Miljö- och klimatstrateg

Sök bland 15 lediga jobb som Miljö- och klimatstrateg och börja ditt nya yrkesliv idag!

Automotive Thermal/Climate Engineers

Företagsbeskrivning AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle. Jobbeskrivning Elektrifieringen inom automotive ställer nya krav på fordonens klimatsystem för att uppnå användarnas önskemål om räckvidd samt komfort i kupé/hytt på ett energieffektivt sätt. AC-systemen kompletteras med värmepumpar och fler system integreras, bl a drivlinekomponenter och batteri. Uppdragen för kunds räkning kan vara i form av Komponentutveckling som ventiler, kompressorer, förångare/kondensorer, chillers eller Systemutveckling där komponenter integreras och optimeras till en helhet. Typiska arbetsuppgifter innefattar kravsättning, verifieringsplanering, testning och analys, statusrapportering i kundens forum och system samt att driva och samarbeta med leverantörer. Våra kunder finns främst i Västsverige, men även på andra orter och globalt. Vi strävar efter att utföra merparten av uppdragen från vårt kontor i Trollhättan i form av arbetspaket, men arbete utförs även hos kund. Vi hoppas på en långsiktig relation och ser gärna att du har förankring i Trollhätteområdet. Kravspecifikation Du har troligen studerat energiteknik med ämnen som strömningslära, värmeöverföring och kyl o värmepumpsteknik och har en bachelor eller master inom området. Elektronik och programvara ingår i flera komponenter så även mekatronik/reglerteknik är kompetenser som kan appliceras i tjänsten. Du har minst 2-4 års erfarenhet från automotive och klimatsystem, antagligen hos en Tier 1 leverantör eller OEM. Som person är du nyfiken och löser gärna problem genom samarbete. Du uttrycker dig obehindrat på engelska i tal och skrift och har minst B-behörighet på körkortet. Ytterligare information Något av det vi kan erbjuda dig: En trygg anställning med fast lön och kollektivtal – komponenter som är en självklarhet för oss! En stark kultur som präglas av att dela kunskap och kompetensutveckling i form av interna och externa utbildningar samt individuella utvecklingsplaner. Vi lär oss av varandra på daglig basis i vårt arbete. En flexibel arbetsmiljö och stor frihet under ansvar då vi förstår att allas liv ser olika ut och vikten av att ha en god balans mellan jobb och fritid. Årligt friskvårdbidrag, företagshälsovård, tjänstepension med personlig rådgivning mm. Club AFRY – Vår personalklubb med möjlighet till kultur- och sportevenemang, bokklubb, stuguthyrning, yoga mm. AFRY är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer. Hos oss är du med och utvecklar innovativa och hållbara lösningar inom infrastruktur, energi och industri. Sista ansökningsdag 2024-08-31 Har du frågor om tjänsten så är du välkommen att kontakta ansvarig sektionschef Stefan Hellqvist, [email protected] Har du frågor om rekryteringsprocessen så är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringspartner Anders Kristiansen, [email protected] Varmt välkommen med din ansökan! AFRY is committed to creating an inclusive & diverse environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, disability, or age. You will be part of a global and diverse company På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

12 juli 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024
Strateg inom energi- och klimat

