Informationskonsult
Sök bland 6 lediga jobb som Informationskonsult och börja ditt nya yrkesliv idag!
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Gruppen för informationsstyrning och utveckling ansvarar för styrning och utveckling inom informationshanteringsområdet. Bland våra uppgifter ingår bland annat framtagande av styrande dokument, rådgivning och stöttning vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt samt vid införande eller utveckling av IT-stöd. Vi ansvarar också för myndighetens processkartläggningar och funktioner kopplade till förvaltningsobjektet Hantera handlingar. Utöver det ansvarar vi för myndighetens Centralarkiv. Gruppen består av totalt 16 medarbetare inom olika roller som exempelvis verksamhetsutvecklare, förvaltningsledare, specialister och arkivarier. Kriminalvården står inför ett stort digitaliseringsarbete och har behov av att effektivisera administrationen för att klara de utmaningar vi står inför. Vi behöver därför utöka vår grupp för att kunna möta behovet av arkiv- och informationshanteringskompetens. ARBETSUPPGIFTER Arbetet kommer till stor del att bestå av medverkan i olika utvecklingsuppdrag och projekt kopplat till digitaliseringen av Kriminalvårdens processer där du bidrar med din expertkunskap. Det kan exempelvis vara vid upphandling av nya system eller andra aktiviteter som genomförs för att effektivisera informationshanteringen. Du kommer också att ansvara för och/eller vara delaktig i olika utredningar kopplat till informationshanteringsområdet. Din roll blir att säkerställa att lagstiftning och regelverk uppfylls men också att bidra med förlag på hur kraven kan uppfyllas på ett effektivt sätt. Arbetet sker tätt tillsammans med andra inom gruppen bland annat experter/verksamhetsutvecklare, förvaltningsledare och arkivarier. Du kommer också att ha mycket kontaktytor med andra funktioner och verksamheter inom myndigheten. KVALIFIKATIONER Du är strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter samt förblir motiverad fram tills att du nått resultat i ditt arbete. Du har en mycket god samarbetsförmåga, förstår de fackmässiga aspekterna inom ditt område och framstår som en kunskapsresurs för andra. I rollen är du lugn, uppmärksam, har intresse av att hjälpa andra och levererar lösningar. Dessutom tar du hänsyn till det större perspektivet utifrån verksamhetens bästa. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Aktuell och mångårig erfarenhet av styrning och utveckling av informationsförvaltning i en stor organisation • Mycket God administrativ förmåga • Erfarenhet av deltagande i projekt med övergång från analog till digital dokument- och ärendehantering • Erfarenhet av att ha arbetat med organisationsövergripande styrningar • Kunskap om lagar och regelverk inom informationsområdet för statliga myndigheter • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska •Erfarenhet av att leda projekt eller större uppdrag Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av förändringsledning •Erfarenhet av informationshantering i statlig förvaltning • Erfarenhet av att införa e-arkiv på en myndighet • Kunskaper kring bevarande av digital information i enlighet med Arkivering by design eller motsvarande • Erfarenhet av deltagande vid införande av nya systemstöd för informations- dokument- och ärendehantering • Erfarenhet av processutveckling • Erfarenhet av kravställning på systemstöd för dokument- och/eller ärendehantering • Erfarenhet av att leda workshops med fokus på förbättrings och/eller förändringsarbete • Kunskaper om det svenska rättsväsendet • Tolkning av juridiska texter ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kom och bli en del av vår Krets av högpresterande konsulter! Vi söker nu efter tekniska skribenter för uppdrag runt om i Mälardalen. Hos Krets får du chansen att arbeta i en inspirerande miljö där personlig utveckling och nya utmaningar står i fokus. Som en del av vårt team blir du en nyckelspelare i projekt tillsammans med våra kunder. Med vårt breda nätverk och långsiktiga partnerskap säkerställer vi en arbetsvardag fylld av variation och möjligheter att påverka framtiden inom teknik och innovation. Om uppdraget Kallar du dig teknisk skribent, informatör eller informationsdesigner? Oavsett titel söker vi dig med ett stort tekniskt intresse och förmågan att göra det komplexa begripligt. Du kommer att arbeta med att ta fram, strukturera och kvalitetssäkra teknisk dokumentation inom spännande och högteknologiska områden. Arbetet innebär nära samarbete med tekniska specialister, systemingenjörer och andra nyckelpersoner – både internt och externt. Du blir en viktig kugge i ett mångsidigt team där kunskapsdelning och teknisk nyfikenhet står i fokus. Exempel på arbetsuppgifter: Samla in och analysera teknisk information från olika intressenter Utforma tekniska manualer, instruktioner och beskrivningar – ofta i XML-format Kvalitetssäkra, uppdatera och översätta dokumentation Skapa och uppdatera tekniska illustrationer Delta i kundmöten, workshops och ibland även besök på plats för att studera systemen i verkligheten Samarbeta tätt med andra teknikroller för att säkerställa korrekt och komplett innehåll Vi tror att du har: Relevant utbildning inom informationsdesign, teknisk dokumentation, ingenjörsområde eller likvärdig arbetslivserfarenhet