Planeringsarkitekt/Fysisk planerare

Sök bland 9 lediga jobb som Planeringsarkitekt/Fysisk planerare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Översiktsplanerare till Stadsbyggnadsavdelningen i Ystads kommun
Ystad kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. Ystads kommun har cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare - nu och i framtiden.  Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet. Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för exploatering, stadsplanering och bygglov, park och grönytor, gator, vatten och avfall samt kost och lokalvård. Här arbetar drygt 300 medarbetare för att tillsammans göra Ystad till en bra kommun att bo, verka och leva i. Inom Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar vi över tre avdelningar, och som översiktsplanerare kommer du att vara en del av Plan- och GIS-enheten på Stadsbyggnadsavdelningen. Enheten består av tio personer: sex planarkitekter/översiktsplanearkitekter, en administratör, två GIS-ingenjörer och en planchef. Utöver Plan- och GIS-enheten finns Strategigruppen, Bygglovsenheten samt Kart- och mätenheten. Vi värdesätter en stark teamkänsla och genom att dela våra kunskaper och erfarenheter skapar vi en god arbetsmiljö och ett framgångsrikt samarbete. Hos oss är det stort fokus på att man trivs och tycker att det är roligt att vara på jobbet. Vi sitter i en vacker byggnad från 1889, ett stenkast från Ystads myllrande gågata och nära tågstationen med goda kopplingar till Malmö och resten av Skåne. Har du sysslat med och brinner för översiktsplanering och strategiska frågor, gillar problemlösningar, struktur och dialogarbete? Vill du leda våra framtida processer med framtagande av nya översiktsplaner? Då finns ett gyllene tillfälle hos oss då vi nu söker en översiktsplanerare! Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som översiktsplanerare är du med och driver arbetet med Ystads långsiktiga utveckling. Just nu arbetar vi med en fördjupad översiktsplan för Köpingebro och Nybrostrand. Översiktsplanen ska vara ute på samråd under sommaren och därefter kommer vi in i en ny spännande fas i planen. På sikt väntar arbete inför en ny översiktsplan.  Ditt huvudsakliga uppdrag blir att projektleda pågående översiktsplan. Du ska självständigt driva fram översiktsplanearbete i samarbete med dina kollegor, främst inom samhällsbyggnadsförvaltningen men även andra förvaltningar och kommunala bolag. I och med att översiktsplanerna är digitala har du nära samarbete med våra GIS-ingenjörer.  I ditt uppdrag ingår också att arbeta med andra strategiska dokument, svara på remisser, bevaka och delta i regional planering samt medverka i kommunens förvaltningsövergripande strategiska projekt.  Beroende på uppdrag kommer du att rapportera till samhällsbyggnadsnämnden eller kommunstyrelsen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är analytisk, initiativtagande och driven i att starta aktiviteter för att uppnå resultat. Du har förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du samarbetar väl med andra och trivs med att arbeta i team. Vi lägger stor vikt vid att du har en god projektledningsförmåga, samt att du är strukturerad och har god problemlösnings- och gestaltningsförmåga. Vi ser även att du som söker har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera i såväl text, ord som bild. Erfarenhet av arbete med översiktsplaner samt arbete i en politiskt styrd organisation ses som meriterande och bedöms som värdefullt för att lyckas i rollen. För att vara kvalificerad för denna tjänst krävs: · Relevant högskoleutbildning som planeringsarkitekt, arkitekt, landskapsarkitekt eller annan jämförbar akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.  ·  Flerårig erfarenhet av att arbeta med fysisk planering och stadsbyggnadsfrågor, framför allt översiktlig planering och tidiga skeden. ·  Mycket god kommunikativ förmåga på svenska, både muntligt och skriftligt. · B-Körkort Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.  Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid. I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.

