Nationalekonom
Medlingsinst
Nationalekonomer och makroanalytiker m.fl.

Medlingsinstitutet är en myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet och har till uppgift att medla i arbetstvister, verka för en väl fungerande lönebildning samt ansvara för den officiella lönestatistiken. Vi är femton medarbetare och har kontor i centrala Stockholm. Medlingsinstitutet söker nationalekonom Arbetsuppgifter: Du kommer att analysera de samhällsekonomiska förutsättningarna för avtalsförhandlingarna och inhämta, sammanställa och tolka statistik som är av betydelse för lönebildningen. Du ska ha en god överblick över omvärlden, framför allt Europa, när det gäller löneutvecklingen och annan makroekonomisk utveckling. Det du publicerar har stort allmänintresse med många kvalificerade användare så som Riksbanken, Regeringskansliet, Konjunkturinstitutet, aktörer på finansmarknaden samt arbetsmarknadens parter. Du ansvarar för analysen av internationellt jämförbara arbetskostnader. Medlingsinstitutet publicerar bland annat löpande rapporten ”Löneläget” som analyser den svenska konkurrenskraften. Du delar även ansvaret med att ta fram och följa den kortfristiga svenska löneutvecklingen. Du skriver i olika rapporter eller andra publiceringsformer och du håller presentationer för användarna av dessa rapporter och underlag. Vidare bidrar du till Medlingsinstitutets roll som statistikansvarig myndighet, vilket innebär att förvalta och utveckla olika statistikprodukter samt upprätthålla kontakten med användare och samarbetspartners såsom SCB och Eurostat. Eftersom Medlingsinstitutet är en liten myndighet får du ta stort eget ansvar och det är korta vägar till beslut. Det betyder också att du är flexibel och har lätt att samarbeta. Kvalifikationer: Relevant utbildning inom nationalekonomi och/eller statistik. Flera års erfarenhet av kvalificerat analys- eller prognosarbete inom arbetsmarknadsområdet. Erfarenhet av ekonometriska modeller och att bearbeta stora datamängder med hjälp av programmeringsbaserade statistikprogram. Förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. Meriterande: Erfarenhet av tidsserieanalys. Erfarenhet av programmet Eviews. Kunskaper om den svenska arbetsmarknadsmodellen. Ansökan: Ansök med CV och personligt brev senast den 31 augusti 2025 till [email protected] Ange diarienummer 2025/94 i ämnesraden för e-post. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Medlingsinstitutet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning. Frågor om tjänsten besvaras av Irene Wennemo, e-post: [email protected] eller tel. 08-545 292 41 och övriga frågor av Sanna Nilsson, e-post: [email protected] eller tel. 08-545 292 48. Vi har valt annonseringskanaler för denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare. Välkommen med din ansökan!

11 dagar sedan
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Högskoleadjunkt i idrottsvetenskap, inriktning idrottslära
Gymnastik- och Idrottshögskolan (Gih)
Övriga universitets- och högskolelärare

