Byggnadsinspektör
Sök bland 3 lediga jobb som Byggnadsinspektör och börja ditt nya yrkesliv idag!
Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Bygg- och miljöavdelningen består av drygt 60 medarbetare som nästan uteslutande arbetar med myndighetsutövning. Vi ansvarar för olika typer av ärenden som exempelvis tillstånd, anmälningar, strandskyddsdispenser, livsmedelskontroller, bygglov, förhandsbesked, tillsyn, påföljder och ingripanden. Vi strävar också efter att ständigt utveckla verksamheten till en mer kundorienterad och digitaliserad arbetsprocess med bland annat e-tjänster som stöd och digital handläggning. Arbetsbeskrivning I rollen som byggnadsinspektör handlägger och bevakar du att de tekniska egenskapskraven blir uppfyllda i bygglovs- och anmälningsärenden. Du leder tekniskt samråd med sökanden och dennes kontrollansvarig samt eventuella konsulter och entreprenörer. Du utför arbetsplatsbesök, håller slutsamråd samt fattar beslut om start- och slutbesked. Vi söker dig med relevant bakgrund som småhusentreprenör och som självständigt drivit småhusentreprenader samt med erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Du har god kännedom om bygglagstiftningen, BBR och PBL och meriterande är en utbildning som byggnadsingenjör eller bygglovshandläggare/byggnadsinspektör. Vi lägger stor vikt vid sociala kompetenser och personlig lämplighet. Som person kommunicerar du tydligt, enkelt och effektivt samt är entusiastisk och positiv även i tuffa situationer. Du prioriterar service och anpassar ditt beteende för att skapa bra relationer samt hanterar komplexa problem eller situationer självständigt och effektivt. Du tar behövliga initiativ inom och utanför eget ansvar i syfte att få saker att ske. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift eftersom du kommer att delta i sammanträden, hålla presentationer och möta medborgare och verksamhetsutövare. Giltigt B-körkort är ett krav. För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning. Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Anställningen avser ett vikariat om 1 år, tillträde enligt överenskommelse. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Driven byggnadsinspektör till Flens kommun, vikariat I Flens kommun får du ett meningsfullt arbete som gör skillnad på riktigt, med utmärkta pendlingsmöjligheter och ett utvecklande arbetsklimat! Vi söker 1 person till vikariat för föräldraledighet. Tjänsten kommer tillsättas så snart som möjligt och beräknas pågå till januari 2026 med eventuell chans till förlängning. Uppdraget I rollen som byggnadsinspektör handlägger du ärenden enligt plan- och bygglagen samt strandskyddsärenden enligt miljöbalken. I arbetsuppgifterna ingår handläggning av bygglov, anmälningsärenden och tillsynsärenden. Du kommer att utreda och handlägga inkomna ansökningar samt fatta beslut enligt plan- och bygglagen. Varje inspektör handlägger sina ärenden från början till slut. Du arbetar självständigt men också tillsammans med engagerade och drivna kollegor för att utveckla processer, rutiner och utbyta kompetenser och erfarenhet. Majoriteten av ärendehanteringen sker genom delegation men vissa ärenden föredras också mot Samhällsbyggnadsnämnden. Som byggnadsinspektör har du mycket kontakt med medborgare, företag och samverkar med både externa och interna parter. Service och rådgivning såväl internt som externt till allmänheten är en viktig del i arbetsuppgifterna. För oss är god service en självklarhet och bör därför även vara så för dig. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad byggnadsinspektör eller bygglovshandläggare med följande kvalifikationer: • Erfarenhet av nu gällande plan och bygglag (2010:900), miljöbalken (1998:808) samt annan relevant lagstiftning. • Har goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. • Har B-körkort. • Har kännedom och erfarenhet av myndighetsrollen samt känner trygghet i den. • Har god social förmåga och på ett professionellt och serviceinriktat sätt kunna bemöta människor, både personligt men även via telefon och mail. • Förmåga att kunna kommunicera beslutsunderlag, fatta beslut och förmedla dessa på ett pedagogiskt och förtroendeingivande sätt. • Kan på ett effektivt sätt samarbeta i grupp men även arbeta enskilt. Meriterande Övriga meriterande egenskaper är: • Byggnadsteknisk kompetens. • Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Castor. • Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Lex. • Kunskap inom Microsoft Office eller liknande program. • Kunskap inom kommunallagen och förvaltningslagen. Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att trivas och utvecklas med oss behöver du vara engagerad och tycka om att samarbeta både internt och externt. Vi förutsätter att du har god förmåga i att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift. Som person är du ansvarstagande, noggrann, kommunikativ samt har en analytisk förmåga. Vi värdesätter att du har förmåga att ta egna initiativ, gott omdöme, är utåtriktad och serviceinriktad. Du behöver själv ha förmågan att prioritera i arbetsuppgifter och skapa struktur trots flera parallella arbetsuppgifter. Tjänsten kräver b-körkort, för arbetsplats- och tillsynsbesök. Om du gillar att vara en del av en verksamhet med fokus på service, utveckling, digitalisering och rättsäkerhet kommer du att passa hos oss. Varmt välkommen med din ansökan! Omfattning/varaktighet och tillträde Tillträde efter överenskommelse. Tjänsten är ett vikariat som pågår till januari 2026 med eventuell chans till förlängning. Om arbetsplatsen Flens kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats med lika möjligheter för alla. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuder våra anställda semesterväxling samt subventionerad friskvård och ersättning för patientvårdsavgift upp till högkostnadsskydd. Bygg- och miljöenheten är en del av myndighetsavdelningen vid kommunledningsförvaltningen i Flens kommun. Enheten ansvarar för handläggning av bygglov och tillsyn enligt plan- och bygglagen samt strandskyddsdispenser/tillsyn enligt miljöbalken. Målbilden för enheten är att vara en professionell myndighet som kännetecknas av god service och ett bra bemötande, rättssäkerhet, tydlighet, effektivitet och utveckling. Övrigt I Flens kommun är det enkelt att bo, verka och leva. Här finns det bästa av det mesta med ett rikt fritids- och kulturliv och framgångsrika företag vars tjänster och produkter är unika. Vi som bor i hjärtat av Sörmland är stolta över vår fantastiska natur och våra olika orters särprägel. Vår kommun är det självklara alternativet för dem som söker det goda livet med bra boende, goda kommunikationer och ett bra näringslivsklimat. Du kan läsa mer om oss på vår hemsida www.flen.se eller i vår digitala broschyr här är det enkelt att bo, leva och verka! Varmt välkommen till Flen! Välkommen med din ansökan senast: 2025-03-31 Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Fackliga ombud nås via Kontaktcenter: 0157- 43 00 00 OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte skicka in ansökan via vårt system.Vänd dig då till kommunens webbplats www.flen.se eller till Kontaktcenter för instruktioner.
