor Lediga anställningar: 2 eller flera Anställningsform: Tillsvidareanställning, inleds med sex månaders provanställning Omfattning: Heltid Tillträde: Den 19 augusti 2024, enskild överenskommelse kan förekomma Lön: Enligt överenskommelse

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Handläggarchef till Södertörns tingsrätt

Är du intresserad av ett roligt och omväxlande arbete inom rättsväsendet där ditt bidrag verkligen gör skillnad? Då kan tjänsten som handläggarchef hos Södertörns tingsrätt vara något för dig! Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Södertörns tingsrätt Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar drygt 270 medarbetare. Domstolen tar emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. År 2023 fick tingsrätten in omkring 20 000 mål och ärenden. Tingsrätten består av sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab. Vi söker nu en handläggarchef till en av våra dömande avdelningar. Arbetsuppgifter Som handläggarchef leder, planerar och utvecklar du arbetet inom handläggargruppen på avdelningen. Du har fullt personal- och arbetsmiljöansvar för omkring tio domstolshandläggare. I din roll som handläggarchef säkerställer du att medarbetarna är delaktiga och engagerade i arbetet och väl förtrogna med målen för verksamheten. Du följer upp resultat, genomför medarbetarsamtal, lönesättande samtal, säkerställer att kompetensutvecklingsbehov uppmärksammas och tillgodoses. Du har även ansvar för personalsamordningen, deltar vid rekrytering och introduktion av nyanställda inom handläggargruppen. Som handläggarchef deltar du även i den operativa handläggningen i syfte att skapa bra förutsättningar för verksamhetsutvecklingen. Tillsammans med chefsrådmannen och dennes ställföreträdare utgör du avdelningens ledningsgrupp. Som handläggarchef ingår du även i tingsrättens mellanchefsgrupp som samverkar i gemensamma frågor. Kvalifikationer För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du • ha mycket väl vitsordad chefs- eller ledarerfarenhet, gärna inom staten • ha en mycket god förståelse för en verksamhet med samhällsuppdrag och de krav som ställs i ett statligt arbete • ha fullgjort din utbildning på gymnasienivå • vara en mycket van datoranvändare och är mycket väl förtrogen med hela Office-paketet och särskilt Outlook, Word, Excel och PowerPoint • uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Tidigare erfarenhet av arbete inom Sverige Domstolar kan vara meriterande. Dina egenskaper Som handläggarchef har du mycket god förmåga att leda, motivera, skapa engagemang och arbetsglädje, både på grupp- och individnivå. Du är som person lyhörd och tydlig i din kommunikation och hanterar frågor och problem på ett direkt och professionellt sätt. Du har även god självinsikt och lätt för att etablera förtroende och skapa samarbete med personer på olika nivåer i organisationen. Du har förmåga att fatta beslut, även i svåra situationer. Vidare är du lösningsorienterad, utvecklingsinriktad, driven och mån om att nå verksamhetsresultat. Du har lätt för att utveckla, effektivisera och driva igenom förändringar och du följer upp verksamhetsutvecklingsinsatser. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och ledaregenskaper. För att vara aktuell för anställning hos Södertörns tingsrätt behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande: 1. Motivera varför du söker anställningen och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Detta skriver du i ditt personliga brev. 2. Specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera anställningstidens längd; År-Månad-Dag (exempel från: 2021-01-01 till: 2021-12-31). 3. Bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet med fullständiga betyg (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen. Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering och använder tester som en del i urvalsprocessen. Vi erbjuder dig Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet? Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss. Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön. Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här; https://www.domstol. se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/ Följ oss gärna på Instagram @sodertornstr och Facebook @Södertörns Tingsrätt Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

23 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Östersunds tingsrätt söker minst en tf rådman till allmänna avdelningen

