Polismyndigheten jobb

Lediga jobb hos Polismyndigheten

Gruppchef för stöd och service 2
Polismyndigheten
Personal- och HR-specialister

Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten. Lokalpolisområde Mora ingår i polisområde Dalarna. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service. Nu söker vi en gruppchef till gruppen stöd och service 2 som består av receptionspersonal (civila passhandläggare) samt civila servicemän och stationsvakt. Gruppen har ett uppdrag i både den externa såväl som den interna servicen i polisverksamheten. Inom gruppen hanteras mångsidiga och utvecklande verksamhetsfrågor inom stödområdet, såsom reception och anmälningsmottagning, passverksamhet, vaktmästeri och fordonsservice. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget som gruppchef för stöd och service Som gruppchef för stöd och service 2 rapporterar du till lokalpolisområdeschefen och ingår i ledningsgruppen, där ni tillsammans ansvarar för helheten kopplat till verksamhetens uppdrag och bedriver förändrings- och utvecklingsarbete. Du har personal- och arbetsmiljöansvar och ansvarar för gruppens verksamhet och dess resultat. Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du ut och utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef med personalansvar den senaste treårsperioden • för funktionen relevant examen/utbildning • erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten • ingått i ledningsforum Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: • erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat • erfarenhet av polisorganisationens verksamhet • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: • Analys och helhetssyn • Mål och resultat • Utveckling och förändring • Social säkerhet • Muntlig och skriftlig kommunikation • Skapa delaktighet och motivation Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas. ÖVRIGT Arbetsort: Mora Arbetstid: Veckoplanerad, VP 5:2 Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Gruppchef Anställningsbenämning: Handläggare/Polisinspektör Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Idag
Sista ansökan:
2 maj 2025
Arrestantvakt till utredningsjouren
Polismyndigheten
Kriminalvårdare

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Utredningssektionen i polisområde Västerbotten är organiserad i grova brott, spaning, brott i nära relation, bedrägeri och utredningsjour. Utredningsjouren består av stationsbefäl samt jourhavande förundersökningsledning. Utredningssektionen ansvarar för kvalificerat spaningsarbete och viss hantering av hemliga tvångsmedel. ARBETSUPPGIFTER Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att arbeta i vår arrest genom att ta emot och hantera personer som är frihetsberövade och vara deras närmsta kontakt under deras tid i arrestlokalen. Många frihetsberövas i syfte att utreda brott, med det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av exempelvis berusning. Du kommer också att arbeta med enklare utredningsåtgärder i arresten samt andra vanligt förekommande administrativa uppgifter så som transkribering av förhör och andra administrativa uppgifter inom beslagshanteringen. Förutom ovanstående arbetsuppgifter kan du även vid behov utföra andra arbetsuppgifter inom intern och extern service, exempelvis arbete i receptionen, beslagshantering och anmälningsupptagning. Arbete på annan ort inom länet kan förekomma. Arbetstempot varierar utifrån arbetsuppgifterna och arbetet kan vara fysiskt krävande vilket förutsätter att du är vid god hälsa. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning, alt. Utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • Arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant. • B-körkort (För manuellt växlat fordon). • Goda datakunskaper. • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. • God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska. Det är meriterande för tjänsten om du även har: • Arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med frihetsberövade personer som exempelvis kriminalvård, arrestantvakt, HVB/SiS-hem, ordningsvakt, väktare eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. • Minst 1 år aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant • Grundläggande förståelse för juridiska termer förvärvat genom utbildning eller arbetslivserfarenhet. • Andra språkkunskaper utöver svenska eller engelska som arbetsgivaren bedömer relevant där du kan använda språket i din yrkesutövning. Personliga egenskaper Som person är du trygg i dig själv och uppträder med mognad och integritet. Vid stressfulla situationer kan du agera lugnt, kontrollerat och professionellt. Du tillämpar ett högt säkerhetstänk, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå. Då arbetstempo växlar och arbetsuppgifterna kan variera krävs att du har ett flexibelt förhållningssätt. Vidare är du ansvarstagande, har en god samarbetsförmåga, och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Arbetsort: Umeå Arbetstid: Dagtid samt kvällar och helg Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Arrestantvakt Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
16 maj 2025
Operatörer till Nationella telefonväxeln
Polismyndigheten
Telefonister

