Scania genomgår en transformation från att vara en ledande leverantör av lastbilar, bussar och motorer till att erbjuda kompletta och hållbara transportlösningar. Tillsammans med TRATON och våra systermärken MAN, Volkswagen Truck & Bus och International arbetar vi för att forma framtidens mobilitet med innovativa och miljömedvetna lösningar. Våra värderingar – kunden först, respekt, laganda, ansvar och eliminering av slöseri – genomsyrar allt vi gör. Tillsammans står vi i framkant för att skapa en hållbar framtid. Scania Industrial Maintenance AB är ett tekniskt produktionsstödjande bolag som är en del av Scania CV AB. Vi har ett brett utbud av tjänster inom industriella projekt och vi ansvarar för produktions- och fastighetsunderhållet inom Scania. Vi är ca 1000 anställda i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Inom hela vår verksamhet arbetar vi tillsammans för att kontinuerligt förbättra våra leveranser, våra metoder och vår kompetens samtidig som vi jobbar med mångfald, jämställdhet och inkludering. Hos oss finns specialistkompetens inom bland annat automation, styr & regler, el och VVS. Alla anställda har möjlighet till resultatbonus och vi erbjuder attraktiva förmåner såsom arbetstidsförkortning, personalbil och förmånliga priser på Scanias egna semesterbostäder i Sverige. Om rollen Som produktionstekniker hos oss kommer du att jobba i en tvärfunktionell miljö med varierande arbetsuppgifter, där kunden, kvaliteten och leveransprecisionen står i centrum. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen har du ansvar för både anskaffning av nya maskiner och försäljning av gamla för vår två verkstäder samt att se till projektet uppfyller överenskommen tidplan, budget samt uppnår förväntad kvalitet utifrån den specifika produkten. Som en del av ett projektteam leder och driver du projekt från förstudie till överlämning gentemot aktuell verkstad enligt PEIP. Du ansvarar för att flöde, kapacitet och tidplan uppnår överenskomna mål. Vidare krävs utförande av riskanalyser kring arbetsmiljö och projektrisker för att säkerställa en säker leverans. Du kommer även att behöva rapportera kontinuerlig status och projektuppföljning till styrgruppen. Vem är du? Du har en högskoleingenjörsexamen eller motsvarande genom arbetslivserfarenhet, är ambitiös samt har viljan att utvecklas som person med hjälp av din chef och dina kollegor. Antingen besitter du eller ser potential till att utveckla följande egenskaper: lösningsorienterad, god planeringsförmåga och ett stort engagemang för att driva ett projekt och köra den till mål. Du har en naturlig förmåga att kommunicera, god samarbetsförmåga samt behärskar svenska och engelska väl i tal och skrift. Vidare tar du gärna egna initiativ och du har förmågan att leda, följa upp och motivera en projektgrupp och kunna hålla flera bollar i luften. Du har ett stort engagemang för ditt uppdrag och du är duktig på att bygga relationer samt ser problemlösning som motivation i din arbetsroll. Kunskap inom CAD, ritningsläsning, PEIP, LayCAD och TFP är meriterande. Vi välkomnar sökande av alla bakgrunder – din unika erfarenhet och dina perspektiv är värdefulla för oss. Vilka är vi? Vi är stolta över att vara en nyckelaktör i Scanias framgång och bidrar till övergången mot elektrifierade och hållbara transportsystem. Vår verksamhet fokuserar på att tillverka och konstruera en mängd olika utrustningar för produktutveckling och produktionsenheter. Vi erbjuder allt från enkla verktyg till komplexa lösningar, inklusive, maskinreservdelar samt experiment- och prototypartiklar. Vår främsta uppgift är att stödja Scanias produktion vid akuta problem och störningar. Som en av flera leverantörer till Scania ställs vi inför höga krav från våra kompetenta kunder. Detta utmanar oss att ständigt förbättra oss och leverera högkvalitativa lösningar. Vi erbjuder en flexibel arbetsmiljö där kreativa diskussioner och samarbeten är centrala för att lösa både stora och små problem på ett effektivt sätt. Vi tror på kraften i olikheter och jobbar målmedvetet för att skapa en arbetsplats där fler kvinnor får ta plats inom tekniska roller. Jämställdhet och mångfald är inte bara värderingar, det är en självklar del av vårt dagliga arbete. Jag som rekryterande chef har haft olika chefsroller både på Scania och utanför Scania och jag drivs av att jobba med grupp och individutveckling. Mitt huvudsyfte som din chef är att säkerställa att du känner dig trygg i vårt spelsystem, att du får den stöttning och de utmaningar du behöver för att kunna utvecklas i din roll, i gruppen och på Scania. För mig är det viktigt att vi lyckas tillsammans och vi har roligt på vägen Scania erbjuder Vi erbjuder en dynamisk och flexibel arbetsplats med hybridarbetsmöjligheter, inklusive Scania Sergel och Midway-hubbar. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din karriärutveckling både lokalt och internationellt. Förmåner inkluderar träning på vårt hälsocenter Gröndal eller friskvårdsbidrag, resultatbonus, flexibla arbetstider och möjlighet till förmånsbil. Scania anordnar även evenemang för anställda och deras familjer och boende i Stockholm har direkt tillgång till Södertälje via Scania Job express-bussar. Ansökan Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Ansök så snart som möjligt, senast 2025-07-06. Urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten. Har du frågor eller vill veta mer, vänligen kontakta: Hadil Al-Attar gruppchef, [email protected] Vi ser fram emot din ansökan!
