Familjerättssekreterare

Sök bland 3 lediga jobb som Familjerättssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vi söker en familjerättssekreterare
Älvkarleby kommun
Socialsekreterare

Välkommen till Älvkarleby kommun – en arbetsplats med närhet och engagemang Hos oss i Älvkarleby kommun möts du av en arbetsmiljö där det är nära till chef, kollegor och beslutsfattare. Vi är drygt 700 medarbetare som tillsammans arbetar utifrån våra gemensamma värdeord Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn, vilka utgör riktningen för hur vi samarbetar, utvecklas och möter våra invånare. Vi tror på kraften i olika perspektiv och arbetar aktivt för att vår organisation ska präglas av mångfald, jämställdhet och respekt. Hos oss finns det utrymme att växa och bidra med just din kompetens och personlighet. Älvkarleby kommun ligger strax söder om Gävle, där Dalälven möter havet. Med Skutskär som centralort har du alltid naturen runt hörnet – älv, skog, hav och stillhet i skön kombination. Här bor cirka 9 500 invånare med goda möjligheter till ett rikt liv, både på jobbet och fritiden. Kommunikationerna är utmärkta – med tre tågstationer, täta bussförbindelser och närheten till E4 är vi en attraktiv pendlingskommun. Det gör oss också till en naturlig mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser. För att främja en hälsosam livsstil har vi rökfri arbetstid. Vill du vara med och bidra till en kommun med framtidstro och närhet till både människor och natur? Välkommen med din ansökan! Beskrivning En av våra fantastiska medarbetare har valt att söka sig till nya utmaningar vilket innebär att vi behöver rekrytera en ny kollega inom Individ- och familjeomsorgen. Familjerätten har tidigare varit en del av myndighetssidan på Barn och familj men i och med nyrekryteringen kommer familjerätten att bli en del av öppenvården. Detta innebär en möjlighet, och eventuellt en utmaning, för dig att skapa egna ramar och tillvägagångssätt tillsammans med din närmsta arbetsledare, enhetschefen. Arbetsuppgifter I uppdraget som familjerättssekreterare på familjerätten utreder och handlägger du vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av Tingsrätten. Du handlägger också umgängesärenden med umgängesstöd och kontaktperson samt arbetar inom verksamhetsområdena adoption, faderskap och föräldraskap. I ditt uppdrag ingår också att arbeta förebyggande genom informationssamtal och konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar där fokus alltid är barnets bästa. Utifrån inflödet av familjerättsärenden kommer även ytterligare arbetsuppgifter att bli aktuella. Vi samtalar gärna med dig om vilken typ av uppgifter det skulle kunna handla om. Dokumentationen som är en viktig del av arbetet sker i verksamhetssystemet Treserva. För att du ska trivas i rollen har du förmåga att samverka och skapa goda relationer. Du är lugn, stabil och kommunicerar obehindrat både i skrift och i tal. Du har god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete.  Kvalifikationer Vi söker dig som har   - socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - erfarenhet av myndighetsutövning. Vi söker främst dig som har gedigen erfarenhet av familjerättshandläggning och har arbetat med att ha samtal med barn och unga, men även nya handläggare inom området är välkomna med sin ansökan. Det är meriterande om du har arbetat med att ha svåra och komplexa samtal med vuxna. Du är självständig och självgående i ditt arbete, väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten och kan tillämpa dessa i praktiken. Att utföra ett kvalitativt och rättssäkert arbete behöver vara viktigt för dig. Som person är du relationsskapande, vilket visar sig genom att du har lätt att skapa kontakt och bygga relationer med både barn och vuxna. Vidare är du stabil och samarbetsorienterad, det innebär för oss att du vågar hantera svåra samtal med klienter, har ett naturligt lugn och förmår att alltid se vad som blir bäst utifrån barnets perspektiv. Du är intresserad av att aktivt utveckla verksamheten, är ansvarstagande och ser dig själv som en viktig del för helheten. Du har förmåga att strukturera, organisera och dokumentera ditt dagliga arbete samt har en god analytisk förmåga. Tidigare erfarenhet av Treserva underlättar ditt arbete. Du uttrycker dig obehindrat på svenska i både tal och skrift. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Arbetstid: dag, kväll eller schema Dagtid 7:30 – 16:15. Utifrån behov kan kvällsarbete förekomma. Villkor Körkort för manuellt växlad bil samt begäran om utdrag från polisens belastningsregister är ett krav. För att arbeta i Älvkarleby kommun behöver du kunna visa upp en giltig ID-handling där ditt medborgarskap framgår. I vissa fall behöver du också visa ett dokument som styrker att du har rätt att arbeta i Sverige. Om du blir erbjuden anställning behöver du kunna visa något av följande:  - Pass - Körkort - SIS-märkt id-kort tillsammans med ett personbevis där medborgarskap framgår, - Annan giltig ID-handling där medborgarskap tydligt står med Om du är medborgare i ett land utanför Sverige, EU, EES eller Schweiz, måste du även visa att du har rätt att arbeta i Sverige (t.ex. uppehålls- eller arbetstillstånd). Vi använder e-rekrytering i syfte att effektivisera och kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. De uppgifter du lämnar sparas på ditt personliga CV-konto, vilket gör det möjligt för dig att enkelt logga in och uppdatera din information vid behov. Vi ber dig därför att fylla i dina uppgifter noggrant och utförligt, så att de ger en rättvisande bild av dina kvalifikationer och erfarenheter. All information hanteras och lagras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

