Sveriges Domstolar jobb

Lediga jobb hos Sveriges Domstolar

Förvaltningsrätten i Växjö söker föredragande jurist (tidsbegränsad 4 mån)
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull för att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.  Förvaltningsrätten i Växjö har ca 40 anställda. Organisationen består av domare, föredragande jurister och notarier, ett målkansli och en administrativ stab. I den dömande verksamheten är domstolen indelad i två specialiserade enheter som bl.a. hanterar målgrupperna skatt och offentlig upphandling respektive socialförsäkring och andra sociala mål. Förvaltningsrätten är en modern arbetsplats som sätter värde på att alla är delaktiga i hela verksamheten. Vi arbetar löpande med att utveckla organisationen så att den på bästa sätt stödjer medarbetarna. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med tingsrätten. Växjö är en kommun i stark tillväxt som bl.a. har universitet och mycket goda allmänna kommunikationer med omvärlden. Om drygt ett år ska domstolen flytta in i nya lokaler. Arbetsuppgifter I din roll som föredragande jurist arbetar du med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar mål, skriver förslag till beslut samt anteckningar vid muntliga förhandlingar. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Kvalifikationskrav Du ska ha juristexamen eller juris kandidatexamen. Du är notariemeriterad eller har väl vitsordad erfarenhet av juridiskt kvalificerat arbete på förvaltningsmyndighet. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från juridiskt kvalificerat arbete på exempelvis förvaltningsdomstol, myndighet eller advokatbyrå. Vi söker dig som är en skicklig jurist med mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du har ett mycket gott omdöme, är resultatorienterad samt utför arbetet på ett noggrant och effektivt sätt. Du har en god samarbetsförmåga och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Vi erbjuder dig Förvaltningsrätten är en arbetsgivare som tar ansvar och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Vi erbjuder dig ett stimulerande och varierande arbete i en spännande miljö på en utvecklande arbetsplats. Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv, såsom goda möjligheter att arbeta hemifrån. Övrigt För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Till din ansökan vill vi att du bifogar ditt examensbevis. Är du notariemeriterad ber vi dig också att bifoga ditt notariebetyg. Urval sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Idag
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Supporttekniker till IT-supporten
Sveriges Domstolar
Supporttekniker, IT

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Brinner du för hög service och samtidigt har förmågan och viljan att hitta tekniska lösningar på kundens problem? Trivs du att arbeta i en föränderlig miljö, då kan det här vara jobbet för dig! Om anställningen I rollen som tekniker i andra linjens IT-support kommer du ge snabb och effektiv support till våra användare inom Sveriges Domstolar. Arbetet är ansvarfullt och i denna roll är det viktigt att du har stor vilja att ta ansvar och lära dig nya saker. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera incident- och serviceärenden kring både mjuk- och hårdvara. Felsökning och felavhjälpning sker bl.a. via telefon och fjärrstyrningsverktyg. De supportärende som är mer komplexa utreder du vidare tillsammans med berörd expertkompetens. Till stöd i arbetet har du i första hand teamet för IT-support. Du och dina 3–4 kollegor jobbar under ledning av en teamledare. Arbetsuppgifterna är varierande över tid och det finns goda möjligheter att växa och utvecklas. Du kommer att fylla en viktig roll i arbetet med att förse Sveriges Domstolar med professionell service och stöd. Vilka är vi? Domstolsverkets IT-avdelning jobbar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa Sveriges Domstolars behov av digitalisering. Totalt är vi drygt 100 kollegor på avdelningen, som arbetar brett inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabb rörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat. Domstolsverket har en IT-miljö som består av ett antal standardsystem och många egenutvecklade webbapplikationer, både interna och e-tjänster. Våra egenutvecklade webbapplikationer är främst utvecklade med open source. Vi har all drift i egen regi med tillhörande infrastruktur inom Linux, Windows, nätverk, brandväggar och databaser. Vi hanterar också en PC-klientmiljö, Print och Mobiltelefoner för drygt 7 000 användare. Tillsammans med dina kollegor kommer du att realisera Sveriges Domstolars befintliga och kommande behov av digitalisering. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och arbetsglädje! Vem söker vi? Vi söker dig med dokumenterad erfarenhet av IT-support i en dedikerad supportorganisation för en större verksamhet (mer än 1000 användare/kunder, gärna myndighet eller motsvarande). Vi ser det positivt om du har erfarenhet av att kombinera både tekniskt och kundorienterat arbete. Du förväntas ha genomfört minst gymnasiestudier (med godkänt resultat), gärna med inriktning på IT. IT-supporten arbetar med ständig utveckling samtidigt som det löpande arbetet inom supporten ska upprätthållas. Vi behöver dig som kan se förbättringar och utveckling i det dagliga supportarbetet och föreslå och genomföra dessa. Som person är du serviceinriktad, kommunikativ, analytisk och lösningsorienterad, vilket gör att du kan hantera en omväxlande vardag. Vidare är du ansvarsfull, strukturerad och har lätt för att samarbeta. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom följande tekniker/områden:  • Supportinformation, användarguider m.m.  • Windowsbaserad klientmiljö  • Mircorosofts Office-applikationer och Edge  • Grundläggande nätverkskunskaper  • Print i nätverksmiljö, ”Follow me print” m.m.  • Microsofts Configuration Manager  • Active Directory  • Powershell, Automatisering  • Redigering & förvaltning intranät  • Självbetjänings- och ärendehanteringssystem För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Det är 1 tillsvidareanställning som ska tillsättas, 100 % tjänstgöringsgrad och tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer så du är välkommen med din ansökan redan idag! Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Frågor om tjänsten besvaras v.27 av Emil 036-155346, v.28, 29 av Besmir 036-155644.

