Familjerättssekreterare

Sök bland 12 lediga jobb som Familjerättssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Familjerättssekreterare, Solna stad
Solna kommun
Socialsekreterare

Är du familjerättssekreterare och vill arbeta på en arbetsplats med ett stort engagemang och med ständigt fokus på förbättring? Om arbetsplatsen Hos oss på familjerätten är vi tio familjerättssekreterare och en sektionschef och tillhör organisatoriskt barn- och ungdomsenheten i Solna stads socialförvaltning. På barn- och ungdomsenheten ansvarar vi för myndighetsutövning och insatser riktade till barn och ungdomar 0–20 år och deras familjer. På vår enhet finns förutom familjerätten även utredningsgrupper, mottagningsgrupp, placeringsgrupp, öppenvård och fältare. Sedan 2014 är Solna värdkommun för den gemensamma familjerätten Solna-Sundbyberg-Ekerö.  Då en av våra kollegor går vidare till nya utmaningar söker vi nu efter en ny kollega till vårt team! Vårt erbjudande - ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med en engagerad och driven arbetsgrupp - metodstödjare och vi håller löpande utbildningar, både grund och fördjupning inom MI, nätverksarbete och Signs of Safety - fina lokaler centralt i Solna Business Park med goda kommunikationsvägar, träningsmöjligheter och ett varierat utbud av lunchrestauranger - friskvårdsbidrag, pensionsavsättning och möjlighet till semesterväxling. Vad innebär arbetet? Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av sedvanliga arbetsuppgifter på en familjerätt såsom Informationssamtal, vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, faderskapsutredningar, rådgivning och samarbetssamtal till separerade föräldrar samt medgivandeutredningar för adoption. På enheten arbetar vi med BIFF-grupper (Barn i Föräldrars Fokus) samt med metoden Signs of Safety och är just nu i fas att implementera metoden Hela Barn. Vem söker vi? Kvalifikationer: - socionomexamen - tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt familjerätt - erfarenhet av vårdnadsutredningar, rådgivning till separerade föräldrar, samarbetssamtal - du har goda kunskaper om lagstiftningen inom det familjerättsliga området - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Tidigare erfarenhet av Signs of Safety ser vi som meriterande, likaså utbildning och/eller erfarenhet av att arbeta med Hela Barn. Som person är du självgående, strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är tydlig i din kommunikation och har ett stort intresse av att samarbeta med både klienter, kollegor och andra aktörer. Du lyssnar lika gärna in kollegor som att dela med dig av egen erfarenhet. Du är trygg i dig själv, stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten och är bra på att hantera människor i kris och konflikt. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet och vilken ytterligare kompetens vår grupp behöver. Mer information om ansökan Anställningen är på heltid, tillsvidare, med tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan innehållandes endast CV senast 8 maj. I samband med din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor som ligger till grund för det första urvalet i rekryteringsprocessen. Om du inte har ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret rekommenderar vi att du beställer ett sådant så snart som möjligt då vi behöver se detta innan du kan börja din anställning som sektionschef. Utdrag ur belastningsregistret får högst vara 1 år gammalt. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Anneli Malmborg på [email protected]. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

24 april 2025
Sista ansökan:
8 maj 2025
Familjerättssekreterare
Lomma kommun
Socialsekreterare

Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet. I Lomma kommun arbetar vi med en värdegrund som utgår från orden öppenhet, respekt och ansvar. Vår värdegrund ger uttryck för ett synsätt som guidar våra medarbetare i vardagen. Engagerade medarbetare driver utvecklingen framåt och gör Lomma kommun till en arbetsgivare som stimulerar glädje och engagemang. Välkommen att arbeta tillsammans med oss! Avdelningen för Individ- och familjeomsorg är en del av Socialförvaltningen i Lomma kommun och vårt arbete riktar sig till såväl vuxna som barn och unga och deras familjer. Individ och familjeomsorgen har en vision som innebär att vi strävar efter att vara Sveriges främsta Individ och familjeomsorg. Detta tänker vi uppnå genom att vara innovativa, modiga och digitala och det innebär att vår arbetsplats idag präglas av framåtanda och kreativitet. Vi har ett tydligt utvecklingsfokus där medarbetare ges möjlighet till hög delaktighet och ansvarstagande. ARBETSUPPGIFTER Individ och familjeomsorgen söker nu en familjerättssekreterare som ingår i Enheten för barn, familj och vuxna. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning, barn och unga, familjerätt, våld i nära relation, vuxna med missbruk och/eller psykisk ohälsa samt ekonomiskt bistånd. Enheten består av 20 medarbetare, vilka samtliga är erfarna socionomer och besitter en hög myndighetsutövande kompetens. Arbetsgruppen familjerätt består av två personer.  Familjerätten ansvarar för:  - samarbetssamtal,  - vårdnads- boende- och umgängesutredningar,  - faderskaps- och föräldraskapsutredningar, - adoptionsärenden - att verkställa umgänge med umgängesstöd Inom familjerätten arbetar vi för att förbättra och främja hållbara lösningar mellan föräldrar som stärker barnperspektivet. Vi erbjuder också Hanna och Theo för barnen, ett program för barn med separerade föräldrar samt även stöd till föräldrar, Biff-grupper. Vi ser kompetensutveckling som en naturlig del av arbetet, varför extern handledning erhålles kontinuerligt. KVALIFIKATIONER Du är väl förtrogen med den lagstiftning och det regelverk som rör socialtjänstens arbete. Du är intresserad av att hålla dig uppdaterad i de frågor som rör området och det är viktigt för dig att det arbete som utförs har önskad effekt. Du ser det som självklart att arbeta målorienterat såväl på individnivå som ur ett organisatoriskt perspektiv. Vi söker dig som har: - Socionomexamen - Arbetat inom det familjerättsliga området alternativt att du vill sadla om och har arbetat med myndighetsutövning inom socialtjänsten med inriktning mot barn och unga. (minst 3år) - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift Meriterande: - Steg 1 - BIFF, Hanna och Theo eller Skilda världar Kommunens innevånare har tillgång till det digitala verktyget SES, Samarbete Efter Skilsmässa. Vi ser att du har förmåga att hålla tydligt barnfokus när föräldrar befinner sig i konflikt, vilket kräver att du är lyhörd och prestigelös som person med förmåga att ha ett neutralt förhållningssätt. Du är flexibel och har förmåga att ställa om och tänka nytt om uppdraget kräver det.  Vi är i ett utvecklingsskede där familjerättens samverkan med närkommunerna är ett utvecklingsområde och som är påbörjat om en gemensam familjerätt framöver samt arbeta tillsammans med öppenvården kring högkonfliktsärende. Nära och snabb tillgång till stöd och hjälp från såväl kollegor som ledning är en självklarhet hos oss. B-körkort är nödvändigt. ÖVRIGT Utdrag ur belastningsregister kommer att begäras vid anställning. Kuvertet ska vara oöppnat vid överlämnandet. I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

