Dataoperatör

Sök bland 6 lediga jobb som Dataoperatör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Systemoperatör till Riksbankens betalningssystem

Vill du vara med och arbeta på en spännande arbetsplats där Sveriges betalningssystem står i fokus? Vi söker nu en serviceinriktad person till vårt team med intresse för finansiella sektorn och IT-system. VI ERBJUDER DIG Du får vara med på en stor förändringsresa som pågår i den svenska finansiella infrastrukturen där vi behöver stärka upp ytterligare till RIX-enheten som ansvarar för att driva, förvalta och utveckla Riksbankens betalningssystem. RIX systemet omsätter dagligen cirka 670 miljarder svenska kronor och det är av största vikt att systemet drivs på ett säkert och effektivt sätt samt att deltagarna i systemet får god service.  DET HÄR GÖR DU HOS OSS Som systemoperatör arbetar du med support och systemadministration i samhällsviktiga system. Du bevakar och kontrollerar betalningstrafiken i RIX-systemet och flöden i vårt säkerhetshanteringssystem. I rollen ingår även handläggning av ärenden, sammanställning av statistik och rapporter samt diverse övriga administrativa arbetsuppgifter. Vidare stöttar du även i incidentprocessen, systemförvaltning och deltar i övningar av reservrutiner. Rollen handlar till stor del om att ge support och stöd till deltagare i systemet, det innebär att du har daglig extern kontakt med banker och andra kreditinstitut samt värdepappersföretag och clearingorganisationer.  DITT TEAM Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för RIX tillhör avdelningen för betalningar. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation. RIX-enheten består av ca 30 medarbetare och är indelat i två team. Du kommer att tillhöra teamet RIX vidareutveckling och förvaltning som består av 15 medarbetare och som leds av en gruppchef. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling inom finansiell infrastruktur. MER OM DIG Vi ser gärna att du har relevant utbildning för tjänsten, inom exempelvis ekonomi eller systemvetenskap och/eller erfarenhet av att arbeta med systemadministrativa arbetsuppgifter, gärna inom den finansiella sektorn. Det är meriterande om du tidigare har arbetat i system för betalningar och värdepapper. För tjänsten krävs att du har erfarenhet av och lätt för att arbeta i olika IT-system samt att du har en god analysförmåga och en problemlösande attityd. Som person är du noggrann i dina arbetsuppgifter och säkerställer att allt utförs korrekt. Du är serviceinriktad och har en god kommunikationsförmåga. Du är van att självständigt driva ditt arbete och har lätt för att samarbeta med andra. Då det plötsligt kan inträffa händelser i systemen som kräver omedelbar hantering är det även viktigt att du behåller lugnet och omdömet. Du behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift eftersom du kommer att ha både svenska och internationella kontakter. MER OM TJÄNSTEN  Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningstyp: Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 mån provanställning Placering: Huvudkontoret HK Klara (Klarabergsgatan 33-35) Arbetstid: Fast arbetstid enligt rullande schema antingen mellan 06:30 - 15.00 eller 10.00 - 18:30. Möjlighet att jobba distans: Nej Förmåner: Generösa semestervillkor, pensionsväxling av semester eller lön, subventionerad lunch i personalmatsal, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.  Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.  ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här. ANSÖK  Vi vill ha din ansökan med CV, personligt brev och relevanta intyg/betyg senast den 13 maj 2024. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidat, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.  Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig! Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Extrajobb som operatör inom Riksbankens Statistikverksamhet