Scania is undergoing a transformation from being a leading supplier of trucks, buses, and engines to providing complete and sustainable transport solutions. Together with TRATON and our sister brands MAN, Volkswagen Truck & Bus, and International, we are working to shape the future of mobility with innovative and environmentally conscious solutions. Our values – customer first, respect, team spirit, responsibility, and elimination of waste – are at the heart of everything we do. Together, we are at the forefront of creating a sustainable future. Are you ready to grow, inspire, and make change happen? Here’s your chance to step into a unique role that combines creativity, strategy, and people – all while being part of something big. During the end of 2025 and during 2026, our Communication & Change Specialist, will be on parental leave. This opens the door for you to join us and shine in a pivotal position within the Finance Way & Innovation Office – the transformation muscle of Scania’s global Finance Community. As Finance undergoes an exciting evolution – with the rollout of a new ERP platform and the transformation towards a smarter, more agile future – we need someone who can help us bring the story to life and make every change meaningful, human, and engaging. Role Summary You will be at the heart of the action, crafting clear, compelling communication and supporting change activities. Whether it's producing creative content, coordinating global events, building or enhancing strategic frameworks – your voice will help guide and energize a global audience. You’ll work across teams, functions, and borders – collaborating with our Finance Transformation Program, People & Culture, Finance & Business Control, and Internal Comms – to ensure our message lands with impact. Job Responsibilities Tasks in this context can typically be exemplified with: • Creating and curating engaging content across platforms/channels – from Teams posts, films, and newsflashes to CFO conferences and digital events. • Acting as the bridge between the Finance Community and the Finance Transformation Program. • Lead our cross-functional content team • Shaping the Finance Community Portal and fueling our transformation narrative. • Supporting strategic communication frameworks and co-developing change strategies that spark action and connection. Who You Are You are a relationship builder with a curious mind and a confident communicator. You thrive on collaboration, see possibilities in change, and bring both strategic thinking and hands-on creativity to the table. You’re a seasoned professional with a solid foundation in communication spiced with passion for people, transformation, and storytelling. Don’t miss this opportunity to leave your mark, build your future, and be part of a movement that’s shaping the next chapter of Finance at Scania. Ready to spark communication and its alignment with strategies and transformation? Apply now and be part of something that truly makes a difference. Scania Offers We offer a dynamic, flexible workplace with hybrid work options, including Scania Sergel and Midway hubs. With a structured development plan and courses, Scania supports your career growth both locally and internationally. Benefits include training at our health center Gröndal or wellness allowance, result bonus, flexible hours, and company car leasing. Scania also hosts events for employees and their families, and Stockholm residents enjoy direct access to Södertälje via Scania Job express buses. Application Your application should include a CV and any relevant certificates. We welcome all applicants and strive for diversity in our recruitment processes. Apply as soon as possible, no later than 2025-06-29. Screening will take place on an ongoing basis during the application period. Logical and personality tests may be used as part of the selection process, and a background check may be required for this role. If you have questions or would like more information, please contact: Gunilla Stjernlid, Head of Program & Portfolio Mgmt., [email protected] or 08- 553 85 159. We look forward to your application!
