Bankjurist

Sök bland 2 lediga jobb som Bankjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Legal & Compliance Officer till växande Howden Insurance Brokers

Rollen som Legal & Compliane Officer hos Howden Insurance Brokers är helt ny och du kommer vara en viktig spelare för både verksamheten och bolagets tillväxt. Om du vill vara med i denna spännande fas, läs mer och sök tjänsten nedan. Vi tillämpar löpande urval. OM TJÄNSTEN Howden Insurance Brokers är en global försäkringsförmedlare som hjälper bolag i alla storlekar att hantera och finansiera risk via kvalificerad rådgivning och försäkringsförmedling. Nu befinner den svenska verksamheten sig i en tillväxtfas och söker en Legal & Compliance Officer som del av arbetet att stödja sina mäklare och säkerställa att företaget säkert navigerar i den komplexitet som nuvarande och framtida lagstiftning och regelefterlevnad innebär. Arbetsuppgifter I din roll som Legal & Compliance Officer hos Howden kommer du att stödja alla enheter inom Howden Sverige i en bred skala av regulatoriska och bolagsrättsliga frågor samt vara bryggan mellan den svenska verksamheten och de juridiska funktionerna inom Howden Group. Du kommer att rapportera till företagets vice VD. En naturlig del i din roll blir att utveckla och förvalta goda relationer med högre beslutsfattare både internt och externt. Dina arbetsuppgifter innebär att: * Utveckla, genomföra och hantera rättsliga standarder, processer och planer som överensstämmer med Howden Groups rättsliga och regulatoriska riskramverk vilket kan handla om exempelvis dataskydd och integritet, svensk finansiell reglering, affärs- och försäkringskontrakt, efterlevnadsprocesser och juridiska tvister * Tillsammans med vVD identifiera och implementera för verksamheten relevanta policys för regelefterlevnad * Delta och avrapportera i styrelse- och ledningsgruppsmöten * Samla in och upprätthålla data om juridiska risker som påverkar Howden Sverige som du delar med motsvarande funktion i den europeiska verksamheten * Utbilda Howden Sveriges personal om Howden Groups och Howden Sveriges juridiska och rättsliga standarder och processer * Agera kontaktperson till de externa juridiska rådgivare som används av Howden Sverige Denna roll kan utgå från något av de svenska kontoren belägna i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Du erbjuds: - En arbetsplats med sunda värderingar och fokus på personalens välmående - Möjligheten att bli aktieägare i Howden Group, vilket är särskilt spännande i denna tillväxtfas - En timmes kortare arbetstid under sommarmånaderna juni till augusti VI SÖKER DIG SOM - Har en juristexamen - Har gedigen erfarenhet från liknande roll, gärna från konsultbranschen eller annan försäkringsmäklare - Erfarenhet från arbete med regelefterlevnad, dataskydd, kontrakt samt hantering av tvistemål - Har erfarenhet av arbete med regelverken IDD och GDPR - Har professionella kunskaper i svenska och engelska då arbetet sker på båda språken Det är meriterande om du har - Erfarenhet av arbete inom bank- eller försäkringsbranschen För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Lösningsorienterad - Personlig mognad/trygghet - Affärsmässig - Uthållig I tjänsten ingår resor till de övriga svenska kontoren samt i förekommande fall utlandsresor cirka 2-4 dagar per månad. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och Howden Insurance Brokers önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vid frågor, kontakta ansvarig rekryterare Jamila Badee. Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Howden Insurance Brokers är en global försäkringsförmedlare som hjälper bolag i alla storlekar att hantera och finansiera risk via kvalificerad rådgivning och försäkringsförmedling. Verksamheten i Sverige består av cirka 50 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Howden är en del av Howden Group Holdings med huvudkontor i London. Howden är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med drygt 16 000 anställda i 50 länder. Våra kärnvärden styr hur vi lever och arbetar. Vi är en grupp med självständighet och människan i centrum, och vi utgör en plats för talang meden unik kultur: världens största småföretag!

