Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare

Sök bland 6 lediga jobb som Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Näringspolitisk Chef till Handelskammaren Jönköpings län
Skill Scandinavia AB
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och påverka näringslivets framtid i Jönköpings län? Handelskammaren Jönköpings län söker nu en engagerad och strategisk Näringspolitisk Chef som vill driva och utveckla vår näringspolitiska agenda. Om rollen Som Näringspolitisk Chef hos oss får du en nyckelroll i att företräda och stärka företagens röst i regionen. Du kommer att arbeta nära våra medlemsföretag, politiker och beslutsfattare för att skapa bästa möjliga förutsättningar för tillväxt och konkurrenskraft. Du kan se fram emot dynamiska och omväxlande arbetsdagar med fokus på att analysera och driva frågor inom strategiskt viktiga områden för näringslivet. Mer i detalj så ansvarar du för att: Bevaka, analysera och påverka näringspolitiska frågor på lokal, regional och nationell nivå. Bygga relationer och samarbeta med näringsliv, politiker och myndigheter. Driva påverkansarbete och utveckla strategier för att stärka näringslivet i Jönköpings län. Företräda Handelskammaren i olika forum och nätverk. Producera rapporter, remissvar och debattartiklar. Anordna seminarier, rundabordssamtal och möten för att främja dialog och samverkan. Du rapporterar till VD och är placerad vid Handelskammarens kontor centralt i Jönköping. Din profil Vi söker dig som delar vår drivkraft att skapa värde för Handelskammarens medlemmar. Du behöver ha ett starkt samhällsengagemang, ett strategiskt sinne och en god förståelse för näringslivets behov och utmaningar. Erfarenhet av politiskt påverkansarbete, analys eller strategisk kommunikation, gärna inom en branschorganisation, myndighet eller företag med koppling till näringspolitik tror vi är viktigt för att lyckas i rollen. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att driva frågor kopplat till infrastruktur. Vidare har du relevant akademisk examen inom exempelvis ekonomi, statsvetenskap, juridik eller liknande. Vi vill jobba med dig som tar initiativ till aktiviteter och samarbeten som medför positiv och långsiktig skillnad för våra medlemmar. Din förmåga att bygga och underhålla relationer med olika intressenter är något vi värderar mycket högt. Du kommunicerar med lätthet i såväl tal som skrift och du behöver vara bekväm med att stå inför publik och göra din röst hörd i olika sammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder Vi erbjuder en spännande och varierad roll med stor möjlighet att påverka. Du blir en del av ett sammansvetsat och engagerat team som arbetar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för företagen i Jönköpings län. Visst låter det som en möjlighet du inte får missa! Ansökningsförfarande I den här rekryteringen samarbetar vi med Skill Executive som arbetar med rekrytering av ledande befattningar. För mer information om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Maria Svensson på 076–6771288 eller Annika Quennerstedt på 070–302144. Du söker tjänsten via www.skillexecutive.se. Vi ser fram emot att få ta del av din ansökan så snart som möjligt, dock senast 11 maj.

25 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Projektledare med erfarenhet av etableringsarbete
Falun Borlänge Regionen AB
Planerare och utredare m.fl.

