Museiassistent

Sök bland 4 lediga jobb som Museiassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Museiassistent till Samling Transporthistoria, Järnvägsmuseet Gävle
Statens Maritima och Transporthistoriska Museer
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Utmärkelsen ”Sveriges modernaste myndighet 2023” vann Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Myndigheten driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak-Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. SMTM är en vänlig arbetsplats med en effektiv och ansvarsfull samarbetsorganisation som kännetecknas av nyfikenhet och tillit. Inom SMTM arbetar alla med det maritima och transporthistoriska kulturarvet med visionen om att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001 och vill även inspirera andra till att också agera för en hållbar framtid.   Om tjänsten Under hösten 2025 behöver vi tillfälligt förstärka Transporthistoriska samlingsenheten med nya medarbetare. Som museiassistent hos oss arbetar du med att uppordna och förteckna samlingar av föremål kopplade till järnvägshistoria. Arbetet innefattar registrering av poster i vår samlingsdatabas Primus samt publicering på DigitaltMuseum för att de ska bli publikt tillgängliga och sökbara. Föremålen skall dessutom vårdas och packas inför transport och långsiktig förvaring. Arbetet planeras i nära dialog med våra intendenter. Du kan även komma att arbeta med andra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom enheten. I tjänsten kan ingå resor samt arbete i våra övriga magasin i Gävle, Eskilstuna, Arboga och Rosersberg. Din kompetens och erfarenhet Du ska ha jobbat med föremålsregistrering i samlingsförvaltningssystem och gärna även läst ämnen relevanta för arbete på ett museum. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, samt inneha B-körkort. Du har god datorvana och lätt för att sätta dig in i nya system. Vi ser det som meriterande om du tidigare har arbetat i Primus och om du har hanterat samlingar med teknisk eller transporthistorisk inriktning.  Truckkort och kunskaper inom scanning, fotografering och bildredigering är meriterande. Dina egenskaper Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. I rollen krävs att du har god förmåga att arbeta självständigt och att du på ett strukturerat och noggrant sätt driver ditt arbete framåt. Du är flexibel och lyhörd och uppskattar att samarbeta med andra och vara en del av en arbetsgrupp där man gemensamt tar ansvar för arbetet. Din förmåga till ett helhetsperspektiv är mycket god och du har lätt för problemlösning och räds inte att hugga i där det behövs. Du bidrar med en positiv attityd och har hög servicekänsla. Mer om oss Tjänsten är placerad på Samlingsenheten Transporthistoria som ingår i avdelningen Form och innehåll. Enhetens uppdrag är att utveckla, bevara och tillgängliggöra museets samlingar av föremål, foto, arkiv och fordon samt fördjupa och sprida kunskap om dem. På enheten jobbar idag fem intendenter med inriktningen järnvägsföremål. Anställning Visstidsanställning på 100% under fyra månader, september-december 2025. Tillträde i början av september. Lön Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.   Kontaktpersoner Kjell Åström, enhetschef THS: 070-669 39 37 Fackliga kontaktpersoner Martin Linde, ST: 08- 519 558 74 Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 6 juli genom att registrera dig via länken till vår hemsida, bifoga CV och personligt brev. Intervjuer planeras att hållas 21-23 juli i Gävle/Stockholm. Övriga upplysningar Vi rekryterar till den utannonserade tjänsten till följd av ett, i regeringens vårändringsbudget, utökat anslag till centrala museer under 2025. Syftet med det utökade anslaget är att stärka möjligheterna till sysselsättning för arbetslösa och nyutexaminerade, att förbättra förutsättningarna för att långsiktigt bevara och tillgängliggöra vårt gemensamma kulturarv, samt att genomföra insatser för att öka digitiseringen och digitaliseringen av arkiv och föremålssamlingar inom kulturområdet. Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.

