Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare

Sök bland 5 lediga jobb som Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Förvaltningsrätten i Härnösand söker en eller flera domstolshandläggare

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/    Inledning Verksamhetsområdet för förvaltningsrätten är Västernorrlands och Jämtlands län. Vi handlägger bl.a. socialförsäkringsmål, skattemål, mål enligt socialtjänstlagen, lagen om offentligt upphandling och tvångsmål. Förvaltningsrätten är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Medarbetarna samarbetar med varandra över yrkesroller och organisatoriska enheter.  Vi är idag ca 45 personer och vår domstol är samlokaliserad med Ångermanlands tingsrätt. Förvaltningsrätten ligger centralt belägen i Härnösand. Härnösands kommun ligger vid Höga Kusten med sitt säregna och vackra landskap. Det är nära till naturen och korta avstånd mellan hem, arbete, skola och alla aktiviteter.  Vad söker vi Har du en utpräglad känsla för service och administration och tycker att det är viktigt att bidra med samhällsnytta.  Då har vi ett spännande och viktigt jobb för dig, som domstolshandläggare på vårt kansli. Hos oss får du arbeta med människors rättstrygghet och rättssäkerhet och tillsammans med övriga domstolshandläggare utgör du navet i domstolen. Förvaltningsrätten söker en eller flera domstolshandläggare, tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning. Arbetsuppgifter Du deltar i handläggningen av domstolens olika måltyper. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att registrera handlingar i målen, sköta skriftväxling, kalla parter till förhandling, delta som protokollförare vid muntliga förhandlingar, vara behjälplig vid domskrivning i enklare mål samt expediera domar och beslut. Det kan även ingå andra administrativa arbetsuppgifter. Arbetet är ansvarsfullt med delvis självständigt beslutsfattande i beredningsarbetet. Du kommer att ha många externa kontakter med parter, advokater och tolkar.  Förvaltningsrättens handläggare har egen inlottning och därmed ett eget ansvar för sina mål. Medarbetarna är indelade i grupper som har en gemensam kanslisamordnare. Domstolshandläggarna har även gemensamma arbetsuppgifter.  Som domstolshandläggare arbetar du tillsammans med domare, föredragande jurister och notarier. Domstolen har ett ständigt pågående utvecklingsarbete där vi sätter värde på att alla är delaktiga i hela verksamheten. Kvalifikationer Du som söker ska ha en fullgjord treårig gymnasieutbildning samt minst ett års aktuell erfarenhet av ett serviceinriktat administrativt arbete. Du ska ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du är en van datoranvändare och ska vara beredd att arbeta med en helt digitaliserad mål- och ärendehantering. Har du en administrativ eftergymnasial utbildning, exempelvis en paralegalutbildning kan det vara meriterande. Arbetslivserfarenhet avseende administrativa sysslor från en statlig myndighet är meriterande.  Arbetet kräver gott omdöme, noggrannhet, god samarbetsförmåga, organisationsförmåga och inte minst servicekänsla. För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna rycka in där det behövs. Tempot är stundvis högt så det är därför viktigt att du är lugn och stabil samt uppträder kontrollerat i stressade situationer och hög arbetsbelastning. Det är viktigt att du trivs med att arbeta i team samtidigt som du kan arbeta självständigt. Vi lägger stor vikt på dina personliga egenskaper samt att man vill bidra till ett gott medarbetarskap. Arbetsplatsen erbjuder flera förmåner som exempelvis friskvårdstimme och möjlighet till flextid. Förvaltningsrätten i Härnösand eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

21 november 2023
Sista ansökan:
5 december 2023
Handläggarassistenter till Södertörns tingsrätt