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, prestationsutveckling, fysisk aktivitet och hälsa. Vi bedriver forskning med hög kvalitet och samhällsrelevans inom ämnet idrottsvetenskap med fokus på människan i rörelse. Vi utbildar lärare i skolämnet idrott och hälsa, såväl som tränare, hälsovetare, sport managers, idrottsvetare och forskare. Vid GIH arbetar och studerar 160 medarbetare och 1 400 studenter. Högskolan är belägen i centrala Stockholm i nära anslutning till Stockholms Stadion och ett stort idrotts- och friluftsområde.Ämnesbeskrivning Idrottsvetenskap är ett flervetenskapligt ämne som tar sin utgångspunkt i idrottsliga praktiker som belyses utifrån humanistiska och samhällsvetenskapliga respektive medicinska och naturvetenskapliga perspektiv. Vid GIH förekommer undervisning och forskning inom olika rörelsepraktiker samt de humanbiologiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga kunskapsfälten.  Idrottslära behandlar kunskaper i skilda rörelsepraktiker och undervisning i dessa. Karakteristiskt för kunskaper i idrottslära är att de kommer till uttryck i rörelse i samband med deltagande i olika rörelsepraktiker. Idrottslära handlar även om kulturen kring rörelsepraktiken med dess normer och värderingar i olika sammanhang. Arbetsuppgifter  I anställningen ingår arbetsuppgifter såsom medverkan i planering, genomförande och uppföljning av VFU-kurser och ämnesdidaktiska kurser i idrott och hälsa. Inom VFU-kurser ingår att genomföra trepartssamtal och slutseminarium med studenter, utöver den löpande kontakten med studenternas VFU-handledare. Undervisning i idrottslära innefattar att tillsammans med ett lärarlag planera, genomföra och följa upp undervisning inom exempelvis boll, rörelse och dans, gymnastik, friluftsliv samt simning och livräddning. Undervisningen kan omfatta grund- och avancerad nivå, inom grundutbildning sker undervisning i huvudsak på svenska.  Behörighetskrav Behörig att anställas är den som har: • kandidatutbildning inom idrottsvetenskap eller motsvarande område, magister- liksom masterexamen är meriterande, • aktuell och relevant erfarenhet av undervisning inom idrott och hälsa, • visat pedagogisk skicklighet, • god samarbetsförmåga.  Bedömningsgrunder För denna anställning har följande bedömningsgrunder fastställts: • mycket stor vikt läggs vid erfarenhet av undervisning i idrott och hälsa på grundskola och/eller gymnasieskola, • mycket stor vikt läggs vid fördjupade ämneskunskaper inom idrott och hälsa, • mycket stor vikt läggs vid erfarenhet av att handleda VFU-studenter i idrott och hälsa, • stor vikt fästs vid förmåga att samarbeta med kollegor och fungera väl i arbetslag, • stor vikt läggs vid förmåga till engagemang och att ta eget ansvar, • vikt läggs vid god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska, • vikt läggs vid administrativ skicklighet som är av betydelse för de arbetsuppgifter som ingår i anställningen. Varaktighet/Arbetstid Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 50% i ca 5 månader. Tillträde enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas. Ansökningsförfarande Du ansöker via vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen. Handlingar bifogas elektroniskt och ska vara i word- eller pdf-format. Ansökan ska innefatta följande handlingar: • sammanställning av utbildningar, anställningar, pedagogiska, vetenskapliga och administrativa meriter samt ledningsuppdrag (CV) • kortfattad skriftlig redogörelse för vetenskaplig, pedagogisk och annan verksamhet • förteckning över eventuella publikationer som åberopas, vilka ska medsändas ansökan. • förslag på minst två referenspersoner Ansökan ska vara GIH tillhanda senast den senast den 9 juli 2025.  Läs gärna mer om GIH:s medarbetarskapspolicy. Åberopade meriter ska kunna intygas vid anmodan. GIH verkar för mångfald och jämställdhet inom samtliga anställningskategorier. Vi ser därför gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
9 juli 2025
Biträdande verksamhetschef
Meliva AB
Chefer inom hälso- och sjukvård