Om arbetsplatsen Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu dig som vill arbeta som operatör vid polisens nationella telefonväxel med placering i Stockholm. Vi söker operatörer som har möjlighet att arbeta dagtid, kvällstid, helger och nätter. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet. Serviceavdelningen (SE) bildades formellt den 27 januari 2025 med uppdraget att stärka polisens möte med medborgarna genom att samla verksamheter och nationellt ansvar under en avdelning. Avdelningen kommer att ha ca 720 medarbetare i hela landet, leds av avdelningschef och består organisatoriskt av tre enheter och ett avdelningskansli. Avdelningen ansvarar för att stärka polisens möte med medborgarna och deras behov av service. Vi ska också arbeta med medborgarnära ärenden och externa kanaler samt fortsätta drivan digital utveckling för att lyckas. Serviceavdelningen har även ansvar för myndighetens informationshantering och är en del i det brottsbekämpande uppdraget. Avdelningen har både verksamhetsansvar och nationellt ansvar (processansvar) inom olika områden samt ansvar för att utveckla och följa upp dessa. Nationella kontaktenheten vid Serviceavdelningen: Har huvudansvar för Polismyndighetens service och medborgarmöten. Det innebär att säkerställa att medborgare får sitt behov tillgodosett när man använder e-tjänster för att anmäla brott eller lämna tips, besöker våra receptioner eller ringer polisens telefonväxel 114 14. Utöver det huvudansvar för hantering av pass, nationella id-kort samt tjänstekort. Arbetsuppgifter Vi är en växande organisation med spännande utmaningar. Telefonväxelns viktigaste uppgift är att dygnet runt snabbt, korrekt och professionellt förmedla inkommande samtal till Polismyndigheten. Arbetet innebär kontakt med människor som är i behov av polisens insatser för hjälp och service. Vi har ett högt inflöde av samtal och medborgare som vänder sig till oss med frågor av skiftande karaktär. Du kommer att ta emot samtal och självständigt utföra samtalssortering med efterföljande arbetsuppgifter. Du ansvarar för att ge god service till både interna och externa kontakter, lämna information och upplysningar till medborgarna samt medverka till att upprätthålla ett gott samarbete både internt och externt. Målsättningen för verksamheten är att öka andelen ärenden som kan avslutas i första ledet utan att kopplas vidare. Utöver det ska du delta aktivt och medverka till utveckling av verksamheten. Du kommer att få en bred och gedigen kunskap om Polismyndighetens organisation och dess samhällsfunktion. Vi arbetar efter polisens värdegrund. NTV är bemannat dygnet runt, 365 dagar om året. Arbetstiden förläggs genom treskift vilket innebär dag-, kväll- och nattjänstgöring. Du kommer att schemaläggas vilket innebär att du inte kan välja om du endast önskar arbeta dag, kväll eller natt. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: Godkänd och avslutad gymnasieexamen eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig Minst 2 års dokumenterad sammanhängande arbetslivserfarenhet under de senaste 5 åren Arbetslivserfarenhet inom service och/eller telefoni som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen God datorvana – och gärna erfarenhet av att arbeta i flera parallella program Kan arbeta skifttjänstgöring (dagtid, kvällstid, helger och nätter) Mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift Goda kunskaper i engelska i tal Det är meriterande om du även har: Arbetat skifttjänstgöring (dagtid, kvällstid, helger och nätter) Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet Erfarenhet från motsvarande arbetsuppgifter inom blåljusverksamhet Erfarenhet från arbete i större kontaktcenterplattform, exempelvis från callcenter, kundtjänst, växel och som larmoperatör Ytterligare språkkunskaper än svenska och engelska som arbetsgivaren bedömer relevant Personliga egenskaper Då du kommer att arbeta med telefonen som främsta arbetsredskap söker vi dig som har en god kommunikationsförmåga vilket innebär att du både har förmåga att lyssna, styra samtalen och säkerställa att ditt budskap når fram. Du har förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar i samtalen och kan sätta dig in i inringarens perspektiv utan att du låter personens känslor ta över. Du sätter ett värde i att genomföra dina uppgifter på ett professionellt och uthålligt vis samtidigt som du fungerar väl i en miljö där du ibland snabbt behöver växla tempo. Dina nuvarande kollegor beskriver dig som en stabil och stresstålig person som det är lätt att samarbeta med. Då vi möter medborgare i alla situationer i livet krävs det att du även har en god förmåga att hantera samtal av tyngre karaktär. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper Kontaktpersoner För frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen: [email protected] För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Amanda Gimmerborn [email protected] Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 SACO, nås via mejl [email protected] SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66 Övrig information Anställningsform: Tillsvidare, med provanställning om 6 månader Arbetsort: Stockholm, Farsta Arbetstidsförläggning: Periodplanerad arbetstid (skifttjänstgöring, dygnet runt). Omfattning: Heltid Anställning: Administratör Funktion: Operatör vid Nationella telefonväxeln Tillträde: 1 september 2025. Anställningen kommer att starta med en introduktionsutbildning. Godkänd utbildning är ett krav för anställning. Arbetsprov förekommer i rekryteringsprocessen. För fullständig annons samt hur du skickar in din ansökan: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/operatorer-till-nationella-telefonvaxeln/