Igår
Sista ansökan:
21 juli 2025
Vänersborgs tingsrätt, mark- och miljödomstolen söker beredningsjurist
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2027 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Är du intresserad av plan- och byggrätt samt miljörätt och vill arbeta tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Har du en god förmåga att bidra till en positiv arbetsmiljö samtidigt som du vill utvecklas inom en samhällsviktig och dynamisk organisation?!Då kan tjänsten som beredningsjurist på Vänersborgs tingsrätt med placering på mark- och miljödomstolen vara något för dig! Vi söker en eller flera beredningsjurister.  Arbetsbeskrivning En beredningsjurist på mark- och miljödomstolen handlägger mål och ärenden tillsammans med rådmän, tekniska råd och domstolshandläggare. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och en stor del av arbetet sker under eget ansvar. Arbetet som beredningsjurist förutsätter en i grunden god juridisk kompetens och innebär goda möjligheter att bredda och fördjupa denna inom flera dynamiska rättsområden. På domstolen är målarbetet huvudsakligen digitalt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • vidta förberedande åtgärder i målen • göra rättsutredningar • föredra mål • vara protokollförare vid muntliga förhandlingar och • skriva förslag till avgöranden Som beredningsjurist har du en central och drivande roll i arbetet och ett stort ansvar för att målen avgörs med hög kvalitet och effektivitet.Eftersom domstolen har ett stort domsområde ingår resor med övernattning och körkort är önskvärt. Kvalifikationskrav • Du har en juristexamen (om 270 hp) • Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • Du har goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet, andra dokumenthanteringssystem och har en förmåga att arbeta i en digital miljö Det är meriterande med: • Notariemeritering • Erfarenhet från självständigt juridiskt arbete, med fördel inom mark- och miljödomstolens rättsområden • Erfarenhet av självständig beredning av mål eller ärenden inom förvaltningsmyndighet eller domstol • Erfarenhet av mark- och miljödomstolens olika rättsområden • Ett dokumenterat intresse för mark- och miljörätt Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som beredningsjurist är det avgörande att du kan arbeta självständigt och effektivt, är analytisk och noggrann samt att du kan samarbeta med andra och relatera till omgivningen på ett flexibelt och lyhört sätt. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete, självständigt prioritera bland dina arbetsuppgifter och uppnå resultat genom att arbeta mot uppsatta mål. Det är viktigt att vara ansvarsfull och kunna kommunicera på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Ett mycket gott omdöme är centralt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi erbjuder • En anställning där du kan utvecklas och växa • Ett generöst flextidsavtal • Friskvårdsbidrag 3 500 kr • Pulsade medarbetarundersökningar via verktyget Winningtemp Ta gärna del av Förmåner och villkor (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) inom Sveriges Domstolar.  Anställningsvillkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning.  Domstolen tillämpar individuell lönesättning. Ansökan Sista ansökningsdag: 3 augusti 2025. Intervjuer kommer att hållas under vecka 33 och 34. Vi önskar att du bifogar CV, personligt brev, betyg och intyg som styrker efterfrågad utbildning och arbetslivserfarenheter.  Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering och kan därför komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.  Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Igår
Sista ansökan:
20 juli 2025
Kammarrätten i Stockholm söker en ordningsvakt
Sveriges Domstolar
Väktare och ordningsvakter

Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har ca 200 medarbetare, varav ungefär 140 är jurister och därav ca 60 ordinarie domare. Organisationen består av fyra dömande avdelningar, en måladministrativ avdelning samt en administrativ enhet.  Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Arbetet på domstolen präglas av öppenhet och inkludering. Kammarrätten arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv och värnar om medarbetarnas välbefinnande genom olika aktiviteter kopplat till arbetsmiljö och hälsa. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm. Kammarrätten har som domstol ett viktigt samhällsuppdrag och våra medarbetare har en central roll i detta. Här värderar vi professionalism, tydlighet och viljan att bidra till det goda samhället ur ett medborgarperspektiv. Vårt arbete är korrekt, rättvist och alla blir lyssnade på. Du är värdefull, oavsett roll och hur länge du har arbetat hos oss. Vi tror på eget ansvar och viljan att lära sig. Vi är stolta över det vi gör och vi hoppas att du vill bli en del av det. Om oss Som ordningsvakt hos oss kommer du att arbeta i ett välfungerande arbetslag som idag består av sju erfarna kollegor – säkerhetssamordnaren (tillika funktionsansvarig), fyra ordningsvakter samt två vaktmästare. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att tillsammans med dina kollegor tillhandahålla en god extern och intern service samt att hålla en hög säkerhetsnivå. Domstolens reception och permanenta säkerhetskontroll är din bas. Arbetsuppgifter De dagliga arbetsuppgifterna består främst av att ta emot, säkerhetskontrollera och ge service åt besökare, bevaka och säkra ordningen i domstolens entré och publika lokaler samt att övervaka och hantera larm- och bevakningssystem. Att bidra till att skapa en lugn och trygg miljö för såväl externa besökare som domstolens personal är grundläggande. I det ingår att vara en operativ resurs vid säkerhetshöjningar i samband med t.ex. förhandlingar. Även diverse administrativa uppgifter och att bemanna den interna Helpdesk-funktionen ingår. Vid behov kan också stöd till andra servicefunktioner förekomma. Kvalifikationer Du som söker ska ha: • ha lägst gymnasieutbildning • kunna uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift • ha ett giltigt förordnande som ordningsvakt i enlighet med nya förordnanden enligt lagen (2023:421) om ordningsvakter • ha erfarenhet av operativt säkerhetsarbete • ha erfarenhet av arbete i reception eller uppgift bedömd likvärdig • ha IT-kompetens Det är meriterande med aktuell utbildning som röntgenoperatör, erfarenhet av IT i allmänhet och salsteknik och larm-/bevakningssystem i synnerhet. Även erfarenhet av att utbilda är en fördel. För att kunna bemanna röntgenutrustningen i säkerhetskontrollen är också fullt färgseende ett krav. (Test kommer att genomföras.) Tjänsten ställer höga krav på förmåga att: • ge service • samarbeta • ta ansvar  • ta egna initiativ Rollen kräver både ett respektfullt och tydligt förhållningssätt i mötet med besökare för ett tryggt och bra bemötande. Eftersom vissa administrativa uppgifter förekommer krävs även en administrativ förmåga. För att bli aktuell för anställning på Kammarrätten i Stockholm krävs att du är lämplig utifrån högt ställda krav gällande omdöme kopplat till ett starkt säkerhetsmedvetande. Det innebär också att du ska stå upp för demokratiska värderingar och att du ska följa svenska lagar. Utdrag kommer att göras från belastnings- och misstankeregistret gällande den person kammarrätten avser att anställa. Du ska, utöver CV och personligt brev, även bifoga kopia på giltigt ordningsvaktsförordnande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Testförfarande ingår i rekryteringsprocessen. Övrigt Ordinarie arbetstid är förlagd till vardagar kl. 08.00 – 16:30 Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Tillfällig förstärkning domstolshandläggare, en eller flera
Sveriges Domstolar
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Västmanlands tingsrätt är en öppen och modern domstol i centrala Västerås. Här arbetar cirka100 medarbetare och vi är en av de större tingsrätterna i Sverige. Domstolen tar varje år emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Arbetet innebär Under hösten har tingsrätten behov av tillfällig förstärkning inom målkansliet och vi söker nu en mycket erfaren domstolshandläggare med väldokumenterad erfarenhet från tingsrätt som kan bistå i detta arbete. Du kommer i en självständig roll att handlägga mål och ärende fram till förhandling och avgörande. Vi söker dig som • har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan utbildning med examen som vi bedömer likvärdig. • har mycket goda kunskaper i svenska och god kunskap i engelska språket i både tal och skrift. • har stor vana i att parallellt arbeta i olika dataprogram och användarstöd. Meriterande om du har arbetat i vårt målhanteringssystem Vera.  • har omfattande och väldokumenterad erfarenhet av arbete som domstolshandläggare vid tingsrätt i närtid. Du har en mycket god förmåga att prioritera och planera ditt arbete självständigt. Dina egenskaper Som person har du en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du har lätt för att samarbeta med dina kollegor. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Du är även utvecklingsorienterad och har god självinsikt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Särskilt om din ansökan För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande: • bifoga ditt CV och personliga brev • bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet och eventuellt eftergymnasial utbildning (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen. Referenser kan komma att efterfrågas.  Vi erbjuder dig Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet? Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss. Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön. Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här; https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/ (https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/) När vi rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har inkluderande synsätt. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. De sökande som är intressanta för anställningen kan komma att kontaktas för intervju före ansökningstidens utgång. Antal lediga befattningar: en eller flera Varaktighet: fyra månader med möjlighet till förlängning Omfattning: deltid, eventuellt möjlighet till heltid under viss tid Lön: Sveriges domstolar tillämpar individuell lönesättning

