Familjerättssekreterare

Sök bland 11 lediga jobb som Familjerättssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Familjerättssekreterare till IFO, Familjerätt

Nu finns möjlighet för dig att bli en del av vår enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta vara på och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss! Om tjänsten Vad roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats! Utredningsarbetet sker enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen och avser vårdnad, boende och umgänge samt adoption och faderskap. Utöver utredningsarbetet är samarbetssamtal en stor del av dina arbetsuppgifter. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta rättssäkra lösningar.  På Familjerätten kommer du ingå i ett stabilt, nyfiket och välkomnande team fullt av erfarenhet och kompetens. Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och din utveckling på jobbet. Här får du ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare och kollegor samt extern handledning. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar. Huvudsakliga arbetsuppgifter • fastställa faderskap  • handlägga vårdnadsutredningar och snabbupplysningar på uppdrag av Tingsrätten • handlägga ärenden gällande umgängesstöd på uppdrag av tingsrätten • leda samarbetssamtal och genomföra medgivandeutredningar • hålla informationssamtal • föredra ärenden i nämnd • upprättande av avtal i samband med vårdnads-, boende och umgängesärenden • arbeta med rådgivning via telefon  Kompetenskrav  • socionomexamen 210 hp  • dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialförvaltning • B-körkort för manuell växlad bil   För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt meriterande  • erfarenhet av att handlägga familjerättsfrågor Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100%  Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Om arbetsplatsen Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på fem områden med både myndighetsutövning och insatser. Mottagning och socialjour, Utredning barn och familjerätt, ungdom och vuxen samt Familjehem. Under 2024 påbörjar Individ- och familjeomsorgen en ny organisation. Vi står inför att anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Som familjerättssekreterare kommer du att ledas, inspireras och engageras till att jobba med förebyggande och främjande insatser. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Övrig information Om du erbjuds anställning inom arbete hos oss är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 5 maj.  Välkommen med din ansökan!  Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Socialsekreterare inom familjerätt

Vi söker Dig som har en socionomexamen och som har minst fem års erfarenhet i rollen som familjerättssekreterare för ett uppdrag hos en kommun i Stockholms län. Uppdraget startar i början av juli och pågår under hösten och vintern 2024. Arbetsomfattning; Deltid 50%. Krav är att du ska ha minst 5 års erfarenhet av arbete i rollen som familjerättssekreterare. Du ska vara trygg och självgående i dina arbetsuppgifter samt ha god samarbetsförmåga. Viktigt för rollen är att du ska ha god kommunikationsförmåga och kunna ta dig an mer komplexa ärenden. Du ska ha grundutbildning i vårdnad boende umgänge. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen. B-körkort är ett krav i tjänsten.  Är du inom området och tillgänglig under efterfrågad period? Ansök uppdraget redan idag då tillsättning sker löpande.  Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter inom familjerätt. Du kommer att arbeta med samarbetssamtal, VBU, snabbupplysningar,  medgivande/adoption, faderskap/föräldraskapsutredningar. Omfattning är deltid 50%.  Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag.

17 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Familjerättssekreterare och socialsekreterare inom barn och familj