Till projektet ”Facilitering för gröna industrietableringar” söker vi en projektledare. Om oss Falun Borlänge-regionen AB är ett regionalt utvecklingsbolag som ägs av Falun, Borlänge, Gagnef och Säters kommun. Vi genomför strategiska projekt och insatser för att stärka det regionala näringslivet, främja företagsutveckling och möta arbetsmarknadens förändrade kompetensbehov. På uppdrag av våra ägarkommuner bidrar vi till ökad konkurrenskraft, hållbar tillväxt och bättre förutsättningar för nyetableringar och expansion. Våra projekt fokuserar på att säkra regionens kompetensförsörjning, stötta näringslivet och öka transportkapaciteten. Om projektet ”Facilitering för gröna industrietableringar” är ett tänkt norsk-svenskt Interreg-projekt, där Falun Borlänge-regionen och norska Hamarregionen är projektägare. Arbetet från svensk sida kommer att ske i nära samarbete med Falu och Borlänge kommuners näringslivsenheter. Projektet har som mål att utveckla och testa metoder och samarbeten för att skapa en modell för ett proaktivt arbete med hållbara etableringar och industriell symbios. Resultaten ska på längre sikt integreras i kommunernas och regionernas ordinarie arbete och skapa bättre förutsättningar för internationellt samarbete. Projektet är treårigt och medfinansiering har sökts från Interreg Sverige-Norge och Region Dalarna. Till projektet söker Falun Borlänge-regionen AB, under förutsättning att projektet beviljas medel, en projektledare med erfarenhet av liknande arbete. Arbetsuppgifter Som projektledare har du en central roll i att leda och samordna projektet i nära samverkan med två projektmedarbetare som är anställda i Falu respektive Borlänge kommun, samt tre projektmedarbetare hos oss på Falun Borlänge-regionen. Du kommer också att samverka med näringsliv, akademin, offentlig sektor och andra relevanta aktörer i både Norge och Sverige. Ditt arbete kommer vara både strategiskt och operativt, med ansvar för att driva projektet från planering till genomförande och uppföljning. Arbetet innefattar att bygga och underhålla samarbetsrelationer samt att kartlägga och dokumentera förutsättningar för att uppnå attraktiva industrietableringar och långsiktig tillväxt. Du har det övergripande ansvaret för projektets mål, budget, tidplan och rapportering. Som projektledare är du även en nyckelperson i att synliggöra projektets resultat, driva förändringsarbete och säkerställa att projektet bidrar till konkret utveckling i regionen. Kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av att leda komplexa och omfattande projekt och som trivs i en drivande roll med stort ansvar. Du har erfarenhet av näringslivsutvecklings- och etableringsarbete samt ett upparbetat nätverk inom näringsliv, offentlig sektor och andra samhällsaktörer. Har du dessutom arbetat med EU-finansierade projekt är det ett extra plus. Du har en relevant högskoleutbildning eller annan kompetens som vi bedömer likvärdig utifrån din samlade erfarenhet. Du uttrycker dig obehindrat på svenska i både tal och skrift och har god förmåga att kommunicera med olika målgrupper. Du har ett genuint engagemang för samhällsfrågor, näringslivsutveckling och regional tillväxt och trivs i sammanhang där du kan göra skillnad på riktigt. I projektledarrollen behöver du också ha ett starkt driv och uthållighet samt trivas i en miljö där förutsättningarna snabbt kan förändras. Ett agilt, utforskande och inkluderande arbetssätt är viktigt för att nå resultat. Övrigt Projektet pågår under perioden 2025-06-01 – 2028-05-31. Tjänsten som projektledare tillsätts under förutsättning att projektet beviljas med medel från Interreg och Region Dalarna. Tjänsten är tidsbegränsad och avslutas i samband med projektets avslutande. Tillträde 1 augusti 2025 (eller enligt överenskommelse). Tjänsten kommer att innebära resor och du behöver därför ha körkort och tillgång till egen bil. Ansökan Om du tror att du passar för tjänsten är du varmt välkommen med din ansökan. Skicka den med e-post till [email protected] senast den 11 maj och märk den med "Projektledare etableringsarbete". Vi går igenom ansökningar och genomför intervjuer löpande, så skicka gärna din ansökan så snart du har möjlighet. Om du har frågor kring tjänsten eller vår organisation är du välkommen att höra av dig till vår VD Eva-Lena Palander på 0243-24 80 41. Läs gärna mer om Interreg på www.interreg-sverige-norge.com Om det blir aktuellt med en flytt till Dalarna kan vi erbjuda dig medflyttarservice, se www.rekryteringslots.se.

23 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Näringslivssamordnare
Staffanstorps kommun
Planerare och utredare m.fl.

Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med snart 27 000 invånare, ett av Sveriges bästa näringslivsklimat, attraktiva boendemiljöer och skolor i den absoluta rikstoppen. Våra cirka 1200 medarbetare arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. Oavsett om du lär barn att läsa och räkna, erbjuder kultur och musik, ger trygghet och vård eller utvecklar kommunens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för dem som lever och verkar i Staffanstorp. Som medarbetare i kommunen är du del av en organisation med hög delaktighet och snabba beslutsvägar. Du kommer ha ett stort kollegialt stöd där vi tillsammans arbetar för att förverkliga idéer och tankar. Våra verksamheter präglas av tillit till varandra och ett närvarande ledarskap. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss! KOMMUNSTYRELSEFÖRVALTNINGEN Kommunstyrelseförvaltningen består av flera centrala stödfunktioner som kommunikation, kansli, stab, HR, ekonomi, kost, IT, säkerhet samt utredning och analys. ARBETSUPPGIFTER Som näringslivssamordnare i Staffanstorps kommun är ditt huvuduppdrag att stärka och utveckla näringslivet i kommunen. Genom ett nära samarbete med företagare, branschorganisationer och kommunens egna verksamheter bidrar du till tillväxt och en attraktiv företagsmiljö. Du fungerar som en länk mellan kommunens visioner och företagens behov, med ett fokus på att främja innovation, tillväxt och hållbar utveckling. Arbetet kommer ske i nära samarbete med en kollega i Business Port Staffanstorp. Ditt uppdrag och ansvar är att: • vara kommunens kontaktperson gentemot näringslivet • främja dialog och samarbete mellan kommun och företag • samordna projekt och aktiviteter för att stärka företagandet i Staffanstorp • identifiera utmaningar och möjligheter för företag i kommunen och föreslå strategier för tillväxt och innovation • samarbeta med kommunens förtroendevalda, tjänstemän och näringsliv för att skapa en gemensam utveckling • driva kommunikationsinsatser för att marknadsföra Staffanstorps kommun som en attraktiv plats för företag • arbeta med omvärldsbevakning för att följa trender och utveckling inom näringslivet och anpassa kommunens arbete därefter KVALIFIKATIONER Vi söker dig som brinner för ett levande näringsliv i Staffanstorp. Du är en god kommunikatör och har förståelse för social media. Att stå på scen känns naturligt för dig. Därutöver är du lösningsorienterad och lyhörd för företagarens behov. Vi tror att du är en initiativrik och drivande person som är bra på att bygga relationer och samarbeta. Det är meriterande med erfarenhet av näringslivsfrågor men inte något krav. Krav och kvalifikationer: • Högskoleutbildning inom företagsekonomi, samhällsplanering, kommunikation eller annan utbildning som är relevant för området. • Gärna erfarenhet av arbete med näringslivsfrågor, företagsutveckling eller inom liknande område. • Erfarenhet av att leda och/eller delta i projekt som inkluderar flera intressenter. • B-körkort • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. ÖVRIGT Observera att vi i den här rekryteringen har valt att ta bort det PERSONLIGA BREVET från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Staffanstorps kommun gå till: www.staffanstorp.se/jobb-och-foretagande/jobbahososs/ Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Du som bor och jobbar i Staffanstorps kommun har möjlighet att även arbeta som deltidsbrandman. Hör av dig till oss på Räddningstjänsten via kommunens växel om du är intresserad av detta.