20 maj 2025
Sista ansökan:
9 juni 2025
Översiktsplanerare sökes till Laholms kommun
Laholms kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.  Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Samhällsbyggnads-, kultur och folkhälsoförvaltningen (SKF) är en av landets bredaste och mest diversifierade förvaltningar och omfattar sju enheter (Räddningstjänst, Miljöenheten, Plan-och byggnadsenheten, Tekniska enheten, Måltidsenheten, Kulturenheten och Fritidsenheten) samt en Förvaltningsstab. Vår målsättning är att vara en framåtlutad, förändringsbenägen och serviceinriktad förvaltning som hålls samman av vårt gemensamma utvecklingsarbete och vår strävan att skickliggöra varandra i våra respektive professioner. På SKF arbetar vi i ett högt tempo med den bredaste palett av kommunala uppgifter vilket ställer krav på våra medarbetade att se utanför sina respektive verksamheter för att bidra till en helhet inom förvaltningen. I vår verksamhet svarar vi mot tre politiska nämnder: Samhällsbyggnadsnämnden, Kultur- & folkhälsonämnden samt jävsnämnden. Om tjänsten Som översiktsplanerare kommer du arbeta med planering på strategisk nivå, med översiktsplan, fördjupningar av översiktsplan, tidiga skisser i samhällsbyggnadsprocessen samt med övriga relevanta strategiska dokument och frågor. Du kommer också kunna vara ett stöd i arbetet med andra samhällsbyggnadsprojekt inom ramen för samhällsbyggnadsprocessen. Det är ett mångsidigt, ansvarsfullt och händelserikt arbete där du som översiktsplanerare driver processen framåt mot uppsatta mål och tidplaner. Arbetsuppgifterna innebär ett fokus på den långsiktiga markanvändningen i kommunen och därför söker vi en person som vill vara med och aktivt driva samhällsutvecklingen i Laholms kommun. Arbetet som översiktsplanerare innebär att du kommer arbeta både självständigt och med kollegorna på enheten. Du kommer också ha ett nära samarbete med många av aktörerna inom samhällsbyggnadsprocessen, såväl inom kommunen som med andra myndigheter, med exploatörer och kommuninvånare. Du driver projekt och representerar det strategiska samhällsbyggandet i olika lokala och regionala sammanhang. Därför är det viktigt att du har en god förmåga att kommunicera i både tal och skrift för att tydligt och pedagogiskt kunna kommunicera med olika intressenter i en mängd skilda forum. Är du den vi söker? Vi söker dig som har högskoleexamen inom fysisk planering, samhällsplanering, landskapsarkitektur, eller annan likvärdig högskoleutbildning, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet. Nyexaminerade är välkomna att söka, huvudsaken är att du är nyfiken och uppskattar att lära dig nya saker. Det är positivt med tidigare erfarenhet från kommunal verksamhet inom samhällsplanering. Du behöver ha god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och goda kunskaper i Office365-paketet.  Meriterande om du även har kunskaper i följande programvaror: Adobe Illustrator Adobe Indesign ArcGIS Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Om anställningen Det finns möjlighet till visst distansarbete utifrån verksamhetens behov. Antal tjänster: 1 Tillträde 2025-09-01 eller enligt överenskommelse fram till och med 2026-08-31. Övriga upplysningar Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

19 maj 2025
Sista ansökan:
2 juni 2025
(Senior) Renewables Originator
Vattenfall AB
Planeringsarkitekter m.fl.