23 april 2025
Sista ansökan:
30 maj 2025
Familjerättssekreterare till Familjerätt Nordväst
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss Avdelningen för Individ och familj i Hässelby-Vällingby SDF samlar cirka 290 medarbetare och består av fyra olika områden: Främjande, Första linjen, Barn och unga samt Vuxen. Området Första linjen består av fem olika områden som tillsammans erbjuder: Förebyggande och tidiga insatser för barn, unga och vuxna Socialtjänstens mottagning för barn, unga och vuxna Familjerätten Vi söker nu två engagerade familjerättssekreterare till vår nya enhet.  Enheten Familjerätt Nordväst ansvarar för familjerättsliga ärenden för Hässelby-Vällingby och Bromma stadsdelsförvaltningar. Familjerätten består av 14 familjerättssekreterare och en enhetschef. Vi erbjuder Vi tillämpar flextid och kortare arbetstid på sommaren. Som anställd hos oss har du tillgång till motionslokal samt kan förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar. Du har också möjligt att ansöka om semesterväxling. Vi kommer påbörja urvalsprocessen under ansökningstiden och intervjuer kan komma att ske löpande. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. I samband med anställning ska ett utdrag ut belastningsregistret visas upp. Låter detta som en tjänst för dig? Varmt välkommen med din ansökan! Din roll Familjerätt Nordväst har till uppgift att med barnets bästa i fokus, utreda och stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor, såsom vårdnadsutredningar, frivilliga och remitterade samarbetssamtal, umgängesstöd, adoption samt faderskaps- och föräldraskapsutredningar. Vi arbetar löpande på att förfina och förbättra våra arbetssätt och ingår, som första familjerätt, i ett forskningsprojekt som syftar till att ge ett bättre underlag för att bedöma graden av risk för våldsutsatta barn. Vi fokuserar på förebyggande insatser som frivilliga samarbetssamtal och gruppverksamheterna Skilda Världar för barn och BIFF för separerade föräldrar. Till våra umgängesstödsärenden har vi en barnanpassad lokal och erfarna umgängesstödjare som utförare. Som kollega i familjerättsgruppen blir du del av en generös och hjälpsam arbetsgrupp med hög kompetens. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som är socionom. Erfarenhet av arbete inom familjerätt och/eller myndighetsutövning barn och unga är meriterande. Arbetet kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har kunskap om barns behov och utveckling och har erfarenhet av att genomföra samtal med föräldrar och barn. Du är relationsskapande med en god samarbetsförmåga, är lugn, stabil och professionell. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. Du kan arbeta både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

17 april 2025
Sista ansökan:
1 maj 2025
Familjerättssekreterare, Järva stadsdelsförvaltning
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Vill du göra verklig skillnad? Välkommen till Järva – en stadsdel i framkant! Järva är en levande och dynamisk stadsdel där mångfald, engagemang och utveckling står i centrum. Här satsar vi på framtiden – med fokus på tidiga och förebyggande insatser för barn och familjer. Genom initiativ som Barn i Föräldrars Fokus och Skilda Världar arbetar vi för att skapa trygga uppväxtvillkor och stärka familjerelationer. Nu söker vi engagerade socionomer som vill vara med och utveckla det sociala arbetet i en stadsdel där nya arbetssätt testas och där förändring drivs med hjärta och kompetens. Är du en person som vill arbeta nära människors vardag, tänka nytt och bidra till långsiktig samhällsförändring – då vill vi höra från dig! Vi söker nu kollegor till vår arbetsgrupp – en varm och kompetent grupp med 11 medarbetare som präglas av samarbete, arbetsglädje och ett starkt barnfokus. Hos oss får du ett varierat och meningsfullt arbete där du får göra skillnad – varje dag. Vi erbjuder Hos oss får du en arbetsplats med engagerade kollegor och ett starkt fokus på kvalitet – både inom myndighetsutövning och det förebyggande arbetet. Vi arbetar nära varandra och har ett öppet arbetsklimat där du får stöd av kollegor, chef och administrativ personal. Du får: Regelbundna avstämningar med din närmaste chef Extern handledning Individuell kompetensutveckling En grundlig introduktion Administrativt stöd som avlastar i ärendehantering Vi erbjuder också förmåner såsom: Friskvårdsbidrag Möjlighet till semesterväxling Vinter- och sommararbetstid  Läs gärna mer om våra förmåner HÄR Familjerätten är placerad i lokaler nära Kista Centrum med goda kommunikationer via tunnelbana, buss och pendeltåg. De flesta av våra medarbetare har egna kontorsrum. I Kista finns även ett brett utbud av lunchrestauranger och butiker. Din roll Som familjerättssekreterare arbetar du med att stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån Föräldrabalken och Socialtjänstlagen – alltid med barnets bästa i fokus. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat: Utredningar om vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av Tingsrätten Frivilliga samarbetssamtal på initiativ av föräldrar eller på uppdrag av Tingsrätten Handläggning av faderskap, avtal, pass- och namnärenden Verkställande av umgänge med umgängesstöd Medgivandeutredningar inför adoption och uppföljningsrapporter Rådgivning inom familjerätt Hålla i föräldrakurser och barngrupper Du samarbetar även med andra delar av socialtjänsten, såsom Barn och Unga och Relationsvåldsteamet. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen God administrativ förmåga Förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift Meriterande är: Erfarenhet av familjerättsligt arbete Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga Erfarenhet av utredningsarbete Vidareutbildning inom familjerätt, exempelvis "Hela Barn" Som person är du: Ansvarstagande, flexibel och lyhörd En god samarbetspartner som bygger förtroendefulla relationer Analytisk, strukturerad och organiserad Trygg i pressade situationer och duktig på att hantera konflikter Engagerad och nyfiken på att utveckla arbetet inom familjerätt En person som bidrar till en god arbetsmiljö genom ditt professionella förhållningssätt Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din motivation för tjänsten. Övrigt Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som vi värdesätter för att vara med och driva utvecklingen på enheten. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Järva stadsdelsförvaltning! För att möta dagens och framtidens utmaningar bildades Järva stadsdelsförvaltning 2023. I vår stadsdelsförvaltning utvecklar vi stöd och service med fokus på alla Järvabor. Våra verksamheter präglas av samarbete, mod, empati och respektfullt bemötande. Vi eftersträvar öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/jarva/ kan du läsa mer om Järva stadsdelsförvaltning.

