Arbetsmiljöinspektör
Sök bland 8 lediga jobb som Arbetsmiljöinspektör och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du vara med på SSABs resa mot att bli världens säkraste stålföretag? Som arbetsmiljötekniker kommer du att arbeta nära verksamheten och bidra med praktiskt stöd och kunskap i arbetsmiljöfrågor. Placeringsort Luleå. Att bli en del av SSAB-familjen innebär att följa med på en resa. En resa som vi tror är avgörande för planetens framtid och hållbarhet. Stål har varit ett av de viktigaste materialen för vår samhällsutveckling och kommer att vara det även i framtiden. I våra hem, i broar som förbinder våra städer och i morgondagens bilar. På SSAB är vi stolta över vår historia och vårt ledarskap inom höghållfast stål. Samtidigt är vi medvetna om att stålproduktion är en av de branscher som släpper ut mest växthusgaser i världen. Det måste förändras. Vi har därför utvecklat världens första fossilfria process för stålproduktion och omkring 2030 kommer vi att vara i stort sett fossilfria. Som en del av SSAB kommer du att vara viktig för att förverkliga detta mål och därmed bidra till en grön omställning av hela stålindustrin. Om tjänsten På SSAB kommer säkerheten alltid först och vi har som mål att bli världens säkraste stålföretag. I rollen som arbetsmiljötekniker tillhör du organisatoriskt avdelningen Stålverket men samarbetar också med motsvarande befattningar centralt. Du arbetar nära verksamheten och är ett praktiskt stöd i arbetsmiljöfrågor. Dina huvudsakliga ansvarsområden Utreda och följa upp säkerhetsrelaterade händelser. Genomföra och dokumentera riskinventeringar, riskbedömningar och skyddsronder. Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom arbetsmiljö och säkerhet. Arbeta med brandskyddsfrågor. Samverka med motsvarande befattningar på andra avdelningar samt med SSAB Luleås centrala arbetsmiljöorganisation. Vara chefsstöd till cheferna inom avdelning Stålverket. Om dig För att lyckas i rollen som arbetsmiljötekniker hos oss söker vi dig som precis som vi tycker att det är en självklarhet att säkerheten alltid kommer först. Du inser värdet av att bedriva ett strukturerat arbetsmiljöarbete och har god datorvana. Du är initiativrik och har lätt för att ta kontakt och samarbeta med andra då rollen innebär många kontaktytor inom företaget. Vidare har du tidigare erfarenhet från att arbeta med arbetsmiljöfrågor. B-körkort är ett krav. Vårt erbjudande På SSAB är mångfald och inkludering en del av vår kultur. Vi använder våra värderingar – drivande, äkta och steget före – i vårt dagliga beslutsfattande, alltid med kunden i fokus. Det gör oss alla till lagspelare, med en gemensam strävan att förbättra oss. När du börjar på SSAB blir du en del av en organisation med passionerade problemlösare som arbetar tillsammans med viktiga utmaningar. Vi kommer att stödja din tillväxt genom att erbjuda en säker och vänlig arbetsplats som bidrar till balansen mellan arbete och privatliv. På SSAB har du möjlighet att bredda dina kunskaper och växa. Vi erbjuder ett brett spektrum av uppskattade förmåner till våra medarbetare. Här är några exempel på det: Vinstdelning Flexibla villkor för arbetstidsförkortning Friskvårdsbidrag Rekryteringsprocessen 1. Ansök 2. Intervju 3. Referenstagning 4. Kom och träffa oss 5. Hälsoundersökning 6. Signera Bakgrundskontroll kan komma att genomföras som en del i rekryteringsprocessen. Har du frågor angående tjänsten? Kontakta gärna Simon Risnert, Chef avsnitt Produktionsstöd, [email protected] Vi undanbeder oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering. Facklig information lämnas av Akademikerföreningen, Unionen och Ledarna som nås via vår växel på tfn 0920-920 00. Några ord från din blivande chef "Jag som blir din närmaste chef heter Simon Risnert. Som arbetsmiljötekniker kommer du att få ett stimulerande och omväxlande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. Du ingår i ett positivt och engagerat gäng som ställer upp för varandra." SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.com, Facebook, Instagram, LinkedIn, X och YouTube.