Välkommen att arbeta hos oss vid Länsstyrelsen i Dalarnas län! Vi samverkar med länets olika aktörer och arbetar mot visionen ”Tillsammans för Dalarnas framtid”. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och centrala myndigheter. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, klimat, samhällsbyggnad, social hållbarhet, beredskap och mycket mer. Vår verksamhet gör nytta för hela samhället. Vi vill nu ha din hjälp att göra Länsstyrelsen ännu bättre. Hos oss finns goda möjligheter att förena privatliv med arbetsliv genom flexibla arbetssätt och flertalet uppskattade förmåner såsom; distansarbete upp till 49,9%, lång semester, 28, 31 eller 35 dagar beroende på ålder och löneväxling. Läs mer om vår verksamhet och våra förmåner på Jobba hos oss, Länsstyrelsen Dalarna (lansstyrelsen.se). Beskrivning Enheten för Agenda 2030 finns under avdelning för hållbar utveckling. Enheten arbetar tvärsektoriellt och samordnar uppdrag inom hållbar utveckling så som miljömålssamordning, energi & klimat, klimatklivet, integration, nationella minoriteter, folkhälsa, Jämställdhet, vålds-, brotts- och missbruksfrågor, mänskliga rättigheter, barnrätt, grundläggande betaltjänster och föräldrastöd, detta för att hitta synergier mellan uppdragen, ha ett samlat genomförande och bättre kunna verka för att nå målen med Agenda 2030.      Länsstyrelsen har i uppdrag att leda och samordna det regionala genomförandet av den statliga energi- och klimatpolitiken. Detta innebär arbeta med den gröna omställningen, utvecklad regional energiplanering och klimatinvesteringsstödet Klimatklivet i syfte att bidra till energiförsörjning. Du blir del i ett team som framgångsrikt arbetat med länets energi- och klimatstrategi och dess genomförande genom färdplaner och projekt.    Vi söker nu 1–2 Strateg/er till området energi- och klimat. Arbetsuppgifter Länsstyrelsens uppdrag kommer bland annat från det årliga Regleringsbrevet och Förordningen med länsstyrelseinstruktionen. Detta innebär att vissa uppdrag ligger fast långa perioder medan andra tillkommer, förändras eller försvinner efter en tid. Som medarbetare på Enheten för Agenda 2030 behöver du därför vara nyfiken på nya uppdrag, flexibel och utvecklingsorienterad. Som strateg inom energi- och klimat kommer du ha arbetsuppgifter som innebär att:   - Tillsammans med kollegor på enheten samordna och stödja länets aktörer, kommuner, regionen och näringsliv, i energi- och klimatomställningen - Arbeta med och bidra till utvecklad regional energiplanering - Arbeta med att analysera data/statistik, ta fram prognoser och framtidsscenarion - Bidra med expertkunskap i arbetet med energifrågor internt och externt - Tillsammans med kollegor arrangera kunskapshöjande insatser för målgruppen - Bidra till samverkan och samordning inom sakområdet, enheten, samt tvärsektoriellt - Arbeta i eller vara projektledare inom olika projekt som vi har ansvar för – nationellt och regionalt - Arbeta med energisystem ur ett helhetsperspektiv med hänsyn till sociala, ekonomiska och miljömässiga dimensionerna inom Agenda 2030 - Arbeta med revidering och framtagande av strategier, färdplaner, hantering av remisser och rapporteringar Arbetet innebär många kontakter inom Länsstyrelsen samt med regionala och lokala aktörer i Dalarna. Dina arbetsuppgifter kan komma att utvecklas utifrån förändring i uppdrag/projekt och den kompetens du bidrar med. Kvalifikationer Krav Vi söker dig som har för anställningen relevant universitets- eller högskoleexamen företrädesvis inom energi- eller klimatområdet, så som civilingenjör eller högskoleingenjör inom, energisystem eller energiteknik, miljövetare, samhällsvetenskap eller annan utbildning som kan bedömas likvärdig. Vi ser gärna att din utbildningsbakgrund och erfarenhet har gett dig en god kunskap till att arbeta med samordning, utveckling, styrning och utvärderingen av samhällets energisystem. Du har B-körkort.  Meriterande Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete på Länsstyrelse/annan myndighet inom energi- och klimatområdet, projektledning och/eller förändrings- eller samverkansledning. Personliga egenskaper Din förmåga att vara en god representant för Länsstyrelsen är central. Du är flexibel, kommunikativ, självgående och har lätt för att samarbeta med andra. Vi strävar efter ett nära samarbete inom Enheten för Agenda 20230 och myndigheten i stort. Vi ser därför gärna att du har stort intresse för hållbar utveckling, i synnerhet för energi- och klimatfrågor, samt bidrar till ett gott arbetsklimat. Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och referenser  Välkommen in med din ansökan! Villkor Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen. Vi tillämpar 6 månaders provanställning  Länsstyrelsen i Dalarnas län arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Länsstyrelsen i Dalarnas län har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.

5 juli 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024
Hållbarhetskoordinator

