Arbetsmiljöinspektör

Sök bland 3 lediga jobb som Arbetsmiljöinspektör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Samordningsstöd till Trafikverket

Vi söker en konsult till rollen som Samordningsstöd arbetsmiljö fast driftställe till Trafikverket i Stockholm. Detta är ett konsultuppdrag. Du kommer vara anställd av Centio Consulting Group AB och arbeta som konsult. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Geografiskt omfattar uppdraget mestadels Stockholm men Uppsala C och Södertälje hamn ingår också.Följande fasta driftställen omfattas. Antal fasta driftställen som omfattas kan variera i antal över tid.Citybanans servicetunnel, bandel 409Stockholm C, del av bandel 401Tomteboda bangård, bandel 403Värtabanan, bandel 405Älvsjögodsbangård, bandel 407Hagalund, bandel 402 (Jernhusen är samordningsansvarig för utomhusmiljön.)Uppsala C, del av bandel 429Södertälje hamn, del av bandel 410Uppdraget består av följande:- att vara samordningsstöd för hantering av samordning av arbetsmiljöfrågor vid fasta driftställen som är gemensamma arbetsställen för flera verksamheter enligt 7d § AML 3 kap. Allmänna skyldigheter, samt enligt TDOK 2018:0078 Samordning bangårdar.Enligt AML 3 kap. 7 e § Den som är ansvarig för samordningen av arbetsmiljöfrågor enligt 7 d§ ska se till att 1. arbetet med att förebygga risker för ohälsa och olycksfall samordnas på det gemensamma arbetsstället, 2. arbete tidsplaneras på det sätt som behövs för att förebygga risker för ohälsa och olycksfall till följd av att olika verksamheter pågår på arbetsstället, 3. allmänna skyddsanordningar inrättas och underhålls och allmänna skyddsregler för arbetsstället utfärdas, 4. ansvaret för de speciella skyddsanordningar som kan behövas för ett visst eller vissa arbeten klargörs, och 5. personalutrymmen och sanitära anordningar inrättas på arbetsstället i behövlig omfattning-att leda produktionsamordning i Hagalund.-att leda produktionssamordning i Citybanan.Uppdraget kan även innebära att vara ett stöd till Trafikverket som BAS-U/P rörande byggarbetsmiljösamordning vid utförande av byggnads- eller anläggningsarbete enligt 6 § AML 3 kapAllmänna skyldigheter.ArbetsuppgifterA) Samordningsmöten1. Genomföra samordningsmöten för respektive fast driftställe (inklusive nödvändiga för- och efterarbeten) enligt nedan angiven frekvens: • Stockholm C: 1 samordningsmöte/månad• Tomteboda bangård: 2 samordningsmöten/år (mars och september) • Värtan bangård: 2 samordningsmöten/år (mars och september) • Älvsjö godsbangård: 4 samordningsmöten/år (februari, maj, augusti, november)• Uppsala C: 2 samordningsmöten/år• Södertälje hamn: 2 samordningsmöten/år2. Löpande ta fram och uppdatera relevanta dokument (tex protokoll, sammanställning av planerade arbeten, risklistor etc.).3. Genomföra ronder och platsbesök (1 arbetsmiljörond/år för respektive fast driftställe. Antal platsbesök kan variera utifrån behov och egen anläggningskännedom. Delta vid andras verksamhetsutövares arbetsmiljöronder, om behov finns.)4. Ta emot anmälan om planerade arbeten och sammanställa detta för utskick i enlighet med punkt 2.5. Hantera den dagliga samordningen på de fasta driftställena i enlighet med AML.Frekvensen på samordningmöten på repektive driftställe kan variera beroende på behov och aktuell verksamhet.Ärendenummer: KOM-415356 Uppdragsbeskrivning Konsultuppdrag, kompetenskonsultDokumentdatum: 2024-03-27Rev. datum: Samordningsstöd 6(8)Mall Uppdragsbeskrivning – Resurskonsult, version 4.0 B) Produktionssamordningsmöten1. Genomföra produktionssamordningsmöte för respektive fast driftställe (inklusive nödvändiga för- och efterarbeten) enligt nedan angiven frekvens • Citybanan: 1 produktionssamordningsmöte/vecka• Hagalund: 1 produktionssamordningsmöte/veckaFrekvensen på produktionssamordningsmöten kan variera beroende på behov och aktuell verksamhet.2. Löpande ta fram och uppdatera relevanta dokument (tex protokoll, sammanställning av planerade arbeten, risklistor etc.).3. Genomföra ronder och platsbesök (1 arbetsmiljörond/år för respektive fast driftställe. Antal platsbesök kan variera utifrån behov och egen anläggningskännedom. Delta vid andras verksamhetsutövares arbetsmiljöronder, om behov finns.)4. Ta emot anmälan om planerade arbeten och sammanställa detta för utskick i enlighet med punkt 2.5. Hantera den dagliga samordningen på de fasta driftställena i enlighet med AML Krav (OBS, obligatoriska) - Behörighet att vistas inom järnvägen med lägst behörighet som Skydds- och Säkerhetsledare(SoS-ledare), se TDOK 2014:0230 "Trafikverkets kompetenskrav för tillträdes- och trafiksäkerhetsfunktioner", se även TDOK 2019:0467 Tillträdeskrav VO Underhåll järnväg. (intyg)- BAS-U/P utbildning som är max fem(5) år gammal från anbudsdag. (intyg)- Erfarenhet av arbetsmiljöarbete kopplat till järnväg.- Körkort, lägst behörighet B.- ska kunna tala och skriva på god svenska- kunskaper i engelska- ha aktuell kännedom om Trafikverkets gällande skydds- och trafiksäkerhetsföreskrifter vidarbete i anslutning till spår och bangårdar Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!

