Familjerättssekreterare

Sök bland 6 lediga jobb som Familjerättssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Familjerätt Nordväst

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Vi söker en familjerättssekreterare då vår kollega ska gå till nya utmaningar Välkommen till oss! Vi söker en intresserad och engagerad familjerättssekreterare till vår arbetsgrupp. Familjerätt Nordväst tillhör organisatoriskt enheten för familjerätt och familjevård inom avdelningen barn och unga. Enheten har omkring 40 medarbetare. Hos familjerätten arbetar 14 familjerättssekreterare, en samordnare och en biträdande enhetschef. Familjerätten har till uppgift att med barnets bästa i fokus, utreda och stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor, såsom vårdnadsutredningar, frivilliga och remitterade samarbetssamtal, umgängesstöd, adoption samt faderskaps- och föräldraskapsutredningar. Vi arbetar löpande på att förfina och förbättra våra arbetssätt och ingår, som första familjerätt, i ett forskningsprojekt som syftar till att ge ett bättre underlag för att bedöma graden av risk för våldsutsatta barn. Vi fokuserar på förebyggande insatser som frivilliga samarbetssamtal och gruppverksamheterna Skilda Världar för barn och BIFF för separerade föräldrar. Till våra umgängesstödsärenden har vi en barnanpassad lokal och erfarna umgängesstödjare som utförare. Vem söker vi Vi söker dig som är socionom, gärna med erfarenhet av familjerättsligt arbete och/eller erfarenhet av utredningsarbete inom den sociala barn och ungdomsvården. Arbetet kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har kunskap om barns behov och utveckling och har erfarenhet av att genomföra samtal med föräldrar och barn. Du är relationsskapande med en god samarbetsförmåga, är lugn, stabil och professionell. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. Du kan arbeta både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en generös och hjälpsam arbetsgrupp med hög kompetens, tillgänglig arbetsledning, extern handledning och individuell lön. Vi har en utarbetad introduktion för nyanställda. Som anställd hos oss har du tillgång till motionslokal samt kan förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar. Vi tillämpar semesterväxling och har flexibel arbetstid som du har möjlighet att planera i samråd med din chef. Självklart har vi också friskvårdsbidrag! Arbetsplatsen är belägen i Hässelby Gårds centrum, nära tunnelbana. Urvalsarbetet kan påbörjas under ansökningstiden och intervjuer kan komma att ske löpande. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. I samband med anställning ska ett utdrag ut belastningsregistret visas upp. Låter detta som en tjänst för dig? Varmt välkommen med din ansökan senast den 19 juni 2024.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

