Miljö- och klimatstrateg

Sök bland 12 lediga jobb som Miljö- och klimatstrateg och börja ditt nya yrkesliv idag!

Hållbarhetssamordnare – Fastighetsförvaltning
Specialfastigheter Sverige AB
Planerare och utredare m.fl.

Specialfastigheter söker en erfaren och engagerad Hållbarhetssamordnare med inriktning på fastighetsförvaltning. I denna roll blir du en nyckelperson i att driva, utveckla och stödja hållbarhetsarbetet inom vår förvaltning – med uppdrag att omsätta bolagets hållbarhetsmål i praktiken och skapa långsiktigt värde i våra förvaltningsprocesser. Som medarbetare på Specialfastigheter blir du en del av ett av Sveriges ledande fastighetsbolag inom säkerhetsklassade byggnader. Våra kunder bedriver verksamhet som ofta är avgörande för Sveriges säkerhet, vilket ställer höga krav på såväl våra lokaler som vår kompetens. Vi befinner oss i en stark tillväxtfas och ser ett växande behov av hållbar kompetens – därför söker vi dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar fastighetsförvaltning i samhällsviktig verksamhet. Tjänsten är placerad på hållbarhetsavdelningen där du rapporterar till hållbarhetschefen, men ditt dagliga arbete sker i nära samverkan med fastighetsavdelningen. Du arbetar konsultativt och pådrivande mot flera nivåer inom organisationen – från drifttekniker till chefer inom olika förvaltningsområden – med fokus på att etablera gemensamma arbetssätt, vägleda i hållbarhetsfrågor och bidra till strategisk utveckling. Rollen är bred och kombinerar operativt stöd med strategiskt ansvar, utan formellt linjeansvar. Arbetet omfattar bland annat att hålla utbildningar och workshops, följa upp och analysera hållbarhetsinsatser, samt ta fram styrande dokument och planer. Du kommer också att bidra med specialistkunskap inom områden som miljö, kemikaliehantering och compliance. Rollen har en tydlig inriktning på fastighetsförvaltning, snarare än nyproduktion, och kräver god förmåga att växla mellan strategiska och praktiska frågor. Eftersom våra fastigheter är geografiskt spridda över hela landet ingår resor som en naturlig del av arbetet. Tjänsten utgår med fördel från Stockholm. Huvudsakligt ansvarsområde • Stötta fastighetsförvaltningen i hållbarhetsrelaterade frågor • Säkerställa gemensamma arbetssätt och kunskapsöverföring • Identifiera och driva strategiska hållbarhetsfrågor • Utveckla och implementera styrande dokument och rutiner • Följa upp, analysera och presentera hållbarhetsresultat • Hålla utbildningar och workshops • Omvärldsbevaka lagar, krav och trender inom miljö och hållbarhet Kvalifikationer • Högskoleutbildning inom miljö, teknik, samhällsbyggnad eller motsvarande • Flera års erfarenhet av hållbarhetsarbete inom fastighetsförvaltning • God kommunikativ förmåga, van vid utbildning och presentationer • B-körkort (för resor i tjänsten) Meriterande kunskaper • Certifieringssystem som Miljöbyggnad • ISO 14001 eller liknande miljöledningssystem • Erfarenhet av projektledning och förändringsarbete Personliga egenskaper Vi söker dig som är pedagogisk, strukturerad och prestigelös. Du har lätt för att samarbeta, bygga relationer och trivs med att ha en rådgivande roll. Du är trygg i att driva frågor och trivs i en dynamisk vardag där du får göra verklig skillnad. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur hållbarhetsarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Placeringsort: Stockholm Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Ansökan Välkommen med din ansökan senast 9 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03 Välkommen med din ansökan! Om rekryteringsprocessen Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

1 juli 2025
Sista ansökan:
9 augusti 2025
Hållbarhetssamordnare – Fastighetsförvaltning
Randstad AB
Planerare och utredare m.fl.