Läser du juristprogrammet eller polisprogrammet? Är du intresserad av rättssäkerhet? Vill du bidra och utvecklas i en samhällsviktig och händelserik organisation? Nu söker vi söker dig som vill kombinera dina studier med extrajobb som handläggarassistent på Södertörns tingsrätt! Södertörns tingsrätt Södertörns tingsrätt är en öppen, modern och utvecklingsinriktad arbets­plats med engagerade medarbetare. Vi är en av landets största tingsrätter och här arbetar drygt 270 medarbetare. På tingsrätten handläggs ett stort antal brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten har sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab. Vi arbetar i moderna lokaler i Flemingsberg, Huddinge, nära pendeltågsstationen. Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Verksamheten kännetecknas av hög kvalitet, vilket möjliggörs genom ett gott samarbete mellan medarbetare, oavsett yrkesroll och organisatorisk tillhörighet.  Arbetet innebär Som handläggarassistent arbetar du med enklare uppgifter på domstolens målavdelningar. Det kan exempelvis innebär att du registrerar inkommande handlingar från såväl allmänhet som andra myndigheter, kommunicerar post i mål och ärenden samt deltar i förberedelse inför förhandlingar. Efter en tid kan det finnas möjlighet att få prova på att t.ex. hantera enklare avgöranden om äktenskapsskillnad, arbeta med utlämnande av allmän handling och svara på inkommande samtal. Du kommer att ingå i vår "vikariepool" och arbeta på den målavdelning som behöver dig mest den aktuella dagen. Det innebär att du får arbeta tillsammans med olika kollegor och får inblick i hela tingsrättens verk­samhet. Du kommer att arbeta med domare, notarier och fram för allt domstolshandläggare. Vi söker dig som Du som söker ska läsa på juristprogrammet eller polisprogrammet. Om du studerar på juristprogrammet ska du ha läst fjärde terminen och tenterat kursen i straffrätt. Om du studerar på polisprogrammet ska du ha läst Polisiärt arbete 2 med godkända resultat.  Som person är du både serviceinriktad och kvalitetsmedveten. Du har lätt för att samarbeta med andra och prioritera uppgifter efter verksamhetens behov. Du tar även snabbt in ny kunskap och använder din erfarenhet på ett flexibelt sätt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, har goda kunskaper i Officepaketet och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering och kan komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. Din ansökan För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande. Fyll i din erfarenhet under fälten Arbetslivserfarenhet och Utbildningsnivå. I fältet för ditt personliga brev vill vi att du beskriver varför du har sökt extrajobb som handläggarassistent på Södertörns tingsrätt och på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Ditt brev ska innehålla max 2 000 tecken. Bifoga studieintyg som visar att du har läst och tenterat kursen i straffrätt, alternativt att du läst klart Polisiärt arbete 2 med godkända resultat. Komplettera din ansökan med studieintyget snarast möjligt, om du inte redan har det att tillgå. Vi erbjuder dig Tjänsten är en allmän visstidsanställning på deltid vid behov. Vi kommer löpande överens om arbetstider, men en uppskattning är en arbetsdag i veckan. Vi erbjuder en spännande arbetsplats där du får lära dig en praktisk del av juridiken som ett komplement till dina teoretiska studier. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi kan komma att använda tester som en del i urvalsprocessen. För att vara aktuell för anställning hos Södertörns tingsrätt behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

17 november 2023
Sista ansökan:
1 december 2023
Registrator

Arbetsbeskrivning Är du en person som uppskattar att arbeta administrativt och har god datorvana? Har du kunskap och erfarenhet av att arbeta som registrator? Om detta stämmer in på dig, tveka då inte utan sök denna tjänst som registrator till vår kund i närheten av Göteborg! Arbetet som registrator innebär att hantera och dokumentera olika typer av information och dokument inom en organisation eller institution. Du som registrator spelar en viktig roll när det gäller att säkerställa att organisationens information och handlingar är korrekt arkiverade och lätt tillgängliga. Att arbeta som registrator kräver noggrannhet, organisatoriska färdigheter och förmågan att hantera och prioritera olika uppgifter. Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss. Ansvarsområden Ta emot, klassificera och diarieföra handlingar i ärende- och dokumenthanteringssystem. Hantera utlämnande av allmänna handlingar efter begäran från enskilda medborgare, andra myndigheter och media. Ta emot samtal från privatpersoner och andra myndigheter. Tillsammans med övriga registratorer ge råd och stöd till övrig personal på avdelningen i frågor som rör diarieföring och hantering av handlingar. Avsluta ärenden och arkivera handlingar i avdelningens arkiv. Kvalifikationer Flerårig aktuell erfarenhet av arbete som registrator, gärna inom offentlig förvaltning. Aktuell erfarenhet av diarieföring i modernt dokument- och ärendehanteringssystem. Goda kunskaper om de regler som styr hanteringen av allmänna handlingar. God kännedom om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registrators funktion och ansvar. God datorvana. Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt. Vara flexibel med god initiativ- och problemlösningsförmåga. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Om företaget På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

16 november 2023
Sista ansökan:
17 december 2023
Malmö tingsrätt söker domstolshandläggare till registratur och arkiv