En strukturerad arbetsstil och vana att driva uppgifter i mål enligt tydliga processer Meriterande (men inte krav): Erfarenhet från tåg, flyg, automation eller annan tekniskt avancerad bransch Kunskap om dokumenthanteringssystem (CMS), Arbortext XML eller PDM-system Praktisk erfarenhet av felsökning eller underhållsarbete Erfarenhet av reservdelshantering Tjänsten är ett konsultuppdrag och innebär en anställning hos oss på Krets. Uppdraget kan i vissa fall kräva att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. Om Krets Consulting Group: Vill du vara en del av ett företag där din kompetens verkligen gör skillnad? På Krets Consulting Group erbjuder vi dig möjligheten att arbeta i tekniskt avancerade projekt som inte bara utmanar, utan också stärker din expertis. Vi förstår vikten av att ge våra konsulter uppdrag som matchar deras kompetens och ambitioner. Hos oss får du arbeta med uppgifter som ligger i framkant av teknikutvecklingen, i roller där du kan växa både professionellt och personligt. Vår filosofi är enkel: när våra konsulter trivs och utvecklas, skapar vi också de bästa resultaten för våra kunder. Det innebär att du som konsult hos oss får arbeta i en stimulerande miljö med uppdrag som gör skillnad – både för dig och för de uppdrag du arbetar i.
Vill du ha en vardag fylld av samarbeten, struktur och tekniska sammanhang? I rollen som informationssamordnare hos Etteplan får du en nyckelroll hos deras kunder i stora vattenkraftsprojekt, där du blir spindeln i nätet mellan kund, projektledare och leverantörer. Är du en social och anpassningsbar person med bra öga för struktur så tveka inte att söka direkt! OM TJÄNSTEN Etteplan är ett internationellt teknikkonsultbolag som arbetar med allt från produktutveckling till teknikinformation och inbyggda system. I Karlstad är de ett engagerat team som dagligen hjälper kunder inom framför allt energi- och vattenkraftssektorn att få sina tekniska projekt att flyta – bokstavligt talat. Nu söker de en informationssamordnare som kommer att arbeta i ett långsiktigt uppdrag hos en av deras största kunder. För att vara aktuell behöver du som söker ha en stark förmåga att arbeta strukturerat, noggrant och med god överblick över flera projekt samtidigt. Rollen startar som ett konsultuppdrag via Academic Work i sex månader, med sikte på överrekrytering till en tillsvidareanställning hos Etteplan. Du kommer att arbeta både på kundens och på Etteplans kontor i Karlstad. Hos kund arbetar du nära deras projektledare och fungerar som ett viktigt stöd genom hela projektens livscykel. Projekten är långa – ofta flera år – vilket ställer krav på din förmåga att hålla i trådar över tid. Du ansvarar för att hela flödet i projekten levereras enligt riktlinjer, mallar och processer, ser till att dokumenten är rätt strukturerade och att inget glöms bort längs vägen. I rollen har du även kontakt med leverantörer för att säkerställa att de förstår vad som ska levereras och när. För att trivas i rollen tror vi att du är kommunikativ, strukturerad och relationsskapande. Du är inte den som vill ta över rodret i ett projekt, men du gillar att ha koll – och att hjälpa andra att också få det. Du erbjuds - En viktig roll i projekt som bidrar till hållbar energiproduktion - Möjlighet till överrekrytering till Etteplan efter sex månader - Flexibel arbetsmiljö – du sitter både hos kund och på Etteplans kontor - Ett team hos Etteplan i Karlstad med hög trivsel och stark sammanhållning ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Stötta projektledare i dokumentations- och informationsfrågor * Säkerställa att dokument levereras enligt krav och standarder * Anpassa och följa upp dokumentplaner (masterdokumentlistor) * Granska slutdokumentation ur ett formaliaperspektiv * Märka och hantera information i SharePoint * Kommunicera med leverantörer om dokumentationskrav * Delta i projektmöten och hålla löpande avstämningar VI SÖKER DIG SOM - Har en teknisk utbildning, gärna inom elkraft, energi eller liknande - Har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift - Har svenskt medborgarskap (krav för säkerhetsprövning, nivå 3) Det är meriterande om du har - Erfarenhet av informationshantering eller dokumentationsarbete - Arbetat i SharePoint och/eller Excel i projektmiljö - Erfarenhet från energibranschen, gärna vattenkraft - Förståelse för teknisk upphandling och kravställning För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Hjälpsam - Ordningsam - Ansvarstagande - Anpassningsbar Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! Gävle kommun har en nollvision mot våld och arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck är ett av flera prioriterade områden i kommunen. Inom ramen för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck ska projekt med Shanazi hjältinnor i Gävle utvecklas. Projektet vänder sig till unga tjejer och kommer att utgå från tjejer och kvinnors perspektiv. Sedan tidigare finns en befintlig verksamhet med Shanazi hjältar som vänder sig till unga killar. ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta i ett projekt som utgår ifrån allas lika värde, jämställdhet och rätten till ett liv fritt från våld och förtryck? Sök då tjänsten som projektledare till Shanazi hjältinnor i Gävle! Projektledaren för Shanazi hjältinnor i Gävle kommer arbeta i ett förebildsprojekt som riktar sig till unga tjejer i gymnasieålder. I ditt uppdrag ska du leda, utbilda och stärka unga tjejer i syfte att få dem att våga se, förstå och agera genom att bli Shanazi hjältinnor. Hjältinnorna ska fungera som positiva förebilder och ambassadörer för jämställdhet, mänskliga rättigheter, barnkonventionen och demokrati och på så sätt arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck. Som projektledare ska du tillsammans med samordnaren för Shanazi hjältar leda och utveckla verksamheten med de grupper som kommer bli Shanazi hjältinnor. Du kommer att introduceras och utbildas i metoden Shanazi hjältar som du därefter formar och anpassar till projektet Shanazi hjältinnor. Du ges även både handledningstid och stöd av en befintlig projektorganisation. I arbetet ska du planera, dokumentera och följa upp projektet. Du tar initiativ till nya kontakter och skapar förtroendefulla relationer. Du driver arbetet framåt och rapporterar till Enhetschef på förbyggandeenheten samt styrgrupp och arbetsgrupp. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskole-/universitetsutbildning inom socialt arbete, beteende-, samhällsvetenskap eller pedagogik alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av arbete med barn och unga samt kunskap om jämställdhet och hedersrelaterat våld och förtryck. Genom att du själv tagit avstånd från den sortens förtryck har du god förståelse för tjejer och kvinnors utsatthet samt kunskap om hur våldet och förtrycket kan yttra sig. Du är bekväm med att tala inför grupp och kan leda andra. Om du drivit projekt, grupper, eller verksamhet tidigare är det meriterande. Du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Om du talar arabiska, somaliska, dari, kurdiska, turkiska eller tigrinja är det meriterande för tjänsten. Du är trygg med att hålla presentationer, föreläsningar och utbildningar samt anpassar dessa efter målgruppens behov. Du planerar och organiserar ditt arbete samt sätter mål, organiserar resurser, följer upp och avslutar aktiviteter. I sociala sammanhang tar du initiativ och skapar förtroendefulla relationer samt har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. Du har förståelse för andras situation, lyssnar och visar hänsyn. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och att du har kunskaper om, och förståelse för, jämställdhet, demokrati och mänskliga rättigheter. Du har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med kollegor, medborgare och aktörer. Beskriv gärna i din ansökan hur just din kunskap och erfarenhet med koppling till hedersrelaterat våld- och förtryck kan vara värdefull för Shanazi hjältinnor. ÖVRIGT Fackliga representanter • Sara Lasell Akademikerförbundet SSR, [email protected] • Lena Arnberg Vision, [email protected] • Ann-Sofie Nyberg Johansson Akavia, [email protected] För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du redo för nästa steg som teknikinformatör? Vill du använda din tekniska erfarenhet för att göra avancerad teknik lättillgänglig för alla? Hos oss på Sigma Technology Information får du kombinera tekniskt kunnande med möjligheten att utvecklas och testa nya projekt i en prestigelös och stöttande miljö. Som teknikinformatör är du länken mellan avancerad teknik och de människor som ska använda den. Din uppgift är att omvandla komplex information till tydliga, användarvänliga texter och instruktioner – oavsett om det handlar om serviceinstruktioner, produktbeskrivningar eller användarmanualer. Hos oss kommer du att arbeta i spännande uppdrag hos regionens ledande företag inom teknik och innovation. Du bidrar med din expertis samtidigt som du utvecklar din kompetens och utforskar nya områden. Det här är en roll för dig som älskar att dyka ner i detaljer och skapa ordning ur komplexitet. Ett varierande arbete där du får kombinera teknisk kunskap med problemlösning och kommunikation. Vi söker dig som: Har 1–3 års erfarenhet av eftermarknadskommunikation och att skapa teknisk dokumentation. Är bekväm med att kommunicera på både svenska och engelska. Är metodisk, noggrann och gillar att arbeta strukturerat. Är kommunikativ, prestigelös och trivs med många kontaktytor. Erfarenhet av följande är meriterande: XML, DITA och S1000D. Adobes programvaror Regulatoriska texter. B-körkort är ett krav eftersom vi arbetar nära våra kunder. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din vilja att utvecklas tillsammans med oss på Sigma. Eftersom du kommer att arbeta som konsult trivs du också med att samarbeta med många olika människor, i en internationell arbetsmiljö. Vi erbjuder Vi är ett tryggt och stabilt företag där du får möjlighet att jobba med både spännande projekt och fantastiska människor. Hos oss får du inte bara möjlighet att växa i din roll – vi ser till att du har roligt på vägen! Vi är stolta över vår öppna och inkluderande företagskultur där vi värdesätter: Gemenskap och trivsel. Vi tycker att det är viktigt att du trivs på jobbet och att vi har roligt tillsammans! Möjlighet att utvecklas inom olika tekniska områden och branscher med stöd från erfarna kollegor och en engagerade chef. Balans i livet med en trygg anställning med flexibla arbetsvillkor och balans mellan jobb och fritid. På Sigma Technology Information tror vi på långsiktighet – både i våra kundrelationer och med våra medarbetare.
