Departementssekreterare
Sök bland 8 lediga jobb som Departementssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Djur- och livsmedelsenheten, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet Söker du efter en spännande möjlighet att använda din expertis inom områden såsom livsmedelspolitik, EU-förhandlingar och budgetprocesser? Vi letar efter en engagerad handläggare med intresse för samhällsfrågor inom djur- och livsmedelsområdet som vill vara en del av vår enhet. Här får du chansen att arbeta i en meningsfull miljö där du, tillsammans med andra kompetenta kollegor, kan utforska och bidra till viktiga frågor som formar samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet arbetar för en hållbar livsmedelspolitik, en konkurrenskraftig jordbruks- och trädgårdsnäring samt en livskraftig landsbygd. Vi ansvarar för frågor som rör djurskydd, livsmedelssäkerhet, fiske och akvakultur samt skogsbruk. Djur- och livsmedelsenheten arbetar med frågor inom livsmedelsområdet, djurskydd och djurhälsa. Enheten har också ansvar för budgetsamordning av frågor inom djur- och livsmedelsområdet och arbetar både nationellt och internationellt. Som handläggare kommer dina arbetsuppgifter i första hand att omfatta olika frågor inom livsmedelsområdet samt – för tillsvidaretjänsten – ansvar för budgetsamordning av enhetens frågor inom ramen för utgiftsområdet. Du förväntas vid behov också kunna hantera andra frågor inom enhetens ansvarsområde. Arbetet har såväl nationella som EU- och internationella aspekter. I arbetet ingår att utarbeta underlag för regeringsbeslut och bereda dessa inom Regeringskansliet, samt att ta fram faktaunderlag åt den politiska ledningen inom ansvarsområdet. Vanliga arbetsuppgifter kan också vara att utarbeta svenska positioner inför förhandlingar i EU:s kommissions- och rådsarbetsgrupper samt internationella processer, liksom att företräda Sverige i sådana förhandlingar. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund För att vara aktuell för denna roll, behöver du uppnå alla skallkrav, och gärna även de meriterande kriterierna. Skallkrav: • Högskoleutbildning inom relevant område, exempelvis som agronom • Erfarenhet från arbete på myndighet inom livsmedelskedjan • Erfarenhet från arbete på Regeringskansliet (för tillsvidaretjänsten) • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Obs: För vikariaten krävs inte erfarenhet från Regeringskansliet, men övriga skallkrav gäller. Meriterande: • Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation • Erfarenhet av EU-arbete • Kunskap om den statliga budgetprocessen Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. I denna roll ska du dessutom vara strukturerad och kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är kvalitetsmedveten och noggrann med stor vikt vid att leva upp till mål och standarder. Du kommunicerar tydligt och engagerat både i enskilda möten och grupper, och anpassar dig till olika situationer och motparter. Läs mer om Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet Övrigt Tjänsterna avser 1 tillsvidareanställning och 1-2 vikariat på heltid. Tillsvidareanställningen påbörjas med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Ange gärna i din ansökan om du är intresserad av: • Enbart tillsvidareanställningen • Både tillsvidareanställningen och vikariaten • Enbart vikariaten Detta hjälper oss att matcha rätt kandidat till rätt tjänst. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chef Helena Storbjörk Windahl på 08-405 22 79. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Ivian Paulino Lorenzo för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringverktyg senast den 27 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.
Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA), enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med internationella frågor inom hälso- och sjukvårdsområdet? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare hos oss kommer du att arbeta i huvudsak med internationella frågor, med fokus på EU och förhandlingar av olika rättsakter, samt med inriktning på läkemedel och medicinteknik. Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA) ansvarar för frågor som rör läkemedel, medicinteknik och apotek, men även andra närliggande områden som t.ex. donationer och transplantationer, life science samt kosmetika. Dina arbetsuppgifter innebär att ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som avser läkemedel och medicinteknik samt leda och vara delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser som framför allt rör läkemedels- och medicinteknikfrågor med fokus på hantering eller förhandling av rättsakter på EU-nivån. Du kommer även att utarbeta propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m. inom gruppens och, vid behov, enhetens ansvarsområden är också en del av dina arbetsuppgifter. Vidare så kommer du att delta i internationella processer och sammanhang samt utföra arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk examen inom juridik eller annan för tjänsten relevant utbildning samt relevant erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, annan statlig myndighet, internationell organisation eller region. Vidare så behöver du ha kunskap om EU:s institutioner och deras funktionssätt och du får gärna ha erfarenhet av EU-arbete. Det är positivt om du har relevant erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor samt erfarenhet av arbete med läkemedels- och medicinteknikfrågor. Det är meriterande om du har kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktions- och arbetssätt. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se Övrigt Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst till och med den 1 oktober 2027. Tillträde efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Om du vill veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, vänligen kontakta gruppchef Henrik Moberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 augusti 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Jämställdhetsenheten, Arbetsmarknadsdepartementet Vi söker en handläggare som självständigt vill samordna, stödja och utveckla arbetet med jämställdhetspolitiken med fokus på arbetet mot mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck och prostitution och människohandel. Vi kan erbjuda dig en varierande tjänst tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Arbetet omfattar handläggaruppgifter inom jämställdhetspolitikens område med fokus på mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck, samt prostitution och människohandel (för alla ändamål). I tjänsten ingår också att bidra i arbetet med jämställdhetsfrågor inom ramen för EU- och internationellt samarbete. Du kan också komma att få arbeta med andra delar av enhetens verksamhet. Du medverkar vid framtagning av underlag, förbereder och medverkar i interna och externa möten och bereder ärenden fram till beslut, exempelvis regeringsbeslut. Arbetet sker under en fortlöpande och nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har relevant akademisk examen gärna inom juridik samt relevant erfarenhet av kvalificerat handläggande eller utredande arbete. Du har aktuell erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet, annan statlig myndighet eller i övrigt inom offentlig förvaltning eller internationell organisation. Vidare så behöver du ha erfarenhet av arbete med samt kunskap om jämställdhetsfrågor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete mot mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld samt förtryck och prostitution och människohandel för alla ändamål. Det är positivt om du har erfarenhet av EU- och/eller internationellt samarbete samt kunskap om EU- och/eller internationellt samarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som handläggare i Regeringskansliet. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Dina egenskaper Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se För att passa i rollen behöver du vara analytisk, noggrann och strukturerad samt ha en god förhandlingsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du kan fungera väl i vårt arbetslag och bidra till utvecklingen inom enheten Övrigt. Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Startdatum den 1 januari 2026. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Är du intresserad och vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Lenita Freidenvall. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Lina Konradsen för Saco och Åsa Bergqvist för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 augusti 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.
Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA), enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med styrning och utveckling av hälso- och sjukvård? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare hos oss kommer du i huvudsak arbeta med lagstiftningsfrågor med inriktning på läkemedel och apotek till gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA). Gruppen ansvarar för frågor som rör läkemedel, medicinteknik och apotek, men även andra närliggande områden som t.ex. donationer och transplantationer, life science samt kosmetika. Dina arbetsuppgifter innebär att ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som avser läkemedel och apotek samt leda och vara delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser inom dessa områden. Du kommer även att utarbeta propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m. inom gruppens och, vid behov, enhetens ansvarsområden är också en del av dina arbetsuppgifter. Vidare så kommer du att delta i internationella processer och sammanhang samt utföra arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk utbildning inom juridik eller annan för tjänsten relevant utbildning samt relevant erfarenhet av arbete i region eller statlig myndighet. Det är positivt om du har relevant erfarenhet av arbete inom offentlig sektor samt relevant erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor. Du får gärna ha erfarenhet av arbete med läkemedels- och apoteksfrågor samt kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktions- och arbetssätt. Det är meriterande om du har en god stilistisk förmåga, kan förstå och analysera juridiska texter och har arbetat med sådana texter alternativt har erfarenhet av lagstiftningsarbete. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Övrigt Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst till och med den 1 juni 2026. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Om du vill veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, vänligen kontakta gruppchef Henrik Moberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Skolenheten, Utbildningsdepartementet Vill du vara med och påverka framtidens skola? Vi söker en engagerad och analytisk handläggare som brinner för utbildningsfrågor och vill bidra till utvecklingen av svensk skola. Hos oss får du arbeta i en dynamisk och politiskt styrd organisation, mitt i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I din roll som budgetsamordnare ansvarar du för att, tillsammans med enhetens andra budgetsamordnare, hantera frågor inom ramen för enhetens arbete med den statliga budgetprocessen. Där i ligger bl.a. att beräkna kostnader för olika reformer och insatser samt dess konsekvenser. Även arbete med myndighetsstyrning kan förekomma. Uppdraget som budgetsamordnare är periodvis intensivt och innebär ett nära samarbete inom enheten, med den politiska ledningen samt med andra departement, framför allt Finansdepartementet. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning ekonomi, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har aktuell och relevant erfarenhet av handläggande eller utredande arbetsuppgifter inom budgetarbete från statlig myndighet, kommun eller annan organisation som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har goda kunskaper och erfarenhet av kostnadsberäkningar och prognoser samt kunskap om svensk statsförvaltning. Vidare ska du även ha god kunskap om vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och hur en politiskt styrd organisation fungerar. Det är meriterande om du har erfarenhet som budgetsamordnare inom Regeringskansliet, goda kunskaper om det svenska skolväsendet och dess system samt kunskaper inom det statliga informationssystemet Hermes. Kunskaper i Excel är också meriterande. Ett krav för tjänsten är att du har mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se För att lyckas och trivas i rollen behöver du ha förmågan att analysera komplex information och dra välgrundade slutsatser. Du behöver även kunna samarbeta smidigt och lyhört med olika aktörer och ha förmåga att lyfta fram budskap i såväl tal som skrift. Som person har du förmåga att granska underlag och säkerställa korrekthet och kvalitet. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Tjänsten avser en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Lundqvist som är enhetschef, på 08-405 93 55. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Isabel Åkermark, [email protected] vid frågor om rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius för Saco och Karin Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. MUCF har i uppdrag av regeringen att vi ska verka för att målen inom ungdomspolitiken och politiken för det civila samhället uppnås genom att ta, fram, samla och sprida kunskap och bidra till samordning av statliga insatser. Vi ska även samverka med myndigheter, kommuner, regioner och det civila samhällets organisationer och fördela statsbidrag. MUCF är en myndighet som växer och får nya arbetsuppgifter och ska etablera verksamhet på två orter, Växjö och Stockholm. Arbetsuppgifter GD-stabens funktion är att ge ett nära och samlat stöd till generaldirektören i frågor om ledning, press och kommunikation, säkerhet och administration. GD-staben ansvarar för myndighetens övergripande ledningsstruktur, bland annat ledningsgruppsmöten, beslutsföredragningar för GD och insynsrådets möten. Vidare ansvarar kansliet för kontakterna med Regeringskansliet samt fördelning av inkomna regeringsuppdrag och remisser. Vi söker nu en GD sekreterare. Rollen som GD-sekreterare handlar om att ge service och stöd till GD i det dagliga arbetet. Det innebär administrativa uppgifter såsom att ansvara för GD:s kalender och planering på både kort och lång sikt, sköta telefon, e-post, fysisk post och korrespondens, hantera rese- och mötesbokningar, hantera reseräkningar, utlägg och fakturor, administrera interna och externa möten, ta hand om kopiering, dokumenthantering, arkivering och diarieföring. Du kommer vidare att stötta GD genom att förbereda, sammanställa underlag inför, delta i och föra anteckningar vid interna och externa möten såsom t.ex. vid GD-föredragning, ledningsgrupp och insynsråd. Som GD-sekreterare rapporterar du till stabschefen och tillhör GD-staben. Du kommer även att stötta i övriga arbetsuppgifter som förekommer på GD-staben samt samarbeta med övriga medarbetare på GD-staben för att tillsammans stötta GD och säkerställa att GD-stabens uppdrag fullföljs. Dina arbetsdagar följer GD:s vilket innebär att de kan ändras med kort varsel. Du kan komma i kontakt med känsliga uppgifter, vilket kräver hög integritet. Som GD-sekreterare är du en viktig representant för myndigheten både internt och externt. Kvalifikationer Krav - Gymnasieexamen kompletterad av kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet. - Administrativ utbildning, sekreterarutbildning eller liknande som bedöms relevant. - Flerårig erfarenhet av en roll som chefssekreterare, gärna på GD/VD-nivå eller annan likvärdig administrativ erfarenhet. - Personliga egenskaper som god samarbetsförmåga och ansvarstagande. - Du har ett helhetsperspektiv och har ett gott bemötande samt är serviceinriktad och lösningsorienterad. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både skriftligt och muntligt. Meriterande: - Erfarenhet från offentlig sektor, särskilt statlig myndighet. - Goda kunskaper i engelska. - Erfarenhet av att arrangera och samordna konferenser och möten. - Erfarenhet av fakturahantering och diarieföring. Villkor och övrig information Ansökan ska vara skriven på svenska. Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med 6 månaders provanställning. Intervjuer planeras till vecka 34 och 35 i Stockholm. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare på enheten för EU och internationella frågor arbetar du med handläggning av de politiska ledningarnas internationella resor och besök samt sedvanlig EU-samordning i samband med t.ex. rådsmöten, coreperhantering och riksdagsförankring. Även andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhetsområden kan dock bli aktuella. Arbetet innefattar också att hantera administrativa frågor samt stötta handläggare och chef. Uppgifterna består huvudsakligen av hantering av ärenden, beredningslistor, färdigställande och expediering av beslut, ekonomiredovisning, agera digitalt mötesstöd och ge visst annat tekniskt stöd samt hantera rese-, lokal- och konferensbokning. I rollen som expert på Regeringskansliets och departementets administrativa rutiner är du ett proaktivt stöd för kollegor. Du ingår i departementets administrativa nätverk. Arbetet innebär att ha kontakter inom departementet och övriga Regeringskansliet samt med externa aktörer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har en samhällsvetenskaplig eller annan relevant akademisk utbildning samt något års aktuell erfarenhet av EU samordning och besökshantering och erfarenhet av administrativt arbete inom Regeringskansliet. Du har kunskaper om arbetsmarknadsdepartementets politikområden. Har du dessutom erfarenhet från arbete med arbetsmarknadens parter och erfarenhet från arbete vid svenska EU-representationen är det meriterande. Dina egenskaper Du har helhetssyn, samarbetar för verksamhetens bästa och bidrar med ditt perspektiv och din kompetens men är också öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla både verksamheten och din egen kompetens. Du är resultatinriktad, men kan anpassa dig när behov och inriktning ändras. Du är strukturerad, gillar att ge service och har lätt att samarbeta med andra. Ditt omdöme är mycket gott. Övrigt Tjänsten är en tills vidare anställning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Maria Westman-Clément på 08-405 46 32. Fackliga kontaktpersoner är Lina Konradsen för Saco samt Åsa Bergqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 8 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.
Enheten för medier och demokrati, Kulturdepartementet Vill du ha omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ställer krav på god samarbetsförmåga och flexibilitet? Har du intresse för medie- och demokratipolitiska frågor? Då kan vi erbjuda dig ett varierat och utvecklande arbete mitt i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare vid enheten för medier och demokrati arbetar du med frågor som rör aktuella frågor inom medie- och demokratipolitiken. Ansvarsområdet kommer främst inkludera medierelaterade frågor såsom kommersiella medier, mediestöd, public service och nya medietjänster. Det skulle dock även kunna omfatta områden såsom valdeltagarinsatser, medie- och informationskunnighet och insatser för att värna det demokratiska samtalet mot hot och hat. Du bidrar till att samla in, analysera och strukturera information, och du deltar i att ta fram skriftliga underlag till den politiska ledningen. Du har en stödjande roll i enhetens arbete och bidrar till uppföljning, koordinering och förbättringsförslag. Arbetet sker i nära samarbete med andra handläggare inom enheten och Regeringskansliet, samt i dialog med myndigheter och andra aktörer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleexamen och har erfarenhet av frågor som rör enhetens ansvarsområden. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och behärskar engelska som arbetsspråk både muntligt och skriftligt. Erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom Regeringskansliet är meriterande liksom erfarenhet av arbete eller praktik på enheten. Har du även god kunskap om mediefrågor eller angränsande politikområden är det en fördel. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna, och är en skicklig skribent. Övrigt Tjänsten är ett föräldravikariat, tidsbegränsad anställning 6-8 månader. Tillträde enligt överenskommelse men senast i september 2025. Intervjuer planeras att genomföras i början av augusti. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Eva Holmström som är biträdande enhetschef. Du är också välkommen att kontakta t.f HR-ansvarig Jennifer Hill (nåbar t.o.m. 25 juli). Fackliga kontaktpersoner är Dennis Wiklund för Saco och Karina Åbom-Engström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Kulturdepartementet ansvarar för frågor som rör kultur, demokrati, medier, de nationella minoriteterna och det samiska folkets språk och kultur.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 8 av 8 jobb