Näringslivschef

Sök bland 5 lediga jobb som Näringslivschef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vi söker verksamhetschef Näringsliv inom regional utveckling
REGION HALLAND
Förvaltnings- och planeringschefer

Vi söker dig som vill fortsätta göra Halland till den bästa livsplatsen tillsammans med oss. Halland ska vara den bästa platsen, både för boende, utbildning, arbete och företagande. Vi är på god väg - många väljer Halland. Läget, mellan två storstadsregioner, är gynnsamt och vi har en hälso- och sjukvård som toppar många nationella mätningar. Bygger ditt ledarskap på ett personligt engagemang och tilltro till medarbetaren? Är du en naturlig ledare som överblickar, utvecklar och genomför? Med verksamhetens bästa i fokus? Ja, då är du välkommen till oss!  Om oss Näringsliv är ett verksamhetsområde inom regional utveckling med uppdrag att skapa långsiktig tillväxt och utveckling i Halland. Med sikte på förnyelseförmåga och konkurrenskraft arbetar vi inom sju prioriterade områden: Företagande, kompetens, digitalisering, internationalisering, innovation, grön omställning och attraktionskraft. Utöver detta bedrivs investeringsfrämjande arbete genom Invest in Halland. Vi arbetar med och genom andra för att åstadkomma utveckling. Om uppdraget Som verksamhetschef för näringsliv leder du 15 personer och ingår i ledningen för regional utveckling. Du rapporterar till biträdande regional utvecklingsdirektör och förväntas bidra med helhetssyn och perspektiv i de många frågor som drivs i ledningsgruppen och med den politiska nivån. Du jobbar också genom relevanta nationella och regionala samarbeten för att skapa långsiktig tillväxt och utveckling i Halland. Region Halland är både finansiär och samarbetspartner i projekt och processer med syfte att stärka näringslivets hållbara tillväxt. Ditt uppdrag omfattar därför att, i samverkan med den politiska ledningen, peka ut riktningen för de insatser som skall driva näringslivets utveckling i rätt riktning. Det är viktigt att du har erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd verksamhet med komplexa frågor. Att du har en god insikt i näringslivets utmaningar och möjligheter ser vi som en självklarhet. Näringslivsavdelningen driver och påverkar i processer där många olika organisationer behöver vara involverade för att resultat ska uppnås.   Vi söker dig som är en prestigelös, tydlig, stabil och trygg ledare med mycket god samarbetsförmåga och kraft att driva utveckling, samt med förmåga att anpassa arbetssätt efter behov. Om dig Vi söker dig som: - har relevant akademisk utbildning. - har förståelse för näringslivets utmaningar och möjligheter. - är kommunikativ och har ett naturligt inkluderande ledarskap som främjar öppenhet och dialog. - arbetar utifrån en tydlig strategi, ett helhetsperspektiv och har förmåga att omsätta och bryta ner politiska mål till verksamhetsmål. - med tillit, engagemang och uthållighet kan leda verksamheten genom utmaningar och mot uppsatta mål. - har omvittnat god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer, du är prestigelös och bygger ett förtroendefullt klimat för samarbete och samverkan både internt och externt. - har goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift. Har du tidigare arbetat med komplexa frågor i en politiskt styrd organisation anses detta vara meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! Datum för intervjuer är planerade till 7 oktober och 11 oktober.  Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete. Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

11 september 2024
Sista ansökan:
3 oktober 2024
Vi söker verksamhetschef Näringsliv inom regional utveckling
REGION HALLAND
Förvaltnings- och planeringschefer