16 april 2025
Sista ansökan:
30 april 2025
Familjerättssekreterare
Hässleholms kommun
Socialsekreterare

Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalitet som syns, visar respekt för individen och sätter invånaren i fokus. Vi på Familjerättsenheten i Hässleholm söker nu en medarbetare som gillar att ta ansvar och att omge sig med kompetenta kollegor. Är du redo att bli en del av ett meningsfullt och utvecklande arbete? Ta chansen och sök tjänsten redan idag! Det här erbjuder vi dig! Familjerättsenheten är en del av verksamheten Mottag, stöd och tidiga insatser. Enheten som helhet består av familjerättsenheten med erfarna familjerättssekreterare, familjerådgivning och en familjecentral. Som familjerättssekreterare ansvarar du för många olika arbetsuppgifter inom det familjerättsliga området och får därigenom en både varierande och spännande tjänst. Du kommer bland annat att arbeta med utredningar och upplysningar på begäran av tingsrätten i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge. Du kommer också att handlägga fader- och föräldraskap och verkställighet av umgängesstöd efter beslut/dom från Tingsrätten samt andra ärenden inom det familjerättsliga området.  Det här jobbet innebär spännande och utvecklande arbetsuppgifter men också en trevlig arbetsmiljö som kännetecknas av kunniga kollegor, väl utarbetade arbetsrutiner, gott samarbete mellan olika enheter, närvarande chef, gemensamma aktiviteter och bra laganda. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt. Din arbetsplats kommer att vara på Socialförvaltningen, nära stadskärnan och centralstationen med goda pendlingsmöjligheter. Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar. Du får flextid så att du kan ta sovmorgon eller gå hem tidigare för att möjliggöra livspusslet samt arbeta hemifrån, när det fungerar för verksamheten.  Vem är du? Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt arbete med myndighetsutövning inom IFO, inriktning barn och unga inom socialtjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med familjerätt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och god datorvana, gärna med kunskaper och erfarenhet av verksamhetssystem. B-körkort är ett krav. Vi tror att du som drivs av att få ta stort eget ansvar och möjligheten att få jobba med kompetenta kollegor kommer att trivas extra bra hos oss. Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete och har förmågan att självständigt driva ditt arbete framåt. För att klara av arbetet är det viktigt att du är lugn och samlad i olika situationer och kan skilja på det personliga och professionella. Det är även av vikt att du är väl förtrogen med barnkonventionen och har en förståelse för barn- och barnrättsperspektivet samt förmåga att tänka analytiskt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Andra egenskaper som vi ser som viktiga för tjänsten är en god samarbetsförmåga genom vilken du kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt och att du har lätt för att kommunicera med förmåga att lyssna och därmed anpassa ditt sätt att kommunicera med andra. Som en viktig del i en ständigt utvecklande verksamhet välkomnar vi alla sökande då vi vill spegla Hässleholms kommuns alla invånare. Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy. Övrigt Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på polisens hemsida. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar, vilket innebär att den person som bäst matchar kraven erbjuds tjänsten. Välkommen med din ansökan där du bifogar ditt CV. Urval sker löpande. Om oss Vi på Socialförvaltningen jobbar för att främja människors sociala trygghet, jämlika levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Här på socialförvaltningen tror vi på medarbetare som under frihet tar ansvar och levererar den kvalitet som våra medborgare förtjänar och förväntar sig. Vi är stolta över våra medarbetare, och vi blir glada om du vill utvecklas tillsammans med oss. Välkommen att bli en av oss!