8 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Notisum söker Miljö- och arbetsmiljökonsult

Älskar du balansen mellan juridik, SaaS och content? Brinner du för frågor inom miljö- och arbetsmiljöområdet? Vill du ta chansen att arbeta på ett etablerat företag som är inne i en spännande expansionsfas där du kommer få möjlighet att påverka din roll inom företaget? Då har vi en spännande tjänst för dig hos oss på Notisum! Notisum söker en miljö- och arbetsmiljökonsult med inriktning lagrevision och lagefterlevnad för att stärka vårt contentteam och möta våra kunders behov av konsulttjänster. Som miljö- och arbetsmiljökonsult på Notisum erbjuds du en unik chans att utvecklas till en rådgivande expert. Du kommer att bli en av två miljö- och arbetsmiljökonsulter som ansvarar för vårt content genom registervård, sammanfattningar och ändringskommentarer samt konsultera våra kunder inom miljö- och arbetsmiljöområdet. Om tjänsten I rollen som Miljö- och arbetsmiljökonsult får du möjlighet att både jobba med innehållet i tjänsten men även jobba tillsammans med våra kunder i syfte att hjälpa dem skapa ett hållbart arbetssätt utifrån ett miljö- och arbetsmiljöperspektiv kopplat till deras legala krav. Du tar tillsammans med kollegor och närmsta chef ett helhetsgrepp om Notisums kunskapsförsörjning internt och externt och hur denna kan utvecklas vidare. Tjänsten passar dig som har ett genuint intresse för miljö- och arbetsmiljöfrågor och som vill arbeta både administrativt och i en expertisroll gentemot kund. Dina arbetsuppgifter i huvudsak: Sammanfatta ändringar och skriva kommentarer på nya och ändrade lagar och krav. Underhålla register innehållandes bland annat myndighetsföreskrifter och kommunala förordningar. Utbilda och hålla workshops/webbinarium för Notisums kunder inom miljö- och arbetsmiljö. Stötta våra kunder i det praktiska arbetet kring lagefterlevnad, exempelvis genom att ta fram företagsspecifika laglistor. Genomföra lagefterlevnadsrevisioner enligt ISO-standard. Vägledning och tolkning av lagstiftning inom miljö och arbetsmiljö. Aktivt bidra till vår process- och produktutveckling. Vi arbetar prestigelöst, ambitiöst och gränsöverskridande. Även om varje roll har tydliga egna ansvarsområden ser vi samarbete som en framgångsfaktor och vi välkomnar medarbetare som kan tillföra något nytt till organisationen. Vi erbjuder dig: Ett entreprenöriellt och familjärt bolag med Karnov Group som koncern i ryggen. Flexibla arbetstider & work-life balance. Kollektivavtal med tjänstepension, försäkringar, förskottssemester m.m. Personalrabatt på resor, hotell, elektronik m.m. Härliga kollegor som ger varandra utrymme att utvecklas - samtidigt som vi har väldigt roligt på vägen! Kvalifikationer Du besitter hög grad av personlig mognad och initiativtagande då du kommer att agera representant för Notisum och bistå kunder med lösningar som påverkar deras verksamhet. Vidare är du en kommunikativ och ambitiös person som har lätt för att knyta nya kontakter och vårda befintliga relationer, som gillar att utmana dig själv i syfte att driva din professionella utveckling och kan självmant leda dina arbetsuppgifter på bästa sätt. Oavsett vilken bakgrund du har så är din personlighet lika viktig som din faktiska kompetens. Våra kunder finns i privat och offentlig sektor, stora och små organisationer. I tjänsten är kundkontakten central och mångfalden hos våra kunder ställer stora krav på att du är flexibel i ditt bemötande. För att lyckas i rollen så tror vi att du besitter ett par av följande kvalifikationer: Högre relevant utbildning inom exempelvis hållbarhet, miljö eller arbetsmiljö eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig Minst ett par års erfarenhet av att arbeta med miljö- och arbetsmiljöfrågor Grundläggande juridisk kunskap och förståelse Talar och skriver svenska på motsvarande modersmålsnivå Talar och skriver obehindrat på engelska Det är meriterande om du har erfarenhet av: Notisum eller andra lagbevakningstjänster Talar och skriver norska eller finska ISO-standarder och lagefterlevnadsrevision Vi tror även att du: Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Tar egna initiativ och visar en vilja att bidra och förbättra för våra kunder, våra produkter och vår organisation. Är noggrann, ansvarsfull och trivs med att arbeta tätt tillsammans med dina kollegor. Har en vilja att fortsätta utvecklas hos oss. Om Notisum Notisum AB är ett informationsförlag som grundades 1996 och som idag tillhör Karnov Group. Karnov Group kombinerar juridisk expertis med innovativa internettjänster för att ge yrkesverksamma tillgång till exakt den information de behöver - när de behöver den. Notisum har lagbevakning som specialitet, med många kunder i segmentet miljö-, arbetsmiljö- och kvalitetscertifierade organisationer. Abonnemangsprodukterna är moderna internettjänster med stor flexibilitet och ett oslagbart bevakat informationsinnehåll. Vi har kontor i Stockholm, Köpenhamn och Malmö. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter. Korta beslutsvägar och stora möjligheter till inflytande över din egen och företagets framtida utveckling. Du kan förvänta dig ett företag med starka ambitioner för ytterligare tillväxt och därmed stora möjligheter för vidare personlig utveckling. Du kommer att tillhöra ett team som sätter kunderna i fokus och arbetar nära varandra för att skapa och utveckla goda kundrelationer. Sök! Vi utvärderar kandidater löpande så sök snarast, dock senast den 30 april 2024. Genom att skicka in din ansökan till oss godkänner och samtycker du till att Notisum AB behandlar dina personuppgifter. Vi ser fram emot din ansökan!

