Östersunds tingsrätt söker minst en tf rådman till allmänna avdelningen

Om Östersunds tingsrätt Östersunds tingsrätt har omkring 60 medarbetare och är indelad i två dömande avdelningar och en administrativ enhet. En av de dömande avdelningarna är mark- och miljödomstol. På den allmänna avdelningen handläggs brottmål, tvistemål, konkurser och ärenden. Våra lokaler ligger nära Östersunds levande stadskärna. Östersunds tingsrätt är en trevlig arbetsplats där arbetssättet präglas av ett nära samarbete mellan yrkesgrupperna inom domstolen. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vi arbetar tillsammans för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Nu söker vi minst en tf rådman med placering på vår allmänna avdelning. Anställningen, som är på heltid, är tidsbegränsad till ett år. Tillträde sker enligt överenskommelse. Mer information om tingsrätten hittar du här Östersunds tingsrätt (domstol.se) Arbetet innebär Som tf rådman kommer du att arbeta med sedvanliga domaruppgifter. Det innebär att du kommer att handlägga samtliga på tingsrätten förekommande mål- och ärendetyper på den allmänna avdelningen. Förutom självständigt dömande arbetar du tillsammans med övriga medarbetare för att tingsrättens mål ska avgöras snabbt, rättssäkert och med hög kvalitet. Kvalifikationer m.m. Vi söker dig som är en mycket skicklig jurist med hög arbetskapacitet. Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du via länken nedan Din tingsrättserfarenhet ska vara nära i tiden eftersom möjligheterna till introduktion på en visstidsanställning är begränsade. Övriga upplysningar Anställningen är tidsbegränsad på högst ett år. Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Östersunds tingsrätt.  Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Kammarrätten i Stockholm söker domstolshandläggare

Här kan du höra vad vår domstolshandläggare Matilda Hansson säger om sin roll som domstolshandläggare på Kammarrätten i Stockholm. https://www.youtube.com/watch?v=0JSQrbnayG4 Kammarrätten i Stockholm Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm och har cirka 215 medarbetare, varav cirka 160 är jurister. Organisationen består av fem dömande avdelningar, en måladministrativ avdelning samt en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger cirka 20 000 mål om året och har cirka 600 olika måltyper, vilket möjliggör en stor variation i det dagliga arbetet. Arbetet innebär Som domstolshandläggare tillhör du domstolens måladministrativa avdelning och deltar i den administrativa handläggningen av mål, från det att målet kommer in till kammarrätten till dess det har avgjorts. Det innebär bland annat att du registrerar uppgifter och handlingar i målen, sköter skriftväxling mellan parterna, kallar parter till förhandling och bevakar frister. Du expedierar också domar och beslut. Arbetet som domstolshandläggare är både ansvarsfullt och omväxlande. Det innebär omfattande kontakter med parter, advokater, myndigheter och allmänhet, såväl skriftligen som per telefon. En stor del av arbetet består av service kopplat till målhanteringen. Du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor. Som domstolshandläggare erbjuds du utbildning och får kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de olika frågor som uppkommer i kammarrättens skiftande måltyper. Du arbetar tillsammans med föredragande jurister och erfarna domare. Kvalifikationer Du ska ha en slutförd gymnasieutbildning samt erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, gärna från en större organisation. Har du arbetat inom statlig eller kommunal sektor är det meriterande. Har du dessutom paralegalutbildning eller annan eftergymnasial utbildning kan det bedömas som en merit. Du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Muntlig och skriftlig kommunikation på engelska förekommer också. Den administrativa målhanteringen är numera nästan helt digitaliserad, därför är det viktigt att du har vana av att arbeta digitalt. Domstolshandläggare har en mycket viktig roll för att domstolen ska fungera. För att kunna göra ett bra arbete och för att trivas i rollen är det viktigt att du: • är noggrann och strukturerad • har en god samarbetsförmåga • är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete • är effektiv och kan organisera och prioritera i stressiga situationer • är serviceinriktad, har god social kompetens och bidrar till en god arbetsmiljö Därutöver medverkar du till gruppens gemensamma arbete samt bidrar till en bra stämning på arbetsplatsen. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar våra högt ställda krav samt har ett tydligt säkerhetsmedvetande.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Anställningen • Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.  • Individuell lönesättning tillämpas.  • Tillträde sker enligt överenskommelse.  • Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Urval och beslut om anställning kommer att ske löpande.