Välkommen till Härjedalens kommun! Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.  Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: [email protected] eller via vår växel, telefon: 0680-161 00. Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.  Vi söker två erfarna socionomer till tjänster som är uppdelade mellan familjerätt och verkställighet av insatser för barn och familj.   Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd/öppenvård i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av tre enheter. Som socialsekreterare inom familjerätt och barn- och familj ingår du i enheten som utöver dessa två områden även arbetar med missbruk, våld i nära relation, ekonomiskt bistånd och administration. Gruppen som arbetar med barn och familj består totalt av 7 personer med uppdelning mellan utredning, verkställighet och familjerätt. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet. Arbetsuppgifter Arbetet som familjerättssekreterare omfattar bland annat vårdnads- boende- och umgängesutredningar på uppdrag från domstol, frivilliga och remitterade samarbetssamtal, avtalsärenden, föräldraskapsutredningar, medgivande och adoptionsärenden samt informationssamtal i de olika ärendeslagen.   Arbetet handlar mycket om att stödja familjer i en komplex livssituation där konflikter ofta förekommer. Du ska ha ett barnrättsperspektiv och kunna företräda barnet samt ha en lösningsfokuserat förhållningssätt.   Som verkställande socialsekreterare så tar du vid efter din kollega som utrett barnet och familjen. Om utredningen utmynnar i att familjen beviljas någon form av insats så är det du som verkställande socialsekreterare som ansvarar för att verkställa och följa upp insatsen. Arbetet omfattar både placeringar och öppenvårdsinsatser och du kan därmed komma att arbeta både utifrån socialtjänstlagen och lag med särskilda bestämmelser om vård av unga.   Arbetet innebär samtal och samverkan både med interna och externa parter och en stor del av arbetet innefattar dokumentation utifrån BBIC i vårt verksamhetssystem VIVA. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.   Tjänsterna erbjuder variation i arbetsuppgifter utifrån de två yrkesområdena. Inflödet av arbete kommer till stor del styra hur uppdelningen ser ut men utifrån erfarenhet kan en uppskattning göras kring att det blir en uppdelning på ca 70 procent verkställighet och 30 procent familjerätt. En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg. Kvalifikationer Socionomexamen Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen. Körkort Meriterande egenskaper är om du har utbildning inom familjerätt, utbildning i BBIC och Signs of safety, erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA, talar fler språk än svenska och engelska. Personliga egenskaper Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga. Du behöver vara lyhörd och i stressade situationer är det viktigt att du har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt. Du behöver ha en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår. Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. Det är också viktigt att du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området. Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga. Vi erbjuder Flextid Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng Regelbunden handledning Delaktighet i utvecklingen av verksamheten Kontaktinformation Anna Quarnå, Enhetschef, 0680-16131 Anna Andersson, Ombud SSR, 0680-16254 Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680-16277 Arbetsplats Ringvägen 2 842 33 Sveg

15 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Familjerättssekreterare till Familjerätten

Vill du göra skillnad och gillar att arbeta med barnet i fokus? Familjerätten I Borås behöver en ny medarbetare då en av våra erfarna kollegor snart går i pension. Hos oss får du förtroendet, kunniga kollegor och varierande meningsfulla arbetsuppgifter.  Familjerättsenheten är en del av Individ och familjeomsorgsförvaltningen i Borås Stad. Enheten handlägger även familjerättsärenden för Bollebygd, Svenljunga, och Herrljunga kommun. På Familjerättsenheten arbetar familjerättssekreterare, socialadministratör, metodhandledare och chef, sammanlagt är vi 13 medarbetare. Metodhandledaren fördelar utredningsarbetet och handleder familjerättssekreterarna i sina uppdrag juridiskt och metodiskt. Chefen har även ansvar för två andra enheter men arbetar också nära metodhandledaren på familjerätten. På familjerätten jobbar vi ihop i team och gillar kollegialt lärande. Verksamheten Familjerättsenheten finns på Österlånggatan 64 i Borås. Familjerättssekreterare till Familjerätten Arbetsuppgifter Som familjerättssekreterare handlägger du utredningar gällande frågor om vårdnad, boende och umgänge, faderskaps- och föräldraskapsutredningar samt genomför samarbetssamtal. Du handlägger även adoptionsutredningar. På familjerätten stöttar vi föräldrar att uppnå varaktiga lösningar kring vårdnad, boende och umgänge och vi arbetar aktivt med barns delaktighet och medskapande i de olika familjerättsliga processerna. Familjerätten deltar på muntliga förberedelser i Borås tingsrätt och arbetar aktivt i att lyfta barnets perspektiv i konflikten samt att arbeta förebyggande för barnets bästa. Med samverkan i fokus och ett systemiskt synsätt arbetar vi för att förebygga och förbättra stödet för barn och familjer i vårdnadskonflikter. Övrig information Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjerättsligt arbete, myndighetsutövning inom barn och unga eller annan erfarenhet av arbete med familjer inom socialtjänst. B-körkort är ett krav. Som person är du trygg i dig själv och driver ansvarsfullt och självständigt ditt arbete framåt. Du har en god samarbetsförmåga där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Hos oss arbetar du enligt barnrättsperspektivet för att säkerställa barnets rätt att komma tills tals och du analyserar dina beslut utifrån barnets bästa. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