Vestia bygger framtidens hållbara byggnader – vill du vara med? Vestia Construction Group AB är ett nytänkande och växande byggföretag med starkt fokus på hållbarhet. Vi bygger bostäder, skolor, äldreboenden, kontor, industri- och fritidsanläggningar – alltid i samverkan med våra kunder. Trots en utmanande konjunktur ser vi att efterfrågan på hållbara byggnader fortsätter att öka, och vi är stolta över att kunna möta våra kunders behov av hållbar kompetens. Vårt mål är att bli klimatneutrala i hela vår värdekedja senast 2045 – och vi vill ha dig med på resan! Nu söker vi en KMA-samordnare som vill vara med och driva vårt arbete inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö framåt. Är du en person som brinner för dessa frågor och vill ha en central roll i att säkerställa att våra projekt håller högsta standard? Då kan det här vara jobbet för dig! Om rollen Som KMA-samordnare hos oss blir du en nyckelspelare i att stötta och samordna KMA-arbetet i våra projekt. Du arbetar både strategiskt och operativt för att säkerställa att våra byggprojekt genomförs på ett säkert, kvalitativt och miljömedvetet sätt. Du kommer att arbeta nära våra projektteam samt ha löpande kontakt med beställare, myndigheter och underentreprenörer. I rollen blir du en del av vårt hållbarhetsteam och samarbetar även med vårt systerbolag SSEA för att förbättra och utveckla vårt arbetssätt. Du har en kollega i samma roll som du arbetar tätt tillsammans med. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter Upprätta, underhålla och uppdatera projekt-, miljö- och kvalitetsplaner. Delta vid riskinventeringar och stötta i arbetet med arbetsmiljöplaner. Stötta i arbetet med kontrollplaner och egenkontroller. Hålla i skydds- och miljöronder samt ansvara för kemikaliehantering. Kontrollera att arbetet följer lokala föreskrifter och myndighetskrav. Stötta vid rapportering och hantering av olyckor och tillbud, samt säkerställa att olycks- och tillbudsrapporter hanteras och stängs Medverka vid internrevisioner, leverantörsrevisioner, certifieringsrevisioner och tillsyn från myndigheter Ansvara för sammanställning av slutdokumentation. Rapportering i enlighet med ESRS. Erfarenhetsåterföring och kunskapsdelning inom bolaget. Vem är du? Vi söker dig som har ett genuint intresse för kvalitet, miljö och arbetsmiljö och som trivs i en roll där du får kombinera strategiskt tänkande med praktiskt arbete. Vi arbetar enbart i partneringprojekt vilket innebär att din samverkande förmåga är extra viktig för att lyckas i rollen. Som person är du engagerad och strukturerad. Du har en god förmåga att samarbeta och trivs i en roll där du får ta initiativ och driva arbetet framåt. Vi önskar att du har Relevant utbildning eller erfarenhet från liknande roller. Minst 3 års erfarenhet av KMA-arbete, gärna inom byggbranschen. God förståelse för ISO-certifieringar och hur de tillämpas i projekt. Goda kunskaper i Microsoft Office 365 samt förmåga att lära dig nya digitala verktyg. Goda färdigheter i svenska, både i tal och skrift, samt grundläggande kunskaper i engelska. B-körkort. Det är meriterande om du har erfarenhet av byggspecifika program såsom Dalux, Infobric Field eller liknande. Varför Vestia? På Vestia får du arbeta i ett företag där vi kombinerar det lilla företagets nyfikenhet, flexibilitet och närhet till kunden med storbolagets kompetens, erfarenhet och leveranskapacitet. Det ger oss en unik position på vår hemmamarknad i Göteborg med kranskommuner. Vi har en stark värdegrund och ett tydligt fokus på hållbarhet, vilket genomsyrar allt vi gör. Vi växer och utvecklar vår verksamhet – och vi ser fram emot att välkomna en ny lagspelare till vårt hållbarhetsteam! Låter det som något för dig? Skicka in din ansökan redan idag! Övrigt Omfattning: Heltid Startdatum: Enligt överenskommelse Arbetstid: Mån-fre kontorstider Vart: Göteborg Vad händer när du har sökt tjänsten? I denna rekrytering samarbetar Vestia med OnePartnerGroup. För frågor och liknande är du välkommen att ta kontakt med Tania Benitez på [email protected]. I denna process jobbar vi med löpande urval och tillsättning, vilket betyder att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. När du har visat ditt intresse matchar vi din ansökan med tjänsten och vi kontaktar dig via mail eller telefon för återkoppling. I processen kommer sedan urval genom intervjuer, referenstagning och bakgrundskontroll ingå för de kandidater som utifrån matchning med tjänstens kravprofil går vidare till kommande steg. För oss är det viktigt att ta del av din upplevelse när du har sökt en tjänst hos oss. Därför skickar vi ut en kort enkät när du har sökt tjänsten och när processen är avslutad. Gällande ansökan så sker det via annonsen på OnePartnerGroups hemsida, vi hanterar inte ansökningar via mail på grund av GDPR.