18 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Registrator samlingen
Moderna Museet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Vill du arbeta med att bevara och synliggöra Sveriges kulturarv för framtiden genom att arbeta med digitisering av Moderna Museet samling? Här ingår du i ett engagerat team som brinner för uppgiften att göra konsten tillgänglig för så många som möjligt. Bli en av oss! Rollbeskrivning och arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår att • registrera, bearbeta och komplettera med information i samlingsdatabasen TMS (The Museum System) • efterforska uppgifter kring samlingen • hantera fysiska konstverk och inventarieböcker i samband med de olika registreringsmomenten Delar av museets samling av konst på papper (teckning, grafik och fotografi) återstår att dokumentera och inventarieföra. Du arbetar med att dokumentera samlingen samt att utföra registervård i vår databas. Vi är ett team på sex medarbetare inom gruppen Digital samlingsförvaltning med arbetsuppgifter som är relaterade till samlingen, digital dokumentation och utveckling av samlingsdatabas/bilddatabas. Du arbetsleds av gruppens projektledare och rapporterar till gruppchef. Anställningen är på fyra månader på heltid med slutdatum sista december 2025, för att bli aktuell för arbetet behöver du kunna börja den 1 september eller närliggande datum.  Vem är du? Vi söker dig som är noggrann och har förmåga att hantera konstverk på ett ansvarsfullt sätt. Du uppnår resultat, är självgående, praktisk och arbetar systematiskt. Du är positiv, flexibel och har god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Stor vikt kommer att läggas vid dessa personliga egenskaper. För att bli framgångsrik behöver du också ha • utbildning från universitet eller högskola inom kulturområdet • aktuell erfarenhet av dokumentation och hantering av konst eller kulturföremål • god datorvana och erfarenhet av Microsoft 365 • kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du har • erfarenhet av att arbeta på ett museum • erfarenhet av arbete i samlingsdatabas för registrering av museisamlingar • intresse för att arbeta med modern och samtida konst Placering Moderna Museet ligger på Skeppsholmen i centrala Stockholm. Anställningsform och tillträde Anställningen är tidsbegränsad på heltid från 1 september till 31 december 2025. Så ansöker du Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 14 juli 2025. Vi vill att du så tydligt som möjligt beskriver hur din bakgrund matchar den kompetens vi efterfrågar i dina ansökningshandlingar. Intervjuer genomförs vecka 33 och kandidater blir kallade vecka 32. Märk ansökan med diarienummer MM2025/64. Om oss Moderna Museet är en statlig myndighet med nationellt ansvar för att samla, bevara, visa och förmedla modern och samtida konst. Museet har ett omfattande program för utställningar, projekt och pedagogisk verksamhet samt för internationellt utbyte inom konstområdet. Museet finns i centrala Stockholm och Malmö och vi är drygt 140 medarbetare.

16 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
Utställningsadministratör
Stockholms kommun
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Kultur är en viktig del av Stockholms nervsystem och berör miljontals människor varje år. På Kulturförvaltningen arbetar vi tillsammans för att stärka kulturlivet i Stockholm. Vi skapar möjligheter för stadens invånare och besökare att ta del av och själva skapa kultur. Hos oss råder ett öppet arbetsklimat där medarbetarna i allra högsta grad är delaktiga i utvecklingen. Var med och bidra till att Stockholm växer med kultur! Välkommen till oss Stadsmuseet i Stockholm ingår i Stockholms stads kulturförvaltning och är en del av avdelningen Museer och konst, som även omfattar Medeltidsmuseet, Stockholm konst och Stockholmia – forskning och förlag. På enheten för kunskapsutveckling arbetar vi med utställningsproduktion, forskning och samtidsdokumentation. Här finns också bokförlaget Stockholmia. Vi utvecklas och har höga ambitioner. Vill du vara med och skapa framtidens utställningar, som ett stöd för producenter och projektledare? Då kan vi ha en intressant möjlighet för dig i rollen som utställningsadministratör. Vi arbetar i ett historiskt hus vid Södermalms torg och Slussen, en knutpunkt i Stockholm under stark utveckling. Omkring 200 000 besökare ser våra utställningar varje år. Här finns möjlighet att växa och utvecklas på en kreativ och spännande arbetsplats. Vi erbjuder Vi erbjuder ett mångsidigt arbete på en dynamisk arbetsplats, där vi tillsammans verkar för att levandegöra historien och utveckla Stockholm som kulturstad. Som anställd på Kulturförvaltningen har du många förmåner. Här är ett urval: • Friskvård: vi erbjuder våra medarbetare ett generöst friskvårdsbidrag • Flexibla arbetsformer: flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans, med hänsyn till verksamhetens behov Din roll Utställningsadministratör, sex månader heltid med möjlighet till förlängning Som utställningsadministratör ingår du i Enheten för kunskapsutveckling vid Stadsmuseet i Stockholm. Rollen medför i huvudsak administrativa uppgifter i utställningsprojekt. Du kommer att under ledning av producent/projektledare hantera planering, genomförande och avslutande av utställningsprojekt som omfattar formgivare, tekniker, konservatorer, pedagoger, ljussättare och andra yrkesgrupper. Du samordnar, dokumenterar och administrerar. I det administrativa uppdraget ingår till exempel att föra mötesprotokoll, upprätta projektarkiv, sköta ansökningar om lån av föremål till utställningarna, hantera vissa försäkringsfrågor och transportbeställningar samt samordna viss kontakt med externa samarbetspartners. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har mycket god kommunikativ förmåga, god förmåga att samarbeta samt att strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt, samtidigt som du har kapacitet att anpassa och styra om utifrån nya omständigheter. Du är noggrann och mån om att upprätthålla en god kvalitet. Vidare ser vi gärna att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt bidrar till ett gott samarbete genom ett problemlösande förhållningssätt. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga förmågor och färdigheter. Vi söker dig som har: • Relevant akademisk examen inom kulturvetenskapligt ämne och/eller inom projektledning och administration eller annan för tjänsten relevant utbildning. • Erfarenhet av administrativt arbete i utställningsprojekt eller liknande verksamhet. • Omvittnad praktisk kunskap inom projektadministration och/eller projektkoordinering. • Flytande tal och skrift i svenska och kunskaper i engelska. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av budgethantering och kostnadskontroll. • Erfarenhet av evenemangsproduktion eller arbete med andra typer av projekt inom kultur, kommunikation och media. • Erfarenhet av upphandlingsförfarande och avtalsformulering. • Erfarenhet av digitala planeringsverktyg/samarbetsytor/plattformar. • Erfarenhet av digitala verktyg relaterade till kommunikation och samordning. • Utvecklad språkkänsla och erfarenhet av textproduktion. • Erfarenhet av verksamhet på kulturarvsinstitution. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

