Departementssekreterare

Sök bland 8 lediga jobb som Departementssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

EU-samordnare – stöd infrastruktur- och bostadsministerns EU-arbete
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Sekretariatet för EU och internationella frågor, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet Söker du efter en spännande möjlighet att använda din expertis inom EU-samordning och politisk koordination? Vi letar efter en engagerad EU-samordnare med intresse för samhällsfrågor som vill vara en del av vårt EU-arbete. Här får du chansen att arbeta i en meningsfull miljö där du, tillsammans med andra kompetenta kollegor, kan utforska och bidra till viktiga frågor som formar samhällsutvecklingen.   Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för politik inom områdena jordbruk, livsmedel, fiske, landsbygd, infrastruktur, transport och bostäder. Departementet arbetar för att hela Sverige ska fungera genom att verka för en hållbar livsmedelsproduktion, livskraftiga landsbygder, funktionella transporter och en väl fungerande bostadsmarknad. Som EU-samordnare kommer du att arbeta med samordning av delar av Landsbygds- och infrastrukturdepartementets EU-arbete med fokus på infrastruktur- och bostadsministerns frågor . Du kommer att kvalitetssäkra och planera EU-arbete, bidra till samstämmighet i politiken och strategiskt stödja departementet och ledningen för att få genomslag för svenska positioner i EU. Dina arbetsuppgifter innebär att följa EU-förhandlingar inom transportpolitiken och bidra med din kunskap så att svenska ståndpunkter utformas strategiskt och att de förankras och bereds på rätt sätt. Du kommer också att planera och genomföra den politiska ledningens EU-relaterade och vid behov andra internationella aktiviteter såsom resor, möten och besök inklusive ministermöten i EU. Tjänsten innebär omfattande samarbete inom departementet, med övriga delar av Regeringskansliet, representationen i Bryssel samt med riksdagens utskottskanslier. Utrikes resor ingår i arbetet. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se   Din bakgrund För att vara aktuell för denna roll, behöver du uppnå alla skallkrav, och gärna även de meriterande kriterierna. Skallkrav: • Relevant akademisk examen, t.ex. inom statsvetenskap, ekonomi eller juridik • Erfarenhet från EU-arbete i RK eller vid annan likvärdig myndighet • God kunskap om EU:s beslutsprocesser och om EU:s organisation och arbetssätt • Kunskap om RK och dess organisation inklusive EU-arbetets organisation • God kunskap om relationen mellan regering och riksdag i EU-frågor • Mycket goda både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska Meriterande: • Erfarenhet av EU-relaterat förhandlingsarbete • Erfarenhet av EU-samordning i Regeringskansliet • Erfarenhet av arbete i EU:s institutioner • Kunskap om tjänstens ansvarsområden transportpolitik och infrastrukturplanering • Förståelse för och kunskap om de krav som ställs i en politiskt styrd organisation • Språkkunskaper i andra EU-språk än engelska   Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. I denna roll ska du dessutom vara strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är kvalitetsmedveten och arbetar noggrant med fokus på att uppnå höga standarder och mål. Du är stabil och behåller lugnet och fokus även i pressade situationer. Läs mer om Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se   Övrigt Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är stationerad i Stockholm. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.   Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chef Fredrik Alfer på 08-405 44 74. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Ivian Paulino Lorenzo för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