Pajala kommun är den stora (till ytan) lilla kommunen belägen i norrskenet och midnattssolens land – Tornedalen, i östra Norrbotten. Dag och natt, året om, arbetar vi i samhällets tjänst på uppdrag av kommunmedborgarna. Med Pajala kommuns värdegrund ”jag finns till för Pajalas medborgare”; ”jag är professionell” och ”jag möter alla människor med öppenhet och respekt” arbetar vi för att göra skillnad. Vill du också göra skillnad? Då ska du jobba med oss! Till Bygg- och miljöavdelningen söker vi en byggnadsinspektör. Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som byggnadsinspektör har du en viktig roll i Pajala kommuns utveckling. Arbetet innehåller bland annat att granska bygglovsärendenas inkomna handlingar med avseende på de tekniska egenskapskraven samt utfärda startbesked, göra arbetsplatsbesök, tekniska samråd, hålla slutsamråd och utfärda slutbesked. Du kommer även att utföra tillsyn och föredra ärenden inför Bygg- och miljönämnden. Arbetet innebär även att lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda personer och verksamheter i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Som byggnadsinspektör arbetar du kontinuerligt med att förbättra arbetsprocesser samt att alltid på ett rättssäkert sätt ge medborgarna hög service och ett professionellt bemötande. Vi strävar ständigt efter att utvecklas digitalt. Hos oss får du möjlighet till varierade arbetsuppgifter där du blandar kontorsarbete med platsbesök. Som byggnadsinspektör handlägger du även ansökningar om bostadsanpassningsbidrag och vår roll är att driva processen från ansökan om bidrag till färdig anpassning. I arbetet ingår att värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag. Dessa arbetsuppgifter kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar. Arbetet som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos sökande samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför är det viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer med de du har kontakt med. Du har ett stort eget ansvar för ditt arbete och dina ärenden samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor. Utifrån vilken erfarenhet du har kommer vi anpassa en introduktion till arbetet som handläggare. KVALIFIKATIONER • Vi söker dig som har examen som byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, yrkeshögskoleutbildning med inriktning bygglov/byggnadsinspektör eller motsvarande utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig. • Det är meriterande om du har erfarenhet från kommunala beslutsprocesser, vana vid arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning. • Du är serviceinriktad och har lätt för att kommunicera med människor. Ditt arbetssätt kännetecknas av struktur och planering, god problemlösningsförmåga samt förmåga att prioritera. • I rollen som byggnadsinspektör behöver du vara ansvarstagande, strukturerad och ha ett gott omdöme. • Du är prestigelös och möter varje människa med förståelse och respekt, visar ödmjukhet och är lyhörd. • Eftersom kommunikation är en del i vårt uppdrag behöver du vara pedagogisk i dina möten med olika aktörer och uttrycka dig mycket väl på svenska i både tal och skrift. • B-körkort krävs för att kunna genomföra besök inom tjänsten. På grund av arbetsuppgifternas natur är det viktigt att du är närvarande på vårt kontor under arbetstiden. Möjlighet till distansarbete kan därför vara begränsad för denna tjänst. Säkerhet har hög prioritet för oss, därför kan det förekomma en säkerhetsprövning innan beslut om anställning. Du kan läsa mer om vad säkerhetsprövning innebär på Säkerhetspolisens hemsida. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan ha tillsatts innan sista ansökningsdag löpt ut, tveka därför inte med att skicka in din ansökan redan idag. I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. ÖVRIGT Vi tar endast emot digitala ansökningar. Pajala kommun ingår i förvaltningsområdet för meänkieli och finska, därför är det meriterande om du har kunskap i något eller båda av dessa språk. Vi jobbar aktivt för jämställdhet och mångfald på våra arbetsplatser. Därför ser vi gärna sökande som bidrar till detta. Pajala kommun har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, annons- och rekryteringsföretag. För mer information om oss och vår kommun besök https://www.pajala.se/invanare/bygga-bo-miljo/valkommen-hit/ Vi erbjuder även inflyttarservice för dig som är ny i Pajala
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb