Energideklarerare/Energiexpert

Sök bland 8 lediga jobb som Energideklarerare/Energiexpert och börja ditt nya yrkesliv idag!

Director of Energy Systems and Digitalization

Företagsbeskrivning Vattenfall Vattenkraft ansvarar för Vattenfalls 90 vattenkraftverk och ca 300 dammar i Norden. Vi är ca 500 medarbetare i Sverige och Finland med huvudkontor i Luleå. Vattenkraftens förnybara elproduktion är en förutsättning för att skapa ett klimatsmart och fossilfritt samhälle där vi spelar en viktig roll som möjliggörare för framtidens hållbara energisystem. Vår produktion motsvarar ca 25 % av Sveriges totala elbehov. För att leverera hög tillgänglighet i vår produktion behöver vi ständigt utmana oss själva, utveckla våra arbetssätt och ta tillvara digitala möjligheter. Jobbeskrivning Vill du ha roligt på jobbet och samtidigt arbeta för ett fossilfritt samhälle? Nu har du möjlighet att göra det hos oss på Vattenfall Vattenkraft. För att nå vårt mål behöver vi engagerade medarbetare som vill bidra till ett bättre klimat. Du blir en viktig del i det arbetet! Vattenkraft är en pålitlig och förnyelsebar energikälla med en mycket viktig funktion i vårt elkraftsystem. Vattenkraft ger låga utsläpp av koldioxid och levererar både baskraft och reglerkraft. Nu rekryterar vi fler produktionstekniker till Älvkarleby! Som produktionstekniker kommer du att medverka i allt förekommande produktions-/drifttekniskt arbete vid vattenkraftanläggningarna Näs, Söderfors och Älvkarleby i Dalälven. Du kommer exempelvis att arbeta med analys, problemlösning, felavhjälpning, ronder, löpande underhåll och förbättringsprojekt. Framöver kan du även ha en roll som Bas-U (byggarbetsmiljösamordnare) i samband avställningar och projekt. Tjänsten är på heltid och efter introduktion kommer du att ingå i vår beredskap enligt ett rullande schema. Kravspecifikation Du har teknisk utbildning från gymnasiet eller yrkeshögskola samt erfarenhet av industriunderhåll och felsökning. Det är meriterande om du har erfarenhet av el-tekniskt och/eller mekaniskt underhåll vid vattenkraftanläggningar (generatorer, turbiner, intags- och utskovsluckor) eller liknande industriell verksamhet. Tidigare erfarenhet av planerings- och samordningsansvar kan också vara ett plus. Vi söker en mångsidig och ansvarsfull teamspelare. Du tycker om att hitta lösningar och att dela idéer med kollegor. Du uppskattar samarbete, men är också beredd på att ensamarbete förekommer. Säkerhet på arbetsplatsen är nummer ett, du behöver vara en uppmärksam och trygg kollega. Du tar stort ansvar för att arbetet görs effektivt under säkra förhållanden med löpande riskobservationer. Arbetet kräver körkort (B), bra IT-vana och goda kunskaper i svenska och engelska. Ytterligare information Placeringsort Älvkarleby Kontaktpersoner Har du frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande gruppchef Mats Tagesson 070-232 29 55. Fackliga företrädare är Anneli Jönsson Ledarna, Samuel Jernlif Unionen, Magnus Nilsson Akademikerna och Anders Karlström SEKO. Alla nås via Vattenfalls växel, 08-739 50 00. Känns det här som ett jobb för dig? För att förverkliga målet om ett fossilfritt liv behöver vi ta vara på olika perspektiv, erfarenheter och färdigheter. Vi behöver tänkare, skapare, utvecklare, problemlösare och en lång rad andra roller med en sak gemensamt - att alla bidrar med sin unika talang och frigör just sina superkrafter i teamet. Vi arbetar mot vårt gemensamma mål i en förstklassig arbetsmiljö där alla ska få känna sig jämlika och inkluderade. Vi ser fram emot din ansökan! Välkommen med din ansökan via vår annons på Vattenfalls karriärsidor senast den 11 augusti, 2024. Har du frågor kontakta rekryterare Ingela Skoog, 0730-243 164. Notera att annonsperioden är något förlängd på grund av semestertider och vi planerar att påbörja intervjuer efter ansökningstidens slut. Vi är övertygade om att mångfald berikar, och arbetar därför kontinuerligt för jämställdhet och inkludering på vår arbetsplats. Läs gärna mer om vårt arbete inom mångfald och inkludering och andra förmåner på https://careers.vattenfall.com/se/jobba-med-oss/ Vattenfall Vattenkraft är en del av Sveriges samhällskritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är tjänsten du söker säkerhetsklassad kommer, i enlighet med säkerhetsskyddslagen, registerkontroll och säkerhetsintervju genomföras innan anställning.

8 juli 2024
Sista ansökan:
7 augusti 2024
ISS söker Energiansvarig till kund

Var 660:e person som går till arbetet i Sverige är en ISS-medarbetare och det är vi stolta över. Vi är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag samt har över 450 000 medarbetare världen över. Det är våra medarbetare som är kärnan i vår verksamhet och förutsättningen för att kunna leva upp till vårt syfte, Connecting people and places to make the world work better. På ISS Facility Services skapar vi platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. Vill du också bli en del i vår globala organisation där ditt jobb verkligen gör skillnad? ISS har ett spännande samarbete inom Facility Management med en stor kund inom fordonsindustrin med flertalet siter i Sverige. Vi söker nu en engagerad Energiansvarig till kundens siter i Eskilstuna, Köping, Braås och Hallsberg. Placeringsort – Eskilstuna eller Braås. Är du en affärsdriven och målinriktad person som vill driva ett långsiktigt och hållbart energiarbete hos vår kund? Sök då denna tjänst hos oss! Om rollen Du blir en viktig del av ett motiverat team. I rollen som Energiansvarig säkerställer du att kundens fastigheter håller önskat inomhusklimat samt att kunden kan bedriva sin verksamhet på ett energieffektivt sätt som ligger i linje med kundens hållbarhetsmål. Resor förekommer. Exempel på arbetsuppgifter: • Övervaka och rapportera faktisk energiförbrukning. • Tillsammans med kunden se till att alla onödiga system stängs ned under icke-operativa timmar. • Kontrollera och justera drifttiderna för tekniska system i enlighet med den faktiska arbetstiden. • Analysera, utvärdera och dokumentera energistatistik, effekttoppar och trender. • Agera på och rapportera avvikelser i el- och värmeförbrukning. • Utifrån analyser och energikartläggning presentera och diskutera åtgärd och förbättringsförslag med kund. • Driva mindre VVS- och ventilationsprojekt. T ex byte, reparation och renovering av ventilations- och VVS-installationer. • Samordna samt vid behov leda arbete internt vid framtagning av åtgärdsförslag/offerter/anbudsunderlag och genomförande av uppdrag. • Genomföra, utföra och ansvara för uppdrag i enlighet med affärsöverenskommelser. • Ansvara för struktur samt kvalitet på inmatning av förbrukningsmätare och genomföra analyser på förbrukningen i energiuppföljningssystem. • Dokumentera och uppdatera tekniska rapporter till kund. • Medverka vid statusbesiktningar. Dina erfarenheter Vi söker dig som minst har en tvåårig utbildning inom fastighetsteknik och minst ett par års erfarenhet av arbete inom området. Det är av vikt att du har praktisk erfarenhet med injustering och optimering av värmesystem och ventilationssystem samt en god kännedom om energioptimering i fastigheter. Du har kunskap om uppföljning och analys samt en god förståelse för sambandet mellan de olika systemen i en fastighet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av på marknaden förekommande energiuppföljningssystem, samt erfarenhet av LCC-analyser samt investeringskalkyler. Mycket meriterande om du jobbat med industrifastigheter. Du behöver ha en förståelse för kundens verksamhet och du är bekväm i en produktionsmiljö. Din personlighet Du har högt kundfokus, en lösningsfokuserad inställning när du ställs inför utmaningar och ett prestigelöst förhållningssätt inför de arbetsuppgifter som ska utföras. Du bör ha ett tillmötesgående och ödmjukt sätt i din relation till kollegor, kund och leverantör, men även ha integritet nog att på ett pedagogiskt och sakligt sätt kommunicera information när saker inte går som planerat. Du trivs i en miljö av ordning och struktur, men du behöver också kunna behålla fokus och planera om när det dyker upp oväntade uppgifter. Därför är det viktigt att du snabbt kan prioritera om. Det blir lättare om du har en förmåga att se helheten och arbetar proaktivt – detta för att vi ska uppnå hög kundnöjdhet. Du behöver vara en analytisk person som upptäcker mönster, observerar och tolkar data samt integrerar denna information i teori och praktik på ett optimalt sätt. Problemlösning och samordning hanterar du genom tydliga, metodiska tillvägagångssätt och/eller genom mer kreativa lösningar. Ditt driv och ditt öppna sätt hjälper dig att, tillsammans med dina kunniga kolleger, uppnå hög kundnöjdhet. Du har en positiv, utåtriktad och engagerad personlighet som gör att du trivs med människor och du har inga problem med att stå i centrum vid möten. Du trivs nära kunden i en dynamisk och föränderlig miljö där du får möjlighet att interagera med en mängd skiftande kontaktytor, både internt och externt. Du har en god kommunikativ förmåga och kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift samt har goda IT-kunskaper som t ex Microsoft Office – speciellt Excel. Du har vana vid att jobba i ärendehanterings- och fastighetssystem. B-körkort är ett krav. Du trivs i rollen som företagsrepresentant och delar ISS vilja att leverera service i världsklass. ISS värderingar är kvalitet, ansvar, ärlighet och entreprenörskap. Dessa värderingar kommer att vara fundamentala i hur vi arbetar. Därför är det viktigt att du känner att du står för ett arbetssätt och ett förhållningssätt som är i enlighet med dessa. Vi erbjuder Självklart erbjuder vi dig en trygg anställning hos ISS. Du kommer att arbeta nära kompetenta medarbetare som du kommer få stort utbyte av, då vi värnar om att hjälpa och utveckla varandra. ISS storlek och breda tjänsteutbud bidrar till att det finns mycket goda utvecklingsmöjligheter, såväl nationellt som globalt. Vårt fokus ligger i att ta hand om och utveckla våra medarbetare, för vi tror på att ”People make places”. ISS erbjuder bland annat utbildningar och talangprogram – allt för att du ska engageras och utvecklas på jobbet. Din ansökan Vi hoppas att vi väckt ditt intresse och vi ser fram emot din ansökan. Med anledning av GDPR, hanterar vi ej ta ansökningar inkomna via mail. Ansvarig Rekryterare: Pernilla Dahlbäck – [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