17 april 2025
Sista ansökan:
8 maj 2025
Visit Linköping & Co söker framåtlutad destinationsutvecklare
Visit Linköping & Co AB
Planerare och utredare m.fl.

Visit Linköping & Co är Linköpings besöksnäringsbolag. Vi marknadsför och utvecklar Linköping som en av Sveriges ledande besöks-, evenemangs-, och mötesdestinationer. Tillsammans med kommun och näringsliv jobbar vi med att öka tillväxten i besöksnäringen i Linköping och skapa en attraktiv destination för både Linköpingsbor och besökare. Vi jobbar alltid utifrån värdeorden mod, glädje och professionalism.  Nu söker vi dig som vill vara en del av Linköpings besöksnäringsbolag och bidra till att Linköping fortsätter att utvecklas som framtidens destination.  Vad vi erbjuder Att vara en del av Visit Linköping & Co är en möjlighet att få vara med där det verkligen händer. Du kommer att känna att det här är inget vanligt jobb. Som anställd hos oss kan vi lova dig att du får ett gäng härliga kollegor med olika kompetenser som tillsammans jobbar för att ge Linköpingsborna och våra besökare en minnesvärd upplevelse.  Som destinationsutvecklare blir du en del av vår avdelning Marknad & utveckling och deltar i det dagliga arbetet tillsammans med övriga teamet. Vårt viktigaste uppdrag är att utveckla, samordna och marknadsföra Linköpings besöksnäring. Vi ansvarar också för att marknadsföra evenemang gentemot besökare och Linköpingsbor. Din roll Du söker aktivt upp företag inom besöksnäringen och inspirerar dem att ta fram egna nya hållbara upplevelser och reseanledningar och du kommer att ha en roll i olika projekt för att utveckla destinationen.  Som destinationsutvecklare har du en överblick och kunskap över det lokala utbudet av produkter, tjänster och evenemang relaterade till besöksnäring. Att marknadsföra, och informera om utbudet i egna och andras digitala kanaler blir en viktig del av din arbetsdag.  Nu och i framtiden ser vi att du har tydligt fokus på miljömässig hållbarhet. Har du arbetat med internationellt resande är det också en bonus. Beroende på din profil kommer du även att koordinera utvecklingsfrågor kopplat till olika besöksmål och hållbarhetsfrågor i olika omfattning. Du rapporterar till marknads- och kommunikationschef och har många kontaktytor, både externt och internt.  Din profil Vi vill att du har en akademisk utbildning alt likvärdig erfarenhet/utbildning inom besöksnäring och utvecklingsfrågor. Har du dessutom tidigare erfarenhet av att själv bedriva verksamhet inom besöksnäringen är det en bonus. Att formulera dig proffsigt i text på såväl svenska som engelska är inga problem och du är givetvis är en fena på administration. Du ser möjligheter och är duktig på att se potential och genomföra idéer, samtidigt som du har god struktur på arbetet och även har en stark analytisk förmåga. Vi hoppas att du är en ”fast learner” som är flexibel och serviceminded och tycker det är roligt att rycka in där du behövs. Samtidigt vill vi gärna att du ”har koll” och håller dig uppdaterad kring vad som händer inom besöksnäring. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. Arbetstiden är oftast förlagd dagtid på vardagar, men även kvälls- och helgarbete kan förekomma. Ansökan Du söker tjänsten senast 2 maj i vårt rekryteringssystem. Vi arbetar med löpande urval så ansök gärna omgående. Har du frågor om tjänsten? Kontakta gärna Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef, tel. 013-190 00 42, e-post [email protected] alt. HR-chef;  Caroline Ljungberg tel. 013-190 00 44, e-post: [email protected]   Varmt välkommen med din ansökan!    Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.