Vi söker dig som vill fortsätta göra Halland till den bästa livsplatsen tillsammans med oss. Halland ska vara den bästa platsen, både för boende, utbildning, arbete och företagande. Vi är på god väg - många väljer Halland. Läget, mellan två storstadsregioner, är gynnsamt och vi har en hälso- och sjukvård som toppar många nationella mätningar. Bygger ditt ledarskap på ett personligt engagemang och tilltro till medarbetaren? Är du en naturlig ledare som överblickar, utvecklar och genomför? Med verksamhetens bästa i fokus? Ja, då är du välkommen till oss!  Om oss Näringsliv är ett verksamhetsområde inom regional utveckling med uppdrag att skapa långsiktig tillväxt och utveckling i Halland. Med sikte på förnyelseförmåga och konkurrenskraft arbetar vi inom sju prioriterade områden: Företagande, kompetens, digitalisering, internationalisering, innovation, grön omställning och attraktionskraft. Utöver detta bedrivs investeringsfrämjande arbete genom Invest in Halland. Vi arbetar med och genom andra för att åstadkomma utveckling. Om uppdraget Som verksamhetschef för näringsliv leder du 15 personer och ingår i ledningen för regional utveckling. Du rapporterar till biträdande regional utvecklingsdirektör och förväntas bidra med helhetssyn och perspektiv i de många frågor som drivs i ledningsgruppen och med den politiska nivån. Du jobbar också genom relevanta nationella och regionala samarbeten för att skapa långsiktig tillväxt och utveckling i Halland. Region Halland är både finansiär och samarbetspartner i projekt och processer med syfte att stärka näringslivets hållbara tillväxt. Ditt uppdrag omfattar därför att, i samverkan med den politiska ledningen, peka ut riktningen för de insatser som skall driva näringslivets utveckling i rätt riktning. Det är viktigt att du har erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd verksamhet med komplexa frågor. Att du har en god insikt i näringslivets utmaningar och möjligheter ser vi som en självklarhet. Näringslivsavdelningen driver och påverkar i processer där många olika organisationer behöver vara involverade för att resultat ska uppnås.   Vi söker dig som är en prestigelös, tydlig, stabil och trygg ledare med mycket god samarbetsförmåga och kraft att driva utveckling, samt med förmåga att anpassa arbetssätt efter behov. Om dig Vi söker dig som: - har relevant akademisk utbildning. - har förståelse för näringslivets utmaningar och möjligheter. - är kommunikativ och har ett naturligt inkluderande ledarskap som främjar öppenhet och dialog. - arbetar utifrån en tydlig strategi, ett helhetsperspektiv och har förmåga att omsätta och bryta ner politiska mål till verksamhetsmål. - med tillit, engagemang och uthållighet kan leda verksamheten genom utmaningar och mot uppsatta mål. - har omvittnat god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer, du är prestigelös och bygger ett förtroendefullt klimat för samarbete och samverkan både internt och externt. - har goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift. Har du tidigare arbetat med komplexa frågor i en politiskt styrd organisation anses detta vara meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! Datum för intervjuer är planerade till 7 oktober och 11 oktober.  Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete. Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

6 september 2024
Sista ansökan:
27 september 2024
Karlskrona kommun söker tillväxt- och näringslivschef
Experis AB
Förvaltnings- och planeringschefer