Arbetsbeskrivning Specialfastigheter söker en erfaren och engagerad Hållbarhetssamordnare med inriktning på fastighetsförvaltning. I denna roll blir du en nyckelperson i att driva, utveckla och stödja hållbarhetsarbetet inom vår förvaltning – med uppdrag att omsätta bolagets hållbarhetsmål i praktiken och skapa långsiktigt värde i våra förvaltningsprocesser. Som medarbetare på Specialfastigheter blir du en del av ett av Sveriges ledande fastighetsbolag inom säkerhetsklassade byggnader. Våra kunder bedriver verksamhet som ofta är avgörande för Sveriges säkerhet, vilket ställer höga krav på såväl våra lokaler som vår kompetens. Vi befinner oss i en stark tillväxtfas och ser ett växande behov av hållbar kompetens – därför söker vi dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar fastighetsförvaltning i samhällsviktig verksamhet. Tjänsten är placerad på hållbarhetsavdelningen där du rapporterar till hållbarhetschefen, men ditt dagliga arbete sker i nära samverkan med fastighetsavdelningen. Du arbetar konsultativt och pådrivande mot flera nivåer inom organisationen – från drifttekniker till chefer inom olika förvaltningsområden – med fokus på att etablera gemensamma arbetssätt, vägleda i hållbarhetsfrågor och bidra till strategisk utveckling. Rollen är bred och kombinerar operativt stöd med strategiskt ansvar, utan formellt linjeansvar. Arbetet omfattar bland annat att hålla utbildningar och workshops, följa upp och analysera hållbarhetsinsatser, samt ta fram styrande dokument och planer. Du kommer också att bidra med specialistkunskap inom områden som miljö, kemikaliehantering och compliance. Rollen har en tydlig inriktning på fastighetsförvaltning, snarare än nyproduktion, och kräver god förmåga att växla mellan strategiska och praktiska frågor. Eftersom våra fastigheter är geografiskt spridda över hela landet ingår resor som en naturlig del av arbetet. Tjänsten utgår med fördel från Stockholm. Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse  Ansökan Välkommen med din ansökan senast 10 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03 Välkommen med din ansökan! Ansvarsområden Stötta fastighetsförvaltningen i hållbarhetsrelaterade frågor Säkerställa gemensamma arbetssätt och kunskapsöverföring Identifiera och driva strategiska hållbarhetsfrågor Utveckla och implementera styrande dokument och rutiner Följa upp, analysera och presentera hållbarhetsresultat Hålla utbildningar och workshops Omvärldsbevaka lagar, krav och trender inom miljö och hållbarhet Kvalifikationer Högskoleutbildning inom miljö, teknik, samhällsbyggnad eller motsvarande Flera års erfarenhet av hållbarhetsarbete inom fastighetsförvaltning God kommunikativ förmåga, van vid utbildning och presentationer B-körkort (för resor i tjänsten) Meriterande kunskaper: Certifieringssystem som Miljöbyggnad ISO 14001 eller liknande miljöledningssystem Erfarenhet av projektledning och förändringsarbete Personliga egenskaper Vi söker dig som är pedagogisk, strukturerad och prestigelös. Du har lätt för att samarbeta, bygga relationer och trivs med att ha en rådgivande roll. Du är trygg i att driva frågor och trivs i en dynamisk vardag där du får göra verklig skillnad. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur hållbarhetsarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Om företaget Specialfastigheter Sverige AB Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Om rekryteringsprocessen Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28.

30 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Studentmedarbetare för projekt inom hållbarhet
Lunds kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vill du använda dina studier till att bidra i klimatomställningen – samtidigt som du får värdefull erfarenhet av att arbeta i ett utvecklingsprojekt i offentlig sektor? Som studentmedarbetare i Lunds kommun genomför du ett kvalificerat uppdrag vid sidan av dina studier. Ditt uppdrag Serviceförvaltningen söker en självgående och initiativrik studentmedarbetare till ett uppdrag kopplat till projektet Cleancon, som fokuserar på att ställa om anläggningsarbeten och utemiljöskötsel till emissionsfria arbetsmetoder. Inom ramen för projektet testas elektrifierade maskiner, nya arbetssätt och samverkan för att minska klimatpåverkan från kommunens anläggningsplatser. Uppdraget innebär att stödja det avslutande arbetet i projektet genom att samla in underlag, genomföra intervjuer och ta fram dokumentation som visar på resultat, lärdomar och effekter. Det här är en möjlighet för dig som vill arbeta med konkreta hållbarhetsfrågor och samtidigt få inblick i en kommunal verksamhet i förändring. Du tilldelas en handledare som stöttar, förmedla yrkeskunskaper och följer upp ditt arbete och utveckling. Arbetstiden förläggs enligt överenskommelse med dig för att matcha dina studiebehov. Din anställning omfattar i genomsnitt 8 timmar per vecka under 15 sept-31 dec och du har timlön. Vi söker dig  Vi söker dig som aktivt studerar vid universitet/högskola. Du ska ha läst minst 1 år på helfart (60 högskolepoäng eller 200 yrkeshögskolepoäng). För uppdraget är det relevant med pågående studier inom områden som miljö, hållbarhet, samhällsplanering, energiomställning eller anläggningsverksamhet. Det kan till exempel handla om utbildningar inom miljövetenskap, hållbar utveckling, samhällsbyggnad eller tekniska utbildningar med koppling till energi och infrastruktur. Även praktiskt inriktade utbildningar från yrkeshögskola inom liknande områden är aktuella. Vi erbjuder Vi erbjuder dig ett kvalificerat extrajobb som är relevant för dina studier. Villkoren är schyssta och dina arbetstider anpassas efter dina studier. Studentmedarbetarjobben i Lunds kommun får höga betyg av studenterna i våra utvärderingar. Så här säger några tidigare studentmedarbetare:  "Roligt och intressant att jobba för Lunds kommun där det finns stora ambitioner, möjligheter och framtidstänk." "Jag har fått mycket frihet under ansvar och möjlighet att implementera utbildningen i arbetslivet." "Intressanta och givande arbetsuppgifter som varit en väldigt bra erfarenhet för jobbsökande framöver." Om rekryteringsprocessen I den här rekryteringsprocessen har vi valt att ta bort det personliga brevet och ersatt det med urvalsfrågor. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Varmt välkommen med din ansökan senast den 22 augusti. Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Om arbetsplatsen Arbetsplatsen är Fastighetsservice, en del av Serviceförvaltningen i Lunds kommun. Här arbetar cirka 80 medarbetare med drift, skötsel och utveckling av kommunens fastigheter och utemiljöer. Uppdraget genomförs i nära samarbete med våra områdesansvariga inom skötselverksamheten och anläggningsgruppen. Tjänsten är placerad direkt under avdelningschefen, men den löpande dialogen sker främst med medarbetare i den operativa verksamheten. Serviceförvaltningen tillgodoser Lunds kommuns övriga förvaltningar och kommunala bolags behov av service. Vi har cirka 600 anställda. Tillsammans arbetar vi för att bygga och förvalta kommunens byggnader, lokaler och bostäder samt säkerställer att de är hela, rena och funkar som de ska. Vi lagar mat åt kommunens barn, unga och äldre, vi tar hand om grönyteområden runt kommunens byggnader och vi sköter kommunens fordon och transporter. Här brinner vi för service! Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