HS Advisor Selected candidates will be directly employed by the project's main contractor. We expect candidates to have relevant educational qualifications and several years of experience in similar roles in industrial construction projects. Experience with data center projects is an advantage. Below is a list of typical duties but is not exclusive of all duties that are required to be carried out during the project. Conduct risk assessments and workplace inspections Develop and implement safety procedures and policies Ensure the company complies with occupational health and safety regulations Conduct safety training sessions and informational meetings for staff Investigate accidents and incidents and propose preventive measures Act as a liaison between the company and occupational health and safety authorities Report and document work environment-related incidents Requirements Strong administration skills with minimum 2 years’ experience ideally in construction industry Strong competency in Microsoft Word, Excel, Outlook Ability to liaise and manage all site paperwork High level English language skills required to manage documentation and meetings Ability to multitask and work under pressure The role requires knowledge of occupational health and safety legislation, risk management, and safety standards, as well as strong communication skills to educate and engage employees in safety matters. Please attach an English-language CV to your application, detailing your work experience and salary expectations. We will discuss the project and available roles in more detail with applicants who progress in the recruitment process. The selection process is on a fast track, so please apply as soon as possible via the provided link. For questions, please contact Camilla Arvidsson at +46735 40 27 96,we do not accept applications via email
Vill du ta ett nästa steg i karriären eller vara en del av något större och värdesätter att – med den du är och det du gör – få bidra till ett säkrare och bättre Sverige? Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband (FMTIS), rekryterar en arbetsmiljöhandläggare till verksamhetssäkerhetsavdelningen med placering i Örebro eller Enköping. Om enheten Som Arbetsmiljöhandläggare kommer du att ha det samordnande ansvaret att tillsammans med andra driva FMTIS Systematiska arbetsmiljöarbete framåt enligt arbetsmiljölagstiftningen och Försvarsmaktens styrdokument. Du är verksamhetens expertresurs inom arbetsmiljöarbetet och genom din kompetens och ditt engagemang stödjer du verksamheten. Tjänsten innebär en del resor till förbandets verksamhetsorter där du stöttar i genomförande av exempelvis riskbedömningar, utbildningsinsatser, utredningar och arbetsmiljöärenden. Du kommer att ingå i en grupp som idag består av 10 medarbetare. På avdelningen finns specialister inom ett antal specifika funktionsområden såsom verksamhetssäkerhet, miljö, arbetsmiljö, elsäkerhet, trafiksäkerhet och hantering brandfarlig vara. Avdelningen är placerad i förbandets stab och medarbetarna är rådgivande till förbandschefen och leder genomförandet av verksamhetssäkerhetsabetet gentemot förbandets enheter genom att skriva förbandsövergripande rutiner/instruktioner inom området. Huvudsakliga arbetsuppgifter Avdelningen arbetar uteslutande med regelstyrd verksamhet. Du har inom detta ansvarsområde rollen att bevaka förändringar av tillämpliga lagar, föreskrifter, interna bestämmelser, genomförda riskbedömningar och andra krav som medför påverkan på FMTIS verksamhet och föreslå förändringar i förbandets styrdokument/rutiner samt planera för hur förändringarna skall implementeras. Tjänsten innebär resor till förbandets verksamhetsorter runt om i Sverige, då verksamheten är spridd på flertalet orter i landet. KRAV Kvalifikationer • Högskoleutbildning med inriktning mot arbetsmiljö, såsom Arbetsmiljöingenjörsutbildning, alternativt annan inriktning eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Goda kunskaper inom arbetsmiljöområdet och är väl förtrogen med de lagar, förordningar, föreskrifter och krav vi som arbetsgivare har att följa gällande arbetsmiljö • Aktuell erfarenhet av att med goda resultat självständigt arbetat med att driva, samordna och utveckla operativt och strategiskt arbetsmiljöarbete • Van att agera som ett konsultativt chefs- och ledningsstöd • God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift • Goda kunskaper i Microsoft-Office • Körkort lägst klass B Personliga egenskaper Vi söker dig som är strategisk och strukturerad samt har förmåga att se helheten i komplexa sammanhang. Du har engagemanget som krävs för att driva det systematiska arbetsmiljöarbetet i en stor och geografiskt spridd organisation. Du har en god kommunikativ förmåga och är van att ha en pedagogisk roll på organisatorisk nivå. Vi värdesätter engagemang, flexibilitet och samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Tidigare erfarenhet av att ha arbetat med arbetsmiljöfrågor inom Försvarsmakten • Utöver arbetsmiljöområdet, tidigare erfarenhet från andra verksamhetssäkerhetsområden • Tidigare erfarenhet av stabsarbete inom statlig myndighet • Erfarenhet av att arbeta utifrån AFS 2001:1 som standarder för ett systematiskt arbetsmiljöarbete och att ha vana att planera och leda utbildning, nätverk och liknande • Erfarenhet av att implementera och utveckla processer och arbetsmetoder och kunna omsätta dessa i praktiken • Erfarenhet av internrevision För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Örebro eller Enköping. Då förbandet har verksamhet över hela Sverige förekommer resor i tjänsten. Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse. Upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen Malin Silfverberg Gräntz Fackliga företrädare OFRS - Martin Sparr SEKO - Matz Felix SACO - Agnetha Landquist OFRO - Heikki Videll Samtliga nås på telefon via växeln 019-39 35 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-03-24. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Key Requirements: • A recognised qualification in Health & Safety • 2 years post qualification experience in a similar role • A genuine passion for H&S matters, with a record of making measurable improvements to operational practices • Thorough knowledge of H&S legislation and ability to efficiently manage all health and safety issues on site • Ability to work and communicate confidently and effectively with both senior management within company as well as external clients and contractors • Excellent interpersonal and communication skills with strong decision-making expertise, and the ability to engage and influence employees and senior management. • Ability to lead a safety team, use own initiative and be self-motivated • Experience with the ISO 45001 standard and management system As a member of the project management team, you have the opportunity to influence safety culture onsite by demonstrating personal commitment, setting clear expectations, and effectively communicating safety policies. By consistently modelling safe behaviour, prioritizing safety above productivity, and ensuring that all workers receive proper training and resources, you can foster an environment where safety is ingrained in every aspect of the construction process. Encouraging open communication, recognizing and rewarding safe behaviour, and conducting regular inspections further reinforce the importance of safety. By taking these steps, you can help create a culture where safety is a shared value and a top priority for all stakeholders involved in the project. Key Responsibilities: Reporting to and under the direction of the Health and Safety Manager, your key responsibilities are: - • Carrying out safety inspections and producing risk assessments • Regularly review and update Company Risk Assessments, Safe Operating Procedures and Safety Statement • Complete Safety Induction Training for all new employees and sub-contractors, and maintain documentary evidence of the same • Investigate, record and report accidents, incidents and near-misses promptly, ensuring any corrective actions are implemented without delay • Provide relevant accident information for insurance purposes • Identify new and on-going safety related training requirements, ensuring all mandatory training is reviewed and delivered on time • Ensure that correct PPE is availed of at all times by all relevant employees • Enforce Health and Safety Department Policies • Review sub-contractors’ Safety Statements and Safety Compliance • Attend regular Health & Safety meetings Strong time management and communication skills are essential to this role as well as computer literacy and the ability to prepare reports and administer necessary paperwork.