14 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Familjerättssekreterare – Gör skillnad för barn och familjer
Lysekils kommun
Socialsekreterare

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Film omhttps://youtu.be/VnvQMbiYE3U Beskrivning Värnar du om barn och familjers rättigheter? Är du en engagerad person som vill arbeta som familjerättssekreterare, nu söker vi dig till vårt team! Om oss På Socialförvaltningen i Lysekil arbetar vi för att stärka familjer och säkerställa barns rättigheter och välmående. Familjerätten är en del av individ- och familjeomsorgen, där vi hanterar frågor som rör vårdnad, boende, umgänge och faderskap. Om rollen Som familjerättssekreterare kommer du att: - Handlägga ärenden inom familjerätt, såsom exempelvis vårdnad, boende, umgänge, faderskap och adoptioner. - Genomföra samarbetssamtal mellan föräldrar för att hitta lösningar som är bäst för barnet. - Skriva juridiska utredningar och yttranden till domstol. - Ge rådgivning och stöd till föräldrar och andra närstående kring familjerättsliga frågor. - Arbeta nära andra socialsekreterare, myndigheter och organisationer för att säkerställa barns bästa i varje ärende. Vi erbjuder - Ett meningsfullt arbete där du gör skillnad för barns och familjers livssituation. - Möjlighet till kompetensutveckling och fortbildning inom familjerätt. - En trygg arbetsmiljö med stödjande kollegor och arbetsledning. - Flextid och möjlighet att påverka din arbetsvardag. - Möjlighet till semesterväxling.  - Möjlighet till distansarbete. Vi söker dig som - Har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.  - Har erfarenhet av socialt arbete, gärna inom familjerätt eller liknande område. - Har goda kunskaper om relevant lagstiftning, såsom föräldrabalken, socialtjänstlagen och barnkonventionen. - Är lyhörd, empatisk och har förmåga att hantera känsliga samtal på ett professionellt sätt. - Kan arbeta självständigt, strukturerat och ha god samarbetsförmåga. - Har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.  - Har B- Körkort Meriterande - Erfarenhet av utredningsarbete och kontakter med domstolar. - Erfarenhet av samarbetssamtal och medling mellan föräldrar. Villkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.  Välkommen med din ansökan senast 2025-04-30. Intervjuer sker löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan! Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

11 april 2025
Sista ansökan:
30 april 2025
Familjerättssekreterare till Barn- och familjeenheten
Hallsbergs kommun
Socialsekreterare