27 juni 2025
Sista ansökan:
22 augusti 2025
Program Manager for Global Program
Hirely AB
Planerare och utredare m.fl.

The WASH Governance Group at IVL Swedish Environmental Research Institute, previously the SIWI WASH Department, is looking for an experienced Program Manager to work on different water and sanitation programs in the Stockholm office, Sweden. IVL Swedish Environmental Research Institute is an independent research institute specializing in environmental and sustainability solutions. In collaboration with industry, governments, and the research community, IVL drives the transition to a sustainable society by transforming science into actionable solutions, turning challenges into opportunities, and driving the shift from linear processes to a circular economy. The Water and Sanitation Department at SIWI has been a leading partner in the WASH space for over a decade, with experience of working in around 100 countries, focusing on supporting governance solutions that improve water access, sanitation and hygiene in the world’s most vulnerable regions. The SIWI-WASH department has now joined IVL to form WASH Governance Group, to develop better integrated support to countries and partners in water and climate-related issues. About the Role The WASH Governance Group implements a number of major programs in the areas of water and sanitation service delivery, with the aim to contribute to achieve sustainable and resilient water and sanitation services. One key programme is Accountabilitity for Sustainability, a partnership with UNICEF aimed to improve governance as a means to increase sustainability of water supply and sanitation services. This program was active in over 50 countries in 2024. In addition to the partnership with UNICEF, the Group is implementing a number of research and capacity building oriented initiatives. The Program Manager will be responsible for implementation and development of water governance related projects in relation to resilient water supply and sanitation. This includes managerial functions, as well as capacity building, development of knowledge products, technical support and advice on governance related to water supply and sanitation issues, responsible for project development of methodologies, tools and knowledge products. The main duties of the Program Manager will include the following: The Manager will support the implementation of the Accountability for Sustainability programme, in coordination with the rest of the team. (Approx. 75% of the time). The Manager will contribute to the implementation of other programs in the water and sanitation department, (Approx. 25% of time). Within the assignment, the Program manager will also: Contribute to the thematic development of IVL´s portfolio in the areas of resilient water supply and sanitation governance Develop and/or contribute to the development of knowledge products, training materials, methodologies, tools and research Organize and facilitate workshops / trainings as needed Identify and develop relationships with national and regional partners Provide technical support and advisory services to support water governance processes to countries and to IVL partners as per demand Identification, and development of project proposals and strategic partnerships Responsible for financial and administrative oversight and results reporting of the programs in charge of. Represent IVL in international fora, as appropriate. Contribute to internal knowledge management and collaboration with other IVL groups The Program Manager will be supervised jointly by the Head of Group. Your background To succeed in the role you have: Master’s or PhD in Social, Natural or Engineering Sciences. 8–12 years of experience in water governance, policy development and implementation in emerging and developing contexts, including fragile and conflict-affected settings. Strong expertise in water supply and sanitation, water scarcity, and integrated water resource management, including drought and climate risk. In-depth understanding of climate change and disaster risk reduction, and their integration into water and sanitation programming and policy. Experience with capacity building, institutional development, stakeholder facilitation, and translating research into practical tools (e.g., policy briefs, technical guides). Proven ability to design and implement technical solutions tailored to complex contexts, and to contribute to advocacy at regional and global levels. Demonstrated skills in program planning, budgeting, risk management and coordination with partners. Excellent communication, drafting and interpersonal skills; a team-oriented mindset. Fluency in English is required; French proficiency is a strong asset. Familiarity with UNICEF systems and applied research is an advantage. Commitment to IVL’s core values and vision. Your personal qualities A person in this role is responsive and can account for our partners needs and wishes. It is also important that you have strong collaboration skills as you will work with colleagues in different locations. You have a flexible and adaptable approach to work and are open to undertaking short-term assignments that require travel, approximately 30% of the time. We place great importance on your personal qualities. What we offer you We work in a creative and developmental environment where everyone has significant responsibility and excellent opportunities for personal and professional growth. As an employee at IVL, you’ll be part of a workplace that values diversity, collaboration, innovation, and engagement. There’s a great sense of community here, with activities like sports clubs, art associations, parties, pub nights, and more. We work in activity-based offices. The full-time position will be based at the IVL office in Stockholm, Sweden. The position is offered as a 15-month temporary contract, starting August/September 2025, with the possibility of renewal depending on performance and the availability of funding. Please note that this position is intended to cover a parental leave. While the contract is set for 15 months, it may be subject to adjustment should the parental leave conclude earlier than anticipated. Welcome to apply Submit your CV by clicking "Apply here." We will evaluate applications and conduct interviews on an ongoing basis during the application period, so don’t wait to apply! For further information, contact Alejandro Jimenéz at [email protected]. As part of our recruitment process, we use work-related psychological assessments to support objective and fair hiring decisions.

