Familjerättssekreterare
Sök bland 7 lediga jobb som Familjerättssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Familjerättsenheten ligger under Social-och arbetsförvaltningen i Partille kommun. På enheten arbetar nio familjerättssekreterare, en metodstödjare för familjerätten samt en socionom kopplad till Familjecentralen. Samtliga medarbetare har en gemensam enhetschef. Familjerätten är en sammanslagen och gemensam familjerätt för kommunerna Härryda, Mölndal och Partille sedan 1:e oktober 2021. Partille är värdkommun, vilket innebär att personalen är anställd av Partille kommun och arbetar på uppdrag av samtliga tre kommuner vad gäller familjerättslig handläggning. ARBETSUPPGIFTER Den gemensamma Familjerätten har som mål att ge kommuninvånarna i Härryda, Mölndal och Partille ett gott bemötande med en kvalitetssäker och rättssäker handläggning av familjerättsliga ärenden. Sammanslagningen har gjort det möjligt att minska sårbarheten i personalgruppen samt främja en ökad kompetens- och metodutveckling. Som familjerättssekreterare hos oss kommer du att ingå i en arbetsgrupp som gemensamt arbetar för en familjerätt i framkant. Vi arbetar tillsammans för att skapa och bibehålla en trygg och sammansvetsad arbetsgrupp med fokus på ett professionellt och kvalitetssäkert bemötande till våra kommuninvånare. Det finns stor kompetens och erfarenhet i arbetsgruppen. Samverkan och samarbete både internt och externt är viktigt för oss. Vårt huvuduppdrag är att hjälpa föräldrar som har svårigheter i sitt föräldraskap i samband med skilsmässa och vårt mål är att alltid ha barnet i fokus. Dina arbetsuppgifter kommer bestå av familjerättslig handläggning enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen, vi arbetar bland annat med uppdrag från domstolen. Arbetsuppgifterna kan handla om faderskaps -och föräldraskapsutredningar, utredningar och upplysningar gällande vårdnad, boende, umgänge, yttranden och uppföljning i umgängesärenden samt adoptionsutredningar. Du kommer också att ansvara för samarbetssamtal, informationssamtal samt att ge stöd och rådgivning till kommuninvånarna inom området. I ditt arbete har du tillgång till ett nära metodstöd i det dagliga arbetet. Självklart förses du med processhandledning och annan kompetensutveckling. Då vi befinner oss i ett skede där vi formar vår arbetsgrupp och våra processer har vi många spännande utmaningar framför oss. Vi söker dig som vill vara med och utarbeta vårt gemensamma arbetssätt och bidra med ytterligare en positiv kraft i vår arbetsgrupp. Missa inte chansen att söka ett meningsfullt, roligt och variationsrikt arbete! KVALIFIKATIONER Till denna tjänst söker vi dig som är utbildad socionom. Vi uppskattar om du har erfarenhet av handläggning inom det familjerättsliga området alternativt att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. Det är en fördel om du har ett intresse och eventuellt kunskap gällande aktuell lagstiftning. Det är viktigt att du är införstådd med att tjänsten omfattar flera komplexa arbetsområden vilket innebär att du både ska kunna arbeta förebyggande, stödjande och vägledande samt utföra myndighetsutövning. Vi tror att du är en kreativ person som kan bidra med idéer och nya angreppssätt. Du är strukturerad och organiserad när du arbetar. Du uppskattar att samarbeta med andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. I ditt arbete tar du initiativ och uppnår resultat med god kvalité. Du tar stöd och hjälp av andra vid behov och du är själv hjälpsam samt delar med dig av egna erfarenheter och kunskaper. Rollen kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Intervjuer kommer att ske löpande i denna rekrytering. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Familjerätt En av våra medarbetare kommer att vara föräldraledig och vi söker därför dig som är engagerad och vill göra skillnad i arbetet med barn och unga inom familjerättens område! Vi kan erbjuda en stabil arbetsplats med gott om erfarenhet och ett nära och arbetsledande stöd. Arbetsplatsen är belägen i moderna lokaler centralt i Uppsala. Familjerätten är en enhet som består av både mycket erfarna medarbetare och medarbetare med något eller några års erfarenhet. Tillsammans hjälps vi åt och drar nytta av våra varierande erfarenheter och bakgrunder för att kunna erbjuda våra brukare de bästa möjliga familjerättsliga tjänsterna. Arbetet är utvecklande och stimulerande med ett tydligt