Lediga jobb hos Sveriges Domstolar
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar. Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. Domstolen har en administrativ avdelning som består av målkanslienheterna, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv. Dina arbetsuppgifter varierar beroende på vilken funktion du arbetar på och det är verksamhetens behov som styr din placering. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Målkansli På målkansliet arbetar du med post- och e-posthantering, skriftväxling i målen, kallar parter till förhandlingar samt expediering av domar och beslut. Registratur På registraturen arbetar du med post- och e-posthantering, inkorgsgranskning och registrering av inkomna mål samt inledande kontroller av dessa. Arkiv På arkivet handlägger du akter i avgjorda mål, såsom bevakning och registrering av delgivning, överklaganden och laga kraft. I arbetet ingår även sortering, arkivering och gallring av handlingar samt beställningar av allmänna handlingar. Alla funktioner har också mycket kontakt med allmänhet och parter liksom internt samarbete med domstolens olika avdelningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Gymnasieutbildning • Erfarenhet av arbete inom serviceyrke • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Meriterande Vi ser det som meriterande om du utöver ovanstående kvalifikationer har: • Erfarenhet av administrativt arbete • Eftergymnasial utbildning med juridisk inriktning, till exempel paralegal eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av arbete med kundkontakt, både personligen och över telefon Personliga egenskaper Som domstolshandläggare behöver du ha lätt för att samarbeta med dina kollegor samtidigt som du självständigt ansvarar för dina egna arbetsuppgifter. Du är flexibel i ditt förhållningssätt och kan möta förändringar i både arbetsuppgifter och arbetstempo. Du besitter en hög känsla för service, samtidigt som du är strukturerad och värdesätter noggrannhet i ditt arbete. Det är viktigt att du har gott omdöme och är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till. För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt • Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Några av våra förmåner är: • Friskvårdsbidrag 3000 kr. • En friskvårdstimme varje vecka. • Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka. Vi ser fram emot din ansökan!
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige och vår huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från tingsrätt. Vår arbetsplats präglas av ett öppet och välkomnande klimat med totalt cirka 110 medarbetare. Din huvudsakliga arbetsplats kommer att vara på Werket, som är vår externa arkivlokal några hundra meter från domstolsbyggnaden. Arkivlokalerna är nyrenoverade och du kommer att sitta i ett fräscht och trevligt kontorslandskap tillsammans med tre arkivassistenter som jobbar med liknande arbetsuppgifter. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vi söker nu en student som vill arbeta med uppgifter på hovrättens arkiv. På arkivet kommer du främst att arbeta med utlämnande av allmän handling och besvara frågor vid beställning av domar. Andra arbetsuppgifter kan vara att arbeta med sortering av akter och avgöranden, hantering av filer eller förteckningsarbete. Som studentmedarbetare hos oss kommer du att få god inblick i hur en domstol fungerar och värdefulla erfarenheter för framtiden. Kvalifikationer Vi söker dig som studerar heltid inom juridik, offentlig förvaltning, arkivkunskap eller lärarprogram inom samhällsvetenskapliga ämnen. Du ska ha fullgjort godkända studier motsvarande 60 högskolepoäng. Du är en person som värdesätter noggrannhet och har god förmåga att arbeta strukturerat. Du trivs i en miljö där flexibilitet och prestigelöshet är viktiga inslag. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Tidsbegränsad anställning på Studentmedarbetaravtal. Som studentmedarbetare arbetar du 25% av heltid, schemaläggning sker tillsammans med rekryterande chef. Under viss perioder, såsom lov, kan det bli aktuellt med visstidsanställning på högre sysselsättningsgrad.