26 juni 2025
Sista ansökan:
26 juli 2025
Miljöstrateg till Miljöavdelningen, vikariat
Länsstyrelsen i Stockholms län
Planerare och utredare m.fl.

Vill du driva och utveckla strategiska miljöfrågor för Stockholms län? Vill du jobba tvärsektoriellt, nära Miljöavdelningens ledningsgrupp och vara delaktig i en långsiktigt hållbar samhällsutveckling för länet? Vill du ha jobbet centralt i Stockholm, nära Kungsgatans puls, men även ha möjlighet till att arbeta hemifrån? Om det här låter intressant är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Länsstyrelsen samordnar det regionala arbetet för att vi ska uppnå de svenska miljömålen. Det övergripande målet till nästa generation är lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen i Sverige är lösta. Det ska ske utan att orsaka ökade miljö- och hälsoproblem i andra länder. Hos oss kommer du att vara en del i det. Vad ingår i rollen? Som miljöstrateg driver och utvecklar du Länsstyrelsens strategiska miljöarbete i nära samspel med miljödirektören och miljöavdelningens ledningsgrupp. Du ansvarar för att leda, samordna eller vara delaktig i uppdrag och arbetsprocesser. Rollen innebär många kontakter och samverkan med övriga avdelningar inom Länsstyrelsen men även med externa aktörer inom miljö- och samhällsbyggnad i länet och nationellt. Du ansvarar för samordning och beredning av frågor till Miljö- och samhällsbyggnadsrådet, där länets strategiska frågeställningar och utmaningar adresseras och diskuteras. Din roll är viktig i att se helhet i frågor kring hållbar utveckling. Du kommer att arbeta tvärsektoriellt och hitta former och lösningar för att föra frågorna framåt. Du leder myndighetens arbete med miljömålen och uppdrag för en cirkulär masshanteringen. Tjänsten är placerad centralt på Miljöavdelningen och du har ett nära samarbete med miljödirektören som är din närmaste chef. Är du den vi söker? För den här rollen vill vi att du har - akademisk examen inom miljö, naturresurser eller motsvarande område som bedöms relevant för arbetet - minst ett års arbetslivserfarenhet av att leda relevant strategiskt arbete, till exempel i projektform - erfarenhet av chefs-, process- eller projektledarskap - god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt på såväl svenska som engelska. För att du ska lyckas och trivas i rollen är det viktigt att du är analytisk, självgående och snabbt kan sätta dig in i komplexa frågor, såväl genom eget arbete som med hjälp av andras kompetenser. Du är van att leda, är strukturerad och stimuleras av att hantera flera uppdrag samtidigt. Du är en prestigelös lagspelare, trivs med samarbeten och skapar och förvaltar goda relationer. Din förmåga att planera, strukturera och leda ett effektivt arbete är gott och du utför det i hög grad sker genom andra aktörer. Du har också förmåga att ta initiativ och driva frågor mot uppsatta mål. Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du - ha förmåga att utifrån en helhetssyn fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv - förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen - ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang. Meriterande är att du har - kunskap om och erfarenheter av tillämpning av miljöbalken. Mer om oss och rollen Anställningen är ett vikariat om ett år och på heltid. Vi vill att du börjar så snart som möjligt då vikariatet är planerat att löpa ut 30 juni 2026. Anställningen är placerad på Miljöavdelningen som består av sex enheter och sammantaget 120 anställda. Här finns kollegor med expertis inom landskap och naturskydd, mark- och vattenskydd, miljöanalys, miljöskydd, natur- och viltärenden samt naturskötsel. Avdelningschefen leder med värme och engagemang och utövar ett tillitsbaserat ledarskap. Så rekryterar vi Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Om du har frågor  Frågor om rollen besvaras av rekryterande chef, miljödirektör, Johanna Lindgren 010-223 13 07. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Barthel för SACO, 010-223 10 00, [email protected] samt Nicklas Boussard för ST, 010-223 10 00, [email protected] Sista ansökningsdag: 13 juli 2025 Referensnummer: 112-34969-2025 Om Länsstyrelsen Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor. Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag. Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Hållbarhetsstrateg inriktning miljö
Jönköpings kommun
Planerare och utredare m.fl.

Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Beskrivning Vill du vara med och forma ett mer miljömässigt hållbart Jönköping?  Vi söker en erfaren och engagerad hållbarhetsstrateg med inriktning miljö till kommunens hållbarhetsenhet. I denna roll har du ett kommunövergripande uppdrag där du ansvarar för att leda, utveckla och driva kommunens miljöarbete framåt. Rollen kräver en förmåga att arbeta både på en övergripande strategisk nivå och med mer specifika frågeställningar inom strategområdet, internt såväl som externt. Utöver ditt eget strategområde kommer du tillsammans med enhetens övriga hållbarhetsstrateger (med inriktningarna klimat, jämställdhet, barnrätt och funktionsrätt) att arbeta brett med hållbarhetsfrågor utifrån Agenda 2030 och Jönköpings kommuns hållbarhetsprogram. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna innebär att utvärdera och följa upp kommunens miljömässiga hållbarhetsarbete, organisera och driva projekt, omvärldsbevaka inom området samt driva nätverk och samverka. Du håller utbildningar för förtroendevalda, chefer och medarbetare, utför politiskt fattade beslut och tar fram material för att förankra och utveckla arbetet. I rollen ingår även att representera Jönköpings kommun i nationella och regionala sammanhang och att för kommunens räkning samordna och svara på remisser samt andra ärenden. Du kommer att arbeta nära hållbarhetsstrategen med inriktning klimat. Det är därför viktigt att du uppskattar lagarbete. Som stöd i arbetet finns även ett nätverk med andra specialistroller i kommunens förvaltningar såsom kommunekolog, samordnare för vatten, kemikalier och klimatanpassning. Kvalifikationer För att lyckas i rollen behöver du ha ett stort eget driv samt vara tålmodig och flexibel. Du är duktig på att inspirera andra, ta initiativ till förbättringar och arbeta strukturerat mot uppsatta mål. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra och har ett positivt och professionellt bemötande. Vi söker dig som har: - Akademisk examen inom miljövetenskap, biologi eller motsvarande. - Arbetat med strategiskt miljöarbete. - Erfarenhet av projekt- och förändringsarbete. - Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. - Erfarenhet av att hålla utbildningar, skriva rapporter och ta fram stödmaterial. - God förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift. - God analytisk förmåga och kunskaper i mål- och resultatstyrning. - Erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete kopplat till Agenda 2030. Vi erbjuder dig: Hos oss får du möjligheten att arbeta i en dynamisk och utvecklande miljö där vi tillsammans driver viktiga samhällsfrågor. Du blir en del av en engagerad enhet som samarbetar och stöttar varandra för att nå bästa resultat. Vi erbjuder flexibla arbetsformer, arbetstidsförkortning under sommaren, kompetensutveckling och möjligheter att påverka och utveckla kommunens arbete för en mer hållbar framtid. Din arbetsplats kommer att vara Rådhuset i centrala Jönköping, där även kommunalråd och stadsdirektör är placerade. Om du vill veta mer om vad vi som arbetsgivare erbjuder kan du läs https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss. Vill du veta mer? Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Andreas Zeidlitz, telefon 036-10 57 30 eller [email protected]. Önskar du komma i kontakt med någon av våra fackliga representanter så hittar du dem https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/sa-soker-du-jobb-hos-oss/fackliga-foretradare-pa-stadskontoret. Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