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2024 registrerade Scania Sverige 2 554 tunga fordon till en marknadsandel på 48,8 %, den högsta siffran i modern tid. Om rollen Brinner du för fordon och femstjärnig service? Är du redo att ta en återförsäljares viktigaste roll? Är du framtidens servicerådgivare? Här är möjligheten för dig som vill ha en roll i en bransch med spännande utveckling. Du blir ansiktet utåt för återförsäljaren och du representerar företaget med ditt trevliga bemötande och din kunskap. Vi söker nu en ny medarbetare till vår Verkstad i Bollnäs - Region Gävleborg/Dalarna. Dina arbetsuppgifter Som medarbetare i vårt serviceteam får du en nyckelroll i relationen mellan våra kunder och verkstaden. Du kommer att ha ett brett och varierande arbete med stort ansvar och många kontaktytor. Våra kunder är det viktigaste för oss, därför ser vi denna roll som central i vår organisation. Det är viktigt att allt kundbemötande utförs på ett vänligt, professionellt, serviceinriktat och hjälpsamt sätt. Att fokusera på kunden, förstå och omvandla kundens behov till värdeskapande lösningar, samt att upprätthålla en positiv märkesimage är viktiga aspekter i rollen. Du får i denna roll möjligheten att bidra till identifiering av potentiella kunder och skapa försäljningsmöjligheter där Scania kan ge värde till kunden och vara lönsamma. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att ta emot våra kunder över disk och per telefon för servicerådgivning och bokning av reparationer. Daglig administration, exempelvis fakturering, ingår också i arbetsuppgifterna. Som medlem av serviceteamet ser vi det självklart att du hjälper dina arbetskamrater inom teamet med bl.a. reservdelsflöde och administration, både inom verkstad och reservdelar. Vem är du Du har lägst gymnasieutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet med ett intresse för fordon och att ge service. Vi värdesätter om du har tidigare erfarenhet av servicearbete och vi ser gärna att du har erfarenhet från fordons- eller åkeri/transportbranschen. Har du goda kunskaper i verkstads- och reservdelshantering är det mycket meriterande. Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse. Du är serviceinriktad, affärsmässig och besitter en god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Du har en öppen attityd och bemöter kunder, kollegor och andra människor på ett respektfullt sätt. Ordning och reda är självklarheter för dig eftersom du är van vid att leverera. Du vet även att din positiva inställning kan lösa knepiga situationer när man sätter kunden i fokus. Du trivs i ett högt tempo och värdesätter samarbete med dina arbetskamrater. Du bidrar med ett gott humör och en hög arbetsmoral, och dina bidrag med goda idéer i vårt förbättringsarbete välkomnas. Du talar och skriver obehindrat svenska, samt har goda kunskaper i engelska i tal och skrift. B körkort är ett krav. Vilka är vi Vi är ett team med trevliga och duktiga kollegor inom verkstad, reservdelar och försäljning. Tillsammans hjälper vi varann att växa med uppgiften och att utvecklas både i karriär och som person. Scania erbjuder Förmåner inkluderar friskvårdsbidrag, möjlighet till personalbil, lunchförmån via Edenred. Vi har en förmånsportal med rabatterade priser på produkter och tjänster, Scanias Personalstöd, samt förmånlig tjänstepension och försäkring. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din personliga utveckling och karriärmöjligheterna finns både lokalt och globalt. Vill du utvecklas med oss så ligger alla vägar öppna för dig! Ansökan Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Ansök så snart som möjligt, urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten.
