Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Sök bland 10 lediga jobb som Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Gillar du service och administration och vill ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Nu finns möjligheten att bli en del av vår verksamhet och arbeta som domstolshandläggare. Om Svea hovrätt Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 450 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt). Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund. Arbetsuppgifter Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig och spännande verksamhet. Som domstolshandläggare kommer du att administrera och handlägga mål och ärenden i domstolen. Du arbetar tillsammans med kollegor från olika delar av verksamheten. Du får möjlighet att följa mål från det att överklagandet kommer in till hovrätten till dess att de avslutas genom dom eller slutligt beslut. På de allmänna avdelningarna hanterar du i huvudsak brottmål och på specialavdelningarna hanterar du mark- och miljömål samt patent-, marknads- och hyresmål. Du arbetar på en av avdelningarna, tätt i team med dina kollegor på avdelningen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består bland annat av att: • Administrera och handlägga mål inför avgörande. • Planera och kalla till förhandling. • Ha kontakt med parter, ombud och myndigheter. • Föra anteckningar och protokoll vid förhandling. • Expediera domar och beslut. Kvalifikationer Vi söker dig med: • Avslutad gymnasieutbildning med slutbetyg. • Erfarenhet av administrativt arbete. • Erfarenhet av serviceinriktat arbete. • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. • Goda kunskaper i Office-paketet och god digital vana Det kan vara meriterande med: • Erfarenhet av administrativt arbete i domstol. • Erfarenhet av administrativt arbete i annan statlig eller juridisk verksamhet. • Eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten För att lyckas i rollen är det avgörande att du är ansvarstagande, serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Du samarbetar bra med andra och relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt. Du värdesätter att jobba i ett team och du värnar om dina kollegor men du jobbar bra även individuellt. Du gillar att jobba i ett högt tempo och har god förmåga att vara flexibel eftersom det är av stor vikt att du kan anpassa dig efter verksamhetens krav. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete för att uppnå resultat. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system effektivt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, ansvarstagande, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Den statliga värdegrunden innehåller de sex principerna om demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Arbetsprov kan komma att användas vid rekryteringen. Här kan du få mer information om hur det är att arbeta som domstolshandläggare på domstol: https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/administration-ekonomi-och-hr/domstolshandlaggare/ Ansökningsförfarande • Fullständig ansökan görs i Visma Recruit. • I ditt CV ange tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder. • I ditt personliga brev beskriver du varför du sökt anställning som domstolshandläggare samt på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. • Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande samt från eventuella eftergymnasiala studier. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet. Urval kan komma att ske löpande.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Förvaltningsrätten i Malmö är en av Sveriges största domstolar och en av landets fyra migrationsdomstolar. Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol som i huvudsak avgör tvister mellan enskilda personer och statliga eller kommunala myndigheter. Förvaltningsrätten handlägger cirka 450 olika måltyper. De vanligast förekommande måltyperna är migrationsmål, skattemål, socialförsäkringsmål, mål enligt socialtjänstlagen, mål om administrativa tvångsingripanden, körkortsmål, mål om offentlig upphandling samt mål om dröjsmålstalan. Därutöver finns exempelvis mål avseende laglighetsprövning enligt kommunallagen och olika tillståndsmål. Ett stort antal mål har EU-rättslig anknytning. Förvaltningsrätten har cirka 300 medarbetare som arbetar i moderna lokaler i en nybyggd domstolsbyggnad vid Malmö centralstation. Domstolen präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Förvaltningsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. På förvaltningsrätten arbetar du tillsammans med engagerade kollegor med många olika kompetenser. Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och utmanas i ditt arbete. Vi tillämpar flextid alternativt förtroendearbetstid samt erbjuder upp till 35 semesterdagar beroende på din ålder. Det finns även möjlighet att teckna enskilda överenskommelser, exempelvis om distansarbete. Förvaltningsrätten är en arbetsplats där du gör skillnad varje dag! Har du en godkänd gymnasieutbildning, en utpräglad känsla för service och motsvarar högt ställda krav på noggrannhet? Förvaltningsrätten i Malmö söker nu tre eller flera domstolshandläggare med tillträde under hösten 2025. Arbetsuppgifter Som domstolshandläggare deltar du i handläggningen av domstolens olika måltyper. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att registrera handlingar i mål, sköta skriftväxling, kalla till muntlig förhandling samt expediera domar och beslut. I arbetsuppgifterna ingår även att föra anteckningar under muntlig förhandling. Du kan också ges möjlighet att skriva förslag till enklare avgöranden. Arbetet är självständigt och flera olika mål och arbetsuppgifter hanteras parallellt. Vi förutsätter att du kan hantera både interna och externa kontakter. De externa kontakterna kan till exempel vara parter, advokater, tolkar och myndigheter. Kontakterna kan ske såväl skriftligen som muntligen, främst via telefonsamtal. Internt samarbetar du dagligen såväl inom din närmaste arbetsgrupp som med övriga medarbetare på domstolen. Vid behov kan arbetet även innefatta arbete med registrering av mål. Kvalifikationer Vi söker dig som har en slutförd och godkänd gymnasieutbildning. Du behärskar svenska språket mycket väl såväl i tal som i skrift och du har goda kunskaper i engelska. Det kan vara meriterande om du har en aktuell och relevant eftergymnasial utbildning, till exempel en godkänd yrkesutbildning som paralegal/juristassistent. Det kan vidare vara meriterande om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från domstol. Det kan även vara meriterande om du har annan aktuell och relevant administrativ arbetslivserfarenhet. Handläggningen av mål på domstolen sker helt digitalt. Det är därför viktigt att du har goda datorkunskaper samt är van vid att arbeta i digitala system. Det är även viktigt att du kan hantera stressiga situationer samt kan organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du uppfyller högt ställda krav på ansvarstagande, omdöme och noggrannhet. Du är utåtriktad, positiv, har en utpräglad känsla för service och en mycket god samarbetsförmåga. Du har en vilja att utvecklas och lära nya saker. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och därför är testning en del av rekryteringsprocessen. Som anställd eller tidigare anställd vid Sveriges Domstolar måste du ha goda vitsord från domstolen för att komma i fråga för anställning. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Övrigt Tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader. Förvaltningsrätten tillämpar individuell lönesättning. Vi ser gärna att du anger ditt löneanspråk i ansökan. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Referenstagning är en del av processen. Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringssystem Visma senast den 3 juni 2025. Bifoga CV och ditt betyg/examensbevis från Ladok med giltig kontrollkod alternativt bifoga en kopia. Betyget ska visa på att du uppfyller utbildningskravet. Testförfarande ingår i rekryteringsprocessen och testerna ska vara genomförda senast den 5 juni 2025 kl. 09.00. Efter att du skickat in din ansökan kommer du att få ett bekräftelsemejl med en testlänk. Ibland hamnar mejlet i skräpposten så titta gärna där om du inte fått testlänken inom ett par timmar. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Uddevalla tingsrätt är en domstol med cirka 45 anställda, belägen i centrala Uddevalla. Domsagan sträcker sig från Stenungsund i söder till Strömstad i norr. Vi handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vår ambition är att mål och ärenden ska handläggas på ett rättssäkert och effektivt sätt och att de som kommer till oss ska känna att de får ett gott bemötande. Arbetsuppgifter I rollen som domstolshandläggare erbjuds du varierade och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och intressant verksamhet. Som domstolshandläggare kommer du att bereda mål och ärenden för avgörande och därvid på eget ansvar bland annat ta emot och registrera handlingar samt sköta skriftväxling, planera rättegångsdagar, kalla till förhandlingar, ha kontakter med parter, advokater och myndigheter samt expediera domar och andra handlingar. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns. Du kommer också att delta i tingsrättens kvalitets-och utvecklingsarbete. Protokollföring vid rättegångar kan ingå i tjänsten som en arbetsuppgift. Kvalifikationskrav Vi söker dig som har: · avslutad gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning med slutbetyg · aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av administrativt eller handläggande arbete under de senaste åren · god förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och skrift · goda kunskaper i engelska · goda datorkunskaper och ser dator och e-post, som naturliga arbetsverktyg. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Det är meriterande om du har: Erfarenhet från domstol eller Paralegalutbildning. Dina egenskaper Vi söker dig som har lätt för att lära dig nya arbetsuppgifter och trivs med att hantera flera olika moment. Du är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du är van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetstempot är ofta högt och för att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara lugn och stabil samt ha god förmåga att hantera stress och kunna prioritera. Då vi idag arbetar i och med flera IT-verktyg behöver du ha goda kunskaper att hantera IT-system på ett effektivt sätt. Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Övrigt Intervjuer planeras att hållas under veckorna 24 och 25. Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden. Vi kommer i rekryteringsprocessen använda oss av arbetsprov och/eller tester. Observera att tingsrätten har två annonser publicerade både för vikariat och tillsvidaretjänst. Denna annons avser vikariat.
Uddevalla tingsrätt är en domstol med cirka 45 anställda, belägen i centrala Uddevalla. Domsagan sträcker sig från Stenungsund i söder till Strömstad i norr. Vi handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vår ambition är att mål och ärenden ska handläggas på ett rättssäkert och effektivt sätt och att de som kommer till oss ska känna att de får ett gott bemötande. Arbetsuppgifter I rollen som domstolshandläggare erbjuds du varierade och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och intressant verksamhet. Som domstolshandläggare kommer du att bereda mål och ärenden för avgörande och därvid på eget ansvar bland annat ta emot och registrera handlingar samt sköta skriftväxling, planera rättegångsdagar, kalla till förhandlingar, ha kontakter med parter, advokater och myndigheter samt expediera domar och andra handlingar. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns. Du kommer också att delta i tingsrättens kvalitets-och utvecklingsarbete. Protokollföring vid rättegångar kan ingå i tjänsten som en arbetsuppgift. Kvalifikationskrav Vi söker dig som har: · avslutad gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning med slutbetyg · aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av administrativt eller handläggande arbete under de senaste åren · god förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och skrift · goda kunskaper i engelska · goda datorkunskaper och ser dator och e-post, som naturliga arbetsverktyg. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Det är meriterande om du har: Erfarenhet från domstol eller Paralegalutbildning. Dina egenskaper Vi söker dig som har lätt för att lära dig nya arbetsuppgifter och trivs med att hantera flera olika moment. Du är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du är van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetstempot är ofta högt och för att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara lugn och stabil samt ha god förmåga att hantera stress och kunna prioritera. Då vi idag arbetar i och med flera IT-verktyg behöver du ha goda kunskaper att hantera IT-system på ett effektivt sätt. Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Övrigt Intervjuer planeras att hållas under veckorna 24 och 25. Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden. Vi kommer i rekryteringsprocessen använda oss av arbetsprov och/eller tester. Tjänsten inleds med provanställning med sex månader. Observera att tingsrätten har två annonser publicerade både för vikariat och tillsvidaretjänst. Denna annons avser tillsvidaretjänst.
Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter med omkring 160 anställda. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället. Malmö tingsrätts kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning. Tingsrätten har även en administrativ avdelning där enheten för registratur och arkiv ingår. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats för våra engagerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare, och finns dessutom i trevliga moderna lokaler i centrala Malmö. Malmö tingsrätt söker minst en domstolshandläggare till vår enhet för registratur och arkiv. Anställningen är ett årslångt vikariat på heltid, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast efter överenskommelse. Arbetet innebär Enheten för registratur och arkiv ansvarar för flera viktiga funktioner på domstolen. Här registreras och arkiveras alla tingsrättens mål. Utöver detta ger vi service till allmänheten genom att bemanna tingsrättens reception samt lämna ut allmänna handlingar. Enheten bokar också ut samtliga tingsrättens häktningsförhandlingar. Målsättningen för enheten är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för tingsrätten att rättssäkert och effektivt hantera och avgöra mål och ärenden samt bidra till allmänhetens förtroende för domstolen. Som domstolshandläggare är du en del av tingsrättens administrativa nav och arbetsuppgifterna kan spänna över samtliga enhetens arbetsområden. Kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasiekompetens eller annan motsvarande utbildning. Relevant eftergymnasial utbildning är meriterande. Du har viss aktuell erfarenhet från arbete med administration eller service. Är denna erfarenhet från offentlig sektor är det meriterande. God datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är ett krav. Som person är du entusiastisk, positiv och har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Du ser helheter och prioriterar utifrån övergripande strategier. Eftersom arbetet stundtals utförs i ett högt tempo är det viktigt att du kan arbeta effektivt mot deadlines utan att göra avkall på kvaliteten. Vidare har du en förmåga att dela med dig av information och bidra till förtroendefullt samarbete, och i samverkan utveckla dina och andras idéer. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Vilka är vi Gotlands tingsrätt är en av Sveriges minsta domstolar med drygt 15 anställda. Vi strävar efter att ge medborgare och parter en rättvis prövning och vårt uppdrag är att avgöra brottmål, tvistemål och ärenden på ett effektivt och rättssäkert sätt. Domstolen arbetar aktivt med att vara en öppen och nytänkande arbetsplats med engagerade medarbetare. ”Jag gillar utmaningen i arbetet, att saker kan vända helt plötsligt och att man måste styra om dagen. Mina kollegor är också väldigt viktiga. Vi har roligt på jobbet. Rättsväsendet är spännande och det känns att jag är en del av något större”. Så här beskriver en medarbetare sitt arbete och varför hen trivs så bra i sin roll vid Gotlands tingsrätt. Arbetet innebär Som domstolshandläggare arbetar du inom domstolens målhantering. Du arbetar i huvudsak med att registrera nya mål och andra handlingar, sköta skriftväxling, kalla till förhandlingar och expediera domar och beslut. Du ansvarar även för inkommande post. Vidare hanterar du också beställningar av allmänna handlingar och arbetar med hantering av akter i avgjorda mål, bevakning och registrering av delgivning och laga kraft samt handläggning av överklaganden till hovrätten. I arbetet ingår även sortering och arkivering av handlingar. Arbetet är självständigt och du utför det under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Du arbetar nära tillsammans med andra domstolshandläggare och med domstolens jurister (domare och notarier). Du har mycket kontakt med parter och allmänhet framförallt via telefon och skrift. Vi söker dig som • har slutförd och godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller likvärdig utbildning, • har erfarenhet av ett serviceinriktat och administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant för anställningen, • har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, • har god datorvana. Det är meriterande om du arbetar eller har arbetat med handläggning inom domstol. Det kan även vara meriterande om du har Paralegalutbildning.I arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning behöva prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter. Det är viktigt att du är ansvarsfull och mån om att hanteringen med våra mål går rätt till. Du ser möjligheter i stället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös. Du har en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, lämplighet och förutsättningar att fungera bra vid vår domstol. Vi erbjuder dig Ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en spännande och samhällsviktig verksamhet. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och därmed bidrar till domstolens utveckling. Som anställd inom Sveriges domstolar erbjuds du fördelaktiga villkor och goda möjligheter till kompetensutveckling. Våra förmåner inom friskvård omfattas av friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Vi har även arbetstidsminskning i samband med helgdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Vi söker en domstolshandläggare till en tillsvidareanställning, heltid, med inledande provanställning 6 månader. Start enligt överenskommelse. Bifoga ditt gymnasiebetyg, eventuellt betyg/examensbevis från Paralegalutbildning, CV samt personliga brev i din ansökan. Sista ansökningsdag är 23 maj 2025. Är du intresserad? Sök redan idag! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Vilka är vi Gotlands tingsrätt är en av Sveriges minsta domstolar med drygt 15 anställda. Vi strävar efter att ge medborgare och parter en rättvis prövning och vårt uppdrag är att avgöra brottmål, tvistemål och ärenden på ett effektivt och rättssäkert sätt. Domstolen arbetar aktivt med att vara en öppen och nytänkande arbetsplats med engagerade medarbetare. ”Jag gillar utmaningen i arbetet, att saker kan vända helt plötsligt och att man måste styra om dagen. Mina kollegor är också väldigt viktiga. Vi har roligt på jobbet. Rättsväsendet är spännande och det känns att jag är en del av något större”. Så här beskriver en medarbetare sitt arbete och varför hen trivs så bra i sin roll vid Gotlands tingsrätt. Arbetet innebär Som domstolshandläggare arbetar du inom domstolens målhantering. Du arbetar i huvudsak med att registrera nya mål och andra handlingar, sköta skriftväxling, kalla till förhandlingar och expediera domar och beslut. Du ansvarar även för inkommande post. Vidare hanterar du också beställningar av allmänna handlingar och arbetar med hantering av akter i avgjorda mål, bevakning och registrering av delgivning och laga kraft samt handläggning av överklaganden till hovrätten. I arbetet ingår även sortering och arkivering av handlingar. Arbetet är självständigt och du utför det under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Du arbetar nära tillsammans med andra domstolshandläggare och med domstolens jurister (domare och notarier). Du har mycket kontakt med parter och allmänhet framförallt via telefon och skrift. Vi söker dig som • har slutförd och godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller likvärdig utbildning, • har erfarenhet av arbete vid domstol med motsvarande arbetsuppgifter som anställningen innebär, • har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, • har god datorvana. I arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning behöva prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter. Det är viktigt att du är ansvarsfull och mån om att hanteringen med våra mål går rätt till. Du ser möjligheter i stället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös. Du har en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, lämplighet och förutsättningar att fungera bra vid vår domstol. Vi erbjuder dig Ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en spännande och samhällsviktig verksamhet. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och därmed bidrar till domstolens utveckling. Som anställd inom Sveriges domstolar erbjuds du fördelaktiga villkor och goda möjligheter till kompetensutveckling. Våra förmåner inom friskvård omfattas av friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Vi har även arbetstidsminskning i samband med helgdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Vi söker en domstolshandläggare på ett vikariat med start så snart som möjligt efter överenskommelse, till och med 31 december 2025. Anställningen är på heltid, men en eventuell annan omfattning kan diskuteras. Distansarbete går att tillämpa på detta vikariat. Bifoga ditt gymnasiebetyg, eventuellt betyg/examensbevis, CV samt personliga brev i din ansökan. Sista ansökningsdag är 23 maj 2025. Är du intresserad? Sök redan idag! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Förvaltningsrätten i Linköping är en lagom stor domstol. Tillräckligt liten för god sammanhållning, högt i tak och trevlig stämning på arbetsplatsen, och tillräckligt stor för att kunna erbjuda varierande arbetsuppgifter och möjlighet till specialisering inom olika rättsområden. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter, exempelvis Skatteverket, Försäkringskassan och kommuner. Våra cirka 80 medarbetare inom olika yrkeskategorier handlägger tillsammans cirka 500 måltyper. Vad erbjuder vi dig Förvaltningsrätten är en arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs! Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vi erbjuder även viss möjlighet till distansarbete. Alla nyanställda deltar i Förvaltningsrättens introduktionsprogram och får en fadder som ansvarar för den praktiska arbetsintroduktionen. Vi arbetar för att tillvarata och utveckla våra medarbetares kompetens. Via Sveriges domstolars centrala kursutbud erbjuds både webbaserade och lärarledda utbildningar. Dessutom anordnar domstolen egna internutbildningar, föreläsningar och seminarier. Många av våra medarbetare ingår i olika nätverk och det finns möjlighet att engagera sig i arbetsgrupper och projekt. Vi jobbar tillsammans och lär av varandra oavsett yrkeskategori. Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiskt utformade. Som utgångspunkt har alla medarbetare ett eget kontorsrum. Domstolen ligger på Garnisonsområdet med närhet till både kommunikationer, stadskärna och natur. Besök gärna vår hemsida! Har du en utpräglad känsla för service och administration? Tycker du att det är viktigt att bidra med samhällsnytta?I så fall har vi ett spännande och viktigt jobb att erbjuda dig. Beskrivning av arbetsuppgifter Som domstolshandläggare får du arbeta med människors rättssäkerhet och tillsammans med andra utgör du navet i domstolen. Du ser till att domstolens administrativa handläggning i olika mål och ärenden genomförs på ett korrekt och effektivt sätt. Arbetsuppgifterna är många och skiftande. Du arbetar i grupp tillsammans med dina kollegor, men arbetsuppgifterna kräver också att du kan arbeta självständigt under eget ansvar. Som domstolshandläggare på målkansliet har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen i målen från det att de kommer in fram till dess de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att, tillsammans med övriga domstolshandläggare, registrera nya mål, registrera alla inkommande uppgifter i målet, sköta skriftväxling, kalla parter till förhandling, delta som protokollförare vid muntlig förhandling samt vara behjälplig vid domskrivning i enklare mål, ha kontakt med parter och allmänhet, bevaka frister, expediera domar och beslut. Arbetet sker i nära samarbete med domstolens jurister och innebär också täta kontakter med parter, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och kan också innebära självständigt beslutsfattande. Vi söker dig som · har slutförd och godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller likvärdig utbildning, · har erfarenhet av ett serviceinriktat och administrativt arbete, · har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, · har god datorvana. För att trivas i rollen som domstolshandläggare ska du ha en utpräglad känsla för service och administration. Vi söker dig som är förtroendeingivande och som skapar goda relationer och bidrar med din kompetens till domstolens gemensamma arbete. Du har en god kommunikativ förmåga och förmedlar information på ett tydligt och enkelt sätt. Du har ett konstruktivt arbetssätt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Du tar ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet.
Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna. Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 85 personer. Utöver justitieråden finns en kanslichef, beredningschefer, justitiesekreterare, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal. Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm. Domstolens beredande organisation består av tre specialiserade beredningsenheter. Stora målgrupper är skatt, socialförsäkring och andra sociala mål. Domstolen hanterar även mål om offentlig upphandling samt offentlighet och sekretess. Det EU-rättsliga perspektivet med därtill hörande frågeställningar är vanligt förekommande i domstolens mål. ArbetsbeskrivningSom domstolshandläggare vid Högsta förvaltningsdomstolen kommer du att delta i den administrativa handläggningen av domstolens cirka 500 måltyper. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att registrera mål, läsa inlagor till domstolen, sköta skriftväxling och expediera domar och beslut. Du kommer även att ha externa kontakter med parter, ombud och allmänhet vilket företrädesvis sker skriftligen eller via telefon. Även andra administrativa uppgifter än handläggning av mål kan bli aktuella. Som domstolshandläggare kommer du att tillhöra en av de målberedande enheterna och ha nära samarbete med dina domstolshandläggarkolleger, domstolens jurister, beredningschefer och annan personal. Eftersom det är en relativt liten domstol samarbetar domstolshandläggarna nära över enhetsgränserna. Domstolen arbetar utvecklingsinriktat och medarbetare uppmuntras till ett aktivt medarbetarskap som präglas av engagemang och delaktighet. Du kommer ha möjlighet att engagera dig i specifika frågor och arbetsgrupper samt i verksamhetsutvecklingen som helhet. Domstolen har som målsättning att vara en trygg, jämlik