18 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Hållbarhetsstrateg
Nässjö kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med i den fortsatta utvecklingen av Nässjö kommuns hållbarhetsarbete? Har du drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att leva, verka, bo i och besöka och går dessutom igång på att samarbeta med kollegor? Då kan du vara den vi söker! Hos oss får du möjligheten att arbeta i en dynamisk och utvecklande miljö där vi tillsammans driver viktiga samhällsfrågor. Du blir en del av en engagerad avdelning som samarbetar och stöttar varandra för att nå bästa resultat. Vi erbjuder flexibla arbetsformer, kompetensutveckling och goda möjligheter att påverka och utveckla kommunens arbete för en mer hållbar framtid. Utvecklingsavdelningen som tillhör kommunledningskontoret är en viktig aktör i arbetet med att skapa en hållbar tillväxt och attraktivitet i kommunen. Avdelningen består av två team, Team Hållbarhet och Team Digitalisering. Inom Team Hållbarhet, som denna tjänst är en del av, finns tre medarbetare med ansvar för strategiska planerings- och hållbarhetsfrågor inom stads- och landsbygdsutveckling, infrastruktur, klimat- och energiarbete, boendeplanering mm. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en engagerad hållbarhetsstrateg med inriktning på miljömålsarbete och klimatanpassning. Som hållbarhetsstrateg initierar, utreder, planerar och driver du strategiska utvecklingsfrågor utifrån Agenda 2030. I arbetsuppgifterna ingår att samordna det koncernövergripande arbetet, hålla workshops och utbildningar, skriva rapporter och ta fram stödmaterial för att förankra och utveckla arbetet. Du kommer även att initiera, organisera och driva projekt, samt att utveckla nätverk och samverkan mellan olika aktörer. Du förväntas att självständigt kunna planera och utföra ditt arbete även om du förstås kan få stöd från erfarna kollegor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete kopplat till Agenda 2030. Du ska ha en relevant högskoleutbildning inom miljö och/eller samhällsbyggnad eller motsvarande, alternativt längre yrkeserfarenhet som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Som person tror vi att du är prestigelös, öppen för förändring och anser att samverkan är bästa vägen till framgång. Vi förväntar oss att du trivs med att samverka med såväl interna som externa aktörer och även uppvisar goda samarbetsegenskaper och vilja att påverka på ett positivt sätt. För att lyckas i rollen behöver du ha ett stort eget driv samt vara tålmodig och flexibel. Du är duktig på att inspirera andra, ta initiativ till förbättringar och arbeta strukturerat mot uppsatta mål. Du är strategisk och har en förmåga att se samband och helheten. Du är bra på att kommunicera i tal och skrift och ska ha erfarenhet av att driva projekt och skriva rapporter. Du är nytänkande och öppen för förändring men med stor förståelse för förändringsprocessers utmaningar.  Digital mognad är ett måste för att vara i utvecklingens framkant. Med digital mognad menar vi att du är bekväm med att arbeta i en digitalt driven organisation och ser möjligheterna som digital omställning ger för att stärka hållbarhetsarbetet och våra verksamheter. Det är meriterande om du har erfarenhet av klimatanpassningsarbete, erfarenhet av tvärsektoriellt samarbete, twin transition och förändringsledning samt att arbeta i en politiskt styrd organisation. Rekrytering kan komma ske löpande. ÖVRIGT Läs gärna mer om hur det är att arbeta i Nässjö kommun via www.nassjo.se. För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg. Ansök direkt via länken i annonsen. Om du har skyddad identitet och vill söka den annonserade tjänsten är du välkommen att skicka ansökningshandlingar till [email protected]. I mejlet måste det framgå vilken tjänst du söker. Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

13 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Klimatstrateg
Specialfastigheter Sverige AB
Planerare och utredare m.fl.

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Vill du vara med och driva klimatomställningen i Sveriges mest säkra fastigheter? Som klimatstrateg hos oss är du drivande i att utveckla och förverkliga våra klimatmål. Du arbetar strategiskt med att leda, utveckla, analysera, prioritera och samordna insatser inom klimatområdet. Du ansvarar för att utveckla klimatstrategi och konkretiserar åtgärder och tidsplan. Rollen innefattar mycket samarbete med kollegor inom olika delar av organisationen. Du rapporterar till Hållbarhetschefen och är en del av hållbarhetsavdelningen på sex personer.  Kvalifikationer Vi ser att du har: • Relevant högskoleutbildning • Flerårig erfarenhet av strategiskt klimatarbete, gärna på bolagsövergripande nivå • Erfarenhet av att driva förändringsprojekt och leda processer i större organisationer • Erfarenhet av målstyrning samt att mäta och följa upp klimatpåverkan • Kunskap om Science Based Target initiativ och GHG Protocol • God förståelse och intresse för klimatregelverken och kommande rapporteringskrav I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som vill driva hållbarhetsfrågor ur ett affärsmässigt perspektiv. Du är både analytisk och kommunikativ, med erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i komplexa miljöer. Du har en helhetssyn på hållbarhetsfrågor och vet hur klimatfrågan integreras från strategiska beslut till implementation i verksamheten. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur klimatarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Ansvarsområden  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Ansvara för att leda och utveckla bolagets klimatstrategi. • Leverera beslutsunderlag, analyser och rapporter till bolagets ledning. • Samordna bolagets arbete med klimatrelaterade nyckeltal och uppföljning och bidra till hållbarhetsrapportering. • Identifiera utvecklingsområden kopplat till klimatområdet. • Bevaka trender, lagstiftning och krav inom klimatområdet. • Agera rådgivare och bollplank till verksamheten i klimatrelaterade frågor. • Företräda Specialfastigheter i externa branschsammanhang och samarbeten. • Stötta upp i hållbarhetsavdelningens gemensamma ansvarsområden Placering Tjänsten utgår i huvudsak från vårt kontor i Stockholm, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Den här rekryteringen genomförs i samarbete med Randstad och du söker tjänsten HÄR Välkommen med din ansökan senast 9 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03. Välkommen med din ansökan! Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