Vill du ha en av de viktigaste rollerna i Karlskronas tillväxtresa? Nu finns chansen att bli Karlskrona kommuns nya tillväxt- och näringslivschef, i en tid då Karlskrona till skillnad från många andra platser befinner sig i en högkonjunktur med många framgångsrika företag. Vi behöver en ledare som gör att Karlskrona fortsätter utvecklas och bidrar till att locka hit fler näringsidkare och invånare till vår kommun med den unika världsarvsstaden mitt i havet. Om tjänsten Karlskrona sticker ut. Här finns en unik situation med många både små och stora företag som växer här och nu och vill fortsätta växa. Globala trender som energiomställning och ett förändrat säkerhetsläge är faktorer som skapar tillväxt i Karlskrona. Här skapas världens mest moderna u-båtar och här byggs både världens största fabrik för sjökabel och Sveriges näst högsta byggnad. Vi vill veta hur du kan bidra till vår tillväxtresa och samtidigt vara en engagerande ledare för medarbetarna på kommunens nya tillväxt- och näringslivsavdelning. Den nybildade avdelningen, som är en sammanslagning av näringslivsavdelningen och mark- och exploateringsenheten, ansvarar för etableringar, näringslivsklimat och vidareutveckling och möjlighetsskapande gällande Karlskrona kommuns geografiska område. Rollen innebär att: * bygga och utveckla den nya tillväxt- och näringslivsavdelningen. * leda omkring 25 medarbetare, varav två chefer. * leda och driva kommunens näringslivsarbete. * utveckla kommunens kontakter och relationer med såväl befintliga som potentiella företag och företagare, för att skapa möjlighet för tillväxt och etablering. * ingå i kommunledningsförvaltningen och rapportera direkt till kommundirektör. En kort film finns på Youtube: https://youtu.be/_RZSCB1KrC8 Om Karlskrona kommun Vår vision: Med sitt unika läge är Karlskrona navet i en dynamisk region. Här finns det goda livet och de bästa förutsättningarna för ett expansivt näringsliv. Genom samarbete skapar vi en framtid som håller. Karlskrona har drygt 66 500 invånare och kommunen är med sina nästan 6 000 anställda den största arbetsgivaren i Blekinge. Varje dag bidrar Karlskrona kommun till en bättre vardag för kommunens invånare, besökare och näringsidkare. Vi söker dig som Du som passar för rollen har höga ambitioner om att göra något extraordinärt. Du har dokumenterad erfarenhet av att bygga och underhålla nätverk, både internationellt och nationellt, och utvecklar och implementerar långsiktiga strategier som främjar tillväxt. Du drivs av att samla människor för att gemensamt förverkliga strategier och lyfta organisationen. Din kunskap om kommunal styrning och ledning är god och du arbetar alltid för hela kommunkoncernens bästa genom nära samverkan med kollegor i olika verksamheter. Din ledarstil är inkluderande och präglas av tillit, prestigelöshet och ett coachande förhållningssätt. Du har högskoleexamen eller motsvarande eftergymnasial utbildning och dokumenterad erfarenhet som ledare på högre organisationsnivå, där du haft en framträdande roll som ställer krav på höga sociala och kommunikativa förmågor. Det är meriterande om du har erfarenhet som chef över andra chefer och av strategiskt ledningsarbete i en verksamhet med motsvarande komplexitet och storlek som Karlskrona kommun, samt erfarenhet av övergripande förändrings- och utvecklingsarbete. Det är också meriterande om du är van vid att hantera media. Stämmer beskrivningen in på dig? Varmt välkommen med din ansökan! Kontakt och ansökan Rekryteringsprocessen hanteras av Jefferson Wells, en del av ManpowerGroup. Vid frågor eller mer information om tjänsten, vänligen kontakta rekryteringskonsult Niclas Fagerlund på [email protected] eller Magnus Hallberg [email protected]. Tjänsten söker du via ansökningslänken och sista ansökningsdag är den 22 september. Välkommen med din ansökan! Om Karlskrona kommun Karlskrona kommun har elva nämnder, åtta förvaltningar och omkring 6 000 anställda som varje dag levererar service, utbildar, vårdar, förbättrar och tänker nytt. I Karlskrona är våra ambitioner höga och vi brinner för att utveckla den moderna staden i havet. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad. Välkommen till Blekinges största arbetsgivare, där dina möjligheter att utvecklas är goda. Karlskrona är omgärdat av vatten och ligger mitt ett världsarv. Det är en varierad och kontrastrik kommun där naturnära fritid möter en utvecklande framtid. I Karlskrona finns flera av storstadens möjligheter, kombinerat med den mindre stadens närhet. Här är det lite enklare att hitta den där balansen, balansen mellan spännande yrkesutmaningar och det goda, trygga livet.