2 dagar sedan
Sista ansökan:
9 maj 2025
Arrestvakt
Polismyndigheten
Kriminalvårdare

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten. Polisområde Kalmar Kronoberg är ett av polisområdena inom region Syd och har huvudsäte i Kalmar. Polisområde Kalmar Kronoberg är indelat i fem lokalpolisområden: Västervik, Kalmar, Nybro, Växjö och Ljungby. Inom polisområdet finns även en utredningssektion, en utredningsjoursektion och ett områdeskansli. Till utredningsjoursektionen söker vi nu en stresstålig och stabil arrestvakt för placering i Västervik. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som arrestantvakt innebär att hantera och möta personer som berövats friheten av olika anledningar. Flera frihetsberövas i syfte att utreda brott, men det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av berusning. Arrestantvakten är den som den intagne har närmast kontakt med under sin vistelse som frihetsberövad i arrestlokalen och arbetet bedrivs under ledning av ett stationsbefäl. Arbetet innebär således mottagning, avvisitering, bevakning och tillsyn. I uppdraget ingår även administrativa arbetsuppgifter, exempel på sådana är dokumentation kring omhändertagandet, dna-topsning, daktning (fingeravtrycksupptagning samt fotografering), urinprovsprovtagning och registerslagningar. Du kommer även att arbeta med upptagning av polisanmälningar samt utföra olika utredningsåtgärder gällande sektionens ärenden. Vidare kommer du också att hantera delgivningar, vara behjälplig med att hantera stöldgods, delta i sjukhusbevakning samt utföra transporter till häktesförhandlingar. Arbetstempot varierar över tid och är beroende av hur många som är intagna i arresten. Ditt bemötande har stor betydelse för den frihetsberövades upplevelse av polisen, vilket har stor vikt för den fortsatta utredningen. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • Godkänd och slutförd gymnasieutbildning med fullständiga betyg eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och vana att arbeta med dator som arbetsverktyg • Kan uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska språket samt behärskar engelska främst i tal och förståelse • B-körkort (manuell växel) • God hälsa, både fysiskt och psykiskt, då arbetet kräver att du vid vissa tillfällen måste agera fysiskt Det är meriterande om du även har: • Erfarenhet av att arbeta som arrestantvakt eller liknande • Genomfört polisens arrestantvaktsutbildning eller liknande utbildning med godkänt resultat • Relevanta eftergymnasiala studier • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med/bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer Personliga egenskaper: Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att agera på ett lugnt och professionellt sätt, även i stressiga situationer. Du har god självkännedom och tillämpar ett högt säkerhetstänkande, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå och kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte. Du har förmåga att prioritera och snabbt växla mellan arbetsuppgifter och tempo har en mycket god samarbetsförmåga både internt och externt men kan även arbeta självständigt. Vid intervjutillfället kommer ett skrivtest vara en del. Testet mäter din förmåga att formulera dig skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper ÖVRIGT Arbetsort: Västervik Arbetstid: Periodplanering enligt kollektivavtalet ASA/ Polis. Schema dygnstäckande tre-skift Tillträde: Enligt överrenskommelse Funktion: Arrestvakt Anställningsbenämning: Administratör Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
2 maj 2025
Handläggare med roll som beredare till Kansliet PO Norrbotten
Polismyndigheten
Planerare och utredare m.fl.

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en Beredare/Handläggare till Kansliet PO Norrbotten med placeringsort Luleå. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisregion Nord har drygt 2000 anställda och består av fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Varje polisområde har ett kansli som utgör ett stöd till polisområdeschefen och polisområdets lokalpolisområden, utredningssektion och insatsgrupp. Kansliets arbetsuppgifter är bl.a. att bereda frågor från nationell och regional nivå, sammanställa uppgifter från hela polisområdet samt att bereda underlag för beslut. Kansliet är en sammanhållande funktion i polisområdet. ARBETSUPPGIFTER Som beredare vid Kansliet PO Norrbotten arbetar du mångsidigt, d.v.s. du hanterar och bereder frågor som inkommer till Poliskansliet från nationell nivå, regionkansliet eller från andra enheter i polisverksamheten. Du deltar i ledningsmöten och skall även kunna leda dessa möten vid behov. I denna funktion arbetar du också i en koordinerande roll där du samverkar med externa aktörer och myndigheter, och representerar polisområdet i olika frågor. I din roll som beredare skall du också kunna delta i särskilda händelser. Arbetet som beredare omfattar även: • Hantera remisser, skrivelser och beredningsunderlag • Övergripande ansvar avseende olika utvecklingsuppdrag • I förekommande fall vara projektansvarig • I förekommande fall hantera riskbedömningar • Verksamhetsuppföljning • Utbildning och strategisk kompetensförsörjning • Egenkontroller • Lokal- och investeringsfrågor • Krisberedskapsfrågor KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som: • är polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman alt. Annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten • har arbetslivserfarenhet av administration, planering eller handläggning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten • har goda kunskaper i svenska och engelska • har goda kunskaper i Office-paketet Det är meriterande om du även har: • arbetslivserfarenhet av att handlägga och bereda ärenden som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten • erfarenhet av kompetensplanering och kompetensutvecklingsplaner • för tjänsten relevant och bred arbetslivserfarenhet inom polismyndigheten • arbetslivserfarenhet inom statlig myndighet och/eller offentlig verksamhet • dokumenterad arbetslivserfarenhet av att leda grupper, ex. arbetsledning, projektledning eller liknande • arbetslivserfarenhet av att arbeta som chef med arbetsgivaransvar • erfarenhet av stabsarbete • erfarenhet av att arbeta som polis Personliga egenskaper Som person är du serviceinriktad och har ett flexibelt förhållningssätt samt förmåga att ställa om. Du är strukturerad, kan prioritera och har god planeringsförmåga då du hanterar flera ärenden parallellt. Vidare är du ansvarstagande, du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ samt driva på ditt arbete. Likväl kan du samarbeta med andra och besitter god kommunikativ förmåga då du har många kontaktytor, både internt och externt. Att vara analytisk och lösningsorienterad värderas högt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Arbetsort: Luleå Arbetstid: Dagtid, flex Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Handläggare med roll som beredare Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Tester kommer genomföras senare i rekryteringsprocessen för kandidater som går vidare efter urval. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

