Museiassistent
Sök bland 7 lediga jobb som Museiassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Är du en sällskaplig person som älskar kombinationen av att arbeta med människor och kulturhistoria? Är du intresserad av att jobba med möten, event och mottagande i en historisk miljö? Då tycker vi att du ska titta närmare på rollen som eventvärd till Postmuseum. Tjänsternas omfattning är 20%. PostNord är ett av Sveriges äldsta och största företag och vi har länge haft ett mycket viktigt samhällsuppdrag - att säkerställa postservice till företag och privatpersoner i hela Sverige. Du, vi och jobbetIdag är PostNord hela Nordens mest anlitade leverans- och logistikpartner, men vi glömmer inte bort vår historia. Postmuseum är ett företagsmuseum som ägs av Postnord. Museet ligger i en historisk miljö på Lilla Nygatan 6 i Gamla Stan och berättar om postens historia på ett lekfullt, lärorikt och aktuellt sätt. För att förstärka vår mötes- och eventverksamhet söker vi nu två eventvärdar på 20%. Som eventvärd kommer du vara ansiktet utåt för mötes- och eventverksamheten. Du kommer ha ett mycket viktigt uppdrag i att välkomna våra besökare och se till att de får en lyckad vistelse hos oss. Vad du kommer att göra - Aktivt välkomna våra event- och mötesgäster samt museibesökare - Ställa i ordning lokaler och möblera om i samband med mötesbokningar och event - Bidra till att evenemangen flyter smidigt - Hjälpa till med event- och mötesteknik - Vissa administrativa uppgifter - Vid behov kunna hoppa in i museets samtliga verksamheter Vem du ärVi söker dig som är självgående, positiv och lösningsorienterad med en hög social förmåga. Du tycker om att möta människor och vill jobba med service. Kanske är du student och vill kombinera dina studier med ett deltidsjobb. Du trivs i att arbeta i ett team men kan vid behov arbeta självständigt och ta egna initiativ. Vi ser det som mycket meriterande om du har ett kulturhistoriskt intresse, precis som alla vi som arbetar här. Slutligen är du unik och vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vad du tar med dig - Gymnasieexamen - God förmåga att uttrycka dig på såväl svenska som engelska - Tidigare arbete service-inriktade positioner - Tidigare erfarenhet av kundtjänst/kundservice är meriterande - Teknisk kunnig - Övriga språkkunskaper inom ex. tyska, finska, ryska eller mandarin är meriterande. - Ansvarstagande och noggrann - Flexibel och stresstålig - God samarbetsförmåga Meriterande - Erfarenhet av att arbeta med event Vi erbjuder - En attraktiv arbetsmiljö med historisk förankring - Chansen att vara med och utveckla den publika miljön och ingå i ett engagerat och stöttande team - Som medarbetare i Postnord har du förmåner som både omfattar ditt arbetsliv och fritid Varför vi finnsPostNord är ett av Sveriges äldsta och största företag och vi har ett viktigt samhällsuppdrag, att säkerställa postservice till företag och privatpersoner i hela Sverige. Vi är i en ständig transformation och arbetar konsekvent med att utveckla både vårt erbjudande och våra medarbetare. Som den ledande leverantören av kommunikationslösningar till, från och inom Sverige förenklar vi vardagen för människor. Hos oss arbetar människor med olika bakgrund och erfarenheter och du blir en del av en arbetsplats som aktivt arbetar med mångfald. Vi är PostNord – ett fantastiskt företag att jobba och växa med. Läs mer på postnord.se. Välkommen med din ansökan Vi gör ett urval av kandidater löpande, så vänta inte med att skicka din ansökan. Vi kommer som ett steg i urvalsprocessen att använda både videoinspelning samt arbetspsykologiska tester för kandidater som matchar det som vi söker. Undrar du något över tjänsten? Mejla till Casper von Sivers på [email protected] eller Malin Carlsson på [email protected]. Vi ser fram emot att höra från dig! För fackliga kontaktpersoner se Fackliga kontakter. Dygnet runt är vi på väg – från en människa till en annan, från ett företag till ett annat. Varje dag levererar vi över 4,5 miljoner brev och 600 000 paket. Varje försändelse är viktig – post, paket och logistik möjliggör relationer och affärer. Här får du vara med och påverka! PostNord är den ledande leverantören av paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi är över 26 500 medarbetare och som en av Nordens största arbetsgivare tar vi ett stort socialt ansvar. Vi erbjuder en attraktiv och utvecklande arbetsplats där medarbetarna kan växa och trivas. Hos oss får du schyssta arbetsvillkor enligt kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och andra förmåner via vår egen personalstiftelse PostNord Plus. Vi prioriterar både våra kunder och våra medarbetare där vi tror att utvecklings- och karriärmöjligheter är grunden för att vara en attraktiv arbetsplats för anställda och helhetsleverantör för våra kunder. Vi leder branschen in i den koldioxidsnåla ekonomin, med målet att bli fossilfria till 2030. Vi arbetar kontinuerligt med att minska vår miljöpåverkan genom att investera i fossilfria transporter och utveckla hållbara lösningar för våra kunder och medarbetare. Med vår expertis och vårt unika distributionsnät utvecklar vi förutsättningar för framtidens kommunikation och handel.
