Länsjurist

Sök bland 4 lediga jobb som Länsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Länsjurist, vikariat
Länsstyrelsen i Värmlands län
Förvaltnings- och organisationsjurister

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen. Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss. Beskrivning Är du jurist med stort engagemang för rättssäkerhet och god förvaltning? Vi söker nu en länsjurist för ett vikariat som sträcker sig fram till och med den 31 december 2025. I rollen som länsjurist har du möjlighet att tillämpa och utveckla dina juridiska färdigheter genom att bidra i Rättssekretariatets arbete med rättsligt stöd och styrning samt ärendehandläggning. Rättssekretariatet arbetar med myndighetsövergripande juridisk styrning, internt juridiskt stöd och rådgivning till andra enheter samt håller utbildningar. Enheten prövar överklagade kommunala beslut enligt bland annat plan- och bygglagen och miljöbalken, överprövar strandskyddsdispenser samt förordnar vigselförrättare, sysslomän och notarius publicus. Vidare prövar enheten tillstånd till tävling på väg, beslutar om trafikföreskrifter, handlägger ärenden om delgivning, deponering m.m. Därtill samordnar enheten Länsstyrelsens uppdrag som regional valmyndighet och bidrar i myndighetens arbete med krisberedskap och totalförsvar. Rättssekretariatet ger också råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen om bland annat allmän förvaltningsrätt, sekretess och dataskydd. Rättssekretariatet består idag av sju personer varav fem jurister och två handläggare. Arbetet inom gruppen präglas av kollegialt samarbete såväl inom enheten som med medarbetare på Länsstyrelsens övriga enheter.   Arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att självständigt handlägga ärenden inom länsstyrelsens förekommande ärendeslag, exempelvis enligt miljöbalken. Du kommer också bidra med juridiskt stöd till länsstyrelsens övriga enheter och delta i överklagande- och överprövningsprocesser. Arbetet innebär kontakter med allmänheten, parter, kommuner och andra myndigheter samt media. Det finns goda möjligheter att anpassa arbetsuppgifterna utifrån dina nuvarande kunskaper och erfarenheter   Kvalifikationer Vi söker dig som har - kand. eller motsvarande juristexamen, - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.  Det är meriterande om du - är notariemeriterad eller har annan motsvarande erfarenhet från arbete i domstol, - har erfarenhet av arbete med frågor inom ett eller flera av Länsstyrelsens rättsområden eller inom allmän förvaltningsjuridik. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har ett strukturerat arbetssätt och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har god förmåga att analysera och lösa juridiska frågeställningar samt att göra avvägningar och prioriteringar utifrån komplexa sammanhang där flera olika intressen kan behöva balanseras. Du behöver också vara noggrann, flexibel och effektiv. För att lyckas med jobbet och trivas på Länsstyrelsen måste du vara bekväm och fungera väl i rollen som myndighetsperson samt bidra aktivt till ett positivt arbetsklimat inom Rättssekretariatet och Länsstyrelsen i övrigt.   Villkor Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därför krävs svenskt medborgarskap.  Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation. Tjänsten är vikariatsanställning till 31 december 2025.   För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag. o Demokrati o Legalitet o Objektivitet, saklighet och likabehandling o Fri åsiktsbildning o Respekt för alla människors lika värde o Effektivitet och service Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

30 januari 2025
Sista ansökan:
21 februari 2025
Länsjurist, vikariat
Länsstyrelsen i Gotlands län
Förvaltnings- och organisationsjurister