Vill du vara en drivande nyckelspelare som hållbarhetskoordinator i en miljö med världsledande forskning och utbildning? Som hållbarhetskoordinator hos oss kommer du att ha en aktiv roll i vår resa mot att etablera Chalmers som ett av Europas främsta tekniska universitet. Hos oss får du möjligheten att forma framtiden inom miljö och hållbarhet. Vi strävar efter att vara ledande inom hållbar utveckling och att med passion och innovation bidra till en grönare och bättre värld. Vill du vara med på vår resa?  Information om avdelningen HR-avdelningen är en central del av Chalmers verksamhetsstöd och består av cirka 40 engagerade medarbetare. Vårt uppdrag är att erbjuda och utveckla ett professionellt HR-stöd för hela Chalmers. Tillsammans med ledare, chefer och medarbetare arbetar vi på HR för att säkerställa att Chalmers fortsätter att vara en attraktiv och hållbar arbetsplats för alla. Vi fokuserar på områden som verksamhetsplanering, arbetsrätt, kompetensutveckling, rekrytering, lön och ersättning, arbetsmiljö, miljö och hållbarhet, ledarskap, medarbetarskap samt jämlikhet, inkludering och likabehandling. Vi strävar ständigt efter förbättring och utmanar våra arbetsmetoder inom HR för att möta framtidens utmaningar, särskilt genom ökad digitalisering och implementering av AI-drivna arbetsprocesser. Beskrivning av tjänsten Som Hållbarhetskoordinator på Chalmers får du en plattform att göra verklig skillnad. Vi letar efter en ansvarsfull och drivande person som kan utveckla och implementera strategier för att behålla och lyfta Chalmers som en förebild inom hållbarhet. I din roll kommer du bland annat att: • Utveckla och implementera långsiktiga hållbarhetsstrategier som är i linje med Chalmers övergripande mål och CSRD-krav. • Kommunicera och samarbeta med interna och externa intressenter, inklusive chefer, anställda, leverantörer, kunder och regulatoriska myndigheter. • Koordinera och handlägga uppföljning av Chalmers systematiska miljöarbete. • Identifiera och hantera hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter. • Leda komplexa hållbarhetsprojekt och initiativ, från planering till genomförande och utvärdering. Du kommer att ingå i ett dynamiskt team som arbetar med arbetsmiljö, miljö och hållbarhet brett på Chalmers. Anställningsform Tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar som regel 6 månaders provanställning. Vem är du?  Vi söker nu dig som har ett strategiskt tänkande och en skarp analytisk förmåga, samt utmärkta kommunikationsfärdigheter för att skräddarsy budskap till olika målgrupper. Din passion för miljö- och hållbarhetsfrågor är värdefull när du utbildar och motiverar andra inom dessa områden. Kontinuerlig uppdatering kring aktuella trender, lagar och regler inom hållbarhet är avgörande för att säkerställa att vi som universitet följer dessa riktlinjer. För att trivas i rollen behöver du vara självständig och lösningsorienterad samtidigt som du värnar om ditt team. Din förmåga att hantera flera projekt samtidigt och identifiera nya möjligheter och mönster är också betydelsefull. Andra kvalifikationer för att lyckas i rollen: • en relevant högre utbildning inom miljövetenskap, hållbar utveckling, ingenjörsvetenskap eller motsvarande, • minst 5 års erfarenhet av att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor, gärna inom utbildningssektorn eller offentlig verksamhet, eller större privat företag, • erfarenhet av att leda projekt inom miljö och hållbarhet • flytande kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift, • djupa kunskaper om aktuella trender, lagar och regler inom miljö- och hållbarhetsområdet. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt glada och professionella team! Att arbeta på Chalmers Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, präglar vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid. Våra förmåner för anställda omfattar bland annat: ⦁ Flexibilitet att arbeta på distans med hänsyn till verksamhetens behov.  ⦁ Semester upp till sju veckor per år. ⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid. ⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid. Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers. Välkommen med din ansökan!  I din ansökan vill vi att du enbart bifogar ditt CV. I den här rekryteringsprocessen ska du inte bifoga ett personligt brev utan du kommer istället att få svara på ett antal urvalsfrågor i samband med att du laddar upp ditt CV.  Observera att vi inte kommer att läsa personliga brev.  Referenser lämnas vid en eventuell intervju. Sista ansökningsdag: 12 augusti, 2024  Vid frågor, vänligen kontakta Angela Hillemyr, HR-chef Email: [email protected]  *** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***   Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl. Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

4 juli 2024
Sista ansökan:
12 augusti 2024
Miljö-och hållbarthetsstrateg

Vill du vara med och påverka, det för oss viktiga och prioriterade, miljö- och hållbarhetsarbetet framåt? Vi söker nu en miljö- och hållbarhetsstrateg som drivs av att arbeta systematiskt med miljö- och hållbarhetsfrågor. Tjänsten är placerad i Källby och du rapporterar till Kvalitet- och miljöchef. Arbetsuppgifter I denna roll ansvarar du för miljö- och hållbarhetsfrågor som berör hela företaget men även i kontakter med externa intressenter. Du har ett strategiskt ansvar att driva och utveckla verksamheten och arbetssätt inom området. Du är specialist i sakfrågor och stödjer verksamheten utifrån behov inom området. Du kommer att ingå i ett stort och erfaret team och arbetar i nära samarbete med miljö- och hållbarhetsspecialist samt övriga kollegor inom företaget. Jobbet innebär att du arbetar med att implementera och driva ramverk, policys och strategier kring miljö- och hållbarhetsfrågor, samt att upprätthålla, informera och tillhandahålla support kring dessa. Du har en viktig roll som ambassadör vilket innebär att du säkerställer att organisationen i övrigt är väl informerad och bidrar till miljö- och hållbarhetsarbetet. Inom ramen för rollen ligger också ett ansvar kring miljöfrågor, innehållande kontakter med myndigheter, rapportering enligt lagstiftning samt mål och policyarbete. Ansvarsområden Ansvar för framtagande av hållbarhetsrapport enligt gällande lagkrav Delta i och supportera implementering av krav i lagstiftning (CSRD) Driva utvecklingen av företagets kommunikation kring miljö- och hållbarhet Ansvar för att tillsammans med marknadsavdelningen skapa och utveckla företagets strategi kring miljö- och hållbarhet Ansvar för att genomföra relevanta mätningar samt sammanställa och rapportera statistik enligt gällande lagkrav och kundkrav Ansvar för kontakt med myndigheter, revisorer och andra intressenter inom området Bevaka och följa upp relevanta tillstånd inom området Kvalifikationer & egenskaper Du som söker har tidigare erfarenhet av att arbeta strategiskt och administrativt med miljö- och hållbarhetsfrågor, relevant eftergymnasial utbildning eller likvärdig erfarenhet. Du har en god kunskap och förståelse för att kunna utveckla ämnesområdet och har tidigare arbetat operativt med detta. För att lyckas i rollen ser vi även att du är duktig på att utvärdera samt har en bred förståelse kring området och kan se relevanta steg framåt för den nödvändiga utvecklingen. Som person är du noggrann, detaljmedveten och strukturerad. Du har ett stort intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor kombinerat med relevant kunskap inom lagstiftning och regelverk. För oss är det viktigt att du som söker också har hög integritet och lyhördhet. Du är pedagogisk och bra på att knyta och upprätthålla goda relationer och kan nätverka för bästa resultat. Hur vi agerar och behandlar varandra är viktigt för oss. Vi ser därför att du givetvis har kollat in våra Källbyprinciper och att dessa stämmer överens med dina värderingar. Ansökan Välkommen med din ansökan genom att klicka på "Ansök här" i denna annons. Ansökningar som kommer in via brev eller e-mail tas tyvärr inte med i rekryteringsprocessen. Vid eventuella frågor om tjänsten skicka gärna ett mejl till Kvalitet- och miljöchef, Claes Espefält, [email protected]. Vi kommer att påbörja rekryteringen så snart semestern är över. Sista ansökningsdag: 18 augusti Vi ser fram emot att höra från dig!