Är du en engagerad och ansvarstagande student som vill vara med och ta fram referensränta Swestr? Har du erfarenhet av att hantera och analysera data? Gillar du samhällsekonomiska frågor och vill bidra till en god utveckling i samhället? Då är det här en tjänst för dig! VI ERBJUDER DIG utmanande arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. DET HÄR GÖR DU HOS OSS Som operatör hos oss ingår du i ett team som arbetar utifrån agila principer med att producera och publicera finansiell statistik. Du kommer i första hand arbeta med att dagligen beräkna och publicera referensränta, Swestr. Där arbetar du i Riksbankens egenutvecklade system för att ta fram räntan och har löpande kontakt med de rapporterande bankerna. Utöver Swestr bidrar du även till den löpande produktionen av annan finansiell statistik. Vi arbetar i Python och använder verktyg såsom Dagster, Poetry, Podman och Azure i utvecklingen och produktionen av vår statistik. Arbetstiderna är schemalagda mellan 06.30 – 12.00 på vardagar och du förväntas kunna arbeta i ungefär två dagar i veckan löpande under året och har beredskap att rycka in med kort varsel vid behov. DITT TEAM Riksbanken består av åtta avdelningar. Statistikenheten tillhör avdelningen för penningpolitik. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation.  Enheten består idag av 22 personer. Enheten leder Riksbankens statistikarbete och publicerar bland annat dagligen referensräntan. I den här rollen ingår du i en studentpool med ca 3 operatörer som arbetar deltid. Du arbetar tillsammans med ekonomer och dataspecialister (data scientists/engineers) där du förutom kollegorna på enheten arbetar avdelningsöverskridande inom banken. MER OM DIG Du studerar finansiell ekonomi, matematisk statistik, nationalekonomi, matematik, datateknik, civilingenjör eller närliggande områden på högskola eller universitet. Du har redan avklarat några år av dina studier, med goda studieresultat och har ett eller ett par år kvar. Du har goda kunskaper i svenska och engelska och är van vid att hantera och analysera data. Du kan programmera och har ett intresse av lösa uppgifter med kod i R eller Python. Du har tidigare erfarenhet av att kombinera dina studier med arbete, gärna inom finanssektorn och/eller på myndighet. Som person är du kvalitetsmedveten, ansvarsfull, flexibel och strukturerad. Du har gott omdöme och är bra på att samarbeta.  MER OM TJÄNSTEN  Tillträde: Direkt efter sommaren eller Enligt överenskommelse Anställningstyp: Tillsvidare,vid behovsanställning.  Placering: Huvudkontoret i centrala Stockholm Förmåner: Subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.  Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.  ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här. ANSÖK Vi vill ha din ansökan med CV och betyg senast den 9 maj. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.  Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig! Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

19 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Data Analyst

We are looking for a dedicated Data Analyst to join us in our mission to contribute to a greener future. About the job We are looking for a data analyst with an engineering background to focus on optimizing and developing new methodologies to support data-driven planning and manufacturing execution. Key responsibilities include but are not limited to: Extract data Build production dashboards Create statistical report from production data Analyse data to identify production trends and trouble shoot Setting up processes and systems to improve data analysis more efficient Researching new ways to make use of data and optimize ways of working Produce data reports and charts, communicating data trends to stakeholders Present data to production engineers Skills & Requirements Degree in engineering or similar field. Experience in engineering field is a plus. Experience in working with statistics, data analysis and visualization is a plus. Excellent English written and oral communication skills Experience with Data Analysis is a plus. Start date asap, set salary.

15 april 2024
Sista ansökan:
30 juli 2024
Arboga - OnePartnerGroup söker Felsökare inom Elektronik

Affärsområdet Aeronautics är en innovativ leverantör av flygplanssystem i världsklass och har ett brett utbud av supportlösningar inom civil och militär luftfart. Inom affärsområdet bedrivs forskning, utveckling och produktion av militära flygplanssystem. Vi säkrar framtiden inom flygindustrin genom forskning och studier av innovativa flygsystem och vidareutveckling av våra produkter.   Vi söker nu felsökare till Saabs underhållsteam som arbetar med Gripen. Är du en lösningsorienterad lagspelare som gillar utmaningar inom teknikområdet så har vi en utmaning till dig.   Din roll Som felsökare kommer du att arbeta med kretskort och elektronikenheter till flygplan. Du kommer att testa, felsöka, reparera, verifiera och modifiera enheter inom våra verksamhetsområden. Felsökning och test sker både automatiserat och manuellt med hjälp av föreskrifter. Inom flygindustrin förhåller vi oss till olika regelverk och vi har en väl utarbetad metodik som vi arbetar efter. Många av våra tekniska underlag är skrivna på engelska. Vi arbetar kontinuerligt med att anpassa verksamheten till Lean produktion och att arbeta mer metodiskt och processtyrt. Du kommer att få vara med att bidra med dina tankar och idéer, både i stort och smått. För att trivas och prestera bra i denna roll är du noggrann och systematisk.   Profil Du har en utbildning på gymnasienivå, alternativt YH-utbildning, inom elektronik och har ett stort intresse av teknik. Meriterande är erfarenhet av elektronikreparationer och/eller erfarenhet av analog/digitalteknik, samt mikrovågsteknik. Övriga personliga egenskaper som vi värdesätter är förmågan att arbeta både självständigt och i grupp samt en positiv inställning till nya utmaningar.   Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.   Vad du blir en del av Du blir en del utav vårt reparations- och underhållsteam i Arboga som främst arbetar med apparatunderhåll och elektroniska enheter. Vi arbetar metodiskt och stöttar varandra för att lösa de problem och utmaningar som apparatunderhållet innebär. Vi är en del utav affärsområdet Aeronautics som ingår i Saab AB. Som medarbetare på Aeronautics blir du en del av en organisation som präglas av mångfald, samarbete och supportande medarbetarskap, och där ständigt lärande och balans i livet värderas högt. Du får arbeta i en innovativ och kreativ arbetsmiljö där du har möjlighet att bygga en långsiktig och givande karriär. Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, kan du läsa om dem här Saab är ett företag där människan står i centrum. Vi har en god arbetsmiljö där vi stöttar och hjälper varandra att göra vårt bästa. Kontinuerligt lärande, välmående, karriär- och talangutveckling är exempel på områden där vi alltid arbetar hårt för att säkerställa att du som medarbetare får de möjligheter som du behöver.   Ansökan Vi träffar kandidater löpande, sök därför tjänsten redan idag med ditt CV och personliga brev. Vi tar enbart emot ansökningar via annonsen.  Genom att söka den här tjänsten ger du ditt samtycke till att vi begär in utdrag ur belastningsregistret.   OnePartnerGroup  Vi på OnePartnerGroup jobbar med rekrytering, bemanning och utbildning och är din bästa kollega i karriären när du söker jobb. Med lokal förankring på ett 50-tal orter, från Malmö i söder till Kalix i norr, finns vi alltid nära dig.       Att arbeta som konsult hos oss Denna tjänst innebär att du kommer att bli anställd av oss på OnePartnerGroup och du kommer att tillbringa dina arbetsdagar hos vår kund. Som anställd hos oss kan du få prova på olika roller, dra nytta av din befintliga kompetens eller kanske ta nästa steg i karriären, samtidigt som du har samma trygghet som hos andra företag. Det betyder att vi har kollektivavtal, med allt vad det innebär vad gäller försäkringar, tjänstepension och fackliga relationer och du kommer ha en regelbunden kontakt med din konsultchef. Hos oss får du alltså testa nya utmaningar och utmanas under tryggaförhållanden