Om Östersunds tingsrätt Östersunds tingsrätt har omkring 60 medarbetare och är indelad i två dömande avdelningar och en administrativ enhet. En av de dömande avdelningarna är mark- och miljödomstol. På den allmänna avdelningen handläggs brottmål, tvistemål, konkurser och ärenden. Våra lokaler ligger nära Östersunds levande stadskärna. Östersunds tingsrätt är en trevlig arbetsplats där arbetssättet präglas av ett nära samarbete mellan yrkesgrupperna inom domstolen. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vi arbetar tillsammans för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Nu söker vi minst en tf rådman med placering på vår allmänna avdelning. Anställningen, som är på heltid, är tidsbegränsad till ett år. Tillträde sker enligt överenskommelse. Mer information om tingsrätten hittar du här Östersunds tingsrätt (domstol.se) Arbetet innebär Som tf rådman kommer du att arbeta med sedvanliga domaruppgifter. Det innebär att du kommer att handlägga samtliga på tingsrätten förekommande mål- och ärendetyper på den allmänna avdelningen. Förutom självständigt dömande arbetar du tillsammans med övriga medarbetare för att tingsrättens mål ska avgöras snabbt, rättssäkert och med hög kvalitet. Kvalifikationer m.m. Vi söker dig som är en mycket skicklig jurist med hög arbetskapacitet. Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du via länken nedan Din tingsrättserfarenhet ska vara nära i tiden eftersom möjligheterna till introduktion på en visstidsanställning är begränsade. Övriga upplysningar Anställningen är tidsbegränsad på högst ett år. Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Östersunds tingsrätt.  Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Kammarrätten i Stockholm söker domstolshandläggare

Här kan du höra vad vår domstolshandläggare Matilda Hansson säger om sin roll som domstolshandläggare på Kammarrätten i Stockholm. https://www.youtube.com/watch?v=0JSQrbnayG4 Kammarrätten i Stockholm Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm och har cirka 215 medarbetare, varav cirka 160 är jurister. Organisationen består av fem dömande avdelningar, en måladministrativ avdelning samt en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger cirka 20 000 mål om året och har cirka 600 olika måltyper, vilket möjliggör en stor variation i det dagliga arbetet. Arbetet innebär Som domstolshandläggare tillhör du domstolens måladministrativa avdelning och deltar i den administrativa handläggningen av mål, från det att målet kommer in till kammarrätten till dess det har avgjorts. Det innebär bland annat att du registrerar uppgifter och handlingar i målen, sköter skriftväxling mellan parterna, kallar parter till förhandling och bevakar frister. Du expedierar också domar och beslut. Arbetet som domstolshandläggare är både ansvarsfullt och omväxlande. Det innebär omfattande kontakter med parter, advokater, myndigheter och allmänhet, såväl skriftligen som per telefon. En stor del av arbetet består av service kopplat till målhanteringen. Du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor. Som domstolshandläggare erbjuds du utbildning och får kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de olika frågor som uppkommer i kammarrättens skiftande måltyper. Du arbetar tillsammans med föredragande jurister och erfarna domare. Kvalifikationer Du ska ha en slutförd gymnasieutbildning samt erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, gärna från en större organisation. Har du arbetat inom statlig eller kommunal sektor är det meriterande. Har du dessutom paralegalutbildning eller annan eftergymnasial utbildning kan det bedömas som en merit. Du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Muntlig och skriftlig kommunikation på engelska förekommer också. Den administrativa målhanteringen är numera nästan helt digitaliserad, därför är det viktigt att du har vana av att arbeta digitalt. Domstolshandläggare har en mycket viktig roll för att domstolen ska fungera. För att kunna göra ett bra arbete och för att trivas i rollen är det viktigt att du: • är noggrann och strukturerad • har en god samarbetsförmåga • är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete • är effektiv och kan organisera och prioritera i stressiga situationer • är serviceinriktad, har god social kompetens och bidrar till en god arbetsmiljö Därutöver medverkar du till gruppens gemensamma arbete samt bidrar till en bra stämning på arbetsplatsen. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar våra högt ställda krav samt har ett tydligt säkerhetsmedvetande.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Anställningen • Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.  • Individuell lönesättning tillämpas.  • Tillträde sker enligt överenskommelse.  • Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Urval och beslut om anställning kommer att ske löpande.