8 juli 2025
Sista ansökan:
30 juli 2025
Handläggare – styrning och utveckling inom hälso- och sjukvård
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Gruppen för hälso- och sjukvårdsfrågor, enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med styrning och utveckling av hälso- och sjukvård? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Gruppen för hälso- och sjukvårdsfrågor ansvarar för frågor som rör styrning och utveckling av hälso- och sjukvården, vilket bl.a. innefattar vårdens samlade kapacitet, tillgänglighet, primärvård, kompetensförsörjning, behörighet, patientsäkerhet, kvinnors hälsa, förlossningsvård m.m. Gruppen ansvarar för riktade statsbidrag och styrningen av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) samt Vård- och omsorgsanalys (VoA). Som handläggare hos oss kommer du att bli involverad i flera olika ansvarsområden. Du kommer till exempel att omvärldsbevaka, ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som avser regeringens styrning och utveckling av hälso- och sjukvården. Du leder och är delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser som rör hälso- och sjukvården samt utarbetar propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m. är också en del av dina arbetsuppgifter. Vidare så kommer du att delta i internationella processer och sammanhang samt utföra arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk examen inom samhällsvetenskap, juridik eller annan för tjänsten relevant utbildning samt relevant erfarenhet av arbete i region, Regeringskansliet eller annan statlig myndighet med styrning och utveckling av hälso- och sjukvården. Du behöver ha kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktions- och arbetssätt och vi ser gärna att du har kunskap om regeringens styrning av hälso- och sjukvården. Det är positivt om du har relevant erfarenhet av arbete med frågor som rör vårdkapacitet och tillgänglighet samt relevant erfarenhet av frågor som rör uppföljning och utvärdering av hälso- och sjukvården. Vidare så är det meriterande om du har relevant erfarenhet av frågor som rör behörighet och legitimationsfrågor i  hälso- och sjukvården samt relevant erfarenhet av lagstiftningsarbete. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.  Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se Övrigt Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst t o m den 31 oktober 2026. Tillträde efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.  Är du intresserad? Om du vill veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, vänligen kontakta gruppchef Helena Cantù. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 augusti 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

7 juli 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Handläggare - arbeta med innovationsfrågor
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Enheten för näringsliv, innovation och marknader, Klimat- och näringslivsdepartementet Har god förståelse för näringslivets behov och villkor? Har kunskaper om innovation och innovationssystemet? Då kan vi erbjuda ett meningsfullt arbete i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Enheten söker en internationell samordnare för innovationsfrågorna (exklusive EU). Innovationsområdet kännetecknas av en tydlig internationell dimension och långtgående samverkan med andra länder. Särskilda innovationspartnerskap finns idag med Frankrike och Tyskland, och det finns också långtgående samarbete med bl.a. Brasilien och Indien, liksom med övriga Norden och med Ukraina. Området är under ständig utveckling och omprövas löpande, varför nya sakområden och länder kan tillkomma. I arbetet ingår att driva och samordna arbetet med dessa frågor för enhetens räkning, men också att själv handlägga en del av delområdena. Även andra arbetsuppgifter inom innovationsområdet kan förekomma. Arbetet innebär många kontakter inom Klimat- och näringslivsdepartementet, inom Regeringskansliet, med myndigheter och med representanter för berörda länder. Resor kan förekomma.  Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har erfarenhet av handläggande uppgifter inom Regeringskansliet och kunskap om Regeringskansliets processer. Du har god förståelse för näringslivets behov och villkor. Vi ser gärna att du har kunskaper om innovation och innovationssystemet och/eller kunskap om internationellt arbete. Vi ser gärna att du har en akademisk examen med inriktning mot juridik, ekonomi, statsvetenskap eller motsvarande Dina egenskaper Som person har du god analysförmåga och ett lösningsorienterat arbetssätt. Du är strukturerad och noggrann med förmåga att arbeta effektivt och hålla tidsramar. Du har en god samarbetsförmåga och kommunicerar tydligt och konstruktivt. Du har även lätt för att vara flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter.  Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling och resultat. Det innebär att du behöver ha en helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du driver dina processer framåt, uppnår resultat och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Övrigt Tidsbegränsad anställning till den 31 januari 2026. Tillträde snarast.  En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Christian Berger. Fackliga kontaktpersoner är Sara Kivesvaara för Saco och Ivian Paulino Lorenzo för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 augusti 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.