4 juli 2024
Sista ansökan:
18 augusti 2024
Miljö- och hållbarhetsansvarig, Slussar i Trollhätte Kanal

Sjöfarten är en viktig faktor för näringsliv och industrierna runt Vänern. Vi söker dig som vill vara delaktig i ett utmanande och annorlunda projekt där du är med och moderniserar svensk infrastruktur. Miljö- och hållbarhetsansvarig, Slussar i Trollhätte Kanal Arbetsuppgifter Infrastrukturprojekt finns det gott om i Sverige - slussprojekt är däremot ganska sällsynta. Slussar byts ut ungefär vart hundrade år och nu är det dags i Trollhätte kanal. Här bär slussleden anor från 1600-talet och de slussar som ska byggas nu är fjärde generationen. Vi ska skapa förutsättningar för att i framtiden kunna trafikera kanalen med större fartyg och flytta över fler transporter från lastbil till båt. På sikt ger det smidigare, effektivare, billigare och energieffektivare transporter - och mervärden för både närboende och besökare som fortsatt kan uppleva Vänern till sjöss. Ett spännande och utmanande projekt som genomförs i nära samarbete med Sjöfartsverket, där vi nu söker dig med gedigen kompetens inom miljö och hållbarhet. Avdelningen du kommer tillhöra genomför några av Sveriges största infrastrukturprojekt varav Slussar i Trollhätte kanal är ett. Som miljö- och hållbarhetsansvarig har du en viktig roll i projektorganisationen. Huvudfokus kommer att vara att möjliggöra för projektet att bedrivas i enlighet med gällande miljölagstiftning och med en minimerad miljöpåverkan. Du kommer att vara huvudansvarig för att samordna, styra och följa upp arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågorna och rapporterar direkt till projektchefen. Vi söker dig som vill ta en aktiv roll i att stötta projektet med specialistkompetens inom ditt ämnesområde, kopplat till projektets kontinuerliga framdrift. Uppdraget innebär en mängd olika kontaktytor internt såväl som externt, exempelvis med entreprenörer, konsulter och tillsynsmyndigheter. Rollen innefattar även ett samordna projektets miljöspecialister. Utöver ovanstående kommer du även att: säkerhetsställa att externa myndigheter får rätt information om projektets miljöpåverkan omvärldsbevaka för att vidareutveckla mål och strategier inom miljö och hållbarhet samt informera projekt, funktioner och ledning om relevant utveckling arbeta med kravhantering samt övervaka leverantörers arbetssätt och efterlevnad inom området ansvara för LCC/LCA aktivt delta i och nätverka kring Trafikverkets övergripande miljö- och hållbarhetsarbete Vi utgår från antingen Göteborg eller Trollhättan och tycker att det är viktigt att träffas regelbundet även om vi är placerade på olika orter. Därför kommer du att resa till det andra kontoret där du inte har din grundplacering ett par gånger i veckan, för möten med dina kollegor och samarbetspartners i projektet. Möjlighet att teckna distansavtal finns. Övrig information I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: [email protected] i dina e-postkontakter. Som medarbetare inom Trafikverket förväntas du ta del i ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter, samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra. Kvalifikationer För att lyckas och trivas i uppdraget söker vi dig som är: Analytisk - du ser hur olika delar hör ihop och samspelar med varandra samt har förmåga att inhämta och analysera komplexa informationsmängder, i syfte att ta fram välgrundade beslutsunderlag. Framåtblickande - du agerar proaktivt och nyfiket, omvärldsbevakar kontinuerligt och initierar de utvecklingsinitiativ som krävs för att kunna möta morgondagens utmaningar. Målmedveten - du driver, följer upp och har ett uthålligt förhållningssätt som möjliggör för dig själv och andra att nå uppsatta mål. Samarbetsorienterad - du skapar engagemang och förtroendefulla relationer med dina samarbetspartners, samt förutsättningar för att kunna leverera med gott resultat tillsammans. Kommunikativ - du förmedlar budskap på ett tydligt sätt, väl anpassat till mottagaren. Utöver ovanstående vill vi även att du har: Flerårig, aktuell erfarenhet av att driva strategiska och operativa miljö- och hållbarhetsfrågor inom bygg, anläggning eller annan relevant del av samhällsbyggnadsområdet God kännedom om gällande lagstiftning och föreskrifter inom miljö och hållbarhet samt tillämpning av dessa Akademisk utbildning om minst 180hp (120hp) inom exempelvis miljö- och hållbarhet, eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som kan anses likvärdig Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska B-körkort Det är meriterande om du har Erfarenhet av arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor inom bygg- och anläggning till exempel betong, stål och masshantering Erfarenhet av att leda större, multidisciplinära uppdrag/projekt Erfarenhet av att arbeta med processer för detaljplanearbete och/eller miljödomar Uppföljning av miljökontrollprogram samt uppföljning av entreprenadarbeten Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.