3 juli 2024
Sista ansökan:
4 augusti 2024
ISS söker Energiansvarig till kund

Var 660:e person som går till arbetet i Sverige är en ISS-medarbetare och det är vi stolta över. Vi är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag samt har över 450 000 medarbetare världen över. Det är våra medarbetare som är kärnan i vår verksamhet och förutsättningen för att kunna leva upp till vårt syfte, Connecting people and places to make the world work better. På ISS Facility Services skapar vi platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. Vill du också bli en del i vår globala organisation där ditt jobb verkligen gör skillnad? ISS har ett spännande samarbete inom Facility Management med en stor kund inom fordonsindustrin med flertalet siter i Sverige. Vi söker nu en engagerad Energiansvarig till kundens siter i Eskilstuna, Köping, Braås och Hallsberg. Placeringsort – Eskilstuna eller Braås. Är du en affärsdriven och målinriktad person som vill driva ett långsiktigt och hållbart energiarbete hos vår kund? Sök då denna tjänst hos oss! Om rollen Du blir en viktig del av ett motiverat team. I rollen som Energiansvarig säkerställer du att kundens fastigheter håller önskat inomhusklimat samt att kunden kan bedriva sin verksamhet på ett energieffektivt sätt som ligger i linje med kundens hållbarhetsmål. Resor förekommer. Exempel på arbetsuppgifter: • Övervaka och rapportera faktisk energiförbrukning. • Tillsammans med kunden se till att alla onödiga system stängs ned under icke-operativa timmar. • Kontrollera och justera drifttiderna för tekniska system i enlighet med den faktiska arbetstiden. • Analysera, utvärdera och dokumentera energistatistik, effekttoppar och trender. • Agera på och rapportera avvikelser i el- och värmeförbrukning. • Utifrån analyser och energikartläggning presentera och diskutera åtgärd och förbättringsförslag med kund. • Driva mindre VVS- och ventilationsprojekt. T ex byte, reparation och renovering av ventilations- och VVS-installationer. • Samordna samt vid behov leda arbete internt vid framtagning av åtgärdsförslag/offerter/anbudsunderlag och genomförande av uppdrag. • Genomföra, utföra och ansvara för uppdrag i enlighet med affärsöverenskommelser. • Ansvara för struktur samt kvalitet på inmatning av förbrukningsmätare och genomföra analyser på förbrukningen i energiuppföljningssystem. • Dokumentera och uppdatera tekniska rapporter till kund. • Medverka vid statusbesiktningar. Dina erfarenheter Vi söker dig som minst har en tvåårig utbildning inom fastighetsteknik och minst ett par års erfarenhet av arbete inom området. Det är av vikt att du har praktisk erfarenhet med injustering och optimering av värmesystem och ventilationssystem samt en god kännedom om energioptimering i fastigheter. Du har kunskap om uppföljning och analys samt en god förståelse för sambandet mellan de olika systemen i en fastighet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av på marknaden förekommande energiuppföljningssystem, samt erfarenhet av LCC-analyser samt investeringskalkyler. Mycket meriterande om du jobbat med industrifastigheter. Du behöver ha en förståelse för kundens verksamhet och du är bekväm i en produktionsmiljö. Din personlighet Du har högt kundfokus, en lösningsfokuserad inställning när du ställs inför utmaningar och ett prestigelöst förhållningssätt inför de arbetsuppgifter som ska utföras. Du bör ha ett tillmötesgående och ödmjukt sätt i din relation till kollegor, kund och leverantör, men även ha integritet nog att på ett pedagogiskt och sakligt sätt kommunicera information när saker inte går som planerat. Du trivs i en miljö av ordning och struktur, men du behöver också kunna behålla fokus och planera om när det dyker upp oväntade uppgifter. Därför är det viktigt att du snabbt kan prioritera om. Det blir lättare om du har en förmåga att se helheten och arbetar proaktivt – detta för att vi ska uppnå hög kundnöjdhet. Du behöver vara en analytisk person som upptäcker mönster, observerar och tolkar data samt integrerar denna information i teori och praktik på ett optimalt sätt. Problemlösning och samordning hanterar du genom tydliga, metodiska tillvägagångssätt och/eller genom mer kreativa lösningar. Ditt driv och ditt öppna sätt hjälper dig att, tillsammans med dina kunniga kolleger, uppnå hög kundnöjdhet. Du har en positiv, utåtriktad och engagerad personlighet som gör att du trivs med människor och du har inga problem med att stå i centrum vid möten. Du trivs nära kunden i en dynamisk och föränderlig miljö där du får möjlighet att interagera med en mängd skiftande kontaktytor, både internt och externt. Du har en god kommunikativ förmåga och kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift samt har goda IT-kunskaper som t ex Microsoft Office – speciellt Excel. Du har vana vid att jobba i ärendehanterings- och fastighetssystem. B-körkort är ett krav. Du trivs i rollen som företagsrepresentant och delar ISS vilja att leverera service i världsklass. ISS värderingar är kvalitet, ansvar, ärlighet och entreprenörskap. Dessa värderingar kommer att vara fundamentala i hur vi arbetar. Därför är det viktigt att du känner att du står för ett arbetssätt och ett förhållningssätt som är i enlighet med dessa. Vi erbjuder Självklart erbjuder vi dig en trygg anställning hos ISS. Du kommer att arbeta nära kompetenta medarbetare som du kommer få stort utbyte av, då vi värnar om att hjälpa och utveckla varandra. ISS storlek och breda tjänsteutbud bidrar till att det finns mycket goda utvecklingsmöjligheter, såväl nationellt som globalt. Vårt fokus ligger i att ta hand om och utveckla våra medarbetare, för vi tror på att ”People make places”. ISS erbjuder bland annat utbildningar och talangprogram – allt för att du ska engageras och utvecklas på jobbet. Din ansökan Vi hoppas att vi väckt ditt intresse och vi ser fram emot din ansökan. Med anledning av GDPR, hanterar vi ej ta ansökningar inkomna via mail. Ansvarig Rekryterare: Pernilla Dahlbäck – [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