5 juni 2024
Sista ansökan:
19 juni 2024
Familjerättssekreterare till Järva stadsdelsförvaltning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Familjerätten i Järva  befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Arbetsgruppen består av tolv familjerättssekreterare och en biträdande enhetschef. Vår enhetschef och biträdande enhetschef har båda mycket lång erfarenhet av arbete inom det familjerättsliga området. En av våra kollegor har gått vidare till nya uppdrag och vi söker nu en medarbetare till vår härliga arbetsgrupp. Vi erbjuder Vi erbjuder en arbetsplats där du gör ett meningsfullt arbete med barnet i fokus. I samarbetssamtal och i utredningsarbetet arbetar vi alltid två och två, för att främja kvalitet och rättssäkerhet. I arbetet med samarbetssamtal delar vi med oss av erfarenheter på gruppnivå för att utveckla det förebyggande arbetet. Arbetsbelastningen är rimlig och vi har en nära och tillgänglig arbetsledning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet till kompetensutveckling utifrån dina behov och arbetsgruppen har regelbunden extern handledning. På enheten har vi en hög trivsel och en god arbetsmiljö, det finns en arbetsmiljögrupp som arbetar med att främja arbetsmiljö och trivsel på enheten. Tjänsten avser ett vikariat från 20240819 tom 241231 med möjlighet till förlängning. Din roll Familjerätten ansvarar för samarbetssamtal, vårdnads-, boende- och umgängesutredningar, faderskaps- och föräldraskapsutredningar, adoptionsärenden och att verkställa umgänge med umgängesstöd. Inom familjerätten arbetar vi för att förbättra och främja hållbara lösningar mellan föräldrar som stärker barnperspektivet och som gör barnen delaktiga i alla ärenden. Vi erbjuder också samtalsgrupp för barn med separerade föräldrar, "Skilda världar". I stadsdelen har vi en väletablerad umgängeslokal för umgängesstöd på uppdrag av tingsrätten. Vi erbjuder även stöd till föräldrar i grupp genom Biff-grupper. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: socionomexamen arbetat inom det familjerättsliga området alternativt med myndighetsutövning inom socialtjänsten, särskilt med inriktning mot barn och unga. god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift Vi ser att du har förmåga att hålla tydligt barnfokus när föräldrar befinner sig i konflikt, vilket kräver att du är lyhörd och prestigelös som person med förmåga att ha ett neutralt förhållningssätt. Arbetsuppgifterna kräver att du har god förmåga att skapa goda kontakter med såväl klienter som med samverkanspartners. Vi ser även att du kan arbeta självständigt och välstrukturerat. Du värdesätter olikheter och har kunskap om olika bakgrunder, kulturer och grupptillhörigheter. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till nya Järva stadsdelsförvaltning! För att möta dagens och framtidens utmaningar bildades Järva stadsdelsförvaltning den 1 juli 2023. I vår stadsdelsförvaltning utvecklar vi stöd och service med fokus på alla Järvabor. Våra verksamheter ska präglas av samarbete, mod, empati och respektfullt bemötande. Vi eftersträvar öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/jarva/ kan du läsa mer om Järva stadsdelsförvaltning.

3 juni 2024
Sista ansökan:
17 juni 2024
Familjerättssekreterare, Östhammar

Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över. Hos oss får du stort inflytande över din arbetssituation, gott om administrativt stöd, tillgång till erfarna kollegor och nära till beslutsfattande. Kompetensutveckling erbjuds i form av processhandledning, skräddarsydda utbildningar och tillgång till kompetensutvecklingsprogram. Vi har en stor frihet gällande arbetstider och tillämpar årsarbetstid med flextid. Våra löner är konkurrenskraftiga och löneutvecklingen bra. Du får förskottssemester och möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra semesterdagar. Utöver det erbjuder vi friskvårdsbidrag och tjänstepension. Du som blir vår nya kollega kommer till en arbetsplats med transparens och trevliga kollegor. Vi befinner oss på en utvecklingsresa som kännetecknas av tydlighet och delaktighet, där alla hjälps åt. Vi har höga ambitioner när det gäller att ständigt höja vår gemensamma kompetens genom processhandledning, utbildningar och tillgång till länsgemensamma kompetensutvecklingsprogram. Vi jobbar också aktivt med uppföljning av arbetsbelastningen för att skapa en god arbetsmiljö. Vi erbjuder dig en närhet till ledningen, kollegial handledning, systematiskt kvalitetsarbete som du och dina kollegor deltar i och ett administrativt stöd. Möjlighet till distansarbete finns om verksamheten tillåter. Utöver det erbjuder vi förskottssemester och möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra lediga dagar, friskvårdsbidrag och tjänstepension. ARBETSUPPGIFTER Då en av våra två familjerättssekreterare går mot nya utmaningar söker vi på familjerätten en ny kollega. De närmsta teamet består av sju personer där vi tillsammans arbetar med familjerätt, familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Som familjerättssekreterare så kommer du att jobba med familjerättsfrågor kring: • Informationssamtal • Snabbupplysningar • Samarbetssamtal (frivilliga och på uppdrag från tingsrätten) • Vårdnad, boende och umgänge, adoptioner och faderskapsutredningar • Avtal Samarbetssamtal är den enskilt viktigaste arbetsmetoden att undvika en rättslig process för föräldrar i separation. I arbetet ingår även samverkansarbete med andra aktörer och vårdgivare i de aktuella familjernas liv. Eftersom vi ständigt utvecklar vårt förebyggande arbete i kommunen så kommer du också i olika sammanhang att informera om Familjerättens arbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med högskoleexamen inom beteendevetenskap, socionom, socialt arbete eller någon annan likvärdig högskoleutbildning och som har erfarenhet av familjerättsarbete. Krav för arbetet är även B-körkort. Vi ser det som meriterande om du har steg 1-utbildning inom psykoterapi eller annan vidareutbildning på högskolenivå. Detsamma kan sägas om du har tidigare erfarenhet av både myndighetsutövning och socialt arbete på utförare sidan. Avslutningsvis ser vi det även som fördel om du har goda kunskaper inom IT och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Är du en person som motiveras av ett viktigt och meningsfullt arbete? I denna roll får du möjlighet att genom dina insatser göra skillnad. Uppskattar du variationen i att både arbeta självständigt och i nära samarbete med andra? För att lyckas i denna krävs det att du är initiativtagande och fattar egna beslut samtidigt som du har god förmåga att samarbeta med andra. Arbetet innebär många kontakter och du behöver vara trygg i att kunna bemöta alla slags människor i behov av stöd. Vidare är du öppen, tillmötesgående och med en positiv attityd ser till att ditt arbete framskrider enligt plan. Passar ovanstående beskrivning in på dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan. Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång. Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller konstuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Utdrag ur belastning och misstanke registret kommer att efterfrågas vid eventuell anställning. Anställningsintervjuer kan ske löpande under annonstiden. ÖVRIGT Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång. Utdrag ur belastnings- och misstankeregistret krävs vid anställning. I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp. När du söker jobb hos oss ber vi dig använda vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan, märkt med referensnummer till: Östhammars kommun Kommunledningskontoret, HR Box 66 742 21 Östhammar