Company Description Vattenfall is a European energy company with approximately 21 000 employees. For more than 100 years we have electrified industries, supplied energy to people’s homes and modernized our way of living through innovation and cooperation. We are looking for talented individuals who, in addition to their passion for their own role, also have strong team spirit and want to contribute to supporting a meaningful corporate mission. Business Area (BA) Markets’ role in Vattenfall is to maximize the value of the overall portfolio by optimizing and dispatching, hedging, and sourcing for Vattenfall's sales and generation volumes. We serve as Vattenfall’s single access to energy commodity markets and trade electricity, emissions, fuels, freight, and renewable certificates. We employ around 500 professionals who are active across Europe with offices in Sweden, Germany, The Netherlands, and the United Kingdom. Within Markets BU Customers is offering power purchase agreements to operators of wind or solar parks. We provide market access services to large customers and (regional) energy suppliers and connect demand-side flexibility of industry to stabilize the electricity grid. We furthermore source electricity for Vattenfall’s consumer- and business customers with a strong focus to increase renewable sources of electricity. We have a culture of care and growth. You will collaborate with inspiring people around you, on complex and interesting topics. Together, we drive the energy transition. Job Description Do you want to shape the future? The energy landscape is changing. We are shaping the future and with that also shaping our organization. In accordance with our vision to meet our customers more effectively within changing market trends, we are currently looking to reorganize the way in which we work to be more efficient and competitive. Therefore, we are looking for the right person as (Senior) Renewables Originator for our offices in Hamburg or Stockholm. You will report to the Director Renewables Origination. Your key responsibilities: You'll originate new business in renewable energy markets according to the needs of Vattenfall’s portfolio and in line with Vattenfall’s strategy and purpose: Identify deal opportunities, with strong focus on mid and long term Renewable Energy Solutions, PPAs, Corporate PPAs, Hydrogen offtake Structure and negotiate long-term PPAs for individual projects or project portfolios from our European pipeline Prepare and coordinate PPA tender processes for projects in our pipeline Lead the deal process from beginning to end, including liaison with all internal stakeholders, plan and carry out negotiations Build and maintain relationships in the German energy market particularly focused on renewable generators and customers Grow renewables business and execute asset strategy with Business Area Wind for Onshore Wind, Offshore Wind and Solar projects Work closely with the Legal, Energy Portfolio Management, and Energy Risk Management teams to ensure that PPAs are financeable and fit within our portfolio strategy Report and present your negotiation outcomes to internal committees to facilitate business decisions Analyze developments in electricity markets, monitor long-term price trends, and build new relationships with industrial customers in our core markets Prepare detailed business cases, investment proposals, and board-level presentations to support project approvals Qualifications Your profile: Broad experience in the relevant power market, ideally in Renewables Origination Academic degree – technical or economical, Master of Science or higher Language Proficiency: Fluent in both German and English A deep understanding of the fundamentals of European electricity markets, market participants, and regulatory frameworks, with a strong analytical perspective Able to work independently to originate and close deals, but nevertheless comfortable in a team environment Willing communicator, able to co-ordinate the deal approvals process within Vattenfall Strong commercial sense and a good understanding of trading, risk management, credit risk, back office and finance functions Strong networker and able to build trust and engagement, both within the company and externally Resilient and determined to execute the Vattenfall’s strategy and to reach our goals Ideally understanding of investment banking and M&A transactions Good understanding of the hydrogen value chain Proper understanding of the power energy market A proven track record in evaluating, structuring, and negotiating long-term PPAs or comparable complex commercial agreements Additional Information We welcome your application in English, no later than May 29th, 2025. We kindly request that you do not send applications by any means other than via our website as we cannot guarantee that we will be able to process applications that are not made via our website. For more information about the recruitment process you are welcome to contact our Recruiter Jil Ungethüm via phone at +49 40 79022 1378. At Vattenfall we are convinced that diversity contributes to build a more profitable and attractive company and we strive to be good role model regarding diversity. Vattenfall works actively for all employees to have the same opportunities and rights regardless of gender, ethnicity, age, transgender identity or expression, religion or other belief, disability or sexual orientation. The security of Vattenfall and its employees is essential. For that reason, a pre-employment screening will be part of your recruitment process. The screening is based on the role you will fulfill within Vattenfall. The screening will be performed by a third party, called Validata. In addition, a certificate of good conduct (i.e. criminal record certificate) is required for certain positions. The trade union representatives in Sweden can be reached via Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00. Sven-Gunnar Gremlin, Akademikerna and Anders Bohlin, Unionen. Since Vattenfall is a part of the Swedish critical infrastructure, many of our services are security classed. If this position is security classed the final candidates might be subjected to a security vetting process, according to the Swedish legislation. We look forward to receiving your application!

19 maj 2025
Sista ansökan:
29 maj 2025
Solution Architect
Hitachi Energy Sweden AB
Planeringsarkitekter m.fl.