Är du en sällskaplig person som älskar kombinationen av att arbeta med både människor och kulturhistoria? Lockas du av att få bli del av ett nyskapat team i samband med en återstart av museiverksamheten? Då tycker vi att du ska titta närmare på rollen som Museivärd/butiksstöd på Postmusem. PostNord är ett av Sveriges äldsta och största företag och vi har länge haft ett mycket viktigt samhällsuppdrag - att säkerställa postservice till företag och privatpersoner i hela Sverige. Idag är PostNord hela Nordens mest anlitade leverans- och logistikpartner, men vi glömmer inte bort vår historia. Hösten 2024 kunde vi återigen kunna öppna dörrarna för vårt nyrenoverade Postmuseum i Gamla Stan och har sedan dess slagit rekord i antalet besökare. I rollen som museivärd har du ett viktigt uppdrag i bemötandet av våra museibesökare och få dem att känna sig välkomna. Du kommer att arbeta med försäljning i vår butik samt hantera frågor rörande vår webbshop. Som museivärd har du fokus på service och är lyhörd för vilka behov, önskemål och frågor som kommer från våra besökare. Tjänsten är på 75% och du kommer att arbeta på Postmuseum på Lilla Nygatan 6, mitt i Gamla stan. Du, vi och jobbetSom museivärd är ditt primära fokus att ta hand om våra besökare och gäster på museet. Detta kan innefatta allt ifrån välkomnande, guidning eller ommöblering av lokaler inför en konferens. Du kommer även att dagligen arbeta med vår butiksförsäljning och hantering av vår webbshop. I rollen är det viktigt att du har ett inkännande förhållningssätt och att du snabbt kan läsa av situationer och behov som våra besökare och kunder kan tänkas ha. Vi som arbetar på Postmuseum hjälper och stöttar varandra i nästan samtliga arbetsmoment, vilket gör att vi söker en lagspelare till vårt nya team. Du kommer att rapportera till Biträdande Museichef - Anna Lassbo. Vad du kommer att göra - Aktivt välkomna och ta hand om våra besökare i entrén, utställningarna samt museishopen - Aktivt arbeta med försäljning i museishopen - Öppna kassan, göra dagsavslut och kassaredovisning - Ställa i ordning lokaler och möblera om i samband med event och mötesbokningar - Hjälpa till med konferensteknik och utställningsteknik vid behov - Hantera orders från webbshopen - Packa upp, prismärka och fylla på varor i museishopen - Vara aktiv i museets samtliga verksamheter vid behov Vem du är - Brinner för service: Du är lyhörd och vill alltid hitta bra lösningar på frågor som uppkommer - Flexibilitet och samarbete: Dagarna ser olika ut och vi arbetar alltid som ett team på Postmuseum - Historieintresserad: Att kunna dra paralleller mellan då- och nutid är något du älskar - Extrovert och social förmåga: Du får energi av andra människor och uppfattas som utåtriktad i din natur - Estetik och trendspanare: Du är alltid nyfiken på form, design och inredning i din omgivning - Tålighet: Du har inga problem att hantera stressiga situationer och att arbeta i ett fysiskt/statiskt krävande arbete - Du är unik: Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper Vad du tar med dig - Gymnasieexamen, övrig utbildningsbakgrund är en bonus - Tidigare erfarenhet av butiks- eller kassaarbete - Tidigare arbete service-inriktade positioner - Om du tidigare arbetat med kulturhistoria är meriterande - Har du tidigare varit del av försäljningsaktiviteter ser vi som positivt - Tidigare erfarenhet av arbete med webbutiker eller digitala tjänster är meriterande - Tidigare erfarenhet av kundtjänst/kundservice är meriterande - Svenska och engelska flytande i både tal och skrift - Övriga språkkunskaper inom ex. tyska, finska, ryska eller mandarin är meriterande. Varför vi finnsPostNord är ett av Sveriges äldsta och största företag och vi har ett viktigt samhällsuppdrag, att säkerställa postservice till företag och privatpersoner i hela Sverige. Vi är i en ständig transformation och arbetar konsekvent med att utveckla både vårt erbjudande och våra medarbetare. Som den ledande leverantören av kommunikationslösningar till, från och inom Sverige förenklar vi vardagen för människor. Hos oss arbetar människor med olika bakgrund och erfarenheter och du blir en del av en arbetsplats som aktivt arbetar med mångfald. Vi är PostNord – ett fantastiskt företag att jobba och växa med. Läs mer på postnord.se. Välkommen med din ansökan Vi gör ett urval av kandidater löpande, så vänta inte med att skicka din ansökan. Vi kommer som ett steg i urvalsprocessen att använda både videoinspelning samt arbetspsykologiska tester för kandidater som matchar det som vi söker. Undrar du något