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/    Om Malmö tingsrätt Malmö tingsrätt är en av landets största tingsrätter med omkring 160 anställda. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället. Malmö tingsrätts kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, samt en renodlad brottmålsavdelning. Tingsrätten har även en administrativ avdelning där enheten för registratur och arkiv ingår. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats för våra engagerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare, och finns dessutom i moderna lokaler i centrala Malmö. Nu söker vi minst en domstolshandläggare till vår enhet för registratur och arkiv. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast efter överenskommelse. Tingsrätten tillämpar sex månaders provanställning. Arbetet innebär Enheten för registratur och arkiv ansvarar för flera viktiga funktioner på domstolen. Här registreras och arkiveras bland annat alla tingsrättens mål. Utöver detta administrerar enheten hanteringen av de nämndemän som är verksamma på tingsrätten samt bokar in alla häktningsförhandlingar. Målsättningen för enheten är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för tingsrätten att rättssäkert och effektivt hantera och avgöra mål och ärenden samt att ge ett gott stöd och service till allmänheten och andra aktörer som kommer i kontakt med domstolen. Som domstolshandläggare är du en del av tingsrättens administrativa nav och arbetsuppgifterna kan spänna över samtliga enhetens arbetsområden.  Kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasiekompetens eller annan motsvarande utbildning. Relevant eftergymnasial utbildning är meriterande. Du har viss aktuell erfarenhet från att arbeta med administration eller service. God datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är ett krav. Som person är du entusiastisk, positiv och har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Du ser helheter och prioriterar utifrån övergripande strategier och har lätt för att ta till dig ny kunskap och använda den på ett flexibelt sätt för att effektivt uppnå mål. Vidare har du en förmåga att dela med dig av information och bidra till förtroendefullt samarbete med personer på olika nivåer i organisationen, och i samverkan utveckla dina och andras idéer. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Därför kan testning komma att bli aktuell för dig, som en del i rekryteringsprocessen. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

10 november 2023
Sista ansökan:
3 december 2023
Växjö tingsrätt söker studentmedarbetare

Är du student och intresserad av att få praktisk erfarenhet av domstolsarbete? Då är du välkommen att söka timanställning vid Växjö tingsrätt! Växjö tingsrätt söker studenter för behovsarbete på mark- och miljödomstolens målkansli. Det här får du arbeta med Som studentmedarbetare får du inblick i tingsrättens verksamhet. Arbetsuppgifterna motsvarar till stor del de arbetsuppgifter som nyanställda domstolshandläggare utför vid tingsrätten. Det kan till exempel innebära att ansvara för inkommande post, registrera nya mål och handlingar, lämna ut allmänna handlingar, eller gallra och arkivera akter. Som studentmedarbetare ges du möjlighet att arbeta under handledning. Du bör kunna arbeta minst 50 % jämte dina studier. Det finns goda möjligheter att planera dina tider i samråd med närmaste chef, utifrån ditt studieschema. Vi söker dig som... - är heltidsstuderande på högskolenivå - har fullgjort godkända studier motsvarande minst 60 högskolepoäng, men inte har påbörjat en forskarutbildning eller har avslutat dina studier - har ett särskilt intresse av de rättsområden som förekommer vid mark- och miljödomstolen.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är entusiastisk, positiv och har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Du är noggrann och tar stort ansvar till din uppgift. Du har lätt för att ta till dig ny kunskap och använder den för att lösa olika problem. Du kan organisera och planera ditt arbete, liksom arbeta väl både självständigt och i samarbete med kollegor. Du har lätt för att skapa nya relationer vilket bidrar till ett förtroendefullt samarbete med personer på olika nivåer i organisationen. Du har självklart god datorvana och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, en god kommunikativ förmåga samt goda betyg från genomförda delar av din utbildning. Vi erbjuder dig Vi erbjuder dig en intressant och utvecklande anställning på en modern domstol. På tingsrätten arbetar du tillsammans med engagerade kollegor med många olika kompetenser och bakgrunder. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och utmanas i ditt arbete. Tingsrätten är en arbetsplats där du gör skillnad varje dag. Vid Växjö tingsrätt pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer, exempelvis digital handläggning. Tingsrätten betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet. Vilka är vi? Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina drygt 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Domstolen har också en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service. På mark- och miljödomstolen arbetar cirka 50 medarbetare, däribland rådmän, tekniska råd, beredningsjurister, notarier och domstolshandläggare.  Särskilt om din ansökan Din ansökan ska bestå av CV, personligt brev och kopia på det senaste studieutdraget. Vi tar emot ansökningar löpande under året. Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. _ För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

7 juli 2023
Sista ansökan:
1 december 2023