11 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Familjerättssekreterare

Arbetsplatsen Individ- och familjeomsorgen, IFO är en del av Social och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Du kommer att arbeta på familjehem- och familjerättsenheten. På enheten arbetar familjerättssekreterare och socialsekreterare. Arbetet leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare/familjerättssekreterare.  Då en av familjerättssekreterarna går i pension söker vi en medarbetare till familjerättsgruppen.  Det här får du av oss Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med högt i tak. Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter med bland annat gratis inträde till simhall och gym och 2000kr i friskvårdspeng eller friskvårdstimme, extern handledning och semesterväxling.  I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.   Arbetsuppgifter Familjerättssekreterarna arbetar på uppdrag av tingsrätten med olika typer av familjerättsliga utredningar som vårdnads-, boende- och umgängesutredningar samt upplysningar enligt föräldrabalken. Familjerätten handlägger också faderskap och adoptioner, tillhandahåller rådgivning till allmänheten i familjerättsliga frågor, upprättar juridiskt bindande avtal mellan föräldrar samt håller i och genomför samarbetssamtal mellan föräldrar. Din profil Som person är du noggrann, strukturerad och har ett bra omdöme. Du trivs i en roll där du självständigt kan planera och organisera ditt arbete. Du arbetar bra med andra, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett bra sätt. Du har intresse för utredningsarbete och mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. Kvalifikationer Krav; Socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga. Meriterande; Erfarenheter från familjerättsområdet, myndighetsutövning inom IFO mot området barn och unga, kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt och våld i nära relationer. Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget. Anställning Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Arbetstid: Dagtid Tillträde: Efter överenskommelse. Antal platser: 1 I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du, liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis. Upplysningar Enhetschef: Sussanne Rolander Gustavsson 0240-868 27, [email protected] Tf 1:e familjerättssekreterare Emma Johansson 0240-869 83, [email protected] Arbetstagarorganisationerna; Akademikerförbundet SSR och Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 5 maj. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Familjerättsbyrån är organiserad inom Socialförvaltningen Centrum men arbetar på delegation för hela Göteborgs stad. Personalgruppen består av två enhetschefer, tre 1:e familjerättssekreterare, 35 familjerättssekreterare och tre familjerättsassistenter. Antalet medarbetare gör oss till den största myndigheten i landet som arbetar med de familjerättsliga frågorna! På Familjerättsbyrån utreder vi frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av tingsrätten, handlägger ärenden om föräldraskap, internationell och nationell adoption, samarbets- och informationssamtal samt verkställer umgängesstöd efter beslut från tingsrätten. Vill du ha ett spännande arbete som utifrån barnens rättigheter hjälper medborgarna i vår stad i de familjerättsliga frågorna, där du också erbjuds ett stabilt sammanhang med djup erfarenhet, stolthet över ett rättssäkert arbete och omtänksamma och hjälpsamma kollegor? Då är vi rätt arbetsplats för dig! Den aktuella tjänsten är som utredare av vårdnadsutredningar. Du handlägger även samarbetssamtal, informationssamtal, avtal samt rådgivning per telefon. Vi arbetar aktivt för att göra barn delaktiga i deras ärenden och drivs av att ständigt utveckla oss och verksamheten. Det myndighetsutövande arbetet ställer höga krav på vår dokumentation, struktur och förmåga att förmedla oss i skrift. Då vårt arbeta innefattar flera områden arbetar vi i grupper där var och en är en viktig del. Vi vill hjälpas åt att vårda det goda arbetet vi gör och samtidigt titta framåt och gemensamt utveckla det familjerättsliga arbetet! Vi är måna om att kunna erbjuda en trygg start för nya socialsekreterare och möjligheter till vidareutbildning för dig som är erfaren. Som ny får du en mentor som stöttar dig under hela introduktionstiden och framåt. Du erbjuds fortbildning för att utveckla de kompetenser du behöver, samt regelbunden metodhandledning och ett nära stöd av 1:e familjerättssekreterare. Vi tycker det är viktigt med gemenskap och teamarbete, och vi hjälps åt när det behövs! För oss är det viktigt att ha roligt och trivas på jobbet. En positiv inställning, flexibilitet och lyhördhet är egenskaper vi värdesätter högt! Vad erbjuder vi dig? - Ett utvecklande arbete där du får möjlighet att arbeta tillsammans med engagerade och kunniga kollegor och arbetsledare. - Extern processhandledning och kompetensutveckling. - Flexibel arbetstid samt möjlighet till distansarbete. - En centralt belägen arbetsplats KVALIFIKATIONER För att trivas med arbetet på Familjerättsbyrån krävs att du är kommunikativ - tydlig i såväl tal som skrift och trygg med att dokumentera. Du kan samarbeta och relaterar till andra på ett smidigt sätt och ser möjligheter till förändring. Du är van att arbeta självständigt, men är också en lagspelare. Vi söker dig som är flexibel och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar. Du är strukturerad och klarar att planera din vardag på ett hållbart sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är utvecklingsorienterad och samarbetsinriktad, med blick för helheten. Vi söker dig som har socionomexamen. Du har arbetslivserfarenhet som socialsekreterare. Det är meriterande om du har arbetat med familjerätt eller Barn och Unga. Du bör ha goda kunskaper om lagstiftningen inom aktuellt område. Vi är en stor arbetsgrupp och söker dig som kompletterar oss på bästa sätt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Familjerättssekreterare