3 dagar sedan
Sista ansökan:
7 maj 2025
Statistiker till Nationellt forensiskt centrum
Polismyndigheten
Statistiker

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Nationellt forensiskt centrum är en avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför avdelningen forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen - från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och it-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att agera expertstöd samt bedriva utbildning, strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga. Process- och utvecklingssektionen vid Nationellt forensiskt centrum ansvarar för utveckling av den forensiska processen, kvalitetssäkring, forensisk kompetens, bevisvärdering samt FoU och internationell samverkan för den forensiska verksamheten. Gruppen som ansvarar för forensisk kompetens och bevisvärdering söker nu en medarbetare för arbete med statistisk analys och bevisvärdering. ARBETSUPPGIFTER Gruppen som arbetar med statistisk analys och bevisvärdering behöver nu förstärkas av en statistiker. Vi verkar nära den operativa verksamheten och brottsmålsperspektivet, reglerat av det juridiska perspektivet, utgör grund för arbetet. Tillsammans med erfarna kollegor deltar du i olika typer av utvecklingsarbeten, allt från mindre interna till större internationella EU-projekt. Anställningen innebär också att fungera stödjande till Polismyndighetens operativa forensiska verksamhet i ärenden som kräver kompetens inom Bayesiansk inferens och subjektiv tolkning av sannolikhetsbegreppet. Som anställd kommer du att genomgå intern utbildning mot forensisk specialist inom området bevisvärdering. I dina arbetsuppgifter kan det ingå att: • Samverka inom Polismyndigheten och externt (både nationellt och internationellt) genom att bl.a. delta i möten och workshops • Utveckla, förklara och utbilda i NFC:s bevisvärderingsmodell • Stödja verksamheten vid bestämning av olika typer av mätosäkerhet för att säkerställa uppfyllande av krav i NFC:s kvalitetssystem • Stödja verksamheten vid planering och genomförande av experimentella försök, inklusive statistisk analys av försöksdata • Förklara och vidareutveckla de statistiska modeller som ligger till grund för urvalsmetoder i den forensiska verksamheten Arbetet innebär samarbeten såväl nationellt som internationellt vilket medför en del tjänsteresor. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • Godkänd och avslutad akademisk examen på lägst masternivå med kurser i statistik/matematisk statistik utöver basnivå • Akademisk utbildning inom Bayesiansk inferens • Minst två års erfarenhet av arbete med statistiska metoder efter masterexamen • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska • Goda färdigheter i scriptprogrammering, exempelvis med användande av R, Python eller Matlab • Goda färdigheter i användande av Microsoft Office-paketet Vi ser det som meriterande om du utöver ovanstående kvalifikationer också har: • Examen på forskarutbildningsnivå (licentiat eller doktor) i statistik/matematisk statistik • Goda färdigheter i metoder för maskininlärning • Erfarenhet av forskning och utvecklingsarbete • Erfarenhet av samarbeten inom internationella nätverk och vana av att representera verksamhet i internationella sammanhang • Erfarenhet av arbete i statlig myndighet • Erfarenhet av arbete med säkerhetsklassad information Personliga egenskaper Vi söker dig med god problemlösningsförmåga och helhetssyn. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och tar egna initiativ till att driva dina arbetsuppgifter framåt. I rollen behöver du kunna omsätta sannolikhetsteori till ett verktyg och språk som är begripligt för andra utan statistisk kompetens, vi ser därför att det är viktigt att du har en god pedagogisk förmåga. För att bli framgångsrik i rollen har du en fallenhet för att nätverka och ser betydelsen av att skapa kontakter i den egna verksamheten och i internationella sammanhang. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månader provanställning Arbetsort: Linköping Arbetstid: Heltid, förtroendearbetstid Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Forensisk specialist Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas. Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

5 dagar sedan
Sista ansökan:
12 maj 2025
Frontendutvecklare till system för utredande verksamhet
Polismyndigheten
Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl.