21 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Högsta domstolen söker beredningschef (vikariat)

Om Högsta domstolen Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen arbetar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på arbetsformer och kvalitet. Medarbetarna är delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet. Vid Högsta domstolen arbetar drygt 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli. Kansliet består av dels två beredningsenheter, dels en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner. Arbetsuppgifter Beredningscheferna på Högsta domstolen har ansvar för verksamheten på en av två beredningsenheter. Beredningscheferna har personalansvar för justitiesekreterare och beredningsjurister på enheten och en av dem har även personalansvar för handläggarchefen. Beredningscheferna ansvarar för att prejudikatintressanta mål identifieras tidigt och att mål med likartade frågor samordnas. Beredningscheferna har också en viktig roll i genomförandet av och vidareutvecklingen av hela arbetsprocessen fram till justitierådens beslutsfattande. En grundläggande uppgift för beredningscheferna är att stödja och arbetsleda justitiesekreterarna och beredningsjuristerna i deras uppgift att läsa in och föredra mål för justitieråden. På respektive enhet hanteras drygt 4 500 mål per år. Högsta domstolen meddelar ca 100 vägledande avgöranden per år. Beredningscheferna ingår i ledningsgruppen tillsammans med domstolens ordförande, avdelningsordförande, kanslichef, chefsadministratör och handläggarchef. De ingår bl.a. också i den grupp som utformar justitiesekreterarnas vitsord samt deltar i rekryteringen av justitiesekreterare och beredningsjurister. Högsta domstolens beredningsorganisation och arbetsformer har genomgått stora förändringar under senare år. Beredningschefernas roll har därigenom breddats ytterligare. Din kompetens Den aktuella anställningen avser ett vikariat för en föräldraledighet. Det är av central betydelse att den vikarierande beredningschefen mycket snabbt kommer in i de arbetsuppgifter som följer av anställningen. Det finns därför ett starkt behov av tidigare kunskap om och erfarenhet av Högsta domstolen och dess speciella arbetsformer, liksom av tidigare erfarenhet av chefskap och ledarskap. Mot den bakgrunden söker vi dig som är eller har varit ordinarie domare, eller har likvärdig erfarenhet och kompetens. Du ska vara justitiesekreterare i Högsta domstolen, eller ha varit det under senare år. Anställningen som beredningschef innebär ett betydande lednings- och personalansvar. Du ska därför ha särskilt intresse för ledarskap och för organisationsfrågor. Du bör också ha eller ha haft chefsbefattning med personalansvar. Dina egenskaper Du bör ha hög integritet, vara lyhörd och ha förmåga att motivera medarbetarna och verka för vidareutveckling av arbetsformerna. Du motsvarar mycket högt ställda krav på ansvarstagande och omdöme. Det innebär att du måste vara drivande och engagerad. För att lyckas i rollen som beredningschef behöver du också ha god samarbetsförmåga och kunna etablera trovärdighet och förtroende på olika nivåer i organisationen. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt För anställning som beredningschef gäller bestämmelserna i 26 och 27 §§ förordningen (1996:377) med instruktion för Högsta domstolen. Den aktuella anställningen är ett vikariat (längst ett år). Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Högsta domstolen via Visma. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

