Pressekreterare

Sök bland 6 lediga jobb som Pressekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vikarierande press- och opinionsansvarig
Skpf-Svenska Kommunalpensionärernas Förbund
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

SKPF Pensionärerna, landets tredje största förbund för pensionärer, är en offensiv pensionärsorganisation som de senare åren har utvecklat verksamheten och höjt ambitionsnivån. Vi arbetar för fullt med att etablera oss som en välkänd intresseorganisation för pensionärer. SKPF Pensionärerna erbjuder aktiviteter i hela Sverige och har ett offensivt påverkansarbete nationellt och lokalt. Vår press- och opinionsansvarig ska vara föräldraledig och vi söker hennes vikarie med start under oktober 2025 och ett år framåt. I rollen som ansvarig för press och opinions-bildning är du en nyckelspelare i förbundets kommunikationsarbete och ingår i vår kommunikationsgrupp. Samtidigt är du en viktig resurs i mediearbetet för SKPFs förtroendevalda. Genom en positiv bild av förbundet lägger vi grund för aktiv medlemsvärvning och ökar möjligheterna att påverka samhället i frågor som är viktiga för våra cirka 155.000 medlemmar. Det bidrar du till genom att utifrån strategier, verksamhetsplanering och egna initiativ, driva förbundets kommunikation, pressarbete och opinionsbildning. Du arbetar med att stärka förbundets pressarbete på nationell nivå samt ge stöd och support för lokalt och regionalt sådant. I tjänsten ligger att delta i SKPFs arbete med att påverka beslutsfattare. Du jobbar med att planera och operativt genomföra opinionsbildning och att samordna våra mediala insatser. Du har en bestämd vilja och förmåga att stärka förbundets bearbetning av press och att skapa nyhetstillfällen. Tillsammans med kollegor jobbar du också med att ta fram underlag för kommentarer, utspel, debattartiklar med mera. För att lyckas i rollen ser vi att du har flera års erfarenhet av pressarbete. Du har intresse för samhällsfrågor och politik och det är meriterande om du har egna erfarenheter från arbete i det politiska systemet. Det är en fördel om du har ett brett kontaktnät inom politik, media och civilsamhällets organisationer. Du kommer att arbeta på vårt kansli på Sveavägen i Stockholm tillsammans med 9 trevliga kollegor med olika ansvarsområden. SKPF har kollektivavtal som är tecknat mellan Kommunal och Handelsanställdas förbund. Flextidsmöjligheter och möjligheter till distansarbete finns och vi erbjuder lunchförmåner och friskvård. Ansök med CV och ett personligt brev till e-post [email protected] där du motiverar varför du söker jobbet. För mer information om SKPF, gå in på vår hemsida www.skpf.se. För kontakt om tjänsten; kontakta förbundssekreterare Barbro Westergren, tel; 072-088 17 21. Vi ser fram emot din ansökan senast den 8 augusti 2025.

25 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Pressansvarig
Myndigheten För Yrkeshögskolan
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Vi söker nu en erfaren pressansvarig som vill vara med på vår utvecklingsresa och hantera vårt strategiska och proaktiva pressarbete. Som pressansvarig blir du en nyckelperson i myndighetens strategiska och operativa kommunikationsarbete. I denna dynamiska och ansvarsfulla roll får du möjlighet att påverka, bygga förtroende och skapa starka relationer med media och andra viktiga intressenter. Du arbetar nära generaldirektören och ledningsgruppen och är en central del i att forma myndighetens externa kommunikation. Hos oss får du möjlighet att bidra i en organisation med ett meningsfullt uppdrag och stor påverkan på samhället. Du kommer att verka i en stimulerande arbetsmiljö där du får vara med och utveckla och stärka myndighetens kommunikationsarbete. Dina arbetsuppgifter Som pressansvarig kommer du att ha ett brett och varierat uppdrag där du: • Ansvarar för det strategiska pressarbetet och säkerställer en proaktiv och samordnad mediehantering. • Hanterar inkommande medieförfrågningar och fungerar som kontaktperson gentemot journalister. • Bygger och vårdar relationer med journalister, redaktioner och opinionsbildare. • Skriver pressmeddelanden, formulerar kärnfulla budskap och utvecklar budskapsplattformar. • Agerar talesperson i media och erbjuder medieträning till ledning och nyckelpersoner vid behov. • Ansvarar för mediebevakning, analys av mediegenomslag och omvärldsbevakning kopplat till myndighetens verksamhet. Krav på kompetens Vi söker dig som har: • En för tjänsten relevant akademisk examen, exempelvis inom journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap, på minst kandidatnivå (SeQF-nivå 6), eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Aktuell och minst fem års erfarenhet av arbete med press- och mediekontakter. • Dokumenterad erfarenhet av att ge ledningsstöd i mediefrågor. • Mycket god förmåga att anpassa och förmedla komplex information till olika målgrupper. • Erfarenhet av omvärldsbevakning och medieanalys. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. • Hög digital kompetens inom kommunikation, inklusive vana att arbeta med digitala verktyg och plattformar. Meriterande • Erfarenhet av att ansvara för pressfrågor i stabsfunktion inom myndighet, intresseorganisation eller politik. • Erfarenhet av att driva större kommunikationsprojekt. • Erfarenhet av, eller ett genuint intresse för utbildningsfrågor Personliga egenskaper Vi söker dig som är självgående, initiativrik och har en stark drivkraft att ta ansvar och driva arbetet framåt med uthållighet och i linje med myndighetens strategiska mål. Du har ett gott omdöme, är trygg i att hantera frågor som kan påverka myndighetens anseende och agerar alltid med hög integritet. Du är proaktiv och har lätt för att snabbt sätta dig in i nya frågor. Du kommunicerar tydligt och effektivt, både muntligt och skriftligt, och har en god förmåga att anpassa budskap till olika målgrupper. Du är lyhörd, samarbetsinriktad och har lätt för att skapa förtroende, både internt och externt. Vi lägger stor vikt vid att du är medveten om de krav på integritet, opartiskhet och saklighet som följer med att arbeta i en statlig myndighet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet i vårt urval.  Organisatorisk placering Enheten för kommunikation består idag av 15 medarbetare som är placerade både i Hässleholm och Västerås. Enheten ansvarar för att tillgängliggöra information och kunskap om myndighetens verksamhetsområden i samverkan med övriga enheter på myndigheten. Enheten ansvara även för bland annat det strategiska kommunikationsarbetet, externa websidor samt kontakt med massmedia. Inom enheten finns funktionen anordnarstöd som ansvarar för samordningen av myndighetens riktade insatser för att främja utvecklingen av och kvaliteten i utbildningarna inom de olika utbildningsformerna. Därutöver sker samarbete med övriga enheter i olika utvecklingsarbeten. Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF). Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat. Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 150 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor i Hässleholm. Viktig information till dig som söker tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås  Välkommen med din ansökan senast 2025-08-24 Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.   Om du har skyddade personuppgifter – kontakta HR innan du skickar in din ansökan, så hjälper vi dig vidare.  Skicka in din ansökan på svenska. De frågor du besvarar i ansökningsformuläret används i det första urvalet.  Observera att din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.  Frågor? Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: • Johanne Elde, enhetschef, på 010-209 01 61 (tillgänglig till och med 4 juli och från 14 augusti) • Magnus Wallerå, generaldirektör, på 0709-63 34 01 (tillgänglig till och med 4 juli och från 7 augusti) För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta gärna: • Katharina Forsberg, HR-specialist, på 010-209 01 34 (tillgänglig från 21 juli) Det går även bra att kontakta några av våra fackliga representanter: • Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 (v 26 och från v 33), Betina Mohager 010-209 02 54 (v 27-29) eller Viktor Waller 010-209 01 81 (v 30 och 32) • ST Ann-Sofie Larsson tfn 010-209 02 61 eller Senad Svraka tfn 010-209 01 17

25 juni 2025
Sista ansökan:
24 juli 2025
Pressekreterare - Vänsterpartiet
Vänsterpartiet
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Plats: Vänsterpartiets kansli med placering på Riksdagen, kommunikationsenheten Tjänst: Heltid, tillsvidare (inleds med 6 månaders provanställning) Ansökningsfrist: 14 augusti Om Vänsterpartiet Vänsterpartiet är ett socialistiskt, feministiskt och antirasistiskt parti på ekologisk grund som samlar människor för att bygga ett bättre samhälle, där alla kan leva i trygghet, frihet och jämlikhet. Vi kämpar för ett samhälle där alla människor har samma möjligheter och rättigheter. Vårt mål är att skapa en bättre framtid genom progressiv politik och aktivt engagemang i samhällsfrågor. Om tjänsten Vill du stå mitt i hetluften, driva nyhetsagendan och vara med och förändra samhället – på riktigt? Nu söker vi en pressekreterare som vill vara med och ta Vänsterpartiets genomslag i media till nästa nivå. Vi letar efter dig som har ett skarpt öga för medielogik, som är snabb i tanken, trygg i kontakten med människor och en strategisk blick. Du behöver kunna växla mellan att svara på snabba pressförfrågningar och att arbeta med mediala genomslag tillsammans med våra förtroendevalda. Som pressekreterare är du en central del av Vänsterpartiets mediearbete. Du hanterar dagligen kontakter med journalister, omvärldsbevakar och driver arbetet med att öka partiets synlighet i traditionella medier. Du jobbar nära både partiledningen, våra riksdagsledamöter och andra vänsterpartister runt om i landet. Tjänsten innebär också att du är med där det händer – på plats under intervjuer, i studior och på resor. Du får en unik inblick i det politiska maskineriet, möjlighet att bygga starka relationer och påverka hur Vänsterpartiet uppfattas av allmänheten. Ingen dag är den andra lik – och du kommer tydligt se effekten av det du gör. Du blir en viktig medarbetare på kommunikationsenheten och arbetar tätt ihop med pressansvarig, kommunikationschef och resten av teamet. Huvudarbetsuppgifter: · Jobba med Vänsterpartiets pressarbete i extern media – både operativt och strategiskt. · Genomföra pressstrategier för partiet och partiledningen. · Skriva debattartiklar, planera utspel, skicka pressmeddelanden och utveckla och förfina budskap. · Omvärldsbevaka i det politiska landskapet. · Bygga och underhålla goda relationer med journalister och redaktioner. · Hjälpa ledamöter och förtroendevalda med intervjuförberedelser. · Regelbundet delta i pressjoursschemat, vara medföljande till förtroendevalda och bidra i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom kommunikationsenheten. Vi söker dig som: · Har akademisk examen eller lång erfarenhet inom journalistik och/eller kommunikation. · Har dokumenterad erfarenhet av pressarbete i en politisk, facklig eller annan samhällsaktör. · Har utmärkta skriv- och kommunikationsförmågor och vana av att formulera politiska budskap. · Är van vid att arbeta i högt tempo. · Har god förståelse för svensk politik och hur media fungerar. · Delar Vänsterpartiets värderingar och har en vilja att arbeta i en politiskt aktiv och engagerad miljö. Det är meriterande om du har: · Har minst 2 års erfarenhet av att arbeta med pressfrågor. · Har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation eller kampanjverksamhet. · Har erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation och medieträning. · Har erfarenhet och kompetens av att jobba med produktion i sociala medier. Vi erbjuder: · Ett av Sveriges mest engagerande kommunikationsuppdrag – med möjlighet att påverka samhällsdebatten och vara med där det händer. · En dynamisk arbetsmiljö tillsammans med ett erfaret och dedikerat kommunikationsteam. · Tjänstepension, friskvårdsbidrag och andra förmåner enligt kollektivavtal. · Tarifflön enligt kollektivavtal. · Möjlighet till utveckling och vidareutbildning inom ditt område. Ansökan: Skicka ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för denna tjänst till [email protected] senast 14 augusti märk mejlet med: Pressekreterare Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Susanna Brolin HR-chef på telefon 072 453 63 03 eller [email protected]. Fackliga kontakter: Handels, Elin Melander, mejl [email protected] eller mobil 070-526 52 44. Akademikerna, Yasmine Carlsson, mejl [email protected] Vänsterpartiet välkomnar mångfald på vår arbetsplats. Vi ser fram emot att höra från dig!

24 juni 2025
Sista ansökan:
14 augusti 2025
Pressekreterare
Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.  MUCF har i uppdrag av regeringen att vi ska verka för att målen inom ungdomspolitiken och politiken för det civila samhället uppnås genom att ta, fram, samla och sprida kunskap och bidra till samordning av statliga insatser. Vi ska även samverka med myndigheter, kommuner, regioner och det civila samhällets organisationer och fördela statsbidrag. MUCF är en myndighet som växer och får nya arbetsuppgifter och ska etablera verksamhet på två orter, Växjö och Stockholm. Arbetsuppgifter GD-stabens funktion är att ge ett nära och samlat stöd till generaldirektören i frågor om ledning, press och kommunikation, säkerhet och administration. GD-staben ansvarar för myndighetens övergripande ledningsstruktur, bland annat ledningsgruppsmöten, beslutsföredragningar för GD och insynsrådets möten. Vidare ansvarar kansliet för kontakterna med Regeringskansliet samt fördelning av inkomna regeringsuppdrag och remisser. Som pressekreterare rapporterar du till stabschefen och tillhör GD-staben. Du kommer även att stötta i övriga arbetsuppgifter som förekommer på GD-staben samt samarbeta med övriga medarbetare på GD-staben för att tillsammans stötta GD och säkerställa att GD-stabens uppdrag fullföljs. Som pressekreterare är du en viktig representant för myndigheten både internt och externt. För att möta en föränderlig omvärld bygger MUCF en modern, flexibel och professionell kommunikationsfunktion som stödjer kärnverksamheten. Vi skapar nu en ny organisation för det gemensamma kommunikationsarbetet, med nya arbetssätt och struktur. Som pressekreterare är du navet i vårt externa pressarbete. Du planerar, samordnar och genomför presskommunikation, skriver pressmeddelanden, förbereder talespersoner, omvärldsbevakar och hanterar frågor från medier. För att klara dessa uppgifter krävs bland annat mycket god skriftlig förmåga, erfarenhet av press- och mediehantering, samt strategisk kompetens. Du arbetar nära generaldirektören, chefen för GD-staben, kommunikationschefen, kommunikationsstrategen och ämnesexperter. Tillsammans identifierar ni kommunikationsmöjligheter och förmedlar MUCF:s kunskap på ett relevant och tillgängligt sätt. Arbetet kräver god samarbetsförmåga, vana att arbeta i politiska och samhällsorienterade sammanhang, samt erfarenhet av datadriven och målgruppsanpassad kommunikation. Du har en viktig roll i kriskommunikation och i att stärka vår proaktiva medienärvaro. För detta krävs särskilt goda kunskaper i kriskommunikation och medielogik samt förmåga att hantera flera uppdrag i ett högt tempo. I arbetet ingår även innehållsproduktion till sociala medier, vilket kräver praktiska färdigheter i att skapa och filma content samt förmåga till storytelling. Från 1 januari 2026 öppnar vi ytterligare ett kontor placerat i Stockholm – där du kommer att arbeta. Tjänsteresor inom Sverige förekommer. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt med möjlighet till distansarbete, i den mån verksamheten tillåter. Kvalifikationer Krav - Högskole-/universitetsexamen inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap, eller annan relevant utbildning. - Minst fem års erfarenhet av arbete som pressekreterare eller med press- och mediehantering. - Dokumenterat god samarbetsförmåga. - Dokumenterat god strategisk förmåga. - Erfarenhet av att arbeta i en politiskt eller samhällsorienterad kontext, gärna inom offentlig sektor. - Erfarenhet av att filma och skapa innehåll till sociala medier samt använda storytelling. Erfarenhet av att hantera mediefrågor, planera och genomföra pressinsatser samt medieträna talespersoner. - Förmåga att hantera flera uppdrag parallellt i högt tempo. - Goda kunskaper i kriskommunikation och medielogik. - Kunskap och erfarenhet av datadriven publicering med fokus på träffsäkerhet. - Mycket god förmåga att formulera dig snabbt, tydligt och målgruppsanpassat i skrift.  Meriterande - Erfarenhet av eventproduktion. - Erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med kommunikation i statlig myndighet. - Erfarenhet av offentlig sektor. - Aktiv i idéburen sektor. - Kunskap om trossamfundsfrågor. Kunskap om ungdoms- och/eller civilsamhällespolitiska frågor.  Personliga egenskaper: Du är strategisk, lösningsorienterad och stresstålig med gott omdöme och hög integritet. Du har ett stödjande förhållningssätt, är självgående och initiativrik, och trivs i nära samarbete med andra. Du skapar och upprätthåller professionella relationer internt och externt. Vi lägger särskild vikt vid: - God samarbetsförmåga - Strategisk och analytisk förmåga - Förmåga att bygga förtroendefulla relationer  Villkor och övrig information Ansökan ska vara skriven på svenska. Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med 6 månaders provanställning. Intervjuer planeras till vecka 34 och 35 i Stockholm. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

23 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Förbundsrepubliken Tysklands ambassad söker medarbetare inom press och PR
Tyska Ambassaden
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Förbundsrepubliken Tysklands ambassad i Stockholm söker en medarbetare inom arbetsområdena press och PR samt arbetsmarknad och socialpolitik för tillsättning av en heltidstjänst med visstidsanställning fr.o.m. 15 september 2025 t.o.m. 30 juni 2026 Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Hjälpa respektive avdelningschef med framför allt utvärdering av information från svensk press och svenska institutioners webbplatser samt med allmän informationsinhämtning - underhålla och uppdatera ambassadens hemsida (tysk och svensk version) - delta i ambassadens press- och PR-arbete med särskilt fokus på ambassadens sociala mediekanaler inklusive text-, bild- och videoproduktion - insamling av information såsom presstexter, dokument, lagtexter och annat material, bevakning av presskonferenser - språktjänster (översättning av diplomatisk korrespondens och andra texter) - tillhandahålla upplysningar och informationer, besvara frågor, community management - assistera vid organisation av evenemang och delegationsresor - hålla kontakt med representanter för regeringen, myndigheter, media, arbetsmarknadens parter samt tankesmedjor. Kravprofil: - Mycket god språkfärdighet i tal och skrift i svenska, på eller tillnärmelsevis på modersmålsnivå (nivå C2 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk) - mycket god språkfärdighet i tal och skrift i tyska (nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referens-ramen för språk) - god språkfärdighet i tal och skrift i engelska (nivå B2 enligt den gemensamma europeiska referens-ramen för språk) - erfarenheter inom områdena digital kommunikation och sociala medier (kanal- och målgrupps-anpassad kommunikation, bild- och videoproduktion, textning) - mycket goda IT-kunskaper samt beredskap att bekanta sig och arbeta med Tysklands utrikesdepartements egen mjukvara (t.ex. för att underhålla hemsidan) - goda kunskaper om det svenska medielandskapet, det svenska socialsystemet samt strukturerna på arbetsmarknaden - erfarenheter av arbete på en myndighet eller av kontorsarbete är meriterande - organisationsförmåga och beredskap till självständigt arbete - teamkänsla - stresstålighet - beredskap att arbeta flexibelt, exempelvis för att ibland ta hand om delegationer utanför den vanliga arbetstiden, delta i kvällsevenemang eller åka på tjänsteresor - kreativitet - sökande måste ha svenskt personnummer. Vi förutsätter tillförlitlighet, vilja att prestera, flexibilitet samt öppenhet inför vidareutbildning. Ambassaden erbjuder: - En angenäm arbetsatmosfär och ett engagerat team bestående av både lokalanställd och utsänd personal - stimulerande, ansvarsfulla och omväxlande arbetsuppgifter - visstidsanställning t.o.m. 30 juni 2026; anställningen regleras av ambassadens mönsterarbetsavtal och följer svensk lag - beroende på arbetslivserfarenhet och kvalifikation en bruttolön fr.o.m. 39.661 SEK i månaden (vid 40 arbetstimmar i veckan). Tyska utrikesdepartementet eftersträvar jämställdhet och uppmuntrar därför uttryckligen kvalificerade kvinnor att söka tjänsten. Efter framgångsrikt urvalsförfarande ska intyg om medicinsk lämplighet lämnas in (fastställs av en läkare som ambassaden samarbetar med) samt en säkerhetsprövning genomföras. Samarbete i dessa sammanhang förutsätts. Upplysningar om tjänsten lämnas av Dr. Clarissa Blomqvist ([email protected] eller tel. 08-6701 535) för området press och PR-arbete samt av Björn Borgwardt ([email protected] eller tel. 08-6701 542) för områdena arbetsmarknad och sociala frågor. Skicka gärna din fullständiga skriftliga ansökan senast 2025-07-15 och endast via mejl till [email protected]. Ansökningarna ska vara märkta med ärendebeteckningen "Bewerbung Mitarbeiter*in Pr/Soz" och ska innehålla (pdf-format, sammanlagt max 10 MB): - ansökningsbrev på tyska och svenska - meritförteckning (CV) på tyska och svenska - intyg på de efterfrågade språkkunskaper - utbildnings- och arbetsintyg samt eventuella referenser/rekommendationsbrev från tidigare arbetsgivare - personbevis med svenskt personnummer - kopia på pass eller nationellt ID-kort Vänligen notera att inga mottagandebekräftelser kommer att sändas ut och att ofullständiga eller för sent inkomna ansökningar inte kommer att beaktas. Endast sökande som ska bjudas in till det fortsatta urvals-förfarandet (muntlig och skriftlig del samt personlig anställningsintervju) kommer att kontaktas. Anställningsintervjuerna och det fortsatta urvalsförfarandet planeras äga rum under veckorna 33 eller 34. Någon reseersättning i samband med detta kan tyvärr inte erbjudas. Ansökningshandlingar som lämnas in i fysisk form kommer inte att återsändas. Närmare information om ambassaden finns på www.stockholm.diplo.de. Information om skyddet av personuppgifter i enlighet med artikel 13 i EU:s allmänna dataskyddsförordning finns på https://stockholm.diplo.de/se-sv/skydd-av-personuppgifter.

17 juni 2025
Sista ansökan:
15 juli 2025
Corporate Communications Officer – ATG
AB Trav och Galopp
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Analysera. Kommunicera. Påverka för en hållbar spelmarknad. Vill du vara med och stärka ett av Sveriges mest välkända spelvarumärken – och samtidigt bidra till en mer välinformerad samhällsdebatt? ATG söker nu en Corporate Communications Officer som vill arbeta både strategiskt och operativt med vår externa bolagskommunikation, med särskilt fokus på våra ekonomiska rapporter och års- och hållbarhetsredovisning, samt kontakter med politiker, beslutsfattare och myndigheter.Som en del av vårt snabbfotade kommunikationsteam, med bred kompetens och ett öppet, tillitsfullt arbetsklimat, får du en central roll i att lyfta ATG:s perspektiv i samhällsdebatten. Du kommer att bevaka och analysera samhällsfrågor, bedriva opinionsbildning och bidra med kommunikationsstöd som stärker vår mission – att skapa en sund och hållbar spelmarknad där överskottet går tillbaka till samhället via hästsporten. Genom att driva frågor och föra dialog med relevanta aktörer vill vi bidra till fler välinformerade beslut och en positiv samhällsutveckling. Du ingår i teamet för External Corporate Communication och rapporterar till Head of External Corporate Communication.I rollen får du:· Ansvara för kommunikationsinsatser kopplade till framtagande och publicering av ATG:s ekonomiska rapporter och års- och hållbarhetsredovisning, i nära samarbete med ekonomichefen. I detta ingår även samordning och genomförande av pressaktiviteter – pressmeddelanden, intervjuer och mediekontakter.· Arbeta med att analysera samhällsfrågor, omvärldstrender och politik som påverkar ATG:s verksamhet – och omvandla insikterna till tydlig och trovärdig kommunikation i olika format och kanaler.· Stärka ATG:s röst i samhällsdebatten genom proaktiv opinionsbildning som engagerar beslutsfattare, medier och intressenter.· Ge kommunikationsstöd till andra interna funktioner utifrån verksamhetsmål och strategisk riktning.· Delta i arbetet med kriskommunikation och vara en aktiv del av krisberedskapsgruppen.· Stödja och bidra till innehållsproduktion på omatg.se, där vi visar hur vår verksamhet skapar värde för samhället. Är det här du?· Du har mycket god samarbetsförmåga och en stark kommunikativ ådra – på både svenska och engelska, i tal och skrift.· Du har god förståelse för medielogik, samhällsdebatt och hur man bygger relationer med journalister och opinionsbildare.· Du har erfarenhet av strategisk bolagskommunikation, med särskilt intresse för ekonomi- och hållbarhetsfrågor samt kontakter med politiker, beslutsfattare och myndigheter.· Du förstår hur man når ut genom olika kanaler och format, och är skicklig på att paketera budskap till olika målgrupper.· Du har erfarenhet av kriskommunikation, och förmåga att hantera komplexa situationer med lugn och tydlighet.· Kunskap om sport- och spelbranschen är ett plus.· Du har en relevant utbildning inom kommunikation, journalistik eller media - högskole- eller universitetsexamen är meriterande. ”Spelbranschen – komplext, dynamiskt och ständigt i förändring”Jag har haft förmånen att få arbeta med sådant jag tycker är roligt. Från mina tidigare roller på TV4 och Discovery Networks till min nuvarande position på ATG, har mitt fokus alltid varit att skapa tydlig, engagerande och förtroendeingivande kommunikation för såväl kollegor som externa intressenter – media, politiker och andra opinionsbildare. Jag söker mig till miljöer där det krävs skärpa, fingertoppskänsla och strategiskt tänkande. Spelbranschen är ett sådant sammanhang – komplext, dynamiskt och ständigt i förändring.Rekryterande chef, Camilla Hasselström, Head of External Communication We are the game I mer än 50 år har vi på ATG levererat spänning och underhållning till svenska folket. Vi drivs av att trygga den svenska hästnäringen och att fortsatt vara ett ansvarsfullt spelbolag i framkant. Vår vision att leverera världens bästa spelupplevelse. Vi gillar att samarbeta och uppmuntrar varandra att tänka och testa nytt. Självledarskap och kompetensutveckling är viktiga delar för oss. Vi bryr oss om varandra och våra kunder och vi vill så klart också att alla tävlingshästar ska må bra. Hela vårt överskott går till hästnäringen – något som både känns och gör gott.Join the game! Varmt välkommen med din ansökan via vår rekryteringsportal antingen med ditt cv eller din LinkedIn-profil – det som är enklast och smidigast för dig. Läs gärna mer om oss på vår karriärsida och tveka inte att höra av dig om du har frågor om tjänsten. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och gör bakgrundskontroller för alla roller. Tjänsten är på heltid och utgår från vårt kontor vid Solvalla, alldeles intill travbanan. Vi har ett flexibelt arbetssätt vilket innebär att du, beroende på roll, har möjlighet att kombinera distansarbete med arbete från kontoret. Var med och bygg världens bästa spelupplevelse tillsammans med oss! Så här har vi det Hos oss är du del av en innovativ miljö och med hjälp av den senaste tekniken utvecklar du den bästa spelupplevelsen. Vi gillar att samarbeta och hos oss får du stort utrymme att påverka ditt arbetssätt. Här hittar du nyfikna, nytänkande medarbetare och ledare – viktiga egenskaper för att kunna utveckla och utvecklas. Liksom energi , mod och motivation. ​ För att må bra är skrattmuskeln lika viktig att träna som alla andra muskler. Både den fysiska och den mentala hälsan skapar balans i livet. Hur vi har det på jobbet påverkar privatlivet- och vice versa. Vi ser det som en självklarhet att ge det stöd och de verktyg som behövs. ​ Ditt val av arbetsplats och arbetssätt är flexibelt och vi lägger stor vikt på självledarskap.​ Vi bryr oss om varandra och respekterar varandras olikheter på ATG. Och vi vill att våra kunder ska må bra och ha roligt när de spelar. Vi bryr oss också om sportens välmående, dvs. idrottarna och hästarna - och samhället runt omkring oss. Vi drivs inte av privata vinstintressen utan allt överskott går tillbaka till våra ägare, svensk trav- och galoppsport, något som både känns och gör gott.

12 maj 2025
Sista ansökan:
7 november 2025