Är du en teknisk problemlösare med sinne för långsiktiga lösningar? Vill du, tillsammans med oss på Sigma Technology Information, vara med att säkerställa att komplexa system fungerar optimalt genom hela sin livscykel? Vi söker nu en ILS-ingenjör (Integrated Logistics Support) som vill bli en del av vårt team där teknisk expertis och hållbarhet står i fokus. Din roll som ILS-ingenjör Hos Sigma Technology Information står teknisk kommunikation i fokus. Tillsammans med våra kunder gör vi avancerad teknik tillgänglig och användarvänlig. I rollen som ILS-ingenjör kommer du att arbeta nära utvecklare och specialister med att analysera, utveckla, utvärdera och förbättra komplexa tekniska system och dess supportlösningar. Du kommer att skapa och hantera teknisk information som gör våra kunders system och produkter effektiva, underhållsvänliga och hållbara över tid. Rollen kombinerar tekniskt kunnande, logistik och projektledning för att stödja systemens hela livscykel – från design och utveckling till drift och avveckling. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Utföra analyser av tillförlitlighet, tillgänglighet, underhåll, kostnad och kundbehov. Identifiera och hantera behov av reservdelar, verktyg, dokumentation och utbildning för att hålla systemen i drift. Samarbeta med R&D-avdelningar för att säkerställa att krav och kvalitet följs genom produktens livscykel. Skapa och strukturera målgruppsanpassad teknisk information med hög användarvänlighet. Vi tror att du passar i rollen om du: Har ett genuint teknikintresse och förståelse för tekniska system. Har en ingenjörsexamen inom exempelvis maskinteknik, logistik eller liknande. Är nyfiken, kommunikativ, prestigelös och trivs med många kontaktytor. Är skicklig på att skriva och kommunicera på både svenska och engelska. Är strukturerad, noggrann och metodisk. Har driv, är proaktiv och vågar ta initiativ. Vi arbetar nära våra kunder och B-körkort är en förutsättning. Meriterande erfarenheter: Arbete med tekniska analyser och strukturerad dokumentation. Projektbaserat arbete med flera intressenter. Erfarenhet av ILS, underhållsplanering eller logistikanalys. Tidigare arbete inom försvarsindustrin eller liknande teknisk bransch. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din vilja att utvecklas tillsammans med oss på Sigma. Eftersom du kommer att arbeta som konsult trivs du också med att samarbeta med många olika människor, i en internationell arbetsmiljö. Vi erbjuder: Sigma Technology Information är ett tryggt, stabilt och varmt teknikkonsultbolag. Vi värdesätter våra medarbetares välmående, trivsel och personliga utveckling. Som konsult hos oss erbjuds du en unik möjlighet att kombinera konsultarbete hos regionens mest attraktiva företag med en härlig intern samanhållning och goda utvecklingsmöjligheter. Sigma Technology Information strävar efter innovation och utveckling, och vi har bara två prioriteringar: våra medarbetare och våra kunder. På Sigma sätter vi dig som konsult i fokus. Vi erbjuder dig goda möjligheter till personlig och professionell utveckling, och en stor variation av uppdrag. Vi tror på långsiktighet och vill att du ska trivas hos oss, länge! Som konsult hos oss på får du alltid en engagerad chef, en trygg anställning, en flexibel arbetsplats, och möjlighet till bra balans i livet. Vi tycker att det är viktigt att du trivs på jobbet och att vi har roligt tillsammans!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 6 av 6 jobb