Jurist, förvaltningsdomstol

Sök bland 3 lediga jobb som Jurist, förvaltningsdomstol och börja ditt nya yrkesliv idag!

Head of Legal & GRC

Till vår svenska verksamhet söker vi nu ny kollega som vill ta över rollen som Head of Legal & GRC, när vår nuvarande kollega går vidare mot nya utmaningar. Vi söker dig som vill fortsätta resan för att stärka vårt arbete med att skapa en effektiv organisation som stöttar organisationen i legala frågor och hoppas att du är den vi söker! I rollen som Head of Legal & GRC har du två direktrapporterande medarbetare i Malmö, där ni gemensamt ansvarar för att vara en affärsorienterad rådgivare till vår svenska verksamhet inom bolagsrätt, hyresrätt, entreprenadrätt, fastighetsrätt m.m. Du rapporterar till Country Managing Director för Sverige och utgår från vårt huvudkontor i Malmö. Dina arbetsuppgifter I rollen ansvarar du för att leda och utveckla teamet inom Legal & GRC och är en nyckelperson i rollen som chef att fortsätta säkerställa en verksamhet och kultur som stärker vårt varumärke. Du ansvarar för resultat, verksamhetsplanering, uppföljning och kostnadskontroll och samarbetar mycket med andra delar av verksamheten så som Technical Property Management, Letting och Administration & Backoffice. Kontinuerlig kontakt med kollegor runt om i landet är en röd tråd i din vardag. Du arbetar med utvecklingsarbete inom ditt område och tillsammans med övriga kollegor identifierar du möjligheter för nya effektiviseringar och projekt.  Du brinner för ledarskapet och hur du i ditt coachande förhållningssätt kan stötta, utmana och utveckla dina medarbetare att alltid arbeta lite smartare och lite mer effektivt. En annan del av rollen är att proaktivt och löpande tillsammans med förvaltningen och andra avdelningar identifiera och genomföra förbättringsprojekt. Ett urval av arbetsuppgifter i rollen är: • Hantera diverse fastighetsrättsliga frågor och ärenden • Äga och driva GDPR-arbete inom den dagliga verksamheten • Hålla verksamheten uppdaterad kring lagförändringar och praxis i Sverige • Ansvara för Riskhantering för Heimstadens svenska verksamhet • Hålla interna utbildningar inom området • Företräda Heimstaden i rättsprocesser inom främst hyresrätt och entreprenad, i allmän domstol primärt, men även i hyresnämnd • Granska och förhandla avtal med kommunen, såsom köpeavtal, exploateringsavtal, markanvisningsavtal, parkeringsavtal • Hantera transaktioner, både bolags- och fastighetsförvärv Vi önskar att vår drömkandidat har: Vi söker i första hand dig som har arbetat minst tre år i en liknande roll. Det är en klar fördel om du dessutom har erfarenhet från fastighetsbranschen, gärna från både bostads- och kommersiella fastigheter.  En förutsättning för att du ska lyckas i denna roll är att du drivs av och har erfarenhet av leda personal, och vi ser det som en stor fördel om du har kunskap och erfarenhet av att leda i förändring. I grunden har du en universitetsexamen inom Juridik samt goda kunskaper inom hyresrätt och erfarenhet av processer i domstol. Du är en van användare av Office-paketet och har väldigt goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Utöver detta har du kunskap inom bolagsrätt och/eller entreprenadrätt samt erfarenhet av att arbeta med fastighetsrätt så som överlåterelse, arrende m.m. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din ledarskapsförmåga. I arbetet är du affärsmässig och professionell i allt du gör. Som person är du prestigelös och jordnära. Du är en energisk ledare som drivs av att se andra växa och utvecklas. I ditt ledarskap kombinerar du lyhördhet med beslutsamhet. Du har mycket lätt att samarbeta och kommunicera med kollegor, entreprenörer, samarbetspartners och hyresgäster. Har du dessutom erfarenhet eller intresse för GRC-frågor är det en stark merit. Heimstaden Hos oss erbjuds du ett ansvarsfullt och utvecklande arbete med spännande arbetsuppgifter och goda utvecklingsmöjligheter. Våra värderingar är oerhört viktiga för oss; Care, Dare, Share. Här har alla våra medarbetare ansvar för att dessa genomsyras i vardagen, i både smått och stort. Läs gärna mer om vad våra medarbetare tycker om hur det är att jobba hos oss: https://heimstaden.com/jobba-har/  För att matchningen oss emellan ska bli så bra som möjligt och att vi ska ha en så enhetlig process som möjligt, har vi på Heimstaden valt att inte längre be om några personliga brev i din ansökan samt att tydligare arbeta med tester i vår rekryteringsprocess. Uppfyller du skallkraven får du göra ett personlighetstest och ett problemlösningstest. Testerna hjälper oss att kunna matcha rätt person med rätt jobb. På detta sätt ökar vi chansen för att du som blir anställd kommer att trivas hos oss och att du har rätt förutsättningar för att lyckas i din roll. Ansökan CV välkomnas senast den 17 mars 2024. Vi kan komma att göra löpande urval och intervjuer så vi välkomnar din ansökan redan idag. Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi en bakgrundskontroll innan anställning kan bli aktuell. Vi använder bakgrundskontroller från SRI. Här kan du läsa mer om hur en bakgrundskontroll går till: https://sri.se/faq-kandidat-bakgrundskontroll/