Är du redo för en större uppgift och vill bidra i arbetet med att utreda brottslig verksamhet? Vi söker en systemutvecklare som vill bidra i utvecklingen av systemstöd och appar för polisens utredningsverksamhet. Hos oss arbetar du nära slutanvändare i den polisiära verksamheten för att omsätta kunskap till tekniska lösningar som stödjer polismyndigheten i sitt uppdrag. Arbetsplatsbeskrivning IT-avdelningen består av ca 1200 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss deltar och ansvarar varje grupp för hela sin produktlivscykel – från idé till implementation och vidareutveckling. En arbetsdag kan därför innehålla allt ifrån att du deltar i workshops om ny funktionalitet till att du utvecklar nya applikationer, underhåller designsystem eller bidrar till att lösa kritiska säkerhetsproblem. Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm där vi erbjuder både flexibelt kontor och flexibla arbetstider. För närvarande finns det även möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. ARBETSUPPGIFTER IT-miljön hos polisens är unik. Den är stor och komplex vilket skapar en varierande och utmanande vardag. Vi levererar användarcentrerade och smarta lösningar som riktar sig till olika typer av användargrupper inom den polisiära verksamheten. Vi arbetar nära slutanvändaren i korta iterationer för att kunna leverera det som ger mest nytta för vår förmåga. Poliserna använder våra system och appar året om, dygnet runt. Du kommer ingå i en sektion med fyra tvärfunktionella team där vi tillsammans levererar de förändringar som ger mest värde för polisens verksamhet. Hos oss ges du stora möjligheter att påverka och utforma polisens framtida system. Ett urval av arbetsuppgifter: • Bygga ny funktionalitet med nya tekniker till system och appar • Hitta lösningar till problem eller utmaningar i befintliga system • Medverka i diskussioner tillsammans med verksamheten kring ny funktionalitet • Driva vidareutvecklingen av vårt designsystem • Samverka med andra i enlighet med agila principer KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • Relevant eftergymnasial eller akademisk utbildning inom it, alternativt motsvarande erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig • Mångårig och aktuell arbetslivserfarenhet av webbutveckling med moderna frontendramverk som Polismyndigheten bedömer relevant • Kunskap och erfarenhet av att arbeta nära slutanvändarna och driva lösningar framåt enligt agila principer • Goda kunskaper att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och skrift • Det är meriterande om du även har: • Erfarenhet av Angular och Typescript • Erfarenhet av backend-utveckling, företrädesvis i Java • Erfarenhet av iOS-utveckling • Erfarenhet av rollen som Scrum master • Erfarenhet av Cypress eller annat end-to-end testverktyg • Erfarenhet av att ha arbetat med tillgänglighetsanpassningar • Intresse av UX och/eller UI Personliga egenskaper Vi söker dig som är nyfiken och har en strävan efter att bli riktigt bra i din profession. Du är intresserad av att kontinuerligt utveckla både våra produkter och din egen kunskap. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett självständigt sätt, samtidigt som du är en lagspelare som tycker om att arbeta tillsammans med andra mot gemensamma mål. Du är någon som tar en aktiv roll i teamet. Vidare har du en god förmåga att inta ett helhetsperspektiv där användarnas och verksamhetens behov står i centrum. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och personlig lämplighet. ÖVRIGT Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader Arbetsort: Stockholm Arbetstid: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Systemutvecklare Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

5 dagar sedan
Sista ansökan:
6 maj 2025
Operativ samordnare till Underrättelseenheten
Polismyndigheten
Planerare och utredare m.fl.