3 juli 2024
Sista ansökan:
4 augusti 2024
Konsult inom tillståndsprövning och MKB

Företagsbeskrivning AFRY är ett internationellt företag som erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom energi, industri och infrastruktur som skapar värde för kommande generationer. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle. Läs mer om AFRY på: https://afry.com/sv Jobbeskrivning Energisektorn växer och likaså efterfrågan på AFRYs tjänster. För att kunna möta våra kunders behov och för att kunna ta oss an ännu fler spännande projekt behöver vi förstärka vår organisation med ytterligare konsulter inom tillståndsprövning och MKB. Är du en engagerad person som är intresserad av att arbeta med projekt där du är med och bidrar till en hållbar energiförsörjning och till den gröna omställningen? Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med tillståndsprocesser, samråd, miljökonsekvensbeskrivningar eller olika utredningar för energiproduktion och energidistribution, miljöfarlig verksamhet eller vattenverksamhet. Du kommer att tillhöra en grupp vars huvudfokus är tillståndsprocesser inom energisektorn. Du kommer bland annat att arbeta med tillståndsprocesser enligt miljöbalken och ellagen, samråd, miljökonsekvensbeskrivningar, tekniska beskrivningar, anmälningsärenden och dispenser enligt miljöbalken, lokaliseringsutredningar och framkomlighetsstudier. Våra projekt omfattar bland annat kraftledningar, energiproduktionsanläggningar, anslutning av land- och havsbaserad vindkraft, batterilagringssystem, vätgas och fjärrvärme. I gruppen finns en blandning av kompetenser och erfarenheter inom tillståndsprövning, med både seniora och juniora konsulter. Det är viktigt för oss med ett öppet arbetsklimat där vi har högt i tak och utvecklas tillsammans. Alla våra projekt har sin komplexitet och tillståndsspecifika utmaningar, men genom kompetensutbyte och diskussioner i teamet kan vi skapa både lyckosamma projekt och utvecklas i vårt kunnande och i vår yrkesroll. Vi arbetar ofta tillsammans med våra kollegor på tekniksidan och i många projekt samarbetar tillstånd och teknik genom hela projektet. Som konsult inom tillståndsprövning och MKB kommer du att få möjlighet att arbeta och utvecklas inom ramen för olika spännande och omväxlande projekt både lokalt, regionalt och nationellt. AFRY är ett ledande konsultföretag och vår storlek, vår kompetens och våra många duktiga medarbetare gör att vi har möjlighet att ta oss an även de största och mest komplexa projekten. På AFRY kommer du att få möjlighet att arbeta i olika roller, ta ett stort eget ansvar och bygga relationer med både interna och externa kontakter. Om du är intresserad av uppdrags- och projektledning finns det även möjlighet att arbeta med detta. Om du har några särskilda specialist-kompetenser kan du vara med och utveckla AFRYs tjänsteutbud. Kravspecifikation Då arbetet som konsult inom tillståndsprövning och MKB innebär många interna och externa kontakter med bland annat kollegor, anläggningsägare, jurister och myndigheter söker vi dig som tycker om att skapa goda och förtroendefulla relationer med olika typer av människor. Du har en god kommunikativ förmåga och du trivs både med att samarbeta med andra och med att arbeta självständigt. Du är noggrann och mån om att ditt arbete ska hålla en hög kvalitet. Du delar med dig av dina kompetenser och erfarenheter och är intresserad av att lära av dina kollegor. För att lyckas i rollen bör du ha en universitets- eller högskoleexamen inom exempelvis miljö, naturvetenskap eller liknande samt några års relevant arbetslivserfarenhet från privat eller offentlig sektor. Erfarenhet av arbete som konsult eller med uppdragsledning är meriterande. Du behöver ha en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Eftersom AFRY är ett internationellt företag som verkar globalt är det önskvärt att du även har kunskaper i engelska. Ytterligare information AFRY är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer och vi vill gärna visa dig varför. Vi erbjuder dig en flexibel arbetsmiljö och frihet under ansvar då vi förstår att allas liv ser olika ut. På AFRY har vi en kultur som präglas av att dela kunskap med varandra. Vi hoppas att du kommer lära dig lika mycket av oss som vi kommer göra av dig. Läs mer om AFRY på: https://afry.com/sv Sista ansökningsdag är 30/9 2024. Urval och intervjuer kommer att ske löpande och tillsättning kan komma att ske före sista ansökningsdatum, så skicka gärna in din ansökan redan idag. Vi ber om överseende att återkoppling kan komma att dröja på grund av semesterperiod. Kontaktuppgifter Jimmy Sjögren (gruppchef) - [email protected] Emma Kruger (teamleader) - [email protected] Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