30 augusti 2024
Sista ansökan:
23 september 2024
Näringslivschef
Ronneby kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Nu har du chansen att bli en av oss! Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap. Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre! Läs om Ronneby kommun via https://bit.ly/ArbetapåRonnebykommun ARBETSUPPGIFTER Företagandet i Ronneby har blivit känt i landet genom alla de etableringar som skett. Vårt läge mitt i Blekinge som är en region i stark tillväxt kombinerat med bra kommunikationer har gjort att Ronneby blivit en högintressant etableringsort för företag inom handel, tjänster och industri. Blekinges status som NATO-län med växande försvarsmakt är också en starkt bidragande orsak för till vår positiva utveckling. Då vår nuvarande Näringslivschef tagit rollen som Etableringschef, söker vi nu hans efterträdare. Som Näringslivschef är ditt uppdrag att leda och driva kommunens näringslivsarbete. Det innebär bland annat att utveckla kommunens kontakter och relationer med såväl befintliga som potentiella företag och företagare. På din agenda står nyetableringar, service och tillväxt hos befintliga företag samt samverkan med andra aktörer. Du verkar som en länk mellan företagen och kommunen. I din roll arbetar du nätverkande på lokal och regional nivå med tillväxt- och utvecklingsfrågor. Du bidrar aktivt till att stärka Ronneby kommuns varumärke som ett självklart val för företagare att bo, verka och trivas i. Näringslivschefen är direkt underställd Kommundirektören och är en del av kommunkoncernens ledningsgrupp. KVALIFIKATIONER För att bli framgångsrik i rollen som Näringslivschef ser vi att du har en examen på högskolenivå eller annan utbildning/ kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har en lång och gedigen erfarenhet av arbete med näringslivsfrågor. För att passa i rollen är du en drivande och självgående person som har lätt att skapa resultat. Du ser möjligheter i alla uppdrag och idéer som dyker upp och har god förmåga att omsätta strategi till praktisk handling. Du är bra på att bygga goda relationer och genom din lyhördhet har du förmåga att engagera och inspirera din omgivning. Du har förståelse för hur man hanterar både det lilla och stora sammanhanget. Vi värdesätter att du har ett brett nätverk från näringslivet. Då du kommer verka i en politiskt styrd organisation är det viktigt att du har en förståelse för hur kommunal verksamhet fungerar. I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga egenskaperna. ÖVRIGT Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas. Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.