3 juli 2024
Sista ansökan:
19 augusti 2024
Borås Stad söker Miljöstrateg

Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad där det är nära till nöje, kultur och service, men också till rogivande miljöer och natur. Nu söker vi dig som vill hjälpa oss utveckla framtidens klimatsmarta samhälle och bidra till en mer hållbar stad. Vill du arbeta med energi- och klimatfrågor för att minska koldioxidutsläppen? Vill du vara med och utveckla framtidens samhälle där vi lever klimatsmart tillsammans? Då vill vi gärna att du söker tjänsten som Miljöstrateg på vår Samhällsbyggnadsförvaltning. Vi utvecklar framtidens Borås Borås Stad är i ett expansivt skede och vi driver flera spännande utvecklingsprojekt inom samhällsbyggnad, och där har Samhällsbyggnadsförvaltningen en central roll. På förvaltningen är vi över 100 medarbetare som driver verksamhet inom bland annat strategisk samhällsplanering, bygglov, detaljplanering, mätning, exploatering och miljö. Och vi har mycket att stå i. Med sitt livskraftiga näringsliv, högskolan i city och närheten till Landvetter och Göteborg är Borås en plats som allt fler söker sig till. För att jobba och studera, men också för att bosätta sig och leva ett gott liv. Det ställer ökade krav på oss att hitta smarta lösningar för framtidens Borås – och inte minst gäller det mobiliteten. Välkommen till Miljö- och klimatavdelningen I din nya roll kommer du att jobba på Miljö- och Klimatavdelningen. Miljö- och Klimatavdelningen arbetar med frågor som rör miljö-, energi- och klimatomställningsfrågor, såväl som fysisk samhällsplanering. I nära samarbete med övriga kompetenser i staden arbetar vi med att utveckla arbetssätt och förutsättningar, i syfte att minska vår miljö- och klimatpåverkan och anpassa samhället inför det förändrade klimatet. Vi projektleder även Viable Cities satsningen "Klimatneutrala Borås 2030". På avdelningen finns idag sju medarbetare. Du bidrar till energi- och klimatomställningen Du verkar som en katalysator och stöd vid förvaltningars och bolags arbete i energi- och klimatomställningen och ansvarar för uppföljning av Borås Stads energi- och klimatarbete. I rollen arbetar du för att minska vår klimatpåverkan, i enlighet med Borås Stads koldioxidbudget. Du initierar och driver olika projekt, håller workshops och utbildningar för tjänstepersoner, politiker och boråsare. Du ansvarar för handläggning av Klimatkompensationsfonden, ett investeringsstöd som främjar lokala åtgärder som minskar utsläppen av växthusgaser. I nära samarbete med övriga kompetenser på avdelningen arbetar du med att utveckla arbetssätt och förutsättningar för politiskt antagna miljömål inom Ekologiskt Hållbart Borås. Du samverkar också med kommunens politiska klimatråd, samt i andra relevanta nätverk både internt och externt. Det här söker vi hos dig Vi söker dig som har en akademisk examen inom samhällsvetenskap/naturvetenskap/teknik som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete inom klimatområdet med inriktning utsläppsminskning och av att arbeta strategiskt med miljö- och klimatfrågor, samt styrdokument. Du har genom din känsla för siffror och statistik goda kunskaper inom inventering, uppföljning och analys. Att jobba i team och i projektform är ett naturligt arbetssätt för dig, samtidigt som du har förmågan att driva dina frågor framåt och arbeta självständigt. Som person är du initiativrik, strukturerad, uthållig och har lätt för att kommunicera i tal och skrift på svenska. Du är en van IT-användare och har grundläggande kunskaper inom Officepaketet. Har du erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Så här ansöker du Vi kan erbjuda ett utmanande och samtidigt spännande jobb där du har mycket stora möjligheter att styra och utveckla ditt arbete själv. Dessutom får du möjlighet att påverka framtiden för tusentals människor, i en stad med starkt fokus på hållbarhetsarbetet. Vi ser fram emot din ansökan senast den 11 augusti. I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13 eller [email protected]. Fackliga representanter nås via Borås Stads växel på 033-35 70 00. Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på denna sida.