12 juni 2025
Sista ansökan:
9 augusti 2025
Projektledare vid enheten för miljöintegrering
Sveriges Lantbruksuniversitet
Planerare och utredare m.fl.

Institutionen för stad och land Vill du jobba med miljö och klimatfrågor inom internationellt utvecklingssamarbete? Då ska du söka tjänsten som projektledare på enheten för Miljöintegrering. Om jobbet Vi söker en projektledare till vårt team vid enheten för miljöintegrering och framför allt till rådgivningsfunktionen Sidas Helpdesk för miljö och klimat.  Dina arbetsuppgifter kan t.ex. handla om att analysera och bedöma ifall ett projektförslag uppfyller Sidas krav på miljöintegrering; sammanställa och analysera relevant information; kartlägga potentiella samarbetspartners inom miljöområdet; facilitera seminarier och ge processtöd, och bevaka internationella processer. Den evidensbaserade rådgivningen ska integrera aktuell forskning där det är lämpligt och bidra till att minska gapet mellan forskning, policy och praktik.  Du kommer huvudsakligen arbeta med rådgivning kopplat till miljöintegrering inom svenskt utvecklingssamarbete. Uppdrag kan också vara av mer tematisk karaktär, till exempel inom klimatanpassning, grön ekonomi och handel. Du förväntas hålla dig à jour inom bistånds- och miljöområdet, samt bidra till vårt samarbete och nätverk med myndigheter, närigsliv, civilsamhälle och andra lärosäten, både när det gäller svenska och internationella aktörer.  Tjänsten kan även ge möjligheter att delta i undervisning och andra uppdrag vid enheten för miljöintegrering. Resor inom Sverige och till Sidas samarbetesländer kan bli aktuellt.  Din bakgrund  Arbetsuppgifterna kräver gedigen kunskap om och erfarenhet av frågor som rör miljö och klimat, hållbar utveckling, utvecklingspolicy och internationellt utvecklingssamarbete. Vi förutsätter därför att du är väl införstådd med och uppdaterad på Sveriges politik och strategi kring global utveckling och andra centrala aspekter inom området, samt att du har relevant utlandserfarenhet. Denna tjänst har följande krav på dig: • Akademisk examen inom miljö, ekonomi, statsvetenskap, eller annan relevant utbildning som vi bedömer som likvärdig. • Flerårig relevant arbetserfarenhet inom miljö som huvudämne eller som integrerat i annan relevant expertis. • Ämneskunskap om, och professionell erfarenhet från internationellt utvecklingssamarbete inom miljö- och klimatområdet generellt, och det svenska utvecklingssamarbetet i synnerhet. • Vana vid konsultativt arbete och förhållningssätt, så som flexibilitet, projektledning från start till leverans, och expertrådgivning. • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl både skriftligt och muntligt på svenska och engelska. • Kunskap om, och professionell fälterfarenhet från utvecklingssamarbete. • Initiativkraft att driva eget och gemensamt arbete med stark samarbetsförmåga. Det är dessutom meriterande om du har: • Fördjupad kunskap och erfarenhet inom några av följande tematiska ämnen med koppling till fattigdomsbekämpning: • miljöekonomi, handel, marknadsutveckling, finansiella styrmedel och -instrument, i ett utvecklingssammanhang. • miljömässig hållbarhet med koppling till konflikt, jämställdhet, rättighetsfrågor, hållbar stads- och landsbygdsutveckling och förnybar energi, utifrån ett systemperspektiv. • Kompetens inom miljö- och klimatintegrering på projekt-, sektor- och policynivå, inklusive miljöbedömning, samt styrning och uppföljning, inom ramen för utvecklingssamarbete. • Forskarutbildning (gärna tillämpad forskning) inom relevant område. • Kunskaper i spanska, franska eller portugisiska. • Erfarenhet och intresse för att medverka i utbildningsinsatser. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Om oss Institutionen för stad och land (SOL) är en mång- och tvärvetenskaplig institution som bedriver forskning, undervisning och samverkan vid avdelningarna för statsvetenskap och naturresursförvaltning, landsbygdsutveckling, landskapsarkitektur, miljökommunikation och agrarhistoria. Här finns också Centrum för Naturvägledning (CNV) samt Centrum för Biologisk Mångfald (CBM). Läs mer om institutionen SOL https://www.slu.se/institutioner/stad-land/ På avdelningen för statsvetenskap och naturresursförvaltning finns enheten för miljöintegrering, som arbetar för en ökad integrering av miljöhänsyn i olika verksamheter i samhället, nationellt och internationellt. Här hittar du också rådgivningsfunktionen Sidas Helpdesk för miljö och klimat som ges i samarbete med Göteborgs universitet. Sidas Helpdesk för miljö och klimat Syftet med Sidas Helpdesk för miljö och klimat är att bidra till en ökad integrering av miljö- och klimat inom alla sektorer och länder inom det svenska utvecklingssamarbetet inom ramen för Sidas mandat. Sidas Helpdesk är en behovsbaserad helpdesk som svarar upp mot förfrågningar från Sida rörande miljö- och klimatfrågor. Vi arbetar med allt från rådgivning, metodutveckling, utbildning, och uppföljning och lärande. Förfrågningarna kommer ofta med kort framförhållning vilket förutsätter effektiva arbetssätt, flexibilitet och lagarbete. Mer information om Sidas Helpdesk för miljö och klimat finner du här: Home | Sida's Helpdesk for Environment and Climate Change Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba vid SLU på https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/ Placering: Uppsala Anställningsform: Tjänsten är ett vikariat till augusti 2026 med eventuell möjlighet till förlängning. Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan senast 2025-08-08. Fackliga kontaktpersoner: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/   Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har en nyckelroll i utvecklingen för hållbart liv, grundad i vetenskap och utbildning. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men verksamhet bedrivs också på forskningsstationer, försöksparker och utbildningsorter i hela landet. SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden. Vi arbetar för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö där öppna samtal mellan människor med olika erfarenheter lägger grunden för vetenskaplighet, kreativitet och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och perspektiv att söka den aktuella anställningen.