Vi erbjuder dig Meliva vårdcentral Lill-Jans är en vårdcentral med helhetsperspektiv som sätter kvalitet och patientsäkerhet i fokus. Hos oss får du engagerade kollegor, möjlighet till utveckling och en arbetsplats där vi arbetar för varandra. Vi söker nu en biträdande verksamhetschef med delad tjänst som sjuksköterska. Din roll Som biträdande verksamhetschef kommer du att, i samarbete med verksamhetschefen, ha ansvar för att leda och utveckla verksamheten. Du kommer att arbeta systematiskt för att skapa de optimala förutsättningarna för medarbetarna att erbjuda högkvalitativ vård och omsorg. Du rapporterar direkt till verksamhetschefen och förväntas vara en aktiv och bidragande del av verksamhetens ledningsgrupp. Du är operativt ansvarig med MLA och verksamhetschef. I ditt ansvarsområde ingår bland annat personal- och planeringsansvar för sjuksköterskor och undersköterskor samt att planera och driva möten. Din profil Vi söker dig som: Är tydlig i din kommunikation Kan arbeta strukturerat och självständigt Har en fallenhet för att skapa goda relationer Är lugn, förtroendeingivande och ödmjuk Känner att du bemästrar eller vill utveckla chefskapets alla hattar såsom besluta, leda och coacha dina medarbetare. Har ett genuint intresse för att leda och utveckla personalen. Har ett ekonomiskt intresse Vill arbeta med verksamhetsutveckling Kvalifikationer/Arbetslivserfarenhet Krav Flerårig vana från primärvård Meriterande Erfarenhet som sjuksköterska/distriktsköterska inom primärvården Erfarenhet av tidigare ledarskap Erfarenhet av projektledning Om jobbet Meliva vårdcentral Lill-Jans är en vårdcentral med helhetsperspektiv belägen på Östermalm nära Östra Station och KTH med närhet till både Stockholm city och kollektivtrafik. Hos oss arbetar ambitiösa och kunniga läkare, distrikts- och sjuksköterskor, undersköterskor och sekreterare. Lill-Jans är sedan en tid tillbaka en del av Meliva, som växer på den svenska marknaden med ambitionen och kunskapen att bidra till utvecklingen av ett hållbart svenskt vårdsystem med patienten, kunden och vårdpersonalen i centrum. Om oss Meliva är en bred vårdgrupp som växer på den svenska marknaden med primärvård, BVC och företagshälsa i fokus. Med innovativa vårdlösningar och en stark närvaro både fysiskt och digitalt, har vi ambitionen och kunskapen att bidra till utvecklingen av ett hållbart svenskt vårdsystem med patienten, kunden och vårdpersonalen i centrum. Melivas resa i Sverige började under 2020 i samgåendet med ett flertal erfarna vårdgivare, och är redan en av landets allra största aktörer inom primärvård med omkring 90 000 listade patienter. Vi har en gedigen erfarenhet bakom oss med rötter från den finska vårdgivaren Mehiläinen, som sedan 1909 varit ledande inom sjuk- och hälsovården i vårt nordiska grannland. Mehiläinen var också tidigt drivande i digitaliseringen av vård i mobilen och datorn, en utveckling Meliva fortsätter att driva i Sverige. Precis som Mehiläinen tar Meliva stolt arbetet vidare med livet som uppdrag. Oavsett var du möter oss har vi alltid den mänskliga omtanken i främsta rummet. Välkommen att följa med på resan. Om anställningen Omfattning: Heltid, tjänsten innefattar även klinisk tjänstgöring Anställningsform: Tillsvidareanställning Lön: Fast månadslön Arbetsgivare: Meliva vårdcentral Lill-Jans Kontakt: Annelie Lager

11 dagar sedan
Sista ansökan:
27 juli 2025
Regionsäljare Optimera Stockholm
Optimera Svenska AB
Företagssäljare