3 juli 2024
Sista ansökan:
11 augusti 2024
Avfallsstrateg till MERAB

Mellanskånes Renhållningsaktiebolag, MERAB, är ett kommunalt avfallsbolag, som ägs av kommunerna Eslöv, Hörby och Höör. Bolaget ansvarar för avfallshanteringen i ägar-kommunerna och verksamheten omfattar insamling och behandling av hushållsavfall och verksamhetsavfall. MERAB ansvarar även för driften av Rönneholms avfallsanläggning och 6 återvinningscentraler och ett 20-tal återvinningsstationer. Bolaget har ett fyrtiotal medarbetare och omsätter ca 125 miljoner kronor per år. Läs mer om oss på www.merab.se . Vill du i rollen som avfallsstrateg aktivt bidra till att skapa ett mer hållbart samhälle? Då har vi på MERAB ett spännande uppdrag åt dig.  Just nu pågår det ett spännande utvecklings- och förbättringsarbete inom en rad områden på MERAB. Vi behöver därför förstärka med en strateg inom insamlingsområdet till vårt huvudkontor i Eslöv. Som avfallsstrateg kommer du att bli en nyckelperson inom den fortsatta utvecklingen av MERAB. Beskrivning av arbetsuppgifterna Insamlingsenheten på MERAB ansvarar för att säkerställa insamling av hushållsavfall i våra ägarkommuner. Från 2024 innebär det även ett utökat ansvar för insamling av förpackningar. Ansvaret innebär att bland annat säkerställa att avfallshämtning kan ske med goda förutsättningar på ett miljö- och kostnadseffektivt sätt. I rollen som avfallsstrateg samverkar du med våra kunder, entreprenörer och ägarkommunernas representanter samt självklart med dina kollegor och branschkollegor. Våra övergripande mål är att minska avfallsmängderna och att avgifta kretsloppet. Dessutom ska vi öka utsortering, återbruk och materialåtervinning samt hitta avsättning för nya fraktioner. Du kommer att ha en betydelsefull roll i detta arbete. För att vi ska kunna nå våra mål behöver vi våga tänka utanför boxen samt arbeta strukturerat med att planera, genomföra, utvärdera och presentera resultatet av vårt arbete så att vi får både ägarkommunerna och kunderna med oss i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Som vår avfallsstrateg kommer du att ta fram olika strategiska beslutsunderlag till ledning och styrelse. Du kommer även att genomföra utredningar samt leda och delta i olika utvecklingsprojekt. Några exempel på arbetsuppgifter: * Ansvara för avfallsplaneprocessen, det vill säga ta fram beslutsunderlag i samråd med ägarkommunernas representanter för avfallsplan och renhållningsordning. * Hantera plan- och bygglovshandlingar gentemot kommunerna för att säkerställa korrekt avfallshantering och avfallshämtning. * Utföra besiktningar och ta fram förslag på lösningar för befintliga och nya hämtställen. * Drift av återvinningsstationer. * Genomföra utredningar inför förändringar av det kommunala ansvaret. Rollen som avfallsstrateg på MERAB innebär arbete med såväl operativa som strategiska frågor. Avfallsbranschen är samhällsviktig, komplex och full av nya spännande utmaningar för att skapa ett hållbart samhälle. I ditt arbete är du med och bidrar till MERAB:s vision ”Tillsammans för en hållbar framtid”. Vi erbjuder Hos oss får du ett spännande och omväxlande arbete som handlar om att utveckla vår insamlingsverksamhet. Det här är delvis en ny roll så det finns stora möjligheter för dig att påverka innehåll och utformning av tjänsten.   Det pågår ett spännande och utvecklande förändringsarbete på MERAB och vi vill gärna ha dig med på den fortsatta resan. MERAB är en liten organisation, vilket medför att det är nära från beslut till handling samt en stor bredd i arbetsuppgifterna. Under oktober flyttar vi dessutom tillbaka till vårt nyrenoverade och fräscha huvudkontor. Självklart har vi bland annat friskvårdsförmåner och möjlighet till distansarbete på deltid. På MERAB erbjuder vi en inkluderande arbetsmiljö och stora möjligheter att påverka och göra skillnad - på riktigt. Vill du bli en av oss? Erfarenhet som vi efterfrågar För att du ska lyckas och trivas i rollen som avfallsstrateg hos oss, tror vi därför att du har några års erfarenhet från miljö- och avfallsområdet. Självklart har du god förståelse för hur branschen fungerar. I grunden har du universitets- eller högskoleutbildning inom teknik eller miljö eller annan utbildning som vi finner relevant för den här rollen. Utöver ovan behöver du även ha följande erfarenhet: * Goda IT-kunskaper (Office 365, affärssystem) * Mycket god kommunikativ förmåga i svenska i tal och skrift * B-körkort är ett krav då vi har verksamhet på flera olika platser Meriterande är erfarenhet av: * Upphandlingar och avtalsuppföljningar * Området bygg- och detaljplaner. * Kommunal verksamhet Dina personliga egenskaper Som person är du ansvarstagande, självgående och prestigelös. Du har ett flexibelt mindset vilket gör det lätt för dig att samarbeta och skapa goda relationer med din omgivning. Vidare är du en strukturerad och systematisk person. Du är uppmärksam på detaljer samtidigt som du kan se helheten. Du besitter en mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Sist men inte minst så har du ett stort engagemang för miljö och hållbarhetsfrågor. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och profil till den här tjänsten.  Ansökan I denna rekrytering samarbetar vi med Ny Kollega och du är välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Johan Spjuth på 0733- 67 06 60 vid frågor. Sista ansökningsdag är den 11 augusti, men ansök snarast då urval sker löpande. Intervjuskedet kommer att påbörjas med start någon vecka in i augusti efter semesterperioden.  Varmt välkommen med din ansökan! Ny Kollega skapar nya möjligheter och växtkraft mellan människor och företag främst inom Öresundsregionen men även i Göteborg och Stockholm. Vi levererar kundanpassade tjänster inom: Rekrytering - Search - Personaluthyrning - Interim. Vi är medlem i Kompetensföretagen och blev i oktober 2021 ett auktoriserat rekryterings- och uthyrningsföretag. Läs mer om oss på vår hemsida nykollega.se eller följ oss på LinkedIn och Facebook.