4 dagar sedan
Sista ansökan:
11 juli 2025
Södertörns tingsrätt söker en eller flera beredningsjurister
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Är du snart notariemeriterad och intresserad av att bredda och fördjupa dina kunskaper i rollen som beredningsjurist? Sök till oss på Södertörns tingsrätt! Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna kommer att variera utifrån verksamhetens behov. Du kommer att självständigt bereda och avgöra mål i enlighet med din behörighet, men även stödja domare vid beredning av mer omfattande och komplicerade brottmål och tvistemål där det bland annat ingår att svara för rättsutredningar och protokollföring i längre mål. Du kommer att arbeta tillsammans med, och vara ett stöd för, avdelningens domare, notarier och domstolshandläggare. Arbetet innebär också kontakter externt med parter, advokater och andra ombud, myndigheter och allmänhet. Kvalifikationskrav Du som söker ska ha mycket god juridisk skicklighet. Vid tillträdet av tjänsten som beredningsjurist har du en fullgjord och godkänd notarietjänstgöring vid tingsrätt med goda betyg. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska.Vi söker dig som har lätt för att hantera flera olika moment i arbetet, ser till helheten och löser problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Inom ramen för ditt arbete tar du egna initiativ samtidigt som du är beredd att hoppa in där det behövs. Du skapar goda relationer med dina kolleger och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och förmedlar både muntlig och skriftlig information tydligt och enkelt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering och kan komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025. För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig bifoga CV, personligt brev och dina betyg från notarietjänstgöringen. Tjänsten är en särskild visstidsanställning på 6 månader, vår förhoppning är att du kan påbörja tjänsten så snart som möjligt. Vi ser fram emot din ansökan! I denna rekrytering tillämpas löpande urval vilket innebär att intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om arbetsplatsen Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar drygt 250 medarbetare. Vår domkrets omfattar Botkyrka, Haninge, Huddinge och Nynäshamns kommuner samt Söderort inom Stockholms kommun. På tingsrätten handläggs ett stort antal brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten har sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab. Vi arbetar i moderna lokaler i Flemingsberg, Huddinge, nära pendeltågsstationen. Vill du träffa dina framtida kollegor? Läs om våra medarbetare och se intervjuerna med dem på vår hemsida: Möt våra medarbetare - Södertörns tingsrätt (https://www.domstol.se/sodertorns-tingsratt/om-tingsratten/organisation/mot-vara-medarbetare/)