Gillar du problemlösning och att jobba med förbättringar i en dynamisk miljö? Som logistiktekniker inom Produktionsteknik, ges du möjlighet att vara med och påverka hur idéer kan bli till konkreta lösningar och omsättas i praktiken. Huvudsakligen arbetar du kontinuerligt med förbättringar inom säkerhet, hälsa, och miljö samt kvalitet, process och stopptid. I rollen som logistiktekniker blir du en del av ett team med kollegor från Logistik, Presshallen, och Kaross. Tillsammans med kollegor och en projektkoordinator bildar ni ”Produktionsteknik Kaross” . Dessutom finns det ytterligare specialistgrupper med inriktningar: Robot, Sammanfogning och Automation. Alla dessa kollegor bildar tillsammans Processteknik. Du kommer arbeta i nära samarbete med dina kollegor, din chef, underhåll och framförallt dina kunder i vår produktion. Arbetsuppgifter Tillsammans med gruppchef och teamleader använder och utvecklar ni tillsammans våra arbetssätt för att alltid säkerställa en god säkerhet och kvalitet med en hög servicekänsla. I rollen som logistiktekniker får du ett tilldelat område där din närmaste kund är gruppchefen och tillhörande grupp. I arbetsuppgifterna ingår beläggningsgrad på truckar, transporttider, störningsuppföljningar, investeringar och mindre projekt i ditt dagliga arbete. Genom att tillämpa och förstå Scanias produktionssystem, SPS sprider du delaktighet, kunskap och engagemang i organisationen. I rollen ingår även omställning tillsammans med logistikutvecklare samt systematisk kartläggning och analysering av flöden och cykeltider. Du bedriver ditt dagliga arbete i dialog med teamleader, tekniker och gruppchefer för att utforma och genomföra arbetsuppgifter på ett produktivt och effektivt sätt utifrån målsättning, strategi och andra riktlinjer. Din profil Vi söker dig som är en lagkamrat som inspireras av att aktivt få bidra och vilja påverka med dina idéer i ett mindre team samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt. Du är en noggrann person som tar ansvar för ditt arbete där du föredrar struktur och hög kvalitet. Vidare ser vi att du trivs med att delta i och driva projekt samt samarbeta tvärfunktionellt med en hög integritet. Vi ser gärna att du är analytisk och en god problemlösare där du drivs av att engagera dina kollegor för att tillsammans lyckas med arbetet. Vi tror att du har en relevant utbildning inom logistik, såsom en yrkeshögskoleutbildning eller en universitetsutbildning inom logistik och supply chain management. Det är meriterande om du har erfarenhet som logistiktekniker eller produktionstekniker. Du har lätt för att kommunicera på svenska såväl som på engelska i tal och skrift. Du har god datorvana med goda kunskaper i Officepaketet. B-körkort är ett krav. För mer information Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Admir Dautovic 0491-762335 Ansökan Din ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Ansökan sker via vår hemsida scaniaoskarshamn.se under Karriär och Lediga jobb. Urval och intervjuer kommer att ske löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan senast 2025-07-04 Om Scania Oskarshamn Scania Oskarshamn är Kalmar läns största privata arbetsgivare med 3 000 medarbetare och ansvarar för tillverkningen av Scanias Europaproduktion av lastbilshytter. Vi är en modern industri med hög teknologi och automation. Scanias syfte är att leda omställningen mot ett hållbart transportsystem. Vi vill förändra världens transporter till att bli rena, säkra och effektiva samtidigt som mångfald, inkludering och jämställdhet ligger högt på agendan. Scania Oskarshamn ligger vid kuststaden Oskarshamn som erbjuder ett välmående näringsliv, spännande utbildningsmöjligheter och trevliga fritidsaktiviteter. Närheten till havet och med skogen runt hörnet gör det lätt att förälska sig och slå sig till ro i Oskarshamn. Välkommen att stanna!
Scania is undergoing a transformation from being a leading supplier of trucks, buses, and engines to providing complete and sustainable transport solutions. Together with TRATON and our sister brands MAN, Volkswagen Truck & Bus, and International, we are working to shape the future of mobility with innovative and environmentally conscious solutions. Our values – customer first, respect, team spirit, responsibility, and elimination of waste – are at the heart of everything we do. Together, we are at the forefront of creating a sustainable future. Role Summary As Scania continues to evolve in a world shaped by globalization, digitalization, and mobility, IT plays a pivotal role in delivering flexible, efficient solutions that meet both current and future business needs. We are currently looking for a skilled and driven DevOps Engineer to lead the technical vision and architecture of our self-hosted GitLab platform and its supporting infrastructure on AWS. This role calls for deep expertise in scalable systems, cloud-native technologies, Infrastructure as Code (IaC), and modern DevOps practices. You will collaborate closely with engineers, product owners, and leadership to ensure our infrastructure and systems are reliable, efficient, and aligned with both our