21 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Högsta domstolen söker beredningschef (vikariat)

Om Högsta domstolen Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen arbetar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på arbetsformer och kvalitet. Medarbetarna är delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet. Vid Högsta domstolen arbetar drygt 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli. Kansliet består av dels två beredningsenheter, dels en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner. Arbetsuppgifter Beredningscheferna på Högsta domstolen har ansvar för verksamheten på en av två beredningsenheter. Beredningscheferna har personalansvar för justitiesekreterare och beredningsjurister på enheten och en av dem har även personalansvar för handläggarchefen. Beredningscheferna ansvarar för att prejudikatintressanta mål identifieras tidigt och att mål med likartade frågor samordnas. Beredningscheferna har också en viktig roll i genomförandet av och vidareutvecklingen av hela arbetsprocessen fram till justitierådens beslutsfattande. En grundläggande uppgift för beredningscheferna är att stödja och arbetsleda justitiesekreterarna och beredningsjuristerna i deras uppgift att läsa in och föredra mål för justitieråden. På respektive enhet hanteras drygt 4 500 mål per år. Högsta domstolen meddelar ca 100 vägledande avgöranden per år. Beredningscheferna ingår i ledningsgruppen tillsammans med domstolens ordförande, avdelningsordförande, kanslichef, chefsadministratör och handläggarchef. De ingår bl.a. också i den grupp som utformar justitiesekreterarnas vitsord samt deltar i rekryteringen av justitiesekreterare och beredningsjurister. Högsta domstolens beredningsorganisation och arbetsformer har genomgått stora förändringar under senare år. Beredningschefernas roll har därigenom breddats ytterligare. Din kompetens Den aktuella anställningen avser ett vikariat för en föräldraledighet. Det är av central betydelse att den vikarierande beredningschefen mycket snabbt kommer in i de arbetsuppgifter som följer av anställningen. Det finns därför ett starkt behov av tidigare kunskap om och erfarenhet av Högsta domstolen och dess speciella arbetsformer, liksom av tidigare erfarenhet av chefskap och ledarskap. Mot den bakgrunden söker vi dig som är eller har varit ordinarie domare, eller har likvärdig erfarenhet och kompetens. Du ska vara justitiesekreterare i Högsta domstolen, eller ha varit det under senare år. Anställningen som beredningschef innebär ett betydande lednings- och personalansvar. Du ska därför ha särskilt intresse för ledarskap och för organisationsfrågor. Du bör också ha eller ha haft chefsbefattning med personalansvar. Dina egenskaper Du bör ha hög integritet, vara lyhörd och ha förmåga att motivera medarbetarna och verka för vidareutveckling av arbetsformerna. Du motsvarar mycket högt ställda krav på ansvarstagande och omdöme. Det innebär att du måste vara drivande och engagerad. För att lyckas i rollen som beredningschef behöver du också ha god samarbetsförmåga och kunna etablera trovärdighet och förtroende på olika nivåer i organisationen. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt För anställning som beredningschef gäller bestämmelserna i 26 och 27 §§ förordningen (1996:377) med instruktion för Högsta domstolen. Den aktuella anställningen är ett vikariat (längst ett år). Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Högsta domstolen via Visma. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