7 dagar sedan
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Beredningsjurist vid Hässleholms tingsrätt
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Om Hässleholms tingsrätt Hässleholms tingsrätt är en allmän domstol som handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Till tingsrättens domsaga hör Hässleholms kommun och Osby kommun. Tingsrätten är organiserad i en målenhet och en enhet för säkerhet och service. Vi har drygt 20 anställda varav fyra ordinarie domare, två tingsfiskaler och fyra notarier. Vi arbetar aktivt med att vara en öppen och nytänkande arbetsplats med engagerade medarbetare. Hässleholms tingsrätt ligger centralt i Hässleholm har utmärkta pendlingsmöjligheter från exempelvis Malmö, Lund, Kristianstad, Helsingborg och Växjö.  Arbetsbeskrivning Som beredningsjurist på Hässleholms tingsrätt arbetar du självständigt, men också i samråd med tingsrättens domare, med att bereda tvistemål och ärenden för avgörande. Du har som beredningsjuristen det arbetsledande ansvaret för notarierna och är deras mentor. Beredningsjuristen ansvarar också för notariernas introduktion och utbildning. I arbetsuppgifterna ingår också att avgöra mål och ärenden samt att lämna förslag till domar och beslut när du själv inte har behörighet att döma, samt göra rättsutredningar. Du kan också komma att få hålla egna förhandlingar och till viss del att protokollföra vid förhandlingar. I uppdraget ingår också att medverka i olika projekt vid tingsrätten. Du har ett nära samarbete med lagmannen främst avseende notarierna men även i andra avseenden som blir aktuellt. I din roll som beredningsjurist kommer du att ha mycket kontakt med olika parter och medarbetare på tingsrätten varför det är en fördel att du gillar att träffa och arbeta med människor. Kvalifikationer Vi söker dig med juristexamen som är notariemeriterad och vi ser gärna att du har relevant juridisk arbetslivserfarenhet. Du ska vara juridiskt skicklig och noggrann samt ha hög ansvarskänsla och social kompetens. Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete, prioritera bland dina arbetsuppgifter, är flexibel och kan hantera stressiga situationer. Du motsvarar domstolens höga krav på ansvarstagande, samarbetsförmåga och omdöme. Du är utåtriktad, positiv och har en utpräglad känsla för service. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Eftersom du ingår i delar av utbildningen av notarier behöver du ha en god pedagogisk förmåga. För att bli aktuell för anställning inom Sveriges Domstolar krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Avgörande vid urvalet kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tingsrätten eftersträvar att ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning samt mångfald avseende ålder, etnisk och kulturell bakgrund tillför verksamheten. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.  Praktisk information Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde: 2025-08-18 eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 2025-07-20 Vänligen bifoga examensbevis och betyg från notarietjänstgöring. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Välkommen med din ansökan!