2 juli 2024
Sista ansökan:
1 augusti 2024
Ärendestyrare

Företagsbeskrivning Vattenfall Services Nordic AB bygger, underhåller och utvecklar energilösningar för energi- och elanläggningar. Vi utvecklar Sveriges energiinfrastruktur för att skapa en hållbar framtid där vi hittar nya innovationer som bidrar till ett fossilfritt samhälle. Vi jobbar med många olika kunder och leverantörer som innebär stora investeringar för energiomställningen. Med oss arbetar du i en samhällsviktig verksamhet och ser till allt fungerar. Tillsammans skapar vi Sveriges säkraste arbetsplats! Jobbeskrivning Vill du bli en viktig del av energiomställningen? Vattenfall Services är Sveriges ledande entreprenadbolag inom energi- och elkraftsområdet och vi utvecklar Sveriges energiinfrastruktur! Hos oss jobbar du i en framtidsbransch med stort fokus på en hållbar framtid. Vi behöver fler energihjältar och nu söker vi Ärendestyrare som vill vara med på resan mot ett fossilfritt liv! Är det du? Tillsammans gör vi skillnad, för hela samhället. Är du en kreativ problemlösare som kan prioritera och koordinera? Gillar du att ha flera olika kontaktytor och tänker att allt är möjligt? Vi söker nu serviceinriktade administratörer som kan koordinera våra inkomna ärenden i rätt tid och till rätt person. Är du vår nästa ärendestyrare? Avdelningen du kommer arbeta på ansvarar för larmmottagning av akuta fel, mottagning av beställningar för underhåll- och servicejobb, ärendeuppföljning och viss schemaläggning av elkraftstekniker. Arbetet innebär många kontaktytor, dels kunder men även elkraftsteknikerna som utför drift- och underhållsarbeten i fält samt projektledare. Vi har stort fokus på säkerhet, kvalitet och effektivitet. Som ärendestyrare tar du emot beställningar via telefon, mail samt ärendehanteringssystemet och tillsammans med dina kollegor koordinerar ni resurser till akuta uppdrag, utifrån kompetens och geografi. Då det ofta uppstår oförutsedda händelser i den dagliga verksamheten, som exempelvis störningar i elförsörjningen, ställer rollen krav på samarbete och på ett strukturerat arbetssätt för att hantera förändringarna. Som ärendestyrare ansvarar du även för att rapportera beläggning och avvikelser i ärendehanteringen, synliggöra och följa upp ärendestatus, bevaka saknad information i ärenden samt förse övrig verksamhet med ärendestatistik och återrapportera till aktuellt affärsområde. Tjänsten är ett vikariat på 1 år med möjlighet till förlängning. Du arbetar heltid, måndag-fredag med arbetstid 07:00-16:00. Kravspecifikation Eftersom arbetet innefattar många kontaktytor söker vi dig som är tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Du motiveras av att hålla en hög servicenivå, är noggrann och tycker att det är viktigt med ett strukturerat arbetssätt. Avdelningen fungerar likt en ledningscentral och det är viktigt att vara uppmärksam, att behålla lugnet och samtidigt ha förmågan att vara flexibel och kunna planera om dagens arbete. Verksamheten genomgår en utvecklingsresa i att kunna bli mer effektiv och sammansvetsad. Därför söker vi dig som tycker om att leverera nya lösningar och rutiner samt har en kreativa förmåga att kunna förutse eventuella problem och därmed bidrar till idéer för ett effektivare arbete. Vi vet att du kommer utvecklas tillsammans med oss. Men vi ser gärna att du redan idag har: Gymnasial utbildning inom lämpligt område Arbetat med resursplanering, kundservice, logistikplanering eller liknande Mycket bra IT-vana. Du har erfarenhet av MS Excel, Teams och SharePoint Arbetat i ärendehanteringssystem, t.ex. BÄST-systemet eller SAP Du uttrycker dig tydligt i både tal och skrift på svenska, gärna även i engelska. B-körkort kan vara meriterande. I din ansökan (CV och personligt brev) är det viktigt att du beskriver dina tidigare erfarenheter av serviceinriktade roller och din syn på god kundservice. Ytterligare information Vi erbjuder Efter flera decennier i energibranschen vet vi att våra medarbetare är vår viktigaste och mest värdefulla tillgång. Därför erbjuder vi dig en varierande arbetsvardag med stora möjligheter till personlig och yrkesmässig utveckling. Vi är en stor och trygg arbetsgivare som ändå känns familjär där medarbetarnas säkerhet, välmående och samarbete är viktiga delar av vår företagskultur! Hos Vattenfall Services kan du göra skillnad och tillsammans tar vi ansvar för en hållbar energiomställning, tillsammans ger vi kraft åt ett fossilfritt liv. Är du nyfiken på dina framtida kollegor? Läs mer här: Dina kollegor - Vattenfall SE  Nyfiken på att följa vår vardag? Följs oss på sociala medier! Linkedin – Vattenfall Services Nordic AB Instagram – Vattenfallservices Placeringsort: Uppsala Kontakt Vill du veta mer om tjänsten, kontakta ansvarig rekryterande chef Elisabeth Laitila [email protected]. För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig rekryterare Lea Skånberg [email protected]. Fackliga representanter för denna tjänst är Gunilla Eriksson Unionen, Juha Siipilehto SEKO, Torbjörn Blom Akademikerna och Anders Landqvist Ledarna. Du når alla via Vattenfalls växel, tfn 08-739 50 00 Känns detta som ett jobb för dig? Du är varmt välkommen med din ansökan senast den 28e juli!  Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Utöver säkerhetsprövning görs drogtest. Då säkerheten för Vattenfall och dess anställda är avgörande kommer vi innan varje anställning genomföra en ”pre-employment screening”. Dessa kontroller baseras på din roll som du kommer att fylla inom Vattenfall. Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla anställda ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könsidentitet och könsuttryck, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning.