31 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Familjerättssekreterare till Familjepunkten

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité. Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.  Är du en engagerad och erfaren socionom som vill vara med och utveckla nya arbetssätt inom en redan modern familjerätt? Vill du dessutom ha ett omväxlande arbete där du gör skillnad varje dag för de barn och familjer vi möter? Sök då jobbet som familjerättssekreterare till Familjepunkten i Helsingborg!   Om arbetsplatsen Familjerättsenheten i Helsingborg, där Familjepunkten ingår, är en samverkande familjerätt med kommunerna Helsingborg, Båstad, Höganäs, Klippan, Svalöv, Åstorp, Örkelljunga och Bjuv. Målet med samverkan är att invånarna i våra kommuner ska ha samma förutsättningar till en familjerätt med god kvalitet och hög tillgänglighet. Samverkan ger samordningsvinster och vi kan satsa på förebyggande familjerätt. Enheten är uppdelad i två grupper; Familjepunkten, som är en kombinerad umgängescentral och förebyggande familjerätt, och utredningsteamet. Vi arbetar ofta tillsammans, och samverkan med andra aktörer är en viktig del av arbetet. Vi är en familjerätt där alla medarbetare sätter barnrättsperspektivet, barnets perspektiv och barnperspektivet främst. Vi arbetar ständigt med utveckling i dessa frågor och samverkar med andra enheter inom förvaltningen och våra kommuners invånare.  Förutom intressanta och utvecklande arbetsuppgifter erbjuder vi dig; • handledning • kompetensutveckling efter behov • systematiskt kvalitetsarbete • administrativt stöd • friskvårdsbidrag på 3000 kr per år samt möjlighet till semesterväxling • möjlighet till distansarbete och flexibel arbetstid • att vara en del av en dynamisk grupp med stor erfarenhet och arbetsglädje! Medarbetarna arbetar enligt schema, vilket även kan innefatta arbete på söndagar.   Arbetsuppgifter Tjänsten på Familjepunkten innebär att arbeta med umgänge och med tidiga insatser i form av bland annat informations- och samarbetssamtal. För umgängesstödsärenden finns en strukturerad och välfungerande verksamhet. Vi arbetar för att förebygga att barn far illa genom att dämpa konflikter mellan föräldrar som inte bor tillsammans. En stor del av arbetet består av att erbjuda telefonrådgivning. Vi ansvarar även för att verkställa domstolsbeslut gällande umgängesstöd.  Vi arbetar för att öka barns delaktighet och erbjuder invånarna det digitala verktyget SES - Samarbete efter skilsmässa. Dagligen ställs familjerättssekreterare inför svåra ställningstagande i och med föräldrars konflikt. Vi ser det som ett ständigt lärande, och möjlighet finns att arbeta två och två. I utmaningen ligger också att ha förmågan att kunna se bortom föräldrarnas konflikt för att sätta barnet i främsta rummet.   Kvalifikationer Som medarbetare hos oss behöver du ha; - Socionomexamen - Erfarenhet av samtal - Genuint intresse för att arbeta med, och vidareutveckla, familjerättsarbetet - Barnfokus och kunskap om barns utveckling och om Barnkonventionen - En förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift - Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten samt erfarenhet inom det familjerättsliga området. För att passa bra för rollen behöver du ha god självkännedom och vara modig och trygg i din profession, samt gärna ha en positiv grundsyn. Vi vill att du har en god förmåga till att samarbeta, är tydlig i din kommunikation och har ett respektfullt bemötande, såväl mot klienter som kollegor. Dessutom är du strukturerad och van att prioritera och organisera ditt arbete samtidigt som du kan vara flexibel.   Övrig information Sista ansökningsdag: 2023-06-18 Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Omgående eller efter överenskommelse Varaktighet: Tillsvidare Antal tjänster: 1 Vi kommer att hålla intervjuer löpande under ansökningsprocessen.    Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