15 april 2025
Sista ansökan:
2 maj 2025
Strateg till Näringslivs- och turismavdelningen
Karlstads kommun
Planerare och utredare m.fl.

Brinner du för näringslivs- och samhällsutveckling och vill vara med och forma framtidens Karlstad? Vi söker nu en strateg som vill arbeta med investeringsfrämjande insatser och stödja både befintliga och nya företag att växa och etablera sig i vår kommun. Arbetsuppgifter Som strateg hos oss kommer du att ha en nyckelroll i att säkerställa kommunens offertberedskap vid företagsförfrågningar. Du driver proaktivt etableringsprocesser tillsammans med interna aktörer och externa samarbetspartners som Business Region Värmland och Stockholm Business Alliance, samtidigt som du vägleder och stöttar företag som planerar att expandera eller etablera sig i Karlstad. Ditt arbete innebär även att genomföra marknadsanalyser och research, analysera branschstatistik och nyckeltal samt följa investeringstrender för att skapa goda förutsättningar för bransch- och företagsutveckling. Du kommer att samverka med regionala, nationella och internationella organisationer, delta i nätverk och representera kommunen vid mässor och evenemang. I din roll bidrar du också till utvecklingen av kommunens strategiska näringslivsarbete med särskilt fokus på att främja investeringar. Uppdraget innefattar dessutom utredningsarbete och utveckling av både externa och interna kontakter. Kvalifikationer För att lyckas i rollen ser vi att du har en akademisk examen eller motsvarande utbildning inom ett relevant område, samt erfarenhet av dataanalys och projektledning. Du har en god förståelse för företags drivkrafter och förutsättningar, och behärskar både svenska och engelska flytande i tal och skrift. Det är meriterande om du har arbetat med affärsutveckling och investeringsprocesser inom näringslivet eller har erfarenhet från liknande uppdrag inom offentlig sektor, samt om du har kunskap om innovationsstödsystemet och företagsfrämjande aktörer på regional och nationell nivå. Erfarenhet av kvalificerat sälj- och marknadsföringsarbete är också en fördel. Som person är du självgående, analytisk och en god lagspelare. Du trivs i en omväxlande och tempofylld miljö och är en skicklig relationsbyggare med ett starkt engagemang för näringslivs- och samhällsfrågor. Välkommen att bli en del av vårt team och bidra till ett växande och livskraftigt Karlstad! Vad erbjuder Karlstads kommun? När du arbetar hos oss får du: - Vara med och förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden” - Trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar - Möjlighet till distansarbete. - Vi vill göra det enkelt för dig att kombinera arbetsliv och privatliv - En centralt belägen arbetsplats - Förmåner - Flextid Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs    Om Karlstads kommun Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

14 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Destinationsutvecklare – sätt Strömstad på kartan året runt
Strömstads kommun
Planerare och utredare m.fl.

Strömstads kommun är en liten och nära organisation där alla är viktiga och arbetar tillsammans för att leverera bästa möjliga service. ARBETSUPPGIFTER Som destinationsutvecklare har du en nyckelroll i att utveckla besöksnäringen och stärka Strömstads attraktionskraft hela året. Du arbetar nära företag, föreningar och andra aktörer för att: • Skapa nya produkter och reseanledningar som lockar besökare året runt. • Utveckla och genomföra gemensamma marknadsföringsinsatser för att lyfta Strömstad som destination och boplats. • Driva projekt och samverkansinitiativ som stärker näringslivet och utvecklar besöksnäringen. Arbeta strategiskt med hållbar destinationsutveckling i linje med kommunens mål. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är initiativrik, drivande och har en god förmåga att samarbeta. Du har erfarenhet av: • Destinationsutveckling, marknadsföring eller näringslivsutveckling. • Att skapa, utveckla och leda samarbetsprojekt mellan offentliga och privata aktörer. • Strategiskt arbete med platsutveckling och turism. Vi ser gärna att du har en relevant högskoleutbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig Vi erbjuder Hos oss får du en spännande roll där du bidrar till att forma framtidens Strömstad. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med stort nätverkande och möjlighet att påverka kommunens utveckling.

2 april 2025
Sista ansökan:
30 april 2025