25 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Junior Health & Safety Officer

Key Requirements: • A recognised qualification in Health & Safety • 2 years post qualification experience in a similar role • A genuine passion for H&S matters, with a record of making measurable improvements to operational practices • Thorough knowledge of H&S legislation and ability to efficiently manage all health and safety issues on site • Ability to work and communicate confidently and effectively with both senior management within company as well as external clients and contractors • Excellent interpersonal and communication skills with strong decision-making expertise, and the ability to engage and influence employees and senior management. • Ability to lead a safety team, use own initiative and be self-motivated • Experience with the ISO 45001 standard and management system As a member of the project management team, you have the opportunity to influence safety culture onsite by demonstrating personal commitment, setting clear expectations, and effectively communicating safety policies. By consistently modelling safe behaviour, prioritizing safety above productivity, and ensuring that all workers receive proper training and resources, you can foster an environment where safety is ingrained in every aspect of the construction process. Encouraging open communication, recognizing and rewarding safe behaviour, and conducting regular inspections further reinforce the importance of safety. By taking these steps, you can help create a culture where safety is a shared value and a top priority for all stakeholders involved in the project. Key Responsibilities: Reporting to and under the direction of the Health and Safety Manager, your key responsibilities are: - • Carrying out safety inspections and producing risk assessments • Regularly review and update Company Risk Assessments, Safe Operating Procedures and Safety Statement • Complete Safety Induction Training for all new employees and sub-contractors, and maintain documentary evidence of the same • Investigate, record and report accidents, incidents and near-misses promptly, ensuring any corrective actions are implemented without delay • Provide relevant accident information for insurance purposes • Identify new and on-going safety related training requirements, ensuring all mandatory training is reviewed and delivered on time • Ensure that correct PPE is availed of at all times by all relevant employees • Enforce Health and Safety Department Policies • Review sub-contractors’ Safety Statements and Safety Compliance • Attend regular Health & Safety meetings Strong time management and communication skills are essential to this role as well as computer literacy and the ability to prepare reports and administer necessary paperwork.

22 februari 2024
Sista ansökan:
19 augusti 2024