28 maj 2024
Sista ansökan:
18 juni 2024
Familjerättssekreterare till utredningsteamet

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité. Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.  Är du en engagerad och erfaren socionom som vill vara med och utveckla nya arbetssätt inom en redan modern familjerätt? Vill du dessutom ha ett omväxlande arbete där du gör skillnad varje dag för de barn och familjer vi möter? Sök då jobbet som familjerättssekreterare hos socialförvaltningen i Helsingborg!   Om arbetsplatsen Familjerättsenheten är en samverkande familjerätt mellan kommunerna Helsingborg, Båstad, Höganäs, Klippan, Svalöv, Åstorp, Bjuv och Örkelljunga. Målet med samverkan är att invånarna i våra kommuner ska ha samma förutsättningar till en familjerätt med god kvalitet och hög tillgänglighet. Samverkan ger samordningsvinster och vi kan satsa på förebyggande familjerätt. Vi är en familjerätt där alla medarbetare sätter barnrättsperspektivet, barnets perspektiv och barnperspektivet främst. Vi arbetar ständigt med utveckling i dessa frågor och samverkar med andra enheter inom förvaltningen och våra kommuners invånare.  Förutom intressanta och utvecklande arbetsuppgifter erbjuder vi dig; • handledning • kompetensutveckling efter behov • systematiskt kvalitetsarbete • administrativt stöd • friskvårdsbidrag på 3000 kr per år samt möjlighet till semesterväxling • möjlighet till distansarbete och flexibel arbetstid • att vara en del av en dynamisk grupp med stor erfarenhet och arbetsglädje!   Arbetsuppgifter Som familjerättssekreterare ansvarar du för sedvanliga arbetsuppgifter inom familjerätt, både på ansökan från förälder eller på uppdrag från tingsrätten, såsom: • informationssamtal • snabbupplysningar • vårdnad-, boende- och umgängesutredningar • samarbetssamtal, så väl frivilliga som på uppdrag från tingsrätten • föräldraskapsutredningar • adoptionsärenden • avtal Vi arbetar för att öka barns delaktighet och erbjuder invånarna det digitala verktyget SES - Samarbete efter skilsmässa. Dagligen ställs familjerättssekreterare inför svåra ställningstagande i och med föräldrars konflikt. Vi ser det som ett ständigt lärande, och möjlighet finns att arbeta två och två. I utmaningen ligger också att ha förmågan att kunna se bortom föräldrarnas konflikt för att sätta barnet i främsta rummet.   Kvalifikationer Som medarbetare hos oss behöver du ha; - Socionomexamen - Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten - Erfarenhet av samtal med människor i konflikt - Genuint intresse för att arbeta med, och vidareutveckla, familjerättsarbetet - Barnfokus och kunskap om barns utveckling och om Barnkonventionen - En förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift - Det är meriterande om du har erfarenhet inom det familjerättsliga området. För att passa bra för rollen behöver du ha god självkännedom och vara modig och trygg i din profession. Vi vill att du har en god förmåga till att samarbeta, är tydlig i din kommunikation och har ett respektfullt bemötande, såväl mot klienter som kollegor. En positiv grundsyn är en fördel. Dessutom är du strukturerad och van att prioritera och organisera ditt arbete samtidigt som du kan vara flexibel.   Övrig information Sista ansökningsdag:  2024-06-14 Anställningsform: Tillsvidare samt föräldravikariat (ca 1 år), med möjlighet till förlängning.  Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Snarast Varaktighet: Tillsvidare resp. föräldravikariat på ca 1 år.  Antal tjänster: 2 Vi kommer att hålla intervjuer löpande under ansökningsprocessen.    Varmt välkommen med din ansökan!     För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