business objectives and technical roadmap. Job Responsibilities Support & Monitoring Respond to and resolve support tickets across internal and external channels. Investigate system anomalies and follow up on monitoring alerts to ensure service reliability. Continuously monitor observability tools (e.g., Datadog) to assess the health and performance of GitLab and related infrastructure. Proactively identify performance bottlenecks and contribute to continuous improvement initiatives. Infrastructure & Automation Build, maintain and evolve out cloud infrastructure on AWS using Infrastructure as Code tools like Terraform and Ansible. Manage and optimize our Kubernetes clusters and Serverless applications for resilience and scalability. Develop and maintain CI/CD pipelines in GitLab to support secure, reliable deployments. Create and improve infrastructure automation using scripting languages such as Python and shell. (Collaborate on tooling and automation using Git, Python, and other scripting languages.) Collaboration & Agile Delivery Participate in Agile ceremonies including stand-ups, sprint planning, and retrospectives. Deliver high-quality work by contributing to Jira stories and sprint objectives. Collaborate with cross-functional teams-developers, product owners, security, QA, and infrastructure-to define requirements and deliver improvements. Documentation & Knowledge Sharing Document infrastructure processes, deployment strategies, and operational workflows. Share knowledge through internal documentation, demos, and contributions to the team knowledge base. Architecture & Technical Strategy Lead and participate in architectural discussions and solution designs in collaboration with Solution Architects to align and contribute to solution design in line with the technology roadmap. Support technical roadmap planning and the breakdown of epics into technical enablers. Who You Are You are a self-aware and purpose-driven leader who takes ownership and inspires action. With a strong inner drive, you proactively navigate complexity, engage stakeholders effectively and consistently move initiatives forward, even in times of uncertainty. You balance strategic vision with hands-on execution and demonstrate confidence in your ability to lead and deliver results. Your leadership is grounded in trust, collaboration, and a continuous learning mindset, both for yourself and those around you. To succeed in this role, you should have: Minimum 8 years of experience in IT infrastructure. Bachelor’s degree (or higher) in Information Technology or a related field. Proven experience of designing and implementing complex distributed systems in AWS cloud. Familiarity with Site Reliability Engineering (SRE) principles and practices. Hands-on expertise in Gitlab, Kubernetes, Terraform and Ansible. Strong communication skills, with the ability to engage both technical and non-technical stakeholders. Proactive, self-driven attitude with the ability to lead cross-functional teams. High attention to detail and strong documentation and reporting skills. Proficiency in English, both written and verbal. Strong problem-solving abilities and a solution-oriented mindset We welcome applicants from all backgrounds – your unique experience and perspectives is valuable to us. This is Us We are a dedicated team driving the evolution of a self-hosted GitLab platform to support the TRATON Group’s development ecosystem. By collaborating closely with developers, and business stakeholders across all TRATON brands, we ensure seamless onboarding, responsive user support, and the delivery of tailored enhancements that enable efficient, secure, and scalable DevOps workflows. In addition to platform ownership, we design and maintain robust infrastructure on AWS-based infrastructure, automating key processes such as configuration management, system upgrades, monitoring, and security patching. Our efforts ensure reliable, secure, and future-ready operations that align with TRATON’s broader digital transformation goals. Scania Offers We offer a dynamic, flexible workplace with hybrid work options, including Scania Sergel and Midway hubs. With a structured development plan and courses, Scania supports your career growth both locally and internationally. Benefits include training at our health center Gröndal or wellness allowance, result bonus, flexible hours, and company car leasing. Scania also hosts events for employees and their families, and Stockholm residents enjoy direct access to Södertälje via Scania Job express buses. Application Your application should include a CV and any relevant certificates. We welcome all applicants and strive for diversity in our recruitment processes. Apply as soon as possible, no later than 2025-07-01. Screening will take place on an ongoing basis during the application period. Logical and personality tests may be used as part of the selection process, and a background check may be required for this role. If you have questions or would like more information, please contact: Ayesha Babar, Group Manager, [email protected]. We look forward to your application!