27 juni 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024
Är du vår nya Energisamordnare?

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Är du en person som brinner för energi och tycker om att analysera siffror och förbrukningar och förstå orsaker till förändringar? Har du kanske nyligen tagit din examen inom energiinriktning eller annan likvärdig utbildning ? Gillar du fastigheter? Då kan den här tjänsten vara någonting för dig! Om tjänsten Som energisamordnare hos oss blir ditt huvudsakliga ansvar att genomföra energiuppföljningar och rapportering av nyckeltal kring energi och media. Ditt ansvarsområde omfattar samtliga våra fastigheter i Stockholm. I ditt arbete har du ett nära samarbete med vår automationssamordnare och våra drifttekniker men arbetar också tillsammans med våra tekniska förvaltare och våra driftchefer. Ni samarbetar i både stora och små förvaltningsfrågor samt utvecklingsfrågor för att uppnå våra energi-, klimat- och säkerhetsmål. Ett tydlig fokus ligger på ständig utveckling där du som energisamordnare bidrar genom att söka och utreda nya tekniska möjligheter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att: • Genomföra mediadialoger och skapa energihandlingsplaner samt sätta energimål för respektive objekt • Stämma av mediaförbrukning och mediafakturering samt ansvara för budget-, prognos- och bokslutsarbete avseende media • Godkänna inkommande och utgående mediafakturor • Analysera mediaabonnemang för kontroll och eventuell justering av abonnemangseffekter • Initiera och driva digital utveckling av diverse mediamätare och mätarstrukturer • Vara delaktig i investeringsärenden för energiprojekt • Vara ett expertstöd i den löpande förvaltningen samt förvaltningsprojekt • Ansvara för energideklarationer och energikartläggningar • Arbeta aktivt med analys av energiuppföljning • Förbättra våra arbetsmetoder och rutiner i nära samarbete med våra kunder och våra interna och externa projektledare Om dig Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom energiinriktning alternativt att du har annan likvärdig utbildning eller förvärvat motsvarande kompetens på annat sätt. Det är viktigt att du har helhetsförståelsen för alla de delar som påverkar energianvändningen. Vi ser gärna att du har ett intresse för fastigheter. Har du arbetat med fastigheter i någon form är det ännu bättre. Kvalifikationer: • Övergripande teknisk kompetens och ett genuint intresse av att arbete med energioptimering och hållbarhetsfrågor. • Erfarenhet av fastighetsspecifika program är önskvärt. • Erfarenhet av säkerhetsfastigheter, energioptimering, hållbarhetsfrågor och Sunda hus är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din drivkraft. Du är analytisk och strukturerad och har ett helhetstänk med förmågan att se sammanhang och nya tänkbara lösningar. Du trivs i en roll med eget ansvar och gillar att lära nytt i samarbete med team och kollegor. Att du har god social förmåga och ett serviceinriktat arbetssätt är extra viktigt då du kommer ha mycket kontakter främst internt men även externt. Placering Stockholm, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande förekommer även resor utanför ansvarsområdet. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 16 augusti! Vi kommer att göra urval löpande men p.g.a. semesterperioder kan svarstiden dröja.     Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

27 juni 2024
Sista ansökan:
16 augusti 2024
Till vårt nya kundavtal med Saab söker vi nu Energistrateg - Linköping