3 april 2024
Sista ansökan:
4 maj 2024
Group Money Laundering Reporting Officer

Vi på NOBA ska stärka upp vår kompetens inom Anti-Financial Crime Compliance genom att anställa en Group Money Laundering Reporting Officer (Group MLRO). Som Group MLRO kommer du att ingå i den gruppgemensamma Compliance-funktionen som idag består av nio medarbetare och leds av Group Chief Compliance Officer. Du kommer att vara Centralt Funktionsansvarig för gruppen. I denna roll kommer du att ha det övergripande ansvaret för Financial Crime Compliance i NOBA-gruppen. Ditt ansvar omfattar bland annat att upprätta en riskbaserad årsplan, genomföra samt säkerställa att aktiviteter enligt årsplanen genomförs, uppföljning av observationer som Compliance-funktionen identifierat, upprättande av rapportering till ledningsgrupp och styrelse, utbildning, rådgivning, monitorering, etc. relaterat till Anti-Financial Crime. Du kommer tillsammans arbeta med övriga kollegor i Compliance-funktionen, i synnerhet med den norska filialens MLRO. Du kommer även att ha ett nära samarbete med AFC-organisationen i Sverige, AML-organisationen i Norge, Risk Control samt Legal. Dina arbetsuppgifter inkluderar blandat annat att: - Vara med och utveckla Compliance-funktionen samt bankens compliance-ramverk, med fokus på Financial Crime - Kontrollera och övervaka att gruppen efterlever regelverk relaterade till Financial Crime samt utbilda, ge råd och stöd till verksamheten inom området - Genomföra kontroller samt utfärda rekommendationer baserat på brister som identifieras - Framtagande av material till styrelserapportering - Framtagande av compliance riskanalys avseende Financial Crime samt förslag till årsplan Vi söker dig som: - Har tidigare erfarenhet av rollen som MLRO (Centralt Funktionsansvarig) - Har gedigen kunskap om regelverk gällande penningtvätt, finansiering av terrorism och finansiella sanktioner - Har gedigen erfarenhet av arbete inom kontrollfunktioner i finansiellt bolag Det är en fördel om du har:- Erfarenhet från nischbank/mindre bank För att trivas och prestera väl i rollen tror vi att du behöver vara: Resultatorienterad - du tar ditt arbete och prestation på allvar och sätter stor vikt vid att uppnå mål och slutföra ditt arbete på ett strukturerat och kvalitativt sätt. Vidare ställer rollen stora krav på din samarbetsförmåga. Då rollen innebär många kontaktytor krävs det att du är lyhörd, inkluderande och förstående för olika avdelningars behov. Sist men inte minst behöver du vara självgående och självständigt kunna driva och utveckla arbetet framåt. Hos oss kan du förvänta dig: - En platt organisation med snabba beslutsvägar - Utvecklingsmöjligheter inom din roll och inom organisationen - Frihet under ansvar - Roliga aktiviteter tillsammans med ditt team och kontoret - En kultur där feedback, coachande ledarskap och gemenskap är viktigt NOBA är en inkluderande arbetsplats som strävar efter mångfald - vi välkomnar alla sökande oavsett vem du är! Praktisk information: Start: Enligt överenskommelse Plats: Gävlegatan 22, Stockholm Anställningsform: Tillsvidare (tillämpar 6 månaders provanställning) Omfattning: Heltid Arbetstider: 08:30-17:00 (jun-aug 08:30-16:00) Ta chansen och följ med på en utvecklande resa med oss på banken med stort 🧡 och snabba 👣. Vad händer när du har skickat in din ansökan? Antalet steg i rekryteringsprocessen kan variera beroende på vilken tjänst du sök men vi försöker alltid att hålla processen så kort och koncist som möjligt, för att värna om din ansökningsupplevelsen. Vanligtvis kan du förvänta dig två intervjuer innan referenstagning och bakgrundskontroll. Du kan läsa mer om hur vår rekryteringsprocess går till under FAQ (https://careers.noba.bank/pages/faq). Om du har några frågor eller funderingar kring tjänsten så kontakta ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot din ansökan! 🙏✨ NOBA bank värnar om din integritet och vill, med hänvisning till GDPR, be dig att inte inkludera några känsliga personuppgifter i din ansökan. Exempel på känsliga personuppgifter kan vara information om etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse eller information om din hälsa, till exempel sjukskrivning.

16 januari 2024
Sista ansökan:
4 juli 2024