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2024 registrerade Scania Sverige 2 554 tunga fordon till en marknadsandel på 48,8 %, den högsta siffran i modern tid. Om rollen Gillar du att lösa problem och ta egna initiativ? Vill du arbeta med den senaste tekniken och världsledande fordon? Då är vi rätt arbetsgivare för dig och nu söker vi en ny kollega till vårt team i Kungens Kurva - Region Stockholm Syd. Vi behöver dig som är fingerfärdig och som uppskattar att arbeta praktiskt med både hjärna och händer. Du drivs av att hjälpa våra kunder och se till att kundens verksamhet kan fortsätta vara lönsam. Dina arbetsuppgifter Som bussmekaniker eller lastbilsmekaniker arbetar du med allt från service till kvalificerad felsökning, diagnostisering samt reparationer. Du är driven och hungrig i ditt yrkesutövande och gillar att arbeta med varierade arbetsuppgifter och som ställer krav på hög teknisk kompetens. Du har ett stort eget ansvar att arbeta strukturerat och självständigt. Hos oss är stämningen familjär och du får stora möjligheter att påverka din arbetsdag och utveckling. Våra medarbetare är vår största tillgång och därför ger vi de bästa förutsättningarna till vidareutbildning samt utveckling inom Scaniaorganisationen. Vem är du • Du är en utbildad mekaniker eller motsvarande. • Du har erfarenhet av tunga fordon / bussar. • Har du erfarenhet av el-arbete är det meriterande. • Du kan arbeta både självständigt och i grupp. • Du behärskar svenska i tal och skrift. • Du har B-körkort, har du C/CE/D-körkort är det meriterande Vilka är vi Vi är ett team med trevliga och duktiga kollegor inom verkstad, reservdelar och försäljning. Tillsammans hjälper vi varann att växa med uppgiften och att utvecklas både i karriär och som person. Scania erbjuder Förmåner inkluderar friskvårdsbidrag, möjlighet till personalbil, lunchförmån via Edenred. Där arbetet tillåter tillämpar vi flexibla arbetstider och arbete på distans. Vi har en förmånsportal med rabatterade priser på produkter och tjänster, Scanias Personalstöd, löneväxling samt förmånlig tjänstepension och försäkring. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din personliga utveckling och karriärmöjligheterna finns både lokalt och globalt. Vill du utvecklas med oss så ligger alla vägar öppna för dig! Ansökan Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Ansök så snart som möjligt. Urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2024 registrerade Scania Sverige 2 554 tunga fordon till en marknadsandel på 48,8 %, den högsta siffran i modern tid. Om rollen Gillar du att lösa problem och ta egna initiativ? Vill du arbeta med den senaste tekniken och världsledande fordon? Då är vi rätt arbetsgivare för dig och nu söker vi en ny kollega till vårt team i Borås - Region Väst. Vi behöver dig som är fingerfärdig och som uppskattar att arbeta praktiskt med både hjärna och händer. Du drivs av att hjälpa våra kunder och se till att kundens verksamhet kan fortsätta vara lönsam. Dina arbetsuppgifter Som bussmekaniker eller lastbilsmekaniker arbetar du med allt från service till kvalificerad felsökning, diagnostisering samt reparationer. Du är driven och hungrig i ditt yrkesutövande och gillar att arbeta med varierade arbetsuppgifter och som ställer krav på hög teknisk kompetens. Du har ett stort eget ansvar att arbeta strukturerat och självständigt. Hos oss är stämningen familjär och du får stora möjligheter att påverka din arbetsdag och utveckling. Våra medarbetare är vår största tillgång och därför ger vi de bästa förutsättningarna till vidareutbildning samt utveckling inom Scaniaorganisationen. Vem är du • Du är en utbildad mekaniker eller motsvarande. • Du har erfarenhet av tunga fordon / bussar. • Har du erfarenhet av el-arbete är det meriterande. • Du kan arbeta både självständigt och i grupp. • Du behärskar svenska i tal och skrift. • Du har B-körkort, har du C/CE/D-körkort är det meriterande Vilka är vi Vi är ett team med trevliga och duktiga kollegor inom verkstad, reservdelar och försäljning. Tillsammans hjälper vi varann att växa med uppgiften och att utvecklas både i karriär och som person. Scania erbjuder Förmåner inkluderar friskvårdsbidrag, möjlighet till personalbil, lunchförmån via Edenred. Där arbetet tillåter tillämpar vi flexibla arbetstider och arbete på distans. Vi har en förmånsportal med rabatterade priser på produkter och tjänster, Scanias Personalstöd, löneväxling samt förmånlig tjänstepension och försäkring. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din personliga utveckling och karriärmöjligheterna finns både lokalt och globalt. Vill du utvecklas med oss så ligger alla vägar öppna för dig! Ansökan Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Ansök så snart som möjligt. Urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2024 registrerade Scania Sverige drygt 2 300 tunga fordon och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 48,7%. Om rollen Gillar du att lösa problem och ta egna initiativ? Vill du arbeta med den senaste tekniken och världsledande fordon? Då är vi rätt arbetsgivare för dig och nu söker vi en ny kollega till vårt team i Eskilstuna - Region Norrköping/Södermanland. Vi behöver dig som är fingerfärdig och som uppskattar att arbeta praktiskt med både hjärna och händer. Du drivs av att hjälpa våra kunder och se till att kundens verksamhet kan fortsätta vara lönsam. Dina arbetsuppgifter Som bussmekaniker eller lastbilsmekaniker arbetar du med allt från service till kvalificerad felsökning, diagnostisering samt reparationer. Du är driven och hungrig i ditt yrkesutövande och gillar att arbeta med varierade arbetsuppgifter och som ställer krav på hög teknisk