19 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Inköpsstrateg

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Inköpsstrateg Domstolsverkets upphandlingsenhet ansvarar för över 100 upphandlingar och avrop om året. Därigenom är vi med och underlättar vardagen för närmare 7000 medarbetare över hela landet inom Sveriges Domstolar. Vill du vara med och utveckla inköp och upphandling inom Sveriges rättsväsende? Är du en engagerad person och lagspelare? Då kan det här vara jobbet för dig! Vad ska du göra? Domstolsverket är i en intensiv utvecklingsfas med fokus på digitalisering, ny teknik och moderna arbetssätt. Här får du möjlighet att arbeta och utvecklas tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor. Som inköpsstrateg har du en central roll och arbetar nära enhetens chef med att driva och utveckla det strategiska inköps- och upphandlingsarbetet genom utvecklingsinsatser exempelvis inom kategoristyrning och e-handel. Du kommer att ansvara för att förvalta och utveckla vårt spendverktyg i BI-systemet Qlik, att analysera upphandlings- och inköpsdata samt att ta fram underlag för planering, uppföljning och framtagande av strategier. Du kommer också tillsammans med enhetens chef arbeta med planering och målstyrning. För att få en förståelse för enhetens uppdrag kommer du även till viss del delta i enhetens operativa arbete. Vem är du? Du har en akademisk utbildning inom juridik eller ekonomi, alternativt annan utbildning/arbetslivserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av att arbeta strategiskt med upphandling och inköp samt framgångsrikt arbetat med projektledning, verksamhetsutveckling eller analys av inköpsdata. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är driven, självständig och vill ta ansvar för att vi ska utvecklas och lyckas i våra leveranser. Du är utåtriktad med en tydlig kommunikation och har en pedagogisk förmåga i både tal och skrift. Samarbete och bygga goda relationer, både med interna och externa intressenter, ser du som viktigt för att kunna leverera med god kvalité. Du är en strukturerad projektledare som kan motivera och styra mot uppsatta mål. Vi värderar högt att du är noggrann, analytisk och lösningsfokuserad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vilka är vi? Upphandlingsenheten är en del av Domstolsverkets Ekonomiavdelning och utgörs idag utav 10 medarbetare med rollerna inköpsstrateg, upphandlare med kategoriansvar och e-handelssamordnare. Upphandlingsenheten består av ett kompetent och härligt gäng som besitter ett mycket gott renommé inom verksamheten. Vi ansvarar för hela upphandlingsprocessen samt bidrar med juridisk sakkunskap inom upphandling och avtalsrätt. Vi arbetar kvalitetsinriktat, målstyrt och har förmånen att arbeta i en mogen inköpsorganisation där beställarna är experter inom sina olika sakområden. I vårt uppdrag ingår även att driva det strategiska inköpsarbetet samt e-handel inom Sveriges Domstolar. För enheten är engagemang, prestigelöshet, kvalité och samverkan viktigt för att nå goda resultat. Vi lägger även stort värde vid att arbeta i en organisation som gör skillnad och som bidrar till samhällsnyttan med ett objektivt förhållningssätt. Övrigt Det är en tillsvidaretjänst som ska tillsättas. Placeringsort Jönköping. Vi kan komma att tillämpa provanställning. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Den här rekryteringen genomförs i samarbete med rekryteringsföretaget VEM.

16 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Upphandlare med kategoriansvar