och inkluderande arbetsplats som sätter stort värde på gemenskap. Vi arbetar för en hälsosam arbetsmiljö med fokus på bland annat hög trivsel och friskvård. Som medarbetare har du, utöver friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, möjlighet att nyttja Domkraften, den gemensamma motionslokalen på Riddarholmen. KvalifikationerVi söker dig som har: · Gymnasiekompetens. · Minst två års erfarenhet av kvalificerat och självständigt administrativt arbete inom offentlig förvaltning, advokatbyrå eller motsvarande verksamhet. · Erfarenhet av digital ärendehantering. · Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Det kan vara meriterande om du har eftergymnasial utbildning. Det kan också vara meriterande om du har arbetat med frågor som faller inom domstolens ansvarsområde. Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kolleger och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Som person är du ansvarstagande och noggrann samt anpassar dig lätt till nya förutsättningar. Du har ett gott omdöme, har lätt för att prioritera och hantera stressiga situationer samt besitter en hög arbetskapacitet. Du behärskar även engelska väl. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande säkerhetsmedvetande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen. Anställningens omfattningAnställningsform: Tillsvidareanställning, inledande provanställning om sex månader.Omfattning: Heltid. Tillträde: Enligt överenskommelse. AnsökanAnsök senast den 18 maj 2025. Ange referens HFD 2025/364. Du är välkommen att söka tjänsten genom att göra en digital ansökan via rekryteringssystemet Visma. LönIndividuell lönesättning. AnställningAntal annonserade arbetstillfällen: en eller flera. KontaktpersonerOm du vill ha ytterligare upplysningar om tjänsten kan du kontakta beredningschefen Maria Dahlberg. Fackliga företrädare är domstolshandläggarna Louise Johannsson och Karl Åhammar (fackförbundet ST) samt bibliotekarien Fredrik Larsson (fackförbundet Saco-S). Samtliga nås på telefonnummer 08-561 676 00.
Vid domstolen arbetar 37 medarbetare i olika professioner, inom målkansliet arbetar 12 domstolshandläggare. Fast säkerhetskontroll har införts under 2025 och med det har en ombyggnation av lokalerna genomförts. Domstolen ligger centralt i Varberg och i nära anslutning till tågstationen. Varberg har utmärkta pendlingsmöjligheter från exempelvis Göteborg (40 minuter med tåg) och Halmstad (35 minuter med tåg). Är du intresserad av att vara en viktig kugge inom Sveriges rättsväsende och ansvara för grundläggande delar av en domstols arbete? Varbergs tingsrätt söker nu en vikarierande domstolshandläggare till ett längre vikariat. Beskrivning av arbetsuppgifter Som domstolshandläggare arbetar du som en del av tingsrättens administrativa nav och erbjuds varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Dagligen förekommer kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet i stor utsträckning. Du kommer att ingå i team och tillsammans med domare, notarier och andra domstolshandläggare handlägga mål och ärenden, vilket bland annat innebär att sköta skriftväxling, planera rättegångar, kalla till förhandlingar och expediera domar. Det är med andra ord ett omfattande servicearbete som både är utåtriktat och inåtriktat. Beroende på vilken roll och kompetens du har kan du även, efter beslut om delegation, genomföra åtgärder självständigt såsom utfärda stämning, förordna offentlig försvarare och förordna om personutredning. Kvalifikationer Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor, situationer samtidigt och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig, liksom att kunna ge lika god service och gott bemötande. För att lyckas i ditt uppdrag är personlig mognad och trygghet en nyckelfaktor. Du har en avslutad gymnasieutbildning alternativt utbildning som bedöms som motsvarande samt flerårig erfarenhet från administrativt arbete. Erfarenhet av arbete som handläggare, företrädesvis på domstol eller annan myndighet, är meriterande. Även en för arbetet relevant eftergymnasial utbildning t.ex. paralegal, är meriterande. Eftersom arbetet till stor del utförs digitalt krävs det att du är en van datoranvändare och tidigare har arbetat i IT-baserade verksamhetsstöd/ärendehanteringssystem. Arbetet innebär mycket kontakter internt och externt, något som ställer höga krav på samarbetsförmåga samt mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. Som en del i rekryteringsprocessen kommer ett testmoment att utföras i domstolens lokaler. Vi undanber oss kontakter gällande rekryteringstjänster samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 10 jobb