29 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Jurist med samordningsansvar för ärenden om offentlighet och sekretess

Rättssekretariatet, Försvarsdepartementet Är du en skicklig jurist som vill arbeta med offentlighet och sekretess i en samordnande roll? Vi erbjuder ett utmanande och meningsfullt arbete i centrum för frågor som rör försvars- och säkerhetspolitik. Hos oss får du möjlighet att bidra till att offentlighetsprincipen tillämpas på ett effektivt och korrekt sätt. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Tillsammans med kollegorna på Rättssekretariatet bistår du departementets enheter och den politiska ledningen med kvalificerad juridisk rådgivning. Du kommer att arbeta med frågor rörande offentlighet och sekretess, främst begäran att ta del av allmänna handlingar. Tjänsten innebär ansvar för att strukturera och samordna beställningar samt att göra sekretessbedömningar avseende handlingar som begärts ut. Arbetet innebär många kontaktytor såväl inom departementet som med andra departement inom Regeringskansliet och samverkan med myndigheter under Försvarsdepartementet. I arbetsuppgifterna ingår också kontakt med media och allmänheten. Det finns ett skyndsamhetskrav för handläggningen vilket medför att arbetet ofta utförs under tidspress. Rättssekretariatet består för närvarande av 23 medarbetare. Rättssekretariatet ansvarar bland annat för utarbetande av förslag till lagrådsremisser, propositioner och annat författningsarbete, samt för frågor om författningsberedskap, folkrätt, internationell humanitär rätt, ärenden om utlämnande av allmänna handlingar och samordning av delningar från andra departement. Sekretariatet ger råd i rättsliga frågor till departementsledningen och till andra enheter och deltar i de andra enheternas arbete med internationella överenskommelser. Läs mer om vårt arbete här www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har juridisk kandidatexamen och god kunskap om offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Erfarenhet av att hantera ärenden om utlämnande av allmän handling är meriterande. Erfarenhet av juridiskt arbete från Regeringskansliet eller annan statlig myndighet är också meriterande såväl som genomförd notarietjänstgöring vid tingsrätt eller förvaltningsrätt. Dina egenskaper Som person har du hög integritet kombinerat med god kommunikationsförmåga. Du är strukturerad, noggrann och har ett högt säkerhetsmedvetande. Du har vidare ett gott omdöme och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Ibland bedrivs arbetet med hög intensitet och under tidspress, vilket ställer krav på förmåga att arbeta självständigt inom givna tidsramar med bibehållen effektivitet och kvalitet. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Anställning tillsvidare, inleds med sex månaders provanställning. Vänligen bifoga betyg och intyg från juridiska studier och relevant arbete i din ansökan. Svenskt medborgarskap är ett krav för tjänsten. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Samuel Rudvall som är enhetschef. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Jennifer Hill. Fackliga kontaktpersoner är Katja Wahlsten för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når samtliga kontaktpersoner via växeln 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 mars 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.

15 februari 2024
Sista ansökan:
7 mars 2024
Jurist

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar. Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg. Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. Målkanslienheterna och enheten för registratur och arkiv utgör domstolens måladministrativa avdelning. Domstolen har också en administrativ avdelning som består av enheten för administrativt kansli och enheten för IT, säkerhet och service. Arbetsuppgifter I din roll som jurist arbetar du både tillsammans med domstolens domare (rådmän och fiskaler) och självständigt med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter vilket innefattar bland annat att göra rättsutredningar, föredra och skriva förslag till domar och beslut. Du deltar vid muntliga förhandlingar där du föredrar målet för rätten, protokollför och lämnar ett förslag på avgörande under överläggningen. Det finns också möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat utbildningar vid Domstolsakademin och genom interna utbildningar vid domstolen. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Juristexamen. Bifoga ditt examensbevis i ansökan. • Dokumenterad arbetslivserfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete. • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.   • Domstolserfarenhet är meriterande. Personliga egenskaper Vi söker dig som är en mycket skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du har en god kommunikativ förmåga och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Din mycket goda omdömesförmåga är avgörande för oss. Som jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt. För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Du har ett stort samhällsintresse och värderar rättsstatens principer och domstolens självständighet högt. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Svenskt medborgarskap är enligt lag ett krav. Om anställningen: • Rekryteringen avser flera tjänster. • Tillträde enligt överenskommelse. • Tillsvidareanställningen kan inledas med provanställning. Kontakt Om du har några frågor om arbetsuppgifterna eller verksamheten kan du kontakta: Jennifer Moore Peterson, tf. chefsrådman, 031-7327301   Om du har några frågor om rekryteringsprocessen kan du kontakta:  Cecilia Senderot, HR-specialist, 031-7327328

14 februari 2024
Sista ansökan:
3 mars 2024