Vill du arbeta i en relationsdriven bransch som andas personlig service, försäljning och framåtanda? Vår vision är att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande i Sverige. Vi tar ansvar för våra medarbetare, kunder och vår planet, vill du vara med och göra skillnad? Vi söker en driven Regionsäljare till oss på Optimera Regionsälj Stockholm, med ansvar för kundrelationer och regional försäljning. Vår avdelning fokuserar på att arbeta med regionala storkunder i Storstockholm samt förenad projektförsäljning. Det är viktigt att du drivs av att göra affärer, har förmåga att etablera och underhålla nya samt befintliga kundrelationer. Vi kan erbjuda ett spännande och utvecklande arbete i ett expansivt företag, där du kommer att arbeta med våra proffskunder. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Bearbetning och kontakt med nya samt befintliga kunder • Driva expansion på distriktet • Aktiv försäljning av byggmaterial gentemot befintliga och nya kunder • Kundansvar och förhandling gentemot kund • Ordermottagning, offertskrivning samt uppföljning Varför arbeta hos oss? Vårt mål är att bli branschens bästa arbetsgivare! Hos oss arbetar en fantastisk laguppställning av duktiga, engagerade medarbetare med servicekänsla ut i fingerspetsarna. Vi vet att en positiv arbetsplats där alla kan vara sig själva, utvecklas och trivas är A och O för vår framgång och för att våra kunder ska välja oss! Att jobba inom Optimera innebär variation och en möjlighet att vara en del av det stora bolagets trygghet samtidigt som du upplever entreprenörsandan av det lilla bolaget. Vi har ambitiösa hållbarhetsmål där alla är med och gör skillnad. Säkerhet är vår högsta prioritet och vi arbetar tillsammans varje dag för en hälsosam och säker arbetsmiljö. Vi erbjuder bland annat kollektivavtal, friskvård, unika personalrabatter och möjlighet till fördelaktigt aktiesparande. Dina kvalifikationer: • Flera års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter • God produktkännedom inom byggsektorn • Gymnasieutbildning med handels- eller ekonomiinriktning eller motsvarande kunskap förvärvad genom erfarenhet • Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift. • B-körkort  • Lokalkännedom och kontakter i branschen är meriterande • Kännedom om vårt affärssystem Trygg är meriterande • Erfarenhet av arbete som Key Account Manager (KAM) är meriterande • Tidigare ansvar för kundrelationer i en regional roll är meriterande • Kunskap och/eller erfarenhet av miljö- och hållbarhetsfrågor inom byggbranschen, miljöledningssystem etc är meriterande Dina personliga egenskaper: • Målmedveten och handlingskraftig, du är driven och självgående • Ett stort kundfokus • Har förmåga och talang inom sälj • Uppskattar högt tempo och är en lagspelare • God kommunikativ förmåga • Lätt för att skapa goda relationer såväl internt som externt Avslutningsvis Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placeringsort Bromma, Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Varmt välkommen med din ansökan - sista datum för ansökan är 31/8.  Vi börjar göra urval av kandidater i augusti och det kan därför dröja lite innan du får återkoppling om du ansökt tidigt i processen. Optimera  Optimera är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för yrkeskunder med fokus på kvalitet, service och flexibilitet. Vi är alltid på tå för att vara det självklara valet för proffs inom bygg. Vi ingår i Saint-Gobain Distribution Sweden som ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain. SGDS omfattar bolagen Optimera, Bevego, Dahl, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. Tillsammans har vi Sveriges bredaste sortiment av produkter och tjänster inom området bygg och installation. Vi har över 150 000 proffskunder, omsätter drygt 19 miljarder, har över 180 etableringar och är nästan 3 000 medarbetare. Vi är specialister i samverkan – det gör oss unika på svensk marknad. Vi strävar alltid efter att göra allt lite bättre. https://saint-gobaindistribution.se/, https://www.optimera.se/bygghandel/proffs

11 dagar sedan
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Interim redovisningsekonom – med ansvar för Danmark
Newr AB
Redovisningsekonomer

Har du erfarenhet av dansk redovisning och lönehantering? Just nu söker vi en trygg och självgående konsult till ett uppdrag med fokus på redovisning och lön i Danmark. Uppdraget har start i september/oktober och pågår under cirka 12 månader. Kunden har kontor i Stockholms innerstad.  Om uppdraget Du får ett helhetsansvar för redovisningen i två nordiska bolag. Uppdraget är varierat och passar dig som är van att arbeta hands-on men också vill bidra till förbättring och utveckling av processer i en internationell miljö. Exempel på arbetsuppgifter: Månadsbokslut och balansavstämningar Löpande redovisning Intern och extern rapportering Löneadministration för Danmark Bistå i arbete med årsredovisningar och deklarationer Momsrapportering för Danmark och Norge Vi söker dig som har: Gedigen erfarenhet av dansk redovisning och lönehantering Trygghet i självständigt arbete och vana att driva processer God systemvana – meriterande med SAP, Dynamics och Excel Välkommen att skicka in din ansökan. Vi presenterar kandidater löpande till kunden. Frågor besvaras på: [email protected]

11 dagar sedan
Sista ansökan:
14 december 2025
Vi en söker administratör till myndighet i Stockholm
Poolia Sverige AB
Övriga kontorsassistenter och sekreterare