Caverion bygger för framtiden, därför behöver vi bli fler! Via smarta fastighetstekniska lösningar bidrar vi till hållbara resultat. Är du intresserad av att vara med i ett nytt kundavtal och vill bidra till utveckling av våra kunders fastigheter, då har vi jobbet för dig! Caverion växer med nya uppdrag och nu har vi en ny spännande roll som Energistrateg till vår nya kund Saab med verksamhet nationellt runt om i Sverige. Caverion och Saab inleder i år ett avtal gällande teknisk förvaltning, drift och underhåll av fastigheter nationellt. Det är ett partnerskapsavtal som bygger på bl.a. ömsesidigt förtroende och transparens. Vi går mot en spännande framtid och bygger ett team som består av en sammansvetsad grupp som är nationellt ansvarig för vår kunds fastighetsbestånd. Du kommer vara en nyckelperson med din specialistkunskap. I och med att vårt team sitter runt om i Sverige ingår resor i tjänsten. Dina arbetsuppgifter Rollen som Energistrateg syftar till att följa upp, leda och driva det förebyggande energiarbetet inom FM-avtalet för respektive site till uppsatta mål avseende energiförbrukning. Du leder, driver och ansvarar för energirapportering mot kund enligt myndighetskrav. Rollen innehar en blandning av strategiska och operativa ansvarområden. I rollen ingår också att kontinuerligt arbeta med olika miljö- och hållbarhetsfrågor, främst inom energioptimering, samt materialpåverkan inom den senaste tekniken. Du har ett tätt samarbete med flera funktioner och roller inom hela avtalet exempelvis tekniker och tvärfunktionella specialister samt kundens förvaltare och övriga funktioner. I denna spännande och självständiga roll rapporterar du till kontraktsansvarig. I rollen ingår även: • Analysera och förbereda beslutsunderlag kring produktionen inom ansvarsområdet • Ansvara för årliga energirevisioner, energideklarationer och energikartläggningar • Att ta fram och delta i genomdrivande av strategiska åtgärder för att uppnå uppställda energi och miljömål. • Bistår chefer och ledare med underlag och analyser i arbetet med budget, prognos, intern och extern rapportering. • Bistår chefer och ledare att hitta förbättringar kopplat till hållbarhet, underhåll och kostnadsbesparingar. • Delta och verka som drivkraft i förändringsarbeten och utvecklingsprojekt. • Sammanställa kvartalsrapporter över energianvändning i CEMAsys för SAAB:s anläggningar • Verka för att erforderliga mätare för energi- och resursuppföljning projekteras och installeras • Leda / medverka vid energi- och prestandaprovningar. • Administrera SAAB:s energiuppföljningssystem. • Sammanställa underlag och redovisa pågående, planerat och genomfört energi- och mediaarbete kvartalsvis på kontraktsmöten. • Sätta ihop och inrapportera ansökningar av ekonomiska stöd för energiåtgärder för SAAB:s räkning. • Vara delaktiga i planering och implementering av SAAB:s strategiska energi- och miljöarbete. • Vara stöd mot projektorganisationen i energi- och resursfrågor vid behov i projekten och utredningar. • Driva mindre energirelaterade projekt avseende implementering av energibesparingsåtgärder. Din bakgrund • Vi ser att du har god erfarenhet av liknande roll med gedigna kunskaper inom området samt relevant eftergymnasial utbildning. • Generell kunskap om byggteknik och kan arbeta med alla delar i byggnaden ur ett energiperspektiv, såväl klimatskal som VVS, el och processutrustning. • God förmåga att strukturera, samordna och utföra beställda arbeten • Ekonomisk kunskap för att bedöma lönsamheten av olika alternativ och kunna utföra LCC-beräkningar. • Kompetens inom datorbaserade styr- och reglersystem är meriterande • Certifierad Energispecialist meriterande • Någon form av projektledarutbildning eller motsvarande • Dokumenterade projektledarerfarenheter inom energi eller bygg • Goda kunskaper i svenska och engelska • Kunskap om Energiuppföljning i Mestro eller likvärdigt program För att lyckas i rollen ser vi att du har god förmåga att bygga förtroendeingivande relationer. Du är affärsmässig samt resultat- och lösningsorienterad. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Kort om Caverion - Building performance När du jobbar på Caverion växer du med oss. I takt att du skaffar dig nya kunskaper, får du också nya möjligheter. Vi uppmuntrar våra medarbetare att lära som en del av jobbet- att ställa frågor, be om hjälp och dela med sig av kunskaper. Du får också hos oss ett stort nätverk inom alla teknikområden. Vi finns i 10 länder, i Sverige är vi ungefär 2 500 medarbetar och vi finns på 70 orter från Ystad till Kiruna. Läs mer på caverion.se Building performance betyder att vi bygger våra omgivningar på ett smart och hållbart sätt så att företag lyckas, och att människor mår bra. Vill du veta hur? Ta en tur Caverion Smart City Kontakt & Ansökan Om du tycker att detta låter intressant och har någon fråga är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Marcus Davidsson tel. 070-202 67 29 alt. mail [email protected] (Semester vecka 28-32) Din ansökan vill vi ha senast den 1 september 2024! OBS: Skicka gärna in din ansökan redan idag då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail! Alla former för telefonsamtal som inte berör frågor om tjänsten, t ex från rekryterings-/ bemanningsföretag/annonssäljare undanbedes. Välkommen med din ansökan!