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Hallsberg har bra kommunikationer, naturnära boende, bra förskola och grundskola samt gymnasium. Hallsberg befinner sig i ett expansivt läge med nyproduktion av bostäder samt etablering av nya företag. I kommunen bor ca 16 000 invånare. Nu söker vi en Familjerättssekreterare till Barn- och familjeenheten i Hallbergs kommun!  Om verksamheten På Individ- och familjeomsorgen i Hallsbergs kommun arbetar ca 55 medarbetare, både män och kvinnor i varierande ålder och antal år i yrket. Där finns vuxenenheten som inkluderar försörjningsstöd, missbruksvård, öppenvård och biståndshandläggning. Inom barn- och familjeenheten finns utredningsgrupp, familjerätt, familjehemssekreterare, barnföljare och öppenvård.  Arbetsuppgifter Som familjerättssekreterare kommer du att arbeta med vårdnad, boende samt umgängesutredningar. Du kommer att hantera faderskapsärenden, adoption, samarbetssamtal och snabbupplysningar till tingsrätten. Familjerätten erbjuder även råd och stöd till de i kommunen som behöver hjälp med familjerättsliga frågor. Kvalifikationer Vi söker dig som har:  • Socionomexamen • Erfarenhet av myndighetsutövning och specifikt utredningsarbete, barn- och unga • Kunskap och förmågan att dokumentera korrekt och rättsäkert • Tidigare erfarenhet av familjerättsliga frågor • Förmågan att strukturera och planera ditt arbete efter behov • Mycket god kunskap gällande lagstiftning och all slags handläggning inom det familjerättsliga arbetetsamt • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. • B-körkort är ett krav. Meriterande Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av alla delarna inom familjerättsligt arbete, samt erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare.  Medarbetarskap i Hallsbergs kommun Som medarbetare i Hallsbergs kommun förväntas du aktivt arbeta tillsammans med andra för att nå kommunens mål. Viktiga grundpelare i medarbetarskapet i Hallsbergs kommun är att ta ansvar och bidra till helheten, vara hjälpsam och lösningsorienterad, respektera kompetens och olika perspektiv samt att ha en öppen och tydlig kommunikation. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning.  Sysselsättningsgrad 100%.  Hallsbergs kommun erbjuder friskvårdsbidrag samt möjlighet till förmånscykel, förmånsbil och semesterväxling. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-05-05.  Varmt välkommen med din ansökan! Innan erbjudande om anställning inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Du beställer själv ett utdrag från polisens hemsida, "Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret". Vi undanber oss alla kontakter av annonserings- eller rekryteringsföretag i samband med denna annons. Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter Hallsbergs kommun, 0582-685000

7 april 2025
Sista ansökan:
5 maj 2025
Familjerättssekreterare vikariat
Älmhults kommun
Socialsekreterare

Älmhults kommun finns i södra Småland med närhet till goda kommunikationer och natursköna områden. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar och charm med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Vi är cirka 1800 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till Älmhults invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Tillsammans gör vi skillnad! ARBETSUPPGIFTER Gemensamma nämnden är en egen nämnd som hanterar familjerättsliga frågor i Älmhult, Ljungby och Markaryds kommun. Älmhult är värdkommun och det är här du kommer att ha din arbetsplats. Arbetsuppgifterna består av vårdnads-, boende- och umgängesutredningar samt samarbetssamtal. Du kommer också handlägga fader- och föräldraskapsutredningar, umgängesstöd, avtal och medgivandeutredningar samt uppföljningar avseende adoption. Arbetsuppgifterna är varierande och stimulerande. I arbetsgruppen finns ett generöst klimat med mycket humor och arbetsglädje. Vi är en grupp som drivs av utveckling och tar ett gemensamt ansvar för vårt arbete. Tjänsten är på 50 %. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • är socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • är förtrogen med de lagar som styr verksamheten • har ett engagemang och vill vara med och utveckla verksamheten • har god samarbetsförmåga • är ansvarstagande och flexibel i ditt arbetssätt • har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • har körkort Erfarenhet av familjerättsligt arbete eller arbete med behandlande samtal är meriterande. ÖVRIGT Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