3 juli 2024
Sista ansökan:
11 augusti 2024
Klimatledare

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Arbetsuppgifter Som klimatledare ska du processleda arbetet med att nå målet om att Helsingborg ska vara klimatneutralt 2030 och att staden når de politiskt uppsatta målen för klimat och energi som finns i stadens klimat- och energiplan. Till din hjälp har du en ny organisation för klimatneutralitet med ett ledningsforum, omställningsteam, samordnare och sponsorer för utsläppsområden samt stödfunktioner. Du kommer ha ett specifikt ansvar för omställningsteamet, som är en central del av organisationen. Ditt uppdrag kommer från miljödirektören, som är processägare för omställningen.       Initialt handlar även uppdraget om att bygga upp en struktur för omställningen med en klimatinvesteringsplan, färdplaner, portföljstyrning och uppföljning. Detta kommer sedan ligga till grund för analys, prioriteringar och beslut av åtgärder.       Du kommer att vara en nyckelperson för att motivera och engagera både interna och externa aktörer att bidra. En viktig del av processen är att arbeta med stadens omställningsarena och skapa samverkan mellan näringsliv, akademi, föreningar och invånare, både nationellt och internationellt.   Kvalifikationer Du är en modern ledare med hög kommunikativ kompetens. Du är en skicklig processledare med flera års erfarenhet av systemomställning och förändringsledning där samverkan varit en framgångsfaktor. Du har en relevant högskoleutbildning inom naturvetenskap eller samhällsplanering med fokus på energi och klimat. Erfarenhet av affärsutveckling är meriterande.    Du har en förmåga att nå fram med komplexa budskap och kan hantera målkonflikter. Du är lyhörd och gillar att bygga nätverk.  Du främjar en konstruktiv dialog för att komma framåt i processer. Du omvärldsbevakar aktivt och är en bra analytiker som gör att du kan utveckla framgångsrika strategier. Du behöver goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.   Om arbetsplatsen Stadens koncern är organiserad genom nio förvaltningar och flera bolag och din anställning kommer vara på miljöförvaltningen. Miljöförvaltningen arbetar för att skydda människors hälsa och miljö genom tillsyn, kontroll, miljöuppföljning, miljöstrategiskt arbete, rådgivning, stöd till miljöundervisning, beteendepåverkan för hållbar utveckling samt hållbart resande. Vi är en förvaltning med spetskompetens och hög professionalitet. Vi är omkring 80 medarbetare och du kommer arbeta aktivitetsbaserat i ett modernt kontor i Oceanhamnen nära centralen. I din roll kommer du arbeta i ett stort nätverk både inom och utanför koncernen.     Övrig information För att bli aktuell för tjänsten kommer vi att begära utdrag från belastningsregistret. Beställ gärna utdraget i samband med att du ansöker, så att du har det redo om vi ber om det. Vi vill att du lämnar utdraget i oöppnat kuvert. Du beställer utdraget "Kontrollera egna uppgifter" här.  Sista ansökningsdag: 18 augusti 2024, vänta inte med ansökan vi kommer ha ett löpande urval.   Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse Varaktighet: Tillsvidare  Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