13 juni 2024
Sista ansökan:
1 september 2024
Till vårt nya kundavtal med Saab söker vi nu en Underhållsingenjör - Lin

Caverion bygger för framtiden, därför behöver vi bli fler! Via smarta fastighetstekniska lösningar bidrar vi till hållbara resultat. Är du intresserad av att vara med i ett nytt kundavtal och vill bidra till utveckling av våra kunders fastigheter, då har vi jobbet för dig! Caverion växer med nya uppdrag och nu har vi en ny spännande roll som Underhållsingenjör till vår nya kund Saab med verksamhet nationellt runt om i Sverige. Caverion och Saab inleder i år ett avtal gällande teknisk förvaltning, drift och underhåll av fastigheter nationellt. Det är ett partnerskapsavtal som bygger på bl.a. ömsesidigt förtroende och transparens. Vi går mot en spännande framtid och bygger ett team som består av en sammansvetsad grupp som är nationellt ansvarig för vår kunds fastighetsbestånd. Du kommer vara en nyckelperson med din specialistkunskap. I och med att vårt team sitter runt om i Sverige ingår resor i tjänsten. Dina arbetsuppgifter Rollen som Underhållsingenjör syftar till att följa upp, leda och driva det förebyggande arbetet inom FM-avtalet. Det innebär att arbeta proaktivt med att ta fram drift- och underhållsplaner, samt kvalitetssäkra avtalets leverans och driftsäkerhet. Utifrån identifierade fel och brister ansvarar du för att bereda och presentera åtgärdsförslag. I rollen ingår också att kontinuerligt arbeta med olika miljö- och hållbarhetsfrågor exempelvis inom energioptimering och materialpåverkan inom den senaste tekniken. Du har ett tätt samarbete med flera funktioner och roller inom hela avtalet exempelvis tekniker och tvärfunktionella specialister samt kundens förvaltare och övriga funktioner. Du rapporterar till kontraktsansvarig. I rollen ingår även att: • Analysera och förbereda beslutsunderlag kring produktionen inom ansvarsområdet. • Bistår chefer och ledare med underlag och analyser i arbetet med budget, prognos, intern och extern rapportering. • Bistår chefer och ledare att hitta förbättringar kopplat till hållbarhet, underhåll och kostnadsbesparingar. • Delta och verka som drivkraft i förändringsarbeten och utvecklingsprojekt. • Ansvara för att organisationen inom ansvarsområdet är rätt representerat i kundens system. • Hantera tekniska avvikelser och ta fram förbättringsförslag. • Upprätta Underhållsplaner och följa upp gjorda Underhållsplaner. Din bakgrund Vi ser att Du har en mycket god erfarenhet av liknande roll och har en eftergymnasial utbildning inom driftteknik, Underhållsingenjör eller motsvarande. Det är avgörande att Du har ett helhetsperspektiv med förståelse för hur byggnaders installationer påverkar och samverkar med varandra. Vidare är följande erfarenhet och kompetens viktig för att lyckas i rollen: • Erfarenhet av arbete från underhållssystem i industriell miljö samt datorbaserade styr- och reglersystem • Ekonomisk kunskap för att bedöma lönsamheten av olika alternativ och kunna utföra LCC-beräkningar • Dokumenterat goda kunskap och förståelse inom el, VVS, kyla samt styr & regler • Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift • God datorvana • Dokumenterad erfarenhet att arbeta i underhållssystem • God förmåga att strukturera, samordna och utföra beställda arbeten För att lyckas i rollen ser vi att du har god förmåga att bygga förtroendeingivande relationer. Du är affärsmässig samt resultat och lösningsorienterad. För att trivas i rollen har du god samarbetsförmåga och van att kommunicera muntligt och skriftligt både med kund och egna organisationen. Du är engagerad och tar initiativ och vill arbeta proaktivt. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Kort om Caverion - Building performance När du jobbar på Caverion växer du med oss. I takt att du skaffar dig nya kunskaper, får du också nya möjligheter. Vi uppmuntrar våra medarbetare att lära som en del av jobbet- att ställa frågor, be om hjälp och dela med sig av kunskaper. Du får också hos oss ett stort nätverk inom alla teknikområden. Vi finns i 10 länder, i Sverige är vi ungefär 2 500 medarbetar och vi finns på 70 orter från Ystad till Kiruna. Läs mer på caverion.se Building performance betyder att vi bygger våra omgivningar på ett smart och hållbart sätt så att företag lyckas, och att människor mår bra. Vill du veta hur? Ta en tur Caverion Smart City Kontakt & Ansökan Om du tycker att detta låter intressant och har någon fråga är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Marcus Davidsson tel. 070-202 67 29 alt. mail [email protected] (Semester v28-32) Alla former för telefonsamtal som inte berör frågor om tjänsten, t ex från rekryterings-/ bemanningsföretag/annonssäljare undanbedes. Din ansökan vill vi ha senast den 31 augusti! OBS: Skicka gärna in din ansökan redan idag då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail! Välkommen med din ansökan!

5 juni 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024