21 mars 2025
Sista ansökan:
30 april 2025
Familjerättssekreterare

Konsult som familjerättssekreterare omgående. Som familjerättssekreterare är det din uppgift att med utgångspunkt från barnets behov stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån Föräldrabalken och Socialtjänstlagen. Vi utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av Tingsrätten. Familjerätten håller i frivilliga samarbetssamtal på förälders initiativ och på uppdrag av Tingsrätten till separerade föräldrar. Vi handlägger faderskapsärenden, avtal, pass- och namnärenden samt verkställer umgänge med umgängesstöd. En del av arbetet är att vara rådgivare i familjerättsliga frågor. Vidare ingår även att göra medgivandeutredningar inför adoption inklusive uppföljningsrapporter. Familjerätten håller också i föräldrakurser och barngrupper. Att samverkan med andra delar av socialtjänsten ingår även i arbetet. Uppdraget börjar 1 april och pågår under våren. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen. Socionomexamen med minst 4 års dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövande familjerättsligt arbete och dessa ska vara under de senaste 8 åren  Lifecare ( uppge i din ansökan var du har arbetat med det tidigare) God administrativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska vara trygg och ha erfarenhet av att kontinuerligt föra journal i verksamhetssystemet enligt gällande dokumentationsskyldigheter. Som konsulten för detta uppdrag ska du vara trygg för att säkerställa en rättssäker handläggning, inneha erforderlig erfarenhet och kompetens för att kunna upprätta den dokumentation som krävs enligt: - Senaste versionen av HSLF-FS 2022:37 (tidigare kallad SOSFS 2014:5) - Socialstyrelsens handbok: Handläggning och dokumentation. - Kunna snabbt ta till dig kommunens lokala rutiner och riktlinjer. Erfarenhet av det familjerättsliga området. Erfarenhet av arbete med utredningar inom myndighetsutövning - barn och unga. Meriterande, vidareutbildning inom det familjerättsliga området exempelvis Hela Barn. Körkort B Som person är du ansvarsfull, flexibel och lyhörd i ditt arbete. Du har en mycket god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer både på arbetsplatsen, med samarbetspartners och i arbetet med familjerna. Du har en god analytisk förmåga och du arbetar strukturerat genom att planera, organisera och genomföra ditt arbete väl. Du är en person som i pressade situationer är lugn och stabil samt förmår att fokusera på rätt saker. Du klarar att hantera konfliktfyllda samtal med människor i kris. Du är engagerad och intresserad av verksamhetsområdet. Genom ditt förhållningssätt bidrar du aktivt till en god arbetsmiljö. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Glöm inte att lämna ett fullständigt cv som visar att du har erfarenhet av kraven i denna annons och referenser som styrker dina erfarenheter.. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

19 mars 2025
Sista ansökan:
28 april 2025
Dedicare söker familjerättssekreterare
Dedicare Sverige AB
Socialsekreterare

Söker du efter en seriös arbetsgivare som gör det möjligt för dig att ta uppdrag enligt dina önskemål? Vi behöver dig som är en erfaren socionom och som har erfarenhet av att arbeta som familjerättssekreterare i Skåne. Uppdraget påbörjas 2025-04-01 och pågår till 2025-05-31. Uppdraget är på heltid. Det finns även goda möjligheter att arbeta till viss del på distans. Du får trygga anställningsvillkor, goda förmåner och en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du kan fokusera på dem som behöver din hjälp. Som socionomkonsult är det viktigt att du är självständig och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Du är självgående och har förmåga att anpassa dig till nya arbetsmiljöer. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig snabbhet och effektivitet liksom goda kunskaper inom det svenska språket, såväl i tal som i skrift. Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag som varit verksamt sedan 1996 och är idag en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande:   -                           Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning, friskvårdsbidrag är en självklarhet. -                           Du får en lön som är synonym med dina prestationer. -                           Du får personlig och nära kontakt till din chef. -                           Du får möjlighet till utveckling och därtill stöttning av din chef på vägen. -                           Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens.   Vill du bli en av oss? Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information! Vi håller intervjuar löpande. Välkommen med din ansökan!

17 mars 2025
Sista ansökan:
28 april 2025