11 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Erfaren Klimatstrateg
Randstad AB
Planerare och utredare m.fl.

Arbetsbeskrivning Vill du vara med och driva klimatomställningen i Sveriges mest säkra fastigheter? Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter! Som klimatstrateg hos oss är du drivande i att utveckla och förverkliga våra klimatmål. Du arbetar strategiskt med att leda, utveckla, analysera, prioritera och samordna insatser inom klimatområdet. Du ansvarar för att utveckla klimatstrategi och konkretiserar åtgärder och tidsplan. Rollen innefattar mycket samarbete med kollegor inom olika delar av organisationen. Du rapporterar till Hållbarhetschefen och är en del av hållbarhetsavdelningen på sex personer.  Placering Tjänsten utgår i huvudsak från vårt kontor i Stockholm, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 9 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03 Välkommen med din ansökan! Ansvarsområden Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: Ansvara för att leda och utveckla bolagets klimatstrategi. Leverera beslutsunderlag, analyser och rapporter till bolagets ledning. Samordna bolagets arbete med klimatrelaterade nyckeltal och uppföljning och bidra till hållbarhetsrapportering. Identifiera utvecklingsområden kopplat till klimatområdet. Bevaka trender, lagstiftning och krav inom klimatområdet. Agera rådgivare och bollplank till verksamheten i klimatrelaterade frågor. Företräda Specialfastigheter i externa branschsammanhang och samarbeten. Stötta upp i hållbarhetsavdelningens gemensamma ansvarsområden Kvalifikationer Vi ser att du har: Relevant högskoleutbildning Flerårig erfarenhet av strategiskt klimatarbete, gärna på bolagsövergripande nivå Erfarenhet av att driva förändringsprojekt och leda processer i större organisationer Erfarenhet av målstyrning samt att mäta och följa upp klimatpåverkan Kunskap om Science Based Target initiativ och GHG Protocol God förståelse och intresse för klimatregelverken och kommande rapporteringskrav I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som vill driva hållbarhetsfrågor ur ett affärsmässigt perspektiv. Du är både analytisk och kommunikativ, med erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i komplexa miljöer. Du har en helhetssyn på hållbarhetsfrågor och vet hur klimatfrågan integreras från strategiska beslut till implementation i verksamheten. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur klimatarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Om företaget Specialfastigheter Sverige AB Om Specialfastigheter Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Om rekryteringsprocessen Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28.

5 juni 2025
Sista ansökan:
9 augusti 2025