11 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Junior consultant Maritime

We are the independent expert in assurance and risk management. Driven by our purpose, to safeguard life, property, and the environment, we empower our customers and their stakeholders with facts and reliable insights so that critical decisions can be made with confidence. As a trusted voice for many of the world's most successful organizations, we use our knowledge to advance safety and performance, set industry benchmarks, and inspire and invent solutions to tackle global transformations. About the role Maritime Advisory Consultant What we offer: Interesting and challenging projects, both national and international. Attractive benefits package including fitness contribution, ITP pension plan, profit share, and possibilities for educational packages. Position in a team of dedicated and highly competent colleagues with expert knowledge and specialties within the maritime domain. Be a part of a world-leading company that has a global reach with more than 13 000 employees around to world, headquartered in Norway. The possibility to grow and develop your competencies and ambitions within DNV. Location in attractive office environment in Gothenburg or Stockholm. DNV is an Equal Opportunity Employer and gives consideration for employment to qualified applicants without regard to gender, religion, race, national or ethnic origin, cultural background, social group, disability, sexual orientation, gender identity, marital status, age or political opinion. Diversity is fundamental to our culture and we invite you to be part of this diversity. About you To succeed as a consultant in our organization, you will need: • A general interest in the maritime industry and technology. Ability to comprehend information, apply knowledge to complex technical issues, and draw conclusions through analytical work. Ability to work on multiple projects at the same time. Excellent communication skills. Motivation to take on new challenges. Pro-active mindset, creativity, ability to take the initiative, and focus on quality. Enjoy working in teams and sharing your knowledge. Have a high degree of integrity in what you do and deliver. Paying close attention to details to identify trends and their systemic impact. Your qualifications: Master's Degree preferable within engineering (e.g. marine, machinery, risk management, reliability, industrial management, social sciences) or similar. Fluent in English and Swedish both written and verbal. Candidates with operational experience are encouraged to apply (e.g. Master Mariner/Chief Officer) Good digital skills and IT/programming experience is appreciated. Interest and ability to travel and work away from home office. We are looking both for junior and senior consultants, but of course experience from technical operation, consultancy or the maritime industry is meritorious.

11 april 2024
Sista ansökan:
11 maj 2024
Data Engineer

Telescope Services AB har sedan 1999 jobbat med att rekrytera de främsta mjukvaruspecialisterna från hela världen. Vårt huvudkontor ligger i Lund, med rekryteringsnoder i mer än tio länder, och vi är idag ca 100 medarbetare på plats här i Sverige. What you’ll do: As a Data Engineer, you will support and contribute to the development of products aimed at enhancing business decision-making capabilities, ensuring alignment with clients standards, best practices, and utilizing data and analytics tools support. We believe that your background and skills include: Data Engineering Azure Blob Storage Snowflake incl Snowflake admin SQL Please send Your CV to [email protected].

1 april 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024