19 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Inköpsstrateg

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Inköpsstrateg Domstolsverkets upphandlingsenhet ansvarar för över 100 upphandlingar och avrop om året. Därigenom är vi med och underlättar vardagen för närmare 7000 medarbetare över hela landet inom Sveriges Domstolar. Vill du vara med och utveckla inköp och upphandling inom Sveriges rättsväsende? Är du en engagerad person och lagspelare? Då kan det här vara jobbet för dig! Vad ska du göra? Domstolsverket är i en intensiv utvecklingsfas med fokus på digitalisering, ny teknik och moderna arbetssätt. Här får du möjlighet att arbeta och utvecklas tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor. Som inköpsstrateg har du en central roll och arbetar nära enhetens chef med att driva och utveckla det strategiska inköps- och upphandlingsarbetet genom utvecklingsinsatser exempelvis inom kategoristyrning och e-handel. Du kommer att ansvara för att förvalta och utveckla vårt spendverktyg i BI-systemet Qlik, att analysera upphandlings- och inköpsdata samt att ta fram underlag för planering, uppföljning och framtagande av strategier. Du kommer också tillsammans med enhetens chef arbeta med planering och målstyrning. För att få en förståelse för enhetens uppdrag kommer du även till viss del delta i enhetens operativa arbete. Vem är du? Du har en akademisk utbildning inom juridik eller ekonomi, alternativt annan utbildning/arbetslivserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av att arbeta strategiskt med upphandling och inköp samt framgångsrikt arbetat med projektledning, verksamhetsutveckling eller analys av inköpsdata. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är driven, självständig och vill ta ansvar för att vi ska utvecklas och lyckas i våra leveranser. Du är utåtriktad med en tydlig kommunikation och har en pedagogisk förmåga i både tal och skrift. Samarbete och bygga goda relationer, både med interna och externa intressenter, ser du som viktigt för att kunna leverera med god kvalité. Du är en strukturerad projektledare som kan motivera och styra mot uppsatta mål. Vi värderar högt att du är noggrann, analytisk och lösningsfokuserad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vilka är vi? Upphandlingsenheten är en del av Domstolsverkets Ekonomiavdelning och utgörs idag utav 10 medarbetare med rollerna inköpsstrateg, upphandlare med kategoriansvar och e-handelssamordnare. Upphandlingsenheten består av ett kompetent och härligt gäng som besitter ett mycket gott renommé inom verksamheten. Vi ansvarar för hela upphandlingsprocessen samt bidrar med juridisk sakkunskap inom upphandling och avtalsrätt. Vi arbetar kvalitetsinriktat, målstyrt och har förmånen att arbeta i en mogen inköpsorganisation där beställarna är experter inom sina olika sakområden. I vårt uppdrag ingår även att driva det strategiska inköpsarbetet samt e-handel inom Sveriges Domstolar. För enheten är engagemang, prestigelöshet, kvalité och samverkan viktigt för att nå goda resultat. Vi lägger även stort värde vid att arbeta i en organisation som gör skillnad och som bidrar till samhällsnyttan med ett objektivt förhållningssätt. Övrigt Det är en tillsvidaretjänst som ska tillsättas. Placeringsort Jönköping. Vi kan komma att tillämpa provanställning. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Den här rekryteringen genomförs i samarbete med rekryteringsföretaget VEM.

16 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Upphandlare med kategoriansvar

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Upphandlare med kategoriansvar Domstolsverkets upphandlingsenhet ansvarar för över 100 upphandlingar och avrop om året. Därigenom är vi med och underlättar vardagen för närmare 7000 medarbetare inom Sveriges Domstolar. Vill du vara med och stötta Sveriges rättsväsende i inköp och upphandling? Är du en engagerad person och lagspelare? Då kan det här vara jobbet för dig! Vad ska du göra? Domstolsverket är i en intensiv utvecklingsfas med fokus på digitalisering, ny teknik och moderna arbetssätt. Här får du möjlighet att arbeta och utvecklas tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor. Som upphandlare på Domstolsverket genomför du upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar tillsammans med kompetenta beställare som är experter inom sina områden. Du ansvarar för att driva upphandlingsprocessen från behovs- och marknadsanalys till tecknande av avtal samt är delaktig vid avtalsuppföljning. Vidare är du ett stöd för verksamheten i upphandlings- och avtalsfrågor samt är med och utvecklar enheten tillsammans med dina kollegor. Vem är du? Du har en akademisk utbildning inom juridik eller ekonomi, alternativt annan utbildning/arbetslivserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten. Önskvärt är att du har flera års erfarenhet av att arbeta med upphandling och inköp samt kan påvisa att du framgångsrikt drivit större upphandlings -och inköpsprojekt. Möjlighet finns att få specialisera sig inom IT- eller entreprenadområdet tillsammans med kompetenta beställare. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är driven, självständig och vill ta ansvar för att vi ska utvecklas och lyckas i våra leveranser. Du är utåtriktad med en tydlig kommunikation och har en pedagogisk förmåga i både tal och skrift. Samarbete och bygga goda relationer, både med interna och externa intressenter, ser du som viktigt för att kunna leverera med god kvalité. Utöver detta värderar vi högt att du är noggrann, analytisk och lösningsfokuserad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vilka är vi? Upphandlingsenheten är en del av Domstolsverkets Ekonomiavdelning och utgörs idag utav 10 medarbetare med rollerna inköpsstrateg, upphandlare med kategoriansvar och e-handelssamordnare. Upphandlingsenheten består av ett kompetent och härligt gäng som besitter ett mycket gott renommé inom verksamheten. Vi ansvarar för hela upphandlingsprocessen samt bidrar med juridisk sakkunskap inom upphandling och avtalsrätt. Vi arbetar kvalitetsinriktat, målstyrt och har förmånen att arbeta i en mogen inköpsorganisation där beställarna är experter inom sina olika sakområden. I vårt uppdrag ingår även att driva det strategiska inköpsarbetet samt e-handel inom Sveriges Domstolar. För enheten är engagemang, prestigelöshet, kvalité och samverkan viktigt för att nå goda resultat. Vi lägger även stort värde vid att arbeta i en organisation som gör skillnad och som bidrar till samhällsnyttan med ett objektivt förhållningssätt. Övrigt Det är en till två tillsvidaretjänster som ska tillsättas. Placeringsort är Jönköping. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas. Vi kan komma att tillämpa provanställning. Urval och intervjuer kommer ske löpande. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

16 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Stockholms tingsrätt söker registrator

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för snabbspåret för tvistemål och en enhet som handlägger vissa typer av brottmål och som kallas för snabbspåret för brottmål. Målen som tingsrätten hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade. Tingsrätten har även en administrativ avdelning som ansvarar för frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service. Arbetsuppgifter Är du en serviceinriktad person som gillar att hitta lösningar i det dagliga arbetet? Som registrator vid Stockholms tingsrätt erbjuds du varierande arbetsuppgifter i en samhällsviktig verksamhet. Tillsammans med övriga registratorer hanterar du nya mål och ärenden och registrerar dem i vårt målhanteringssystem. Du kommer att arbeta med posthantering, telefon och den officiella e-postbrevlådan för tingsrätten. I rollen som registrator har du många kontakter med kollegor, parter, myndigheter och allmänhet genom personliga möten, telefon samt via e-post. Vid behov kommer du även att samarbeta och stötta arkivet i olika arbetsuppgifter så som utlämning av allmänna handlingar och sortering m.m. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • en avslutad gymnasieutbildning • erfarenhet av administrativt arbete • datorvana och goda kunskaper i MS Office Det är meriterande om du har erfarenhet av • arbete som registrator inom Sveriges domstolar eller annan statlig myndighet • kunskaper av dokument- och ärendehanteringssystem • kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktion Du uttrycker dig väl i tal och skrift. En god kunskap i engelska är också bra för rollen som registrator. Personliga egenskaper Som person är du ordningsam, har lätt för att hitta lösningar och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du samarbetar gärna med andra, men trivs också med att arbeta självständigt. Du delar med dig av dina kunskaper, erfarenheter och bidrar på så sätt till gruppens gemensamma arbete. Du vill arbeta för korta handläggningstider och god kvalitet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högst ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Attraktiva förmåner, exempelvis mellan 28–35 dagars semester, friskvårdsbidrag och möjlighet till en friskvårdstimme varje vecka. Tingsrätten har även tillgång till en motionslokal som alla medarbetare kan nyttja.

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Tf. rådman till mark- och miljödomstolen

Vill du bredda och fördjupa dig inom flera intressanta tvärvetenskapliga och dynamiska rättsområden som har stor betydelse för samhällsutvecklingen och för enskilda människor i deras vardag? Då kan vi erbjuda en tjänst som tf. rådman till mark- och miljödomstolen där vi prövar frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelser, kommuner och Lantmäteriet. Nacka tingsrätt är en domstol med cirka 150 medarbetare och är förutom all-män underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar. Vid mark- och miljödomstolen handläggs bland annat miljö- och fastighetsmål samt mål enligt plan- och bygglagen. Tingsrätten är indelad i fyra dömande avdelningar, två allmänna och två mark- och miljöavdelningar, med 30–40 medarbetare på varje avdelning. Vi sitter i nybyggda, moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till exempelvis centrala Stockholm. Vi lägger stor vikt vid att vara en öppen och modern arbets-plats med engagerade medarbetare. Mer information om tingsrätten och mark- och miljödomstolen finns på: https://www.domstol.se/nacka-tingsratt/ Arbetsuppgifter Mark- och miljödomstolen prövar bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verk-samhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelser, kommuner och Lantmäteriet. Som tf. rådman vid mark- och miljödomstolen får du en möjlighet att bredda och fördjupa dig inom flera intressanta tvärvetenskap-liga och dynamiska rättsområden. De mål som handläggs vid mark- och miljödomstolen har stor betydelse för samhällsutvecklingen och för enskilda människor i deras vardag. Rättsområdena är uppmärksammade och under ständig förändring. Det innebär krav på flexibilitet och nytänkande. Arbetssättet präglas av lagarbete och innebär ett nära samarbete med övriga yrkesgrupper inom domstolen – tekniska råd, be-redningsjurister, notarier och domstolshandläggare. Kvalifikationer Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen finns på: www.domstol.se/domarnamnden/ansokan-om-domaranstallning/ Du ska också vara notariemeriterad och därefter ha tjänstgjort som domare. Er-farenhet av de rättsområden som förekommer vid mark- och miljödomstolen är meriterande. Det är viktigt att du har lätt att samarbeta med andra då arbetet sker i nära samarbete med övriga medarbetare på domstolen. Som tf. rådman kommer du även att leda yngre jurister i deras arbete, vilket kräver en god pedagogisk förmåga. Du ska också ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att vara lämplig för anställning hos oss behöver du i alla situationer agera enligt den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer svensk lagstiftning och har demokratiska värderingar. Anställningens omfattning Visstidsanställning på 11 månader med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är en heltidstjänst. Ansökan Välkommen med din ansökan, meritförteckning/CV, betyg/intyg och löneanspråk redan idag. Om du blir aktuell för anställning kommer du att genomgå säkerhetssamtal. Kontaktpersoner Upplysningar om tjänsten lämnas av chefsrådman Åsa Marklund Andersson, avdelning 3, tel. 08-561 657 16 Facklig företrädare: Inge Karlström, rådman och SACO-S representant, tel. 08-561 657 20 ÖVRIGT - Bifoga betyg och intyg. - Ange löneanspråk och referenser.

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Högsta domstolen söker justitiesekreterare