7 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Handläggare – livsmedelsområdet och budgetsamordning
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Djur- och livsmedelsenheten, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet Söker du efter en spännande möjlighet att använda din expertis inom områden såsom livsmedelspolitik, EU-förhandlingar och budgetprocesser? Vi letar efter en engagerad handläggare med intresse för samhällsfrågor inom djur- och livsmedelsområdet som vill vara en del av vår enhet. Här får du chansen att arbeta i en meningsfull miljö där du, tillsammans med andra kompetenta kollegor, kan utforska och bidra till viktiga frågor som formar samhällsutvecklingen.   Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet arbetar för en hållbar livsmedelspolitik, en konkurrenskraftig jordbruks- och trädgårdsnäring samt en livskraftig landsbygd. Vi ansvarar för frågor som rör djurskydd, livsmedelssäkerhet, fiske och akvakultur samt skogsbruk. Djur- och livsmedelsenheten arbetar med frågor inom livsmedelsområdet, djurskydd och djurhälsa. Enheten har också ansvar för budgetsamordning av frågor inom djur- och livsmedelsområdet och arbetar både nationellt och internationellt. Som handläggare kommer dina arbetsuppgifter i första hand att omfatta olika frågor inom livsmedelsområdet samt – för tillsvidaretjänsten – ansvar för budgetsamordning av enhetens frågor inom ramen för utgiftsområdet. Du förväntas vid behov också kunna hantera andra frågor inom enhetens ansvarsområde. Arbetet har såväl nationella som EU- och internationella aspekter. I arbetet ingår att utarbeta underlag för regeringsbeslut och bereda dessa inom Regeringskansliet, samt att ta fram faktaunderlag åt den politiska ledningen inom ansvarsområdet. Vanliga arbetsuppgifter kan också vara att utarbeta svenska positioner inför förhandlingar i EU:s kommissions- och rådsarbetsgrupper samt internationella processer, liksom att företräda Sverige i sådana förhandlingar. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se   Din bakgrund För att vara aktuell för denna roll, behöver du uppnå alla skallkrav, och gärna även de meriterande kriterierna. Skallkrav: • Högskoleutbildning inom relevant område, exempelvis som agronom • Erfarenhet från arbete på myndighet inom livsmedelskedjan • Erfarenhet från arbete på Regeringskansliet (för tillsvidaretjänsten) • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Obs: För vikariaten krävs inte erfarenhet från Regeringskansliet, men övriga skallkrav gäller. Meriterande: • Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation • Erfarenhet av EU-arbete • Kunskap om den statliga budgetprocessen   Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. I denna roll ska du dessutom vara strukturerad och kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är kvalitetsmedveten och noggrann med stor vikt vid att leva upp till mål och standarder. Du kommunicerar tydligt och engagerat både i enskilda möten och grupper, och anpassar dig till olika situationer och motparter. Läs mer om Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet   Övrigt Tjänsterna avser 1 tillsvidareanställning och 1-2 vikariat på heltid. Tillsvidareanställningen påbörjas med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Ange gärna i din ansökan om du är intresserad av: • Enbart tillsvidareanställningen • Både tillsvidareanställningen och vikariaten • Enbart vikariaten Detta hjälper oss att matcha rätt kandidat till rätt tjänst.   Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chef Helena Storbjörk Windahl på 08-405 22 79. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Ivian Paulino Lorenzo för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringverktyg senast den 27 juli 2025.     Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