Kanslienheten stödjer hovrättens dömande avdelningar med målhantering. Hos oss arbetar för närvarande tre registratorer och 16 domstolshandläggare, enheten leds av en handläggarchef. Vi är en enhet där det alltid är nära till skratt, med trygga och erfarna kollegor som hjälps åt och delar kunskaper på ett prestigelöst sätt. Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige och vår huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från tingsrätt. Vår arbetsplats präglas av ett öppet och välkomnande klimat med totalt cirka 110 medarbetare. Efter nära 400 års verksamhet i anrika lokaler vid Hovrättstorget bedriver vi nu vår verksamhet i en helt ny domstolsbyggnad vid Munksjöns strandkant i centrala Jönköping. Göta hovrätt söker en eller flera studenter som vill arbeta med uppgifter på hovrättens kansli. På kansliet kommer du främst att stötta registratorerna genom att bland annat registrera och klassificera inkommande överklaganden samt hantera inkommande handlingar. Med tiden kan du även komma att utföra vissa handläggaruppgifter, exempelvis att sköta skriftväxling, sammanställa material inför huvudförhandlingar samt expediera domar och beslut. Arbetet sker fysiskt på plats i vår nya fina domstolsbyggnad i centrala Jönköping. Som studentmedarbetare hos oss kommer du att få god inblick i hur en domstol fungerar och värdefulla erfarenheter för framtiden. Kvalifikationer Vi söker dig som studerar heltid inom juridik, offentlig förvaltning, kriminologi eller liknande. Du ska ha fullgjort godkända studier motsvarande 60 högskolepoäng. Du är en person som värdesätter noggrannhet och har god förmåga att arbeta strukturerat. Du trivs i en arbetsmiljö där flexibilitet och prestigelöshet är viktiga inslag. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kalmar tingsrätt är en mellanstor domstol med Kalmar län som domsaga. Vi hanterar brottmål, tvistemål, konkurser och domstolsärenden samt är sjödomstol. Verksamheten vid Kalmar tingsrätt är organiserad i två dömande avdelningar, ett målkansli samt en administrativ avdelning. Tingsrätten arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten för att kunna möta allmänhetens krav på rättssäkerhet, effektiv och god service samt för att vara en attraktiv arbetsplats. Arbetet bygger på ett gott ledarskap och medarbetarskap där medarbetarna får möjlighet att bidra till en ökad kvalitet i olika avseenden. Vi arbetar med ett helt digitaliserat signalsystem i målhanteringen. Tingsrätten är centralt belägen i Kalmar med närhet till goda kommunikationer. Från tingsrätten tar det tio minuter att promenera till centrum. Gym finns tvärs över gatan. Stads- och länsbussar har hållplatser alldeles i närheten. Samtliga våra salar har den senaste tekniken och är nyrenoverade sedan några år tillbaka. Vi har säkerhetsentré med säkerhetskontroll, röntgen och reception. Våra kontorslokaler renoverades för några år sedan. Arbetsbeskrivning Tingsrättens expeditions- och ordningsvakter ansvarar för en hög säkerhet och tillhandahåller en god service såväl internt som externt i förhållande till parter, allmänhet, medarbetare och andra intressenter. Du ingår i en grupp om sex ordningsvakter, en expeditionsvakt och en administratör/arkiv. Du roterar mellan olika arbetsuppgifter vilket gör arbetet varierande. I arbetsuppgifterna ingår bemanning i säkerhetskontrollen som omfattar röntgenutrustning och tjänstgöring i de allmänna utrymmena. En stor del av arbetsuppgifterna upptas också av administrativa arbetsuppgifter, exempelvis bemanning i receptionen, utlämnande av allmänna handlingar, tekniskt stöd till tingsrättens medarbetare i samband med videoförhör och övrig teknik till exempel förhandlingar. Ditt arbete omfattar också expeditionsvaktsuppgifter, exempelvis godsmottagning, påfyllning av material och annan intern service inklusive inre underhåll. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Kvalifikationer Du som söker tjänsten ska: • ha giltigt ordningsvaktsförordnande • som lägst ha godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg eller gymnasieexamen • ha normalt färgseende • ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift • kunna kommunicera muntligt på engelska • ha god kompetens och intresse inom IT och teknik • ha god administrativ förmåga och intresse för administrativa uppgifter Erfarenhet inom administrativa arbetsuppgifter inom service eller säkerhetsbranschen kan vara meriterande samt erfarenhet av arbete vid domstol. Det kan även vara meriterande om du har genomfört utbildningen Säkerhetskontroll i domstol. För att trivas i rollen som expeditionsvakt bör du ha en utpräglad känsla för service. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Du ansvarar för din uppgift, identifierar problem och tar eget initiativ till att lösa dem. Arbetet är framförallt ett lagarbete som kräver mognad, flexibilitet, god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är prestigelös och kan både arbeta självständigt och i grupp. Som person är du stabil och pålitlig. Du har en förmåga att inge förtroende och skapa goda relationer både internt och externt. Du drar lärdom av dina erfarenheter och feedback från omgivningen. Stor vikt vid rekryteringen läggs vid personlig lämplighet. Vi eftersträvar mångfald bland våra medarbetare avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Domstolsverket söker en engagerad produktförvaltare med erfarenhet inom lön som vill vara med och jobba För din och allas rättssäkerhet. Vår nuvarande kollega Stefan går i pension och vi söker hans efterträdare som tillsammans med oss vill driva utveckling av HR-och lönesystem och ge stöd och service till Sveriges domstolar. Om jobbet Som Produktförvaltare på Domstolsverkets HR-avdelning har du en viktig roll i arbetet med att förvalta och utveckla HR- och lönesystem för Sveriges Domstolar så att medarbetare och chefer har tillgång till digitala verktyg som möjliggör effektiva arbetssätt. Nu söker vi en Produktförvaltare med inriktning mot lön. I arbetsuppgifterna ingår förvaltning och utveckling av HR- och lönesystem utifrån verksamhetens och användares behov samt support till domstolar och löneenhet. Arbetet sker i nära samarbete med övriga produktförvaltare på HR-avdelningen, andra avdelningar på Domstolsverket samt systemleverantör. Styrning av verksamhetsutveckling och IT-utveckling bedrivs utifrån produktområden enligt Domstolsverkets systemförvaltningsmodell. Vem är du? Vi söker dig som är strukturerad, noggrann, ansvarfull och har förmåga att prioritera. Du driver självständigt ditt arbete framåt, är flexibel och har lätt för att anpassa dig till förändringar. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Du har en god kommunikativ förmåga på svenska både i tal och skrift. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper. Du har eftergymnasial utbildning inom relevant område eller dokumenterad erfarenhet som vi bedömer likvärdig och värdefull för arbetet. Du har några års erfarenhet av arbete med system och lön och drivs av förändringsarbete och utveckling av system. Det är ett plus om du har arbetat inom offentlig verksamhet samt har praktisk erfarenhet av arbete med olika HR- och lönesystem. För att bli aktuell för anställningen krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vilka är vi? Domstolsverket finns i centrala Jönköping och består av ca 400 medarbetare som tillsammans driver utveckling och ger löpande stöd och service till Sveriges ca 80 domstolar. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap. System- och statistikenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen. Vår enhet består av fyra produktförvaltare, två statistiksamordnare och en enhetschef. Vi är ett team som gillar att jobba med utveckling och service. Vi är lösningsfokuserade och har löpande dialog med domstolarna. Tillsammans med dem vi är till för jobbar vi med ständiga förbättringar i HR-och lönesystemet. Vi driver olika mindre och större projekt och involverar kollegor som berörs även på andra avdelningar på Domstolsverket. Vi stöttar varandra i olika frågor och stämmer av med varandra i det dagliga arbetet. Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? På sidan ”Att jobba i Sveriges Domstolar” kan du läsa och se filmer hur det är att arbeta hos oss. Övrigt Vi söker en Produktförvaltare för tillsvidareanställning heltid med tillträde den 1 juni eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort är Jönköping. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Inom Sveriges Domstolar har vi individuell lönesättning. Vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer så du är välkommen med din ansökan redan idag! Sista ansökningsdag är 26 februari. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester kan komma att tillämpas som en del i rekryteringsprocessen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Varmt välkommen med din ansökan!