27 augusti 2024
Sista ansökan:
29 september 2024
Näringslivschef
Falkenbergs kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Välkommen till Falkenbergs kommun! Vi är en tillväxtkommun på attraktiva västkusten, en plats som befinner sig i ständig utveckling. I Falkenbergs kommun arbetar vi enligt visionen "Vi växer för en hållbar framtid", med fokus på hållbar tillväxt i hela kommunen. Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vår kommun ska vara hjärtat i Halland. Här ska människor, föreningar och företag växa i samverkan med varandra. Vi är stolta över vårt goda värdskap och kända för vårt näringslivsklimat. Vi har Hallands bästa läge och vi ska stärka vår position genom ökat samarbete med omvärlden. Falkenberg ska ha Sveriges bästa näringslivskommun. Det är målet som politikerna har satt för näringslivet i Falkenbergs kommun. Att ha ett starkt näringsliv är en förutsättning för att få en god service och hög välfärd. Under flera år har Falkenberg haft både Hallands och ett av Sveriges bästa företagsklimat enligt Svenskt Näringsliv, som varje år mäter företagsklimatet i landets 290 kommuner. I årets mätning (2023) placerade sig Falkenberg på 9:e plats. Fantastiskt bra, men både näringsliv och kommun vill och kan mer. Driv, engagemang och tillsammansskap är något som kännetecknar Falkenberg. Här arbetar kommun och näringsliv tillsammans för att utveckla Falkenberg som plats - en stad där företagsdrömmar och jobbmöjligheter kan kombineras med livskvalitet. Kommun och näringsliv har en kontinuerlig dialog för att kunna skapa de bästa förutsättningarna och göra det enklare att vara företagare i Falkenbergs kommun. Tillsammans arbetar vi för att Falkenberg ska bli Sveriges bästa näringslivskommun! ARBETSUPPGIFTER Som Näringslivschef är ditt uppdrag att leda och driva kommunens näringslivsarbete. Att framgångsrikt kommunicera och implementera kommunens näringslivs- och etableringsstrategi i samarbete med interna och externa aktörer. Det innebär bland annat att utveckla kommunens kontakter och relationer med såväl befintliga som potentiella företag och företagare. På din agenda står nyetableringar, service och tillväxt hos befintliga företag samt samverkan med andra aktörer. I din roll arbetar du nätverkande på lokal och regional nivå med tillväxt- och utvecklingsfrågor. Du tillhör kommunstyrelsens förvaltning och rapporterar direkt till kommundirektör. Du har fullt ledningsansvar för verksamhet, ekonomi och en personalgrupp med 9 medarbetare. I din roll som chef och ledare ansvarar du för att leda och utveckla näringslivsavdelningen samtidigt som du är en del i helheten såväl för Kommunstyrelseförvaltningen som kommunkoncernen i stort. Under många år har det pågått ett utvecklingsarbete inom förbättrat företagsklimat, vilket har lett till att vi idag har ett strukturerat arbetssätt kring dessa frågor där vi mäter, analyserar och följer upp vårt utvecklingsarbete och identifierar vägen framåt. Tillsammans med kollegor bidrar du på olika sätt till ett positivt företagsklimat och en hållbar tillväxt i Falkenbergs kommun. Du är ett stöd till nya och befintliga företag i kommunen och lotsar dem vid kontakter med kommunen gällande till exempel etablerings- och expansionsprocesser och i frågor om tillstånd och lov. Arbetet sker i nära samverkan med kollegor på näringslivsavdelningen och samhällsplaneringsavdelningen, men också med destinationsbolaget och andra verksamheter som berörs, samt med den politiska ledningen. Du ansvarar för näringslivsaktiviteter, företagsbesök och information till näringslivet. Ditt fokus är att arbeta lyhört och innovativt för att stimulera och stödja nyföretagande, etableringar och investeringar samt arbeta med näringslivets kompetensförsörjningsfrågor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med mycket stort intresse för näringslivsfrågor! Du har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande kompetens gärna kopplat till näringslivsfrågor. Du har chefserfarenhet och goda kunskaper om näringsliv och företagande. Erfarenhet från näringslivsutveckling och platsutveckling är meriterande. Verksamheten ingår i en politiskt styrd organisation och det är därför viktigt att du har förståelse för hur kommunal verksamhet fungerar. Som ledare är du initiativtagande, du skapar och underhåller goda relationer och har förmåga att engagera och inspirera din omgivning. Du tror på det utvecklande ledarskapet, ser arbetsmiljöfrågor och samverkan som viktiga områden och är ett föredöme för dina medarbetare. Du är serviceinriktad och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du kan hantera frågor både på operativ och strategisk nivå. Du har erfarenhet av att framgångsrikt driva förändrings- och utvecklingsprocesser samt att arbeta resultatinriktat. Du är drivande, tydlig i din kommunikation, har ett helhetsperspektiv, utvecklingsvilja och modet att prova nya vägar. Du ser möjligheter i alla uppdrag och idéer som dyker upp och har god förmåga att omsätta strategi till praktisk handling. Du har god svenska och engelska i tal och skrift. B-körkort är också ett krav då resor förekommer i tjänsten. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en näringslivsinriktad kommun där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som vill bli Falkenbergs nya Näringslivschef och som vill följa med oss på resan mot att skapa Sveriges bästa näringslivskommun! Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT I denna rekrytering samarbetar Falkenbergs kommun med Ragnar Lundborg Consulting AB. Om du vill lämna en förutsättningslös intresseanmälan till tjänsten gör du det via annonsen på www.luncon.se/aktuellt En formell ansökan till tjänsten skickar du via ansökningslänken här i annonsen, senast den 22 september 2024. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryteringskonsulten i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.

26 augusti 2024
Sista ansökan:
22 september 2024