över tjänsten? Mejla till Casper von Sivers på [email protected] eller Malin Carlsson på [email protected]. Vi ser fram emot att höra från dig! För fackliga kontaktpersoner se Fackliga kontakter. Dygnet runt är vi på väg – från en människa till en annan, från ett företag till ett annat. Varje dag levererar vi över 4,5 miljoner brev och 600 000 paket. Varje försändelse är viktig – post, paket och logistik möjliggör relationer och affärer. Här får du vara med och påverka! PostNord är den ledande leverantören av paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi är över 26 500 medarbetare och som en av Nordens största arbetsgivare tar vi ett stort socialt ansvar. Vi erbjuder en attraktiv och utvecklande arbetsplats där medarbetarna kan växa och trivas. Hos oss får du schyssta arbetsvillkor enligt kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och andra förmåner via vår egen personalstiftelse PostNord Plus. Vi prioriterar både våra kunder och våra medarbetare där vi tror att utvecklings- och karriärmöjligheter är grunden för att vara en attraktiv arbetsplats för anställda och helhetsleverantör för våra kunder. Vi leder branschen in i den koldioxidsnåla ekonomin, med målet att bli fossilfria till 2030. Vi arbetar kontinuerligt med att minska vår miljöpåverkan genom att investera i fossilfria transporter och utveckla hållbara lösningar för våra kunder och medarbetare. Med vår expertis och vårt unika distributionsnät utvecklar vi förutsättningar för framtidens kommunikation och handel.
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Om arbetsplatsen Historiska museet vid Lunds universitet är ett av Sveriges största arkeologiska museum, med föremål från Skånes sten-, brons- och järnålder. Historiska museet har accessionsansvar för större delen av de arkeologiska fynd som grävs ut i Skåne. Museet förvaltar även ett myntkabinett, medeltida kyrklig konst, etnografiska föremål samt en antiksamling och en anatomisk samling. Verksamheten befinner sig nu i en spännande utvecklingsfas. Tillsammans med Skissernas museum är Historiska museet nu i färd med att skapa ett nytt gemensamt magasin för arkeologi och konst. Inför den kommande flytten behöver samlingarna förberedas genom registrering och packning. Vi utlyser därför 1-10 amanuenstjänster på deltid som kan vara behjälpliga i ompackningsarbetet. Placeringen kommer att vara på museets magasin. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd vid Lunds universitet via länk: https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss(öppnas i nytt fönster). Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter som amanuens består huvudsakligen av praktiskt arbete med ompackning av arkeologiska fynd. Även registrering, digitalisering och arbete med föremålsinformationsystemet MuseumPlus kan förekomma, liksom arbete med arkivalier såsom ritningar, foto och rapporter. Du ingår i ett team av amanuenser som arbetar under handledning av museets antikvarier. Kvalifikationer Vi söker dig som är student på grundnivå eller avancerad nivå inom arkeologiämnena eller ABM med ett aktivt intresse för och breda kunskaper i arkeologi, arkiv och museer. Du har goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande, men inget krav, om du har tidigare erfarenhet av arbete med arkeologiska föremål, museisamlingar och föremålsinformationssystemet MuseumPlus. Som person är du ansvarstagande med ett flexibelt förhållningssätt. Det är viktigt att du har förmåga att arbeta självständigt, systematiskt och effektivt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där samarbetsförmåga och förmåga att arbeta strukturerat är av vikt. Krav för anställningen är: - Anställningen kräver att du är antagen till studier vid Lunds universitet om minst 50% på grundnivå eller avancerad nivå för vårterminen 2025, antagningsbesked och registreringsintyg behöver uppvisas. - Studerande vid utbildning inom arkeologi alternativt ABM eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - God förmåga i svenska och engelska i både tal och skrift Meriterande är: Tidigare erfarenhet av att arbeta med samlingar på ett museum. Erfarenhet av hantering och ompackning av arkeologiska föremål. Kunskap om databaser, särskilt föremålsinformationssystemet MuseumPlus. Övrigt Vi söker 1-10 personer som kan arbeta på en omfattning om 30-50%. Arbetstiderna är schemalagda till vardagar. Vänligen inkludera information om tillgänglighet och önskemål om omfattning och schema i din ansökan. Anställningen är tidsbegränsad till och med den 30 september 2025 med önskat startdatum den 1 april 2025 eller enligt överenskommelse. Endast den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid Lunds universitet får anställas som amanuens. (5 kap 10 § HF). För frågor rörande det praktiska arbetet kontakta antikvarie Jenny Bergman 046-222 47 18 [email protected] eller antikvarie Joen Leffler 046-222 47 27 [email protected]. För övriga frågor kontakta enhetsadministratör Lizette Larsson 046-222 97 61 [email protected]. Välkommen med din ansökan via Lunds universitets rekryteringssystem. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Uppsala slottshistoriska Är du en engagerad museivärd med naturlig känsla för service och bemötande? Vill du bidra till att fler får ta del av slottets och Uppsalas historia? Då kan du vara den vi söker! Uppsala slottshistoriska är nytt museum och som öppnar i maj 2025 på Uppsala slott. Det ska vara ett centrum för berättelsen om slottets och Uppsalas historia och framväxt, från 1500-talet till idag. Här kan du läsa mer om Uppsala slottshistoriska (https://slottshistoriska.uppsala.se/sv/) Ditt uppdrag Som museivärd ansvarar du för att leda och utveckla arbetet med värdskap och har därmed en nyckelroll i verksamheten. Du representerar museet i det dagliga mottagandet av besökare och bidrar till att skapa engagemang för slottets och Uppsalas historia. I arbetet ingår att: • arbetsleda övriga museivärdar och utveckla arbetet med värdskap och bemötande • ta emot besökare, grupper och samarbetsparters • ansvara för tillsyn av museets publika ytor • hålla visningar • hantera kassaförsäljning och -redovisning, och ansvara för museibutiken • bidra till verksamhetsutveckling tillsammans med museets övriga medarbetare • vara delaktig i museets arbete med kommunikation och kundresa. Du kommer att arbeta efter schemalagda arbetstider, där kvällar och helger ingår. Din bakgrund Vi söker dig som har kandidatexamen inom konst och kultur, till exempel konstvetenskap, etnologi eller historia. Du har erfarenhet av arbete på museum eller inom besöksnäring. Har du erfarenhet av arbetsledning och har arbetat som pedagog ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i svenska och engelska. Språkkunskaper utöver svenska och engelska är meriterande. Även erfarenhet av teknik och digitala medier ses som meriterande. Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du tar ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Du hanterar arbetstoppar på ett professionellt och systematiskt sätt och tar egna initiativ i lugnare arbetsperioder. Vidare är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Dessutom har du en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Kristina Landgren, projektledare/verksamhetsledare, 018-726 12 91. Fackliga företrädare: DIK, Gunilla Stillström, 018-727 82 67 Vision, Denise Fjellner, 018-727 88 36. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen. Förvaltningen består av sex avdelningar. Två avdelningar är kanslier som arbetar på direkt uppdrag av förvaltningens ledning samt handlägger ärenden åt kulturnämnden respektive idrotts- och fritidsnämnden. De två kanslierna ansvarar för den strategiska planeringen inom kulturnämndens och idrotts- och fritidsnämndens ansvarsområden samt bereder nämndärenden. Kanslierna handlägger också stöd och stipendier till det fria kulturlivet, studieförbund, idrottssektorn och föreningslivet i Uppsala kommun samt leder större projekt. Fyra av förvaltningens avdelningar ansvarar huvudsakligen för kulturnämndens egenregiverksamhet: Bibliotek Uppsala, Fritid Uppsala, Uppsala konst och kulturarv samt Uppsala kulturskola. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Vill du jobba som sommarvärd på Bläse Kalkbruk i sommar? Sista ansökningsdatum är den 9 mars. Läs mer om vad det innebär att jobba hos oss och ansök nedan! Bläse Kalkbruk är ett unikt industrimuseum vid norra Gotlands stenkust med den restaurerade järnvägen ut till brottet och kalkugnen där kalken en gång brändes. Museet är öppet sju dagar i veckan under sommarsäsongen. I museet visas hur kalkstenen bröts och brändes i kalkugnen. Man får ta del av livet i samhället runt kalkbruket. Det körs ett antal turer under dagen med stentåget till brottet. Vi har öppet 2025 den 14 juni-17 augusti. Under denna period behöver vi några sommarvärdar. Som värd böjar du några dagar tidigare för introduktion av kommande arbetsuppgifter. Vi söker nu dig som vill arbeta hos oss i sommar. Arbetsgivare är styrelsen för den ideela förening Bläse Kalkbruk. Som värd är din huvuduppgift att ta emot besökare, köra