Länsstyrelsen arbetar på regeringens uppdrag och verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Vår breda verksamhet omfattar miljö-, natur-, kulturmiljö-, näringslivs-, samhällsbyggnads-, landsbygds-, beredskaps- och totalförsvarsfrågor. I dialog med andra aktörer samordnar vi olika intressen och främjar en hållbar utveckling av Gotland. Hos oss arbetar drygt 150 personer och vår chef är landshövding Charlotte Petri Gornitzka. Beskrivning Vi söker nu en länsjurist för ett föräldravikariat på 12 månader. Tillträde den 2 juni 2025 men tidigare datum är möjligt. Du blir en av fyra länsjurister och kommer att ingå i enheten för samordning och stöd, som består av ca 25 medarbetare. Enheten arbetar med verksamhetsområden ekonomi, verksamhetskontroll, upphandling, juridik, HR, kommunikation, registratur/arkiv och vaktmästeri/reception. Arbetsuppgifter Som länsjurist på länsstyrelsen arbetar du självständigt med att handlägga kvalificerade och komplexa förvaltningsärenden, bland annat överklagande av kommunala beslut enligt miljöbalken och plan- och bygglagen, som förhandsbesked och bygglov. Du arbetar även med lagstiftning inom länsstyrelsens övriga sakområden som exempelvis miljö-, natur- och kulturlagstiftning. Som länsjurist ger du stöd till länsledningen och länsstyrelsens handläggare inom ett flertal sakområden. Dessa områden kan vara offentlighet, sekretess, dataskydd, totalförsvarsjuridik med mera. Du kommer att ha en del extern kontakt med andra myndigheter och med allmänheten. Kvalifikationer Krav: - Juristexamen (jur.kand) - Du kan kommunicera på ett tydligt och lättbegripligt sätt i både tal och skrift på svenska. - Erfarenhet av förvaltningsjuridik, offentlighet och sekretess - Kunskap/erfarenhet av miljörätt och plan- och bygglagen - Erfarenhet av andra rättsområden inom ramen för länsstyrelsens verksamhet - Notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet - B-körkort Dina personliga egenskaper: - Du är trygg i din yrkesroll och kan se arbetsuppgifterna ur olika perspektiv. - Du har hög integritet. - Du har lätt för att samarbeta, har gott omdöme och en god problemlösande analysförmåga - Du är noggrann, effektiv och kan självständigt prioritera och ansvara för ditt arbete. - Du har en pedagogisk förmåga och kan förklara så att alla förstår. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Villkor Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning fattas. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap.  Tjänsten är på 100%. Vikariat. Ersättning: Månadslön. Kontoret är placerat på Visborgsallén 4 i Visby. Möjlighet till distansarbete finns upp till 49% av arbetstiden. Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen i Gotlands län tagit ställning till rekryteringskanal och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

27 januari 2025
Sista ansökan:
3 mars 2025
Länsstyrelsen söker jurist till enheten för överklaganden
Länsstyrelsen i Stockholms län
Förvaltnings- och organisationsjurister

Länsstyrelsens avdelning för rättsliga frågor söker jurist med nuvarande placering på enheten för överklaganden Vill du vara med och bidra till hållbar utveckling i Stockholms län? Vi söker en samhällsintresserad jurist med erfarenhet av ärendehandläggning, vana av att skriva fram beslut och som har en stark administrativ ådra. Du kommer att tillhöra avdelningen för rättsliga frågor med nuvarande placering på enheten för överklaganden. Vad ingår i rollen? Länsstyrelsen prövar överklagade kommunala beslut, huvudsakligen enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor. Dessa ärenden handläggs på enheten för överklaganden. I den här rollen som jurist hos oss kommer du att ha fokus på beredning av nyinkomna ärenden, löpande ärendehandläggning och beslutsfattande i samtliga de ärendeslag som enheten hanterar. Du utgör också ett chefsstöd och spindeln i nätet på enheten samt är aktiv i verksamhetsutveckling. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda. Är du den vi söker? För den här rollen ska du ha - juristexamen (270 högskolepoäng) - erfarenhet av ärendehandläggning på domstol eller myndighet - vana av att skriva fram beslut - mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - mycket god samarbetsförmåga, hög integritet och personlig mognad - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö För den här rollen ska du vara - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp - lösningsinriktad och flexibel - lyhörd, prestigelös och hjälpsam Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du - ha förmåga att fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv (helhetssyn) - förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen   - ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang.  Det är meriterande om du har - erfarenhet av ärendehandläggning på Länsstyrelse - vana av att skriva fram beslut inom plan- och byggrätt samt miljörätt - goda kunskaper i Excel, Sharepoint, Platina samt LISA Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper. Anställning - Anställningsform: Tillsvidare. Vi vill att du börjar så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning som huvudregel.  Mer om oss Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm. Möjlighet till distansavtal finns utifrån verksamhetens behov. På avdelningen för rättsliga frågor arbetar idag ca 110 medarbetare. Avdelningen består av sex enheter där enheten för överklaganden är en av dessa. Enheten för överklaganden har i dagsläget ca 25 medarbetare. Så rekryterar vi   Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Om du har frågor   Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef, Lovisa Ristner, 010-223 12 35Fackliga kontaktpersoner är Mia Askerlund för SACO, 010-223 15 35 Björn Pettersson för ST, 010-223 15 73 Sista ansökningsdag: 2025-02-12 Referensnummer: 112-4328-2025 Välkommen med din ansökan!   Om Länsstyrelsen  Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor. Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag. Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.