Förvaltningsrätten i Stockholm är en modern och utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade medarbetare. Verksamheten kännetecknas av hög kvalitet och effektiv handläggning. Förvaltningsrätten i Stockholm är en av landets största domstolar och en av landets fyra migrationsdomstolar. Vi är drygt 500 medarbetare och våra största måltyper är migrationsmål, biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och mål om offentlig upphandling. Här kan du, tillsammans med kollegor med många kompetenser och bakgrunder, utvecklas och utmanas i ditt arbete. Här gör du skillnad varje dag! Om tjänsten Som sommarnotarie kommer du i första hand att upprätta förslag till domar och beslut. I arbetet kan det även ingå att ta ställning till såväl praktiska som processuella frågor samt ha kontakt med parter. Du kommer att arbeta på någon av domstolens nio dömande avdelningar. I arbetet behöver du vara noggrann, effektiv, uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt ha lätt för att samarbeta. Kvalifikationer Vi söker dig som: - läser eller har läst juristprogrammet. - har genomfört minst motsvarande 180 hp av kurserna på programmet vid ansökningstillfället. - har genomfört och fått betyg i kursmomenten inom processrätt och förvaltningsrätt. - har goda betyg från genomförda delar av juristutbildningen. Ingen tidigare arbetslivserfarenhet krävs. Övrigt Till din ansökan ska du bifoga betygsutdrag från juristprogrammet och CV. Anställningen är tidsbegränsad mellan den 16 juni och den 15 augusti 2025. Du ska kunna arbeta under hela perioden med undantag för enstaka betalda semesterdagar. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Anställning Antal lediga befattningar: 15 eller fler Anställningsform: Sommarjobb/Säsongsanställning Anställningens omfattning: Heltid Löneform: Månadslön Ref. nr. FST 2025-217 Sista ansökningsdag 2025-02-26 Kontakt: Administrativa fiskalerna Josefin Öman och Lovisa Tidman, [email protected]
Malmö tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten fundamentet i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället. Vår kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål – samt en renodlad brottmålsavdelning. Vi har även en administrativ avdelning som stödjer kärnverksamheten. På domstolen är vi omkring 160 medarbetare som tillsammans arbetar för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vår arbetsplats kännetecknas av engagemang, ansvarstagande och delaktighet. Nu söker vi minst en beredningsjurist med placering på målavdelning. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Tingsrätten tillämpar sex månaders provanställning. Arbetet innebär Som beredningsjurist är din huvudsakliga arbetsuppgift att självständigt och i samråd med avdelningens domare bereda dispositiva tvistemål och utsökningsärenden för avgörande. I arbetsuppgifterna ingår även att skriva domar och beslut samt förslag till domar och beslut när du själv inte har behörighet att döma, samt göra rättsutredningar. Tingsrättens beredningsjurister utför även en rad andra för kärnverksamheten viktiga uppgifter. Arbetet som beredningsjurist bjuder goda möjligheter att skaffa sig en bred och relevant erfarenhet för en vidare karriär inom rättsväsendet. Kvalifikationer Vi söker dig som är notariemeriterad från tingsrätt och har mycket goda juridiska kunskaper och en hög arbetsförmåga. Arbetet kräver att du har hög ansvarskänsla, är noggrann och har gott omdöme. Du är stresstålig, flexibel och har förmågan att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vidare skapar du goda relationer där du bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Eftersom Du kan komma att delta i utbildningen av notarier är det viktigt att du har en god pedagogisk förmåga. Din ansökan ska bestå av personligt brev, CV, notariebetyg samt examensbevis från de utbildningar du åberopar. Du ska vara notariemeriterad den dag du tillträder anställningen men det går bra att skicka in ansökan innan du avslutat din notarietjänstgöring. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull för att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Förvaltningsrätten i Växjö har ca 40 anställda. Organisationen består av domare, föredraganden och notarier, ett målkansli och en administrativ stab. I den dömande verksamheten är domstolen indelad i två specialiserade enheter som bl.a. hanterar målgrupperna skatt och offentlig upphandling respektive socialförsäkring och andra sociala mål. Förvaltningsrätten är en modern arbetsplats som sätter värde på att alla är delaktiga i hela verksamheten. Vi arbetar löpande med att utveckla organisationen så att den på bästa sätt stödjer medarbetarna. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med tingsrätten. Växjö är en kommun i stark tillväxt som bl.a. har universitet och mycket goda allmänna kommunikationer med omvärlden. Om cirka två år ska domstolen flytta in i nya lokaler. Arbetsuppgifter Kansliet sköter den viktiga uppgiften att praktiskt administrera handläggningen i målen från det att de kommer in till domstolen fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. Som handläggarchef leder och fördelar du arbetet på kansliet samtidigt som du är en del av det. Du arbetar nära dina medarbetare för att säkerställa att arbetet bedrivs på ett effektivt och rättssäkert sätt. Du har medarbetar- och lönesamtal med domstolshandläggarna. Du håller regelbundna arbetsplatsträffar på enheten, beslutar om arbetsrutiner på enheten och följer upp enhetens arbete. Handläggarchefen ingår i ledningsgruppen tillsammans med lagmannen och övriga enhetschefer. Du rapporterar till lagmannen. Kvalifikationskrav Du har minst gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har relevant akademisk examen. Du ska ha erfarenhet av chefs- och ledarskapsfrågor och du är trygg i ditt ledarskap. Du är relationsskapande, tydlig, stabil, mål- och resultatorienterad och du trivs i rollen att inspirera och entusiasmera. Du trivs i ett nära ledarskap. Erfarenhet från arbete på domstolskansli är meriterande. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Urval sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som administratör med ordningsvaktsförordnande vid Gällivare tingsrätt rätt för dig. Här får du arbeta med varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en miljö där vi ständigt utbyter kunskap och perspektiv med varandra. Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt - för din och allas rättssäkerhet. Om rollen Den här rollen består av två delar, huvudsakligen kommer du arbeta med olika administrativa arbetsuppgifter och den andra delen består av arbetsuppgifter inom rollen som ordningsvakt. För att trivas i den här rollen behöver du därför kunna hantera administrativa uppgifter och trivas med att växla mellan rollerna. Du är en central roll i domstolens dagliga arbete. Du har ett varierat och utvecklande arbete med både stora och små uppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Du kommer att i hög mån få eget ansvar för delar av dina arbetsområden. Exempel på arbetsuppgifter: • registrera mål- och ärenden, • ansvara för utlämnande av allmänna handlingar, • intern kontorsservice, bland annat se till att förbrukningsmaterial så som papper, kaffe m.m. finns tillgängligt, • se till att domstolens besökare blir väl bemötta, får information och god service samt är trygga i domstolens lokaler, • ansvara för ordning och säkerhet i domstolens lokaler samt bibehålla säkerheten i allmänna utrymmen vid förhandlingar, i denna del ingår det även att tillsammans med rättens ledamöter åka till Kiruna på förhandlingar några gånger i månaden, • delta i tingsrättens säkerhetsarbete, både internt och externt såsom att exempelvis utveckla tingsrättens säkerhetsarbete och ha kontakt med polismyndigheten i säkerhetsfrågor, • vara ett tekniskt stöd i samband med förhandlingar och möten, • ha ett sammanhållet grepp om tingsrättens IT-system, • bemanning av reception, • hantera passerkort, larm och besöksrutiner, • dagliga kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Eftersom vi är en mindre domstol är bredden av arbetsuppgifter stor och för oss är det en självklarhet att vi hjälps åt. Om dig För att vara aktuell för den här anställningen måste du • ha en godkänd och slutförd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, • ha ett giltigt ordningsvaktsförordnande alternativt uppfylla kraven och är villig att genomgå polisens ordningsvaktsutbildning som bekostas av domstolen. Det är ett absolut krav att du går och godkänns på denna utbildning. För information om utbildning och krav, läs informationen på Polismyndigheten (https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/utbildning-till-ordningsvakt/), • ha vana att arbeta i olika IT-system, • ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har tidigare arbetslivserfarenhet från något eller några av följande områden • ett administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant för anställningen, • IT/teknik- och/eller säkerhetsfrågor. En del av arbetet är att ta emot och hjälpa de som kommer till tingsrätten samt bibehålla säkerheten i allmänna utrymmena vid förhandlingar. Det är därför viktigt att du ger god service, är lugn och trygg som person och har lätt för att hantera människor. För dig är det en självklarhet att samarbeta och skapa trivsel på arbetsplatsen. Eftersom rollen är bred, är det viktigt att du är flexibel och trivs med att växla mellan praktiskt och administrativt arbete, hantera tempoväxlingar och anpassa dig till nya omständigheter. Du är genuint intresserad av administrativt arbete, teknisk support, IT-frågor och säkerhetsarbete. Du är bra på att organisera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du har mycket hög ansvarskänsla och mycket gott omdöme. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om oss Gällivare tingsrätt (https://www.domstol.se/gallivare-tingsratt/) är Sveriges nordligaste domstol. Antalet anställda är just nu elva personer. På tingsrätten finns en målavdelning och en administrativ avdelning. Tingsrätten dömer i brottmål och tvistemål samt hanterar en stor mängd andra typer av ärenden. Upptagningsområdet är Gällivare, Kiruna och Jokkmokks kommuner. Tingsrättens och dess personals uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner. Tingsrätten finns i centrala Gällivare men har även förhandlingslokaler i Kiruna. Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Några av våra förmåner är: • Friskvårdsbidrag • Friskvårdstimme • Tjänstepension (https://www.spv.se/privatperson/statlig-tjanstepension/) • Läs mer om våra övriga förmåner (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) Praktisk information Anställningen avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning, tillträde enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 25 februari. Vi ser fram emot din ansökan! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Är du juriststuderande och vill få praktisk erfarenhet av domstolsarbete? Funderar du kanske på en framtid inom rättsväsendet? Välkommen att söka sommarnotarietjänstgöring vid Gotlands tingsrätt. Vilka är vi? Gotlands tingsrätt är en av Sveriges minsta domstolar med drygt 15 anställda. Vi strävar efter att ge medborgare och parter en rättvis prövning och vårt uppdrag är att avgöra brottmål, tvistemål och ärenden på ett effektivt och rättssäkert sätt. Domstolen arbetar aktivt med att vara en öppen och nytänkande arbetsplats med engagerade medarbetare. ”Jag gillar utmaningen i arbetet, att saker kan vända helt plötsligt och att man måste styra om dagen. Mina kollegor är också väldigt viktiga. Vi har roligt på jobbet. Rättsväsendet är spännande och det känns att jag är en del av något större”. Så här beskriver en medarbetare sitt arbete och varför hen trivs så bra i sin roll vid Gotlands tingsrätt. Arbetet innebär Som sommarnotarie kommer du att få delta i det dagliga arbetet och därmed få inblick i de olika arbetsuppgifterna som förekommer på tingsrätten. Arbetsuppgifterna motsvarar till stor del de arbetsuppgifter som nyanställda tingsnotarier utför vid tingsrätten. Du får se hur praktiskt domstolsarbete går till. I arbetet som sommarnotarie ingår bland annat att delta i beredning av mål och ärenden, föra protokoll vid förhandlingar, skriva förslag till domar och beslut samt att göra rättsutredningar. Du kommer också att få delta i det praktiska arbetet inom handläggarkansliet. Vi söker dig som Vi söker dig som studerar på juristprogrammet och till sommaren kommer vara godkänd minst till och med termin sex på juristprogrammet. Du ska ha genomfört processrätt samt straff- och civilrätt i juristutbildningen, men du ska inte ha avslutat din utbildning före sommaren. Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av juridiskt arbete alternativt arbetat vid en statlig myndighet. Intervjuer tillämpas vanligtvis inte för denna korta anställning, utan stor vikt kommer att läggas vid ditt personliga brev och hur du motiverar ditt intresse för att arbeta som sommarnotarie vid vår domstol. Intervjuer kan dock eventuellt bli aktuellt. Övrigt Vi söker två sommarnotarie för en tidsbegränsad anställning under perioden den 23 juni – 3 augusti 2025. Din ansökan ska bestå av CV, personligt brev och betygsutdrag från genomförda delar av juristprogrammet. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 46 jobb