2 juli 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Familjerättssekreterare
Enköpings kommun
Socialsekreterare

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb Hos oss på Socialförvaltningen i Enköpings kommun arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer. Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan. För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande. ARBETSUPPGIFTER På Familjerätten i Enköping arbetar fyra familjerättssekreterare varav en ska sluta. Är det Du som är vår nya kollega från september? Familjerättens uppgift är att med utgångspunkt från barnets behov stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån föräldrabalken och socialtjänstlagen. Familjerättssekreterarna utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av tingsrätt och ärenden om faderskap/föräldraskap och adoption. En stor del av arbetet innebär också att vara rådgivande i familjerättsliga frågor. Vi ansvarar för de frivilliga samarbetssamtalen och de lagstadgade informationssamtalen. Att prioritera och lägga stor vikt vid det förebyggande arbetet tror vi genererar fler samförståndslösningar och färre uppdrag från domstol, vilket gynnar de berörda barnen. Vi arbetar aktivt för att öka barns delaktighet och inflytande i familjesituationen. Vi erbjuder BIFF (Barn i föräldrars fokus) utbildning till föräldrar och barngruppen "Hanna och Theo" till barn med separerade föräldrar. På socialförvaltningen i Enköping arbetar vi integrerat. Det betyder att du som familjerättssekreterare arbetar både självständigt och nära tillsammans med kollegorna i ditt team men också med kollegor i andra team på förvaltningen. Särskilt har vi beaktat våld i nära relation och familjerätten ingår i det tvärteam som finns för att möta familjer systemiskt med kompetens inom alla områden. Urval och intervjuer sker fortlöpande så välkommen att söka direkt KVALIFIKATIONER Socionom Socionom eller likvärdig utbildning med erfarenhet av familjerättsliga frågor B körkort Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt utifrån vad situationen kräver. Du är lugn, stabil och kontrollerad i pressade eller utmanande situationer. Du behåller ett sansat perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du har empatisk förmåga och kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du har gott omdöme och kan väga samman olika typer av information och hänsynstaganden i dina prioriteringar och beslut. Ditt omdöme visar sig också i dina uttalanden och ageranden. Du är relationsskapande, utåtriktad och socialt aktiv i ditt arbete. Du skapar kontakter och underhåller relationer. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

18 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Familjerättssekreterare sökes till uppdrag med start April
Sveda & Värk AB
Socialsekreterare

Sveda & Värk grundades av sjuksköterskor och som fortsatt är aktiva inom vårdbranschen. Just nu söker vi Familjerättssekreterare till uppdrag i Boxholm. Är du en självgående person som har lätt att samverka med andra och som brinner för en hållbar vårdappart. Är det dig vi söker? Vänta inte med din ansökan! Information om uppdraget Sedvanligt arbete för familjerättssekreterare för familjerättsutredningar gällande vårdnad-, boende- och umgänge -efter begäran från tingsrätten. Krav: Socionomexamen med tidigare erfarenhet av liknande arbete. Konsulten ska ha sin fysiska placering i Boxholm. Distansarbeta kan planeras efter dialog med ansvarig enhetschef. Var: Boxholm Omfattning: 100%, Period: 250401-250731, Arbetstider: Tjänstgöring enligt schema. Vi erbjuder dig En personlig kontaktperson som finns här för dig under hela ditt uppdrag Snabb service och flexibla schema lösningar i den mån det accepteras av kunden Marknadsmässig ersättning som speglar din kompetens och uppdragets karaktär Tjänstepension OB enligt SKR Relevanta försäkringar Friskvårdsbidrag Behjälplighet med boende om du söker uppdrag på annan ort Jour tillgänglighet dygnet runt årets alla dagar Ansökan: Skicka in din ansökan redan idag! Vill du veta mer om uppdraget eller har några frågor, tveka inte att ta kontakt med oss på [email protected] Av sjuksköterskor För sjuksköterskor

11 mars 2025
Sista ansökan:
28 augusti 2025