23 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Socialsekreterare till Familjerätten. Ledig fredagar för god återhämtning

Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Socialsekreterare till utredningsgrupp med förmånlig arbetslivsbalans – upplev ett meningsfullt arbete på mindre än 5 dagar i veckan! Sedan januari 2024 har vi ett projekt för återhämtning där vi schemalägger arbetstiden så du som socialsekreterare är ledig på fredagar och arbetar var 7:e fredag. Om vi får bra utvärdering av projektet så kommer vi fortsätta med schemaläggningsmodellen som arbetssätt.  Utöver schemaläggning erbjuder vi en rad förmåner som till exempel ljusa och fina lokaler, gratis parkering och ett nära ledarskap. Till oss pendlar du enkelt och smidigt på 30 minuter med direktbuss från Slussen som går var 10:e minut.  I vår centralort Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Väljer du i stället bilen tar samma sträcka ca 20 min. Vi söker socialsekreterare till vår familjerätt på Värmdö kommun. Vi erbjuder dig ett roligt och ansvarsfullt arbete tillsammans med en erfaren, engagerad och driven arbetsgrupp. Det händer mycket på det familjerättsliga området vilket gör arbetet stimulerande och det finns behov av att ständigt utveckla verksamheten. Gruppen består av 4 familjerättssekreterare och är organiserad tillsammans med socialsekreterare inom Barn och ungdom. Vi arbetar utifrån ett barnperspektiv där barnets bästa i fokus. Vi ser nyttan av ett gott samarbete med andra och vi vill förbättra och utveckla vårt arbete till fördel för de barn och föräldrar som vi möter. I rollen som socialsekreterare kommer du tillsammans med kollegor att utföra de arbetsuppgifter som traditionellt åligger familjerätten. Du arbetar med rådgivning och samarbetssamtal till separerade föräldrar och på uppdrag av tingsrätten ansvarar du för vårdnad-, boende- och umgängesutredningar. Du handlägger även umgängesstödsärenden, adoptionsutredningar och fastställer faderskap/föräldraskap. För denna tjänst krävs att du har: - Socionomexamen - 2 års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens familjerätt eller inom  barn och unga - Goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom aktuella områden Vi ser att du har god samarbetsförmåga och kan bidra positivt till gruppens arbetsmiljö. Du har därtill en god planeringsförmåga och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och din vilja att bidra till verksamhetens utveckling. För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning. Värmdö kommun erbjuder friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer.   Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Titta gärna på vår film om socialtjänsten Värmdö kommun https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/13HE9LE1LE Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

21 maj 2024
Sista ansökan:
23 juni 2024