Arbetsplatsbeskrivning Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisregion Stockholm består av Stockholms län och Gotland. Verksamheten i regionen är organiserad i fyra polisområden: Nord, City, Syd och Gotland som tillsammans är indelade i 19 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: gränspolisen, operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten. Underrättelseenheten i region Stockholm ansvarar för underrättelseverksamheten i regionen. Vid enheten bedrivs operativ och strategisk underrättelseverksamhet i syfte att förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet. Arbetsbeskrivning Regionalt underrättelsecenter (RUC) är en del av den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet som är beslutad av regeringen. I RUC Stockholm ingår ca 30 personer och 15 myndigheter som tillsammans har i uppdrag att bekämpa allvarlig och samhällshotande organiserad brottslighet. Som operativ samordnare arbetsleder du arbetet i RUC tillsammans med samordnaren. Exempel på arbetsuppgifter: Identifiera underrättelseärenden, samt identifiera myndighetsåtgärder som leder till att den organiserade brottsligheten tar skada Identifiera utvecklingsarbete inom satsningen mot organiserad brottslighet, och även delta i initiativ som startas av andra Planera och genomföra möten med myndigheternas operativa koordinatorer samt med polisregionens operativa samordnare Följa upp satsningens resultat och ansvara för beslutad återrapportering Kunna föredra vår verksamhet för andra, leda arbetsmöten och leda förändringsarbeten Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: Svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104), alternativt annan utbildning som arbetsgivaren anser relevant Tidigare arbetslivserfarenhet från brottsbekämpande myndigheter Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift God datorvana och goda kunskaper i Officepaketet Svenskt medborgarskap Det är meriterande om du även har: Tidigare erfarenhet av underrättelsearbete, antingen att man arbetat med underrättelsearbete eller i samverkan med underrättelseverksamheten Erfarenhet av arbete mot organiserad brottslighet Goda allmänna kunskaper om svensk statsförvaltning, Polisregion Stockholm och andra myndigheters uppdrag Erfarenhet av att ha verkat som förundersökningsledare Erfarenhet att tala och presentera underlag för grupper Personliga egenskaper Som operativ samordnare på Underrättelseenheten kommer du att arbeta i en prioriterad och föränderlig verksamhet. En stor del av arbetet präglas av samarbete och kontakter både inom och utanför Polismyndigheten. Din förmåga att knyta an, upprätthålla och underhålla kontakter blir därför viktig. Du behöver även vara flexibel och ha ett kreativt tankesätt för att kunna hitta nya lösningar på nya problem. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Fackliga företrädare SACO, Fackförbundet ST, SEKO, Polisen nås via 114 14 Polisförbundet: Björn Wiberg, 010-5633690 Övrig information Anställningsform: Tillsvidare Anställningsbenämning: Handläggare/Polisinspektör Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen Arbetstid: VP 5:2, det finns möjlighet att arbeta del av arbetstiden på distans. Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Samordnare Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/april/operativ-samordnare-till-underrattelseenheten-regionala-underrattelsecentret/ (det går bra att byta ut länken och länka direkt till annonsen). Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV. Har du en synnedsättning och har problem med dokument i pdf-format går det bra att kontakta ansvarig HR-konsult för att få möjlighet att besvara enkäten på annat sätt. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till [email protected] senast den A243.317/2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A243.317/2025 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Polismyndigheten Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

5 dagar sedan
Sista ansökan:
6 maj 2025
Chef till periodplanerad grupp i PO Storgöteborg, placering LPO Syd