Högsta domstolen Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på moderna arbetsformer och digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv. Arbetsuppgifter Tjänstgöringen som justitiesekreterare i Högsta domstolen spänner över många rättsområden, särskilt civilrätt, straffrätt och processrätt. Justitiesekreteraren får goda kunskaper om praxis, blir väl förtrogen med förarbeten och doktrin inom de allmänna domstolarnas verksamhetsområde samt ökar sin förmåga att analysera rättsliga frågor. Som justitiesekreterare ansvarar du för beredning och föredragning av mål. Du presenterar rättsutredningar och juridiska bedömningar av överklaganden och ansökningar samt lämnar motiverade förslag till lösningar. Som justitiesekreterare får du möjlighet att medverka i den framtida prejudikatbildningen och arbeta tillsammans med några av Sveriges främsta jurister samt ha intressanta, stimulerande och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Arbetet som justitiesekreterare ger mycket goda kunskaper i det rättsliga regelsystemet och dess tillämpning liksom i kvalificerad juridisk analys och problemlösningsteknik, vilket sammantaget ger goda meriter inför en framtida domartjänst eller annan kvalificerad juristanställning. De allra flesta justitiesekreterarna arbetar med alla på domstolen förekommande typer av mål (allmänna mål). Några justitiesekreterare är dock knutna till att arbeta med mål inom vissa specialområden, bl.a. immaterialrätt och mark- och miljörätt (specialmål). Sedan några år tillbaka arbetar beredningsjurister i Högsta domstolen. Rollen som justitiesekreterare har därigenom renodlats till att till övervägande del avse prejudikatmål och andra mer komplicerade mål. De flesta av justitiesekreterarna arbetar i Stockholm, men det finns även vissa möjligheter att arbeta på distans från Lund eller Göteborg. Denna gång söker vi justitiesekreterare med placering i Stockholm eller Lund. Kvalifikationer Vi söker dig som har assessorsbakgrund. Specialkunskaper, t.ex. i immaterialrätt eller mark- och miljörätt, kan vara särskilt meriterande. För att prestera bra och trivas i rollen som justitiesekreterare krävs att du är en mycket skicklig och effektiv jurist. Det är viktigt att du är strukturerad och har en förmåga till helhetssyn. Du ska också vara självgående och ha en mycket god förmåga och vilja att ta ansvar. Därutöver krävs att du har personlig mognad och ett gott omdöme. Övrigt En eller flera anställningar är aktuella.  Anställningen är tidsbegränsad (6 år med möjlighet till förlängning). Tillträde efter överenskommelse. För anställning som justitiesekreterare gäller bestämmelserna i 26 och 27 §§ förordningen (1996:377) med instruktion för Högsta domstolen. Bifoga samtliga vitsord från domarutbildningen och från andra avslutade anställningar samt referenser från domarutbildningen till ansökan. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Domstolshandläggare en eller flera sökes till Västmanlands tingsrätt

Är du intresserad av rättssäkerhet samtidigt som du har förmåga och intresse av att bidra till en god och positiv arbetsmiljö? Nu söker vi dig som vill arbeta och utvecklas i en samhällsviktig och händelserik organisation som domstolshandläggare hos oss på Västmanlands tingsrätt. Varmt välkommen med din ansökan! Västmanlands tingsrätt Västmanlands tingsrätt är en öppen och modern domstol i centrala Västerås. Här arbetar drygt 90 medarbetare och vi är en av de större tingsrätterna i Sverige. Domstolen tar varje år emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Arbetet innebär Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Du kommer att ingå i ett arbetslag och tillsammans med domare, notarier och andra domstolshandläggare handlägger du mål och ärenden. Kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänheten förekommer i ditt dagliga arbete. Arbetet är omväxlande och innebär bland annat att besvara handläggningsfrågor, planera rättegångar, kalla till förhandling, föra anteckningar vid rättegångar, bevaka frister, upprätta förslag till domar och beslut samt expediera domar. Du kommer även att, efter beslut om delegation, utföra åtgärder självständigt under eget ansvar som till exempel att förordna offentlig försvarare. Västmanlands tingsrätt ingår tillsammans med Uppsala tingsrätt i ett gemensamt jourområde vilket innebär helgtjänstgöring ca två gånger per år. Som en del av din utveckling kommer du under din första anställningstid varva praktiska arbetsuppgifter med teoretisk utbildning. Vi söker dig som • har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan utbildning med examen som vi bedömer likvärdig. • har mycket goda kunskaper i svenska och god kunskap i engelska språket i både tal och skrift. • har stor vana i att parallellt arbeta i olika dataprogram och användarstöd. • har tidigare arbetslivserfarenhet inom administration, gärna som handläggare från annan statlig myndighet eller administrativ erfarenhet som kan likställas med domstolshandläggarens arbetsområde kan vara meriterande. • paralegal/eftergymnasial utbildning är meriterande. Dina egenskaper Som person har du en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du är diplomatiskt lagd och har lätt för att samarbeta med dina kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete såväl som till hela verksamheten. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Du är även utvecklingsorienterad och har god självinsikt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Särskilt om din ansökan För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande: • beskriv varför du söker anställningen som domstolshandläggare hos oss och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet i ditt personliga brev. • bifoga ditt CV. • bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet och eventuellt eftergymnasial utbildning (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen. • ange löneanspråk i ditt personliga brev eller CV. Referenser kommer att efterfrågas vid eventuell intervju. Vi erbjuder dig Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet? Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss. Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön. Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här; https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/ När vi rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har inkluderande synsätt. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vi kan komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen i denna rekrytering. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Antal lediga befattningar: En eller flera ÖVRIGT Bifoga CV, personligt brev samt intyg som stärker gymnasiekompetens.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Ordningsvakt