barnperspektiv i fokus. Ditt uppdrag Familjerättens uppdrag är brett och varierande. På uppdrag av domstol gör vi utredningar och yttranden inom vårdnad, boende, umgänge samt olika typer av adoptioner. Vi prövar och godkänner juridiska avtal inom vårdnad, boende och umgänge samt gör yttranden i vissa namnärenden. Familjerätten verkställer och följer upp domstolsbeslut om umgängesstöd och genomför informations- och samarbetssamtal för särlevande föräldrar. Ytterligare ett verksamhetsområde är fastställande av faderskap och föräldraskap. En viktig del av verksamheten är råd och information till allmänheten inom enhetens ansvarsområden. En stor del av arbetet grundar sig i samtal och möten med barn och deras föräldrar. Din bakgrund För att kunna arbeta som familjerättssekreterare måste du ha en socionomexamen, vilket ger dig den grundläggande kunskapen för att kunna arbeta professionellt i denna roll. Då kommunikationen med både kollegor och klienter är en central del av arbetet måste du behärska svenska, både i tal och skrift samt ha god datorvana, så du smidigt kan sätta dig in i och hantera de digitala system vi använder. Det är givetvis meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och unga, och gärna inom familjerätt eftersom det kommer att underlätta din förståelse för arbetet, men det är inget krav. B-körkort är också en fördel då det kan förenkla för dig att snabbt och enkelt ta dig mellan olika uppdrag. Som person är du kommunikativ och har förmågan att anpassa ditt sätt att uttrycka dig allt efter situation och människor. Du har en god samarbetsförmåga och är lyhörd gentemot både kollegor och andra aktörer. Att förbli lugn och samlad även i utmanande situationer är något som kännetecknar dig, och du har en naturlig förmåga att hålla fokus på det som är viktigast. Därutöver är du duktig på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett sätt som gör att du når goda resultat. Om du känner igen dig i detta och vill ha en meningsfull roll där du kan bidra med både din kompetens och personlighet, ser vi fram emot att ta emot din ansökan! Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta enhetschef Tommy Åsbacka på 018-726 2797. Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Kommunal, 010-442 82 04 Sveriges psykologförbund, Marie-Louise Airikka Pilichi, 018–727 86 11 Vision Sofia Venemalm, 018-727 12 13 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 12. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 11 stadsdelar. Vår arbetsplats ligger vid Globen, Slakthusområdet, i södra Stockholm. Familjerätt sydost ingår i avdelningen Social omsorg barn och unga i Enskede-Årsta – Vantör. Familjerätten sydost är en regionaliserad verksamhet som handlägger familjerätt för stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Med det stora upptagningsområdet följer att vi är en stor familjerätt med 18 medarbetare. Nu söker vi en ny medarbetare som vill vara en del av ett engagerat gäng bestående av 15 familjerättssekreterare, en administratör och två biträdande enhetschefer. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en utvecklande miljö med engagerade och utvecklingsintresserade kollegor, administrativt stöd samt erfarna och närvarande chefer. Under VT25 påbörjar enheten ett samarbete med Marie Cederschiölds högskola där vi bla kommer att utbildas i bedömningsinstrumentet iRisk för att bättre möta upp de familjer som berörs av våldsproblematik. Enhetens målsättning är att hålla hög kvalité och alltid arbeta för barnens bästa. Vi tar vara på medarbetarnas kompetens och ser till att alla delar med sig av kunskap för att fortsätta utvecklas i uppdraget. Vår strävan är att vara en lärande organisation. Du får friskvårdsbidrag med 3000 kr/år samt tillgång till gym i huset. Vi har extern handledning, möjlighet till distansarbete, flextid, sommararbetstid maj – augusti samt möjlighet till semesterväxling. Din roll Familjerätten har till uppgift att med barnets bästa i fokus, utreda och stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor, såsom vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, umgängesstöd, adoption samt föräldraskapsutredningar. En stor del av uppdraget handlar om att leda samarbetssamtal både enligt Socialtjänstlagen och på uppdrag av domstol. I samarbetssamtal träffar vi ofta par där konfliktnivån är hög vilket ställer krav på dig som leder dessa samtal att kunna vara lugn, diplomatisk