12 dagar sedan
Sista ansökan:
20 juli 2025
Vänersborgs tingsrätt söker en eller flera domstolshandläggare
Sveriges Domstolar
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2027 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Vill du ha ett omväxlande och meningsfullt arbete tillsammans med engagerade kollegor? Vi söker nu domstolshandläggare till tingsrätten med placering i första hand på den allmänna avdelningen – en viktig roll där du får vara med och bidra till rättssäkerheten! Arbetsbeskrivning Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Tjänsten som domstolshandläggare är både givande och omväxlande, och tillsammans med dina kollegor bidrar du till den samhällsfunktion som tingsrätten utgör. Du kommer att ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i samtliga typer av mål som tingsrätten hanterar, från de att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns. Du kommer också delta i tingsrättens kvalitets- och utvecklingsarbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • registrera nya mål och handlingar, • sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar, kalla till förhandling, • bereda mål fram till förhandling och avgörande, • expediera domar och beslut. Vi har mycket kontakt med allmänhet, parter och ombud, både via telefon och e-post.  Här (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/)kan du läsa mer om hur det är att jobba som domstolshandläggare inom Sveriges Domstolar. Kvalifikationskrav • Du har avslutad gymnasieutbildning med slutbetyg. • Du har erfarenhet av administrativt arbete, gärna från domstol eller annan myndighet. • Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. • Du har goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet och andra dokumenthanteringssystem. Meriterande • Eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetet, tex Paralegalutbildning eller annan juridisk handläggarutbildning. Personliga egenskaper Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Därtill är du kommunikativ och har god självinsikt.För att lyckas i rollen som domstolshandläggare är det avgörande att du är ansvarstagande, serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Som person samarbetar du bra med andra och relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt.  Du värdesätter att jobba i ett team och du värnar om dina kollegor men du jobbar bra även individuellt. Du gillar att jobba i ett högt tempo och har god förmåga att vara flexibel, kunna prioritera och lösa problem. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete och uppnå resultat. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.  Vi erbjuder • En anställning där du kan utvecklas och växa • Ett generöst flextidsavtal • Friskvårdsbidrag 3 500 kr • Pulsade medarbetarundersökningar via verktyget Winningtemp Ta gärna del av Förmåner och villkor (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/)inom Sveriges Domstolar.  Anställningsvillkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning. Domstolen tillämpar individuell lönesättning. Ansökan Sista ansökningsdag: 27 juli 2025. Intervjuer kommer att hållas under vecka 33 och 34.  Vi önskar att du bifogar ditt CV och personligt brev. Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering och kan därför komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.  Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

12 dagar sedan
Sista ansökan:
27 juli 2025
Gällivare tingsrätt söker tf. rådman

Om Gällivare tingsrätt Gällivare tingsrätt (https://www.domstol.se/gallivare-tingsratt/) är Sveriges nordligaste domstol. Antalet anställda är just nu tolv personer varav två ordinarie domare. På tingsrätten finns en målavdelning och en administrativ avdelning. Tingsrätten dömer i brottmål och tvistemål samt hanterar en stor mängd andra typer av ärenden. Upptagningsområdet är Gällivare, Kiruna och Jokkmokks kommuner.Tingsrättens och dess personals uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.Tingsrätten finns i centrala Gällivare men har även förhandlingslokaler i Kiruna. Från tingsrättens lokaler ser man lågfjället Dundret som endast tio minuters bilfärd bort ger tillgång till skidbackar, skidspår, turskidåkning och vandring. Skidspår finns även på promenadavstånd från tingsrätten. Arbetsuppgifter Som tf. rådman får du en central roll i tingsrättens dömande verksamhet och ansvarar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt sätt och med hög kvalitet. Du kommer att ansvara för alla typer av mål och ärenden som förekommer vid tingsrätten. I arbetet ingår även att handleda notarier.  Tjänstgöringen är meriterande för en framtida ordinarie domartjänst. Kvalifikationer För att komma i fråga om anställning ska du ha erfarenhet från arbete som ledamot eller fiskal i överrätt eller under minst sex månader ha utfört en överrättsfiskals arbetsuppgifter. Det är meriterande om du är eller har varit ordinarie domare eller hovrättsassessor/kammarrättsassessor.I övrigt ska du motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare.Vi söker dig som är en skicklig och analytisk jurist som har en mycket god förmåga att se sammanhang samt att identifiera, analysera och lösa rättsliga utmaningar. Arbetet vid tingsrätt präglas av högt tempo där många olika frågeställningar behöver hanteras. Vi söker därför dig som inspireras av ett omväxlande och kvalificerat arbete och som har förmåga att ta dig an olika frågor och prioritera dem på ett lämpligt sätt. Naturligtvis behandlar du parter och andra som kommer inför domstolen på ett sätt som inger förtroende.Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 6 månader eller som längst 12 månader, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vänligen bifoga CV/meritförteckning och betyg/intyg i din ansökan. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontrollerSista ansökningsdag är den 8 juli. Välkommen med din ansökan!