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vill du arbeta för din och allas rättssäkerhet – varje dag? På Mora Tingsrätt erbjuder vi dig ett brett och spännande arbete som ordningsvakt där du får möjlighet att arbeta som både säkerhetssamordnare på domstolen såväl som arbeta administrativt. Är du vår nästa kollega? Arbetet innebär Domstolens ordningsvakt utgör kärnan i säkerhetsarbetet vid domstolen samtidigt som du skapar trygghet i domstolens lokaler för både besökare och anställda. Det innebär en rad viktiga och utvecklande arbetsuppgifter som bidrar till en säker och trygg miljö. Du kommer att arbeta tillsammans med en annan ordningsvakt, administratörer och din närmaste chef. I ditt arbete har du bland annat ansvar för att bevaka de allmänna lokalerna och utrymmena samt sköter den dagliga säkerhetskontrollen av besökare och ser till att det är lugnt och tryggt i domstolarnas förhandlingssalar när förhandlingar pågår. Du har också ansvar för att den viktiga tekniska utrustningen fungerar. I ditt arbete ingår det även flera arbetsuppgifter av mer administrativ karaktär. Det är ett omväxlande arbete med varierade arbetsuppgifter. Du kommer exempelvis att arbeta med/ansvara över: • Vara kontaktperson till polis och åklagare • IT-säkerhet • Utbildning i säkerhet för nyanställda • Hantering av daglig post (både fysisk och digital) • Bokning av studiebesök Arbetet som ordningsvakt är ett lagarbete som ställer stora krav på samarbets- och kommunikationsförmåga. Vidare är du serviceinriktad och tycker om att hjälpa andra människor. Du tar initiativ, är noggrann, flexibel och har ett gott omdöme. Självklart är du med och bidrar till vårt goda arbetsklimat! Dina personliga egenskaper och din attityd är av mycket stor vikt. Vill du veta mer om hur det är att arbeta som ordningsvakt på en tingsrätt inom Sveriges Domstolar? Möt då två av Sveriges Domstolars ordningsvakter på vår hemsida: https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/sakerhet-och-service/ordningsvakt/   Kvalifikationer • har gymnasieutbildning eller likvärdig utbildning, • har giltigt och aktuellt ordningsvaktsförordnande.  • har goda kunskaper i svenska i tal och skrift, Det är meriterande om du även har förordnande som omfattar att tjänstgöra på domstol. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete inom rättsväsendet, företrädesvis domstol, eller annan myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är också meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med administrativa uppgifter inom myndighet.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Eftersom arbetet som ordningsvakt innebär att vara ansiktet utåt är det viktigt att du har ett bra bemötande, ett gott omdöme och en utpräglad känsla för service. Du behöver ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna hantera olika uppgifter, människor och oväntade situationer. Vidare är det viktigt att du är noggrann, strukturerad och följer de förhållningsregler och rutiner som finns. Det är viktigt att du har en hög stresstålighet och har lätt för att samarbeta och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vilka är vi och vad erbjuder vi? Mora tingsrätt är en allmän underrätt som handlägger och avgör brottmål, tvistemål, konkursärenden och andra domstolsärenden. Tingsrätten består av 18 medarbetare som tillsammans bedriver ett nära samarbete över yrkesroller och organisatoriska enheter. Tingsrättens domkrets omfattar Leksand, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Rättvik, Vansbro och Älvdalens kommuner. Sveriges domstolar har påbörjat en omfattande digitalisering av målhanteringen och i detta arbete ligger Mora tingsrätt långt fram. Lokalerna ligger centralt beläget i Mora med goda kommunikationsförbindelser och med utsikt över den vackra Siljan. Som medarbetare på Mora Tingsrätt har du flextidsavtal och tillgång till flera förmåner så som friskvårdsbidrag.

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024