Vi söker nu en Service HSE manager för ett spännande konsultuppdrag till en av våra kunder i energibranschen. I rollen kommer du att utveckla och säkerställa arbetet gällande HSE ( Hälsa, säkerhet och miljö) och vara en viktig spelare då du även kommer att stötta både platsteamen och ledningen med att implementera och följa riktlinjer och processer för HSE för att se till en säker arbetsmiljö. Du kommer att tillhöra den svenska, finska och baltiska organisationen. Detta är ett konsultuppdrag med start 17 feb- 16-jun med goda möjligheter till förlängning. Du blir anställd av oss på the Place och arbetar ute hos kundföretaget. För denna roll finns möjlighet till delvis eller helt distansarbete beroende på vart i landet man bor. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Arbetsuppgifter Du kommer bland annat att: Vara ansvarig för att utveckla och implementera HSE arbetet. Vara en coachande ledare och en förebild som kan bidra med expertis inom HSE-rådgivning. Stötta ledningsgrupper och platsteamen gällande frågor inom hälsa, säkerhet och miljö. Följa upp KP:Ier och ta till eventuella åtgärder och utveckla handlingsplaner. Utföra inspektioner och säkerställa att åtgärder tas vid fall av incidenter. Stötta Operation manager i HSE relaterad kundkontakt. Uppmuntra och utveckla rutiner kring HSE möten på anläggningarna. Erfarenhet För att ta sig an uppdraget tror vi att du har följande erfarenhet och bakgrund: Minst 3-5 års erfarenhet av en likande roll som HSE manager. Gedigen kunskap gällande HSE regler både lokala och internationella. Flytande kunskaper i svenska och engelska. Goda kunskaper i Officepaketet. B-körkort, då resor ingår i tjänsten. God fysik och kondition då klättring i vindkraftverk förekommer. Det är starkt meriterande om du har arbetat inom tex, förnybarenergi, eldistribution, gasindustrin eller en liknade reglerad industri. Personligt För denna position ser vi att du är social, utåtriktade och flexibel. Då det ingår resor i tjänsten behöver du ha körkort och tycka om att ibland behöva ta dig till olika platser. Du tycker om att bidra till goda resultat och har en mycket god samarbetsförmåga och kan agera tydligt och informativt i olika situationer. Du har ett starkt kundorienterat förhållningsätt och har lätt för att knyta kontakter. Mer om uppdraget: Detta är ett konsultuppdrag mellan17 feb- 16-jun, med goda möjligheter till förlängning. Tjänsten erbjuder delvis eller helt distansarbete. Arbetstider: Kontorstider. 40tim/veckan. Låter det intressant? Vi ser fram emot din ansökan! The Place – Where happy work happens Låter detta intressant och du fortfarande vill söka jobbet? Bra – du som lyckas knipa platsen blir dessutom en del av The Place! Som medarbetare hos The Place erbjuds du kompetensnätverk, mentorskap och trygga villkor. I The Place har du en Worklife Partner som är intresserad av att följa och utveckla ditt arbetsliv över tid.
Job DescriptionWe are seeking an experienced Health, Safety, and Environment (HSE) Specialist for our popular clientlocated in Boden. The HSE Specialist will enhance HSE performance, fostering a strong safety culture and environmental focus. Responsibilities include providing expert HSE advice, managing risks, and ensuring compliance with BAS P/U Swedish legislation. This role also involves maintaining and updating the health and safety plan for the site, performing safety inspections, and coordinating work environment matters to prevent hazards and risks.Key Responsibilities:-Develop, update, and maintain the project’s health and safety plan.- Conduct safety inspections to ensure compliance with regulations.- Review and assess risks, coordinating activities to avoid hazards.- Report HSE incidents and share lessons learned and best practices.- Track and report progress on sustainability objectives and key performance indicators (KPIs). Qualifications You have previous experience of similar tasks. You have knowledge of BAS P/U Swedish legislation. You are fluent in English,written and spoken. A construction background is a plus. Personal Qualities We are looking for a proactive and detail-oriented individual with strong communication skills and a hands-on approach to managing HSE responsibilities. The ideal candidate is adaptable, solutions-focused, and able to collaborate effectively with diverse teams on-site. Leadership and resilience are key qualities to ensure a safe, compliant, and efficient work environment. Company DescriptionOur client is developing the world's energy system to become more sustainable and flexible. They help clients in the energy and industrial sectors with innovative solutions and services worldwide. When you join JobBustersAs a consultant at JobBusters, you can feel secure with a collective agreement, available consultant managers and committed recruiters. As a consultant, you also get access to our network of exciting companies and clients! For us, it is important that you as a consultant feel comfortable, feel a sense of security and community with us as an employer. We offer an occupational pension, salary change and the option of flexpension. You also get access to our benefits portal, where in addition to wellness allowance you have access to lots of discounts and offers in wellnes, home and leisure, transport, healthcare and much more! Your well-being is of the highest priority for us, and we therefore offer you as an employee Corporate Health Care to deal with all the challenges of everyday life, both at work and in private life. SalaryAs agreed. Admission and ApplicationFull-time, office hours. Our client intends to start the assignment on 2025-02-03, and it is expected to run until 2025-12-31, with the possibility of extension. You will be employed by JobBusters and work as a consultant for our exciting client. This assignment requires on-site work in Boden.Please submit your application in English (preferably in Word format) as soon as possible, as interviews will be conducted on an ongoing basis.