stentåget, sälja biljetter, böcker, hantverk och glass i entren. Guida och berätta för besökare om stenbrottet dit tåget kör. Även berätta om museet. Dagliga arbetsuppgifter: tillsyn över gästhamn, bilparkering, och ställplatser för husbilar, städa allmänna utrymmen som toaletter/duschar och museet, hantera sopor och leveranser, utföra diverse underhållsarbeten (klippa gräs, m.m.) Totalt är arbetsdagen ca 6-7 timmar, öppet dagligen 11:00 - 17:00. Erfarenhet av liknande arbeten är meriterande. Språkkunskaper i svenska och engelska är nödvändiga och egenskaper som utåtriktad, lugn, flexibel och serviceinriktad är en fördel. Sista ansökningsdag är 9 mars 2025 och ansökan (CV och personligt brev) Ansökan skickas till [email protected]
Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans, beläget i centrala Stockholm. Här varvas fascinerande föremål med interaktiva stationer där besökaren kan testa allt från digitalt teatersmink till att dansa fram musik. Verksamheten riktar sig till alla åldrar. Vi är ett litet museum i världsklass med stor interaktion och spännande berättelser. Scenkonstmuseet tillhör Statens musikverk, som är en myndighet som har till uppdrag att bevara, främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv, samt främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Verksamheten bedrivs med medborgarperspektiv i fokus. Statens musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Caprice Music, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion. Statens musikverk söker nu museivärdar till Scenkonstmuseet för arbete på timmar under ett år. ARBETSUPPGIFTER Som museivärd ingår du i ett värdteam. Du möter museibesökarna med ett professionellt värdskap, och får besökaren att känna sig välkommen, trygg, nyfiken och väl till mods. Du bidrar med engagemang och gott samarbete med kollegor för att ge publiken en lustfylld upplevelse som berör och ger mersmak att komma tillbaka. Mötet sker till stor del i våra utställningar där du utöver guida och hjälpa besökarna också har ett säkerhetsansvar. Våra besökare kommer från olika bakgrunder och nationaliteter, och en stor del av ditt uppdrag är att anpassa ditt bemötande därefter. Som museivärd genomför du publika visningar, möter besökarna i museet, svarar på frågor på plats, i telefon eller digitalt och bemannar entré och butik. I arbetet ingår även förberedelser, genomförande och återställande vid programverksamhet såsom konserter, teaterföreställningar, samtal m.m. Du genomför tillsyn av utställningar och publika lokaler samt agerar vid larm- och nödsituationer. Du är både värd och vakt när du går runt i utställningarna och ska snabbt kunna växla mellan dessa funktioner samtidigt som du bibehåller ett trevligt sätt. Arbetet är fysiskt krävande och kan innebära tunga lyft. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet från att arbeta inom bemötande, gärna från ett museum eller från besöks- och turistnäringen. Du har erfarenhet av och är bekväm med att tala inför en grupp, och du är van att anpassa dig till mottagaren. Du har goda kunskaper i svenska och engelska. Meriterande: • Du behärskar ytterligare språk. • Du har erfarenhet från arbetet med olika evenemang och programaktiviteter. • Du har erfarenhet av bokning- och/eller kassaarbete Du är lyhörd, serviceinriktad, initiativtagande och ordningsam. Du förstår vikten av ett gott värdskap och trivs med att förmedla en kulturupplevelse. Vidare är du tålmodig och uppmärksam, och har god överblick samt är beredd på att allt kan hända och kan snabbt agera. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta med andra. Vi arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ANSTÄLLNINGEN Tidsbegränsad intermittentanställning (timanställning) under ett år med varierad omfattning enligt överenskommelse, i första hand för arbete under helger och skollov (inklusive sommarlovet). Arbetstiden är schemalagd och innebär arbete på storhelger och ibland även kvällar. Inhopp på kort varsel förekommer. Arbetstiden är normalt förlagd från kl 10.30 till kl 17.30 men kan variera. KONTAKT Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Annika Gooch, på mail: [email protected] Fackliga företrädare: Marika Hillblom (SACO), tel: 08-519 554 68. ANSÖKAN Välkommen med din ansökan senast 19 februari 2025. Bifoga CV och ett kort brev där du beskriver varför du söker tjänsten. Registrera din ansökan via knappen ansök längst ner under annonsen på Statens musikverks hemsida under Jobb och praktik som du finner under fliken Meny / Om statens musikverk.