Plats: Stockholm Omfattning: Heltid Start: Tidigast 2025-08-15 Varaktighet: 1 år, med möjlighet till förlängning Resor: Kan förekomma Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att en säkerhetsprövning genomförs i slutskedet av rekryteringsprocessen. Denna prövning innefattar bland annat bakgrundskontroller, kreditupplysning, folkbokföringskontroll samt granskning av sociala medier och öppna källor. Dessutom genomförs CV-verifiering, referenstagning och rättsliga kontroller. En säkerhetsprövningsintervju hålls där faktorer som familjesituation och medborgarskap beaktas. Om tjänsten Vill du vara en nyckelperson i att ge service, utveckla arbetssätt och förbättra systemstödet på en myndighet? Vi söker nu en Administratör till avdelningen LogV – Logistik och förvaltningsledning på myndigheten. Uppdraget erbjuder ett varierande arbete i en stödjande och utvecklande roll med stort eget ansvar. Dina arbetsuppgifter i huvudsak Som administratör kommer du att arbeta på myndighetens kundtjänst för verksamhetsstöd och vara en central del i den dagliga hanteringen av ärenden. Du kommer också att bidra till förbättringsarbete inom kundtjänstens system och processer, samt samordna och leda utbildningar och interna aktiviteter. Vidare innebär tjänsten: - Bevaka och hantera inkommande e-post till myndighetens funktionsbrevlådor - Registrera och fördela ärenden till rätt funktion eller specialist - Säkerställa att ärenden uppdateras och hanteras inom rimlig tid - Stötta framtagning och uppdatering av instruktioner, hjälptexter och dokumentation - Utveckla och förbättra FAQ samt bidra till användarvänligheten i ärendehanteringsverktyget - Planera och hålla i utbildningar, samt samordna interna informationsaktiviteter (t.ex. Öppet hus) - Samla in återkoppling från användare för att förbättra kundtjänstens tjänster och processer Vem är du? Vi söker dig med minst gymnasium eller likvärdig utbildning. Du har goda kunskaper i MS Office, Du har minst 1 års erfarenhet av administrativt arbete inom kundtjänst eller liknande. Du är van att arbeta strukturerat och självständigt med god förmåga att prioritera samt att du trivs i en roll där du både ger service och driver förbättringsarbete, Du har en god kommunikativ förmåga och gillar att samarbeta med olika funktioner• kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift. Du hat mycket goda kunskaper i ärendehanteringssystem såsom Zendesk, ServiceNow eller likvärdigt. I denna roll så kan du komma att hålla i interna utbildningar och informationsinsatser, det är därför viktigt att du känner dig bekväm med att prata inför en grupp. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
17 juli 2025
HR-specialist med fokus på chef- och ledarutveckling i Stockholm
Försäkringskassan
Personal- och HR-specialister

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Försäkringskassans HR-avdelning är en central avdelning där myndighetens HR-resurser finns samlade. Verksamhetsområde Chef- och medarbetarutveckling driver myndighetens arbete inom områdena chef-, ledar- och medarbetarskap. I samarbete med verksamheten ansvarar verksamhetsområdet för att tillhandahålla utvecklingsinsatser till samtliga chefer och medarbetare inom myndigheten. HR-specialist, chef- och ledarutveckling, kompetensutveckling Som HR-specialist tillhör du verksamhetsområdet HR Stöd med placering inom enheten Chef- och ledarutveckling som består av 10 medarbetare som har sin placering i Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Örebro. Du skapar ett mervärde för verksamheten genom att utveckla och leverera såväl lärarledda som digitala kompetensutvecklingsinsatser inom chefs- och ledarskapsområdet. Målgruppen är chefer på olika nivåer. I dina arbetsuppgifter ingår också att vara uppdaterad på och kontinuerligt omvärldsbevaka forskning som är kopplad till chef- och ledarutvecklingsområdet, men också kring pedagogik och lärande. I ditt ansvar ingår också att hantera digitala verktyg för olika kompetensutvecklingsinsatser samt att samordna den centrala kompetensutvecklingsbudgeten. Du har ett proaktivt, konsultativt och verksamhetsorienterat arbetssätt. Du samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål och främjar nya idéer, utvecklar lösningar och stödjer nytänkande. Som HR-specialist är du bärare av HR’s styrdokument, processer och HR-verktyg, vilket innebär att du vid behov stödjer implementering av dessa delar. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter, vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har examen från högskola/universitet inom HR, beteendevetenskap, pedagogik och vuxnas lärande och/eller ledarutveckling eller erfarenheteter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har erfarenhet av att initiera, planera, leda och driva uppdrag inom området • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt • har mycket goda kunskaper inom chefs- och ledarskapsområdet • är pedagogisk och har en god kommunikativ förmåga • kan processleda en grupp både fysiskt och på distans • har förmåga att skapa stabila och förtroendefulla relationer till våra samarbetspartners. Det är meriterande om du • är diplomerad eller ICF-certifierad coach • har dokumenterad erfarenhet av att utveckla och facilitera grupper/team och av ledningsgruppsutveckling. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Stockholm, Göteborg eller Sundsvall. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs  Kontaktpersoner Tf enhetschef: Ia Holm, 010-116 90 08 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, 010-113 10 47 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Eva Taavo, 010-112 63 76, Saco-S: Matilda Eneqvist, 010-118 33 81, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Redovisningsekonom