The Opportunity We are doing something unique in the power industry – our technology enables greater amounts of power to reach customers with minimal environmental impact. As pioneers and market leaders in the field we deliver groundbreaking technology to customers all over the world! Are you a driven team player with the ambition to further develop through new challenges? If so, this can be the right opportunity for you. Take the opportunity to become our Solution Architect and be part of a strong team of professionals at Grid Automation Systems. Preferred we see that you will be based in Västerås, Sweden, but we are open to other locations within EU where Hitachi Energy has an office. How you’ll make an impact You will be responsible for suggestion on the overall technical solution and architect in our commercial system tendering Solution and the role requires good communication with leadership. Leading and inspiring the team to achieve the best results and solution. The work also includes Identifying and analysing business needs, conducting requirements gathering, and defining scope and objectives for the whole System with help of other experts in different area. You have the possibility to meet the customers around the world to discuss and agree on system design. Developing and implementing new products, processes, standards or operational plans that will have impact on the achievement of functional results. Good Understanding of Project planning and technical activities. Team player, openminded and inspiring the team to achieve the best results and solution. Your background You hold a Bachelor`s or Master`s degree in Engineering Committed and driving at the same time You consider yourself as a dedicated team player Good communication skills are part of your strengths Proficiency in English, speaking and writing EU citizenship What we offer Collective agreement. Flexible working time. Health care and wellness allowance. Fantastic career possibilities within Hitachi Energy both within Sweden and globally. Mentor to support you throughout onboard phase. Various trainings and education supporting employee development​. Diversified company with over 70+ nationalities working in Sweden. Supplementary compensation for parental leave. Employee Benefit Portal with thousands of discounts and perks. More benefits could be connected to this specific role. More about us Don’t hesitate to apply even if you feel that you don’t fulfill all requirements! Most important for this role is your personality and your willingness to learn and explore new areas. Good teamwork and collaboration skills are crucial to succeed in the role!  Our selection process is continuous so, if you are interested – don’t delay, apply today! Recruiting Manager, Reza Liaghat, [email protected], will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Adnan Glibo, +46 107-38 63 78; Unionen: Karin Ulvemark, +46 107-38 51 42, Ledarna: Frank Hollstedt, +46 10 7387043. All other questions can be directed to Talent Acquisition Partner Eva Schölin, [email protected]

13 maj 2025
Sista ansökan:
24 maj 2025
Handläggare infrastruktur till I 19 Norrbottens regemente
Försvarsmakten
Planeringsarkitekter m.fl.

Försvarsmakten skall på kort tid växa som organisation där infrastrukturen är en viktig del. Du arbetar i en militär organisation där du ges möjlighet att vara med i utvecklingen av Norrbottens regemente och dess infrastruktur kopplat mot Försvarsmaktens verksamhet. Låter detta som någonting för dig? Läs vidare! I 19 Norrbottens regemente, Planeringssektionen Huvudsakliga arbetsuppgifter Du stödjer planeringschefen med att vidmakthålla och utveckla infrastrukturprocessen vid regementet, bland annat genom att leda och genomföra regementets infrastrukturmöten fyra gånger per år. I ditt arbete ingår att planera, föreslå och dokumentera ett effektivt lokal- och markutnyttjande för regementet, ofta sker detta i nära samverkan med Lokal Planeringsenhet, Fortifikationsverket samt övriga organisationsenheter ur Försvarsmakten som verkar i Bodens garnison. I rollen som handläggare ansvarar du för att handlägga och bereda behovsanmälningar samt behovsanalyser rörande regementets öppna och slutna bestånd Som handläggare representerar du också regementet gentemot handläggare INFRA Bodens Garnison Arbetet innebär en samordnande roll där du fungerar som spindeln i nätet inom regementets infrastrukturfrågor. För att axla rollen behöver du ha god förståelse för den totala verksamheten, samt regementets prioriteringar inom infrastruktur. Arbetet innebär omfattande personkontakter, möten och samarbete med en mängd olika aktörer inom och utom regementet. Kvalifikationer KRAV • Svensk medborgare • God förmåga att kommunicera i tal och skrift både på svenska och engelska • B-körkort Personliga egenskaper Vi söker dig som har förmågan att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt så att planerade tidsramar upprätthålls. Du trivs med ett varierat arbete och som gärna arbetar i flera olika uppgifter parallellt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du ser till hela verksamhetens bästa i ditt agerande och dina beslut. Du trivs bra med att samarbeta med andra och kommunicerar på ett tydligt sätt där du säkerställer att budskapet har nått fram. Du kan växla mellan att driva ditt arbete självständigt, och att arbeta tillsammans i olika sammansatta arbetsgrupper. Som person är du trygg och stabil. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Genomförd värnpliktsutbildning • Arbetslivserfarenhet av Försvarsmaktens verksamhet, samt kännedom kring dess struktur • Arbetslivserfarenhet från liknande arbete inom offentlig sektor • Kännedom om Bodens Garnison och garnisonens utveckling • Kännedom om Försvarsmaktens verksamhet och dess struktur För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidare. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Sysselsättningsgrad: Heltid Arbetsort: Boden Civil befattning Tjänsteresor förekommer i tjänsten Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Vi erbjuder flera förmåner till våra anställda i Försvarsmakten, officerare som civila. Ta del av dem på här! Upplysningar om befattningen Karin Hjärpe, handläggare infrastruktur Norrbottens regemente, 072-984 90 85 Lars Ryttinger, Sektionschef, 070-680 45 11 Fackliga företrädare, nås via växeln 0921-34 80 00 Håkan Jansson, OF Bothnia Annelie Forshage, Försvarsförbundet Björn Astermo, SACO Susanne Thunberg, SEKO Välkommen med din ansökan senast 2025-06-05. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: I 19 är ett av Sveriges största regementen med verksamhet från Härnösand i söder till Kiruna i norr. Huvudort och ledning för regementet finns i Boden. Regementets huvuduppgift är att bygga krigsförband och under de närmaste åren ska I 19 successivt utveckla den nya Norrbottensbrigaden. År 2030 ska regementet kunna utbilda, förrådsställa och mobilisera hela brigaden inklusive de tillhörande funktionsförbanden; ledning, fältarbeten, luftvärn och logistik. Värnpliktsutbildningen genomförs på Norrbottens pansarbataljon som ansvarar för att utbilda och vidmakthålla förband till Norrbottensbrigaden. På regementet finns även en regementsstab, en brigadstab, Försvarsmaktens vinterenhet, Försvarshälsan, Garnisonsstödsenheten, Logistikenheten och Lokalplaneringsenheten. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

7 maj 2025
Sista ansökan:
29 maj 2025
Erfaren översiktsplanerare sökes till ett spännande uppdrag
Ale kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att säkerställa att kommunens invånare har en god boende- och livsmiljö i ett långsiktigt hållbart samhälle. Samhällsbyggnadsförvaltningen är till stor del lokaliserad i Nödinge centrum vilket innebär närhet till god kollektivtrafik och service.  Arbetsuppgifter Att som senior översiktsplanerare leda och samordna arbetet med planering av den fysiska miljön för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling utifrån de tre hållbarhetsaspekterna, ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Du kommer i samarbete med tjänstepersoner och politiker utarbeta strategier och riktlinjer för hur samhället kan växa och utvecklas med utgångspunkt i politiskt antagen vision. Du kommer också vara delaktig i framtagande av strategiska dokument med koppling till strategisk planering som exempelvis trafikstrategi och klimatanpassningsplan. Kvalifikationer Du har högskole-/universitetsutbildning inom arkitektur eller samhällsplanering. Även kulturgeografi och likvärdig utbildning, alternativt längre arbetslivserfarenhet som översiktsplanerare, kan av arbetsgivaren bedömas som likställd. Du har en mångårig erfarenhet av arbete inom kommunal fysisk planering i allmänhet, men i synnerhet erfarenhet av översiktlig planering. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från att ha arbetat i andra roller som har nära koppling till strategisk samhällsplanering såsom erfarenhet av regional fysisk planering. Du har kunskap om samhällsplanering inom offentlig sektor och relevant lagstiftning, som exempelvis plan- och bygglagen, miljöbalken, förvaltningslagen och kommunallagen. Det är meriterande om du har kunskap inom GIS (geografiska informationssystem). För att trivas i rollen som översiktsplanerare behöver du vara självgående och ha lätt för att ta initiativ. Du behöver tycka om och vara bra på att samarbeta med andra då det är en central del i rollen. Det är också viktigt att du har en väl utvecklad kommunikationsförmåga både i tal och i skrift samt har mycket god kunskap i det svenska språket. Som översiktsplanerare behöver du ha förmågan att se och förstå helheten samt konsekvensförståelse.  För att lyckas i rollen behöver du vara bra på problemlösning och analys. Sinne för struktur och ordning hjälper dig mycket i uppdraget.  Övrigt Intervjuer kommer att genomföras under vecka 23 och 24.  Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

6 maj 2025
Sista ansökan:
25 maj 2025
Vikarierande planarkitekt med inriktning mot översiktlig planering
Hörby kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Att arbeta i Hörby kommun Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet. Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur. Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta. Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare. Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten. Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter. ARBETSUPPGIFTER I rollen som planarkitekt med inriktning mot översiktlig planering kommer du att arbeta med strategiska dokument. Arbetet riktar sig både internt inom kommunens organisation och externt mot medborgare och andra samarbetspartners. Arbetet innebär såväl projektledning som deltagande i arbetsgrupper med koppling till strategisk planering. Ett arbete med att ta fram kommunens nya översiktsplan pågår, din uppgift blir att tillsammans med kollega fortsätta detta arbetet. Du kommer även att svara på remisser från myndigheter och andra kommuner samt besvara frågor från medborgare som berör strategiska frågor. Du kommer att vara föredragande för dina ärenden i kommunstyrelsen och eventuellt i andra nämnder. Du rapporterar till planering- och exploateringschefen, vilken är din närmsta chef. Att arbeta som planarkitekt på Hörby kommun innebär kontakt med kommuninvånare, företag, politiker och andra tjänstemän. Att ge god service och rådgivning är därför en viktig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker efter en engagerad och strukturerad planarkitekt med förmågan att se helheter och sammanhang. Du som söker har en högskole- eller universitetsexamen inom fysisk planering, arkitektur eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av liknande arbete inom kommunal eller offentlig verksamhet är meriterande. Du har goda kunskaper inom samhällsplanering och om Plan och bygglagen. För att lyckas i rollen krävs att du är: Strategisk du har förmågan att se och beakta samband mellan olika frågor och på olika nivåer över tid. Lösningsfokuserad - du har lätt för att hitta nya infallsvinklar och kommer med idéer och utvecklar traditionella angreppssätt. Driven du är en uthållig person med förmågan att arbeta självständigt, ta initiativ samt leda processer/projekt mot uppsatta mål. Flexibel du har förmågan att växla mellan olika arbetsuppgifter och prioritera efter rådande förutsättningar. Kommunikativ du har förmåga att på ett pedagogiskt och entusiasmerande sätt kommunicera kring hållbarhetsfrågor till personer på olika nivåer och med olika bakgrund samt skapa delaktighet i komplexa organisationer. Vidare behöver du uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. God datorvana och kunskap i Office-programmen är en förutsättning. Erfarenhet av Adobe-programmen, Scalgo och ArcGIS Pro är meriterande. För denna tjänst fäster vi stor vikt personliga egenskaper. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Tack på förhand!

4 maj 2025
Sista ansökan:
26 maj 2025
Projektledare inom försvarssektorn
MilDef Group AB
Planeringsarkitekter m.fl.

Är du redo att leda projekt i en dynamisk och utmanande miljö? Är du en erfaren projektledare med ett intresse för försvarsindustrin? Har du starka ledarskapsförmågor och kan motivera ditt team till framgång? Vi söker nu en driven projektledare som vill vara med och utveckla innovativa lösningar inom Försvarsindustrin. Hos MilDef får du möjlighet att arbeta med spännande projekt som bidrar till vår nations säkerhet. Din nya utmaningHos oss kommer du får vara med och utveckla innovativa lösningar och arbeta med betydelsefulla integrations projekt främst för FMV eller kunder inom försvarsindustrin och andra myndigheter. Projekten kan omfatta design, konstruktion, produktion, installation och driftsättning av IT-system på Försvarsmaktens plattformar såsom fartyg, båtar, fordon eller containrar. Huvudsakliga arbetsuppgifter Leda och samordna projekt från koncept till implementering, inklusive planering, genomförande och uppföljning. Arbeta nära kunder och intressenter för att säkerställa att projektleveranser uppfyller krav och förväntningar. Hantera resurser, budgetar och tidsramar för att optimera projektets framdrift. Identifiera och hantera risker samt utveckla strategier för att minimera påverkan på projektet. Det här bidrar du med Relevant utbildning inom teknik, projektledning eller motsvarande erfarenhet. Erfarenhet av projektledning, gärna inom försvarssektorn eller med IT-projekt. Förståelse för försvarsrelaterade processer och regelverk. Utmärkta ledarskaps- och kommunikationsfärdigheter på svenska och engelska. Förmåga att arbeta under press och hantera komplexa situationer. Våra uppdrag kräver att du måste vara svensk medborgare och klarar vår säkerhetsprövning. Resor i tjänsten förekommer. Körkort för personbil är ett krav. Varför MilDef På MilDef får du arbeta i en engagerad och stöttande miljö där dina idéer och insatser värdesätts. Du kommer att ha möjligheter till kontinuerligt lärande och utveckling samt arbeta i en teamorienterad miljö som främjar innovation och samarbete. Vad vi erbjuder dig En engagerande och utvecklande roll i ett ledande företag Möjlighet att arbeta med projekt som bidrar till nationell säkerhet och försvar. En samarbetsvillig och stöttande arbetsmiljö med engagerade kollegor. Kollektivavtal med bra försäkringar Friskvårdsbidrag Regelbundna hälsoundersökningar. Happiness team som ordnar med roliga och personalvårdande aktiviteter. Ansökan Om du är en motiverad och erfaren projektledare som söker en spännande möjlighet att växa och göra skillnad, vill vi gärna höra från dig. Ansök idag och bli en del av vårt innovativa team på MilDef! Läs mer om oss på MilDef.com. För mer information om tjänsten, kontakta gärna Sami Östman, Manager project management, på [email protected] Vi jobbar med löpande urval. Sista ansökningsdag är 31 maj 2025. MilDef - WE ARMOR IT. MilDef is a global systems integrator and full-spectrum provider specializing in rugged IT for military, government and critical infrastructure sectors. MilDef provides hardware, software, and services that shield and protect critical information streams and systems, when and where the stakes are the highest. MilDef’s products are sold to more than 200 customers through companies in Sweden, Norway, Finland, Denmark, United Kingdom, Germany, Switzerland, the United States and Australia, and through partner networks in more than 40 countries. MilDef was founded in 1997 and is listed on Nasdaq Stockholm since 2021. We kindly decline contact from advertising and recruitment sales. #LI-LB1

4 maj 2025
Sista ansökan:
31 maj 2025
Strategisk översiktsplanerare till Sundbyberg
Sundbybergs kommun
Planeringsarkitekter m.fl.

Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi. Sundbyberg fortsätter att utvecklas i snabb takt. Vi är Sveriges mest tätbefolkade kommun – och samtidigt den minsta till ytan – vilket gör stadsutveckling till ett komplext och oerhört spännande uppdrag. Staden har ett väldigt attraktivt läge med goda kommunikationer, bland annat tunnelbana, pendeltåg, tvärbana och fjärrtåg, och med en stadsmiljö som bjuder på gröna parker, kultur, stadsliv och vattennära cykel- och promenadstråk. Med en ny organisation för samhällsbyggnadssektorn på plats från och med maj tar vi nu ytterligare steg mot en mer samordnad och strategisk planering. Därför söker vi nu 1–2 översiktsplanerare som vill vara med och forma framtidens Sundbyberg. Du kommer tillhöra strategienheten, som är en fristående enhet direkt underställd samhällsbyggnadsdirektören. Vi arbetar med strategisk planering i ett helhetsperspektiv där platsens förutsättningar och långsiktig hållbarhet ska vara centrala. Som översiktsplanerare är du med och driver arbetet med Sundbybergs långsiktiga utveckling. Just nu arbetar vi med en fördjupning av översiktsplanen och på sikt väntar arbete inför en ny översiktsplan. Vi arbetar i nära samverkan med stadens andra förvaltningar, kommunala bolag och externa aktörer. I arbetet ingår bland annat att: • Driva strategiska planeringsprocesser. • Att följa upp och utvärdera implementeringen av översiktsplanen och dess aktualitet. • Representera staden i mellankommunala och regionala sammanhang. • Delta i samverkan och dialog med politiker, invånare, företag och andra aktörer.. • Bereda remisser och underlag till kommunstyrelsen och andra beslutande organ. • Arbeta fram styrdokument och vägledningar som stärker en hållbar samhällsutveckling. Du arbetar både självständigt och i team – alltid med Sundbybergs bästa i fokus. Vi söker dig som har: • Högskole- eller universitetsutbildning inom planering, landskapsarkitektur, samhällsplanering eller annan relevant utbildning. • Flerårig erfarenhet av fysisk planering och översiktsplanering på strategisk nivå, gärna från offentlig sektor. • Kunskap om plan- och bygglagen, miljöbalken och andra relevanta regelverk. • Vana att arbeta med komplexa frågor och omsätta dem i tydliga och kärnfulla underlag. • Du har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga samt förmåga att uttrycka dig väl i svenska, både i tal och skrift. • Erfarenhet av projektledning och att ta fram strategiska dokument. • En god analytisk förmåga och förmåga att se både detaljer och helhet. • Kunskap inom GIS och andra relevanta planeringsverktyg är meriterande. Du kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och nya utmaningar inom och under uppdragens gång. Du är lyhörd, strukturerad och samarbetsinriktad – och du delar vår ambition att skapa en attraktiv, hållbar och fungerande fysisk miljö. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 25 maj, 2025.  Vi intervjuar löpande – vänta inte med din ansökan! Ansökan sker via vår rekryteringsplattform – vi tar inte emot ansökningar via e-post. Välkommen med din ansökan! Övrig information En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret. Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

4 maj 2025
Sista ansökan:
25 maj 2025