Svedala växer och är inne i en mycket spännande och expansiv fas. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där ett hållbart arbetsliv, ett gott bemötande, en stor portion öppenhet, engagemang och mod guidar oss i våra uppdrag. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant finns här kraft att växa. Tillsammans bygger vi en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Uppdrag Inom individ- och familjeomsorgen arbetar cirka 30 medarbetare med myndighetsutövning, behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar och deras familjer men även för vuxna. Som familjerättssekreterare gör du utredningar och kortare yttranden på uppdrag av domstol i vårdnads-, boende- och umgängesärenden. Vidare kommer du utreda och handleda familjehem samt kontaktpersoner. Du ansvarar även för att handlägga samarbetssamtal, ärenden om umgängesstöd, adoptions- och avtalsärenden samt faderskaps- och föräldraskapsutredningar. Utredningsarbetet sker enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen. Som familjerättssekreterare förväntas du arbeta med alla ärendetyper vilket ger en varierande och spännande vardag. Förutom flextid erbjuder vi extern handledning, nätverkande och individuellt anpassad kompetensutveckling. Kompetens Vi söker dig med socionomexamen. Har du tidigare erfarenhet av familjerättsligt arbete och familjehemshandläggning är det meriterande för tjänsten. Du har mod och en stor vana av att analysera utifrån risk- och skyddsforskning, då dina analyser är avgörande i de familjerättsliga processerna. Du har god förmåga att uttrycka dig kärnfullt och nyanserat i det svenska språket i såväl tal som skrift. Du har ett tydligt barnrättsperspektiv, du kan inta barnets position och företräda barnet i känslor och samtal samt har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Arbetet kräver god samarbetsförmåga såväl som förmåga till självständigt arbete. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. För att trivas hos oss tror vi därför att du är nyfiken och ödmjuk inför andra människors livssituation. Du ska också vara intresserad av att utveckla familjerättens arbetssätt för att kunna ge kommuninvånarna en så bra service som möjligt. B-körkort är ett krav. Inför anställning begär vi utdrag ur belastningsregistret. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen. Arbetstid/varaktighet Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas Varmt välkommen med din ansökan!