och objektiv. Vi erbjuder gruppverksamheterna Mina föräldrar är skilda och BiFF för separerade föräldrar. Till våra umgängesstödsärenden har vi en barnanpassad lokal och erfarna umgängesstödjare som utförare. Din kompetens och erfarenhet Du är socionom och har erfarenhet av att arbeta med familjerätt eller erfarenhet av utredningsarbete inom barn och familj. Du kan uttrycka dig väl både i tal och skrift. Som person tänker vi oss att du är ansvarstagande, reflekterande och flexibel. Du har en del livserfarenhet och är trygg i dig själv. Du är relationsskapande och kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra. I rollen som familjerättssekreterare är det viktigt med ett väl förankrat barnrättsperspektiv. Innan anställning blir aktuell kommer utdrag ur belastningsregistret att begäras in. Din ansökan Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.
Välkommen till enheten för barn och unga i Tierps kommun. Vår familjerätt söker en familjerättssekreterare för en tillsvidareanställning. Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och klienter. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen. Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans. Hos oss erbjuds du bland annat ett tillgängligt ledarskap, regelbunden handledning av leg. psykoterapeut, friskvårdsersättning, semesterväxling och löpande utbildningar. Våra medarbetare har möjligheten att vid behov arbeta hemifrån. I Tierps kommun har vi flextidsavtal. Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro. Vårt arbetsklimat är tillåtande med högt i tak och atmosfären är otvungen och avspänd med mycket skratt, vilket är en god jordmån för nya idéer och infall. Vi tror att engagemang föds genom uppmuntran och tillit. Därför eftersträvar vi ett kreativt arbetsklimat med stimulerade medarbetare som bidrar till såväl dynamik som utveckling. För oss är det viktigt med den kollegiala tillhörigheten och det kollegiala stödet där du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som familjerättssekreterare är mångfasetterat och stimulerande. Familjerätten genomför på uppdrag av tingsrätten vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, snabbupplysningar samt verkställer umgänge med umgängesstöd efter beslut i domstol. Arbetet innebär också att utreda och fastställa komplexa faderskap/föräldraskap samt att genomför medgivandeutredningar och adoptionsutredningar. I arbetsuppgifterna ingår också att genomföra utredningar när barnet behöver ny vårdnadshavare så som särskild förordnad vårdnadshavare och vårdnadsöverflyttar. Familjerätten har daglig telefonrådgivning för råd och stöd i olika familjerättsliga frågor. Vi erbjuder och genomför samarbetssamtal med föräldrar som behöver stöd i att komma överens gällande frågor kring vårdnad, boende och/eller umgänge för sina barn. Familjerätten genomför utredningar gällande upprättande av juridiskt bindande avtal i fråga om vårdnad, boende och umgänge. Inför stämning i domstol håller vi även i informationssamtal. Vi lägger stor vikt vid att utveckla och prioritera det förebyggande arbetet med samarbetssamtal, såväl frivilliga som på uppdrag av tingsrätten. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av gruppledare, dina kollegor från övriga grupper samt chef. KVALIFIKATIONER - Socionomexamen eller utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. - Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens familjerätt eller inom barn- och unga. Meriterande om erfarenhet finns inom båda områdena. - Goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom aktuella områden. - God förmåga av att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. - God förmåga att kunna ta initiativ, reflektera, organisera och genomföra arbetet självständigt. Utifrån att arbetsuppgifterna inom familjerätten innebär en stor variation behöver du ha en god förmåga att anpassa dig till nya situationer och kunna strukturera och planera ditt arbete väl. Du stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten och är bra på att hantera människor i kris och konflikt. Du känner stort ansvar för arbetet, är noggrann och arbetar rättssäkert. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet ÖVRIGT Vi rekryterar löpande under ansökningstiden! Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Familjerättsenheten består av sex familjerättssekreterare och en enhetschef. Vi arbetar utifrån ett barnperspektiv där barnets bästa alltid står i fokus. Vi värdesätter ett gott samarbete med andra aktörer och strävar ständigt efter att förbättra och utveckla vårt arbete, till förmån för de barn och föräldrar vi möter. Nu söker vi en teamledare som fram till december 2025 ska avlasta enhetschefen med teamledaruppgifter. Vi erbjuder en bra arbetsmiljö och ett stimulerande och utvecklande arbete tillsammans med en kunnig arbetsgrupp. Arbetsplatsen ligger i Stadshuset i Trollhättans centrum, nära resecentrum. Arbetsuppgifter Som teamledare har du ett arbetsledande och metodstödjande ansvar för medarbetarna på enheten, både individuellt och i grupp. Du har dock inget personalansvar. Tillsammans med enhetschefen, och i nära dialog med medarbetarna, har du en styrande, konsulterande och utvecklande roll på enheten. Som arbetsledare leder och fördelar du det dagliga arbetet utifrån behov och resurser, samt ger varje medarbetare stöd och handledning i deras arbete. Du kommer, tillsammans med enhetschefen, ansvara för rutiner och andra organisatoriska utvecklingsinsatser som behövs inom verksamheten. Du kommer också ha ansvar för att följa upp kvaliteten på det utförda arbetet och ge medarbetarna feedback och stöd utifrån deras behov. Tillsammans med arbetsgruppen ser du till att alla ärenden hanteras inom de tidsramar som gäller. I tjänsten kan det också ingå att, i samråd med enhetschefen, stötta det operativa arbetet vid perioder med hög arbetsbelastning. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom eller har en likvärdig utbildning, med erfarenhet inom familjerättsområdet. Det är meriterande om du tidigare har haft arbetsledande uppdrag, men det är inget krav. Som person är du förtroendeingivande, samarbetsorienterad och strukturerad. Du är trygg i en roll där du leder och fördelar arbetsuppgifter, och har lätt för att skapa goda relationer. Du bemöter människor professionellt, oavsett vem du möter eller i vilket sammanhang. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Anställningsinformation Anställningen är på heltid och vikariatet sträcker sig till och med 2025-11-30, med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Vi är en engagerad arbetsgrupp med hög kompetens i varierande åldrar där vi sätter barnrättsperspektivet främst samt präglas av kollegialt lärande och intresse för utveckling. Vill du vara med? Välkommen med din ansökan redan idag! Om arbetsplatsen I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället. Vi genomgår en spännande organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende. I oktober trädde den nya organisationen i kraft. Vi har höga ambitioner. Men för att lyckas behöver vi dig (och några till). Familjerätten i Helsingborg är en samverkande familjerätt där kommunerna Bjuv, Båstad, Höganäs, Klippan, Svalöv, Åstorp och Örkelljunga ingår. Målet med samverkan är att invånarna i våra kommuner ska ha samma förutsättningar till en familjerätt med god kvalité och tillgänglighet. Samverkan ger samordningsvinster och vi kan satsa på förebyggande familjerätt. För att kunna möta invånarnas behov i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge behöver vi förstärkning av dig som är utbildad socionom och har ett brinnande intresse för barn vars föräldrar befinner sig i konflikt. Arbetsuppgifter Som familjerättssekreterare ansvarar du för sedvanliga arbetsuppgifter inom familjerätt, både genom ansökan från förälder eller på uppdrag från tingsrätten såsom: • informationssamtal • snabbupplysningar • vårdnad-, boende- och umgängesutredningar • samarbetssamtal • föräldraskapsutredningar • adoptionsärenden • avtal. I samarbete med tingsrätt handläggs vissa ärenden enligt Konflikt och försoning. Vi ser det som ett ständigt lärande och möjlighet finns att arbeta två och två. I utmaningen ligger också att ha förmågan att kunna se bortom föräldrarnas konflikt för att sätta barnet i främsta rum och förebygga att barn far illa och dämpa konflikter mellan föräldrar. Vad vi erbjuder • Individuell introduktionsplan • Teamledare som stöttar och coachar i det dagliga arbetet. • Kompetensutveckling efter behov • Regelbunden extern handledning. • Möjlighet till distansarbete • 3000 kronor i friskvårdsbidrag per år • Arbetstiden är 08:00-17:00 med flextidsavtal och under sommarperioden har vi förkortad arbetsdag. • Det finns möjlighet att semesterväxla, vilket innebär att du byter semesterersättning mot extra semesterdagar. • Som anställd kommer du erbjudas att gå stadens introduktionsutbildningar Kvalifikationer För att du ska kunna arbeta med världens roligaste, men ibland även väldigt svåra arbete, krävs att du har en socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet inom det familjerättsliga området. Du behöver ha en god självkännedom och förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du är trygg i din profession i mötet med klienter och har ett empatiskt synsätt. Vidare är du strukturerad och van att planera och organisera ditt arbete samtidigt som du kan vara flexibel. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Som person ser vi gärna att du har en personlig mognad och en positiv grundsyn där du kombinerar din kompetens och förståelse för andra människor, gärna med glimten i ögat. Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden. Övrig information I rekryteringen sker löpande urval, så välkommen med din ansökan redan idag! Sista ansökningsdag: 2024-11-03 Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Om arbetsplatsen Håbo kommun, mer känt som Bålsta, placerad mitt i Mälardalen med närhet till både Stockholm och Västerås med kontor endast ett par minuter från pendeltågsstationen. Håbo kommun söker nu familjerättssekreterare till vår Samordnings- och behandlingsenhet. Enheten består av förebyggarteam, mottagnings- och familjerättsteam, familjehemsteam och vår öppenvård. Tillsammans verkar vi för att varje barn i Håbo kommun ges möjlighet att växa upp med goda livsvillkor. Vi är en enhet som fokuserat och målinriktat verkar för god rättssäkerhet, delaktighet, samverkan och kvalité i alla delar. Vår organisation ger dig möjligheten att fördjupa din kunskap inom respektive område men även möjlighet att bidra med din kompetens över team- och enhetsgränser. Vår verksamhet befinner sig i ett aktivt utvecklingsskede och du kommer ha en stor del i detta. Familjerätten är samorganiserad med vårt mottagningsteam i syfte att upprätthålla god tillgänglighet för våra medborgare i de familjerättsliga frågorna. Familjerättsområdet utgör två tjänster och i vissa delar delas det på flera. Aktuell tjänst avser i familjerättsuppdraget. Som medarbetare erbjuds du en rimlig arbetsbelastning, ordning och reda, regelbunden arbetsledning och metodstöd med fokus på kvalité. För att möta våra medborgares behov arbetar vi flexibelt vilket kan innebära viss förskjuten arbetstid. I gengäld får du en arbetsgrupp och ett sammanhang där det råder genuint engagemang, hög delaktighet och god gemenskap. Vi har ett aktivt hälsoteam som tar oss med på fysiska och sociala aktiviteter som bidrar till vår gemenskap. Är detta något för dig varmt välkommen med din ansökan! Dina arbetsuppgifter Som familjerättssekreterare ansvarar och utför du handläggning av familjerättsliga frågor. Genom tjänstens placering har du en nära samverkan med vårt mottagningsteam, förebyggarteam och övriga socialförvaltningen. Du har ett rådgivande förhållningssätt och är van att arbeta självständigt och rättssäkert i familjerättsliga ärenden så som faderskap, utredning avseende vårdnad, boende och umgänge, adoption och samarbets- och informationssamtal. Tillsammans med kollegor kommer du även ges möjlighet att vara utbildare/ ledare i barn- och föräldragrupper. Arbetet har en tydlig ram men möjligheterna till utveckling är oändliga. Kvalifikationer För tjänsten krävs socionomexamen och minst tre års erfarenhet av familjerättsarbete och myndighetsutövning inom barn och unga. Meriterande är om du är van att hålla i föräldrautbildningar och grupper inom familjerättsliga området. Vårt arbete vilar på systemteoretisk grund och lösningsorienterat arbetssätt med barn, unga och dess nätverk i fokus och vi ser gärna att du har vidareutbildning inom detta område. För att trivas i rollen bör du gilla att utbilda andra och känner dig bekväm i att leda olika former av möten. Vi söker dig som Erlagt socionomexamen Har minst tre års erfarenhet av familjerättsligt arbete. Har adekvata vidareutbildningar inom ramen för familjerättsliga området samt utbildad i och van att leda BIFF (Barns behov i fokus), Hela barnet eller skilda världar och har dokumenterade goda vitsord inom detta område. B-körkort. Om Håbo kommun Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 23 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet. Vi är ca 1 700 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 7 av 7 jobb