Om oss Palmecentret arbetar i Olof Palmes anda för demokrati, mänskliga rättigheter och fred. Vi är den svenska arbetarrörelsens samarbetsorganisation för internationell solidaritet och opinionsbildning. Vi är en progressiv, dynamisk arbetsplats som ger utrymme till stor självständighet i utförandet av arbetsuppgifter. Vi erbjuder internationellt arbete och möjlighet att vara med och påverka samhällsutvecklingen i Sverige och i våra samarbetsländer tillsammans med den svenska arbetarrörelsen och våra partners. Vårt huvudkontor ligger centralt beläget på Sveavägen 68 och vi är cirka 50 anställda i Sverige och utomlands. Tillsammans med våra 26 medlemsorganisationer bedriver vi varje år cirka 200 projekt i omkring 30 länder till stöd för organisering för en bättre värld. Roll och uppdrag Som redovisningsekonom på Palmecentret är du en nyckelperson i ekonomiteamet. Du leder det dagliga redovisningsarbetet, ansvarar för bokslutsprocessen och är en viktig del av vårt arbete med budget, prognos och rapportering. Vi befinner oss i en utvecklingsfas där ett nytt ekonomi- och projekthanteringssystem nyligen implementerats, och du får en central roll i att vidareutveckla och effektivisera våra ekonomiprocesser. Dina arbetsuppgifter & ansvarsområden Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av att: · Ansvara för löpande redovisning och månatliga bokslut · Leda arbetet med årsbokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration · Utveckla rutiner och processer för god ekonomisk kontroll och förvaltning · Delta i budget- och prognosarbete samt rapportering till ledning och styrelse · Ansvara för rapportering av skatter och avgifter · Ha systemansvar för redovisningsmoduler i ekonomisystemet · Ha kontakt med revisorer, myndigheter och banker Vem är du? · Akademisk utbildning inom ekonomi · Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete och bokslut · Goda kunskaper i hela redovisningskedjan – från löpande bokföring till årsredovisning · Gedigen erfarenhet av att arbeta i och utveckla komplexa ekonomisystem och affärssystem · Intresse och förmåga att effektivisera och strukturera ekonomiska processer · Erfarenhet från internationell verksamhet · God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska · Erfarenhet från biståndsorganisation är meriterande · Erfarenhet av Xledger är ett plus Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Detta kan omfatta bland annat, men inte uteslutande att du är strukturerad, självgående och tar egna initiativ. Du har god samarbetsförmåga och tycker om att bidra med kunskap, samtidigt som du gärna stöttar dina kollegor i deras arbete. Du trivs i en roll där du får ta ansvar, driva utveckling och bidra till en professionell och hållbar ekonomiavdelning. Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Vad vi erbjuder Ett meningsfullt arbete i en engagerad, värdedriven och varm organisation där du, tillsammans med ett engagerat team och kollegor runt om i världen arbetar för att stötta progressiva och modiga rörelser att förändra samhällen och människors vardag. Palmecentrets arbete präglas av en demokratisk människosyn grundad i uppfattningen om alla människors lika värde och stora potential. Vi har kollektivavtal, erbjuder friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, målstyrd arbetstid med ett arbetstidsmått på 35,25h/vecka och möjlighet till att arbeta hemifrån några dagar i veckan. Alla anställda omfattas av kollektivavtalade försäkringar och pensioner. Ansökan Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Vi tillämpar provanställning, sex månader, gällande alla tillsvidareanställningar. Har du frågor gällande tjänsten vänligen kontakta ekonomichef Roger Stålnacke, 072-143 55 96, roger.stå[email protected], För frågor om rekryteringsförfarandet, kontakta HR-partner Erik Magnusson, [email protected]. Vi har sommarsemester och det kan därför dröja med eventuella svar på frågor. Fackliga företrädare är Otto Widmark, Handelsanställda förbund ([email protected]) och Elin Zaulich, Akademikerförbunden ([email protected]). Välkommen med din ansökan (CV och personligt brev) till [email protected] senast den 11 augusti 2025.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
11 augusti 2025
International gastroesophageal Surgery Fellowship
REGION STOCKHOLM
Övriga läkare