3 juli 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Handläggare/jurist med fokus läkemedel och medicinteknik med EU-profil
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA), enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med internationella frågor inom hälso- och sjukvårdsområdet? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare hos oss kommer du att arbeta i huvudsak med internationella frågor, med fokus på EU och förhandlingar av olika rättsakter, samt med inriktning på läkemedel och medicinteknik. Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA) ansvarar för frågor som rör läkemedel, medicinteknik och apotek, men även andra närliggande områden som t.ex. donationer och transplantationer, life science samt kosmetika. Dina arbetsuppgifter innebär att ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som avser läkemedel och medicinteknik samt leda och vara delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser som framför allt rör läkemedels- och medicinteknikfrågor med fokus på hantering eller förhandling av rättsakter på EU-nivån. Du kommer även att utarbeta propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m. inom gruppens och, vid behov, enhetens ansvarsområden är också en del av dina arbetsuppgifter. Vidare så kommer du att delta i internationella processer och sammanhang samt utföra arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk examen inom juridik eller annan för tjänsten relevant utbildning samt relevant erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, annan statlig myndighet, internationell organisation eller region. Vidare så behöver du ha kunskap om EU:s institutioner och deras funktionssätt och du får gärna ha erfarenhet av EU-arbete. Det är positivt om du har relevant erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor samt erfarenhet av arbete med läkemedels- och medicinteknikfrågor. Det är meriterande om du har kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktions- och arbetssätt. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se Övrigt Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst till och med den 1 oktober 2027. Tillträde efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.  Är du intresserad? Om du vill veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, vänligen kontakta gruppchef Henrik Moberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 augusti 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

3 juli 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Handläggare inom det sjätte jämställdhetspolitiska delmålet
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Jämställdhetsenheten, Arbetsmarknadsdepartementet Vi söker en handläggare som självständigt vill samordna, stödja och utveckla arbetet med jämställdhetspolitiken med fokus på arbetet mot mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck och prostitution och människohandel. Vi kan erbjuda dig en varierande tjänst tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Arbetet omfattar handläggaruppgifter inom jämställdhetspolitikens område med fokus på mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck, samt prostitution och människohandel (för alla ändamål). I tjänsten ingår också att bidra i arbetet med jämställdhetsfrågor inom ramen för EU- och internationellt samarbete. Du kan också komma att få arbeta med andra delar av enhetens verksamhet. Du medverkar vid framtagning av underlag, förbereder och medverkar i interna och externa möten och bereder ärenden fram till beslut, exempelvis regeringsbeslut. Arbetet sker under en fortlöpande och nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har relevant akademisk examen gärna inom juridik samt relevant erfarenhet av kvalificerat handläggande eller utredande arbete. Du har aktuell erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet, annan statlig myndighet eller i övrigt inom offentlig förvaltning eller internationell organisation. Vidare så behöver du ha erfarenhet av arbete med samt kunskap om jämställdhetsfrågor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete mot mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld samt förtryck och prostitution och människohandel för alla ändamål. Det är positivt om du har erfarenhet av EU- och/eller internationellt samarbete samt kunskap om EU- och/eller internationellt samarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som handläggare i Regeringskansliet. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Dina egenskaper Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.  Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se För att passa i rollen behöver du vara analytisk, noggrann och strukturerad samt ha en god förhandlingsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du kan fungera väl i vårt arbetslag och bidra till utvecklingen inom enheten Övrigt. Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Startdatum den 1 januari 2026. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Är du intresserad och vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Lenita Freidenvall. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Lina Konradsen för Saco och Åsa Bergqvist för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 augusti 2025.     Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.

30 juni 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Handläggare/jurist till arbete med läkemedels- och apoteksfrågor
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA), enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med styrning och utveckling av hälso- och sjukvård? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare hos oss kommer du i huvudsak arbeta med lagstiftningsfrågor med inriktning på läkemedel och apotek till gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA). Gruppen ansvarar för frågor som rör läkemedel, medicinteknik och apotek, men även andra närliggande områden som t.ex. donationer och transplantationer, life science samt kosmetika. Dina arbetsuppgifter innebär att ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som avser läkemedel och apotek samt leda och vara delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser inom dessa områden. Du kommer även att utarbeta propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m. inom gruppens och, vid behov, enhetens ansvarsområden är också en del av dina arbetsuppgifter. Vidare så kommer du att delta i internationella processer och sammanhang samt utföra arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk utbildning inom juridik eller annan för tjänsten relevant utbildning samt  relevant erfarenhet av arbete i region eller statlig myndighet. Det är positivt om du har relevant erfarenhet av arbete inom offentlig sektor samt relevant erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor. Du får gärna ha erfarenhet av arbete med läkemedels- och apoteksfrågor samt kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktions- och arbetssätt. Det är meriterande om du har en god stilistisk förmåga, kan förstå och analysera juridiska texter och har arbetat med sådana texter alternativt har erfarenhet av lagstiftningsarbete. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Övrigt Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst till och med den 1 juni 2026. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.  Är du intresserad? Om du vill veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, vänligen kontakta gruppchef Henrik Moberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2025.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