12 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
HR-strateg kompetensförsörjning för Sveriges Domstolar
Sveriges Domstolar
Personal- och HR-specialister

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Sveriges Domstolar står inför en av sina största framtidsutmaningar – att säkra rätt kompetens i ett samhälle i snabb förändring. Vill du vara med och forma framtidens domstolar genom att driva strategiskt arbete inom kompetensförsörjning? Då kan detta vara ett jobb för dig! Om oss HR-avdelningen på Domstolsverket består av 90 personer som arbetar med att skapa förutsättningar för våra 7 500 medarbetare på drygt 80 domstolar runt om i landet. På avdelningen finns sex enheter, arbetsgivarenheten, system- och statistikenheten, förhandlingsenheten, enheten för lärande, löneenheten och förstärkningsstyrkan. Vi söker nu en senior HR-strateg som vill samordna och stärka det strategiska kompetensförsörjningsarbetet i nära samverkan med domstolarna och våra HR-team. Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? På sidan ”Att jobba i Sveriges Domstolar” kan du läsa och se filmer hur det är att arbeta hos oss. Vad innebär arbetet? Som HR-strateg är du direkt underställd HR-direktören och deltar i avdelningens ledningsgrupp gällande dina frågor. Du arbetar avdelningsövergripande med kompetensförsörjningsfrågor tillsammans med en domare och andra medarbetare med kompetens inom ledarskap, kultur, HR-analys, arbetsmiljö och lärande. Vi tror att det kommer krävas ett agilt och framåtlutat förhållningssätt och förmåga att ställa om för att på olika sätt arbeta proaktivt med kompetensförsörjning. Förutom moderna och attraktiva villkor för våra medarbetare kommer möjligheterna inom AI förändra beteenden och arbetssätt de kommande åren. Genom omvärldsanalyser och framtidsspaning ser du, tillsammans med andra, till att driva arbetet framåt och hålla dig uppdaterad kring vad som händer inom området. Med din strategiska kompetens har du en helhetssyn i det arbete som sker i de team som extra berör kompetensförsörjningsområdet. Utöver det strategiska arbetet kommer du även arbeta operativt med att driva utvecklingsarbeten och leda projekt och workshops för att genomföra utveckling inom prioriterade områden. Vem är du? • Du har akademisk utbildning inom för tjänsten relevant område. • Du har flera års erfarenhet av strategisk HR-arbete inom aktuella frågor som kompetensförsörjning och ledarskap. • Du har erfarenhet av såväl strategiskt som operativt arbete inom HR och lednings- och styrningsfrågor samt utvecklingen av sådana frågor. • Erfarenhet från arbete inom staten är meriterande. • Du behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift. För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara nyfiken, modig och ha ett eget driv. Du har förmågan att bygga goda relationer genom samarbete. Du är van vid att självständigt driva utvecklingsarbeten och projekt och känner stort ansvar för dina arbetsuppgifter. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Tjänsten har placeringsort Jönköping. Resor kan förekomma. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. För anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Sista ansökningsdag är 9 juli men du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!

12 dagar sedan
Sista ansökan:
9 juli 2025