Statens musikverk är en myndighet som har till uppdrag att bevara, främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv, samt främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. Här finns unika arkiv, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Vår verksamhet bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket lyder under kulturdepartementet och innefattar Musik- och teaterbiblioteket, Svenskt visarkiv, Caprice Music, Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion. Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans, beläget i centrala Stockholm. Här varvas fascinerande föremål med interaktiva stationer där besökaren kan testa allt från digitalt teatersmink till att dansa fram musik. Verksamheten riktar sig till alla åldrar. Vi är ett litet museum i världsklass med stor interaktion och spännande berättelser. ARBETSUPPGIFTER Som museivärd ingår du i ett värdteam. Du möter museibesökarna med ett professionellt värdskap, och får besökaren att känna sig välkommen, trygg, nyfiken och väl till mods. Du bidrar med engagemang och gott samarbete med kollegor för att ge publiken en lustfylld upplevelse som berör och ger mersmak att komma tillbaka. Mötet sker till stor del i våra utställningar samt i museets ateljé där du utöver att vägleda och hjälpa besökarna också har ett säkerhetsansvar. Våra besökare kommer från olika bakgrunder och nationaliteter, och en stor del av ditt uppdrag är att anpassa ditt bemötande därefter. Som museivärd genomför du publika visningar, möter besökarna i museet, svarar på frågor på plats, i telefon eller digitalt, bemannar entré och leder arbetet i museets ateljé som är öppen för våra besökare. I arbetet ingår även förberedelser, genomförande och återställande vid program- och ateljéverksamhet såsom konserter, teaterföreställningar, samtal, verkstäder mm. Du genomför tillsyn av utställningar och publika lokaler samt agerar vid larm- och nödsituationer. Du är både värd och vakt när du arbetar på museet och ska snabbt kunna växla mellan dessa funktioner samtidigt som du bibehåller ett trevligt sätt. Arbetet är fysiskt krävande och kan innebära tunga lyft. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet från att arbeta inom publik verksamhet från ett museum eller från kulturverksamhet, där du har arbetat med bemötande och värdskap. Du har dokumenterad erfarenhet av och är bekväm med att tala inför en grupp, att jobba med pedagogisk verksamhet samt att koordinera programverksamhet. Du har goda kunskaper i svenska och engelska. Meriterande: • Du behärskar ytterligare språk. • Du har erfarenhet från arbetet med olika evenemang. • Du har erfarenhet av bokning- och/eller kassaarbete. • Du har ämneskunskap inom någon av våra konstarter. Som person är du är lyhörd, serviceinriktad, initiativtagande och ordningsam. Du förstår vikten av ett gott värdskap och trivs med att förmedla en kulturupplevelse. Vidare är du tålmodig och uppmärksam, och har god överblick samt är beredd på att allt kan hända och kan snabbt agera. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta med andra. Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ANSTÄLLNINGEN Anställningarna är tillsvidareanställningar med omfattning om 30 %. Arbetstiden är schemalagd med arbete varannan helg. Arbetstiden är normalt förlagd från kl 10.30 till kl 17.30 men kan variera. Arbete på kvällstid kan förekomma. Tillträde 1 mars eller enligt överenskommelse. KONTAKT Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Annika Gooch, på mail: [email protected] Facklig företrädare Marika Hillblom, tel: 08-519 554 68 (SACO). ANSÖKAN Välkommen med din ansökan senast 20 februari 2025. Registrera din ansökan via knappen ansök längst ner under annonsen på Statens musikverks hemsida Jobb och praktik - Statens Musikverk
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 7 av 7 jobb