16 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
ArkDes söker två museiassistenter
Statens Centrum För Arkitektur och Design
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

ArkDes söker två assistenter för digitaliseringsprojekt  ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design.   Med anledning av en medelsförstärkning för ett utökat arbete med digitisering och digitalisering av arkiv och föremålssamlingar söker ArkDes nu två museiassistenter som kan bistå med inventering, registrering, katalogisering och digitalisering för ett tillgängliggörande av samlingarna. Anställningarna är statliga visstidsanställningar (STAVA) om max. fem månader, med slut 2025-12-31, med placering på intendentsenheten.   Uppdraget för ArkDes intendentsenhet spänner över att, med bas i samlingarna, arbeta med kunskapsutveckling, historisk forskning, utlån, biblioteksverksamhet, bildförmedling, digitalisering, forskarservice, insamling och förvärv samt att driva ArkDes kunskapsorienterande kärna i tex utställningsverksamhet. En självklar och viktig del av arbetet är att digitalisera samlingarna för att ge både forskare, medarbetare och en bred allmänhet tillgång till samlingarna.   Vi söker museiassistenter som förstår den potential som ett tillgängligt digitalt kulturarv innebär. Du blir en kollega som kan stärka vår vision av digitala samlingar som en grundpelare i arbetet med utställningar och andra medier, samtidigt som de är en tillgänglig kreativ resurs för allmänheten. En stor del av arbetet innebär att registrera och katalogisera föremål och platsinformation i samlingsförvaltningssystemet Primus. Du kommer att komplettera och granska föremålens information i samlingsdatabasen, förbereda föremål för digitisering och digitisera föremål.   Utbildning och yrkeserfarenhet   Du som söker ska ha   • Relevant akademisk examen inom digital humaniora eller andra erfarenheter som arbetsgivaren sammantaget bedömer som likvärdiga.  •  Arbetslivserfarenhet eller dokumenterad kunskap inom digitalisering av samlingar, digital samlingsförvaltning och digitalt tillgängliggörande av samlingar inom kulturarvssektorn.   • Goda kunskaper i att hantera allmänna digitala arbetsverktyg.   • Goda förmåga i att uttrycka dig muntligen och skriftligen på svenska och på engelska.   Det är meriterande om du också har  • Goda kunskaper i samlingsförvaltningssystemet Primus och dess kringliggande tjänster.   • God kännedom och erfarenhet av att jobba med samlingsförvaltningsstandarden Spectrum.   • God vana att hantera museiföremål i papper.   • Övriga språkkunskaper   Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och kan jobba mot långsiktiga mål. I denna roll bidrar du med ditt systematiska arbetssätt och din vilja att lära och att stödja ArkDes i arbetet med att skapa digital tillgång till samlingarna. Du som söker har troligtvis ett stort intresse för arkitektur och design och ett engagemang för digital tillgång till kulturarvet. Vi erbjuder en möjlighet att arbeta med en stor och differentierad museisamling.   Anställningar  Två statliga visstidsanställningar (STAVA) under max 5 månader, med avslut 2025-12-31.   Arbetsplats  Skeppsholmen i Stockholm  Tillträde  Enligt överenskommelse.   Lön  Enligt överenskommelse.  Ansökan  Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 29 juni 2025. Diarienummer är AM2025-121.  Kontaktpersoner  Karin Glasemann, biträdande enhetschef för intendenterna. Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST och Johanna Fogel för SACO-S. Samtliga nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.

14 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025