24 januari 2025
Sista ansökan:
12 februari 2025
Länsstyrelsens enhet för kommun- och stiftelsetillsyn söker två jurister
Länsstyrelsen i Stockholms län
Förvaltnings- och organisationsjurister

Länsstyrelsens avdelning för rättsliga frågor söker två jurister med nuvarande placering på enheten för kommun- och stiftelsetillsyn Är du en jurist som vill utvecklas i din profession, har förmågan att hantera många arbetsuppgifter och har intresse för tillsynsarbete? Då kan detta vara en spännande utmaning för dig!  Du kommer att tillhöra avdelningen för rättsliga frågor med nuvarande placering på enheten för kommun- och stiftelsetillsyn. Vad ingår i rollen? Enheten för kommun- och stiftelsetillsyn, som tillhör avdelningen för rättsliga frågor består av 14 medarbetare och söker nu två nya jurister. Vid enheten finns flera arbetsområden, såsom tillsyn över överförmyndare, stiftelser och tillsyn enligt tobaks- och alkohollagen. Det är till stiftelser som vi nu söker två jurister. Dina arbetsuppgifter kommer bl.a. att bestå av utredning av ärenden och beslutsfattande samt bedrivande av tillsyn av stiftelser.  Länsstyrelsen i Stockholms län är registrerings- och tillsynsmyndighet för ca 6 700 stiftelser. Som jurist på enheten är du med och tar ett gemensamt ansvar för att nå verksamhetens målsättning, så du kan även få arbetsuppgifter inom enhetens/avdelningens övriga ansvarsområden. Det huvudsakliga arbetsinnehållet är att: - handlägga och fatta beslut i exempelvis anmälnings- och ansökningsärenden som initieras av stiftelserna - registrera uppgifter i stiftelseregistret - ge stiftelser råd och upplysningar utöva tillsyn över stiftelser - ta emot telefonsamtal och svara på e-post Du kommer att arbeta självständigt, men även tillsammans med andra handläggare och jurister på enheten. Ärendena är av olika svårighetsgrad och du kommer främst att arbeta med de ärenden som vi klassar i den svårare kategorin. Vi vill ständigt förbättra våra arbetssätt och förutsätter att du vill vara med och bidra i vårt arbete med verksamhetsutveckling. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva arbetsledas tillfälligt till andra arbetsuppgifter inom avdelningen eller på myndigheten, då vi dels är en krisberedskapsmyndighet, dels kan få tillfälliga uppdrag som snabbt ska lösas. Det är således en förutsättning att du som person har intresse för att arbeta på bredden när tillfälle ges. Är du den vi söker? Du ska ha - juristexamen, 270 högskolepoäng - aktuell erfarenhet av några års självständigt kvalificerat juridiskt arbete på förvaltningsmyndighet, kommun, domstol, vari beslutsfattande ska ha ingått - erfarenhet av arbete med digitala ärendehanteringssystem - god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift - god förmåga och erfarenhet av att ha kundkontakt via telefon och e-post - lätt för att skapa goda relationer och samarbeta - god förmåga att ta initiativ och ta i där det behövs - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö Du ska vara - prestigelös och hjälpsam - strukturerad samt van att arbeta med många ärenden samtidigt och kunna prioritera mellan dem Det är meriterande om du: - är notariemeriterad - har arbetat med stiftelsejuridik och/eller erfarenhet av ekonomisk juridik/företagsekonomi och vana att granska årsredovisningar - har arbetat med tillsyn Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper. Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer. Anställning Anställningsform: Tillsvidare. Vi vill att du börjar så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning som huvudregel. Mer om oss Enheten för kommun- och stiftelsetillsyn ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare. I avdelningen ingår även enheterna för diarium och arkiv, företags- och säkerhetstillsyn, förvaltning, juridiskt verksamhetsstöd samt överklaganden. Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och det finns möjlighet att delvis arbeta på distans.  Så rekryterar vi   Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Om du har frågor   Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef Adli Assali, 010-223 17 14 Fackliga kontaktpersoner är Mia Askerlund för SACO, 010-223 15 35 Björn Pettersson för ST, 010-223 15 73 Sista ansökningsdag: 2025-02-14 Referensnummer: 112-3718-2025 Välkommen med din ansökan! Om Länsstyrelsen  Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor. Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag. Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.

22 januari 2025
Sista ansökan:
14 februari 2025