8 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Familjerättssekreterare

I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet? Välkommen till oss! Vi söker nu en ytterligare kollega till familjerätten. Enheten barn och familj arbetar med familjerätt samt med myndighetsutövning utifrån Socialtjänstlagen (SoL), samt Lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Extern handledning sker i samverkan med andra familjerättssekreterare i länet. När verksamheten tillåter finns möjlighet till distansarbete. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som familjerättssekreterare hos oss innebär att du handlägger alla typer av familjerättsliga ärenden så som vårdnads- boende- och umgängesutredningar och upplysningar på uppdrag från domstol, avtalsärenden, remitterade samarbetssamtal, verkställer och följer upp umgängesstöd, medgivandeutredningar och adoptionsärenden, föräldraskapsutredningar samt informationssamtal och familjerättslig rådgivning. KVALIFIKATIONER Socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning rörande familjerätt. Vi ser att du som söker är trygg i dig själv, har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och tycker om att samarbeta. Humor, flexibilitet och ödmjukhet är egenskaper vi värdesätter högt. Vi vill att du har ett tydligt barnperspektiv i ditt arbete. Du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Du förstår det viktiga gemensamma uppdraget och bidrar till helheten. ÖVRIGT Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras, om man inte redan är krigsplacerad av annan aktör. Läs mer om krigsplacering på www.knivsta.se Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Skulle du behöva stöd når du supporten på 0771-693 693. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till kontaktpersonen i annonsen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Familjerättssekreterare

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! ARBETSUPPGIFTER Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du gör skillnad varje dag? Vi på Familjerättsenheten söker nu en skicklig och erfaren kollega till oss. Vi har ett spännande arbete där vi har barnrättsfokus utifrån Barnkonventionen och vi präglar vårt arbete med innovation. Tillsammans gör vi Gävle värdefullt. I uppdrag som familjerättssekreterare på Familjerätten utreder och handlägger du vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätten. Samt handlägger umgängesärenden med umgängesstöd och kontaktperson. Vi arbetar även inom verksamhetsområdet adoptioner och utreder och handlägger faderskap och föräldraskap. Vi har vidare uppdrag att arbeta förebyggande genom konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar där fokus alltid är på barnets bästa. Det kan ske genom uppdrag från tingsrätten eller genom föräldrars ansökan. Till hösten satsar vi på att starta upp Biffgrupper för att ge stöd till våra föräldrar inom familjerätten. I kikaren ligger även en chatt som är under upparbetning för att underlätta kontakten, till oss. Vi ser det förebyggande arbetet som viktigt och har dagligen en informativ roll till medborgare i form av råd och stöd. Hos oss på Familjerätten har samarbete och samverkan en betydande roll i vårt arbete och vi söker former för arbete med andra viktiga personer för barns skydd och trygghet. Utvecklingsarbeten är viktigt och just nu har vi ett samverkansarbete med utredare på Jämnställdhetsmyndigheten för att ytterligare stärka barnperspektivet för våra barn och unga. Vi stärker vår kompetens och satsar på att utbilda oss inom våld i nära relation. Vi har ett tydligt barnperspektiv med Föräldrabalken och Barnkonventionen som våra styrdokument. Tillsammans med oss kommer du vara en viktig del i det arbetet och driva utvecklingen framåt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en godkänd socionomexamen och som har erfarenhet av socialt handläggnings- och utredningsarbete. Du ska även ha god dokumentationsvana Det är önskvärt om du tidigare arbetat med familjerätt och har arbetat med att ha samtal med barn och unga. Det är meriterande om du har arbetat med att ha svåra och komplexa samtal med vuxna. För att lyckas i rollen som familjerättssekreterare ska du kunna skriva tydligt och välstrukturerat, inneha en god analytisk förmåga samt anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen utifrån ett stärkt barnperspektiv. Vi ser att du har god kunskap att se vad som behöver prioriteras och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du ska kunna planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. Du tar egna initiativ, är modig och har förmågan att skilja på sak och person. Du är en god lyssnare och kan och plocka fram det viktiga i komplexa samtal. Självklart är gruppen och dina kollegor viktiga för att stärka arbetet ytterligare. Kvalitet, bemötande och samarbete är viktiga framgångsfaktorer i vår gemensamma värdegrund. För dig är det självklart att utgå från det i mötet med klienter, kunder, anhöriga och varandra. Körkort och körvana är meriterande. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 april 2024
Sista ansökan:
23 april 2024
Familjerättssekreterare

Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare. Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv? Individ och familjeomsorg består av myndighetsutövning, familjebehandling, socialpsykiatri och service. Samverkan är en förutsättning för vårt arbete och en viktig del av vårt uppdrag. Gemensamt hittar vi individuella lösningar med fokus på det förebyggande. I vårt aktiva utvecklingsarbete förenklar vi för medborgare och medarbetare genom digitala lösningar. Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar? Vi söker nu en vikarie för en av våra familjerättssekreterare. Du kommer att ingå i enheten Barn och Familj, där arbetar socialsekreterare med utredningar av barn och unga, familjerättssekreterare, familjehemssekreterare och barnsekreterare. Två personer arbetar med familjerättsliga frågor. Gruppen består av totalt 15 personer och leds av en enhetschef och två 1:e socialsekreterare. ARBETSUPPGIFTER Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som familjerättssekreterare kommer att vara arbete med barn och deras föräldrar när föräldrarna inte lever tillsammans. Detta innebär utredningar och upplysningar jml FB på uppdrag av tingsrätterna, upprätta avtal, bedriva samarbetssamtal, verkställa och följa upp umgängesstöd, genomföra adoptionsutredningar och faderskapsutredningar samt familjerättslig rådgivning. En viktig del av arbetet består av samarbete såväl internt som externt, såsom tingsrätterna, närliggande kommuner och olika statliga myndigheter. Burlövs kommun är en SES-ansluten kommun och vi följer forskning och utveckling på detta område noga och med stort intresse. I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av två 1:e socialsekreterare, som även ansvarar för metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor. Arbetsgruppen får kontinuerlig kompetensutveckling genom utbildningar och föreläsningar. I Burlövs kommun får alla medarbetare friskvårdsbidrag och som familjerättssekreterare har du extern handledning med kollegor i andra kommuner. KVALIFIKATIONER Du behöver ha socionomexamen och vi ser det som önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta med familjerättsliga frågor. Erfarenhet av utredningsarbete gällande barn och unga är också meriterande. Du behöver ha kunskap om gällande lagstiftning. Körkort är önskvärt, men inget krav. Vidare är det meriterande med kunskap om, och erfarenhet av, utredningsarbete gällande våld i nära relationer, samtalsmetodik och MI. Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur. Du behöver ha lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och har lätt att förhålla dig till nya omständigheter. Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete, och håller dig lugn i stressade situationer. Vårt arbete kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, liksom förmåga att skapa goda kontakter med såväl vår målgrupp som med samverkanspartners. Du har ett stort intresse för socialt arbete och för dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och tillsammans i grupp. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tycker du det låter som att vi beskriver dig? Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Enligt lag krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning för arbete med barn. Blankett för att beställa utdraget finns på: Blanketter - övrigt arbete med barn | Polismyndigheten (polisen.se). Har du inget aktuellt utdrag så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten. Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar.

4 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024