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Upphandlare med kategoriansvar Domstolsverkets upphandlingsenhet ansvarar för över 100 upphandlingar och avrop om året. Därigenom är vi med och underlättar vardagen för närmare 7000 medarbetare inom Sveriges Domstolar. Vill du vara med och stötta Sveriges rättsväsende i inköp och upphandling? Är du en engagerad person och lagspelare? Då kan det här vara jobbet för dig! Vad ska du göra? Domstolsverket är i en intensiv utvecklingsfas med fokus på digitalisering, ny teknik och moderna arbetssätt. Här får du möjlighet att arbeta och utvecklas tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor. Som upphandlare på Domstolsverket genomför du upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar tillsammans med kompetenta beställare som är experter inom sina områden. Du ansvarar för att driva upphandlingsprocessen från behovs- och marknadsanalys till tecknande av avtal samt är delaktig vid avtalsuppföljning. Vidare är du ett stöd för verksamheten i upphandlings- och avtalsfrågor samt är med och utvecklar enheten tillsammans med dina kollegor. Vem är du? Du har en akademisk utbildning inom juridik eller ekonomi, alternativt annan utbildning/arbetslivserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten. Önskvärt är att du har flera års erfarenhet av att arbeta med upphandling och inköp samt kan påvisa att du framgångsrikt drivit större upphandlings -och inköpsprojekt. Möjlighet finns att få specialisera sig inom IT- eller entreprenadområdet tillsammans med kompetenta beställare. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är driven, självständig och vill ta ansvar för att vi ska utvecklas och lyckas i våra leveranser. Du är utåtriktad med en tydlig kommunikation och har en pedagogisk förmåga i både tal och skrift. Samarbete och bygga goda relationer, både med interna och externa intressenter, ser du som viktigt för att kunna leverera med god kvalité. Utöver detta värderar vi högt att du är noggrann, analytisk och lösningsfokuserad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vilka är vi? Upphandlingsenheten är en del av Domstolsverkets Ekonomiavdelning och utgörs idag utav 10 medarbetare med rollerna inköpsstrateg, upphandlare med kategoriansvar och e-handelssamordnare. Upphandlingsenheten består av ett kompetent och härligt gäng som besitter ett mycket gott renommé inom verksamheten. Vi ansvarar för hela upphandlingsprocessen samt bidrar med juridisk sakkunskap inom upphandling och avtalsrätt. Vi arbetar kvalitetsinriktat, målstyrt och har förmånen att arbeta i en mogen inköpsorganisation där beställarna är experter inom sina olika sakområden. I vårt uppdrag ingår även att driva det strategiska inköpsarbetet samt e-handel inom Sveriges Domstolar. För enheten är engagemang, prestigelöshet, kvalité och samverkan viktigt för att nå goda resultat. Vi lägger även stort värde vid att arbeta i en organisation som gör skillnad och som bidrar till samhällsnyttan med ett objektivt förhållningssätt. Övrigt Det är en till två tillsvidaretjänster som ska tillsättas. Placeringsort är Jönköping. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas. Vi kan komma att tillämpa provanställning. Urval och intervjuer kommer ske löpande. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

16 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Stockholms tingsrätt söker registrator

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för snabbspåret för tvistemål och en enhet som handlägger vissa typer av brottmål och som kallas för snabbspåret för brottmål. Målen som tingsrätten hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade. Tingsrätten har även en administrativ avdelning som ansvarar för frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service. Arbetsuppgifter Är du en serviceinriktad person som gillar att hitta lösningar i det dagliga arbetet? Som registrator vid Stockholms tingsrätt erbjuds du varierande arbetsuppgifter i en samhällsviktig verksamhet. Tillsammans med övriga registratorer hanterar du nya mål och ärenden och registrerar dem i vårt målhanteringssystem. Du kommer att arbeta med posthantering, telefon och den officiella e-postbrevlådan för tingsrätten. I rollen som registrator har du många kontakter med kollegor, parter, myndigheter och allmänhet genom personliga möten, telefon samt via e-post. Vid behov kommer du även att samarbeta och stötta arkivet i olika arbetsuppgifter så som utlämning av allmänna handlingar och sortering m.m. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • en avslutad gymnasieutbildning • erfarenhet av administrativt arbete • datorvana och goda kunskaper i MS Office Det är meriterande om du har erfarenhet av • arbete som registrator inom Sveriges domstolar eller annan statlig myndighet • kunskaper av dokument- och ärendehanteringssystem • kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktion Du uttrycker dig väl i tal och skrift. En god kunskap i engelska är också bra för rollen som registrator. Personliga egenskaper Som person är du ordningsam, har lätt för att hitta lösningar och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du samarbetar gärna med andra, men trivs också med att arbeta självständigt. Du delar med dig av dina kunskaper, erfarenheter och bidrar på så sätt till gruppens gemensamma arbete. Du vill arbeta för korta handläggningstider och god kvalitet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högst ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Attraktiva förmåner, exempelvis mellan 28–35 dagars semester, friskvårdsbidrag och möjlighet till en friskvårdstimme varje vecka. Tingsrätten har även tillgång till en motionslokal som alla medarbetare kan nyttja.

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024