kompetens. Du har ett stort eget ansvar att arbeta strukturerat och självständigt. Hos oss är stämningen familjär och du får stora möjligheter att påverka din arbetsdag och utveckling. Våra medarbetare är vår största tillgång och därför ger vi de bästa förutsättningarna till vidareutbildning samt utveckling inom Scaniaorganisationen. Vem är du • Du är en utbildad mekaniker eller motsvarande. • Du har erfarenhet av tunga fordon / bussar. • Har du erfarenhet av el-arbete är det meriterande. • Du kan arbeta både självständigt och i grupp. • Du behärskar svenska i tal och skrift. • Du har B-körkort, har du C/CE/D-körkort är det meriterande. Vilka är vi Vi är ett team med trevliga och duktiga kollegor inom verkstad, reservdelar och försäljning. Tillsammans hjälper vi varann att växa med uppgiften och att utvecklas både i karriär och som person. Scania erbjuder Förmåner inkluderar friskvårdsbidrag, möjlighet till personalbil, lunchförmån via Edenred. Där arbetet tillåter tillämpar vi flexibla arbetstider och arbete på distans. Vi har en förmånsportal med rabatterade priser på produkter och tjänster, Scanias Personalstöd, löneväxling samt förmånlig tjänstepension och försäkring. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din personliga utveckling och karriärmöjligheterna finns både lokalt och globalt. Vill du utvecklas med oss så ligger alla vägar öppna för dig! Ansökan Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten. Välkommen med din ansökan!
Scania's R&D department is transforming to become part of TRATON Group R&D. TRATON is a group of strong brands with a shared mission: transforming transportation together to create the future of sustainable transport solutions. Within TRATON, we include MAN, Scania, Volkswagen Truck & Bus, and International. As part of a global team of industry experts, you get to think bigger, experience more, and reach further. Together, we have the power to transform transportation. Our values – customer first, respect, team spirit, responsibility, and elimination of waste – are at the heart of everything we do. Role Summary At Driveline Components, we develop driveline component solutions for the TRATON Group. Join us on our mission to deliver innovative and sustainable solutions! We are now looking for a Unit Manager for our Clutch & Propeller Shaft Unit, as the current manager is moving on to a new role. Job Responsibilities We offer an exciting opportunity to lead product development in a key area of the driveline. You will collaborate closely with cross-functional teams across the TRATON Group and expand your leadership skills within a supportive and innovative environment. The unit’s main responsibility is the design and testing of clutches and propeller shafts for all our drivelines, including the electrical clutch actuator (ECA). You will lead a team of 15 skilled engineers and be part of the section management team, which includes four unit managers, a senior technical advisor, and the section manager. You will be welcomed by a supportive and experienced team, where collaboration and knowledge sharing are part of the daily work culture. You are expected to set structure and direction for a diversely composed team med olika roller såsom designers, test engineers, product owners och scrum masters. Who You Are You are a collaborative and grounded leader who supports, motivates, and coaches your team. You have a few years of experience as a manager and are comfortable leading in an international and cross-functional environment. A strong customer focus and the ability to drive continuous development are key to succeeding in this role. You hold a Bachelor’s or Master’s degree in Engineering, or have equivalent experience in product development. You are fluent in English. Knowledge of Swedish, Portuguese, or German is considered a merit. This Is Us You will lead a newly formed team of 15 engineers with a mix of backgrounds, experiences, and roles. The team includes both junior and senior colleagues, and your key challenge will be to build team spirit, provide clarity, and drive efficient ways of working. You will be part of a section management team of six members – two based in Sweden and two in Munich. We support each other in everyday leadership and strive to continuously improve how we work and grow our people. Within TRATON Group R&D, you are an important part of something bigger. Joining us means gaining access to the ins and outs of the entire transportation industry. As part of a global team of industry experts, you get to think bigger, experience more, and reach further. Being bigger also means being stronger. Together with our brands, we have the collective power to transform transportation. We Offer We offer a dynamic, flexible workplace with hybrid work options, including access to Scania Sergel and Midway hubs. With a structured development plan and training opportunities, TRATON Group R&D supports your career growth both locally and internationally. Benefits include access to our health center Gröndal or wellness allowance, result-based bonus, flexible working hours, and company car leasing. We also hosts events for employees and their families, and Stockholm residents enjoy direct access to Södertälje via Scania Job express buses. Application Your application should include a CV and any relevant certificates. We welcome all applicants and strive for diversity in our recruitment processes. Please apply as soon as possible, screening will take place on an ongoing basis during the application period. Logical and personality tests, aswell as a background check, are mandatory parts of the selection process for this position.