Are you ready to lead the development and implementation of QHSE systems for a modern fleet operating in offshore and marine services? As Manager, QHSE, you will play a critical role in maintaining the highest safety, quality, and operational standards. Join a company where your expertise and leadership will shape the future of maritime operations! In this role, you will oversee QHSE systems, lead audits, manage risk assessments, and drive a safety-first culture across a diverse and dynamic fleet. You will have the opportunity to enhance existing systems while preparing for future challenges in marine operations. YOU WILL Develop, implement, and maintain the Safety Management System (SMS), Quality and Operational Manuals in collaboration with the Operations and Fleet Teams to instill a strong safety culture and quality consciousness. Oversee and support a dedicated QHSE team, including QA & Safety Officers, ensuring timely and effective implementation of safety and quality initiatives. Lead internal and external audits in line with applicable standards and procedures to verify the effective implementation of SMS and quality policies and objectives. Lead and assist Fleet Operations Managers in marine incident investigations and risk assessments, implementing measures to prevent recurrence and mitigate risks Ensure the systematic monitoring and recording of incidents, accidents, near misses, deviations, corrective actions, and emergency handling. Organize emergency response training and drills with vessel operators and develop comprehensive emergency response plans to prepare for unforeseen events. Oversee the departmental budget, monitor financial performance, and collaborate with the General Manager for approvals on larger expenses or investments. Lead the enhancement and evolution of QHSE systems and strategies, ensuring alignment with global standards and preparing for future industry challenges Inspire and manage a high-performing team through effective leadership, clear goal-setting, performance management, and professional development initiatives Visit vessels, shipyards, and other operational sites regularly to ensure QHSE systems are effectively implemented and maintained. Occasional regional travel is required. YOU ARE A Marine Engineer (or equivalent) with a Bachelor’s degree and a proven track record in QHSE roles, particularly within marine operations and shipyard activities. Experienced with at least 10 years in QHSE aspects of marine operations, including a minimum of 5 years in managerial or leadership roles. Certified in Safety Management (e.g., NEBOSH Certificate, MVK, or equivalent) and auditing techniques (e.g., ISM/ISO9001 Internal Auditor or equivalent). PMP certification is an advantage.Proficient in developing and managing QHSE Management Systems, Risk Assessments, and Emergency Response Plans. Familiar with Class Society rules, statutory requirements, and best practices within the marine sector, with hands-on experience in compliance and certifications. A strategic thinker with excellent planning, organizational, and time management skills, capable of leading change and improving processes proactively. An effective communicator in English (proficiency in Arabic is a plus), with strong interpersonal and presentation skills, able to work in a multi-cultural environment. Computer-proficient, with advanced skills in analyzing and reporting data to ensure transparency and informed decision-making. Motivated to drive continuous improvement and foster a safety-first mindset across all operations WANT TO KNOW MORE? In this recruitment process, Zamil Offshore is collaborating with Nexer Recruit. If you are offered the position, you will be employed directly by Zamil Offshore. For any questions, please contact the responsible recruiter, Stefan Larsson, viaphone number: +46 730 846 816 or via email: [email protected] are reviewing applications on an ongoing basis, so please submit your application as soon as possible, but no later than January 13, 2025. We look forward to receiving your application! ABOUT ZAMIL OFFSHOREZamil Offshore Services Company has been offering diversified offshore and marine support services to the oil and gas industry since 1977. Its core business includes offshore marine and diving services, offshore construction and hookup services, as well as port towage and pilotage operations. Zamil owns and operates a fleet of over 120 offshore support vessels and jack-up barges. Zamil also manages the towage and pilotage operations in 5 different ports across the Kingdom. Over 47 years of excellence in the Offshore Industry Continuously working to create a strong offshore sector The Middle East’s most diversified offshore fleet owner, operator and services provider Class-leading safety, quality, and reliability across all operations Offering specialized offshore construction services, including hookup & well tie-ins, and brownfield EPCI
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 8 av 8 jobb