28 juni 2024
Sista ansökan:
18 augusti 2024
Erfaren och engagerad MKB-samordnare

Vill du jobba tillsammans med engagerade personer för att driva på samhällsutvecklingen i en mer hållbar riktning?Hos oss är det möjligt.Om ossMKB och utredningsgruppen på WSP är ett engagerat och positivt gäng som arbetar med miljö- och hållbarhetsfrågor i den fysiska planeringen både för infrastruktur och på kommunal nivå. Vi har många spännande projekt i gång just nu bland annat: Hållbarhetssamordnare för Spårväg Syd, MKB-samordnare för Mälarbanan, MKB-samordnare för ombyggnationen av Centralstationsområdet samt flertalet hållbarhetsbedömningar till översiktsplaner och MKB: er för detaljplaner. I dagsläget är vi sex personer i gruppen, och vi vill växa och utöka antalet kollegor. Gruppen karaktäriseras av ett gott samarbetsklimat med högt i tak där vi regelbundet avsätter tid för att gemensamt diskutera projektfrågor och rådge varandra. Gruppen har mycket god sammanhållning där seniora och juniora jobbar tillsammans och vi prioriterar vår utveckling genom utbildning, erfarenhetsåterföring och studiebesök. Vi arbetar inte bara med hållbarhet utan strävar också efter att göra det på ett hållbart sätt. Därför jobbar vi i huvudsak i team i våra uppdrag. Vi ser till att lägga upp projekten så att vi kan jobba tillsammans vilket också ger oss möjligheten att lära av varandra. Det gör arbetet roligare och organisationen mer resilient. Vi är både stolta över och värdesätter vårt samarbetsklimat och arbetssätt högt! Om tjänsten Vi söker en erfaren person som kan komplettera vårt team. Du kommer i huvudsak arbeta med strategisk miljöbedömning och hållbarhetsbedömning, rådgivning som miljö- och hållbarhetsstöd samt med miljörelaterade utredningar kopplat till fysisk planering. Som konsult hos oss kommer du att arbeta som uppdragsledare och/eller utredare vilket innebär att driva och ansvara för projekt från start till mål. Du samarbetar med kollegor inom hela WSPs organisation och kommer i många projekt att vara en nyckelspelare för att få till goda samarbeten mellan olika teknikområden. Du erbjuds ett arbete med spännande och utmanande projekt, en stor flexibilitet, goda utvecklingsmöjligheter samt möjlighet att göra stor nytta och samtidigt ha kul på jobbet! Din profil Du är utbildad inom miljöområdet och har en relevant högskole- eller universitetsexamen med goda kunskaper inom samhällsplanering. Du har minst 6-8 års erfarenhet av att jobba med strategisk miljöbedömning, miljöplanering och hållbarhetsstöd för kommunala planer och/eller infrastruktur. Du har tidigare vana att arbeta som konsult. Som person engagerar du! Du är utåtriktad, nyfiken och prestigelös och gillar att driva projekt och processer på ett strukturerat och iterativt sätt. Du är en duktig skribent och behärskar svenska väl i både tal och skrift. Sista ansökningsdagUrval sker löpande så skicka in din ansökan snarast, dock senast 30 augusti 2024. Välkommen med din ansökan! KontaktCharlotta Gustavson, Gruppchef MKB och utredning, [email protected] Stålander, HR-Rekrytering, [email protected] från rekryteringsföretag, CV- och annonssäljare undanbedes. WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi erbjuder strategisk rådgivning, ingenjörstjänster och hållbara lösningar till våra kunder som verkar inom transport-, infrastruktur-, miljö-, klimat- och hållbarhets-, energi-, vatten-, byggnads- och gruvsektorn. Med 66 500 medarbetare över hela jorden samlar vi experter inom analys, teknik och miljö för att framtidssäkra våra städer, vår miljö och våra samhällen. Vi förenas i vårt gemensamma mål; att skapa positiva och långvariga samhällseffekter. En kultur av innovation, integritet och inkludering är kännetecknande för WSP.I Sverige är vi cirka 4 000 medarbetare. Följ oss gärna på WSP Sverige (LinkedIn), WSP Sverige (Facebook), eller @wspsweden (Instagram) för en närmare inblick i vår verksamhet samt hur en dag i arbetet kan se ut för våra medarbetare.

28 juni 2024
Sista ansökan:
30 augusti 2024
Junior ESG/Sustainability Specialist

We are seeking a candidate to join our Sustainability team at Edsvärd, as a Junior Sustainability Strategist, where your role will be focused in platform implementation, data capturing and processing, and sustainability reporting. You will play a key role in running projects, nurturing valuable client relationships, and providing expert guidance on sustainability strategies within different sustainability frameworks. Our approach adheres to globally recognized standards, including the EU Taxonomy, GRI, SASB, while also upholding industry-leading practices and benchmarks. As a Junior Sustainability Strategist, you will: Stay updated about emerging sustainability trends, regulations, and best practices to drive continuous improvement inside our organization and with the clients. Offer comprehensive support for climate, ESG, and CSRD projects, helping clients plan, execute, and report on sustainability initiatives. Assist in producing sustainability reports, with focus in the ESRS&GRI Standards, and collaborate with clients to establish and track Sustainability Progress Targets (SPTs). Lead the development, scoping, and delivery of GHG accounting services for clients at different maturity levels. Foster long-term client relationships, acting as the primary point of contact, and ensure high client satisfaction. Engage in business-level discussions to develop and document sustainability policies and action plans that align corporate strategy with sustainability objectives. Run the implementation of the IBM Envizi environment for different clients and capture relevant ESG data for accurate climate calculations and sustainability reporting. Gather and synthesize complex data into actionable insights, analyze large datasets, and provide valuable information to clients. Support companywide collaborative initiatives through project management, technical advisory, and coordination and engagement for meetings, calls, workshops, trainings, presentations, and events. We believe that you have: Master’s degree in Sustainability, Climate & Environmental Sciences, or a related field. An exceptional academic transcript is not required but would be considered a merit. Strong interest and experience in sustainability, energy transition, and decarbonization. Experience in GHG calculations for corporate clients. Deep knowledge of EU Taxonomy, various GRI standards and current governmental reporting requirements for the construction and property industries in Sweden. Excellent command of IBM Envizi platform and MS Office. Knowledge in any other sustainability softwares is a plus. Experience in implementing decarbonization strategies, with hands-on industry experience in production processes, low-carbon production methods, or zero-waste technologies. Ability to communicate complex ideas effectively, both verbally and in writing in English, with at least a minimum level of proficiency in Swedish. Proven management and leadership record in a work setting. Exceptional analytical and quantitative problem-solving skills. A structured work approach and excellent communication and networking skills. Ability to learn quickly and understand sustainability metrics, data, reporting, and processes. Permanent employment. We follow the Collective Agreement from Almega. The position is based in Stockholm.

27 juni 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024