We are pleased to offer a unique opportunity for highly motivated surgeons to advance their expertise in gastroesophageal surgery through a 24-month clinical and research fellowship. Hosted by the Unit of Gastroesophageal Surgery at Karolinska University Hospital, this fellowship combines cutting-edge surgical training with access to a world-class research environment, fostering professional growth at one of Europe’s leading cancer centers.  We offer you - a fellowship designed for 24 months with the opportunity to further specialise in the field of gastroesophageal surgery - opportunity to work in a tertiary high-volume center for gastroesophageal surgery - structured education in surgical techniques - participation in our research group with the aim to submit at least one manuscript for publication - being part of a center with close integration with the Karolinska Institute  About us  As a tertiary high-volume center for gastroesophageal surgery at Karolinska Comprehensive Cancer Centre, we offer the opportunity to further specialise in the field of gastroesophageal surgery. The close integration between the Karolinska University Hospital and Sweden’s largest medical university and research institute, the Karolinska Institutet, also grant us a unique research environment. The fellowship is designed for 24 months starting 1 Januari 2026. https://www.karolinska.se/om-oss/vart-uppdrag/karolinska-ccc-varldsledande-vard-och-forskning-inom-cancer/ Clinical training  Clinical training is within the Gastroesophageal team and consist mainly of structured education in surgical techniques, during both open, minimally invasive and robot assisted gastroesophageal procedures. Depending on language skills, we also offer active participation at patient rounds, outpatient clinic and multidisciplinary conferences. Research Fellows will participate in our research group with the aim to submit at least one manuscript for publication during the fellowship, preferably in a bi-institutional setting together with the fellow’s home institution. For applicants already holding a PhD, there is a possibility to obtain a postdoctoral fellowship diploma from Karolinska Institutet. The fellow will also take part in lectures, seminars, journal clubs and research conferences.  Eligibility Applicants are expected to: - be graduates of a recognized medical school - have completed a general surgery residency and be committed to a future academic career in the field of gastroesophageal surgery - be an expert on minimally invasive and robot assisted gastroesophageal surgery - applicants need to be proficient in both written and spoken English (at least grade B2 according to CEFR). - Basic knowledge of Swedish is desirable but not required. How to apply  For applications to be considered as complete they should consist of: - Current CV - Copy of medical diploma, in English and authenticated * - Copy of specialist certification, in English and authenticated* - Personal statement - Two letters of recommendation, one of which must be from your department chairman * Documents must be in English and authenticated by notarius publicus.  Applications are due on 6 August 2025. Inför tillsättning av befattning som innefattar vård av barn och ungdom, kontrolleras den som erbjuds tjänsten mot misstanke- och belastningsregistret. https://www.karolinska.se/jobba-hos-oss/rekrytering-pa-karolinska/ Som anställd på Karolinska Universitetssjukhuset kan du komma att krigsplaceras. https://www.karolinska.se/jobba-hos-oss/var-arbetsplats/totalforsvarsplikt-allman-tjansteplikt-och-krigsplaceringar-pa-karolinska-universitetssjukhuset/ Om du är eller tidigare har varit anställd i Region Stockholm kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. För tillsvidaretjänster kan provanställning komma att tillämpas. Om Karolinska Universitetssjukhuset Vi på Karolinska Universitetssjukhuset är stolta över att vi är ett av världens främsta universitetssjukhus. Förutom vårt särskilda ansvar för den högspecialiserade vården i Stockholmsregionen är huvuduppdraget att tillsammans med Karolinska Institutet utbilda framtidens vårdanställda och bedriva världsledande forskning samtidigt som vi fortsätter vårt arbete med att utveckla vården för patientens bästa. Vi arbetar inom en rad olika områden och professioner. Vår vision - Vi ska bota och lindra imorgon det ingen kan bota och lindra idag. Läs gärna mer om oss på https://www.karolinska.se/ och följ oss på sociala medier! Tema Cancer Tema Cancer är ett av de största områdena inom sjukhuset. Vi utreder, behandlar och vårdar patienter med någon form av malign tumörsjukdom samt benign hematologi och koagulationssjukdomar. https://www.karolinska.se/om-oss/teman-och-funktioner/tema-cancer/