På ME producerar vi batterier för våra elektrifierade lastbilar. Från början var volymerna små, men under de kommande åren kommer vi att öka vår serieproduktion samtidigt som vi tillverkar prototyper och förseriemodeller av nästa produktgeneration. Vår nuvarande elsäkerhetskoordinator kommer att gå vidare till nya uppdrag, och vi söker därför en ny person att ta över denna viktiga roll. Har du kunskap inom el eller batteriteknik, drivs av att analysera och lösa problem, och vill utveckla dina ledaregenskaper – då kan detta vara tjänsten för dig. Du kommer att tillhöra kvalitetsorganisationen inom batteriproduktion. Inom denna finns en mindre grupp där elsäkerhetskoordinatorn arbetar i nära samarbete med SHE-koordinator, miljökoordinator samt brandkoordinator. Koordinatorgruppen rapporterar direkt till kvalitetschefen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter Arbeta nära verksamheten och agera aktivt för att identifiera och analysera avvikelser inom elsäkerhetsområdet Vara kompetensbärare inom elsäkerhet för hela batteriproduktionen Ge stöd och rådgivning till chefer och medarbetare i frågor rörande elsäkerhet Bevaka och tolka förändringar i lagar och andra krav inom elsäkerhetsområdet Agera tränare och utbildare inom elsäkerhet för organisationen Medverka i genomförandet av riskbedömningar, kartläggningar och andra arbetsmiljörelaterade ärenden kopplade till elarbete Företräda och representera batteriproduktionen i frågor som rör elsäkerhet Vem är du? Du är kvalitetsmedveten, positiv, engagerad, ansvarstagande och kommunikativ. Du är strukturerad och analytisk, och du trivs med att lösa problem. Du har en stark vilja att arbeta med människor och motiveras av att vara en stödfunktion i en produktionsmiljö. Vi ser att du har: Kunskap om Arbetsmiljölagen och erfarenhet av arbete med elektriska system God förmåga att tala inför grupp och uttrycka dig tydligt Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift God datorvana och erfarenhet av att arbeta i Officepaketet Meriterande är om du är industri- eller installationselektriker med auktorisation för lågspänning. Vilka är vi? Vi är en del av Scanias batteriproduktion inom ME, där vi står inför en spännande expansionsfas i och med övergången till elektrifierade fordon. Du kommer att ingå i vår kvalitetsorganisation där vi arbetar tätt tillsammans över flera områden – säkerhet, hälsa, miljö och brand – för att säkerställa att vår produktion bedrivs på ett tryggt, hållbart och effektivt sätt. Vi värdesätter engagemang, ansvarstagande och god samarbetsförmåga i ett högt tempo där säkerhet alltid är i fokus. Scania erbjuder Vi erbjuder en dynamisk och flexibel arbetsplats med hybridarbetsmöjligheter, inklusive Scania Sergel och Midway-hubbar. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din karriärutveckling både lokalt och internationellt. Förmåner inkluderar träning på vårt hälsocenter Gröndal eller friskvårdsbidrag, resultatbonus, flexibla arbetstider och möjlighet till förmånsbil. Scania anordnar även evenemang för anställda och deras familjer och boende i Stockholm har direkt tillgång till Södertälje via Scania Job express-bussar. Ansökan Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Ansök så snart som möjligt, senast 2025-06-17. Urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten. Har du frågor eller vill veta mer, vänligen kontakta:Kvalitetschef Anna-Karin Nordwall, [email protected], telefon 08-553 814 09 Vi ser fram emot din ansökan! Jobbrekvisition 18251
Välj ett jobb för att visa detaljer