25 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
GD-sekreterare

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.  MUCF har i uppdrag av regeringen att vi ska verka för att målen inom ungdomspolitiken och politiken för det civila samhället uppnås genom att ta, fram, samla och sprida kunskap och bidra till samordning av statliga insatser. Vi ska även samverka med myndigheter, kommuner, regioner och det civila samhällets organisationer och fördela statsbidrag. MUCF är en myndighet som växer och får nya arbetsuppgifter och ska etablera verksamhet på två orter, Växjö och Stockholm. Arbetsuppgifter GD-stabens funktion är att ge ett nära och samlat stöd till generaldirektören i frågor om ledning, press och kommunikation, säkerhet och administration. GD-staben ansvarar för myndighetens övergripande ledningsstruktur, bland annat ledningsgruppsmöten, beslutsföredragningar för GD och insynsrådets möten. Vidare ansvarar kansliet för kontakterna med Regeringskansliet samt fördelning av inkomna regeringsuppdrag och remisser. Vi söker nu en GD sekreterare. Rollen som GD-sekreterare handlar om att ge service och stöd till GD i det dagliga arbetet. Det innebär administrativa uppgifter såsom att ansvara för GD:s kalender och planering på både kort och lång sikt, sköta telefon, e-post, fysisk post och korrespondens, hantera rese- och mötesbokningar, hantera reseräkningar, utlägg och fakturor, administrera interna och externa möten, ta hand om kopiering, dokumenthantering, arkivering och diarieföring.  Du kommer vidare att stötta GD genom att förbereda, sammanställa underlag inför, delta i och föra anteckningar vid interna och externa möten såsom t.ex. vid GD-föredragning, ledningsgrupp och insynsråd.  Som GD-sekreterare rapporterar du till stabschefen och tillhör GD-staben. Du kommer även att stötta i övriga arbetsuppgifter som förekommer på GD-staben samt samarbeta med övriga medarbetare på GD-staben för att tillsammans stötta GD och säkerställa att GD-stabens uppdrag fullföljs. Dina arbetsdagar följer GD:s vilket innebär att de kan ändras med kort varsel. Du kan komma i kontakt med känsliga uppgifter, vilket kräver hög integritet. Som GD-sekreterare är du en viktig representant för myndigheten både internt och externt. Kvalifikationer Krav - Gymnasieexamen kompletterad av kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet. - Administrativ utbildning, sekreterarutbildning eller liknande som bedöms relevant. - Flerårig erfarenhet av en roll som chefssekreterare, gärna på GD/VD-nivå eller annan likvärdig administrativ erfarenhet. - Personliga egenskaper som god samarbetsförmåga och ansvarstagande. - Du har ett helhetsperspektiv och har ett gott bemötande samt är serviceinriktad och lösningsorienterad. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både skriftligt och muntligt. Meriterande: - Erfarenhet från offentlig sektor, särskilt statlig myndighet. - Goda kunskaper i engelska. - Erfarenhet av att arrangera och samordna konferenser och möten. - Erfarenhet av fakturahantering och diarieföring.  Villkor och övrig information Ansökan ska vara skriven på svenska. Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med 6 månaders provanställning. Intervjuer planeras till vecka 34 och 35 i Stockholm. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

23 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025