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisområde Storgöteborg I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner – från storstadsmyller till landsbygd. Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden: Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg nordost och Storgöteborg syd. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli. Är du en erfaren ledare som vill vara med och bygga upp en ny arbetsgrupp och arbeta med hela polisområdets problembild? ARBETSUPPGIFTER Nu förstärker vi polisområdet med en arbetsgrupp som kommer vara placerad i Storgöteborg syd men med uppdrag att arbeta med polisområde Storgöteborgs problembild. Uppdragen är varierande och kommer spänna över hela verksamhetsområdet såsom exempelvis områdes- och ingripandeverksamhet, bevakningsuppdrag och utredande insatser. Detta medför att du som söker bör ha stor förståelse för hela det uppdrag som polisområdet har att hantera. Du kommer att ha ett nära samarbete med polisområdets driftcenter, som blir den huvudsakliga uppdragsgivaren, och du blir bryggan mellan driftcentret, lokalpolisområdet där du är placerad och din arbetsgrupp. Arbetssättet är nytt och arbetstiden är periodplanerad vilket ställer krav på din förmåga att skapa struktur för att möta både medarbetarnas och verksamhetens behov. För att trivas i rollen behöver du vara trygg i rollen som ledare och ha ett genuint intresse att bygga och utveckla såväl verksamhet som medarbetare och team. Uppdraget som gruppchef Som chef för gruppen rapporterar du till chefen för lokalpolisområdet samt ingår i lokalpolisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • minst ett års sammanhängande erfarenhet som chef eller arbetsledande funktion • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten • erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde, dvs erfarenhet av en eller flera verksamhetsgrenar inom polisens organisation • polisexamen enligt förordning (2014:1105) Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: • erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat • ingått i ledningsforum • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen • bred erfarenhet av flera verksamhetsgrenar inom polisens organisation • kunskap om problembilden i polisområde Storgöteborg • erfarenhet av att arbeta med operativa inriktningar och driftcenter i olika nivåer och tidsperspektiv När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: • analys och helhetssyn • mål och resultat • utveckling och förändring • social säkerhet • muntlig och skriftlig kommunikation • skapa delaktighet och motivation Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas. ÖVRIGT Arbetsort: Mölndal Funktion: chef, grupp Anställningsbenämning: polisinspektör Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

5 dagar sedan
Sista ansökan:
6 maj 2025
Forensiker med kemibakgrund

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker nu en forensiker till nationellt forensiskt centrum i Linköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Nationellt forensiskt centrum, NFC, är en avdelning i Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför NFC forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen verkar inom områdena informationsteknik, biologiska spår, kemi och teknik samt droganalys. Vi har tio driftställen, vårt största labb och vårt avdelningskansli finns i Linköping. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna omfattar huvudsakligen undersökning av material som tillvaratagits på brandplats. I arbetsuppgifterna ingår bland annat: • undersöka förekomst av brandfarliga vätskor med GC-MS, TD-GC-MS • beskriva brandfarliga vätskors brandegenskaper • identifiera brandskadade föremål • utföra laboratorieförsök och rekonstruktioner • utvärdera analysresultat och skriftligt dokumentera dessa i utlåtanden till rättsväsendet Du kommer även att samverka med övriga sektioner/grupper vid NFC. Uppdraget innefattar direkta kontakter med uppdragsgivare inom rättsväsendet och vid behov svara som sakkunnig i domstol. NFC svarar för utbildning inom kriminalteknik, varför med tiden även utbildning av personal inom rättsväsendet kommer att ingå. Vid NFC genomgår du en intern utbildning/upplärning med efterföljande examination innan behörighet ges att självständigt utöva forensikeryrket. Utbildningsperioden som pågår i cirka två år. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • akademisk examen på minst kandidatnivå inom kemiområdet • mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift • goda kunskaper i engelska språket, både i tal och skrift • fullgott färg-, siffer- och bokstavsseende Det är meriterande om du även har: • akademisk examen på magister/masternivå inom relevant område • arbetslivserfarenhet inom organisk/analytisk kemi • erfarenhet av masspektrometri • erfarenhet av att hålla utbildning • erfarenhet av ISO-certifierat kvalitetsarbete • erfarenhet av att driva egna arbetsrelaterade uppdrag Personliga egenskaper Vi söker dig som är målinriktad, självgående och kvalitetsmedveten. Rollen innebär många kontaktytor och vi ser det som en självklarhet att du är prestigelös. Eftersom du arbetar i grupp förväntas du ha en god samarbetsförmåga där du både lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. För att bli framgångsrik i rollen behöver du dessutom vara lösningsorienterad och strukturerad, öppen för återkoppling och nya perspektiv samt ständig inlärning och självutveckling. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader Arbetsort: Linköping Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2 Tillträde: Enligt överenskommelse Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!

11 dagar sedan
Sista ansökan:
2 maj 2025