11 dagar sedan
Sista ansökan:
14 juli 2025
Postdoktor i oorganisk kemi

Kemikum, med mer än 200 medarbetare, är en av de största institutionerna vid Stockholms universitet. Forskningen vid Kemikum sträcker sig över kemins alla områden som analytisk kemi, fysikalisk kemi, materialkemi, oorganisk och strukturkemi samt organisk kemi. Forskningsprojekten omfattar b­åde teori och experiment, grundforskning och tillämpade projekt. Fokus ligger ofta på hållbar kemi, men inkluderar även avancerade analysmetoder av kemikalier och material. Kemikum har en mycket väl utbyggd forskningsinfrastruktur med en mängd utrustning med kvalificerat stöd från stabsforskare. Kemikum är också värd för utbildningen i kemi på kandidatnivå samt för tre mastersprogram; analytisk kemi, hållbar kemi, samt organisk kemi. Forskarutbildning bedrivs inom fem områden; analytisk kemi, fysikalisk kemi, materialkemi, oorganisk kemi samt organisk kemi. Mer information om oss finns på: https://www.su.se/kemikum/. Projektbeskrivning I framtiden beräknas energiåtgången för kylning (t ex inom luftkonditionering) öka dramatiskt. Nuvarande kyltekniker använder gaser som både skadar ozonlagret och påskyndar den globala uppvärmningen, vilket motiverar forskning om mer miljövänliga alternativ. Den barokaloriska effekten utnyttjar kyleffekter från fasövergångar i fasta material, och undviker således gaser. Barokalorisk kylning kan i princip uppstå i alla kemiska föreningar med fasövergångar mellan olika fasta faser, men bara en bråkdel av sådana material har undersökts för sin barokaloriska potential. Det här projektet kommer att undersöka en rad olika material i syfte att hitta nya barokaloriska system. Särskilt fokus kommer att ligga på att utveckla struktur–egenskapsförhållanden och utveckla nya material, t ex plastiska (roterande) kristaller och koordinationspolymerer. Enkristalls- och pulverröntgendiffraktion kommer att användas, likaså differentiell svepkalorimetri (DSC). Denna rekrytering är knuten till Wallenberg Initiative Materials Science for Sustainability (WISE, https://wise-materials.org/). WISE, finansierat av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, är den största satsningen på materialvetenskap i Sverige någonsin och kommer att omfatta stora satsningar vid Sveriges främsta universitet under loppet av 10 år. Visionen är en hållbar framtid genom materialvetenskap. Läs mer: https://wise-materials.org/ Unga forskare som rekryteras till WISE-programmet kommer att ingå i WISE Forskarskola , ett ambitiöst rikstäckande program med seminarier, kurser, forskningsbesök och andra aktiviteter för att främja ett starkt multidisciplinärt och internationellt nätverk mellan doktorander, postdoktorer, forskare och näringsliv. Arbetsuppgifter I projektet kommer du att ägna dig åt vetenskaplig forskning och utbildning. Du förväntas också instruera studenter och bistå med projektledning. Behörighetskrav För att vara behörig för anställning som postdoktor krävs avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara relevant doktorsexamen. Examen ska vara avlagd senast då anställningsbeslutet fattas. Bedömningsgrunder Det är meriterande, om doktorsexamen eller motsvarande är avlagd högst tre år före sista ansökningsdag. Om det finns särskilda skäl, kan en tidigare avlagd examen också anses vara meriterande. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer, tjänstgöring inom totalförsvaret, eller andra liknande omständigheter samt klinisk tjänstgöring eller för ämnesområdet relevant tjänstgöring/uppdrag. Vid tillsättningen kommer särskild vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet, relevanta bakgrundskunskaper samt motivation. Om anställningen Anställningen avser heltid och gäller tills vidare, dock minst två år och högst tre år, med möjlighet till förlängning om det finns särskilda skäl. Tillträde 2026-02-01 eller enligt överenskommelse. Vi erbjuder Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city. Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av projektledaren Hanna Boström, https://wise-materials.org/research-school/. För allmän information om institutionen, vänligen kontakta prefekten, professor Niklas Hedin, mailto:[email protected]. Vänligen notera att ansökningar inte kan tas emot via mejl. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Bifoga personligt brev och CV samt de bilagor som efterfrågas i ansökningsformuläret. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: mailto:[email protected]. Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

11 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025